Gå til innhold

Nabobarn som spiser her for mye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener ikke at det er sutring, men at det er DITT hus og at du bare må sette ned foten. Det er HELT lov å si at nå skal sønnene  mine ha besøk, derfor må du gå hjem og spise i dag.

Hva de måtte tenke om det er faktisk ikke ditt problem.

Anonymous poster hash: 8b13f...dc4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldrene er hjemme og når hun skal spise ber hun jenta min gå hjem. Det er sjelden de er der da, og ja jeg lager mye fristende mat. Jenta min spør også om hun kan spise her, og jeg hinter om at nå er det vel mat hjemme hos nabojenta slik at hun kan gå hjem. Da står hun der med bedende øyne og spør om hun ikke også kan få. Hun liker alt, så å lage fisk ol hjelper ikke.

Anonymous poster hash: c5e35...56c

I all verden! Lager du fisk og håper hun ikke liker det slik at hun ikke skal spise hos dere? Snakk om lavmål!

Da må du heller ta deg en prat med foreldrene til jenta. Ikke ta frustrasjonen din ut på ungen. Nå blei jeg sjokkert...

Anonymous poster hash: 366ee...fd8

Nei jeg lager alt det beste jeg kommer på :-). Så for meg at noen skulle foreslå det så jeg var bare i forkjøpet. Jeg lager bare god mat . HI

fjoooo...

Skjønner ikke. Forkortelse for at jeg er et fjoools? HI

Neeeei! Som å puste letta ut. Beklager :)

He he. Godt det ble oppklart på flere nivå her :-).

Skrevet

Ville ikke sagt noe til foreldrene, men enkelt og greit sagt at "nå må du gå hjem for vi skal spise middag" Har unger på middag innimellom men hver dag? Da mener jeg barnets foreldre ikke eier skam i livet.

Skrevet

Wow, dere må ha virkelig dårlig råd. Eller så er dere utrolig smålig.

Jeg tilbyr alltid mat. Vil ikke de ha, kan det vente på rommet mens sønnen min spiser.

Å begynne å telle på kronene er jo helt sykt.

Skrevet

Jeg tilbyr alltid mat. Vil ikke de ha, kan det vente på rommet mens sønnen min spiser.

Vi har ikke vært på ferie på snart 5 år med barna. Ja noen har faktisk dårligere råd enn andre. Det er mange barn som spiser her, så smålig er vi ikke. Det er bare mengden som blir mye på nabojenta. Jeg sitter ikke å regner på det i det daglige, men siden noen påsto her at det ikke kostet all verden, så gjorde jeg et lite overslag. HI

Skrevet

Vi serverer bare middagsluren til avtalt besøk, er det kompiser som stikker innom skal de hjem og spise. En brødskive til kvelds o.l er ikke noe problem. Vi pleier ikke ha så mye mat til overs hos Åsane vi 4 har spist.

Anonymous poster hash: b5a26...b20

Skrevet

Vi serverer bare middagsluren til avtalt besøk, er det kompiser som stikker innom skal de hjem og spise. En brødskive til kvelds o.l er ikke noe problem. Vi pleier ikke ha så mye mat til overs hos Åsane vi 4 har spist.

Anonymous poster hash: b5a26...b20

Alltid fint å få servert en middagslur i Åsane ;)

Anonymous poster hash: 96c3a...162

Skrevet

Jeg forstår deg godt jeg.

Her jeg bor er det helt vanlig at barn venter på rommet når familien spiser. Det er også jeg oppvokst med i gaten der vi var mange barn ilag.

Det er unntaket at de spiser hos hverandre. Koselig når det skjer ,men overhode ikke nødvendig å gjøre slikt til en vane.

Anonymous poster hash: 28f7a...a49

Skrevet

Jeg tenker bare hvordan jeg selv hadde reagert, og selv om det er koselig en og annen gang er det ikke like moro lenger når man føler man MÅ. 

Heldigvis må du ikke.

Et par ting du kan si er:

Nå skal vi spise, bare oss i familien. Du kan komme tilbake når vi er ferdige eller vente på rommet.

Nå er det guttene som har besøk i dag og de skal spise her, da blir det din tur en annen gang.

I dag må du gå hjem til middag.

Skrevet

Vi har ikke dette problemet, men da jeg vokste opp var det slik at vi ble bedt om å gå hjem når det var middagstid. Det gjaldt både meg og mine venner. Var sjeldent vi spiste hos hverandre. Så jeg syns er helt fair å si at dere skal spise og at hun heller kan komme tilbake senere eller i morgen. Det hadde ikke jeg hatt noe problem med i allefall.

Skrevet

Jeg tenker bare hvordan jeg selv hadde reagert, og selv om det er koselig en og annen gang er det ikke like moro lenger når man føler man MÅ.

Heldigvis må du ikke.

Et par ting du kan si er:

Nå skal vi spise, bare oss i familien. Du kan komme tilbake når vi er ferdige eller vente på rommet.

Nå er det guttene som har besøk i dag og de skal spise her, da blir det din tur en annen gang.

I dag må du gå hjem til middag.

Dette var flotte fraser altså. Akkurat det jeg trengte. De skal jeg bruke. Tusen takk snille deg :-). HI

Skrevet

For en ekkel kommentar.

Wow- du må mangle kunnskap om at vi alle har forskjellige liv. HI kan f.eks være alene med 3(?) barn og hvorfor skal hun da fø på ett ekstra barn på daglig basis? Og alene eller ikke så syns faktisk jeg at foreldrene til denne jenta er di som svikter og ikke HI.

Hun er så glad i mat at hun bare skåla spise når og hvor hun vil? Ja, velkommen til å ha null kontroll på matinntak og ei jente som kan komme til å overspise.

Skrevet

Dere som ikke sier det koster ekstra. Noen barn i voksealder spiser veldig lye, jeg har et stebarn som spiser mer enn meg . Det å ha et ekstra barn til middag hver dag blir kostbart i lengden. Det er forskjell på hver dag og innimellom. Og det er ikke sunt for barnå spise to middager hver dag, borte på besøk og så hjemme, det er ikke uten grunn at barn sin vekt blir høyere og høyere.

Anonymous poster hash: 1449f...f88

Skrevet

skjønner godt at du ikke vil drive å lage middag og småsnacks hver eneste dag til nabojenta.. send henne hjem, si at nå skal vi spise, så nå må du hjem foreldrene dine å spise din middag..
greit å gjøre d 1–2 ganger i uka eller noe.. men du sier du lager mat til henne flere ganger om dagen.. ca hver dag.. får hun ikke mat hjemme?

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Sykt? Sånne kommentarer er ikke nødvendig. Det er fordummende for diskusjonen.

Klart det kan bli dyrt i lengden. Som HI skriver så koster det dem 7000,-/år, men det har også med andre ting å gjøre enn økonomi: For mange er middagsmåltidet med familien veldig viktig og skal være samlende. Klart at det da vil føles slitsomt i lengden om det er ekstra barn ved bordet hver dag. Jeg hadde også reagert på dette.

Skrevet

Som andre her nevner så si i fra at dere nå skal spise middag og hun må enten vente på rommet eller komme tilbake etterpå. Det vil nok være hardt noen ganger i starten, men etterhvert går det seg nok til. Lykke til.

Anonymous poster hash: 00c14...470
Skrevet

Her må alt besøk enten gå hjem for å spise eller vente på rommet/i hagen mens vi spiser. Avtalt besøk hvor vi fungerer som barnevakt får selvsagt mat.

Åh, jeg er så glad mine foreldre ikke var som deg! Utrolig kjipt!

Anonymous poster hash: ed1db...c91

Skrevet

Jeg skjønner deg godt HI. Hos oss er det faktisk ikke anledning til å servere andre barn hver dag. Jeg er alene med to barn og vi har penger så det går rundt så vidt, noen mnd går det rett og slett ikke rundt engang. Jeg beregner mat til meg og mine to, som regel aldri for lite mat altså, men ikke nok til flere. Jeg hadde ikke klart å fø på en unge ekstra flere ganger per uke. De gangene vi har avtalt besøk går det gjerne i for eksempel pannekaker, noe som ikke koster så mye å lage ekstra av.
Jeg hadde sendt henne hjem, på en pen måte så klart. Var en tidligere i tråden her som hadde noen fine eksempler til hva du kan si :) Lykke til :)

Anonymous poster hash: 2326c...f57
Skrevet

Sønnen min på 8 år har besøk av 4 gutter omtrent hver dag, og siden nyttår har de vært mye inne her pga bedritent vær. Jeg har selv avtalt med guttene at de må spise middag og gjøre lekser hjemme før de kommer hit, så kan de gjerne være her helt til kvelds. Dette er ikke noe problem, guttene gjør som jeg sier, og er glade for at jeg lar hele gjengen få være inne samtidig. Dersom jeg f.eks skal lage pizza til middag og vil servere til guttene, sender jeg en sms til foreldrene og spør om det er greit at de spiser middag her. Å sette grenser i sitt eget hjem burde ikke være en big deal.

Anonymous poster hash: 90740...40b

Skrevet

Shit,for en kjip kjerring. Åååh,et barn spiser hos oss,jeg regner ut at barnet spiser for 20 spenn, du må skjerpe deg, makan!

Anonymous poster hash: f0c00...4fe

Skrevet

Her må alt besøk enten gå hjem for å spise eller vente på rommet/i hagen mens vi spiser. Avtalt besøk hvor vi fungerer som barnevakt får selvsagt mat.

Åh, jeg er så glad mine foreldre ikke var som deg! Utrolig kjipt!

Anonymous poster hash: ed1db...c91

Husker godt foreldre som deg da jeg var liten!

Herregud, det er så lite pedagogisk. Hvis de har med venner hjem skal vennene også spise med oss.

Alle vi har da mer enn nok mat, jeg tenker bare på alle den maten som kastes i løpet av ett år!

Skrevet

jeg hadde ikke synes det hadde vært noe kjekt å ha besøk hver dag under middagen, ikke pga at det koster ekstra, men at det er familiestund som alle kan sitte å prate om dagen sin, og da synes jeg det blir feil å ha besøk da....

Anonymous poster hash: c6a7e...644
Skrevet

Hvis mitt barn hver dag hadde spist hos naboen hadde jeg satt en stopper for det. Middag er familietid og syns det er hyggelig at barna stort sett er hjemme da. Tilbyr stort sett alltid barn som er her middag, men det er ulike barn, ikke noen som alltid er her. Syns det er rart at foreldrene syns det er greit

Anonymous poster hash: 4b38c...6d2

Skrevet (endret)

Sender som oftest nabobarna hjem når vi skal spise middag så fram til ikke at annet er avtalt. Brødskiver, frukt ol får de når våre skal ha det, feks lunsj i helgene, kveldsmat ol, her går det begge veier.

Planlagt besøk etter skoletid/ eller på helg medfører en automatikk i at besøket får middag.

Her handler det ikke om økonomi, men mer gode vaner. Når det er besøk som ikke er avtalt har vi ikke regnet inn noen ekstra i middagen og rett og slett ikke alltid nok til feks 2-3 ekstra barn.

Endret av Ugl@ ruger...
Skrevet

Seriøst? Du tilbyr ikke mat til dem?

Anonymous poster hash: be465...77b

Nei, de kan få vann hvis de er tørste. Middag er familietid, og jeg regner med at andre foreldre vil ha sine barn hjem til faste måltider. Jeg blir iallfall irritert hvis mine kommer hjem til middag og sier at de allerede har spist. Da sitter vi med mat som må kastes.

Åh herregud for en kjip kjerring du er! Håper virkelig ikke barnet mitt havner hos en sånn som deg!

Anonymous poster hash: fc836...d52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...