Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #51 Skrevet 26. mars 2014 Fordi jeg har prøvd det to ganger og blitt skikkelig dårlig av det. Ikke spysyk, men "forsvant" litt fra verden. Og hadde et par- tre tilfeller to-tre år ETTER siste gang jeg prøvde hvor jeg fikk tilbake den "ekle følelsen" jeg hadde av og prøverøyke. Var ikke særlig sterke blandinger jeg prøvde, og ingen andre merket noe., Nå var det kun en til sammen med meg som ikke hadde røyka før, men denne fikk heller ikke særlig rus. Igjen,- var utblandet med vanlig tobakk ... Og jeg var røyker, så var ikke tobakken jeg ble syk av. For det andre så er jeg mot legalisering her til lands, fordi vi ikke har behov for flere lovlige potensielt skadelige OG avhengighetsdannende stoffer her til lands. Jo letter tilgjengelig, jo større sjans for misbruk. Med de negative konsekvenser det har.. Man kan argumentere for at lovlig salg vil føre til økte inntekter i form av avgifter til staten, men det vil på langt nært dekke opp de økte kostnadene. Et ulovlig "svartemarked" vil uansett dukke opp, til tross for lovlighet, og det vil bli MER smugling. Se på alkohol og tobakk. hasj/Marihuana vil ikke skille seg fra disse stoffene uansett. Jeg er veldig glad i øl, og mitt vinglass til middagen på lørdag, men heller forby et allerede lovlig avhengighetsskapende middel, enn og innføre et nytt. Det som virkelig setter spikeren i kista for og lovliggjøre det, er at jeg pr.dags dato ikke har sett/hørt en debattant FOR legalisering på TV/Radio, som har stilt opp UTEN og være påvirket. De skal liksom "bevise" at man er fornuftig med litt "hasj innabords", med det resultat at de bare beviser at det er såpass avhengighetsskapende at de ikke klarer og opptre uten. Til medisinsk bruk er det noe helt annet. Og et utsalg over apotekdisk er da en mulighet jeg ikke sier nei til uten videre.Anonymous poster hash: c926f...58a Kjære vene... Marihuana er ikke avhengighetsskapende, det er forsket på og bevist. Anonymous poster hash: 3e5a8...896 Det var det dummeste jeg hørt, visst pokker er det avhengighetsdannende, det er faktisk veldig avhengighetsdannende, både fysisk og psykisk. Verst psykisk men de fleste som slutter brått å røyke vil kunna føle uro, søvnløshet , irritabilitet, nattsvette osv som bivirkninger. At det er avhengighetsdannende er også grunnen til at det blir flere og flere hasj"avenningskurs" , rart de dukker opp hvis det er så enkelt å slutte?? At det er et mildere rus en mange andre er ikke argument for å legalisere det, hva da med dem som fint kan ruse seg på kokain en gang blandt, eller amfetamin uten å utvikle avhengighet. Disse vil jo ikke heller bli kriminaliserte på sitt favoritt rus, og argumentene deres kan jo også være at dem ikke blir avhengig av det fordi dem kan kontrollere bruken. Hvor skal grensen gå?? Det er sant at Marijuana kan hjelpe mot noen sykdommer og jeg er åpen for medisinsk legalisering, og det er det jo åpnet for i en viss grad allerede idag gjennom sprayen Savitex. Kjære vene. Cannabis er. ikke. avhengighetsskapende. Du kan synes hva du vil om cannabis personlig, men fakta er fremdeles fakta. Det er forsket på og bevist opptil flere ganger. Du blir ikke avhengig av å røyke cannabis, og du får heller ikke abstinenser av å slutte. Noen kan få dårligere søvn en periode, fordi de er vant til å sovne ruset, men dette er psykisk, ikke fysisk. Utover dette har ikke cannabis noen langtidseffekter. Bieffekter som dårlig kortidshukommelse osv. forsvinner kort tid etter regelmessig bruk avsluttes. Anonymous poster hash: 3e5a8...896
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #52 Skrevet 26. mars 2014 Hadde en eks som røyka det og jeg har sett han høy. Sløv, fæl, jævlig. Takla ikke lukta, kunne ikke prate til han eller med han. Kunne lettere ført en samtale med en dritings person enn med han etter noen trekk av den dritten. Han kjørte rusa, utsatte seg selv OG andre for potensiell fare. Jeg turte ikke fortelle noen venninner at jeg traff han et helt år, siden jeg hadde fortalt de at han røyket hasj og jeg selv hadde barn inne i bildet. Tok aldri datteren min med på besøk til han og han fikk aldri komme inn i min leilighet rusa. Han hadde mye humørsvigninger. Av og til gadd han ikke engang ta kontakt med meg innimellom.. Han var bare opptatt av å bli rusa hver kveld jeg ikke var der, så ikke kom her og fortell at den dritten ikke er avhengighetsskapende!! Takk gud for at jeg idag et år senere har ny samboer som verken røyker hasj eller drikker alkohol, ikke gjør jeg det selv heller. Jeg skjønner generelt ikke mennesker som må drikke enorme mengder alkohol eller ta seg noen trekk for å rømme litt fra virkeligheten. Anonymous poster hash: 007ab...e48
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #53 Skrevet 26. mars 2014 Fordi jeg har prøvd det to ganger og blitt skikkelig dårlig av det. Ikke spysyk, men "forsvant" litt fra verden. Og hadde et par- tre tilfeller to-tre år ETTER siste gang jeg prøvde hvor jeg fikk tilbake den "ekle følelsen" jeg hadde av og prøverøyke. Var ikke særlig sterke blandinger jeg prøvde, og ingen andre merket noe., Nå var det kun en til sammen med meg som ikke hadde røyka før, men denne fikk heller ikke særlig rus. Igjen,- var utblandet med vanlig tobakk ... Og jeg var røyker, så var ikke tobakken jeg ble syk av. For det andre så er jeg mot legalisering her til lands, fordi vi ikke har behov for flere lovlige potensielt skadelige OG avhengighetsdannende stoffer her til lands. Jo letter tilgjengelig, jo større sjans for misbruk. Med de negative konsekvenser det har.. Man kan argumentere for at lovlig salg vil føre til økte inntekter i form av avgifter til staten, men det vil på langt nært dekke opp de økte kostnadene. Et ulovlig "svartemarked" vil uansett dukke opp, til tross for lovlighet, og det vil bli MER smugling. Se på alkohol og tobakk. hasj/Marihuana vil ikke skille seg fra disse stoffene uansett. Jeg er veldig glad i øl, og mitt vinglass til middagen på lørdag, men heller forby et allerede lovlig avhengighetsskapende middel, enn og innføre et nytt. Det som virkelig setter spikeren i kista for og lovliggjøre det, er at jeg pr.dags dato ikke har sett/hørt en debattant FOR legalisering på TV/Radio, som har stilt opp UTEN og være påvirket. De skal liksom "bevise" at man er fornuftig med litt "hasj innabords", med det resultat at de bare beviser at det er såpass avhengighetsskapende at de ikke klarer og opptre uten. Til medisinsk bruk er det noe helt annet. Og et utsalg over apotekdisk er da en mulighet jeg ikke sier nei til uten videre.Anonymous poster hash: c926f...58a Kjære vene... Marihuana er ikke avhengighetsskapende, det er forsket på og bevist. Anonymous poster hash: 3e5a8...896 Det var det dummeste jeg hørt, visst pokker er det avhengighetsdannende, det er faktisk veldig avhengighetsdannende, både fysisk og psykisk. Verst psykisk men de fleste som slutter brått å røyke vil kunna føle uro, søvnløshet , irritabilitet, nattsvette osv som bivirkninger. At det er avhengighetsdannende er også grunnen til at det blir flere og flere hasj"avenningskurs" , rart de dukker opp hvis det er så enkelt å slutte?? At det er et mildere rus en mange andre er ikke argument for å legalisere det, hva da med dem som fint kan ruse seg på kokain en gang blandt, eller amfetamin uten å utvikle avhengighet. Disse vil jo ikke heller bli kriminaliserte på sitt favoritt rus, og argumentene deres kan jo også være at dem ikke blir avhengig av det fordi dem kan kontrollere bruken. Hvor skal grensen gå?? Det er sant at Marijuana kan hjelpe mot noen sykdommer og jeg er åpen for medisinsk legalisering, og det er det jo åpnet for i en viss grad allerede idag gjennom sprayen Savitex. Kjære vene. Cannabis er. ikke. avhengighetsskapende. Du kan synes hva du vil om cannabis personlig, men fakta er fremdeles fakta. Det er forsket på og bevist opptil flere ganger. Du blir ikke avhengig av å røyke cannabis, og du får heller ikke abstinenser av å slutte. Noen kan få dårligere søvn en periode, fordi de er vant til å sovne ruset, men dette er psykisk, ikke fysisk. Utover dette har ikke cannabis noen langtidseffekter. Bieffekter som dårlig kortidshukommelse osv. forsvinner kort tid etter regelmessig bruk avsluttes. Anonymous poster hash: 3e5a8...896 Unnskyld meg, men det der er jo ikke riktig! Du kan ikke bare slenge ut sånne usannheter på et nettforum. Hva er det for slags forkning du viser til her, og har du i det hele tatt peiling på slik forskning og hvordan du skal lese studiene? Anonymous poster hash: c5613...fbc
Cat.68 Skrevet 26. mars 2014 #54 Skrevet 26. mars 2014 Unnskyld meg, men tror dere virkelig at alle disse skrekkhistoriene dere kommer med omhandler ungdom som har røkt cannabis? Da tror jeg dere er temmelig lettlurte.. Det er nok mye større inntak av andre rusmidler som gir disse effektene dere beskriver.. Mesteparten er vel amfetamin, men det høres ikke så ille ut om man sier det er pga cannabis, lavere straff om politi kommer også. Fy så lettlurte dere er! Veldig enig. Det er MANGE som pynter litt på sannheten når de serverer disse skrekkhistoriene, og folk har tydeligvis ikke evne til å tenke selv og gjøre egen research, så de sluker heller alt som god fisk. Men, men. Ignorance is bliss, antar jeg. Åhhhhh så alle som har andre erfaringer en deg, eller er uenig dem kan ikke tenke selv og er uvitende ignorante fjols? Virkelig flatterende disskusjonsteknikk. Nei. Mennesker som farer med usannheter i stedet for å gjøre research og argumentere med fakta, dét er virkelig flatterende diskusjonsteknikk. :-) Vilka usannheter. ? Hva vet du hva slags erfaring rundt dette jeg har.? Mener du virkelig å si at de som sliter med rusavhengighet lyver. Snakk om arroganse.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #55 Skrevet 26. mars 2014 Det sto veldig mye om cannabis i Aftenposten innsikt nylig, les det. Jeg er egentlig ikke en røyker, men vil helt klart si meg enig med 00.19. Både utfra egen erfaring, hva jeg har sett med andre og utfra det jeg har lest om stoffet (stoffene). Det jeg syns er litt interessant er at dere som svarer her, sier akkurat det forkjemperne sier, uten at dere ser det selv. 00.19 skriver at ja, cannabis er gjerne det man begynner med, men grunnen til at man går videre er ikke så enkel som at det er cannabisen sin skyld. Når man skal kjøpe cannabis må man inn i et narkotisk miljø og pga det kan det være lettere at man prøver andre narkotiske stoffer. Den historien her fra læreren i vgs, bekrefter det 00.19 skriver... Og de som går videre, hadde kanskje gjort det uansett. Det er vel ikke akkurat tvil rundt det at de som prøver hardere stoffer gjerne har det vondt inni seg og vil rømme virkeligheten. Ikke at de nødvendigvis har hatt en vond barndom, jeg mener ikke at foreldre har skyld i sine barns misbruk. At man begynner med cannabis av illegale stoffer er helt naturlig, men disse menneskene begynte antakelig aller først med alkohol. Derfor burde det hete at alkohol er veien videre til mye elendighet. Cannabis har, i motsetning til alkohol og andre rusmidler, veldig mange gode helsefremmende effekter. Tro det eller ei, men sånn er det. I usa har forskning som vil påvise de gode effektene av cannabis, konsekvent blitt avslått og ikke støttet. Forskning som skal vise på helseskadene av cannabisbruk har derimot stadig endt opp med å oppdage med helsefremmende virkninger. Skadene etter hjerneslag blir mindre ved cannabisbruk, det kan hjelpe mot kreftsvulster, høyt blodtrykk, ved ms (som vi alle sikkert har fått med oss) etc, etc i det uendelige. Men selvsagt, ved overforbruk, så blir man sløv og stagnerer i livet. Hva gjør overbruk av alkohol? Da kommer du deg ikke engang på skolen og du er virkelig helt på bærtur. Anonymous poster hash: a0f8b...803 Medisinsk cannabis er noe helt annet, da det ikke har THC i seg, det stoffet man kan bli psykisk syk av. Anonymous poster hash: 5e21e...7ae
Cat.68 Skrevet 26. mars 2014 #56 Skrevet 26. mars 2014 Fordi jeg har prøvd det to ganger og blitt skikkelig dårlig av det. Ikke spysyk, men "forsvant" litt fra verden. Og hadde et par- tre tilfeller to-tre år ETTER siste gang jeg prøvde hvor jeg fikk tilbake den "ekle følelsen" jeg hadde av og prøverøyke. Var ikke særlig sterke blandinger jeg prøvde, og ingen andre merket noe., Nå var det kun en til sammen med meg som ikke hadde røyka før, men denne fikk heller ikke særlig rus. Igjen,- var utblandet med vanlig tobakk ... Og jeg var røyker, så var ikke tobakken jeg ble syk av. For det andre så er jeg mot legalisering her til lands, fordi vi ikke har behov for flere lovlige potensielt skadelige OG avhengighetsdannende stoffer her til lands. Jo letter tilgjengelig, jo større sjans for misbruk. Med de negative konsekvenser det har.. Man kan argumentere for at lovlig salg vil føre til økte inntekter i form av avgifter til staten, men det vil på langt nært dekke opp de økte kostnadene. Et ulovlig "svartemarked" vil uansett dukke opp, til tross for lovlighet, og det vil bli MER smugling. Se på alkohol og tobakk. hasj/Marihuana vil ikke skille seg fra disse stoffene uansett. Jeg er veldig glad i øl, og mitt vinglass til middagen på lørdag, men heller forby et allerede lovlig avhengighetsskapende middel, enn og innføre et nytt. Det som virkelig setter spikeren i kista for og lovliggjøre det, er at jeg pr.dags dato ikke har sett/hørt en debattant FOR legalisering på TV/Radio, som har stilt opp UTEN og være påvirket. De skal liksom "bevise" at man er fornuftig med litt "hasj innabords", med det resultat at de bare beviser at det er såpass avhengighetsskapende at de ikke klarer og opptre uten. Til medisinsk bruk er det noe helt annet. Og et utsalg over apotekdisk er da en mulighet jeg ikke sier nei til uten videre.Anonymous poster hash: c926f...58a Kjære vene... Marihuana er ikke avhengighetsskapende, det er forsket på og bevist. Anonymous poster hash: 3e5a8...896 Det var det dummeste jeg hørt, visst pokker er det avhengighetsdannende, det er faktisk veldig avhengighetsdannende, både fysisk og psykisk. Verst psykisk men de fleste som slutter brått å røyke vil kunna føle uro, søvnløshet , irritabilitet, nattsvette osv som bivirkninger. At det er avhengighetsdannende er også grunnen til at det blir flere og flere hasj"avenningskurs" , rart de dukker opp hvis det er så enkelt å slutte?? At det er et mildere rus en mange andre er ikke argument for å legalisere det, hva da med dem som fint kan ruse seg på kokain en gang blandt, eller amfetamin uten å utvikle avhengighet. Disse vil jo ikke heller bli kriminaliserte på sitt favoritt rus, og argumentene deres kan jo også være at dem ikke blir avhengig av det fordi dem kan kontrollere bruken. Hvor skal grensen gå?? Det er sant at Marijuana kan hjelpe mot noen sykdommer og jeg er åpen for medisinsk legalisering, og det er det jo åpnet for i en viss grad allerede idag gjennom sprayen Savitex. Kjære vene. Cannabis er. ikke. avhengighetsskapende. Du kan synes hva du vil om cannabis personlig, men fakta er fremdeles fakta. Det er forsket på og bevist opptil flere ganger. Du blir ikke avhengig av å røyke cannabis, og du får heller ikke abstinenser av å slutte. Noen kan få dårligere søvn en periode, fordi de er vant til å sovne ruset, men dette er psykisk, ikke fysisk. Utover dette har ikke cannabis noen langtidseffekter. Bieffekter som dårlig kortidshukommelse osv. forsvinner kort tid etter regelmessig bruk avsluttes. Anonymous poster hash: 3e5a8...896 Hvilken fakta sikter du til egentlig, og hva med den fakta som sier det motsatte,den velger du glatt og overse?
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #57 Skrevet 26. mars 2014 Om cannabis som rusmiddel hadde blitt lovlig og regulert kunne vi kanskje utnytte denne planten til sitt fulle. Den kam brukes til mat, tekstiler, "plast" osv. Kanskje et tankekors at alle med jord var påbudt å dyrke hamp før? Det man har sett i bla Amsterdam er at ved legaliseringen så er det stadig yngre og yngre mennesker som røyker, de som er mest utsatt for å ødelegge psyken. Jeg er HELT for å bruke cannabis for alt annet, men å skulle ødelegge psyken til folk bare fordi det er så "naturlig og fint" den kjøper jeg ikke. Ved å legalisere sier man at bruk av narkotiske midler er helt greit, og det er ikke en holdning jeg vil at mine barn skal vokse opp med. Anonymous poster hash: 5e21e...7ae
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #58 Skrevet 26. mars 2014 FORDI; det er ulovlig, og jeg har sett hvor mye ei venninne av meg sliter etter å ha vært avhengig av hasj i 9 år og er nå på avrusning. Hun er jo dødssyk pga. hun ikke får rusen i seg og kroppen reagerer hysterisk.Selvom jeg selv godt kunne ha fått noe smertestillende for de kroniske smertene mine som aaaaldri gir seg, men hadde aldri røyka hasj for det om, er smartere enn som så. Anonymous poster hash: c8f60...a11
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #59 Skrevet 26. mars 2014 For det første: cannabis (marihuana og cannabis er det samme, hasj er hasj) hadde ikke vært et såkalt "gateway drug" hvis det ikke var for forbudet. Brukeren må oppsøke kriminelle miljøer for å få tak i det, og sannsynligheten for å bli tilbudt sterkere stoffer er stor. Dette er et problem som faller bort i det vi avkriminaliserer og legaliserer, slik at brukeren kan kjøpe cannabis uten å oppsøke et narkomiljø. Det er ingen annen legitim tilknytning mellom cannabis og tyngre stoffer. Man får ikke noe større behov for å ruse seg på sterkere stoffer av å røyke cannabis, det er like fjernt som å påstå at man får lyst til å skyte heroin fordi et par glass vin ikke gjør susen lengre. De fleste av dagens ungdom prøver og bruker cannabis, forbudet er farlig for unge, lettpåvirkelige mennesker som handler uten å tenke over konsekvensene. Igjen, det har ingenting med cannabisplanten eller dens rus å gjøre, det dreier seg kun om miljø. Mennesker som føler de "trenger" en sterkere rus har et behov for virkelighetsflukt som mest sannsynlig bunner i et underliggende psykologisk problem, disse menneskene er i veldig mindretall, og dersom logikken er at vi skal forby cannabis for å forhindre at enkelttilfeller ender opp som heroinmisbrukere, så må vi i samme slengen forby alkohol og nikotin. Man blir heller ingen "sosial taper" eller havner på NAV av å røyke cannabis. Jeez, skal vi diskutere, så får dere i det minste komme med argumenter som har LITT rot i realiteten. For det andre: Det er ikke påvist noen økning av schizofreni i land hvor cannabis er legalisert. Cannabis fører ikke til schizofreni eller psykoser for friske folk. Personer med disse lidelsene latent kan bli trigget av hva som helst, å legge skylden på cannabis er å ta ting veldig ut av sammenheng, for dette er ingen direkte konsekvens av å røyke cannabis. Det er ingen link mellom cannabis og depresjon, tvert imot blir cannabis brukt i behandling mot depresjon. Og grunnen til at cannabisbrukere får "noia" skyldes frykten for å bli tatt, altså enda et "problem" som frafaller idet cannabis blir avkriminalisert. For det tredje: Cannabis er bevist tryggere enn alkohol, og har ingen kjente langtidseffekter. Cannabis er ikke avhengighetsskapende - i motsetning til alkohol. Man kan ikke dø av overdose av cannabis - i motsetning til alkohol, som dreper mange tusen hvert år. Du blir ikke mer ruset og "borte" av å fyre en rev enn du gjør av å ta et par glass vin, så at man "mister kontrollen" er tull og vas. For det fjerde: Cannabis er en mirakelmedisin som hjelper mot så mange sykdommer og lidelser at det finnes knapt oversikt over det engang. Dere putter i dere kjemikalier, giftstoffer og det som verre er uten å nøle fordi det kalles "medisin", eller under argumentet "fordi det er lovlig" - SAMTIDIG som dere retter pekefingeren mot mennesker som benytter seg av et helt naturlig, helt rent og mer eller mindre ufarlig substans fordi de "ødelegger livene sine"!? Jeg er en mor, jeg er et sosialt fungerende og oppegående menneske, og når jeg har barnefri så liker jeg å sette meg til rette i sofakroken med en god film og fyre meg en rev i stedet for å gå ut og drikke meg sanseløst dritings. Kan noen fortelle meg hva som er så farlig og uforsvarlig med det? Anonymous poster hash: 3e5a8...896 PREACH IT!! Så glad det kom noen og sa dette. Skulle gjerne likt innlegget ditt, men da forsvinner anonymiteten. Jeg, som deg, er mor og liker også å røyke meg en joint istedet for å drikke. Nå er jeg gravid, så det er ikke noe jeg gjør nå lenger. Men jeg kan nok ikke si at jeg ikke kommer til å gjøre det igjen. Alle de jeg kjenner som er "faste" røykere er også oppegående folk med stabile liv, jobber og økonomi. Mange her som er veldig generaliserende i sine uttalelser.. Anonymous poster hash: a437f...191
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #60 Skrevet 26. mars 2014 Unnskyld meg, men tror dere virkelig at alle disse skrekkhistoriene dere kommer med omhandler ungdom som har røkt cannabis? Da tror jeg dere er temmelig lettlurte.. Det er nok mye større inntak av andre rusmidler som gir disse effektene dere beskriver.. Mesteparten er vel amfetamin, men det høres ikke så ille ut om man sier det er pga cannabis, lavere straff om politi kommer også. Fy så lettlurte dere er! Ikke nødvendigvis. Mennesker er forskjellige og reagerer forskjellig på rus. Onkelen min dyrket hasj hjemme, og var kjempestolt av plantene sine. Rørte ikke noe annet, siden "cannabis var så naturlig, sunt og ufarlig". Han knivdrepte en annen mann og sitter nå på psykiatrisk, med diagnosen narkotika-utløst psykose. Vi har ikke psykiske lidelser i familien forøvrig. Anonymous poster hash: 5e21e...7ae
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #61 Skrevet 26. mars 2014 For det første: cannabis (marihuana og cannabis er det samme, hasj er hasj) hadde ikke vært et såkalt "gateway drug" hvis det ikke var for forbudet. Brukeren må oppsøke kriminelle miljøer for å få tak i det, og sannsynligheten for å bli tilbudt sterkere stoffer er stor. Dette er et problem som faller bort i det vi avkriminaliserer og legaliserer, slik at brukeren kan kjøpe cannabis uten å oppsøke et narkomiljø. Det er ingen annen legitim tilknytning mellom cannabis og tyngre stoffer. Man får ikke noe større behov for å ruse seg på sterkere stoffer av å røyke cannabis, det er like fjernt som å påstå at man får lyst til å skyte heroin fordi et par glass vin ikke gjør susen lengre. De fleste av dagens ungdom prøver og bruker cannabis, forbudet er farlig for unge, lettpåvirkelige mennesker som handler uten å tenke over konsekvensene. Igjen, det har ingenting med cannabisplanten eller dens rus å gjøre, det dreier seg kun om miljø. Mennesker som føler de "trenger" en sterkere rus har et behov for virkelighetsflukt som mest sannsynlig bunner i et underliggende psykologisk problem, disse menneskene er i veldig mindretall, og dersom logikken er at vi skal forby cannabis for å forhindre at enkelttilfeller ender opp som heroinmisbrukere, så må vi i samme slengen forby alkohol og nikotin. Man blir heller ingen "sosial taper" eller havner på NAV av å røyke cannabis. Jeez, skal vi diskutere, så får dere i det minste komme med argumenter som har LITT rot i realiteten. For det andre: Det er ikke påvist noen økning av schizofreni i land hvor cannabis er legalisert. Cannabis fører ikke til schizofreni eller psykoser for friske folk. Personer med disse lidelsene latent kan bli trigget av hva som helst, å legge skylden på cannabis er å ta ting veldig ut av sammenheng, for dette er ingen direkte konsekvens av å røyke cannabis. Det er ingen link mellom cannabis og depresjon, tvert imot blir cannabis brukt i behandling mot depresjon. Og grunnen til at cannabisbrukere får "noia" skyldes frykten for å bli tatt, altså enda et "problem" som frafaller idet cannabis blir avkriminalisert. For det tredje: Cannabis er bevist tryggere enn alkohol, og har ingen kjente langtidseffekter. Cannabis er ikke avhengighetsskapende - i motsetning til alkohol. Man kan ikke dø av overdose av cannabis - i motsetning til alkohol, som dreper mange tusen hvert år. Du blir ikke mer ruset og "borte" av å fyre en rev enn du gjør av å ta et par glass vin, så at man "mister kontrollen" er tull og vas. For det fjerde: Cannabis er en mirakelmedisin som hjelper mot så mange sykdommer og lidelser at det finnes knapt oversikt over det engang. Dere putter i dere kjemikalier, giftstoffer og det som verre er uten å nøle fordi det kalles "medisin", eller under argumentet "fordi det er lovlig" - SAMTIDIG som dere retter pekefingeren mot mennesker som benytter seg av et helt naturlig, helt rent og mer eller mindre ufarlig substans fordi de "ødelegger livene sine"!? Jeg er en mor, jeg er et sosialt fungerende og oppegående menneske, og når jeg har barnefri så liker jeg å sette meg til rette i sofakroken med en god film og fyre meg en rev i stedet for å gå ut og drikke meg sanseløst dritings. Kan noen fortelle meg hva som er så farlig og uforsvarlig med det? Anonymous poster hash: 3e5a8...896 PREACH IT!! Så glad det kom noen og sa dette. Skulle gjerne likt innlegget ditt, men da forsvinner anonymiteten. Jeg, som deg, er mor og liker også å røyke meg en joint istedet for å drikke. Nå er jeg gravid, så det er ikke noe jeg gjør nå lenger. Men jeg kan nok ikke si at jeg ikke kommer til å gjøre det igjen. Alle de jeg kjenner som er "faste" røykere er også oppegående folk med stabile liv, jobber og økonomi. Mange her som er veldig generaliserende i sine uttalelser.. Anonymous poster hash: a437f...191 Eller så har man forskjellige oppfatninger. Jeg kjenner noen som røyker, og de er ikke oppegående, for å si det slik. Anonymous poster hash: 5e21e...7ae
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #62 Skrevet 26. mars 2014 Er i mot rus generelt fordi: det er helseskadelig dyrt Man mister kontrollen Kan lett føre til at man trenger sterkere stoffer Man gjør dumme ting når man er ruset man ofte er et svakt menneske som trenger en flukt/må manne seg opp etc Jeg syntes det er bedre å være rusa på livet. Anonymous poster hash: 4d501...2b0 Regner ned du da også er imot alkohol og tobakk? Anonymous poster hash: b8126...158
Zalosalutt Skrevet 26. mars 2014 #63 Skrevet 26. mars 2014 Om cannabis som rusmiddel hadde blitt lovlig og regulert kunne vi kanskje utnytte denne planten til sitt fulle. Den kam brukes til mat, tekstiler, "plast" osv. Kanskje et tankekors at alle med jord var påbudt å dyrke hamp før? Det man har sett i bla Amsterdam er at ved legaliseringen så er det stadig yngre og yngre mennesker som røyker, de som er mest utsatt for å ødelegge psyken.Jeg er HELT for å bruke cannabis for alt annet, men å skulle ødelegge psyken til folk bare fordi det er så "naturlig og fint" den kjøper jeg ikke.Ved å legalisere sier man at bruk av narkotiske midler er helt greit, og det er ikke en holdning jeg vil at mine barn skal vokse opp med. Anonymous poster hash: 5e21e...7ae At Nederland sliter med unge brukere er nytt for meg, finner ikke noe forskning som sier det.. Hovedtanken bak legalisering er jo heller ikke at flere skal begynne å bruke cannabis, men at man skal hindre rekruttering til narkomiljøene og på den måten unngå tyngre rusmisbrukere!
Cat.68 Skrevet 26. mars 2014 #64 Skrevet 26. mars 2014 Om cannabis som rusmiddel hadde blitt lovlig og regulert kunne vi kanskje utnytte denne planten til sitt fulle. Den kam brukes til mat, tekstiler, "plast" osv. Kanskje et tankekors at alle med jord var påbudt å dyrke hamp før? Det man har sett i bla Amsterdam er at ved legaliseringen så er det stadig yngre og yngre mennesker som røyker, de som er mest utsatt for å ødelegge psyken.Jeg er HELT for å bruke cannabis for alt annet, men å skulle ødelegge psyken til folk bare fordi det er så "naturlig og fint" den kjøper jeg ikke.Ved å legalisere sier man at bruk av narkotiske midler er helt greit, og det er ikke en holdning jeg vil at mine barn skal vokse opp med. Anonymous poster hash: 5e21e...7ae At Nederland sliter med unge brukere er nytt for meg, finner ikke noe forskning som sier det.. Hovedtanken bak legalisering er jo heller ikke at flere skal begynne å bruke cannabis, men at man skal hindre rekruttering til narkomiljøene og på den måten unngå tyngre rusmisbrukere! Men det stemmer ikke. Hvis man legaliserer cannabis/ Marijuana så tar man bare bort et ledd og kun det. Miljøene med hardere stoffer vil jo fortsatt være der og dem trenger jo å selge sitt uansett. Det som vil skje er jo en enda hardere kamp for å rekruttere kjøpere. Disse vil mest sannsynlig tilby rimeligere varer og alt vil være akkurat som før.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #65 Skrevet 26. mars 2014 Om cannabis som rusmiddel hadde blitt lovlig og regulert kunne vi kanskje utnytte denne planten til sitt fulle. Den kam brukes til mat, tekstiler, "plast" osv. Kanskje et tankekors at alle med jord var påbudt å dyrke hamp før? Det man har sett i bla Amsterdam er at ved legaliseringen så er det stadig yngre og yngre mennesker som røyker, de som er mest utsatt for å ødelegge psyken.Jeg er HELT for å bruke cannabis for alt annet, men å skulle ødelegge psyken til folk bare fordi det er så "naturlig og fint" den kjøper jeg ikke.Ved å legalisere sier man at bruk av narkotiske midler er helt greit, og det er ikke en holdning jeg vil at mine barn skal vokse opp med. Anonymous poster hash: 5e21e...7ae At Nederland sliter med unge brukere er nytt for meg, finner ikke noe forskning som sier det.. Hovedtanken bak legalisering er jo heller ikke at flere skal begynne å bruke cannabis, men at man skal hindre rekruttering til narkomiljøene og på den måten unngå tyngre rusmisbrukere! Skal man legalisere alt da? For om du tror hasjen tilhører det verste narkomiljøet så tar du feil. Cannabis ER et stort problem i Nederland. Faktisk så stort at andelen coffeehouses synker drastisk, og flere byer har en nulltoleranse. Ville det vært slik om det ikke var et problem? Les selv om hva de sier, det er mange problemer som har kommet fra legaliseringen, på samme måte som legalisering av opium var et stort problem i Kina. Legalisering er aldri en løsning. http://mobile.legaliser.nu/sites/default/files/files/Adverse%20health%20effects%20of%20non-medical%20cannabis%20use.pdf http://psychcentral.com/news/2011/10/17/dutch-study-shows-cannabis-tied-to-risk-of-depression-in-youth/30370.html Anonymous poster hash: 5e21e...7ae
Trimsi Skrevet 26. mars 2014 #66 Skrevet 26. mars 2014 Er i mot rus generelt fordi: det er helseskadelig dyrt Man mister kontrollen Kan lett føre til at man trenger sterkere stoffer Man gjør dumme ting når man er ruset man ofte er et svakt menneske som trenger en flukt/må manne seg opp etc Jeg syntes det er bedre å være rusa på livet. Anonymous poster hash: 4d501...2b0 Jeg er egentlig ganske enig i det du skriver, men i tillegg er jo mariujana ulovlig. Rent prinsipiellt og rent logisk, burde jo alkohol være ulovlig også, i hvertfall sprit... Men Av alle rusmidler så er vel mariujana et av de minst farlige Det at det er ulovlig skaper en stor illegal industri, som igjen fører med seg vold, svarte penger, setter brukere i fengsel og kriminaliserer de. Mariujana er i motsetning til alkohol et "fredelig" rusmiddel, og selv om jeg ikke har så mye erfaring, har all min observasjon og eget bruk, vist at man hverken blir voldelig eller veldig utenfor seg selv... Jeg tror hovedgrunnen til at noen begynner med hardere stoffer etter å ha brukt mariujana er fordi det er et ulovlig stoff. Man gjør noe ulovlig når man kjøper eller er i besittelse eller bruker det, og man kommer kanskje inn i et miljø som driver med annen kriminalitet, og dessuten selger hardere stoffer. Hvis alkohol hadde vært ulovlig, hadde nok det samme vært tilfelle der. Grunnene til at man bruker harde stoffer er jo delvis genetisk, at man har anlegg for å bli misbruker, at man har havnet i et dårlig miljø og at man sliter med så store problemer (smerte, depresjon, tøff barndom etc.) at man ønsker å flykte fra livet. Selvfølgelig kan man gjøre dumme ting når man er ruset. Jeg tror ikke man er et svakt menneke fordi man bruker marijuana eller drikker vin. Men man liker rusen og kanskje følelsen av å være avslappet, og å være i godt humør sammen med venner. Alle rusmidler kan i prinsippet føre med seg vold, ødelagte familier, destruktiv adferd og helseskade. Men av alle rusmidler er nok mariujana og "svakere alkohol", de beste alternativene. Livet er desidert det beste rusmiddelet Marihuana det minst skadelige? Noen mennesker er mer sårbare for lette rusmidler som alkohol og marihuana en andre. Jeg vil anta at det er slik at noen av oss har sårbarhet for begge typer, og noen har spesiell sårbarhet for én av de (f.eks hasj som kan utløse schizofreni/ bipolar psykose). Så lenge bare alkohol er tillatt, vil det ramme en gruppe mennesker. Hvis hasj er akseptert i vennegjengen eller samfunnet generelt, blir andre rammet i tillegg. Den jeg kjenner har fått livet ødelagt etter hasjutløst psykose. Vet om flere som droppet ut av videregående og ble bare sittende å røyke. Ja, alkohol ødelegger liv det også. Men heller én type faenskap i samfunnet enn to...., mener nå jeg. Anonymous poster hash: 3b6b7...ce2 Nå var min påstand at "Av alle rusmidler så er vel cannabis et av de minst farlige" Det finnes ingen sterke bevis for at cannabis er en direkte årsak eller trigger til psykoser. Det man med sikkerhet kan si er at det er et noe større antall av de som bruker hasj som utvikler psykoser, enn de som ikke bruker det. Men man vet ikke om man det er cannabisbruken som trigger psykose eller om mennesker med psykoserisiko har lettere for å ruse seg. Jeg har en god venninne som slet med bl.a alvorlige psykoser for en god del år siden. Legene som behandlet henne vurderte om en av triggerene kunne være at hun røykte hasj av og til. I denne tiden var hun sammen med en gutt som røykte forholdsvis mye. Jeg har alltid tenkt at hasj røyking kunne være en årsak, men jenta slet med psyken lenge før, og slik jeg kjenner henne nå, er hun fremdeles ganske skjør og mottagelig for å bli psykisk ustabil, og det er år og dag siden hun har rørt en joint. Min venninne trenger trygghet og stabilitet i livet sitt, og bare to glass vin er nok til å få henne "ut av seg selv" med upassende oppførsel og høytsvevende og småabsurde tanker. Alle rusmidler virker veldig dårlig på henne, og heldigvis er mannen hun har nå stødig, trygg og flink til å hjelpe henne med å sette grenser for både rus og sterke påkjenninger. Men du har jo helt rett i at det ofte er de rusmidlene som brukes mest i samfunnet, som ødelegger mest... Så å rangere rusmidler opp mot hverandre blir vanskelig. Men forskerne er ganske overbeviste om at bruken av alkohol er mer skadelig og avler mere vold enn cannabis gjør. Og av alle rusmidler så er cannabis et av de "minst farlige"... http://www.side2.no/3659323.html http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/hasj-mindre-farlig-enn-alkohol/a/557381/
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #67 Skrevet 26. mars 2014 Nå var min påstand at "Av alle rusmidler så er vel cannabis et av de minst farlige" Det finnes ingen sterke bevis for at cannabis er en direkte årsak eller trigger til psykoser. Det man med sikkerhet kan si er at det er et noe større antall av de som bruker hasj som utvikler psykoser, enn de som ikke bruker det. Men man vet ikke om man det er cannabisbruken som trigger psykose eller om mennesker med psykoserisiko har lettere for å ruse seg. Jeg har en god venninne som slet med bl.a alvorlige psykoser for en god del år siden. Legene som behandlet henne vurderte om en av triggerene kunne være at hun røykte hasj av og til. I denne tiden var hun sammen med en gutt som røykte forholdsvis mye. Jeg har alltid tenkt at hasj røyking kunne være en årsak, men jenta slet med psyken lenge før, og slik jeg kjenner henne nå, er hun fremdeles ganske skjør og mottagelig for å bli psykisk ustabil, og det er år og dag siden hun har rørt en joint. Min venninne trenger trygghet og stabilitet i livet sitt, og bare to glass vin er nok til å få henne "ut av seg selv" med upassende oppførsel og høytsvevende og småabsurde tanker. Alle rusmidler virker veldig dårlig på henne, og heldigvis er mannen hun har nå stødig, trygg og flink til å hjelpe henne med å sette grenser for både rus og sterke påkjenninger. Men du har jo helt rett i at det ofte er de rusmidlene som brukes mest i samfunnet, som ødelegger mest... Så å rangere rusmidler opp mot hverandre blir vanskelig. Men forskerne er ganske overbeviste om at bruken av alkohol er mer skadelig og avler mere vold enn cannabis gjør. Og av alle rusmidler så er cannabis et av de "minst farlige"... http://www.side2.no/3659323.html http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/hasj-mindre-farlig-enn-alkohol/a/557381/ Sammenlignet med hva? Alle rusmidler er skadelige, på hver sin måte. Heroin er faktisk ikke direkte skadelig for kroppen, men man kan ikke si at heroin ikke er farlig av den grunn. At cannabis er skadelig for psyken er ikke en teori, det er veldokumentert! http://www.rcpsych.ac.uk/mentalhealthinformation/mentalhealthproblems/alcoholanddrugs/cannabisandmentalhealth.aspx Anonymous poster hash: 5e21e...7ae
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #68 Skrevet 26. mars 2014 Tenkte meg at dette innlegget gikk på hvorfor er en så kjip når man er imot rus? Personlig er jeg får god drikke til mat og i sosial setting. At det blir for mye alkohol for noen kan være litt underholderne om det ikke er samme personen hver gang. Om man trenger rus for å glemme eller lindre smerte mener jeg at man bør være åpen om hva det er som ikke fungerer. Det er vel det som er vanskelig for mange og derfor blir det lett å skylde på et glass for mye. En langer som begynte å selge en hasj og så videre til sterke stoffer. Hva mener du om det? Anonymous poster hash: 21f45...4c8
Zalosalutt Skrevet 26. mars 2014 #69 Skrevet 26. mars 2014 Om cannabis som rusmiddel hadde blitt lovlig og regulert kunne vi kanskje utnytte denne planten til sitt fulle. Den kam brukes til mat, tekstiler, "plast" osv. Kanskje et tankekors at alle med jord var påbudt å dyrke hamp før? Det man har sett i bla Amsterdam er at ved legaliseringen så er det stadig yngre og yngre mennesker som røyker, de som er mest utsatt for å ødelegge psyken.Jeg er HELT for å bruke cannabis for alt annet, men å skulle ødelegge psyken til folk bare fordi det er så "naturlig og fint" den kjøper jeg ikke.Ved å legalisere sier man at bruk av narkotiske midler er helt greit, og det er ikke en holdning jeg vil at mine barn skal vokse opp med. Anonymous poster hash: 5e21e...7ae At Nederland sliter med unge brukere er nytt for meg, finner ikke noe forskning som sier det..Hovedtanken bak legalisering er jo heller ikke at flere skal begynne å bruke cannabis, men at man skal hindre rekruttering til narkomiljøene og på den måten unngå tyngre rusmisbrukere! Skal man legalisere alt da? For om du tror hasjen tilhører det verste narkomiljøet så tar du feil. Cannabis ER et stort problem i Nederland. Faktisk så stort at andelen coffeehouses synker drastisk, og flere byer har en nulltoleranse. Ville det vært slik om det ikke var et problem? Les selv om hva de sier, det er mange problemer som har kommet fra legaliseringen, på samme måte som legalisering av opium var et stort problem i Kina. Legalisering er aldri en løsning. http://mobile.legaliser.nu/sites/default/files/files/Adverse%20health%20effects%20of%20non-medical%20cannabis%20use.pdf http://psychcentral.com/news/2011/10/17/dutch-study-shows-cannabis-tied-to-risk-of-depression-in-youth/30370.html Anonymous poster hash: 5e21e...7ae Haha, ja jeg tror jo at cannabis er det hardeste i den norske gata! Nå skal jeg sette meg en hasjsprøyte! Nei, da uttrykte jeg meg ikke klart nok.. Et av problemene er at forbudet tvinger ungdom ut på gata for å kjøpe cannabis/hasj, en annen side av forbudet er at det kriminaliserer VELDIG mange voksne, oppegående mennesker som er i full jobb, som studerer, som er med i bokklubber, maleklubber, dugnadsgjenger, idrettsforeldre osv.. Denne "debatten" blir aldri en debatt fordi de ihuga motstanderens er totalt blendet for innsikt i hva det faktisk dreier seg om, og de som er for legalisering kan ikke innrømme at cannabis kan ha uheldige bivirkninger for et fåtall av brukerene. Om en som er for legalisering sier dette i en diskusjon får de så hatten passer, for da mener nemlig motstanderens at de har rett og overser totalt det faktum at det går Ann å ha to tanker i hue på en gang.. Dessverre vil vi visst heller at voksne skal kriminaliseres for noe som er like(om ikke mer!) uskyldig enn å ta seg en liten fest, og at ungdommen skal rave drita rundt, uten å kunne stå på beina eller å beskytte seg selv.. Dette er jo tross alt bedre enn at noen kanskje må innse at det de trodde de visste var feil..
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #70 Skrevet 26. mars 2014 Om cannabis som rusmiddel hadde blitt lovlig og regulert kunne vi kanskje utnytte denne planten til sitt fulle. Den kam brukes til mat, tekstiler, "plast" osv. Kanskje et tankekors at alle med jord var påbudt å dyrke hamp før? Det man har sett i bla Amsterdam er at ved legaliseringen så er det stadig yngre og yngre mennesker som røyker, de som er mest utsatt for å ødelegge psyken.Jeg er HELT for å bruke cannabis for alt annet, men å skulle ødelegge psyken til folk bare fordi det er så "naturlig og fint" den kjøper jeg ikke.Ved å legalisere sier man at bruk av narkotiske midler er helt greit, og det er ikke en holdning jeg vil at mine barn skal vokse opp med. Anonymous poster hash: 5e21e...7ae At Nederland sliter med unge brukere er nytt for meg, finner ikke noe forskning som sier det..Hovedtanken bak legalisering er jo heller ikke at flere skal begynne å bruke cannabis, men at man skal hindre rekruttering til narkomiljøene og på den måten unngå tyngre rusmisbrukere! Skal man legalisere alt da? For om du tror hasjen tilhører det verste narkomiljøet så tar du feil. Cannabis ER et stort problem i Nederland. Faktisk så stort at andelen coffeehouses synker drastisk, og flere byer har en nulltoleranse. Ville det vært slik om det ikke var et problem? Les selv om hva de sier, det er mange problemer som har kommet fra legaliseringen, på samme måte som legalisering av opium var et stort problem i Kina. Legalisering er aldri en løsning. http://mobile.legaliser.nu/sites/default/files/files/Adverse%20health%20effects%20of%20non-medical%20cannabis%20use.pdf http://psychcentral.com/news/2011/10/17/dutch-study-shows-cannabis-tied-to-risk-of-depression-in-youth/30370.html Anonymous poster hash: 5e21e...7ae Haha, ja jeg tror jo at cannabis er det hardeste i den norske gata! Nå skal jeg sette meg en hasjsprøyte! Nei, da uttrykte jeg meg ikke klart nok.. Et av problemene er at forbudet tvinger ungdom ut på gata for å kjøpe cannabis/hasj, en annen side av forbudet er at det kriminaliserer VELDIG mange voksne, oppegående mennesker som er i full jobb, som studerer, som er med i bokklubber, maleklubber, dugnadsgjenger, idrettsforeldre osv.. Denne "debatten" blir aldri en debatt fordi de ihuga motstanderens er totalt blendet for innsikt i hva det faktisk dreier seg om, og de som er for legalisering kan ikke innrømme at cannabis kan ha uheldige bivirkninger for et fåtall av brukerene. Om en som er for legalisering sier dette i en diskusjon får de så hatten passer, for da mener nemlig motstanderens at de har rett og overser totalt det faktum at det går Ann å ha to tanker i hue på en gang.. Dessverre vil vi visst heller at voksne skal kriminaliseres for noe som er like(om ikke mer!) uskyldig enn å ta seg en liten fest, og at ungdommen skal rave drita rundt, uten å kunne stå på beina eller å beskytte seg selv.. Dette er jo tross alt bedre enn at noen kanskje må innse at det de trodde de visste var feil.. Avkriminalisering er noe man heller kan snakke om. Og igjen: Hvorfor er det slik for dere pro-hasj folk at det ikke er noe mellomting? Er det slik at enten tar man seg en "liten joint" eller så drikker man seg sanseløst dritings? Og det er heller ikke en "fåtall av brukerne" som får problemer. Har du lest linkene som har blitt lagt ut? Bruk av cannabis øker risikoen for psykiske lidelser temmelig dramatisk! Anonymous poster hash: 5e21e...7ae
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #71 Skrevet 26. mars 2014 Det er underlig at så mange tror at cannabis ikke er skadelig. Det er jo bare å lese forskning om det, og se på hvor mange unge mennesker som er i psykiatrien pga marihuana. Marihuana kan trigge latente psykiske sykdommer. Dette er vel dokumentert. Jeg synes det er en klar link mellom å forsvare marihuanabruk og det å velge å se bort fra forskning. Det er umulig å argumentere mot folk som nekter å forholde seg til fakta. Ja, for noen går det helt bra å røyke en rev, for andre går det skikkelig dårlig etter en stund. Og hvorfor hele tiden dra inn alkohol i diskusjonen? Cannabis er ikke farlig, for alkohol er farligere. Dette er omtrent like intelligent som å si at tigere ikke er farlige fordi løver er enda farligere... Anonymous poster hash: e19e3...cfd
Trimsi Skrevet 26. mars 2014 #72 Skrevet 26. mars 2014 Nå var min påstand at "Av alle rusmidler så er vel cannabis et av de minst farlige" Det finnes ingen sterke bevis for at cannabis er en direkte årsak eller trigger til psykoser. Det man med sikkerhet kan si er at det er et noe større antall av de som bruker hasj som utvikler psykoser, enn de som ikke bruker det. Men man vet ikke om man det er cannabisbruken som trigger psykose eller om mennesker med psykoserisiko har lettere for å ruse seg. Jeg har en god venninne som slet med bl.a alvorlige psykoser for en god del år siden. Legene som behandlet henne vurderte om en av triggerene kunne være at hun røykte hasj av og til. I denne tiden var hun sammen med en gutt som røykte forholdsvis mye. Jeg har alltid tenkt at hasj røyking kunne være en årsak, men jenta slet med psyken lenge før, og slik jeg kjenner henne nå, er hun fremdeles ganske skjør og mottagelig for å bli psykisk ustabil, og det er år og dag siden hun har rørt en joint. Min venninne trenger trygghet og stabilitet i livet sitt, og bare to glass vin er nok til å få henne "ut av seg selv" med upassende oppførsel og høytsvevende og småabsurde tanker. Alle rusmidler virker veldig dårlig på henne, og heldigvis er mannen hun har nå stødig, trygg og flink til å hjelpe henne med å sette grenser for både rus og sterke påkjenninger. Men du har jo helt rett i at det ofte er de rusmidlene som brukes mest i samfunnet, som ødelegger mest... Så å rangere rusmidler opp mot hverandre blir vanskelig. Men forskerne er ganske overbeviste om at bruken av alkohol er mer skadelig og avler mere vold enn cannabis gjør. Og av alle rusmidler så er cannabis et av de "minst farlige"... http://www.side2.no/3659323.html http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/hasj-mindre-farlig-enn-alkohol/a/557381/ Sammenlignet med hva? Alle rusmidler er skadelige, på hver sin måte. Heroin er faktisk ikke direkte skadelig for kroppen, men man kan ikke si at heroin ikke er farlig av den grunn. At cannabis er skadelig for psyken er ikke en teori, det er veldokumentert! http://www.rcpsych.ac.uk/mentalhealthinformation/mentalhealthproblems/alcoholanddrugs/cannabisandmentalhealth.aspx Anonymous poster hash: 5e21e...7ae Bruk av cannabis har en effekt på kroppen og psyken, det har all bruk av rusmidler. Til og med koffein (hvis man regner det som rusmiddel) har en klar virkning, og får man i seg for mye kan det være skadelig http://www.fhi.no/tema/mat-og-helse/koffein Men her er det stor forskjell mellom rusmidlene. Noen rusmidler er dødelige, selv ved moderat bruk, mens andre kan gjøre enkelte personer aggressive og utagerende. Rusmidler virker også forskjellig på folk, og noen er svært avhengighetsskapende. Det man vet om cannabis er at ved høye doser eller langvarig bruk, kan hallusinasjoner og vrangforestillinger forekomme. Dette er altså neppe noe en "moderat bruker" som tar litt i helgen opplever... Det du glemmer å nevne er at det er et høyt forbruk av cannabis som kan være veldig skadelig, men allikevel mener alle forskere og leger for den saks skyld at et høyt alkoholforbruk er betraktelig mer skadelig, og et høyt heroinforbruk blir ansett som det mest skadelige... Men igjen, det finnes ingen rusmidler som er helt ufarlige.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #73 Skrevet 26. mars 2014 Nå var min påstand at "Av alle rusmidler så er vel cannabis et av de minst farlige" Det finnes ingen sterke bevis for at cannabis er en direkte årsak eller trigger til psykoser. Det man med sikkerhet kan si er at det er et noe større antall av de som bruker hasj som utvikler psykoser, enn de som ikke bruker det. Men man vet ikke om man det er cannabisbruken som trigger psykose eller om mennesker med psykoserisiko har lettere for å ruse seg. Jeg har en god venninne som slet med bl.a alvorlige psykoser for en god del år siden. Legene som behandlet henne vurderte om en av triggerene kunne være at hun røykte hasj av og til. I denne tiden var hun sammen med en gutt som røykte forholdsvis mye. Jeg har alltid tenkt at hasj røyking kunne være en årsak, men jenta slet med psyken lenge før, og slik jeg kjenner henne nå, er hun fremdeles ganske skjør og mottagelig for å bli psykisk ustabil, og det er år og dag siden hun har rørt en joint. Min venninne trenger trygghet og stabilitet i livet sitt, og bare to glass vin er nok til å få henne "ut av seg selv" med upassende oppførsel og høytsvevende og småabsurde tanker. Alle rusmidler virker veldig dårlig på henne, og heldigvis er mannen hun har nå stødig, trygg og flink til å hjelpe henne med å sette grenser for både rus og sterke påkjenninger. Men du har jo helt rett i at det ofte er de rusmidlene som brukes mest i samfunnet, som ødelegger mest... Så å rangere rusmidler opp mot hverandre blir vanskelig. Men forskerne er ganske overbeviste om at bruken av alkohol er mer skadelig og avler mere vold enn cannabis gjør. Og av alle rusmidler så er cannabis et av de "minst farlige"... http://www.side2.no/3659323.html http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/hasj-mindre-farlig-enn-alkohol/a/557381/ Sammenlignet med hva? Alle rusmidler er skadelige, på hver sin måte. Heroin er faktisk ikke direkte skadelig for kroppen, men man kan ikke si at heroin ikke er farlig av den grunn. At cannabis er skadelig for psyken er ikke en teori, det er veldokumentert! http://www.rcpsych.ac.uk/mentalhealthinformation/mentalhealthproblems/alcoholanddrugs/cannabisandmentalhealth.aspx Anonymous poster hash: 5e21e...7ae Bruk av cannabis har en effekt på kroppen og psyken, det har all bruk av rusmidler. Til og med koffein (hvis man regner det som rusmiddel) har en klar virkning, og får man i seg for mye kan det være skadelig http://www.fhi.no/tema/mat-og-helse/koffein Men her er det stor forskjell mellom rusmidlene. Noen rusmidler er dødelige, selv ved moderat bruk, mens andre kan gjøre enkelte personer aggressive og utagerende. Rusmidler virker også forskjellig på folk, og noen er svært avhengighetsskapende. Det man vet om cannabis er at ved høye doser eller langvarig bruk, kan hallusinasjoner og vrangforestillinger forekomme. Dette er altså neppe noe en "moderat bruker" som tar litt i helgen opplever... Det du glemmer å nevne er at det er et høyt forbruk av cannabis som kan være veldig skadelig, men allikevel mener alle forskere og leger for den saks skyld at et høyt alkoholforbruk er betraktelig mer skadelig, og et høyt heroinforbruk blir ansett som det mest skadelige... Men igjen, det finnes ingen rusmidler som er helt ufarlige. Mitt poeng er at selv om andre ting er farlige, så gjør ikke det cannabis ufarlig. Jeg hverken røyker eller drikker, og skulle gjerne sett et forbud, men når man først har legalisert noe så er det vanskelig å få bukt med. Slik som Kina så i sin tid, og slik Nederland opplever nå. Heroin er farlig av helt andre grunner enn Cannabis, og alkohol er farlig av andre grunner enn cannabis. Ser man på studier så er faktisk LSD mindre farlig enn cannabis, uten at folk snakker om legalisering av den grunn. Anonymous poster hash: 5e21e...7ae
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2014 #74 Skrevet 26. mars 2014 For di jeg hater de sløve personen som bare sitter der i sin egen lille verden og ikke tenker på noen andre enn seg selv! Et usosialt egoistisk dritt dop, som alt annet dop er! Kan virkelig ikke se noe gode argumenter eller argumenter i det hele tatt for at det skal bli lovlig? Unngå kontakt med kriminelle miljø? Det hjelper jo ikke på at alkohol er solgt lovlig over disk, det er smugling, og de under 18-20 år kjøper jo alkohol på "gata" ? Så den teorien virker ikke.. At noen forsvare bruk av det, viser bare hva jeg mener... Egoister som bare tenker på seg selv, og så stinker det grusomt!! Anonymous poster hash: 4dfed...fde
Trimsi Skrevet 26. mars 2014 #75 Skrevet 26. mars 2014 Det er underlig at så mange tror at cannabis ikke er skadelig. Det er jo bare å lese forskning om det, og se på hvor mange unge mennesker som er i psykiatrien pga marihuana. Marihuana kan trigge latente psykiske sykdommer. Dette er vel dokumentert. Jeg synes det er en klar link mellom å forsvare marihuanabruk og det å velge å se bort fra forskning. Det er umulig å argumentere mot folk som nekter å forholde seg til fakta. Ja, for noen går det helt bra å røyke en rev, for andre går det skikkelig dårlig etter en stund. Og hvorfor hele tiden dra inn alkohol i diskusjonen? Cannabis er ikke farlig, for alkohol er farligere. Dette er omtrent like intelligent som å si at tigere ikke er farlige fordi løver er enda farligere... Anonymous poster hash: e19e3...cfd Jeg synes det er veldig relevant og snakke om at et rusmiddel er farligere enn et annet! Jeg mener alle, også ungdom, bør få en sakelig og riktig informasjon når det gjelder rusmidler, og selvfølgelig skal man lære om hva forskningen sier. Forskningen sier at enkelte av de som bruker/misbruker cannabis kan utvikler psykoser. Men man vet ikke om det er cannabisbruken som øker risikoen, eller om det er mennesker med psykoserisoko som har lettere for å ruse seg. Som jeg har sagt tidligere, i prinsippet kan all rus være farlig, og flere rusmidler er farlige selv om man ikke er storforbrukere av de. Alkohol gjør enorme skader både når det gjelder helse, folks psyke, på familier og samfunnet ellers. Alkohol fører til betydelig mere vold i samfunnet. Forskning i mange land viser at en høy andel av drap og mishandling har foregått i forbindelse med alkoholforbruk. I de nordiske land er denne andelen særlig høy. Mange norske undersøkelser viser at mellom 70 og 80 prosent av oppdagede voldsepisoder har skjedd i forbindelse med at enten voldsutøveren eller offeret eller begge har konsumert alkohol. Hadde cannabis vært like utbredt som alkohol, ville det selvfølgelig også gitt oss store problemer, men jeg tror alle eksperter på rusmidler er enige i at det ikke ville få så store samfunnsmessige skader som alkoholen gir oss nå. Du synes kanskje dette blir som å sammenligne pest og kolera, men det er tullete å nekte for at rusmidler er forskjellige...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå