Gå til innhold

Jeg får et STORT barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå kommer jeg sikkert til å få mitt pass påskrevet her, men er ikke fødselsangst "gyldig grunn" for å få innvilget keisersnitt?

Forstod det som at de holder veldig tilbake på ks på fødselsangst, for det har jeg hatt to ganger. Nå prøvde ikke jeg å presse for å få ks - for jeg ønsket heller ikke ks. Det er tross alt en stor operasjon, man har vondt lenge etter, mange får infeksjoner etc. Høres ikke bedre ut akkurat enn å få store skader etter vanlig fødsel. Men med vanlig fødsel er sjansen stor for at man klarer seg uten skader og er frisk og rask igjen ganske fort.

Ville heller satset hardt på epidural.

Enig med deg over. Jobber med flere gynekologer som mener at fødselsangst ikke er en god grunn til ks. Fødselsangst er jo helt irrasjonell. De gir samtaler og epidural istedet. Ks er en stor operasjon som krever store ressurser og det går feks utover de som venter på kreftoperasjoner Anonymous poster hash: 7f864...6d0

Vil ikke kalle fødselsangst for irrasjonelt, ikke har jeg hørt leger snakke om angst som irrasjonelt noen sinne heller. En ting er å være engstelig, men en annen ting er skikkelig angst. Jeg fnyste av angstpasienter før jeg, syns det var tåpelig og tok det useriøst. Helt til jeg fikk erfare det selv, kjenne på kroppen hva VIRKELIG angst er. Kjenne de fysiske reaksjonene man får av et anfall. Nummenhet, hyperventilering, aggresjon og panikk. Og å føde med den tro om at man skal dø eller lignende kan faktisk bli kritisk for mange. Så før man kaller noe irrasjonelt, se for deg en gang du var VIRKELIG redd, og gang det med tusen. Så kan du kalle det irrasjonelt.

Det er irrasjonell frykt. Fnyser ikke av det siden jeg selv har vært i denne situasjonen. Nevner lengre oppe her at jeg selv har gått til samtaler av dette. Men skjønner jo at det er oppe i hodet mitt. Betyr ikke at det ikke er noe som skal taes alvorlig. Det kan være høyst virkelig for oss som har det i hodet selv om det egentlig er irrasjonelt, og om det ikke tas alvorlig kan man jo ende opp som på min siste fødsel: full panikk da jeg var på 5 cm. (fikk inn ei jordmor som tydeligvis ikke hadde lest journalen min på ettermiddagsskiftet).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt fjerde barn var mye større(1,5 kg mer)  enn de andre barna mine, blant annet pga annen barnefar. Og vet du, jeg fikk ingen rifter med dette barnet, ikke ble jeg klippet engang. Og hodeomkretsen var mange cm mer enn de andre barna. Men barnet brukte lang tid på å komme ut og pressetiden var lenger, det var jeg lite forberedt på. Min teori er at huden fikk tid til å tøye seg sakte med sikkert ut der nede. 

Anonymous poster hash: e40ee...5dd
Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Har ikke lest alle svarene, men kan betrygge deg litt med min erfaring! Eldste her var 4200 ved fødsel, 38,5 rundt hodet, og kom ut som supermann, altså en arm over hodet :P Jeg klarte å knipe utinstrålen første gang jeg tisset, og har ikke vært plaget med underlivet i etterkant i det hele tatt, jeg ble klippet litt, og det var jo kjipt mens det grodde, men er ikke noe som har gått ut over hverken den ene eller andre funksjonen der nede ;)

Skrevet

Jeg har vært på samtale i dag og jeg er såpass trygg nå at jeg tror dette blir en fin opplevelse til tross for angst :-) jeg har gått fra å grue meg i syv år, til å lese iherdig og bare satse og med så god oppføging så kan jeg endelig si at jeg gleder meg til fødsel! ( grugleder meg altså, jeg vet jo det blir tøft). Nå er det nesten skrevet en kjøreplan for hvordan det skal bli fra begynnelse til slutt selvfølgelig med slingringsmål. Vi vet jo at ting kan skje. Men min kropp og barnet mitt tilsier ikke at ting skal gå galt nå :-)

Skrevet

Jeg har vært på samtale i dag og jeg er såpass trygg nå at jeg tror dette blir en fin opplevelse til tross for angst :-) jeg har gått fra å grue meg i syv år, til å lese iherdig og bare satse og med så god oppføging så kan jeg endelig si at jeg gleder meg til fødsel! ( grugleder meg altså, jeg vet jo det blir tøft). Nå er det nesten skrevet en kjøreplan for hvordan det skal bli fra begynnelse til slutt selvfølgelig med slingringsmål. Vi vet jo at ting kan skje. Men min kropp og barnet mitt tilsier ikke at ting skal gå galt nå :-)

Det går nok fint😃. Lykke til og klem til deg. Kos deg med nurket når det kommer❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...