Gå til innhold

Hvorfor har du noe imot marihuana?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For det første: cannabis (marihuana og cannabis er det samme, hasj er hasj) hadde ikke vært et såkalt "gateway drug" hvis det ikke var for forbudet. Brukeren må oppsøke kriminelle miljøer for å få tak i det, og sannsynligheten for å bli tilbudt sterkere stoffer er stor. Dette er et problem som faller bort i det vi avkriminaliserer og legaliserer, slik at brukeren kan kjøpe cannabis uten å oppsøke et narkomiljø. Det er ingen annen legitim tilknytning mellom cannabis og tyngre stoffer. Man får ikke noe større behov for å ruse seg på sterkere stoffer av å røyke cannabis, det er like fjernt som å påstå at man får lyst til å skyte heroin fordi et par glass vin ikke gjør susen lengre. De fleste av dagens ungdom prøver og bruker cannabis, forbudet er farlig for unge, lettpåvirkelige mennesker som handler uten å tenke over konsekvensene. Igjen, det har ingenting med cannabisplanten eller dens rus å gjøre, det dreier seg kun om miljø. Mennesker som føler de "trenger" en sterkere rus har et behov for virkelighetsflukt som mest sannsynlig bunner i et underliggende psykologisk problem, disse menneskene er i veldig mindretall, og dersom logikken er at vi skal forby cannabis for å forhindre at enkelttilfeller ender opp som heroinmisbrukere, så må vi i samme slengen forby alkohol og nikotin. Man blir heller ingen "sosial taper" eller havner på NAV av å røyke cannabis. Jeez, skal vi diskutere, så får dere i det minste komme med argumenter som har LITT rot i realiteten.

For det andre: Det er ikke påvist noen økning av schizofreni i land hvor cannabis er legalisert. Cannabis fører ikke til schizofreni eller psykoser for friske folk. Personer med disse lidelsene latent kan bli trigget av hva som helst, å legge skylden på cannabis er å ta ting veldig ut av sammenheng, for dette er ingen direkte konsekvens av å røyke cannabis. Det er ingen link mellom cannabis og depresjon, tvert imot blir cannabis brukt i behandling mot depresjon. Og grunnen til at cannabisbrukere får "noia" skyldes frykten for å bli tatt, altså enda et "problem" som frafaller idet cannabis blir avkriminalisert.

For det tredje: Cannabis er bevist tryggere enn alkohol, og har ingen kjente langtidseffekter. Cannabis er ikke avhengighetsskapende - i motsetning til alkohol. Man kan ikke dø av overdose av cannabis - i motsetning til alkohol, som dreper mange tusen hvert år. Du blir ikke mer ruset og "borte" av å fyre en rev enn du gjør av å ta et par glass vin, så at man "mister kontrollen" er tull og vas.

For det fjerde: Cannabis er en mirakelmedisin som hjelper mot så mange sykdommer og lidelser at det finnes knapt oversikt over det engang. Dere putter i dere kjemikalier, giftstoffer og det som verre er uten å nøle fordi det kalles "medisin", eller under argumentet "fordi det er lovlig" - SAMTIDIG som dere retter pekefingeren mot mennesker som benytter seg av et helt naturlig, helt rent og mer eller mindre ufarlig substans fordi de "ødelegger livene sine"!?

Jeg er en mor, jeg er et sosialt fungerende og oppegående menneske, og når jeg har barnefri så liker jeg å sette meg til rette i sofakroken med en god film og fyre meg en rev i stedet for å gå ut og drikke meg sanseløst dritings. Kan noen fortelle meg hva som er så farlig og uforsvarlig med det?

Anonymous poster hash: 3e5a8...896

Dette er det største våset jeg har hørt. Men så klart, du må jo forsvare eget forbruk. Hasj er forresten også cannabis, da cannabis er en fellesbetegnelse på preparater fra cannabisplanten.

Jeg har jobbet innen rusrehabilitering i mange år, og kjenner meg ikke igjen i noe av det du skriver.

Anonymous poster hash: 71de3...a7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sto veldig mye om cannabis i Aftenposten innsikt nylig, les det. Jeg er egentlig ikke en røyker, men vil helt klart si meg enig med 00.19. Både utfra egen erfaring, hva jeg har sett med andre og utfra det jeg har lest om stoffet (stoffene). 

Det jeg syns er litt interessant er at dere som svarer her, sier akkurat det forkjemperne sier, uten at dere ser det selv. 00.19 skriver at ja, cannabis er gjerne det man begynner med, men grunnen til at man går videre er ikke så enkel som at det er cannabisen sin skyld. Når man skal kjøpe cannabis må man inn i et narkotisk miljø og pga det kan det være lettere at man prøver andre narkotiske stoffer. Den historien her fra læreren i vgs, bekrefter det 00.19 skriver... Og de som går videre, hadde kanskje gjort det uansett. Det er vel ikke akkurat tvil rundt det at de som prøver hardere stoffer gjerne har det vondt inni seg og vil rømme virkeligheten. Ikke at de nødvendigvis har hatt en vond barndom, jeg mener ikke at foreldre har skyld i sine barns misbruk. At man begynner med cannabis av illegale stoffer er helt naturlig, men disse menneskene begynte antakelig aller først med alkohol. Derfor burde det hete at alkohol er veien videre til mye elendighet.

Cannabis har, i motsetning til alkohol og andre rusmidler, veldig mange gode helsefremmende effekter. Tro det eller ei, men sånn er det. I usa har forskning som vil påvise de gode effektene av cannabis, konsekvent blitt avslått og ikke støttet. Forskning som skal vise på helseskadene av cannabisbruk har derimot stadig endt opp med å oppdage med helsefremmende virkninger. Skadene etter hjerneslag blir mindre ved cannabisbruk, det kan hjelpe mot kreftsvulster, høyt blodtrykk, ved ms (som vi alle sikkert har fått med oss) etc, etc i det uendelige. 

Men selvsagt, ved overforbruk, så blir man sløv og stagnerer i livet. Hva gjør overbruk av alkohol? Da kommer du deg ikke engang på skolen og du er virkelig helt på bærtur. 

Anonymous poster hash: a0f8b...803
Skrevet

Fordi jeg har prøvd det to ganger og blitt  skikkelig dårlig av det. Ikke spysyk, men "forsvant" litt fra verden. Og hadde et par- tre tilfeller to-tre år ETTER siste gang jeg prøvde hvor jeg fikk tilbake den "ekle følelsen" jeg hadde av og prøverøyke. Var ikke særlig sterke blandinger jeg prøvde, og ingen andre merket noe., Nå var det kun en til sammen med meg som ikke hadde røyka før, men denne fikk heller ikke særlig rus. Igjen,- var utblandet med vanlig tobakk ... Og jeg var røyker, så var ikke tobakken jeg ble syk av.

For det andre så er jeg mot legalisering her til lands, fordi vi ikke har behov for flere lovlige potensielt skadelige OG avhengighetsdannende stoffer her til lands. Jo letter tilgjengelig, jo større sjans for misbruk. Med de negative konsekvenser det har.. Man kan argumentere for at lovlig salg vil føre til økte inntekter i form av avgifter til staten, men det vil på langt nært dekke opp de økte kostnadene. Et ulovlig "svartemarked" vil uansett dukke opp, til tross for lovlighet, og det vil bli MER smugling. Se på alkohol og tobakk. hasj/Marihuana vil ikke skille seg fra disse stoffene uansett.  Jeg er veldig glad i øl, og mitt vinglass til middagen på lørdag, men heller forby et allerede lovlig avhengighetsskapende middel, enn og innføre et nytt.

Det som virkelig setter spikeren i kista for og lovliggjøre det, er at jeg pr.dags dato ikke har sett/hørt en debattant FOR legalisering på TV/Radio, som har stilt opp UTEN og være påvirket. De skal liksom "bevise" at man er fornuftig med litt "hasj innabords", med det resultat at de bare beviser at det er såpass avhengighetsskapende at de ikke klarer og opptre uten.

Til medisinsk bruk er det noe helt annet. Og et utsalg over apotekdisk er da en mulighet jeg ikke sier nei til uten videre.

Anonymous poster hash: c926f...58a
Skrevet

Jeg er ikke noe mer imot det enn jeg er imot alkohol, som faktisk skader MANGE flere mennesker hvert år enn marihuana.

Nei takk, til begge deler!

Skrevet

En av hovedgrunnene er at jeg jobber med heroinavhengige, metadonbrukere og subutexbrukere, og alle uten unntak har startet sin ruskarriere med cannabis.

En annen faktor er at for endel mennesker er hasjrøyking triggeren som utløser psykiske lidelser. Å holde seg unna cannabis ser jeg bare fordeler med.

Anonymous poster hash: 2ae0d...4da

Det var da merkelig.. så vidt meg bekjent så starter faktisk de aller, aller, ALLER fleste sin ruskarriere med nikotin og alkohol, som også er rusmidler på lik linje med alt annet.

Skrevet

Fordi jeg har prøvd det to ganger og blitt  skikkelig dårlig av det. Ikke spysyk, men "forsvant" litt fra verden. Og hadde et par- tre tilfeller to-tre år ETTER siste gang jeg prøvde hvor jeg fikk tilbake den "ekle følelsen" jeg hadde av og prøverøyke. Var ikke særlig sterke blandinger jeg prøvde, og ingen andre merket noe., Nå var det kun en til sammen med meg som ikke hadde røyka før, men denne fikk heller ikke særlig rus. Igjen,- var utblandet med vanlig tobakk ... Og jeg var røyker, så var ikke tobakken jeg ble syk av.

For det andre så er jeg mot legalisering her til lands, fordi vi ikke har behov for flere lovlige potensielt skadelige OG avhengighetsdannende stoffer her til lands. Jo letter tilgjengelig, jo større sjans for misbruk. Med de negative konsekvenser det har.. Man kan argumentere for at lovlig salg vil føre til økte inntekter i form av avgifter til staten, men det vil på langt nært dekke opp de økte kostnadene. Et ulovlig "svartemarked" vil uansett dukke opp, til tross for lovlighet, og det vil bli MER smugling. Se på alkohol og tobakk. hasj/Marihuana vil ikke skille seg fra disse stoffene uansett.  Jeg er veldig glad i øl, og mitt vinglass til middagen på lørdag, men heller forby et allerede lovlig avhengighetsskapende middel, enn og innføre et nytt.

Det som virkelig setter spikeren i kista for og lovliggjøre det, er at jeg pr.dags dato ikke har sett/hørt en debattant FOR legalisering på TV/Radio, som har stilt opp UTEN og være påvirket. De skal liksom "bevise" at man er fornuftig med litt "hasj innabords", med det resultat at de bare beviser at det er såpass avhengighetsskapende at de ikke klarer og opptre uten.

Til medisinsk bruk er det noe helt annet. Og et utsalg over apotekdisk er da en mulighet jeg ikke sier nei til uten videre.

Kjære vene... Marihuana er ikke avhengighetsskapende, det er forsket på og bevist.

Skrevet

For det første: cannabis (marihuana og cannabis er det samme, hasj er hasj) hadde ikke vært et såkalt "gateway drug" hvis det ikke var for forbudet. Brukeren må oppsøke kriminelle miljøer for å få tak i det, og sannsynligheten for å bli tilbudt sterkere stoffer er stor. Dette er et problem som faller bort i det vi avkriminaliserer og legaliserer, slik at brukeren kan kjøpe cannabis uten å oppsøke et narkomiljø. Det er ingen annen legitim tilknytning mellom cannabis og tyngre stoffer. Man får ikke noe større behov for å ruse seg på sterkere stoffer av å røyke cannabis, det er like fjernt som å påstå at man får lyst til å skyte heroin fordi et par glass vin ikke gjør susen lengre. De fleste av dagens ungdom prøver og bruker cannabis, forbudet er farlig for unge, lettpåvirkelige mennesker som handler uten å tenke over konsekvensene. Igjen, det har ingenting med cannabisplanten eller dens rus å gjøre, det dreier seg kun om miljø. Mennesker som føler de "trenger" en sterkere rus har et behov for virkelighetsflukt som mest sannsynlig bunner i et underliggende psykologisk problem, disse menneskene er i veldig mindretall, og dersom logikken er at vi skal forby cannabis for å forhindre at enkelttilfeller ender opp som heroinmisbrukere, så må vi i samme slengen forby alkohol og nikotin. Man blir heller ingen "sosial taper" eller havner på NAV av å røyke cannabis. Jeez, skal vi diskutere, så får dere i det minste komme med argumenter som har LITT rot i realiteten.

For det andre: Det er ikke påvist noen økning av schizofreni i land hvor cannabis er legalisert. Cannabis fører ikke til schizofreni eller psykoser for friske folk. Personer med disse lidelsene latent kan bli trigget av hva som helst, å legge skylden på cannabis er å ta ting veldig ut av sammenheng, for dette er ingen direkte konsekvens av å røyke cannabis. Det er ingen link mellom cannabis og depresjon, tvert imot blir cannabis brukt i behandling mot depresjon. Og grunnen til at cannabisbrukere får "noia" skyldes frykten for å bli tatt, altså enda et "problem" som frafaller idet cannabis blir avkriminalisert.

For det tredje: Cannabis er bevist tryggere enn alkohol, og har ingen kjente langtidseffekter. Cannabis er ikke avhengighetsskapende - i motsetning til alkohol. Man kan ikke dø av overdose av cannabis - i motsetning til alkohol, som dreper mange tusen hvert år. Du blir ikke mer ruset og "borte" av å fyre en rev enn du gjør av å ta et par glass vin, så at man "mister kontrollen" er tull og vas.

For det fjerde: Cannabis er en mirakelmedisin som hjelper mot så mange sykdommer og lidelser at det finnes knapt oversikt over det engang. Dere putter i dere kjemikalier, giftstoffer og det som verre er uten å nøle fordi det kalles "medisin", eller under argumentet "fordi det er lovlig" - SAMTIDIG som dere retter pekefingeren mot mennesker som benytter seg av et helt naturlig, helt rent og mer eller mindre ufarlig substans fordi de "ødelegger livene sine"!?

Jeg er en mor, jeg er et sosialt fungerende og oppegående menneske, og når jeg har barnefri så liker jeg å sette meg til rette i sofakroken med en god film og fyre meg en rev i stedet for å gå ut og drikke meg sanseløst dritings. Kan noen fortelle meg hva som er så farlig og uforsvarlig med det?

Dette er det største våset jeg har hørt. Men så klart, du må jo forsvare eget forbruk. Hasj er forresten også cannabis, da cannabis er en fellesbetegnelse på preparater fra cannabisplanten.

Jeg har jobbet innen rusrehabilitering i mange år, og kjenner meg ikke igjen i noe av det du skriver.

Anonymous poster hash: 71de3...a7c

Hvis du hadde lest litt nøyere, så ville du sett at det var et svar til vedkomne som påstod at marihuana var hasj og cannabis noe annet. Både cannabis og marihuana er fellesbetegnelser.

"Forsvare eget forbuk"? I motsetning til deg så har jeg utelukkende kommet med fakta, fordi jeg verdsetter en diskusjon som faktisk baseres på fakta og ikke fantasi og overtro. At du ikke "kjenner deg igjen" i det jeg skriver betyr enkelt og greit at du trenger å gjøre litt bedre research.

Skrevet

Kjære vene... Marihuana er ikke avhengighetsskapende, det er forsket på og bevist.

Men hvis det ikke er avhengighetsskapende,- HVORFOR må man på død og liv ta seg en blås før man skal ut i debatt? Man burde klart og holde seg unna. Jeg tror at marihuana er avhengighetsskapende,- kanskje det ikke gir en FYSISK avhengighet som kokain og heroin,- men det gir nok en psykisk  avhengighet, på samme måte som nikotin. Man får ikke abstinenser når man slutter og røyke heller. Altså, ikke som med annen narkotika, hvor det i visse tilfeller er livsfarlig og bare stoppe opp.

Og den PSYKISKE avhengigheten er ikke noe bedre enn fysisk.: Og til slutt,-hvorfor TRENGER man og ruse seg i utgangspunktet? VI har alkohol som lovlig rusmiddel, og om det ikke er nok, vel, da trenger man ikke ruse seg, mener jeg. I så fall må man ta til takke med og gjøre det ulovlig. Bør ikke være en menneskerett og få tilgang til rusmidler, bare fordi det ikke er "dokumentert" farlig: Det spørs vel hvor man leser det. Det finnes de som lever normalt med regelmessig bruk av anabole steroider også. Som IKKE får negative bieffekter og som ikke dør av forstørret hjertemuskel. De FLESTE som bruker doping i en periode går det bra med..Skal vi dermed tillate det også? I moderat bruk, og "riktigbruk" er det i visse miljø bare fordeler med doping..Også der brukes det,- i alle fall mindre skadelig enn alkohol eller narkotika....

Hvor skal vi sette grensen? Igjen, heller forby alkohol enn og lovliggjøre flre potensielt skadelig stimulimidler..

Skrevet

Som om jeg skulle skrivd det selv!

Anonymous poster hash: 40b68...eca

Skrevet

Er i mot rus generelt fordi:

det er helseskadelig

dyrt

Man mister kontrollen

Kan lett føre til at man trenger sterkere stoffer

Man gjør dumme ting når man er ruset

man ofte er et svakt menneske som trenger en flukt/må manne seg opp etc

Jeg syntes det er bedre å være rusa på livet.

Anonymous poster hash: 4d501...2b0

Jeg er egentlig ganske enig i det du skriver, men i tillegg er jo mariujana ulovlig.

Rent prinsipiellt og rent logisk, burde jo alkohol være ulovlig også, i hvertfall sprit...

Men

Av alle rusmidler så er vel mariujana et av de minst farlige

Det at det er ulovlig skaper en stor illegal industri, som igjen fører med seg vold, svarte penger, setter brukere i fengsel og kriminaliserer de.

Mariujana er i motsetning til alkohol et "fredelig" rusmiddel, og selv om jeg ikke har så mye erfaring, har all min observasjon og eget bruk, vist at man hverken blir voldelig eller veldig utenfor seg selv...

Jeg tror hovedgrunnen til at noen begynner med hardere stoffer etter å ha brukt mariujana er fordi det er et ulovlig stoff. Man gjør noe ulovlig når man kjøper eller er i besittelse eller bruker det, og man kommer kanskje inn i et miljø som driver med annen kriminalitet, og dessuten selger hardere stoffer.

Hvis alkohol hadde vært ulovlig, hadde nok det samme vært tilfelle der. Grunnene til at man bruker harde stoffer er jo delvis genetisk, at man har anlegg for å bli misbruker, at man har havnet i et dårlig miljø og at man sliter med så store problemer (smerte, depresjon, tøff barndom etc.) at man ønsker å flykte fra livet.

Selvfølgelig kan man gjøre dumme ting når man er ruset.

Jeg tror ikke man er et svakt menneke fordi man bruker marijuana eller drikker vin. Men man liker rusen og kanskje følelsen av å være avslappet, og å være i godt humør sammen med venner.

Alle rusmidler kan i prinsippet føre med seg vold, ødelagte familier, destruktiv adferd og helseskade. Men av alle rusmidler er nok mariujana og "svakere alkohol", de beste alternativene.

Livet er desidert det beste rusmiddelet ;)

Marihuana det minst skadelige?

Noen mennesker er mer sårbare for lette rusmidler som alkohol og marihuana en andre. Jeg vil anta at det er slik at noen av oss har sårbarhet for begge typer, og noen har spesiell sårbarhet for én av de (f.eks hasj som kan utløse schizofreni/ bipolar psykose). Så lenge bare alkohol er tillatt, vil det ramme en gruppe mennesker. Hvis hasj er akseptert i vennegjengen eller samfunnet generelt, blir andre rammet i tillegg.

Den jeg kjenner har fått livet ødelagt etter hasjutløst psykose. Vet om flere som droppet ut av videregående og ble bare sittende å røyke. Ja, alkohol ødelegger liv det også. Men heller én type faenskap i samfunnet enn to...., mener nå jeg.

Anonymous poster hash: 3b6b7...ce2

Skrevet

Om en regulering hadde ført til at 14-15 åringer ikke fikk tak i all mulig møkk på gata så hadde jeg blitt glad. Problemet er ikke cannabis i seg selv, men at disse ungdommene begynner å røyke på et tidspunkt hvor hjernen er i kjempeutvikling. Om de hadde utsatt røykedebutt til de var 20 og hadde modnere hjernestruktur, ville vi kanskje ikke sett såkalt hasjutløst psykose. Folk går på autopilot, de tror jo fortsatt på det alkohol, tobakk og lobbyvirksomheten sier. Hadde alkohol, cannabis og nikotin vært nye midler idag er jeg ikke i tvil om hvilke av de tre som hadde blitt forbudt ,- alkohol og nikotin!

Anonymous poster hash: 40b68...eca

Skrevet

Unnskyld meg, men tror dere virkelig at alle disse skrekkhistoriene dere kommer med omhandler ungdom som har røkt cannabis? Da tror jeg dere er temmelig lettlurte.. Det er nok mye større inntak av andre rusmidler som gir disse effektene dere beskriver.. Mesteparten er vel amfetamin, men det høres ikke så ille ut om man sier det er pga cannabis, lavere straff om politi kommer også. Fy så lettlurte dere er!

Skrevet

Jeg har aldri prøvd, mest fordi det var ulovlig. Redd for politi og følgene som ung tenker jeg. Snill pike :)

Men har hatt en god venn i 20 år som jeg har sett forfalle på nært hold pga hasj. Han ble psykisk syk, og har i ettertid sagt at det var hasjen som gjorde det. Han hadde det så fint, ingenting tilsa at han plutselig ble syk.

Hasjet bare i helgene.

Følgene ble brutt samboerskap(hun var anti) og etterhvert økonomisk ruin. Nå har han inkasso opp til ørene og prøver å skrape sammen livet i en alder av 40. Samtidig har han gitt opp ønsket om å få barn. Han har vært syk mesteparten av 30 årene uten å kunne fokusere på eventuelle damer.

Ble sagt opp i masseoppsigelse, og når sjansen bød seg for å få tilbake jobben, sa de nei.. Han hadde vært for mye syk til at de torde satse på ham...

Han rører ikke hasj, han skal aldri se det mer i sitt liv. Bruker alkohol som rusmiddel. Jeg vil ikke kategorisere ham som alkoholiker, men man vet jo aldri.. bor jo ikke sammen med ham..

Aldri i livet om jeg hadde tort ta sjansen på å ødelegge mitt liv med dop, doper meg på helt andre ting :D

Anonymous poster hash: 271a9...057
Skrevet

Er ekstremt negativ til alle stoffer og ting som smugles da det potensielt støtter kriminelle, grusomme tragedier (også barnedrap) i utlandet og krig.

Er det "kortreist" (haha) så er jeg ikke så enormt imot det.

Samtidig virker det inn på hukommelsen, selv om det kun er i de fleste tilfeller midlertidig, noe som er helt umulig  å kombinere for oss i jobb, eller for barn i skole om man ønsker å bli god til noe - mener jeg. Selv om det sikkert finnes flere som har gjort det - så vil ikke vi risikere dette.

Ser heller ikke at gevinsten ved bruk skal veie opp for risikoene.

Er også intenst imot røyk og tobakk av helsemessige og økonomiske grunner.

Men synes ikke det bør være ulovlig. Dette kunne gjerne myndighetene ha produsert og distribuert for å få kuttet smuglingen samt få kontroll over markedet. Ser ikke at det skal være mer farlig enn alkohol og tobakk, så da bør man heller ha fått kontroll over dette mtp kvaliteten som selges, smuglingen og få dette inn i den hvite økonomien.

Vi kommer uansett ikke til å kjøpe.

Skrevet

Men hvis det ikke er avhengighetsskapende,- HVORFOR må man på død og liv ta seg en blås før man skal ut i debatt? Man burde klart og holde seg unna. Jeg tror at marihuana er avhengighetsskapende,- kanskje det ikke gir en FYSISK avhengighet som kokain og heroin,- men det gir nok en psykisk  avhengighet, på samme måte som nikotin. Man får ikke abstinenser når man slutter og røyke heller. Altså, ikke som med annen narkotika, hvor det i visse tilfeller er livsfarlig og bare stoppe opp.

Og den PSYKISKE avhengigheten er ikke noe bedre enn fysisk.: Og til slutt,-hvorfor TRENGER man og ruse seg i utgangspunktet? VI har alkohol som lovlig rusmiddel, og om det ikke er nok, vel, da trenger man ikke ruse seg, mener jeg. I så fall må man ta til takke med og gjøre det ulovlig. Bør ikke være en menneskerett og få tilgang til rusmidler, bare fordi det ikke er "dokumentert" farlig: Det spørs vel hvor man leser det. Det finnes de som lever normalt med regelmessig bruk av anabole steroider også. Som IKKE får negative bieffekter og som ikke dør av forstørret hjertemuskel. De FLESTE som bruker doping i en periode går det bra med..Skal vi dermed tillate det også? I moderat bruk, og "riktigbruk" er det i visse miljø bare fordeler med doping..Også der brukes det,- i alle fall mindre skadelig enn alkohol eller narkotika....

Hvor skal vi sette grensen? Igjen, heller forby alkohol enn og lovliggjøre flre potensielt skadelig stimulimidler..

Kan du vise meg disse debatantene du refererer til? Det finnes selvfølgelig søppel blant marihuanarøykere også, de er like forskjellige som alle andre. Jeg ser ikke hvordan det er et argument, dog.

Selvfølgelig kan man utvikle en psykisk avhengighet, men denne avhengigheten grunner i individets psyke, ikke i stoffet. Sukker er mer avhengighetsskapende enn marihuana. Skal vi forby sukker for at noen mennesker blir overvektige?

Marihuana er bevist tryggere enn alkohol, og derfor burde mennesker kunne velge å benytte seg av dette alternativet uten å havne i dårlige miljøer og risikere å få livene sine ødelagt av kriminelt rulleblad. For min del dreier det seg i hvert fall ikke om "enda et lovlig rusmiddel". Jeg drikker svært sjelden alkohol, fordi jeg reagerer dårlig på det og misliker rusen det gir, og jeg kjenner mange som har det på samme måte. Alkohol tar livet av tusentalls hvert år, og mange av dem er unge mennesker som ikke kjenner sine egne grenser. Jeg forsvarer ikke at mindreårige ruser seg, men fakta er at de fleste gjør det, så hvorfor ikke gi dem muligheten til å velge et tryggere alternativ som ikke potensielt sett kan ta livet av dem? Så mange som 1 av 3 unge mennesker kommer til å prøve cannabis selv om det er ulovlig, så det er tydelig at forbudet ikke har mye for seg uansett, men på grunn av at det er kriminalisert og stigmatisert, så vil mange av dem ende opp i dårlige miljøer. Er det forsvarlig å nekte dem et tryggere alternativ lovlig, sett i et samfunnsperspektiv?

HVORFOR mennesker ruser seg i utgangspunktet, er en helt annen diskusjon. Det eneste vi vet er at det er sosialt, hyggelig, og mennesket har gjort det siden tidenes morgen. Det finnes flere eksempler på dyrearter som ruser seg på planter. Rus er ikke nødvendigvis en dårlig eller farlig ting, men det er STOR forskjell på bruk og misbruk.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Fordi det er ulovlig. På samme måte som jeg er imot stjeling, promillekjøring, manglende respekt for fartsgrenser og andre lovovertredelser.

Skrevet

Unnskyld meg, men tror dere virkelig at alle disse skrekkhistoriene dere kommer med omhandler ungdom som har røkt cannabis? Da tror jeg dere er temmelig lettlurte.. Det er nok mye større inntak av andre rusmidler som gir disse effektene dere beskriver.. Mesteparten er vel amfetamin, men det høres ikke så ille ut om man sier det er pga cannabis, lavere straff om politi kommer også. Fy så lettlurte dere er!

Veldig enig. Det er MANGE som pynter litt på sannheten når de serverer disse skrekkhistoriene, og folk har tydeligvis ikke evne til å tenke selv og gjøre egen research, så de sluker heller alt som god fisk. Men, men. Ignorance is bliss, antar jeg.

Skrevet

Fordi det er ulovlig. På samme måte som jeg er imot stjeling, promillekjøring, manglende respekt for fartsgrenser og andre lovovertredelser.

Så... om det var lovlig, så ville du ikke hatt noe imot det da, eller?

Skrevet

Fordi jeg har prøvd det to ganger og blitt  skikkelig dårlig av det. Ikke spysyk, men "forsvant" litt fra verden. Og hadde et par- tre tilfeller to-tre år ETTER siste gang jeg prøvde hvor jeg fikk tilbake den "ekle følelsen" jeg hadde av og prøverøyke. Var ikke særlig sterke blandinger jeg prøvde, og ingen andre merket noe., Nå var det kun en til sammen med meg som ikke hadde røyka før, men denne fikk heller ikke særlig rus. Igjen,- var utblandet med vanlig tobakk ... Og jeg var røyker, så var ikke tobakken jeg ble syk av. For det andre så er jeg mot legalisering her til lands, fordi vi ikke har behov for flere lovlige potensielt skadelige OG avhengighetsdannende stoffer her til lands. Jo letter tilgjengelig, jo større sjans for misbruk. Med de negative konsekvenser det har.. Man kan argumentere for at lovlig salg vil føre til økte inntekter i form av avgifter til staten, men det vil på langt nært dekke opp de økte kostnadene. Et ulovlig "svartemarked" vil uansett dukke opp, til tross for lovlighet, og det vil bli MER smugling. Se på alkohol og tobakk. hasj/Marihuana vil ikke skille seg fra disse stoffene uansett.  Jeg er veldig glad i øl, og mitt vinglass til middagen på lørdag, men heller forby et allerede lovlig avhengighetsskapende middel, enn og innføre et nytt. Det som virkelig setter spikeren i kista for og lovliggjøre det, er at jeg pr.dags dato ikke har sett/hørt en debattant FOR legalisering på TV/Radio, som har stilt opp UTEN og være påvirket. De skal liksom "bevise" at man er fornuftig med litt "hasj innabords", med det resultat at de bare beviser at det er såpass avhengighetsskapende at de ikke klarer og opptre uten. Til medisinsk bruk er det noe helt annet. Og et utsalg over apotekdisk er da en mulighet jeg ikke sier nei til uten videre.Anonymous poster hash: c926f...58a

Kjære vene... Marihuana er ikke avhengighetsskapende, det er forsket på og bevist. Anonymous poster hash: 3e5a8...896

Det var det dummeste jeg hørt, visst pokker er det avhengighetsdannende, det er faktisk veldig avhengighetsdannende, både fysisk og psykisk. Verst psykisk men de fleste som slutter brått å røyke vil kunna føle uro, søvnløshet , irritabilitet, nattsvette osv som bivirkninger. At det er avhengighetsdannende er også grunnen til at det blir flere og flere hasj"avenningskurs" , rart de dukker opp hvis det er så enkelt å slutte?? At det er et mildere rus en mange andre er ikke argument for å legalisere det, hva da med dem som fint kan ruse seg på kokain en gang blandt, eller amfetamin uten å utvikle avhengighet. Disse vil jo ikke heller bli kriminaliserte på sitt favoritt rus, og argumentene deres kan jo også være at dem ikke blir avhengig av det fordi dem kan kontrollere bruken. Hvor skal grensen gå?? Det er sant at Marijuana kan hjelpe mot noen sykdommer og jeg er åpen for medisinsk legalisering, og det er det jo åpnet for i en viss grad allerede idag gjennom sprayen Savitex.

Skrevet

Veldig enig. Det er MANGE som pynter litt på sannheten når de serverer disse skrekkhistoriene, og folk har tydeligvis ikke evne til å tenke selv og gjøre egen research, så de sluker heller alt som god fisk. Men, men. Ignorance is bliss, antar jeg.

Åhhhhh så alle som har andre erfaringer en deg, eller er uenig dem kan ikke tenke selv og er uvitende ignorante fjols? Virkelig flatterende disskusjonsteknikk.

Skrevet

Om cannabis som rusmiddel hadde blitt lovlig og regulert kunne vi kanskje utnytte denne planten til sitt fulle. Den kam brukes til mat, tekstiler, "plast" osv. Kanskje et tankekors at alle med jord var påbudt å dyrke hamp før?

Skrevet

Nå antar jeg at du klikket deg inn på denne tråden fordi du er motstander av marihuana, og da håper jeg du kan svare på følgende?

Er det fordi marihuana er ulovlig du har noe imot det? Er det fordi "det lett fører til tyngre stoff"? Eller annet?

Jeg har bitt meg merke i at det veldig ofte argumenteres med at det er "ulovlig", og da skal det liksom si seg selv. Hva hvis marihuana plutselig ble legalisert i Norge, ville du endret ditt syn på det da?

Ville du meldt foreldre som helgerøyker til bv fordi marihuana er ulovlig?

Vi har noen venner som bor i utlandet (ikke Nederland) og der har de litt annet syn på dette enn vi har her. Jeg merker at vennekretsen her hjemme dømmer våre liberale venner i utlandet, og spesielt ble dette merkbart da venneparet fortalte at de heller foretrekker å røyke i helgene, fremfor å drikke alkohol. Jeg har problemer med å se at våre røykende venner er noe verre enn de som drikker,...det er ikke de røykende som oppfører seg verst i løpet av kvelden.

Er nordmenn generelt dømmende ovenfor marihuana pga forbudet vi har her i landet?

Anonymous poster hash: 85fda...5f0

Fordi jeg har venner som jobber inne psykiatri og de har fortalt meg hvorfor DE er imot det. Pga alle de unge menneskene de får inn med alvorlige psykiske skader pga "lette" rusmidel som marihuana og hasj. De er skikkelig skremt, og da blir jeg det også.

Anonymous poster hash: c5613...fbc

Skrevet

For det første: cannabis (marihuana og cannabis er det samme, hasj er hasj) hadde ikke vært et såkalt "gateway drug" hvis det ikke var for forbudet. Brukeren må oppsøke kriminelle miljøer for å få tak i det, og sannsynligheten for å bli tilbudt sterkere stoffer er stor. Dette er et problem som faller bort i det vi avkriminaliserer og legaliserer, slik at brukeren kan kjøpe cannabis uten å oppsøke et narkomiljø. Det er ingen annen legitim tilknytning mellom cannabis og tyngre stoffer. Man får ikke noe større behov for å ruse seg på sterkere stoffer av å røyke cannabis, det er like fjernt som å påstå at man får lyst til å skyte heroin fordi et par glass vin ikke gjør susen lengre. De fleste av dagens ungdom prøver og bruker cannabis, forbudet er farlig for unge, lettpåvirkelige mennesker som handler uten å tenke over konsekvensene. Igjen, det har ingenting med cannabisplanten eller dens rus å gjøre, det dreier seg kun om miljø. Mennesker som føler de "trenger" en sterkere rus har et behov for virkelighetsflukt som mest sannsynlig bunner i et underliggende psykologisk problem, disse menneskene er i veldig mindretall, og dersom logikken er at vi skal forby cannabis for å forhindre at enkelttilfeller ender opp som heroinmisbrukere, så må vi i samme slengen forby alkohol og nikotin. Man blir heller ingen "sosial taper" eller havner på NAV av å røyke cannabis. Jeez, skal vi diskutere, så får dere i det minste komme med argumenter som har LITT rot i realiteten. For det andre: Det er ikke påvist noen økning av schizofreni i land hvor cannabis er legalisert. Cannabis fører ikke til schizofreni eller psykoser for friske folk. Personer med disse lidelsene latent kan bli trigget av hva som helst, å legge skylden på cannabis er å ta ting veldig ut av sammenheng, for dette er ingen direkte konsekvens av å røyke cannabis. Det er ingen link mellom cannabis og depresjon, tvert imot blir cannabis brukt i behandling mot depresjon. Og grunnen til at cannabisbrukere får "noia" skyldes frykten for å bli tatt, altså enda et "problem" som frafaller idet cannabis blir avkriminalisert. For det tredje: Cannabis er bevist tryggere enn alkohol, og har ingen kjente langtidseffekter. Cannabis er ikke avhengighetsskapende - i motsetning til alkohol. Man kan ikke dø av overdose av cannabis - i motsetning til alkohol, som dreper mange tusen hvert år. Du blir ikke mer ruset og "borte" av å fyre en rev enn du gjør av å ta et par glass vin, så at man "mister kontrollen" er tull og vas. For det fjerde: Cannabis er en mirakelmedisin som hjelper mot så mange sykdommer og lidelser at det finnes knapt oversikt over det engang. Dere putter i dere kjemikalier, giftstoffer og det som verre er uten å nøle fordi det kalles "medisin", eller under argumentet "fordi det er lovlig" - SAMTIDIG som dere retter pekefingeren mot mennesker som benytter seg av et helt naturlig, helt rent og mer eller mindre ufarlig substans fordi de "ødelegger livene sine"!? Jeg er en mor, jeg er et sosialt fungerende og oppegående menneske, og når jeg har barnefri så liker jeg å sette meg til rette i sofakroken med en god film og fyre meg en rev i stedet for å gå ut og drikke meg sanseløst dritings. Kan noen fortelle meg hva som er så farlig og uforsvarlig med det? Anonymous poster hash: 3e5a8...896

Hvorfor må det være enten-eller? Enten rolig kveld med narkotika eller en hæla-i-taket kveld hvor du er sanseløst dritings?

Hvorfor ikke et glass vin/øl i den sofakroken?

Mitt syn på marihuana/hasj/cannabis er ganske enkelt. Det er et ulovlig stoff og ved å gå til innkjøp av det har man brutt norsk lov og brutt en barriere.

Man kan ikke velge hvilke lover man skal følge og ikke. Loven er ikke frivillig.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Så... om det var lovlig, så ville du ikke hatt noe imot det da, eller?

Vel, alkohol er lovlig og røyk er lovlig. Jeg røyker ikke selv og drikker ikke alkohol, men jeg ser ikke ned på folk som gjør det. Hadde myndighetene vurdert at marihuana ikke hadde skadelig effekt, var avhengighetsskapende osv og legaliserte den så hadde jeg heller ikke sett ned på mennesker som brukte det.

En annen ting er at jeg har sett dokumentar fra England om at de fleste ungdommer som bruker marihuana går over på tyngre stoffer, enkelte bare for å prøve et par ganger, mens andre blir avhengige av kokain, heroin og LSD. Legeundersøkelser gjort i Storbritannia viste hva narkotika gjorde med kroppen, noe som ikke var pent syn.

Skrevet

Åhhhhh så alle som har andre erfaringer en deg, eller er uenig dem kan ikke tenke selv og er uvitende ignorante fjols? Virkelig flatterende disskusjonsteknikk.

Nei. Mennesker som farer med usannheter i stedet for å gjøre research og argumentere med fakta, dét er virkelig flatterende diskusjonsteknikk. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...