Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #76 Skrevet 16. mars 2014 Jeg vet ikke. Det kommer ann på. Jeg tenker at på sykehuset har de mange syke som venter på donorer. De ansatte kjenner disse godt, og vil deres beste. De krysser fingrene for at disse flotte menneskene skal få leve videre, og at de får de organene de trenger. Inn kommer et skadet menneske. Det kan se ut som om alt håp er ute. Sykehuset foreslår organtransplantasjon fra dette mennesket de ikke kjenner og ikke har noen relasjon og følelser overfor, til de flotte menneskene de kjenner så godt og som de håper da får leve videre. 1 dlr og 7 av de dem kjenner får leve videre. Vil de da gjøre alt de kan for den skadede personen? Om det er tvil, vil de da la tvilen komme den ene syke tilgode? Jeg så et program en gang der sykehuset foreslo organtransplantasjon pga hjernedød pasient. Familien valgte respirator. Pasienten våknet opp fra koma. Anonymous poster hash: c6f0e...6fe Du har sett for mye på tv. Sånn fungerer det ikke!!! De som får organer blir kordinert ut fra en organkoordinator på riksen. Det går på hvor de ligger på lista og blodprøver og match. Dr. Hansen kan ikke bestemme st ola norman som ligger i 2 etg skal gå lungene til den som kom inn på akutten etter trafikkulykka. Når en person ( donor) kommer inn har personen store hjerneskader. Og når de ser at dette ikke går, begynner de å sjekke litt på helsen til den forulykkede. De snakker med pårørende, og hvis de sier ja så tar de enda flere avanserte undersøkelser. Både inne på tommet og EEG. Slike undersøkelser er de påbudt til å ta, netopp for å unngå at de tar organer ut av en person som har bittebitte litt hjerneaktivitet igjen. For er det en bitte liten bit som sier at det er aktivitet, så blir det ikke gjort organtransplantasjon. Og når organtranuthentingen er gjort, er det den personen som matcher best og som trenger det mest som får det. Ikke en vilkårlig pasient som alle legene vil redde. Anonymous poster hash: c8041...bb3 På den dokumentaren jeg så på (ikke fiksjon), så trodde legene at pasienten var hjernedød og at livet var over. De spurte pårørende om organdonasjon. Pasienten kunne heller ikke puste for egen maskin, men lå i respirator. De pårørende ville vente fordi de ikke ga opp håpet. De hadde vært nær ved å gi sitt samtykke til organdonasjon. Heldigvis ventet de. Pasienten våknet fra koma og lever i dag. Leger kan ta feil! Anonymous poster hash: c6f0e...6fe Dette er liksomhistorier journalister elsker å hive seg over. Det blir litt som overskriftene "Hun døde etter å ha tatt vaksine". Udokumenterte, forvridde og feilsiterte sensasjonshistorier selger dessverre... Som det har blitt sagt tidligere, det fungerer ikke slik at de pårørende skriver under donering av organer, så vips, opereres det. Det er først etter at underskriften har kommet at de mange undersøkelsene blir gjort. Det skal ikke være tvil om at pasienten er totalt hjernedød før man begynner å operere. Det ligger selvfølgelig ingen pasienter på det samme sykehuset og venter på at det skal komme en hjernedød person inn.... Organene kan havne i utlandet eller på andre siden av landet. Vær så snill å lese denne artikkelen, skrevet av en ekspert på området. Det står litt om hvorfor det av og til dukker opp slike usanne sensasjonshistorier i media, og om hvordan ting egentlig fungerer. Dette kan tross alt handle om å redde livet ditt, og ikke minst dine barns liv!! http://www.theatlantic.com/health/archive/2012/02/nobody-declared-brain-dead-ever-wakes-up-feeling-pretty-good/253315/ Dette var ingen liksom historie. Den var sann. Familien var intervjuet. De på sykehuset var intervjuet. Alle mennesker kan ta feil. Leger også. Det er ganske mange i året på norske sykehus som dør pga legetabber. Anonymous poster hash: c6f0e...6fe
Musemora Skrevet 16. mars 2014 #77 Skrevet 16. mars 2014 Jeg blir vel halshugd nå, siden jeg ikke ville ha donert bort organene til barna mind( Gud forby at jeg noen sinne vil komme i en slik situasjon) Grunnen er enkel, jeg ville ha vært der når de slo av respiratoret, vil ikke at barnet mitt skal dø alene på operasjonsbordet når de fjerner organene. Mine organer er det bare til å ta Anonymous poster hash: 7e7bd...2de Han dør ikke på operasjonsbordet. Han er allerede død.
Musemora Skrevet 16. mars 2014 #78 Skrevet 16. mars 2014 Jeg vet ikke. Det kommer ann på. Jeg tenker at på sykehuset har de mange syke som venter på donorer. De ansatte kjenner disse godt, og vil deres beste. De krysser fingrene for at disse flotte menneskene skal få leve videre, og at de får de organene de trenger. Inn kommer et skadet menneske. Det kan se ut som om alt håp er ute. Sykehuset foreslår organtransplantasjon fra dette mennesket de ikke kjenner og ikke har noen relasjon og følelser overfor, til de flotte menneskene de kjenner så godt og som de håper da får leve videre. 1 dlr og 7 av de dem kjenner får leve videre. Vil de da gjøre alt de kan for den skadede personen? Om det er tvil, vil de da la tvilen komme den ene syke tilgode? Jeg så et program en gang der sykehuset foreslo organtransplantasjon pga hjernedød pasient. Familien valgte respirator. Pasienten våknet opp fra koma. Anonymous poster hash: c6f0e...6fe Du har sett for mye på tv. Sånn fungerer det ikke!!! De som får organer blir kordinert ut fra en organkoordinator på riksen. Det går på hvor de ligger på lista og blodprøver og match. Dr. Hansen kan ikke bestemme st ola norman som ligger i 2 etg skal gå lungene til den som kom inn på akutten etter trafikkulykka. Når en person ( donor) kommer inn har personen store hjerneskader. Og når de ser at dette ikke går, begynner de å sjekke litt på helsen til den forulykkede. De snakker med pårørende, og hvis de sier ja så tar de enda flere avanserte undersøkelser. Både inne på tommet og EEG. Slike undersøkelser er de påbudt til å ta, netopp for å unngå at de tar organer ut av en person som har bittebitte litt hjerneaktivitet igjen. For er det en bitte liten bit som sier at det er aktivitet, så blir det ikke gjort organtransplantasjon. Og når organtranuthentingen er gjort, er det den personen som matcher best og som trenger det mest som får det. Ikke en vilkårlig pasient som alle legene vil redde. Anonymous poster hash: c8041...bb3 På den dokumentaren jeg så på (ikke fiksjon), så trodde legene at pasienten var hjernedød og at livet var over. De spurte pårørende om organdonasjon. Pasienten kunne heller ikke puste for egen maskin, men lå i respirator. De pårørende ville vente fordi de ikke ga opp håpet. De hadde vært nær ved å gi sitt samtykke til organdonasjon. Heldigvis ventet de. Pasienten våknet fra koma og lever i dag. Leger kan ta feil! Anonymous poster hash: c6f0e...6fe Det er så strengt i Norge at dette ikke kunne skjedd her. Har man ikke sirkulasjon i hjernen er man død. Det taes flere tester før dette blir bekreftet.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #79 Skrevet 16. mars 2014 Jeg ville gjort det. Anonymous poster hash: f7141...5ad
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #80 Skrevet 16. mars 2014 Jeg vet ikke. Det kommer ann på. Jeg tenker at på sykehuset har de mange syke som venter på donorer. De ansatte kjenner disse godt, og vil deres beste. De krysser fingrene for at disse flotte menneskene skal få leve videre, og at de får de organene de trenger. Inn kommer et skadet menneske. Det kan se ut som om alt håp er ute. Sykehuset foreslår organtransplantasjon fra dette mennesket de ikke kjenner og ikke har noen relasjon og følelser overfor, til de flotte menneskene de kjenner så godt og som de håper da får leve videre. 1 dlr og 7 av de dem kjenner får leve videre. Vil de da gjøre alt de kan for den skadede personen? Om det er tvil, vil de da la tvilen komme den ene syke tilgode? Jeg så et program en gang der sykehuset foreslo organtransplantasjon pga hjernedød pasient. Familien valgte respirator. Pasienten våknet opp fra koma. Anonymous poster hash: c6f0e...6fe Du har sett for mye på tv. Sånn fungerer det ikke!!! De som får organer blir kordinert ut fra en organkoordinator på riksen. Det går på hvor de ligger på lista og blodprøver og match. Dr. Hansen kan ikke bestemme st ola norman som ligger i 2 etg skal gå lungene til den som kom inn på akutten etter trafikkulykka. Når en person ( donor) kommer inn har personen store hjerneskader. Og når de ser at dette ikke går, begynner de å sjekke litt på helsen til den forulykkede. De snakker med pårørende, og hvis de sier ja så tar de enda flere avanserte undersøkelser. Både inne på tommet og EEG. Slike undersøkelser er de påbudt til å ta, netopp for å unngå at de tar organer ut av en person som har bittebitte litt hjerneaktivitet igjen. For er det en bitte liten bit som sier at det er aktivitet, så blir det ikke gjort organtransplantasjon. Og når organtranuthentingen er gjort, er det den personen som matcher best og som trenger det mest som får det. Ikke en vilkårlig pasient som alle legene vil redde. Anonymous poster hash: c8041...bb3 På den dokumentaren jeg så på (ikke fiksjon), så trodde legene at pasienten var hjernedød og at livet var over. De spurte pårørende om organdonasjon. Pasienten kunne heller ikke puste for egen maskin, men lå i respirator. De pårørende ville vente fordi de ikke ga opp håpet. De hadde vært nær ved å gi sitt samtykke til organdonasjon. Heldigvis ventet de. Pasienten våknet fra koma og lever i dag. Leger kan ta feil! Anonymous poster hash: c6f0e...6fe Det er så strengt i Norge at dette ikke kunne skjedd her. Har man ikke sirkulasjon i hjernen er man død. Det taes flere tester før dette blir bekreftet. Det ble tatt flere prøver der også. Mener å huske at det var fra Danmark. Leger kan ta feil. Anonymous poster hash: c6f0e...6fe
Musemora Skrevet 16. mars 2014 #81 Skrevet 16. mars 2014 Jeg vet ikke. Det kommer ann på. Jeg tenker at på sykehuset har de mange syke som venter på donorer. De ansatte kjenner disse godt, og vil deres beste. De krysser fingrene for at disse flotte menneskene skal få leve videre, og at de får de organene de trenger. Inn kommer et skadet menneske. Det kan se ut som om alt håp er ute. Sykehuset foreslår organtransplantasjon fra dette mennesket de ikke kjenner og ikke har noen relasjon og følelser overfor, til de flotte menneskene de kjenner så godt og som de håper da får leve videre. 1 dlr og 7 av de dem kjenner får leve videre. Vil de da gjøre alt de kan for den skadede personen? Om det er tvil, vil de da la tvilen komme den ene syke tilgode? Jeg så et program en gang der sykehuset foreslo organtransplantasjon pga hjernedød pasient. Familien valgte respirator. Pasienten våknet opp fra koma. Anonymous poster hash: c6f0e...6fe Du har sett for mye på tv. Sånn fungerer det ikke!!! De som får organer blir kordinert ut fra en organkoordinator på riksen. Det går på hvor de ligger på lista og blodprøver og match. Dr. Hansen kan ikke bestemme st ola norman som ligger i 2 etg skal gå lungene til den som kom inn på akutten etter trafikkulykka. Når en person ( donor) kommer inn har personen store hjerneskader. Og når de ser at dette ikke går, begynner de å sjekke litt på helsen til den forulykkede. De snakker med pårørende, og hvis de sier ja så tar de enda flere avanserte undersøkelser. Både inne på tommet og EEG. Slike undersøkelser er de påbudt til å ta, netopp for å unngå at de tar organer ut av en person som har bittebitte litt hjerneaktivitet igjen. For er det en bitte liten bit som sier at det er aktivitet, så blir det ikke gjort organtransplantasjon. Og når organtranuthentingen er gjort, er det den personen som matcher best og som trenger det mest som får det. Ikke en vilkårlig pasient som alle legene vil redde. Anonymous poster hash: c8041...bb3 På den dokumentaren jeg så på (ikke fiksjon), så trodde legene at pasienten var hjernedød og at livet var over. De spurte pårørende om organdonasjon. Pasienten kunne heller ikke puste for egen maskin, men lå i respirator. De pårørende ville vente fordi de ikke ga opp håpet. De hadde vært nær ved å gi sitt samtykke til organdonasjon. Heldigvis ventet de. Pasienten våknet fra koma og lever i dag. Leger kan ta feil! Anonymous poster hash: c6f0e...6fe Det er så strengt i Norge at dette ikke kunne skjedd her. Har man ikke sirkulasjon i hjernen er man død. Det taes flere tester før dette blir bekreftet. Det ble tatt flere prøver der også. Mener å huske at det var fra Danmark. Leger kan ta feil. Anonymous poster hash: c6f0e...6fe Det var vel i Frankrike. Jeg sier bare at dette ikke kunne skjedd i Norge.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #82 Skrevet 16. mars 2014 Er veldig positiv til organdonasjon, det har reddet min søster fra ung død. Hun har fått nye lunger av donor og hadde det ikke vært for denne familien sa ja så hadde hun nok muligens ikke levd nå eller hadd kort tid igjen og leve. Og hun er ikke fyllt 30 år så jeg synes det er flott gjort av de som sier ja og vil gjerne at mine organer skal kunne benyttes om det skulle bli aktuelt! Anonymous poster hash: 18971...c59
Musemora Skrevet 16. mars 2014 #83 Skrevet 16. mars 2014 Er veldig positiv til organdonasjon, det har reddet min søster fra ung død. Hun har fått nye lunger av donor og hadde det ikke vært for denne familien sa ja så hadde hun nok muligens ikke levd nå eller hadd kort tid igjen og leve. Og hun er ikke fyllt 30 år så jeg synes det er flott gjort av de som sier ja og vil gjerne at mine organer skal kunne benyttes om det skulle bli aktuelt! Anonymous poster hash: 18971...c59 Så fint😃
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #84 Skrevet 16. mars 2014 Tror ikke det.... Anonymous poster hash: 6feca...6b7
Trimsi Skrevet 16. mars 2014 #85 Skrevet 16. mars 2014 Jeg vet ikke. Det kommer ann på. Jeg tenker at på sykehuset har de mange syke som venter på donorer. De ansatte kjenner disse godt, og vil deres beste. De krysser fingrene for at disse flotte menneskene skal få leve videre, og at de får de organene de trenger. Inn kommer et skadet menneske. Det kan se ut som om alt håp er ute. Sykehuset foreslår organtransplantasjon fra dette mennesket de ikke kjenner og ikke har noen relasjon og følelser overfor, til de flotte menneskene de kjenner så godt og som de håper da får leve videre. 1 dlr og 7 av de dem kjenner får leve videre. Vil de da gjøre alt de kan for den skadede personen? Om det er tvil, vil de da la tvilen komme den ene syke tilgode? Jeg så et program en gang der sykehuset foreslo organtransplantasjon pga hjernedød pasient. Familien valgte respirator. Pasienten våknet opp fra koma. Anonymous poster hash: c6f0e...6fe Du har sett for mye på tv. Sånn fungerer det ikke!!! De som får organer blir kordinert ut fra en organkoordinator på riksen. Det går på hvor de ligger på lista og blodprøver og match. Dr. Hansen kan ikke bestemme st ola norman som ligger i 2 etg skal gå lungene til den som kom inn på akutten etter trafikkulykka. Når en person ( donor) kommer inn har personen store hjerneskader. Og når de ser at dette ikke går, begynner de å sjekke litt på helsen til den forulykkede. De snakker med pårørende, og hvis de sier ja så tar de enda flere avanserte undersøkelser. Både inne på tommet og EEG. Slike undersøkelser er de påbudt til å ta, netopp for å unngå at de tar organer ut av en person som har bittebitte litt hjerneaktivitet igjen. For er det en bitte liten bit som sier at det er aktivitet, så blir det ikke gjort organtransplantasjon. Og når organtranuthentingen er gjort, er det den personen som matcher best og som trenger det mest som får det. Ikke en vilkårlig pasient som alle legene vil redde. Anonymous poster hash: c8041...bb3 På den dokumentaren jeg så på (ikke fiksjon), så trodde legene at pasienten var hjernedød og at livet var over. De spurte pårørende om organdonasjon. Pasienten kunne heller ikke puste for egen maskin, men lå i respirator. De pårørende ville vente fordi de ikke ga opp håpet. De hadde vært nær ved å gi sitt samtykke til organdonasjon. Heldigvis ventet de. Pasienten våknet fra koma og lever i dag. Leger kan ta feil! Anonymous poster hash: c6f0e...6fe Dette er liksomhistorier journalister elsker å hive seg over. Det blir litt som overskriftene "Hun døde etter å ha tatt vaksine". Udokumenterte, forvridde og feilsiterte sensasjonshistorier selger dessverre...Som det har blitt sagt tidligere, det fungerer ikke slik at de pårørende skriver under donering av organer, så vips, opereres det. Det er først etter at underskriften har kommet at de mange undersøkelsene blir gjort. Det skal ikke være tvil om at pasienten er totalt hjernedød før man begynner å operere. Det ligger selvfølgelig ingen pasienter på det samme sykehuset og venter på at det skal komme en hjernedød person inn.... Organene kan havne i utlandet eller på andre siden av landet. Vær så snill å lese denne artikkelen, skrevet av en ekspert på området. Det står litt om hvorfor det av og til dukker opp slike usanne sensasjonshistorier i media, og om hvordan ting egentlig fungerer. Dette kan tross alt handle om å redde livet ditt, og ikke minst dine barns liv!! http://www.theatlantic.com/health/archive/2012/02/nobody-declared-brain-dead-ever-wakes-up-feeling-pretty-good/253315/ Dette var ingen liksom historie. Den var sann. Familien var intervjuet. De på sykehuset var intervjuet. Alle mennesker kan ta feil. Leger også. Det er ganske mange i året på norske sykehus som dør pga legetabber. Anonymous poster hash: c6f0e...6fe Ja, tabber skjer, men selvfølgelig er det ekstremt sjeldent slike ting skjer, og de fleste gangene det blir skrevet om dette blir sakene vridd på eller feilsitert. Dette er også sant! Det at dette har skjedd en gang, er en elendig begrunnelse for å ikke donere bort organer. Hvis du er veldig engstelig for at dette skal skje dine, får du heller forsikre deg med flere leger og la det gå en viss tid til du er fullstendig overbevist og alle er helt sikre på at personen er hjernedød. Det å la være å la seg operere, la være å ta medisiner eller la være å kjøre bil for den saks skyld fordi det av og til gjøres feil, blir lite konstruktivt. Man er nødt til å vurdere risikoer, og vurdere de opp mot hverandre. Det at det er en til en million (eller enda mindre) sjanse for en feil, kan da ikke bety at man la være å redde et eller flere menneskers liv? Heldigvis redder sykehuset mange liv hver eneste dag på så uendelig mange forskjellige måter. Jeg kjenner mennesker som jobber på nyfødtavdelingen, på gastronomisk avdeling og på lungeavdelingen på diverse sykehus. Jeg kjenner folk som jobber på akuttmotak og som sykepleiere i ambulanser, og herregud, så imponert jeg er over det norske helsevesenet. Søsteren min og fetteren min ble begge reddet og tatt utrolig godt vare på etter hjerneslag, moren min ble behandlet og overlevde to brystkreft tilfeller, og sønnen til en god venninne av meg hadde ikke vært i live hvis ikke det ble oppdaget en hjertefeil under svangerskapet. Han ble operert rett etter fødselen og er i dag en frisk 6 åring Jeg har mange, mange flere historier, og det har sikkert du også hvis du tenker deg om. Men selvfølgelig er det et stort rom for forbedring... Spesielt når det gjelder kommunikasjon mellom leger, avdelinger og sykehus, flere sengeplasser på sykehusene, bedring av rutiner, og fornying av og flere hjelpemidler, sykehusutstyr og livreddende apparater og maskiner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå