Gå til innhold

Vente på rommet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å den ene moren er dummere enn den andre i denne tråden..Nekte ett barn å få besøke en vennine fordi barnet ditt måtte vente en liten stund på rommet??Ikke rart det er krig i denne verden når folk velger å lage konflikter av sånne BAGATELLER! Anonymous poster hash: 7d2f0...e0a

Er du klar over hvor ekskluderende dette føles for barnet?

Anonymous poster hash: df75b...f82

Nei, vet du hva, det tror jeg ikke barnet opplever som vanskelig i det hele tatt.

Det er standard prosedyre her i nabolaget i alle fall, med mindre besøksbarnet spiser sammen med oss.

Det er så vanlig at de velger selv å vente på rommet. Jeg spør jo om de vil sitte med oss, vente på rommet eller annet.

Anonymous poster hash: 99e80...a05

Såklart velger de å sitte på rommet og vente isteden for å sitte ved siden av dere å være påtrengende.. Og SE på at dere spiser.. 

Hadde du følt deg kul da eller ? var gjest hos noen også når familien spiser så kan du ente velge å sitte på stua/rommet eller vedsiden av vennene dine og se på at de spiser ?? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er det sært? Lager og handler du alltid masse ekstra mat dersom det plutselig kommer gjester til middag? Det gjør ikke jeg.

Anonymous poster hash: a1e83...3f7

Masse ekstra mat ? om det er en eller to unger der så trenger man vel strengtatt ikke masse ekstra mat altså!

En eller to ja. Når jeg kommer hjem fra jobb hender det at det både er 4 og 5 ekstra her i tillegg får hun jeg henter på SFO ofte ha med en ekstra hjem på sparket. Så det å mette alle som kommer på sparket er ikke like lett lengre,men de fleste har heldigvis avtalt med foreldrene at de må hjem å spise

Anonymous poster hash: b80d2...f4d

Skrevet

Hvorfor er det sært? Lager og handler du alltid masse ekstra mat dersom det plutselig kommer gjester til middag? Det gjør ikke jeg.

Masse ekstra mat ? om det er en eller to unger der så trenger man vel strengtatt ikke masse ekstra mat altså!

En eller to ja. Når jeg kommer hjem fra jobb hender det at det både er 4 og 5 ekstra her i tillegg får hun jeg henter på SFO ofte ha med en ekstra hjem på sparket. Så det å mette alle som kommer på sparket er ikke like lett lengre,men de fleste har heldigvis avtalt med foreldrene at de må hjem å spise

Anonymous poster hash: b80d2...f4d

Jo.. Men, det tror jeg alle kan forstå. At man ikke kan mate 5 stk med barn. Og om dette er unntakt i steden for regelen så er det jo greit. Og det føles heller ikke ekskluderende om man er 5stk som venter evnt på rommet. Men, er man en eller to stk så synes jeg det stiller seg anderledes. :) 

Skrevet

Her roper jeg opp til rommet at det er middag. Normalt skal da barna på besøk hjem til egen middag eller iallefall ut av huset. Men innimellom spør de selv om de kan vente på rommet. Hvis det er god tid til leking etterpå sier jeg som regel ja til det. Når de spør og det passer seg sånn så spiser barna her også.

Så om jeg forstår deg riktig så sier du faktisk nei (om det ikke passer seg) til mat om de spørr også ??

Ja..hvis sønnen min kommer og spør om kompisen kan spise middag med oss i dag så er ikke det automatisk ja. Noen ganger passer det ikke. Samme som når min sønn er inne hos nabogutten og de spør foreldrene der. Er vel ingen automatisk at nabobarna skal spise middag med oss hver dag eller at mine barn skal spise hos naboen hver gang de vil? Gudskjelov har alle foreldrene i gata her samme vett som oss så det er ikke noen forskjell på husene.

Når vi har med barn hjem fra skolen som er avtalt så er det selvfølgelig anderledes. Da spiser vi selvfølgelig sammen.

Skrevet

Dere som mener at man alltid skal gi

Mat til barna som er på besøk...mener dere at dere gir middag uten å klarere med foreldrene først?

Vi hadde aldri kunne hatt familiemiddag vi da for her løper barna inn og ut av huset med en gjeng hver dag. Jeg vil si noen andre barn spiser her ukentlig..

Skrevet

Enig med anonym som ber dem

Vente på rommet jeg . Familietid her og. Og gjerne ringe og høre om det er ok de spiser hos andre. Sånt er jeg vant til fra jeg var barn, helt normalt. Ikke rart det blir krig nei og ikke alt som er bedre nå enn før.....

Anonymous poster hash: 15a31...a62

Skrevet

Mat til barna som er på besøk...mener dere at dere gir middag uten å klarere med foreldrene først?

Vi hadde aldri kunne hatt familiemiddag vi da for her løper barna inn og ut av huset med en gjeng hver dag. Jeg vil si noen andre barn spiser her ukentlig..

Hvem har sagt det ? 

Man, kan godt be barna om å ringe hjem først og si at de spiser til vennene osv.. 

Slik gjorde vi det da vi var barn også. Og etter skolen er man ofte sulten, så å si nei det får du ikke lov til. Det tror jeg aldri skjedde… 

Skrevet

Jeg syns ikke det er greit å la venner som er her på besøk måtte vente på rommet når vi spiser middag. Vi har hatt noen barn som har vært litt usikkre på om de får lov til å spise middag her av sine foreldre, så de har fått låne tlf og ringe for å spørre. Har skjedd en gang ett barn ikke fikk lov. Straks middag hjemme hos det og det var barnet selv som hadde valgt middagen. Men barnet satt sammen med oss og skravlet. Tror barnet koste seg selv om det ikke spiste.

Naboungene kan være ute i hagen om ungene er inne for å spise. Her i gata er ungene ute og leker sammen, veldig sjeldent de er inne hos hverandre. Så roper inn ungene til middag og de går ut igjen når de er rdige. Slik er det hos alle naboene.

Anonymous poster hash: e5629...525

Skrevet

Kommer Ann på situasjonen. Barna her kan finne på å ha med seg to tre venninner/kompiser hver. Jeg har ikke mulighet til å fø på tilsammen 8-10 barn da vi har flere små i familien. Da må nok vennene vente. Har de en kompis/venninne med seg hjem er det selvfølge at de skal få mat.

Skrevet

Vi hadde det slik i vårt nabolag da jeg vokste opp, og jeg led ingen nød. Kjedet meg kanskje litt av og til men... Min familie spiste alltid middag tidligere enn andre og hvis jeg hadde noen på besøk da måtte de gå hjem, med avtale om at jeg skulle komme til dem etter jeg hadde spist, så vi kunne gå ut og leke videre. Når det så var den andres tur til å spise middag fikk jeg tilbud om å vente inne på rommet så jeg slapp å sitte ute alene. Hvis vi var inne og lekte var også venting på rommet normal prosedyre. Skjønner ikke problemet med det..? Nå er vår lille under to år så denne problemstillingen har ikke blitt aktuell for vår del enda, men nå er det slik at vi aldri får rester, men lager akkurat nok til oss tre. Hvis vi da uanmeldt får middagsgjest(er) så blir ingen mette...

Anonymous poster hash: 27939...2c8

Skrevet

Å den ene moren er dummere enn den andre i denne tråden..

Nekte ett barn å få besøke en vennine fordi barnet ditt måtte vente en liten stund på rommet??

Ikke rart det er krig i denne verden når folk velger å lage konflikter av sånne BAGATELLER!

Anonymous poster hash: 7d2f0...e0a

Gu viktig å føle alle gjør alt for å behage akkurat sitt eget avkom. Like dumt som å sende sms på at bursdagspresangen var teit!

Anonymous poster hash: 280e4...a05

Skrevet

Men er dette et tema det går an å lage faste regler på da? Jeg har fire barn, eldste er 17. Det med å servere middag til barnas gjester kommer jo an på mange ting. Er besøket planlagt eller ikke? Hvor gamle er barna? Hvor mange venner er på besøk? Er besøket uplanlagt som det ofte er når ungene er sånn 8-12, da er det nok en middag som venter hjemme hos besøksbarnet. Hva er da galt med at barnet får se tv eller lignende mens familien spiser? Spør jo barnet om det er sultent, hvis svaret er ja får hun en liten porsjon mat sammen med oss ev. en brødskive hvis vi ikke har nok middag. Det hender jo at vi har rester eller at det av andre grunner er "akkurat" med mat. Syns ikke det er riktig at familien min skal gå sultne fra bordet bare fordi det ramler to unger tilfeldig innom. Noe annet selvfølgelig hvis jeg vet at familien sliter og at det kanskje vanker brødskive til middag mesteparten av tiden.

Og hvis barna mine er med noen hjem etter skoletid tar jeg det selvfølgelig ikke som en selvfølge at det serveres middag! Hvorfor skal jeg gjøre det? Dagens unge mødre altså, dere er så overperfekte at det er jaggu ikke rart dere blir utbrente!

Sånn har jeg praktisert det alle de år, har ikke fått noen klager og ingen har holdt barna sine borte fra meg. Og hvis noen har gjort det pga at deres barn ved en anledning ikke har fått middag av meg, da har jeg bare ristet på hodet : P

Skrevet

Her er det¨ikke aktuelt enda,men når jeg har unger i hus som er store nok til å ha besøk kommer ingen til å bli bedt om å vente på rommet. Spør de selv,som noen andre her har opplevd, kan de selvsagt få lov, men ingen skal sendes på rommet av meg. Hvis jeg skulle ha beregnet akkurat med mat, så det blir for lite til når det er en gjest som spiser er det ikke verre en å forklare det, si at jeg ikke var klar over at du skulle være her, så vi har ikke så mye, men du kan få smake litt, også kan du få en brødskive i tillegg hvis du er sulten. Sånn ordnet moren til en av venninnene mine det noen ganger da jeg var liten,og det var det ingen som hadde noe problemer med å forstå.

Nå er nok jeg litt i overkant sensitiv når det gjelder venting på rommet, for jeg har hatt noen ubehagelige opplevelser med det. Hadde en venninne der vi ble sendt på rommet. Problemet med disse foreldrenje var at de ikke snakket med oss som var gjester, de snakket til oss. Dermed ropte de på datteren og sa at hun måtte komme å spise, og så ropte de til gjesten at hun måtte vente på rommet. Ikke noe spørsmål om vedkommende ville vente eller gå hjem til seg selv, bare beskjed om å vente. Ikke var det lov å forstyrre dem heller,så man måtte fint sitte i ro på det rommet til de var ferdige, hvis man ikke ville ha kjeft. Jeg sluttet å gå på besøk til denne jenta etterhvert, det ble jo bare kjefting uansett, enten kjefta hennes foreldre på meg for at jeg var så syndig å forstyrre dem i middagen fordi jeg ville gå hjem, eller så venta jeg til de var ferdig, da kjefta mine foreldre på meg fordi jeg ble for sein hjem til middag.   

Anonymous poster hash: f1251...1b8
Skrevet

Hvorfor er det sært? Lager og handler du alltid masse ekstra mat dersom det plutselig kommer gjester til middag? Det gjør ikke jeg.Anonymous poster hash: a1e83...3f7

Men man trenger fortsatt ekstra mat. Barn spiser de også. Så, lager du alltid for mye mat?

Skrevet

Å den ene moren er dummere enn den andre i denne tråden..Nekte ett barn å få besøke en vennine fordi barnet ditt måtte vente en liten stund på rommet??Ikke rart det er krig i denne verden når folk velger å lage konflikter av sånne BAGATELLER! Anonymous poster hash: 7d2f0...e0a

Er du klar over hvor ekskluderende dette føles for barnet?

Anonymous poster hash: df75b...f82

Er dagens barn laget av rispapir, eller? Om de skal vokse opp med å føle kun positive følelser, så kommer de til å få seg en kjempe stor knekk når de finner ut at verden IKKE er laget av enhjørninger, bomull og regnbuer.

Anonymous poster hash: 34705...8d7

Skrevet

Her har min datter blitt sendt gående hjem i storm og regn fordi en familie skulle spise middag. Det er snakk om ca 5 km å gå. Vi hadde avtalt at hun skulle hentes av pappaen på vei hjem fra jobb mellom 16.30 og 17.00, måtte hun hjem tidligere så skulle hun låne telefonen og ringe meg. De ble ganske paff når min mann dukket opp på døra for å hente henne og de hadde sendt henne hjem. Samme familien presterte å gi henne en banan til middag når hun var på overnatting fordi hun ikke likte middagen hun fikk. Hun pleier ikke å være kresen når hun er hos andre, kjenner at det ikke frister å sende henne på besøk eller overnatting der flere ganger.

Ellers får unger som er på besøk hos oss middag, har en som er endel på besøk her som har cøliaki. Av og til litt vanskelig med han hvis det ikke er planlagt, men da kan vi kjapt lage en omelett. Ellers deler vi på det vi har, vi voksne kan finne oss noe etterpå hvis vi ikke blir skikkelig mette. Ikke har vi vondt av å spise litt mindre en vanlig en dag eller to heller!

Skrevet

Hvorfor er det sært? Lager og handler du alltid masse ekstra mat dersom det plutselig kommer gjester til middag? Det gjør ikke jeg.Anonymous poster hash: a1e83...3f7

Men man trenger fortsatt ekstra mat. Barn spiser de også. Så, lager du alltid for mye mat?

Ja jeg lager bestandig for mye, slik at vi har rester, og kan spise det til lunsj dagen etter eller noe. Men, selvom jeg ikke hadde brukt å lage mye mat, så kan man alltids piske opp en omelett eller noe. Og om ungen spiser mye, så får de voksne spise litt mindre. Og det er heller ikke noe problem og lage en suppe eller brødskive, salat eller noe.. Vi har alltid mat i skapene. Tviler på at noen her hadde lidd noen nød for at 2 av mine barns venner spiste middag uten at det var avtalt på forhånd. 

Føler at man kan være litt fleksibel. 

Setter du deg ned og spiser når du har venner på besøk uten og tilby de noe ? Synes det er så merkelig at man skal behandle barna med så mye mindre respekt eller varme… 

Og man kan bare ta en tlf til foreldrene og høre om det er greit at barnet spiser eller ikke.. Om det ikke er greit, neivel.. Men, da er hvertfall ikke "jeg" syndebukken eller. 

Skrevet

Da jeg var mindre var det alltid greit for mine foreldre at mine venner spiste hos oss. Var jo bare 1 eller 2 på besøk om gangen. De måtte ringe hjem og si i fra først da, så foreldrene deres var klar over det. Synes alltid det var så koselig å ha middagsbesøk og mamma og pappa hadde ingenting i mot det. Hos oss var det aldri noen som ble sendt på rommet, og alle venninnene mine syntes det var veldig koselig å være hos oss hvor de alltid ble inkludert i det meste. Mamma var også rå på å diske opp med frukt og grønt og kveldsmat :)

Sånn skal det være hos oss også når den tid kommer. Her skal alle få lov til å spise og drikke, ikke noe venting på rommet her nei.

Hadde noen av de opplevelsene selv som barn. Ei venninne brukte alltid laaaang tid på å spise middag, utrolig kjedelig å sitte på rommet hennes. Fikk ikke en gang tilbud om nod å drikke.

Tror barn fort finner ut hvor det er koselig å være og hvor de fort blir inkludert. Var nok ikke for ingen grunn at det alltid var åpne dører og masse besøk hjemme hos oss og gjengen sjeldent ville være der de måtte vente på rommet. Det gav jo også meg som barn en glede at så mange venner ville være på besøk hos meg :)

Anonymous poster hash: 89c65...341

Skrevet

Middag er familietid her i huset. Da spiser vi sammen og snakker om hvordan dagen har vært. Da er det ikke aktuelt å bli forstyrret av barnas venner. Dessuten regner vi med at de barna som er på besøk, skal hjem til sin egen familie å spise.

Jeg vil også vite hva barna mine spiser, så hvis de blir tilbudt mat borte må de låne en telefon og ringe hjem først. Er det tett på egne måltider eller mat vi ikke ønsker at de spiser, er svaret alltid nei.

Anonymous poster hash: 7f618...04d

Hahahaha, det er det mest anale jeg har hørt på lenge. :D

Skrevet (endret)

Alle som er her får spise. Enten har vi nok middag, eller så hiver vi på med skiver eller steker egg eller noe. Det er ikke rakettforskning at der ungene trives vil de også bruke tid, også i ungdomsårene der man virkelig ønsker å ha en viss oversikt over dem. Middag, brødskive og inkludering i familieselskap om det faller seg sånn og stua er full av gamle tanter er den mest lønnsomme investeringen man noengang gjør i sine barn. Dessuten liker jeg ungene/ungdommene, det er hyggelig å sitte rundt bordet med dem og de er hjertelig velkomne til å raide kjøleskapet mitt etter jeg har sovna også.

Endret av sug lut
Skrevet

Middag er familietid her i huset. Da spiser vi sammen og snakker om hvordan dagen har vært. Da er det ikke aktuelt å bli forstyrret av barnas venner. Dessuten regner vi med at de barna som er på besøk, skal hjem til sin egen familie å spise.

Jeg vil også vite hva barna mine spiser, så hvis de blir tilbudt mat borte må de låne en telefon og ringe hjem først. Er det tett på egne måltider eller mat vi ikke ønsker at de spiser, er svaret alltid nei.

Anonymous poster hash: 7f618...04d

Oj, dette var nitriste greier. Jeg syns det er helt fantastisk å spise middag m kompisene til sønnen min. Sammen skravler de mer enn sønnen min gjør når han er alene og jeg får dermed vite en hel masse om hva som skjer på skolen og i kompisgjengen. Det er alltid spennende, overraskende og morsomme historier om hva som har skjedd den siste tiden, det er gull å få med seg. Hvis du blir kjent med dine barna venner blir du enda litt bedre kjent m barnet ditt. Den beste arenaen for dette er faktisk middagsbordet.

Anonymous poster hash: b0d52...1b2

Skrevet

Hvem har sagt det ?

Man, kan godt be barna om å ringe hjem først og si at de spiser til vennene osv..

Slik gjorde vi det da vi var barn også. Og etter skolen er man ofte sulten, så å si nei det får du ikke lov til. Det tror jeg aldri skjedde…

Ved middagstider så alle de andre foreldrene også hjemme og de bor 10 meter unna så argumentet at de er sultne holder ikke her. Men hvis barna går hjem tidlig og foreldrene ikke er hjemme og vi spiser et lett måltid før middagen som er senere så får de selvfølgelig mat.

Jeg er relativt nøye på kostholdet og selv om jeg kan ha pannekaker til middag en dag så ønsker jeg ikke at barna mine skal spise middag borte hvis der betyr pannekaker på tredje dagen. Og lager jeg skikkelige måltider så ønsker jeg at barna spiser hjemme. Derfor spør alle her og noenganger passe det og andre ganger passer det ikke. Enkelt og greit...

Vil påpeke at dette kun gjelder middager. Ringer det på noen før frokost på lørdag så kan de gjerne sitte sammen med oss og spise hvis de ønsker. Samme med andre måltider. Men middagen her er viktig og gjerne da vi endelig sitter ned sammen i hverdagen og prater om dagen. I tillegg vet jeg at andre foreldre her ikke liker at barna deres spiser borte hele tiden så her sier vi ok innimellom og nei andre ganger. Og alle skal klarere med foreldrene sine først.

Skrevet

Jeg husker faktisk fra jeg var liten at jeg synes det var kjipt og vente på rommet når noen spiste middag og jeg husker også jeg ofte var helt utsultet når jeg kom hjem sent på kvelden. Da går man jo store deler av dagen uten mat og det synes jeg ikke er greit. Ja jeg kunne gått hjem og spist, men bodde såpass langt unna at da ville det ikke blitt noe mer lek, så det gjorde jeg ikke. Hos oss får alle mat, er det ikke nok middag, nei så får vi ta noen brødskiver e.l etterpå.

Anonymous poster hash: e3f3a...72f
Skrevet

Ja jeg lager bestandig for mye, slik at vi har rester, og kan spise det til lunsj dagen etter eller noe. Men, selvom jeg ikke hadde brukt å lage mye mat, så kan man alltids piske opp en omelett eller noe. Og om ungen spiser mye, så får de voksne spise litt mindre. Og det er heller ikke noe problem og lage en suppe eller brødskive, salat eller noe.. Vi har alltid mat i skapene. Tviler på at noen her hadde lidd noen nød for at 2 av mine barns venner spiste middag uten at det var avtalt på forhånd.

Føler at man kan være litt fleksibel.

Setter du deg ned og spiser når du har venner på besøk uten og tilby de noe ? Synes det er så merkelig at man skal behandle barna med så mye mindre respekt eller varme…

Og man kan bare ta en tlf til foreldrene og høre om det er greit at barnet spiser eller ikke.. Om det ikke er greit, neivel.. Men, da er hvertfall ikke "jeg" syndebukken eller.

Jeg syns kanskje vi skal definere "besøk" i denne diskusjonen. Har barna mine med seg venner på besøk så får de selvfølgelig middag! Men besøk definerer jeg som avtalt besøk hvor et barn blir med hjem etter skolen. At barna mine kommer hjem og ser alle barna på tunet her løpe rundt ute og derfor er ute med de og havner inni Hagen vår etc så syns jeg ikke det automatisk skal bety at jeg er pliktig å servere de middag siden de er her på "besøk". Det er sånn det er her. 16 hus i hestesko med lekeplass på midten. Alle husene er småbarn. De eller konstant og løper inn og ut av alle husene hele tiden. Her på tunet så har vi regler om at man skal spørre foreldrene om det passer.

Jeg serverer heller ikke middag til alle foreldrene som står i Hagen og slår av en prat..

Man kommer som regel langt med sunn fornuft...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...