Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #1 Skrevet 15. mars 2014 Leser artikkelen på vg idag om Tiril som døde i hesteulykken. Jeg selv kjenner meg veldig delt på temaet. Selvfølgelig hadde det vært fint å kunne hjelpe andre. Men på den andre siden, om jeg først mister barna mine vet jeg ikke om jeg kan komme meg videre om jeg ikke får gravlagt dem, altså hele dem. Ville jeg fått ro om de "levde" videre i en annen kropp uten meg? Hjertet vet jeg med sikkerhet hadde blitt med i kisten. Men andre organer, jeg vet ikke jeg. Hva tenker dere? Kunne dere gitt bort organene? Anonymous poster hash: 18d43...219
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #2 Skrevet 15. mars 2014 Ja, jeg er for organdonasjon, gud forby at det en dag skjer, men hadde ikke tvilt et sekund. Å gravlegge noen ser jeg uansett på som noe "grotesk", da de blir senket ned i jorda og mat til larver og mark. Er mer for kremering. Men er for at alt det som er i en menneskekropp skal kunne brukes videre hvis mulig, enn å gå til spille nede i et mørkt hull. Anonymous poster hash: efaca...428
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #3 Skrevet 15. mars 2014 Håper virkelig jeg aldri havner i den situasjonen, men jeg hadde sagt ja, uten tvil! Anonymous poster hash: 36e51...c56
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #4 Skrevet 15. mars 2014 Absolutt for donasjon. Se for deg at ditt barn trenger et nytt hjerte for å leve... Enig dette med gravlegging. Synes det er grotesk, vite at den jeg var glad i ligger der og råtner og spises av mark. Anonymous poster hash: df5a3...532
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #5 Skrevet 15. mars 2014 Ja, jeg er for organdonasjon, gud forby at det en dag skjer, men hadde ikke tvilt et sekund. Å gravlegge noen ser jeg uansett på som noe "grotesk", da de blir senket ned i jorda og mat til larver og mark. Er mer for kremering. Men er for at alt det som er i en menneskekropp skal kunne brukes videre hvis mulig, enn å gå til spille nede i et mørkt hull. Anonymous poster hash: efaca...428 Har du sett en kremering og håndtering av asken? Kan love deg at det er eklere enn å la naturen gå sin gang. Ja, jeg ville donert bort organene. Anonymous poster hash: 055fd...9b3
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #6 Skrevet 15. mars 2014 Ja, jeg er for organdonasjon, gud forby at det en dag skjer, men hadde ikke tvilt et sekund. Å gravlegge noen ser jeg uansett på som noe "grotesk", da de blir senket ned i jorda og mat til larver og mark. Er mer for kremering. Men er for at alt det som er i en menneskekropp skal kunne brukes videre hvis mulig, enn å gå til spille nede i et mørkt hull. Anonymous poster hash: efaca...428 Misforstå meg rett, jeg er absolutt for organisasjon jeg også. Kjemprbra tiltak for å redde liv. Men likevel vet jeg ikke om jeg hadde klart det selv om du skjønner? Anonymous poster hash: 18d43...219
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #7 Skrevet 15. mars 2014 Ja, definitivt. De som ikke ønsker å donere bort burde heller ikke fått lov til å få organer. Anonymous poster hash: 98d4d...300
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #8 Skrevet 15. mars 2014 Ja, det hadde jeg gjort. Barna mine er 9 og 11, og vi har snakket om dette ett par ganger. De sier de er positive til donasjon, men at ingen får røre øynene deres. Så da er det greit selv om Gud forby at det skulle bli aktuelt!!!! Anonymous poster hash: 6dd12...549
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #9 Skrevet 15. mars 2014 Ja, jeg er for organdonasjon, gud forby at det en dag skjer, men hadde ikke tvilt et sekund. Å gravlegge noen ser jeg uansett på som noe "grotesk", da de blir senket ned i jorda og mat til larver og mark. Er mer for kremering. Men er for at alt det som er i en menneskekropp skal kunne brukes videre hvis mulig, enn å gå til spille nede i et mørkt hull. Anonymous poster hash: efaca...428 Har du sett en kremering og håndtering av asken? Kan love deg at det er eklere enn å la naturen gå sin gang. Ja, jeg ville donert bort organene. Anonymous poster hash: 055fd...9b3 Samme for meg hvordan de håndterer asken. Da er jeg borte og det har lite betydning. Anonymous poster hash: df5a3...532
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #10 Skrevet 15. mars 2014 Ja, jeg er for organdonasjon, gud forby at det en dag skjer, men hadde ikke tvilt et sekund. Å gravlegge noen ser jeg uansett på som noe "grotesk", da de blir senket ned i jorda og mat til larver og mark. Er mer for kremering. Men er for at alt det som er i en menneskekropp skal kunne brukes videre hvis mulig, enn å gå til spille nede i et mørkt hull. Anonymous poster hash: efaca...428 Misforstå meg rett, jeg er absolutt for organisasjon jeg også. Kjemprbra tiltak for å redde liv. Men likevel vet jeg ikke om jeg hadde klart det selv om du skjønner? Anonymous poster hash: 18d43...219 Organdonasjon skulle det stå. Anonymous poster hash: 18d43...219
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #11 Skrevet 15. mars 2014 Ja, jeg er for organdonasjon, gud forby at det en dag skjer, men hadde ikke tvilt et sekund. Å gravlegge noen ser jeg uansett på som noe "grotesk", da de blir senket ned i jorda og mat til larver og mark. Er mer for kremering. Men er for at alt det som er i en menneskekropp skal kunne brukes videre hvis mulig, enn å gå til spille nede i et mørkt hull. Anonymous poster hash: efaca...428 Har du sett en kremering og håndtering av asken? Kan love deg at det er eklere enn å la naturen gå sin gang. Ja, jeg ville donert bort organene. Anonymous poster hash: 055fd...9b3 Samme for meg hvordan de håndterer asken. Da er jeg borte og det har lite betydning. Anonymous poster hash: df5a3...532 Da burde det være det samme med hva som skjer i bakken da? Anonymous poster hash: 055fd...9b3
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #12 Skrevet 15. mars 2014 Ja, jeg er for organdonasjon, gud forby at det en dag skjer, men hadde ikke tvilt et sekund. Å gravlegge noen ser jeg uansett på som noe "grotesk", da de blir senket ned i jorda og mat til larver og mark. Er mer for kremering. Men er for at alt det som er i en menneskekropp skal kunne brukes videre hvis mulig, enn å gå til spille nede i et mørkt hull. Anonymous poster hash: efaca...428 Har du sett en kremering og håndtering av asken? Kan love deg at det er eklere enn å la naturen gå sin gang. Ja, jeg ville donert bort organene. Anonymous poster hash: 055fd...9b3 Kremering, og en evt. "håndtering" av asken støter ikke meg. Kan hende jeg har en ganske så laidback holdning til akkurat det. Hvordan mener du at det er EKLERE enn å la naturen gå sin gang? Og for meg er det ingenting mer grotesk enn å senke en kropp ned i jorda og la den bli til mat for larver og mark, og i hvertfall kroppen(e) til min(e) barn. Anonymous poster hash: efaca...428
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #13 Skrevet 15. mars 2014 Ja, jeg er for organdonasjon, gud forby at det en dag skjer, men hadde ikke tvilt et sekund. Å gravlegge noen ser jeg uansett på som noe "grotesk", da de blir senket ned i jorda og mat til larver og mark. Er mer for kremering. Men er for at alt det som er i en menneskekropp skal kunne brukes videre hvis mulig, enn å gå til spille nede i et mørkt hull. Anonymous poster hash: efaca...428 Har du sett en kremering og håndtering av asken? Kan love deg at det er eklere enn å la naturen gå sin gang. Ja, jeg ville donert bort organene. Anonymous poster hash: 055fd...9b3 Kremering, og en evt. "håndtering" av asken støter ikke meg. Kan hende jeg har en ganske så laidback holdning til akkurat det. Hvordan mener du at det er EKLERE enn å la naturen gå sin gang? Og for meg er det ingenting mer grotesk enn å senke en kropp ned i jorda og la den bli til mat for larver og mark, og i hvertfall kroppen(e) til min(e) barn. Anonymous poster hash: efaca...428 Kan dere holde dere til tema donasjon, og ikke spore helt av? Anonymous poster hash: 18d43...219
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #14 Skrevet 15. mars 2014 Ja, jeg er for organdonasjon, gud forby at det en dag skjer, men hadde ikke tvilt et sekund. Å gravlegge noen ser jeg uansett på som noe "grotesk", da de blir senket ned i jorda og mat til larver og mark. Er mer for kremering. Men er for at alt det som er i en menneskekropp skal kunne brukes videre hvis mulig, enn å gå til spille nede i et mørkt hull. Anonymous poster hash: efaca...428 Har du sett en kremering og håndtering av asken? Kan love deg at det er eklere enn å la naturen gå sin gang. Ja, jeg ville donert bort organene. Anonymous poster hash: 055fd...9b3 Samme for meg hvordan de håndterer asken. Da er jeg borte og det har lite betydning. Anonymous poster hash: df5a3...532 Da burde det være det samme med hva som skjer i bakken da? Anonymous poster hash: 055fd...9b3 Anonym #9 er ikke meg som skrev innlegg #2. Anonymous poster hash: efaca...428
EinFrosk Skrevet 15. mars 2014 #15 Skrevet 15. mars 2014 Det er viktig å ta stilling til dette, fordi det er nesten umogleg ta ei avgjerd om ein gjer det når det har skjedd og ein er frå seg av sorg og sjokk. Eg hadde sjølvsagt gjort det, organ frå barn går ofte til andre barn som då kanskje slipp å døy. Eg tenkjer då at om eg mister eit av mine barn, så er det fint om eit anna barn kan leve. VI har ein som har fått donert eit organ i familien og er glad for avgjerda familien der tok.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #16 Skrevet 15. mars 2014 Ja, jeg er for organdonasjon, gud forby at det en dag skjer, men hadde ikke tvilt et sekund. Å gravlegge noen ser jeg uansett på som noe "grotesk", da de blir senket ned i jorda og mat til larver og mark. Er mer for kremering. Men er for at alt det som er i en menneskekropp skal kunne brukes videre hvis mulig, enn å gå til spille nede i et mørkt hull. Anonymous poster hash: efaca...428 Har du sett en kremering og håndtering av asken? Kan love deg at det er eklere enn å la naturen gå sin gang. Ja, jeg ville donert bort organene. Anonymous poster hash: 055fd...9b3 Kremering, og en evt. "håndtering" av asken støter ikke meg. Kan hende jeg har en ganske så laidback holdning til akkurat det. Hvordan mener du at det er EKLERE enn å la naturen gå sin gang? Og for meg er det ingenting mer grotesk enn å senke en kropp ned i jorda og la den bli til mat for larver og mark, og i hvertfall kroppen(e) til min(e) barn. Anonymous poster hash: efaca...428 Kan dere holde dere til tema donasjon, og ikke spore helt av? Anonymous poster hash: 18d43...219 Ja dette må jo evt. være det eneste innlegget på DIB som sporer av Logisk at man svarer videre på ulike utsagn i svarene som kommer. Men jeg er også uten tvil for organdonasjon Anonymous poster hash: efaca...428
<3 2G <3 Skrevet 15. mars 2014 #17 Skrevet 15. mars 2014 Jeg er for organdonasjon, selv fra mine barn. Så klart jeg heller vil hjelpe en eller fler familier om jeg kan. Viktigere det enn å begrave de "hele".
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #18 Skrevet 15. mars 2014 Ja, jeg er for organdonasjon, gud forby at det en dag skjer, men hadde ikke tvilt et sekund. Å gravlegge noen ser jeg uansett på som noe "grotesk", da de blir senket ned i jorda og mat til larver og mark. Er mer for kremering. Men er for at alt det som er i en menneskekropp skal kunne brukes videre hvis mulig, enn å gå til spille nede i et mørkt hull. Anonymous poster hash: efaca...428 Har du sett en kremering og håndtering av asken?Kan love deg at det er eklere enn å la naturen gå sin gang. Ja, jeg ville donert bort organene. Anonymous poster hash: 055fd...9b3 Samme for meg hvordan de håndterer asken. Da er jeg borte og det har lite betydning. Anonymous poster hash: df5a3...532 Da burde det være det samme med hva som skjer i bakken da? Anonymous poster hash: 055fd...9b3 Nei, absolutt ikke. Da ligger den jeg er glad i der i hel fysisk form med hud, hår etc. Liker ikke tanken på at den personen skal ligge i en knust kiste (kisten knuses når jorden blir kastet på og graven tettet etter begravelsen). Liker ikke tanken på sakte forråtnelse, mark etc på den jeg er glad i. Ja til rask prosess, kremering!! Anonymous poster hash: df5a3...532
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #19 Skrevet 15. mars 2014 Står jeg i den situasjonen engang så skal legene kunne ta alt de trenger. Men jeg vil ha noe å legge i en kiste for å gravlegge, jeg trenger en grav å gå til. Om det bare er en stortå så er det greit for meg, bare det er noe i kista. En hyttenabo donerte bort kroppen sin til forskning, der fikk ikke enken noe å legge i en grav, dette syns hun ble vanskelig i ettertid. Hun hadde ingen sted å gå til, så hun skulle ønske hun kunne ha fått noe til å legge i en grav, uansett hvor lite det var. Så det har jeg tenkt endel på, jeg ønsker å ha en grav å gå til. Min far snakker om å donere bort kroppen sin når han dør, han har en sjelden sykdom så han ønsker de kan bruke kroppen hans til å forske mer på sykdommen hans. Min mor og meg har sagt st han får gjøre hvs han vil, men han får lage ett testamente slik at vi får ett eller annet vi kan grave ned. Mine barn har også sagt at de vil gi fra seg organer om de skulle dø, de vil hjelpe andre. Dette har vært ett tema på skolen da en av dere venner står i donorkø. Så vi har snakket endel om det hjemme, ungene har mange spm og vi syns det er supert å ta opp tema når det er noe de kan forholde seg til. Skulle det bli ett aktuelt tema for oss, blir ikke valget vanskelig siden vi vet hva barna også ønsker. Selv om de ikke er store nok til å ta valget, så syns jeg meningene ders skal taes hensyn til. Ville ungene absolutt ikke ha donert bort, hadde vi foreldre måtte gå i oss selv og finne ut om valget til ungene eller oss voksne skal veie tyngst. Anonymous poster hash: 3cdc6...c21
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #20 Skrevet 15. mars 2014 Donert det som kunne blitt brukt, deretter kremering. Gjelder både store og små. Anonymous poster hash: b9ff9...ecd
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #21 Skrevet 15. mars 2014 Ja.. Jeg vil uten tvil donere bort organene til mine barn.. Og mine egne!! Og blir mektig provosert av folk som sier nei til å donere bort, men som gjennom tar imot selv.. Anonymous poster hash: 49f56...005
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #22 Skrevet 15. mars 2014 Dette har vi faktisk snakket om her hjemme opptil flere ganger, og de to eldste barna på 10 og 13 år er enige med meg i at organene våre må gis videre til noen som kan trenge dem om vi ikke har bruk for de selv lenger. Jeg er veldig bestemt på at alt på meg kan brukes om det skulle være mulig den dagen jeg dør, og det vet alle mine nære så jeg regner med de vil si ja til det om jeg en dag skulle ligge i en respirator som skal skrus av. Jeg vil absolutt også si ja om spørsmålet kommer opp etter min manns eller mine barns død. Anonymous poster hash: 03871...f40
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #23 Skrevet 15. mars 2014 Det er et enkelt spørsmål: vil du at dine egne barn/mann/du selv skal få nye organ dersom det trengs en gang i livet? Viss svaret er ja, så bør man også donere selv både voksne og barn. Nabogutten døde i en ulykke 12 år. Han reddet 6-9 barn. (Husker ikke) men de donerte alt som kunne doneres. Anonymous poster hash: 92909...307
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #25 Skrevet 15. mars 2014 Det er et enkelt spørsmål: vil du at dine egne barn/mann/du selv skal få nye organ dersom det trengs en gang i livet? Viss svaret er ja, så bør man også donere selv både voksne og barn. Nabogutten døde i en ulykke 12 år. Han reddet 6-9 barn. (Husker ikke) men de donerte alt som kunne doneres. Anonymous poster hash: 92909...307 For å være ærlig så syns jeg tanken med å ha noen andres organ inn i min kropp, med mitt blod osv egentlig er en ganske ubehagelig tanke det også. Hi Anonymous poster hash: 18d43...219
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå