L'attente Skrevet 12. mars 2014 Forfatter #26 Skrevet 12. mars 2014 Det er ihvertfall betryggende at folk har hatt gode fødsler med store barn og. Jeg er veldig uvitende for hva jeg går til, mye er fortrengt og mye forsvant i panikk sist pga en forferdelig dårlig fødselsopplevelse. Det endte med narkose og akutt keisersnitt så jeg har ikke mye glede fra den opplevelsen annet enn at barnet mitt den dag i dag er frisk og sunn. Men jeg sitter igjen og er veldig preget av opplevelsen. Dt tok med syv år søf jeg turde å prøve igjen, og det har vært med blandede følelser. Keg gjorde dette fordi jeg syns det var egoistisk av meg å holde igjen når barnet mitt fortjener søsken og vi vil jo ha to barn. Har fått MASSE god oppfølging nå, men nå som det nærmer seg og jeg fikk beskjed om å forberede meg på stort barn begynner jo tankene å svirre :-) men godt skal det bli å få komme hjem etterpå og bite at jeg klarte det <3 og ned min lille store prins i armene.
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 12. mars 2014 #27 Skrevet 12. mars 2014 Ble innlagt på observasjonsavdelingen pga litt plager og de utførte ultralyd. Jeg er 33-34 uker nå. Og lillegutt er estimert til ca 3.1 kg! Har tatt glukosebelastning og de har vært perfekte og de på KK sier det er pga god trivsel. Han er frisk som bare det og har det helt fantastisk inni der. Meg med min fødselsangst tenker bare på stakkars musemor som skal ha ut baby, og alt er jo tilrettelagt i tilfelle det blir litt trøbbel. Har vært til samtaler med anestesilegene der oppe, de vil at jeg skal komme inn med en gang jeg havner i fødsel så epidural kan settes og i morgen er det på rådgivningssenteret for å planlegge fødsel så godt det lar seg gjøre. Dette blir enten helt fantastisk eller en skrekkopplevelse som ødelegger underlivet mitt for alltid. Og så kommer sikkert kommentarene "ja men friskt barn er nok" men jeg ser jo helst at jeg har et normalt fungerende underliv etterpå også da jeg faktisk ikke har bikket tredve og har lyst å slippe å måtte leve uten sex og med bleie for resten av livet :-/ .... Om du er bekymret er det mulig med ultralyd i typisk uke 38 for å sjekke størrelsen. Er babyen stor da, så kan man settes igang tidligere, typisk i 39. Det gjorde de meg de to guttene mine. Trenger ikke å bli skadet for alltid i underlivet selv om barnet er stort, jeg hadde totalruptur på fire kilos, men han på 4,2 hadde jeg ikke et sting med.... Og om man blir veldig ødelagt: krev å bli sydd av kirurg - de er kjempenøye.... Kirurg? Du mener vel fødselslege?
monson Skrevet 12. mars 2014 #28 Skrevet 12. mars 2014 Det er ihvertfall betryggende at folk har hatt gode fødsler med store barn og. Jeg er veldig uvitende for hva jeg går til, mye er fortrengt og mye forsvant i panikk sist pga en forferdelig dårlig fødselsopplevelse. Det endte med narkose og akutt keisersnitt så jeg har ikke mye glede fra den opplevelsen annet enn at barnet mitt den dag i dag er frisk og sunn. Men jeg sitter igjen og er veldig preget av opplevelsen. Dt tok med syv år søf jeg turde å prøve igjen, og det har vært med blandede følelser. Keg gjorde dette fordi jeg syns det var egoistisk av meg å holde igjen når barnet mitt fortjener søsken og vi vil jo ha to barn. Har fått MASSE god oppfølging nå, men nå som det nærmer seg og jeg fikk beskjed om å forberede meg på stort barn begynner jo tankene å svirre :-) men godt skal det bli å få komme hjem etterpå og bite at jeg klarte det <3 og ned min lille store prins i armene. Jeg har ikke fødet før.. Men, jeg har hørt at det kan være enklere å føde tyngere babyer iforhold til små. For da får du mere hjelp av tyngdekraften, og de små babyene, må man ofte presse mere ut. (Har jeg hørt av en jordmor)
L'attente Skrevet 12. mars 2014 Forfatter #29 Skrevet 12. mars 2014 Syns det er greit å få høre ord fra andre som gjerne har opplevd å få store barn fordi jeg er engstelig/nyfiken og vil vite hva jeg kan forvente meg. Både dårlige og gode opplevelser. Hva folk mener barnet mitt vil veie er meg ikke veldig interessant da jeg har flere leger + jordmødre og ekstremt god oppfølging vekstmessig på klinikken. Du får jo kommentarer fra kvinner med egne erfaringer med estimater som ikke har stemt... det er deg revnende likegyldig. De som svarer har selvfølgelig også hatt leger/jordmødre involvert, de har neppe estimert selv. og i tillegg er det åpenbart for å berolige deg med at det neppe er så ille som verste tenkelige scenario. Hvorfor i all verden legge ut noe på et forum om du ikke vil ha svarene våre?Anonymous poster hash: 20707...76f Svarene er grei, men anonyme spydigheter gidd jeg ikke ta seriøst :-) jeg må "sette meg inn i" hva et stort barn er? Jeg er ikke akkurat født bak et tre og er det noe jeg har lest om de siste 7 mnd er det kroppen og fødsler. Får aldri nok info om hva jeg kan forvente. Jeg ser heller mer relasjoner til dette forumet her med å legge ut informasjon om et svangerskap og forventninger og søken etter lignende historier fremfor et innlegg om hva folk skal ha til middag eller hva de sist hadde i munnen :-) jeg svarer på det meste her inne, og syns det er trivelig å lese om både opplevelser og hva folk skal ha til middag,men forumet heter barn i magen, og om jeg spør eller ikke skal være ihvertfall deg revnande likegyldig og det som er fint med nettet er at man kan drite i å svare :-) så vi kan lage en diskusjon av dette, men jeg går som regel lei av sånt etter svært kort tid fordi det er bare gøy en liten stund og så blir det sløsing med tid jeg lunne brukt på å scrolle gjennom andre ubetydeligheter her inne som middag og avsugninger :-)
DaenerysStorm Skrevet 12. mars 2014 #30 Skrevet 12. mars 2014 Blir litt dumt å si at det ikke er stort da folkens... Jeg var på UL i dag (32+2) og min lå akkurat på normalen: 1850g Det er en kilo under HI sin unge og jeg er 1-1,5 uke bak? Men de legger ikke på seg 250g i uka nå vel? Jeg fikk beskjed om 200g, kanskje mindre også. Ellers ville jo min som ligger midt på veid nesten 4kg når hun kommer og det er ikke et gjennomsnitt
DaenerysStorm Skrevet 12. mars 2014 #31 Skrevet 12. mars 2014 Kirurg? Du mener vel fødselslege? Hvem som syr kommer an på grad av revning... Hvis man revner grad 3 eller 4 er det en kirurg som ordner opp
C&M&H Skrevet 12. mars 2014 #32 Skrevet 12. mars 2014 Fødte en baby på 5060 g uten et eneste sting, så det kan gå veldig fint å føde et stort barn... Babyen ble dog estimert til 3,5 klio på overtidskontroll, så så feil kan man ta...😉
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #33 Skrevet 12. mars 2014 Var på UL hver uke de siste ukene, fikk beskjed om at tvillingene veide 3500g hver. En uke senere ble de tatt med planlagt KS, ut kom to små på 2300g og 2400g. Anonymous poster hash: 75ae0...7a3
Musemora Skrevet 12. mars 2014 #34 Skrevet 12. mars 2014 Ble innlagt på observasjonsavdelingen pga litt plager og de utførte ultralyd. Jeg er 33-34 uker nå. Og lillegutt er estimert til ca 3.1 kg! Har tatt glukosebelastning og de har vært perfekte og de på KK sier det er pga god trivsel. Han er frisk som bare det og har det helt fantastisk inni der. Meg med min fødselsangst tenker bare på stakkars musemor som skal ha ut baby, og alt er jo tilrettelagt i tilfelle det blir litt trøbbel. Har vært til samtaler med anestesilegene der oppe, de vil at jeg skal komme inn med en gang jeg havner i fødsel så epidural kan settes og i morgen er det på rådgivningssenteret for å planlegge fødsel så godt det lar seg gjøre. Dette blir enten helt fantastisk eller en skrekkopplevelse som ødelegger underlivet mitt for alltid. Og så kommer sikkert kommentarene "ja men friskt barn er nok" men jeg ser jo helst at jeg har et normalt fungerende underliv etterpå også da jeg faktisk ikke har bikket tredve og har lyst å slippe å måtte leve uten sex og med bleie for resten av livet :-/ .... Om du er bekymret er det mulig med ultralyd i typisk uke 38 for å sjekke størrelsen. Er babyen stor da, så kan man settes igang tidligere, typisk i 39. Det gjorde de meg de to guttene mine. Trenger ikke å bli skadet for alltid i underlivet selv om barnet er stort, jeg hadde totalruptur på fire kilos, men han på 4,2 hadde jeg ikke et sting med.... Og om man blir veldig ødelagt: krev å bli sydd av kirurg - de er kjempenøye.... Det er alltid gynekolog som syr ved store/dype rifter.
Gladmor30 Skrevet 12. mars 2014 #35 Skrevet 12. mars 2014 Herregud for noen svar noen av dere kommer med! Hi uttrykker bare sin bekymring over d å skal føde et stort barn..noe jeg også hadde vært nervøs for. Selv har jeg bare født babyer under 4kg, så jeg hadde vært temmelig redd for musemor jeg også dersom jeg skulle født en 4.5kg's ++ baby. Si hva dere vil, D ER stort! Mem d går nok helt fint altså! Har også erfart at de har estimert til noen hundre gram for mye enn hva de har blitt:)
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #36 Skrevet 12. mars 2014 Kirurg? Du mener vel fødselslege? Hvem som syr kommer an på grad av revning... Hvis man revner grad 3 eller 4 er det en kirurg som ordner opp Gynekolog/obstretiker heter det. Anonymous poster hash: 7f864...6d0
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #37 Skrevet 12. mars 2014 Trenger ikke å bli så stort. Jeg var på et hav av estimerings ultralyder. Og alle fortalte meg at dette ble et digert barn. Måtte forberede meg på et barn på rett under 5 kg til termin. 10 dager etter termin, kom det ut et barn på 3900. Anonymous poster hash: e168c...06c
Musemora Skrevet 12. mars 2014 #38 Skrevet 12. mars 2014 Søsteren min fikk estimert babyen til ca 4 kg. Ut kom en på 5,3, så jeg ville tatt vektestimeringen med en klype salt😉
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #39 Skrevet 12. mars 2014 Ble innlagt på observasjonsavdelingen pga litt plager og de utførte ultralyd. Jeg er 33-34 uker nå. Og lillegutt er estimert til ca 3.1 kg! Har tatt glukosebelastning og de har vært perfekte og de på KK sier det er pga god trivsel. Han er frisk som bare det og har det helt fantastisk inni der. Meg med min fødselsangst tenker bare på stakkars musemor som skal ha ut baby, og alt er jo tilrettelagt i tilfelle det blir litt trøbbel. Har vært til samtaler med anestesilegene der oppe, de vil at jeg skal komme inn med en gang jeg havner i fødsel så epidural kan settes og i morgen er det på rådgivningssenteret for å planlegge fødsel så godt det lar seg gjøre. Dette blir enten helt fantastisk eller en skrekkopplevelse som ødelegger underlivet mitt for alltid. Og så kommer sikkert kommentarene "ja men friskt barn er nok" men jeg ser jo helst at jeg har et normalt fungerende underliv etterpå også da jeg faktisk ikke har bikket tredve og har lyst å slippe å måtte leve uten sex og med bleie for resten av livet :-/ .... Jeg fødte en gutt på 5,1 kg og får mest sannsynlig en til på rundt samme størrelsen om noen uker. Jeg er hverken ødelagt i underlivet eller trenger bleier. Så det trenger ikke gå galt. Har en venninne som fikk en liten tass på 3,2. Hun revnet innvendig og måtte operere i ettertid og har hatt en del plager, så det er ikke nødvendigvis størrelsen på barnet det kommer an på. Hvor fort barnet kommer, din anatomi og jordmødrenes kompetanse spiller en stor rolle. Anonymous poster hash: 6aad7...170
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #40 Skrevet 12. mars 2014 Jeg var på ultralyd uke 36, og da sa de at babyen var stor og at jeg kunne vente meg ei jente på 4500 g. Ut kom ei perfekt ei på 3200 g. Tror de tar feil OFTE. Anonymous poster hash: 053db...d78
Gjest Sekretøsa Skrevet 12. mars 2014 #41 Skrevet 12. mars 2014 Jeg fikk estimert at jeg skulle få en unge på 5 kilo til termin og skulle derfor til samtale om å settes igang slik at jeg ikke gikk over tiden. Han kom en uke før og veide 4.8 kilo. Og vet du, det var ikke noe verre enn han som bare var 3.9 :-) så dette kommer til å gå så fint!! :-)
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 12. mars 2014 #42 Skrevet 12. mars 2014 Kirurg? Du mener vel fødselslege?Hvem som syr kommer an på grad av revning... Hvis man revner grad 3 eller 4 er det en kirurg som ordner opp Gynekolog/obstretiker heter det. Anonymous poster hash: 7f864...6d0 Det heter obstetriker, ikke obstretiker ;-)
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #43 Skrevet 12. mars 2014 Mi første ble estimert til 3600 g til termin. Hun ble født ni dager før, og veide 4053 g, så ikke fryktelig stor forskjell. Babyen i magen er estimert til rett under 3500 g til termin, og det er tre uker igjen. Har hele tiden fått hørt at nummer to blir større enn nummer én, så jeg tror fortsatt jeg kommer til å få en unge på over 4 kg. Fødsel nummer 1 var helt ok. Likevel er jeg nervøs for stort barn. Håper baby har et lite hode og smale skuldre ;-) Håper du får en fin fødselsopplevelse HI, og at sykehus/jordmor setter deg i gang om det viser seg at barnet fortsatt er stort. Krysser fingrene for lite hode og smale skuldre hos deg også! ;-) Anonymous poster hash: 0deeb...f8e
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 12. mars 2014 #44 Skrevet 12. mars 2014 Kirurg? Du mener vel fødselslege? Hvem som syr kommer an på grad av revning... Hvis man revner grad 3 eller 4 er det en kirurg som ordner opp Generell kirurg du mener? Jeg tror du tar feil. Ved suturering av strukturer i kvinnens underliv tenker jeg at det behøves en gynekolog, og disse har selvsagt kirurgisk kompetanse (keisersnitt, myomfjerning, kreftoperasjoner og mer er en del av deres hverdag).
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #45 Skrevet 12. mars 2014 Datteren min var visstnok rundt 4,5-5 kg, men når hun kom til verden, var hun 3175 gr Så jeg tror jeg hadde tatt dette med knusende ro jeg Anonymous poster hash: f09fb...e8e
MrsMilla Skrevet 12. mars 2014 #46 Skrevet 12. mars 2014 Ble innlagt på observasjonsavdelingen pga litt plager og de utførte ultralyd. Jeg er 33-34 uker nå. Og lillegutt er estimert til ca 3.1 kg! Har tatt glukosebelastning og de har vært perfekte og de på KK sier det er pga god trivsel. Han er frisk som bare det og har det helt fantastisk inni der. Meg med min fødselsangst tenker bare på stakkars musemor som skal ha ut baby, og alt er jo tilrettelagt i tilfelle det blir litt trøbbel. Har vært til samtaler med anestesilegene der oppe, de vil at jeg skal komme inn med en gang jeg havner i fødsel så epidural kan settes og i morgen er det på rådgivningssenteret for å planlegge fødsel så godt det lar seg gjøre. Dette blir enten helt fantastisk eller en skrekkopplevelse som ødelegger underlivet mitt for alltid. Og så kommer sikkert kommentarene "ja men friskt barn er nok" men jeg ser jo helst at jeg har et normalt fungerende underliv etterpå også da jeg faktisk ikke har bikket tredve og har lyst å slippe å måtte leve uten sex og med bleie for resten av livet :-/ ....Om du er bekymret er det mulig med ultralyd i typisk uke 38 for å sjekke størrelsen. Er babyen stor da, så kan man settes igang tidligere, typisk i 39. Det gjorde de meg de to guttene mine. Trenger ikke å bli skadet for alltid i underlivet selv om barnet er stort, jeg hadde totalruptur på fire kilos, men han på 4,2 hadde jeg ikke et sting med.... Og om man blir veldig ødelagt: krev å bli sydd av kirurg - de er kjempenøye.... Kirurg? Du mener vel fødselslege? Jeg ble sydd av kirurg. Hadde forsåvidt temmelig store skader. Hun var supernøye og gjorde en såpass bra jobb at jeg ble så god som ny :-)
MrsMilla Skrevet 12. mars 2014 #47 Skrevet 12. mars 2014 Ble innlagt på observasjonsavdelingen pga litt plager og de utførte ultralyd. Jeg er 33-34 uker nå. Og lillegutt er estimert til ca 3.1 kg! Har tatt glukosebelastning og de har vært perfekte og de på KK sier det er pga god trivsel. Han er frisk som bare det og har det helt fantastisk inni der. Meg med min fødselsangst tenker bare på stakkars musemor som skal ha ut baby, og alt er jo tilrettelagt i tilfelle det blir litt trøbbel. Har vært til samtaler med anestesilegene der oppe, de vil at jeg skal komme inn med en gang jeg havner i fødsel så epidural kan settes og i morgen er det på rådgivningssenteret for å planlegge fødsel så godt det lar seg gjøre. Dette blir enten helt fantastisk eller en skrekkopplevelse som ødelegger underlivet mitt for alltid. Og så kommer sikkert kommentarene "ja men friskt barn er nok" men jeg ser jo helst at jeg har et normalt fungerende underliv etterpå også da jeg faktisk ikke har bikket tredve og har lyst å slippe å måtte leve uten sex og med bleie for resten av livet :-/ ....Om du er bekymret er det mulig med ultralyd i typisk uke 38 for å sjekke størrelsen. Er babyen stor da, så kan man settes igang tidligere, typisk i 39. Det gjorde de meg de to guttene mine. Trenger ikke å bli skadet for alltid i underlivet selv om barnet er stort, jeg hadde totalruptur på fire kilos, men han på 4,2 hadde jeg ikke et sting med.... Og om man blir veldig ødelagt: krev å bli sydd av kirurg - de er kjempenøye.... Det er alltid gynekolog som syr ved store/dype rifter. Nei, det er det ikke. Jeg ble trillet inn i et vanvittig tempo inn på operasjon og sydd av kirurg.
Lykkebaby♡ Skrevet 12. mars 2014 #48 Skrevet 12. mars 2014 Jeg har til nå født 3 ganger 1. Jente 3740 gr 36 i ho cm ble klippet, og sydd 2. Jente igjen 3820 gr 36 i ho cm revnet, og ble sydd. 3. Gutt som ble sjekket på ul å skulle være knappe 4kg. Jordmor sjekket meg uten ul med kun å legge hendene rundt på magen å sa det blir en god plugg på 4.5kg. Jordmor fikk helt rett ut kom en plugg på 4554gr og med ho på 39cm Jeg fødte uten smerte stillende av noe form da han var så stresset at de tok fra meg lystgassen å ga meg ren oksygen i stede. Jeg fikk ikke komplikasjoner med underlivet... Om jeg ble sydd så var det pyntesting
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #49 Skrevet 12. mars 2014 Da jeg fikk min første sjekket de ikke vekt på barnet selv om jeg allerede hadde vært sendt til føden 14 dager tidligere på grunn av rier og åpning samt slimpropp som gikk. Når da de to neste ukene kom og jeg skulle få ett lite barn, så kom det plutselig ut ett stort barn på 4,3 kg og 57 cm lang. Det gikk helt fint med meg, men jordmødrene ble jo noe fortumlet da de var overbevist om at dette barnet skulle være maks 3,noe kilo.. Anonymous poster hash: d31bd...50e
DaenerysStorm Skrevet 12. mars 2014 #50 Skrevet 12. mars 2014 Kirurg? Du mener vel fødselslege?Hvem som syr kommer an på grad av revning... Hvis man revner grad 3 eller 4 er det en kirurg som ordner opp Gynekolog/obstretiker heter det. Anonymous poster hash: 7f864...6d0 Mye mulig, det er hvertfall ikke JM som tar store rifter. De tar grad 1 og 2 med lokalbedøvelse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå