Jern-Erna Skrevet 27. mars 2014 #51 Skrevet 27. mars 2014 Alle får mat.. om det så er 5 sultne gutter som er med hjem! Vi har alltid brød liggende, og litt egg og diverse.. om ikke annet klarer vi å slenge sammen havregrøt eller pannekakerøre.. om det så blir laks på noen og pannekaker på andre, så får det heller være.. Er enig med Sug Lut som sier at der barn trives vil de også være.. Jeg vil veldig veldig gjerne at barna mine, og vennene deres skal ha lyst til å være hjemme hos oss! Det er koselig med huset fullt, og vi har bedre kontroll på hva våre driver med.. (så litt ren egoisme er det også oppi det hele..)
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #52 Skrevet 27. mars 2014 Jeg tror mange av dere enda har små barn der besøk blir avtalt med henting og levering. Da er det en selvfølge med middag. Her er gutta 10 og 12 år. Unger sykler innom til hverandre, møtes ute osv. Omtrent hver eneste dag har vi 1-6 gutter i hus. Det er uaktuelt å ha dem på middag. De som blir med etter skolen får alltid mat. Da lager de seg skiver eller noe på kjøkkenet. Men jeg handler middag en gang i uken. Skal vi ha laks så tines den i kjøleskapet over natta mens grønnsakene skrelles kvelden før. Jeg har faktisk ikke nok til 1-6 ekstra gutter som spiser som voksne menn. Ikke lager jeg noe annet heller pga jeg har et kresent barn som helst vil ha skiver. Vi kan ikke la gjester spise annen mat og ha "kamp" om middag med vårt. Jeg liker heller ikke at ungene spiser middag hos andre. De vet jo at vi spiser 16.30. Da risikerer jeg å stå med ferdig mat mens ungene har spist middag hos kompiser. Så dere lager altså alltid ekstra mat itilfelle gjester. Dere forventer at deres barn og får mat der de er på besøk så da kan dere risikere å stå med mye mat hver dag som ikke blir spist. Her får besøket beskjed om at de kan vente i kjellerstua. Men ofte skal de på aktiviteter etter middag så de må som regel hjemmom uansett. Dersom vi feks griller, som vi gjør hver dag omtrent på sommeren så kan vi ikke slenge ekstra pølser på grillen hver dag. Mine unger får ikke spise pølser mens vi griller fisk og kjøtt osv. Spiser vi ute sendes besøket hjem. Men det er dager med planlagt besøk og da får alle mat! Det ser ikke ut som ungene blir skadet av å ikke få middag her. De kommer igjen og igjen og det er her de helst holder seg! :-) Anonymous poster hash: 0a756...f78
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #53 Skrevet 27. mars 2014 Jeg tror mange av dere enda har små barn der besøk blir avtalt med henting og levering. Da er det en selvfølge med middag. Her er gutta 10 og 12 år. Unger sykler innom til hverandre, møtes ute osv. Omtrent hver eneste dag har vi 1-6 gutter i hus. Det er uaktuelt å ha dem på middag. De som blir med etter skolen får alltid mat. Da lager de seg skiver eller noe på kjøkkenet. Men jeg handler middag en gang i uken. Skal vi ha laks så tines den i kjøleskapet over natta mens grønnsakene skrelles kvelden før. Jeg har faktisk ikke nok til 1-6 ekstra gutter som spiser som voksne menn. Ikke lager jeg noe annet heller pga jeg har et kresent barn som helst vil ha skiver. Vi kan ikke la gjester spise annen mat og ha "kamp" om middag med vårt. Jeg liker heller ikke at ungene spiser middag hos andre. De vet jo at vi spiser 16.30. Da risikerer jeg å stå med ferdig mat mens ungene har spist middag hos kompiser. Så dere lager altså alltid ekstra mat itilfelle gjester. Dere forventer at deres barn og får mat der de er på besøk så da kan dere risikere å stå med mye mat hver dag som ikke blir spist. Her får besøket beskjed om at de kan vente i kjellerstua. Men ofte skal de på aktiviteter etter middag så de må som regel hjemmom uansett. Dersom vi feks griller, som vi gjør hver dag omtrent på sommeren så kan vi ikke slenge ekstra pølser på grillen hver dag. Mine unger får ikke spise pølser mens vi griller fisk og kjøtt osv. Spiser vi ute sendes besøket hjem. Men det er dager med planlagt besøk og da får alle mat! Det ser ikke ut som ungene blir skadet av å ikke få middag her. De kommer igjen og igjen og det er her de helst holder seg! :-) Anonymous poster hash: 0a756...f78 Vi bor forresten i sykkelavstand til alle kompisene. Så det tar som regel 5 min på sykkel for å komme hjem! Anonymous poster hash: 0a756...f78
Iiiiik Skrevet 27. mars 2014 #54 Skrevet 27. mars 2014 Sende på rommet gjør jeg aldri. Husker at det ble praktisert da vi var barn og jeg husker det som kjipt. Hovedregelen her er at de som er til stede når bordet dekkes på, får mat. Begge de yngste har venner som har fått beskjed av foreldrene om at de skal spise hjemme, så dette søskenparet sendes hjem når vi spiser. For de som er her mye, har vi stående avtaler. Jeg vet altså hvem som får lov å spise og hvem som må sjekkes ut med en SMS og hvem jeg må ringe og sjekke. Jeg ønsker å ha et hjem hvor barna ønsker å være med vennene sine, ønsker å være en voksen som barna og ungdommene trives med. Ser at jeg får igjen for det med eldste nå, hennes venner er åpne, er her mye og ser ut til å trives.
Jern-Erna Skrevet 27. mars 2014 #55 Skrevet 27. mars 2014 Jeg tror mange av dere enda har små barn der besøk blir avtalt med henting og levering. Da er det en selvfølge med middag. Her er gutta 10 og 12 år. Unger sykler innom til hverandre, møtes ute osv. Omtrent hver eneste dag har vi 1-6 gutter i hus. Det er uaktuelt å ha dem på middag. De som blir med etter skolen får alltid mat. Da lager de seg skiver eller noe på kjøkkenet. Men jeg handler middag en gang i uken. Skal vi ha laks så tines den i kjøleskapet over natta mens grønnsakene skrelles kvelden før. Jeg har faktisk ikke nok til 1-6 ekstra gutter som spiser som voksne menn. Ikke lager jeg noe annet heller pga jeg har et kresent barn som helst vil ha skiver. Vi kan ikke la gjester spise annen mat og ha "kamp" om middag med vårt. Jeg liker heller ikke at ungene spiser middag hos andre. De vet jo at vi spiser 16.30. Da risikerer jeg å stå med ferdig mat mens ungene har spist middag hos kompiser. Så dere lager altså alltid ekstra mat itilfelle gjester. Dere forventer at deres barn og får mat der de er på besøk så da kan dere risikere å stå med mye mat hver dag som ikke blir spist. Her får besøket beskjed om at de kan vente i kjellerstua. Men ofte skal de på aktiviteter etter middag så de må som regel hjemmom uansett. Dersom vi feks griller, som vi gjør hver dag omtrent på sommeren så kan vi ikke slenge ekstra pølser på grillen hver dag. Mine unger får ikke spise pølser mens vi griller fisk og kjøtt osv. Spiser vi ute sendes besøket hjem. Men det er dager med planlagt besøk og da får alle mat! Det ser ikke ut som ungene blir skadet av å ikke få middag her. De kommer igjen og igjen og det er her de helst holder seg! :-) Anonymous poster hash: 0a756...f78 Vi bor forresten i sykkelavstand til alle kompisene. Så det tar som regel 5 min på sykkel for å komme hjem! Anonymous poster hash: 0a756...f78 Men er det krise om ungene spiser hos noen andre og at du plutselig hadde laget for mye mat?? Lunsj dagen etter? rester til middag dagen etter.. Jeg lager aldri for mye mat til middag, men om jeg holder på med middagen og de plutselig dukker opp to ekstra så slenger jeg bare sammen noe ekstra - avhengig av hva vi har..
Iiiiik Skrevet 27. mars 2014 #56 Skrevet 27. mars 2014 Jeg tror mange av dere enda har små barn der besøk blir avtalt med henting og levering. Da er det en selvfølge med middag. Her er gutta 10 og 12 år. Unger sykler innom til hverandre, møtes ute osv. Omtrent hver eneste dag har vi 1-6 gutter i hus. Det er uaktuelt å ha dem på middag. De som blir med etter skolen får alltid mat. Da lager de seg skiver eller noe på kjøkkenet. Men jeg handler middag en gang i uken. Skal vi ha laks så tines den i kjøleskapet over natta mens grønnsakene skrelles kvelden før. Jeg har faktisk ikke nok til 1-6 ekstra gutter som spiser som voksne menn. Ikke lager jeg noe annet heller pga jeg har et kresent barn som helst vil ha skiver. Vi kan ikke la gjester spise annen mat og ha "kamp" om middag med vårt. Jeg liker heller ikke at ungene spiser middag hos andre. De vet jo at vi spiser 16.30. Da risikerer jeg å stå med ferdig mat mens ungene har spist middag hos kompiser. Så dere lager altså alltid ekstra mat itilfelle gjester. Dere forventer at deres barn og får mat der de er på besøk så da kan dere risikere å stå med mye mat hver dag som ikke blir spist. Her får besøket beskjed om at de kan vente i kjellerstua. Men ofte skal de på aktiviteter etter middag så de må som regel hjemmom uansett. Dersom vi feks griller, som vi gjør hver dag omtrent på sommeren så kan vi ikke slenge ekstra pølser på grillen hver dag. Mine unger får ikke spise pølser mens vi griller fisk og kjøtt osv. Spiser vi ute sendes besøket hjem. Men det er dager med planlagt besøk og da får alle mat! Det ser ikke ut som ungene blir skadet av å ikke få middag her. De kommer igjen og igjen og det er her de helst holder seg! :-)Anonymous poster hash: 0a756...f78 Nei, jeg har ikke små barn. Jeg har barn som vet at de skal gi beskjed hvis de er borte når middagen serveres. Hvis jeg har tatt ut laks eller kylling fra fryseren, koker jeg ekstra pasta, ris eller poteter hvis det viser seg at vi blir flere til middag enn jeg trodde eller jeg lager mere grønnsaker.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #57 Skrevet 27. mars 2014 Har aldri sent noen på rommet for å vente og kommer aldri til å gjøre det heller. Ingen barn skal få oppleve den kleine følelsen av å vente på rommet. Ikke kan jeg sende ett sultent barn på rommet heller, for de ER sultne etter skolen, hadde gjort vondt i hjertet å ekskludere ett barn slik. Her er det både hjerterom, husrom og mat til små mager, når som helst. Anonymous poster hash: a262e...0bb
Gemini77 Skrevet 27. mars 2014 #58 Skrevet 27. mars 2014 Jeg tror mange av dere enda har små barn der besøk blir avtalt med henting og levering. Da er det en selvfølge med middag. Her er gutta 10 og 12 år. Unger sykler innom til hverandre, møtes ute osv. Omtrent hver eneste dag har vi 1-6 gutter i hus. Det er uaktuelt å ha dem på middag. De som blir med etter skolen får alltid mat. Da lager de seg skiver eller noe på kjøkkenet. Men jeg handler middag en gang i uken. Skal vi ha laks så tines den i kjøleskapet over natta mens grønnsakene skrelles kvelden før. Jeg har faktisk ikke nok til 1-6 ekstra gutter som spiser som voksne menn. Ikke lager jeg noe annet heller pga jeg har et kresent barn som helst vil ha skiver. Vi kan ikke la gjester spise annen mat og ha "kamp" om middag med vårt. Jeg liker heller ikke at ungene spiser middag hos andre. De vet jo at vi spiser 16.30. Da risikerer jeg å stå med ferdig mat mens ungene har spist middag hos kompiser. Så dere lager altså alltid ekstra mat itilfelle gjester. Dere forventer at deres barn og får mat der de er på besøk så da kan dere risikere å stå med mye mat hver dag som ikke blir spist. Her får besøket beskjed om at de kan vente i kjellerstua. Men ofte skal de på aktiviteter etter middag så de må som regel hjemmom uansett. Dersom vi feks griller, som vi gjør hver dag omtrent på sommeren så kan vi ikke slenge ekstra pølser på grillen hver dag. Mine unger får ikke spise pølser mens vi griller fisk og kjøtt osv. Spiser vi ute sendes besøket hjem. Men det er dager med planlagt besøk og da får alle mat! Det ser ikke ut som ungene blir skadet av å ikke få middag her. De kommer igjen og igjen og det er her de helst holder seg! :-) Anonymous poster hash: 0a756...f78 Vi bor forresten i sykkelavstand til alle kompisene. Så det tar som regel 5 min på sykkel for å komme hjem! Anonymous poster hash: 0a756...f78 Men er det krise om ungene spiser hos noen andre og at du plutselig hadde laget for mye mat?? Lunsj dagen etter? rester til middag dagen etter.. Jeg lager aldri for mye mat til middag, men om jeg holder på med middagen og de plutselig dukker opp to ekstra så slenger jeg bare sammen noe ekstra - avhengig av hva vi har.. Men jeg håper du respekterer foreldrene til de andre barna og spør før du gir barna mat? Det er ikke krise at jeg lager for mye men hvis barna alltid skal spise der det er best mat (i deres øyne) så blir det ikke særlig sunt kosthold på barna. Her spør jo barna hva som er til middag før de spør om å spise her.. Barna trenger sunt kosthold og ikke løpe fra hus til hus hvor maten er morsomste for de.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #59 Skrevet 27. mars 2014 Jeg tror mange av dere enda har små barn der besøk blir avtalt med henting og levering. Da er det en selvfølge med middag. Her er gutta 10 og 12 år. Unger sykler innom til hverandre, møtes ute osv. Omtrent hver eneste dag har vi 1-6 gutter i hus. Det er uaktuelt å ha dem på middag. De som blir med etter skolen får alltid mat. Da lager de seg skiver eller noe på kjøkkenet. Men jeg handler middag en gang i uken. Skal vi ha laks så tines den i kjøleskapet over natta mens grønnsakene skrelles kvelden før. Jeg har faktisk ikke nok til 1-6 ekstra gutter som spiser som voksne menn. Ikke lager jeg noe annet heller pga jeg har et kresent barn som helst vil ha skiver. Vi kan ikke la gjester spise annen mat og ha "kamp" om middag med vårt. Jeg liker heller ikke at ungene spiser middag hos andre. De vet jo at vi spiser 16.30. Da risikerer jeg å stå med ferdig mat mens ungene har spist middag hos kompiser. Så dere lager altså alltid ekstra mat itilfelle gjester. Dere forventer at deres barn og får mat der de er på besøk så da kan dere risikere å stå med mye mat hver dag som ikke blir spist. Her får besøket beskjed om at de kan vente i kjellerstua. Men ofte skal de på aktiviteter etter middag så de må som regel hjemmom uansett. Dersom vi feks griller, som vi gjør hver dag omtrent på sommeren så kan vi ikke slenge ekstra pølser på grillen hver dag. Mine unger får ikke spise pølser mens vi griller fisk og kjøtt osv. Spiser vi ute sendes besøket hjem. Men det er dager med planlagt besøk og da får alle mat! Det ser ikke ut som ungene blir skadet av å ikke få middag her. De kommer igjen og igjen og det er her de helst holder seg! :-) Anonymous poster hash: 0a756...f78 Vi bor forresten i sykkelavstand til alle kompisene. Så det tar som regel 5 min på sykkel for å komme hjem! Anonymous poster hash: 0a756...f78 Men er det krise om ungene spiser hos noen andre og at du plutselig hadde laget for mye mat?? Lunsj dagen etter? rester til middag dagen etter.. Jeg lager aldri for mye mat til middag, men om jeg holder på med middagen og de plutselig dukker opp to ekstra så slenger jeg bare sammen noe ekstra - avhengig av hva vi har.. Vi har sosiale unger og dette er regelen, ikke unntaket. Enten er de hos kompiser eller så har vi huset fullt av kompiser HVER dag og hver helg. Det er aldri planlagt før de går på skolen, de tar dagen som det kommer. De kan være 5 stk her og så forsvinne ut eller til naboen på 5 minutt. Anonymous poster hash: 0a756...f78
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #60 Skrevet 27. mars 2014 Middag er familietid her i huset. Da spiser vi sammen og snakker om hvordan dagen har vært. Da er det ikke aktuelt å bli forstyrret av barnas venner. Dessuten regner vi med at de barna som er på besøk, skal hjem til sin egen familie å spise. Jeg vil også vite hva barna mine spiser, så hvis de blir tilbudt mat borte må de låne en telefon og ringe hjem først. Er det tett på egne måltider eller mat vi ikke ønsker at de spiser, er svaret alltid nei. Anonymous poster hash: 7f618...04d Spent på hvilken mat dere ikke ønsker at barna spiser, kjenner jeg. Anonymous poster hash: 3a4b9...3bb Enig! Mange sære damer her! Anonymous poster hash: b1280...041
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #61 Skrevet 27. mars 2014 Er det ikke bare å sende hjem venner når man skal spise da? De skal vel spise selv også. Nå må den og den gå hjem for nå skal vi spise middag. Dere kan sees i morgen. Etter middag er det jo ofte lekser og kveldstell uansett. Anonymous poster hash: d8d88...732
Von Hertelhofen Skrevet 27. mars 2014 #62 Skrevet 27. mars 2014 Jeg måtte vente på rommet mens exen spiste middag med foreldrene sine, jeg! Og vi var over tjue begge to. Slå den, dere
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #63 Skrevet 27. mars 2014 Jeg tror mange av dere enda har små barn der besøk blir avtalt med henting og levering. Da er det en selvfølge med middag. Her er gutta 10 og 12 år. Unger sykler innom til hverandre, møtes ute osv. Omtrent hver eneste dag har vi 1-6 gutter i hus. Det er uaktuelt å ha dem på middag. De som blir med etter skolen får alltid mat. Da lager de seg skiver eller noe på kjøkkenet. Men jeg handler middag en gang i uken. Skal vi ha laks så tines den i kjøleskapet over natta mens grønnsakene skrelles kvelden før. Jeg har faktisk ikke nok til 1-6 ekstra gutter som spiser som voksne menn. Ikke lager jeg noe annet heller pga jeg har et kresent barn som helst vil ha skiver. Vi kan ikke la gjester spise annen mat og ha "kamp" om middag med vårt. Jeg liker heller ikke at ungene spiser middag hos andre. De vet jo at vi spiser 16.30. Da risikerer jeg å stå med ferdig mat mens ungene har spist middag hos kompiser. Så dere lager altså alltid ekstra mat itilfelle gjester. Dere forventer at deres barn og får mat der de er på besøk så da kan dere risikere å stå med mye mat hver dag som ikke blir spist. Her får besøket beskjed om at de kan vente i kjellerstua. Men ofte skal de på aktiviteter etter middag så de må som regel hjemmom uansett. Dersom vi feks griller, som vi gjør hver dag omtrent på sommeren så kan vi ikke slenge ekstra pølser på grillen hver dag. Mine unger får ikke spise pølser mens vi griller fisk og kjøtt osv. Spiser vi ute sendes besøket hjem. Men det er dager med planlagt besøk og da får alle mat! Det ser ikke ut som ungene blir skadet av å ikke få middag her. De kommer igjen og igjen og det er her de helst holder seg! :-) Anonymous poster hash: 0a756...f78 Vi bor forresten i sykkelavstand til alle kompisene. Så det tar som regel 5 min på sykkel for å komme hjem! Anonymous poster hash: 0a756...f78 Men er det krise om ungene spiser hos noen andre og at du plutselig hadde laget for mye mat?? Lunsj dagen etter? rester til middag dagen etter.. Jeg lager aldri for mye mat til middag, men om jeg holder på med middagen og de plutselig dukker opp to ekstra så slenger jeg bare sammen noe ekstra - avhengig av hva vi har.. Men jeg håper du respekterer foreldrene til de andre barna og spør før du gir barna mat? Det er ikke krise at jeg lager for mye men hvis barna alltid skal spise der det er best mat (i deres øyne) så blir det ikke særlig sunt kosthold på barna. Her spør jo barna hva som er til middag før de spør om å spise her.. Barna trenger sunt kosthold og ikke løpe fra hus til hus hvor maten er morsomste for de. Er helt enig med deg. Liker ikke tanken på at mine barn skal bli bestukket med mat for å foretrekke et hjem fremfor andre. Her i huset gjør vi ting med barna som er på besøk, svinger tau, spiller, etc. Det hjelper veldig på det sosiale at de har oss voksne litt med når de trenger det. Når mine barn foretrekker et hus fremfor et annet så vet jeg at det er pga de liker de som bor der, ikke maten deres. Det er det viktigste for meg! Anonymous poster hash: 280e4...a05
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #64 Skrevet 27. mars 2014 Føler det er folk her som tror at det å vente på rommet er det samme som å sende barn i skammekroken, men det er det IKKE. Vi snakker om 20-30 min å vente på min sønns rom, hvor de kan leke og spille som de selv vil.Jeg håper dere også respektrer mitt ønske om å ikke gi min sønn middag selv om han spør om det. Hvorfor sprø han? Jo han er sikkert sulten der og da og litt for lat til å tenke på å skulle gå hjem selv om det kun tar 5 min. Gutten er 12 år og han får god, sunn og nok middag hjemme. Jeg synes det er trist om han dagen før har spurt etter en middag, glemt det, endt opp med å få middag hos en kompis slik at han ikke er sultne når han kommer hjem, da kunne jeg heller ha tatt meg en brødskive i stede for å lage middag til kun oss to som ikke blir spist. Så ta litt hensyn før dere forer opp alle nabobarna. Anonymous poster hash: 365de...780
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #65 Skrevet 27. mars 2014 Føler det er folk her som tror at det å vente på rommet er det samme som å sende barn i skammekroken, men det er det IKKE. Vi snakker om 20-30 min å vente på min sønns rom, hvor de kan leke og spille som de selv vil. Jeg håper dere også respektrer mitt ønske om å ikke gi min sønn middag selv om han spør om det. Hvorfor sprø han? Jo han er sikkert sulten der og da og litt for lat til å tenke på å skulle gå hjem selv om det kun tar 5 min. Gutten er 12 år og han får god, sunn og nok middag hjemme. Jeg synes det er trist om han dagen før har spurt etter en middag, glemt det, endt opp med å få middag hos en kompis slik at han ikke er sultne når han kommer hjem, da kunne jeg heller ha tatt meg en brødskive i stede for å lage middag til kun oss to som ikke blir spist. Så ta litt hensyn før dere forer opp alle nabobarna. Anonymous poster hash: 365de...780 Du kommer med en god ny vinkel. Å mate kattene i nabolaget er det ingen som vil finne på å gjøre. Man kan være en omsorgsfull og empatisk nabo uten å tilfredsstille alle sine behov. Synes ikke synd i nabo barna de har gode og ressurs sterke foreldre. Håper naboene ser oss på samme måten! Anonymous poster hash: 280e4...a05
sug lut Skrevet 27. mars 2014 #66 Skrevet 27. mars 2014 Jeg tror mange av dere enda har små barn der besøk blir avtalt med henting og levering. Da er det en selvfølge med middag. Her er gutta 10 og 12 år. Unger sykler innom til hverandre, møtes ute osv. Omtrent hver eneste dag har vi 1-6 gutter i hus. Det er uaktuelt å ha dem på middag. De som blir med etter skolen får alltid mat. Da lager de seg skiver eller noe på kjøkkenet. Men jeg handler middag en gang i uken. Skal vi ha laks så tines den i kjøleskapet over natta mens grønnsakene skrelles kvelden før. Jeg har faktisk ikke nok til 1-6 ekstra gutter som spiser som voksne menn. Ikke lager jeg noe annet heller pga jeg har et kresent barn som helst vil ha skiver. Vi kan ikke la gjester spise annen mat og ha "kamp" om middag med vårt. Jeg liker heller ikke at ungene spiser middag hos andre. De vet jo at vi spiser 16.30. Da risikerer jeg å stå med ferdig mat mens ungene har spist middag hos kompiser. Så dere lager altså alltid ekstra mat itilfelle gjester. Dere forventer at deres barn og får mat der de er på besøk så da kan dere risikere å stå med mye mat hver dag som ikke blir spist. Her får besøket beskjed om at de kan vente i kjellerstua. Men ofte skal de på aktiviteter etter middag så de må som regel hjemmom uansett. Dersom vi feks griller, som vi gjør hver dag omtrent på sommeren så kan vi ikke slenge ekstra pølser på grillen hver dag. Mine unger får ikke spise pølser mens vi griller fisk og kjøtt osv. Spiser vi ute sendes besøket hjem. Men det er dager med planlagt besøk og da får alle mat! Det ser ikke ut som ungene blir skadet av å ikke få middag her. De kommer igjen og igjen og det er her de helst holder seg! :-) Anonymous poster hash: 0a756...f78 Nei, vi har noen av de største barna her inne, faktisk. Og vi har kjørt samme politikk i tjue år. Og vet du, når tenåringene dine etterhvert henger alle andre steder enn hos deg er de nok gjerne her, gitt.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #67 Skrevet 27. mars 2014 Vi deler alltid på maten, er det lite så serverer vi brødskiver til. Og det er bedre å sende barn hjem enn å la de sitte ekskludert alene på et rom...Anonymous poster hash: df75b...f82 Huffameeeeeien.. Ja.. Har fortsatt traumer etterjeg ventet på rommet da jeg var liten. Eller ikke!!! Hysteriske, ekle kvinnfolk er dere. Anonymous poster hash: 26bc8...bc2
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #68 Skrevet 27. mars 2014 Jeg tror mange av dere enda har små barn der besøk blir avtalt med henting og levering. Da er det en selvfølge med middag. Her er gutta 10 og 12 år. Unger sykler innom til hverandre, møtes ute osv. Omtrent hver eneste dag har vi 1-6 gutter i hus. Det er uaktuelt å ha dem på middag. De som blir med etter skolen får alltid mat. Da lager de seg skiver eller noe på kjøkkenet. Men jeg handler middag en gang i uken. Skal vi ha laks så tines den i kjøleskapet over natta mens grønnsakene skrelles kvelden før. Jeg har faktisk ikke nok til 1-6 ekstra gutter som spiser som voksne menn. Ikke lager jeg noe annet heller pga jeg har et kresent barn som helst vil ha skiver. Vi kan ikke la gjester spise annen mat og ha "kamp" om middag med vårt. Jeg liker heller ikke at ungene spiser middag hos andre. De vet jo at vi spiser 16.30. Da risikerer jeg å stå med ferdig mat mens ungene har spist middag hos kompiser. Så dere lager altså alltid ekstra mat itilfelle gjester. Dere forventer at deres barn og får mat der de er på besøk så da kan dere risikere å stå med mye mat hver dag som ikke blir spist. Her får besøket beskjed om at de kan vente i kjellerstua. Men ofte skal de på aktiviteter etter middag så de må som regel hjemmom uansett. Dersom vi feks griller, som vi gjør hver dag omtrent på sommeren så kan vi ikke slenge ekstra pølser på grillen hver dag. Mine unger får ikke spise pølser mens vi griller fisk og kjøtt osv. Spiser vi ute sendes besøket hjem. Men det er dager med planlagt besøk og da får alle mat! Det ser ikke ut som ungene blir skadet av å ikke få middag her. De kommer igjen og igjen og det er her de helst holder seg! :-) Anonymous poster hash: 0a756...f78 Nei, vi har noen av de største barna her inne, faktisk. Og vi har kjørt samme politikk i tjue år. Og vet du, når tenåringene dine etterhvert henger alle andre steder enn hos deg er de nok gjerne her, gitt. Tviler ikke på det Men er sikkert på at det ikke er maten de får som er det avgjørende men at de trives. Man kan ikke få stempel på seg som gjerrig og ego pga man ikke deler ut mat eller vil ha litt familie tid. Begge deler løser seg selv om barna har respekt for at man må følge reglene der man er. Har hatt barn inne som klager og synes alt er urettferdig, de får ikke komme så ofte inn! Anonymous poster hash: 280e4...a05
Jern-Erna Skrevet 27. mars 2014 #69 Skrevet 27. mars 2014 Jeg tror mange av dere enda har små barn der besøk blir avtalt med henting og levering. Da er det en selvfølge med middag. Her er gutta 10 og 12 år. Unger sykler innom til hverandre, møtes ute osv. Omtrent hver eneste dag har vi 1-6 gutter i hus. Det er uaktuelt å ha dem på middag. De som blir med etter skolen får alltid mat. Da lager de seg skiver eller noe på kjøkkenet. Men jeg handler middag en gang i uken. Skal vi ha laks så tines den i kjøleskapet over natta mens grønnsakene skrelles kvelden før. Jeg har faktisk ikke nok til 1-6 ekstra gutter som spiser som voksne menn. Ikke lager jeg noe annet heller pga jeg har et kresent barn som helst vil ha skiver. Vi kan ikke la gjester spise annen mat og ha "kamp" om middag med vårt. Jeg liker heller ikke at ungene spiser middag hos andre. De vet jo at vi spiser 16.30. Da risikerer jeg å stå med ferdig mat mens ungene har spist middag hos kompiser. Så dere lager altså alltid ekstra mat itilfelle gjester. Dere forventer at deres barn og får mat der de er på besøk så da kan dere risikere å stå med mye mat hver dag som ikke blir spist. Her får besøket beskjed om at de kan vente i kjellerstua. Men ofte skal de på aktiviteter etter middag så de må som regel hjemmom uansett. Dersom vi feks griller, som vi gjør hver dag omtrent på sommeren så kan vi ikke slenge ekstra pølser på grillen hver dag. Mine unger får ikke spise pølser mens vi griller fisk og kjøtt osv. Spiser vi ute sendes besøket hjem. Men det er dager med planlagt besøk og da får alle mat! Det ser ikke ut som ungene blir skadet av å ikke få middag her. De kommer igjen og igjen og det er her de helst holder seg! :-) Anonymous poster hash: 0a756...f78 Vi bor forresten i sykkelavstand til alle kompisene. Så det tar som regel 5 min på sykkel for å komme hjem! Anonymous poster hash: 0a756...f78 Men er det krise om ungene spiser hos noen andre og at du plutselig hadde laget for mye mat?? Lunsj dagen etter? rester til middag dagen etter.. Jeg lager aldri for mye mat til middag, men om jeg holder på med middagen og de plutselig dukker opp to ekstra så slenger jeg bare sammen noe ekstra - avhengig av hva vi har.. Men jeg håper du respekterer foreldrene til de andre barna og spør før du gir barna mat? Det er ikke krise at jeg lager for mye men hvis barna alltid skal spise der det er best mat (i deres øyne) så blir det ikke særlig sunt kosthold på barna. Her spør jo barna hva som er til middag før de spør om å spise her.. Barna trenger sunt kosthold og ikke løpe fra hus til hus hvor maten er morsomste for de. jeg ringer ikke rundt til alle foreldrene og spør om barna får lov til å spise her nei.. Barna er store nok til at jeg tenker at hvis de har fått beskjed av foreldrene om å komme hjem for å spise, så sier barna nei takk til middag hvis jeg spør om de vil ha.. Og vi spiser ganske gjennomført sunn mat, så jeg er ikke så veldig bekymret for at å spise middag hos oss ødelegger barnas kosthold.. Og så har vi ganske god og jevn dialog med foreldrene til barnas venner.. så alt dette er egentlig ikke aktuelle problemstillinger.. Dette med barn som skal spise middag osv er for oss bare en glede og hyggelige, og aldri (og jeg mener aldri) en kilde til frustrasjon eller problemer
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #70 Skrevet 27. mars 2014 Jeg venetet da også på rommet når jeg var liten og synes ikke det var noe problem, av og til var vi jo også 2-3 som ventet på rommet....noe ingen av oss har tatt skade av og ingen av oss følte oss eksuldert om dere har så utrolig sårbare barn så kommer de uansett til å ende opp med en hel haug med problemer før de er 18 år. Anonymous poster hash: 365de...780 Det var helt vanlig at det var slik da jeg vokste opp. Middag var familietid, og dessuten skulle jeg jo selv spise middag hjemme så enten ventet jeg eller så gikk jeg hjem for å spise. Ser ikke problemet. Det er selvsagt annerledes om man har invitert barnas venner fra barnehage og skole hjem. Anonymous poster hash: 593ed...d5b
Flutterby Skrevet 27. mars 2014 #71 Skrevet 27. mars 2014 Det var svært sjeldent jeg satt inne med venner ved matbordet mens de spiste. Som oftest ventet vi ute eller på rommet; tenk å få disponere et helt rom med nye leker:)! Tror aldri vi syntes det var urettferdig eller feil å ikke delta i noens andres familiemiddag. Da vi ble ungdommer ble vi spurt om vi ville sitte sammen med dem, men det var jo sååååå flaut å sitte sammen med andres foreldre,så det ville vi ikke.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #72 Skrevet 27. mars 2014 Jeg venetet da også på rommet når jeg var liten og synes ikke det var noe problem, av og til var vi jo også 2-3 som ventet på rommet....noe ingen av oss har tatt skade av og ingen av oss følte oss eksuldert om dere har så utrolig sårbare barn så kommer de uansett til å ende opp med en hel haug med problemer før de er 18 år. Anonymous poster hash: 365de...780 Det var helt vanlig at det var slik da jeg vokste opp. Middag var familietid, og dessuten skulle jeg jo selv spise middag hjemme så enten ventet jeg eller så gikk jeg hjem for å spise. Ser ikke problemet. Det er selvsagt annerledes om man har invitert barnas venner fra barnehage og skole hjem. Anonymous poster hash: 593ed...d5b Vi er tettere på hverandre i dag enn da vi var barn. Synes det er bra at man kan ta opp mistrivsel mellom barn. Men noen foreldre har funnet en enkel måte å slippe ansvar på ved å basere seg på andre sin godhet. Derfor har jeg innført noen normer som gjelder hos oss, ellers hadde vi aldri hatt ro i huset Kjekt når barna får være hos andre men tar det aldri med i "timeplanen" og krever noe av andre! Anonymous poster hash: 280e4...a05
Ugl@ ruger... Skrevet 27. mars 2014 #73 Skrevet 27. mars 2014 Kmmer nabobarna mdt i mddagen så får de gå opp å leke mens de venter, er de her når vi skal ha middag så sendes de hjem, de har som oftest muddagstid og skal hjem i den tida uansett. Er det avtalt så spiser de her. Hender naboene og vi bytter på å " passe" hverandres barn. Frukt, drikke, skiver osv får de her når de er her lenge. Gjester som er her hele dagen får selvsagt alle måltider.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #74 Skrevet 27. mars 2014 Hvorfor er det sært? Lager og handler du alltid masse ekstra mat dersom det plutselig kommer gjester til middag? Det gjør ikke jeg. Anonymous poster hash: a1e83...3f7 Masse ekstra mat ? om det er en eller to unger der så trenger man vel strengtatt ikke masse ekstra mat altså! Nå ja...det kommer virkelig an på! Gutten min har en kompis, han som han er mest sammen med på fritida, og han spiser MYE, altså minst like mye som en voksen person. Når jeg da har handlet inn og ordnet middag til oss fire, så er det faktisk ikke så mye mat til overs at en kan mette han i tillegg. Blir jo helt feil om mine barn ikke kan spise seg mette fordi en kompis tilfeldigvis er på besøk, og er det da i tillegg to ekstra vil jo ingen bli mette da...evt da bare 1-2. Skjønner for øvrig ikke hvorfor folk hisser seg opp og snakker om ekskludering fordi unger en og annen gang må leke alene på rommet i 10-15 minutter altså...er noe annet om det er avtalt besøk som er ment å gå over flere timer... (skrev 10-15 min fordi det er ca. tiden mine barn bruker på å spise). Anonymous poster hash: db12a...f94
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #75 Skrevet 27. mars 2014 Det var svært sjeldent jeg satt inne med venner ved matbordet mens de spiste. Som oftest ventet vi ute eller på rommet; tenk å få disponere et helt rom med nye leker:)! Tror aldri vi syntes det var urettferdig eller feil å ikke delta i noens andres familiemiddag. Da vi ble ungdommer ble vi spurt om vi ville sitte sammen med dem, men det var jo sååååå flaut å sitte sammen med andres foreldre,så det ville vi ikke. huff det husker jeg. Husker min første kjæreste og jeg laget middag til hele familien hans. Da alle skulle spise sa jeg at min mor ventet med middag hjemme og dro glad og fornøyd, ah, der slapp jeg den! Hjemme ble jeg mottatt spørsmål hva holder du på med? Det sitter en familie og savner deg! Jungel telegrafen hadde gått. Det ble mange middager etter det Anonymous poster hash: 280e4...a05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå