Gjest beef sister Skrevet 27. mars 2014 #76 Skrevet 27. mars 2014 Kommer aldri til å bli aktuelt å nekte noen mat, planlagt besøk eller ei. Jeg har også vanskeligheter med å tro at enkelte barn har seks venner på besøk, hver eneste dag, rundt middagstider. Da hadde jeg i hvert fall tenkt at middagsmåltidet er etterlengtet.
Flutterby Skrevet 27. mars 2014 #77 Skrevet 27. mars 2014 Det var svært sjeldent jeg satt inne med venner ved matbordet mens de spiste. Som oftest ventet vi ute eller på rommet; tenk å få disponere et helt rom med nye leker:)!Tror aldri vi syntes det var urettferdig eller feil å ikke delta i noens andres familiemiddag. Da vi ble ungdommer ble vi spurt om vi ville sitte sammen med dem, men det var jo sååååå flaut å sitte sammen med andres foreldre,så det ville vi ikke. huff det husker jeg. Husker min første kjæreste og jeg laget middag til hele familien hans. Da alle skulle spise sa jeg at min mor ventet med middag hjemme og dro glad og fornøyd, ah, der slapp jeg den! Hjemme ble jeg mottatt spørsmål hva holder du på med? Det sitter en familie og savner deg! Jungel telegrafen hadde gått. Det ble mange middager etter det Anonymous poster hash: 280e4...a05 Hehe, den berømte jungeltelegrafen. Vi sang alltid bordbønn før måltidet og da jeg ble tenåring var det sååå flaut når venninner satt ved bordet og vi skulle synge O du som metter liten fugl:) Endte opp med at jeg heller satt og himlet med øynene, selv om jeg sang da bare familien var tilstede. Alt som er flaut som tenåring..
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #78 Skrevet 27. mars 2014 Det var svært sjeldent jeg satt inne med venner ved matbordet mens de spiste. Som oftest ventet vi ute eller på rommet; tenk å få disponere et helt rom med nye leker:)!Tror aldri vi syntes det var urettferdig eller feil å ikke delta i noens andres familiemiddag. Da vi ble ungdommer ble vi spurt om vi ville sitte sammen med dem, men det var jo sååååå flaut å sitte sammen med andres foreldre,så det ville vi ikke. huff det husker jeg. Husker min første kjæreste og jeg laget middag til hele familien hans. Da alle skulle spise sa jeg at min mor ventet med middag hjemme og dro glad og fornøyd, ah, der slapp jeg den! Hjemme ble jeg mottatt spørsmål hva holder du på med? Det sitter en familie og savner deg! Jungel telegrafen hadde gått. Det ble mange middager etter det Anonymous poster hash: 280e4...a05 Hehe, den berømte jungeltelegrafen. Vi sang alltid bordbønn før måltidet og da jeg ble tenåring var det sååå flaut når venninner satt ved bordet og vi skulle synge O du som metter liten fugl:) Endte opp med at jeg heller satt og himlet med øynene, selv om jeg sang da bare familien var tilstede. Alt som er flaut som tenåring.. Så morsomt Sang bordbønn jeg og, men her var det moren min som måtte kremte frempå at kanskje ikke alle var like der som meg når jeg takket i vei. Huff og huff Anonymous poster hash: 280e4...a05
Verpus Skrevet 27. mars 2014 #79 Skrevet 27. mars 2014 Her var det mange rare svar syns jeg.. Jeg husker at jeg syns det var litt flaut å sitte ved middagsbordet hos noen familier, mens hos andre var det greit. Jeg ble som regel spurt om jeg ville ha middag, sitte og vente på rommet eller bli med på kjøkkenet. Og sånn har det alltid vært hjemme hos oss også. Barn tar ikke skade av å sitte alene i ti min om det ønsker det. Hos oss er også middagstid familietid, men det er da bare koselig at noen er på besøk innimellom likevel. Alle får mat om de er sultne. Da ringte vi mellom foreldrene for å si ifra. Merkelig at dere syns synd på barn som sitter alene. Det er selvfølgelig forskjell på barn, og forskjell på hva som er greit ut ifra alder.
Verpus Skrevet 27. mars 2014 #80 Skrevet 27. mars 2014 Her var det mange rare svar syns jeg.. Jeg husker at jeg syns det var litt flaut å sitte ved middagsbordet hos noen familier, mens hos andre var det greit. Jeg ble som regel spurt om jeg ville ha middag, sitte og vente på rommet eller bli med på kjøkkenet. Og sånn har det alltid vært hjemme hos oss også. Barn tar ikke skade av å sitte alene i ti min om det ønsker det. Hos oss er også middagstid familietid, men det er da bare koselig at noen er på besøk innimellom likevel. Alle får mat om de er sultne. Da ringte vi mellom foreldrene for å si ifra. Merkelig at dere syns synd på barn som sitter alene. Det er selvfølgelig forskjell på barn, og forskjell på hva som er greit ut ifra alder.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #81 Skrevet 27. mars 2014 Her skal det deles, om ikke annet er avtalt. husker også at der var vanlig å vente på rommet.. Anonymous poster hash: b20b9...653
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #82 Skrevet 27. mars 2014 Bare sånn av nysgjerrighet siden barna deres har så fryktlige rom å være på....har deres barn forbud om å være alene på rommet? Anonymous poster hash: 365de...780
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #83 Skrevet 27. mars 2014 Men er dette et tema det går an å lage faste regler på da? Jeg har fire barn, eldste er 17. Det med å servere middag til barnas gjester kommer jo an på mange ting. Er besøket planlagt eller ikke? Hvor gamle er barna? Hvor mange venner er på besøk? Er besøket uplanlagt som det ofte er når ungene er sånn 8-12, da er det nok en middag som venter hjemme hos besøksbarnet. Hva er da galt med at barnet får se tv eller lignende mens familien spiser? Spør jo barnet om det er sultent, hvis svaret er ja får hun en liten porsjon mat sammen med oss ev. en brødskive hvis vi ikke har nok middag. Det hender jo at vi har rester eller at det av andre grunner er "akkurat" med mat. Syns ikke det er riktig at familien min skal gå sultne fra bordet bare fordi det ramler to unger tilfeldig innom. Noe annet selvfølgelig hvis jeg vet at familien sliter og at det kanskje vanker brødskive til middag mesteparten av tiden. Og hvis barna mine er med noen hjem etter skoletid tar jeg det selvfølgelig ikke som en selvfølge at det serveres middag! Hvorfor skal jeg gjøre det? Dagens unge mødre altså, dere er så overperfekte at det er jaggu ikke rart dere blir utbrente! Sånn har jeg praktisert det alle de år, har ikke fått noen klager og ingen har holdt barna sine borte fra meg. Og hvis noen har gjort det pga at deres barn ved en anledning ikke har fått middag av meg, da har jeg bare ristet på hodet : P Neimen så hyggelig at du har funnet ut av dette, du gamle mor! Tror jeg skal gjøre akkurat som deg...når jeg blir stor. Anonymous poster hash: 8ea66...eb5
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #84 Skrevet 27. mars 2014 Jeg tror mange av dere enda har små barn der besøk blir avtalt med henting og levering. Da er det en selvfølge med middag. Her er gutta 10 og 12 år. Unger sykler innom til hverandre, møtes ute osv. Omtrent hver eneste dag har vi 1-6 gutter i hus. Det er uaktuelt å ha dem på middag. De som blir med etter skolen får alltid mat. Da lager de seg skiver eller noe på kjøkkenet. Men jeg handler middag en gang i uken. Skal vi ha laks så tines den i kjøleskapet over natta mens grønnsakene skrelles kvelden før. Jeg har faktisk ikke nok til 1-6 ekstra gutter som spiser som voksne menn. Ikke lager jeg noe annet heller pga jeg har et kresent barn som helst vil ha skiver. Vi kan ikke la gjester spise annen mat og ha "kamp" om middag med vårt. Jeg liker heller ikke at ungene spiser middag hos andre. De vet jo at vi spiser 16.30. Da risikerer jeg å stå med ferdig mat mens ungene har spist middag hos kompiser. Så dere lager altså alltid ekstra mat itilfelle gjester. Dere forventer at deres barn og får mat der de er på besøk så da kan dere risikere å stå med mye mat hver dag som ikke blir spist. Her får besøket beskjed om at de kan vente i kjellerstua. Men ofte skal de på aktiviteter etter middag så de må som regel hjemmom uansett. Dersom vi feks griller, som vi gjør hver dag omtrent på sommeren så kan vi ikke slenge ekstra pølser på grillen hver dag. Mine unger får ikke spise pølser mens vi griller fisk og kjøtt osv. Spiser vi ute sendes besøket hjem. Men det er dager med planlagt besøk og da får alle mat! Det ser ikke ut som ungene blir skadet av å ikke få middag her. De kommer igjen og igjen og det er her de helst holder seg! :-) Anonymous poster hash: 0a756...f78 Nei, vi har noen av de største barna her inne, faktisk. Og vi har kjørt samme politikk i tjue år. Og vet du, når tenåringene dine etterhvert henger alle andre steder enn hos deg er de nok gjerne her, gitt. Foreløpig har vi huset fullt av barn! Jeg tviler på de kommer springene til deg fordi du serverer dem middag. Middag er familiemåltid her hverdager. Men huset er åpent for alle hver dag! Vi har tilrettelagt med kjellerstue med musikk, biljard, bordtennis og spill, kinorom med lerret og Playstation der det titt og ofte holdes kinokvelder både med Grandiosa og godterier til mengder av barn. Ute er det trampoline, volleyballnett og bane til innebandy! Brødmat etter skolen serveres til alle. Frukt og drikke settes gjerne ut mens de leker. Ungene og kompisene vet vi kan kjøre de på kino eller andre steder. De vet vi stiller opp på håndballkampene og de vet at gutten med alenemor uten bil og som ikke kan lese norske lapper alltid får sitte på og tatt med på der man trenger bil! Og som i dag så vet nabogutten at han enkelt kan komme innom å låne pølse og pølsebrød til skoleturen når det er glemt hjemme! Men altså middag må spises hjemme så lenge det ikke er avtalt. Jeg tror ikke de 15 minuttene rundt middagsbordet har alt å si for at venner føler seg velkomne! Anonymous poster hash: 0a756...f78
Gjest Sekretøsa Skrevet 27. mars 2014 #85 Skrevet 27. mars 2014 Det der var helt vanlig når jeg vokste opp. Enten vente på rommet eller ute, og det ble folk av alle oss og! Det er vel ingen som lider noen nød av å ikke få middag servert hos alle hver dag. Derfor passer jeg på at mine unger har spist før de stikker av, jeg vil ikke at de skal være til bry for andre. De kan spise hjemme. Er det planlagt besøk og de blir med hjem etter skolen lager jeg selvsagt middag til alle
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #86 Skrevet 27. mars 2014 Bare sånn av nysgjerrighet siden barna deres har så fryktlige rom å være på....har deres barn forbud om å være alene på rommet? Anonymous poster hash: 365de...780 Bare sånn av nysgjerrighet siden barna deres har så fryktlige rom å være på....har deres barn forbud om å være alene på rommet? Anonymous poster hash: 365de...780 Nei, barna har ikke forbud mot å være alene på rommet, men de blir absolutt ikke kommandert til å være der mens alle de andre gjør noe koselig sammen. De kan velge å være på rommet så mye de vil,men det å være på rommet er et valg, og de kan alltid velge å komme ut av rommet for å være med resten av familien (bortsett fra om natta, da kan de stå opp for å gå på do eller drikke vann, men skal legge seg igjen etterpå, eventuelt komme å finne oss hvis det er noe de trenger hjelp med,) Det er også stor forskjell på å være alene på sitt eget rom og å være alene på rommet til noen andre På eget rom er det barnets egne ting, og barnet kan finne fram de lekene det vi leke med. På andres rom er det ikke greit å gå i skuffer og skap uten at det er avklart på forhånd. Anonymous poster hash: f1251...1b8
Gjest usababy Skrevet 27. mars 2014 #87 Skrevet 27. mars 2014 Ser at tidene har forandret seg. Da vi vokste opp var det helt vanlig å vente på rommet mens vennene spiste middag med familien. Husker det som koselig og helt ok, jeg.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #88 Skrevet 27. mars 2014 Så la barna gå hjem til sin egen familie å gjøre noe koselig med sin egen familie? Så opptatte mange er idag er det jo minimalt med familietid rundt omkring...... Mine barn ser jeg helst bruke fritid med oss, venner har hatt tid med dem på skole / sfo. Anonymous poster hash: 15a31...a62
Himmel og hav Skrevet 27. mars 2014 #89 Skrevet 27. mars 2014 Da jeg var liten, så var det bare hos ei venninne vi ikke fikk mat. Der måtte vi gå ut og vente mens de spiste. Resultatet ble jo ofte at vi gikk, for hvem gadd vel å stå ute i sidelengs regn og vente? Ellers husker jeg at alle som var hos oss fikk tilbud om mat, og det samme hos mine andre venner, så det var kjempesært å bli sendt ut. av huset. I det samme huset måtte vi forøvrig sette skoa ute, samme hva slags vær det var, og vi fikk aldri gå inn i stua, ikke en gang når det var bursdagsselskap der. Så det var mye som vær sært i det huset... Nå bodde jeg på landet, så det var jo noen km fra hus til hus, og ikke som at man svippet rundt hjørnet og var hjemme, og den sære familien hadde kommet flyttende fra byen. Det er mulig at det hadde noe med saken å gjøre. Hos oss så får alle gjester mat. Om det er mine gjester eller ungenes gjester spiller ingen rolle. Jeg ville aldri funnet på å be en av mine venninner om å vente i stua mens vi spiste "familiemiddag", og jeg har heller aldri bedt ungenes venner om å vente. Deres venner er jo ikke "annenrangs" bare fordi de er barn/ungdom! Det jeg har gjort er å be dem om å avklare med foreldrene om det er greit at de spiser med oss, og jeg tror jeg kan telle på en hånd de gangene det ikke har passet. Det er veldig trivelig å sitte rundt et bord med barnas venner. Man blir kjent med de på en helt annen måte, og det er en trygghet. Etterhvert som ungene blir større, så er det ikke naturlig å sitte sammen med dem og spille playstation eller hoppe på trampolina. Da vil de gjerne være i fred for plagsomme foreldre, men ved matbordet er det en naturlig mulighet til samles og snakke. Jeg tenker at det er viktig, også, både for oss som foreldre, og for ungene våre, å vite at her er det romslig, på alle vis, og jeg føler jo litt at vi har lykkes når det kommer venneforespørsler fra kameratene til guttene på fb.
FlightlessBird Skrevet 27. mars 2014 #90 Skrevet 27. mars 2014 Hvorfor er det sært? Lager og handler du alltid masse ekstra mat dersom det plutselig kommer gjester til middag? Det gjør ikke jeg. Anonymous poster hash: a1e83...3f7 Masse ekstra mat ? om det er en eller to unger der så trenger man vel strengtatt ikke masse ekstra mat altså! da har du ikke hatt mine gutter på besøk… de spiser nemlig mer enn en voksen mann til middag…
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #91 Skrevet 27. mars 2014 Når vi griller så har vi aldri pølser. Vi spiser ikke det. Da ligger det fisk og godt kjøtt på grillen. Skal jeg virkelig slenge på 1-2 pakker med pølser for å fo're naboungene. Nei, vettuhva. Og ikke avbryter jeg grillingen for å gå inn å smøre masse brødskiver heller. Holder de på å sulte ihjel så er det kort vei hjem. MEN, er det noen som er der og det er planlagt legger jeg selvfølgelig opp til at alle får mat de liker. Anonymous poster hash: bd3bd...35d
MrsMilla Skrevet 27. mars 2014 #92 Skrevet 27. mars 2014 Hva er dette med at barn skal vente på rommet hvis de er på besøk hos noen som skal spise middag, utrolig sært. Anonymous poster hash: df75b...f82 Tja, her i huset passer det ikke alltid med spontane middagsbesøk desverre. Veldig ofte ja, men å få to ekstra tiåringer inn til middag kan faktisk bli litt trøblete om du har beregnet mat for fem, ikke sju. Vi beregner ikke store posjoner heller, da vi prøver å kjøpe det vi skal ha og ikke i overflod. Eksempelvis om vi serverer helt vanlig laks og ris. Der bruker vi kun en pakning med 500g på oss i familien, men dette blir for lite om det plutselig skal komme to ekstra gjester... hva da? Skal mor og far spise brødskiver istedet da? Skulle vi lage dobbel porsjon i tilfelle det skulle komme gjester? Med et matbudsjett som allerede er høyt nok for oss med fordyret kosthold mtp allergier og alt, så går ikke det opp i å alltid han nok til alle venner som kan finne på å komme innom til enhver tid. Så noen ganger må vi faktisk si at vi ikke har nok mat til spontane gjester. Da må de kanskje belage seg på å spise hjemme, noe som burde være greit når de bor fem hus unna. Andre ganger har vi kanskje nok, og det er helt uproblematisk.
monson Skrevet 27. mars 2014 #93 Skrevet 27. mars 2014 Kjæresten min er greker. Og når jeg fortalte han om denne tråden, så fikk han helt sjokk! Og det er ikke noe rart. For det hadde og har aldri skjedd i Hellas. At barnas venner må sitte på rommet å vente mens andre spiser… Og det er helt uavhengi av hvilken økonomi familien har.. Da spiser de voksne mindre om de ikke har nok mat rett og slett.. Til dere som bor i et tun. Om barna er ute og leker i tunet og du roper inn ungen din til middag så ser ikke jeg på det som noe sært om de er flere ute å leker. Men, er de inne i ditt hus og leker, og du ikke inviterer de til å spise. Men, sier at de må vente på rommet. Så synes jeg det er utrolig sært! Og JEG kommer aldri til å gjøre det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå