Gå til innhold

Nabobarn som spiser her for mye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville kanskje hatt hun til middag 1-2 ganger i uken, men ikke noe mer.

Her har vi sikkert råd til å fore hele nabolaget, men middagen er omtrent det eneste tidspunktet vi er samlet som familie, og jeg ville ikke likt det om det alltid var andre barn tilstede. Det er ofte ved middagsbordet at vi diskuterer saker som angår hele familien, som f.eks. ferie. Dessuten er jeg en som planlegger middagene 1 uke i forveien og handler 1 gang i uken, jeg lager ikke for flere enn oss 3 med mindre det er avtalt på forhånd. Jeg ville også blitt nokså misfornøyd dersom jeg måtte kaste mat fordi poden har spist ute uten å avklare det med meg først.

Jeg anser imidlertid risikoen for at det blir et problem som minimal, siden vi ikke spiser middag før kl. 18.15-18.30; de fleste barna vil nok dra hjem for å spise lenge før jeg har begynt å lage mat.

Anonymous poster hash: caab5...13c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er bare rimelig at ungene går hjem og spiser middag. Av og til kan vi spise her, men jeg gidder ikke lage middag til 6-8 personer i tilfelle det kommer besøk. Passer det sånn, eller det er avtalt - da får de såklart. Men ikke ellers.

Ser ikke på oss som kjipe av den grunn, selv om enkelte her åpenbart mener det...

Anonymous poster hash: 16a58...e43

Skrevet

Synes det er bare rimelig at ungene går hjem og spiser middag. Av og til kan vi spise her, men jeg gidder ikke lage middag til 6-8 personer i tilfelle det kommer besøk. Passer det sånn, eller det er avtalt - da får de såklart. Men ikke ellers.

Ser ikke på oss som kjipe av den grunn, selv om enkelte her åpenbart mener det...

Anonymous poster hash: 16a58...e43

Hvis folk synes det er kjipt at man sender hjem NABOunger i middagstida så har de et problem.

I visse tilfeller er det faktisk foretrukket av foreldrene at barna faktisk blir sent hjem til middag, jeg foretrekker at vi er samlet hele familien rundt middagsbordet, og slik er det også hos naboene våre. Av og til er ok, men som hovedregel spiser barna her i nabolaget middag hjemme.

Skrevet

Kanskje du kan bestemme deg for ca hvor ofte og mye du syns det er greit at hun spiser hos dere, og så kan du forklare/fortelle det til både henne og datteren din på en hyggelig måte?

For eksempel at du syns det er veldig koselig at hun er hos dere, og at hun selvfølgelig alltid kan få brødmat og/eller frukt når barnet ditt skal ha det, men at du gjerne vil at middagen skal begynne å være mest for familien din, men at for eksempel på mandager og/eller torsdager er hun hjertelig velkommen til å spise middag sammen med dere? Da vet hun at og når hun er velkommen, det er jo også en god følelse? :) 

Anonymous poster hash: f40a0...baf
Skrevet

Vel ofte leker hele nabolaget hos oss. Vi hadde gått konkurs om 7 barn ekstra skulle spise middag hos oss flere ganger i uken pluss brød, pålegg, melk og frukt. Det hadde blitt mange penger i løpet av ett år.

Nei, så lenge det ikke er et avtalt besøk så syns jeg at det er helt ok at du sier til henne at hun kan komme tilbake etter at hun har spist middag.

Enkleste er kanskje at du informere foreldrene. Ikke sikkert at de syns at det er ok at hun spiser 2 middager pluss skiver ol hos andre.

Jeg hadde ikke satt pris på om barna mine hadde spist flere middager hver dag.

Skrevet

Kanskje du kan bestemme deg for ca hvor ofte og mye du syns det er greit at hun spiser hos dere, og så kan du forklare/fortelle det til både henne og datteren din på en hyggelig måte?

For eksempel at du syns det er veldig koselig at hun er hos dere, og at hun selvfølgelig alltid kan få brødmat og/eller frukt når barnet ditt skal ha det, men at du gjerne vil at middagen skal begynne å være mest for familien din, men at for eksempel på mandager og/eller torsdager er hun hjertelig velkommen til å spise middag sammen med dere? Da vet hun at og når hun er velkommen, det er jo også en god følelse? :)

Anonymous poster hash: f40a0...baf

Jeg synes ikke HI i det hele tatt skal inngå et kompromiss på hvor mange ganger nabojenta skal få spise middag hos henne. Jenta har sin egen familie som lager middag, og da skal hun også spise der hver dag.

Det er bare å sende henne hjem, eller gi beskjed om at hun får vente på rommet. Hvis det å gi mat til andres unger er den eneste måten de skal føle seg velkommen på, så er det noe som er fundamentalt galt en plass. Man besøker jo venner for å leke og være sammen, spise middag får man gjøre hjemme hos seg selv - så fremst det ikke er en planlagt overnatting eller besøk.

Anonymous poster hash: b95e0...f42

Skrevet

Har mange av dere små barn?

Her har vi ofte besøk av 1-4 gutter på 10-13 år. De spiser MYE.

Jeg handler inn en gang i uken. Da handler jeg inn til oss 4. I tillegg er minsten utrolig kresen og vi jobber hardt hver eneste middag med at han skal smake maten, spise det vi har osv. Dermed er det vanskelig å finne noe annet til gjester.

Planlagt besøk får middag. Men barn som kommer syklende forventer jeg spiser middag hjemme.

Dersom noen blir med rett hjem fra skolen så spiser alle skiver hos oss, men middag spiser de hjemme. Ofte skal de på aktiviteter etter middag også.

Anonymous poster hash: cb8e6...12e

Skrevet

Er her det heldigvis sånn gylden regel om barna sendes hjem når det er middag.

Her i området gjør alle det så da blir det heldivis ikke noe problem ut av det.

Anonymous poster hash: a2cf3...196
Skrevet (endret)

Smålig.

Smålig å reagere på at nabobarn spiser der nærmest daglig uten at det går " begge veier"? Jeg hadde i en slik situasjon blitt oppriktig bekymret hvis et av våre nabobarn hadde spist hjemme hos oss hele tiden, av tidligere erfaring vet jeg at dette kan være et tegn på at tinger helt bra i det hjemmet.

Pengene hadde jeg neppe tenkt over.

Endret av Ugl@ ruger...
Skrevet

Snu på det! Dere synes altså det er greit at barna deres spiser middag hos venner hver dag?

Hva med middagen du lager og barnet sier det har spist?

Jeg hadde ikke synes det var ok at mitt barn spiste/tagg mat hos naboen nesten hver dag.

Skrevet

Selvsagt skal planlagt besøk som feks skolekamerater få mat, men syns det blir vel drøyt å fore hele nabolaget. Går ut i fra at jenta kommer fra en normal familie som gir henne det hun trenger av mat og dermed ser jeg liksom ikke noen grunn til at hun skal spise 2 middager pr dag pga av du lager litt mer spennende middager enn det hennes foreldre gjør.

Jeg mener at det er helt greit at du sender henne og andre nabobarn hjem når dere skal spise, er ikke normalt at hun eller andre nabobarn skal spise hos dere hver dag eller flere ganger i uken.

Selvfølgelig hender det at vi deler ut en is, en banan, eller slenger på noen ekstra pølser når vi griller om sommeren, det er da helt ok,  men syns ikke noe om at vi skal føle det som et press og lage ekstra mat til mange barn flere ganger i uken. Så lenge det har det bra hjemme så regner jeg med at det får det de trenger av mat/klær og kjærlighet der.

Skrevet

Syns det er frekt av noen av dere å kalle HI kjip eller smålig. Hva vet dere om hennes situasjon?

Hun har, antagelig over flere mnd sørget for alle måltider til et nabobarn og så kaller dere henne kjip for hun merker det på økonomien.

Siden hun skriver innlegg her, merker det på økonomien og tar et grovt overslag på det er der stor sjanse for at økonomien ikker den beste.

Hva om guttene hennes begynner ha hver sin kompis på besøk hver dag også? Da ender hun opp med 3 ekstra barn hver dag. Ja- sjansen er liten men hva i all verden er det som gjør at ingen reagerer på disse foreldrene til jenta?? HI sier også at jenta spiser mye; ingen som tenker på at jenta kanskje ikke har godt av dette?

Eller handler alt om å "ta" denne snille nabodama som begynner bli lei av å fore andre?

Anonymous poster hash: fef70...80b

Skrevet

Syns det er frekt av noen av dere å kalle HI kjip eller smålig. Hva vet dere om hennes situasjon?

Hun har, antagelig over flere mnd sørget for alle måltider til et nabobarn og så kaller dere henne kjip for hun merker det på økonomien.

Siden hun skriver innlegg her, merker det på økonomien og tar et grovt overslag på det er der stor sjanse for at økonomien ikker den beste.

Hva om guttene hennes begynner ha hver sin kompis på besøk hver dag også? Da ender hun opp med 3 ekstra barn hver dag. Ja- sjansen er liten men hva i all verden er det som gjør at ingen reagerer på disse foreldrene til jenta?? HI sier også at jenta spiser mye; ingen som tenker på at jenta kanskje ikke har godt av dette?

Eller handler alt om å "ta" denne snille nabodama som begynner bli lei av å fore andre?

Skrevet

Snu på det! Dere synes altså det er greit at barna deres spiser middag hos venner hver dag?

Hva med middagen du lager og barnet sier det har spist?

Jeg hadde ikke synes det var ok at mitt barn spiste/tagg mat hos naboen nesten hver dag.

Det er vel kanskje der svaret ligger. Er jo ikke få her som får noia av å ha barn hjemme i helger og ferier så de hadde vel satt pris på en slik nabo.

Skrevet

Jeg lurer mest på hvilke middager du lager, jeg :D

Anonymous poster hash: 26b67...c23

Skrevet

Hos oss er det normalt at barn som bor på gå- avstand går hjem og spiser der. Med mindre det er noe spesiellt, at det er avtalt at de skal være her og evt overnatte pga foreldre er borte osv.

Anonymous poster hash: c47d2...91d

Skrevet

Du spør hva du kan si:

Nå synes jeg du skal gå hjem en tur og spise middag med familien din. Kom gjerne tilbake og lek om en time eller to (kommer kanskje an på om det er ukedag eller helg, da, og når man spiser middag).

Nå lurer nok mamman og pappan din på om ikke du kommer og spiser middag med de. Dere kan leke mer sammen i morgen. 

evt

dere kan leke sammen mer i morgen.

Som andre foreslår her, kan du jo enten ha faste dager i uka hvor hun spiser hos deg, eller at du selv passer på å sende henne hjem hvertfall en del dager i uka.

Jeg synes ikke du er kjip fordi du ikke vil/kan fôre på naboungen og alle andre unger hver eneste dag. Jeg skjønner godt at det blir en god del ekstra penger i måneden og året av slikt, og spesielt ettersom ungene vokser, og spiser nesten mer enn voksne noen ganger. Da må det være lov å sette grenser. 

Du kan jo også snakke med foreldrene hennes, uten å nevne penger/kostnader som en del av det, men rett og slett si at du tenker at det er fornuftig at hun spiser middag sammen med de litt oftere enn nå.

Egentlig burde jo foreldrene selv etterlyse ungen, og synes at hun er for mye hos dere....folk flest vil jo gjerne ha ungene sine litt hjemme hos seg selv også...merkelig greie! Send evt ungen(e) din(e) over til henne noen ganger også. Fader heller, altså....det er ikke din jobb å brøfø nabolaget....og barn tenker jo ikke på at det de spiser koster penger osv...de bare leker og spiser og koser seg. Når foreldrene til naboungen ikke har vett nok til å enten sørge for at ungen er hjemme oftere, eller ta en prat med deg om du synes det er greit....huff....

Anonymous poster hash: d3bd0...42e
Skrevet

7000 i året blir jo drøye 500 lappen i mnd. Det er jo en del penger! Dessuten er middagstid en tid for familien hvor vi kan sitte sammen og prate om ting som kanskje ikke anngår naboer eller andre.

Vi sender hjem nabogutten når vi skal spise middag, eller han kan vente om han har spist før han kom. Jeg har tilbydt han middag men han takker bare ja for så å si han ikke likte det så må jeg kaste det, så nå har jeg sagt at han må spise hjemme. Ser ikke noe galt i det akkurat!

Finn en fin måte å si det på HI. lag en avtale med jenta om at hun kan komme på besøk etter hun har spist midda hjemme. mistenker du at hun kommer fordi hun ikke har det så greit hjemme hadde jeg tatt opp dette med bv.

Skrevet

Her går det heldigvis begge veier. Om du sier i fra på en fin måte så barnet ikke føler seg i veien burde det jo gå fint. Husker selv jeg fikk slengt i trynet av en mor at "nå må du vente på rommet mens vi spiser, ellers får du gå ut". Husker det som særdeles ubehagelig, var vel rundt 8-9 år. Moren var slik mot alle, så endte med at vi aldri var der. Så ikke gjør det på den måten :P

Anonymous poster hash: 3d570...bc2

Skrevet

Hi: kan jeg foreslå å avtale at barnet kan spise hos dere en gang i uken og send hjem ellers?

Her får besøk mat hvis de vil ha, men da spør vi foreldrene først.. Og pleier å gå begge veier...

Anonymous poster hash: 5501e...5aa

Skrevet

Jeg hadde begynt å sende jenta hjem, ikke hver dag men minst annen hver dag.

Hva med å innføre familiemiddager noen dager i uka hvor ingen av barna (eller de voksene) får ha gjester.

Både for å få ordentlig tid til å prate med barna om hva som foregår i deres liv og hode.

Men også for å bryte vanen med at hun spiser hos dere.

Flott med gjester til maten innimellom men når det blir hver dag blir det litt i meste laget syntes jeg.

Har du snakket med foreldrene hennes om dette?

Kan det være at hun spiser middag hos dere og så hjemme. Dobbelt opp hver dag er jo ikke bra.

Eller er det det at foreldrene ikke lager middag hos henne.

Eller kan det hende at de irriterer seg grønn over at hun ikke kommer å spiser middag hjemme men ikke vet hvordan de skal ta det opp med deg.

Her får de middag om det er avtalt besøk som går over middagstid. Ellers får de en brødskive eller litt frukt om besøket er over litt lengre tid.

Men om en av naboungene er her og det ikke er avtalt så avslutter vi stort sett besøket når jeg må starte middag. Eller om det passer at de spiser her tar jeg en rask telefon til foreldrene å spør om de syntes det er greit. Ikke gøy å lage middag til familien så kommer en eller to av barna hjem og har alt spist.

Har en regel om kun avtalte besøk i ukedagene. Så er kun i helg nabobarna kommer slengenes.

Anonymous poster hash: 09de4...ea0
Skrevet

Synes det er helt tåpelig å kalle HI smålig, middag er familietid og å konstant ha andres barn til stede er ikke noe jeg er spesielt glad i hvertfall. Forstår godt at man går lei eller begynner å lure på hva som egentlig foregår i hjemmet siden de tydeligvis synes det er helt greit at ungen aldri er hjemme til måltider.

Skrevet

Her må alt besøk enten gå hjem for å spise eller vente på rommet/i hagen mens vi spiser. Avtalt besøk hvor vi fungerer som barnevakt får selvsagt mat.

Anonymous poster hash: 96c3a...162

Åh, jeg er så glad mine foreldre ikke var som deg! Utrolig kjipt!

Anonymous poster hash: ed1db...c91

Hvorfor er det så kjipt? Er det vanlig å handle inn og lage mat for ett par personer ekstra i tilfelle noen dukker opp og vil ha middag? Det trodde ikke jeg...

Anonymous poster hash: 12b1b...a3d

Skrevet

Det er virkelig bare å si at "Nå skal vi spise middag, så nå må du gå hjem. Dere kan leke mer etterpå!"... Da jeg var liten var jeg iallfall godt vant til å stikke hjem når de jeg besøkte spiste middag. Verden falt ikke i grus av den grunn. Er ei i nabolaget her, også, som gladelig hadde spist middag hos oss hver dag. Av og til får hun lov, av og til ikke. Ingen problem!

Anonymous poster hash: c4515...202

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...