Gå til innhold

Jeg får et STORT barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble innlagt på observasjonsavdelingen pga litt plager og de utførte ultralyd. Jeg er 33-34 uker nå. Og lillegutt er estimert til ca 3.1 kg! Har tatt glukosebelastning og de har vært perfekte og de på KK sier det er pga god trivsel. Han er frisk som bare det og har det helt fantastisk inni der. Meg med min fødselsangst tenker bare på stakkars musemor som skal ha ut baby, og alt er jo tilrettelagt i tilfelle det blir litt trøbbel. Har vært til samtaler med anestesilegene der oppe, de vil at jeg skal komme inn med en gang jeg havner i fødsel så epidural kan settes og i morgen er det på rådgivningssenteret for å planlegge fødsel så godt det lar seg gjøre. Dette blir enten helt fantastisk eller en skrekkopplevelse som ødelegger underlivet mitt for alltid. Og så kommer sikkert kommentarene "ja men friskt barn er nok" men jeg ser jo helst at jeg har et normalt fungerende underliv etterpå også da jeg faktisk ikke har bikket tredve og har lyst å slippe å måtte leve uten sex og med bleie for resten av livet :-/ ....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

6 uker igjen og småtten legger på seg cca 140 gram i uken og blir vel i underkant av 4 kg dette. Og DET klarer musmor fint uten å bli ødelagt :)

Anonymous poster hash: 35045...182
Skrevet

Er ikke sikkert at barnet blir så stort. Og det er uansett hodeomkretsen som teller mest

Anonymous poster hash: 315df...6d6
Skrevet

Ble innlagt på observasjonsavdelingen pga litt plager og de utførte ultralyd. Jeg er 33-34 uker nå. Og lillegutt er estimert til ca 3.1 kg! Har tatt glukosebelastning og de har vært perfekte og de på KK sier det er pga god trivsel. Han er frisk som bare det og har det helt fantastisk inni der. Meg med min fødselsangst tenker bare på stakkars musemor som skal ha ut baby, og alt er jo tilrettelagt i tilfelle det blir litt trøbbel. Har vært til samtaler med anestesilegene der oppe, de vil at jeg skal komme inn med en gang jeg havner i fødsel så epidural kan settes og i morgen er det på rådgivningssenteret for å planlegge fødsel så godt det lar seg gjøre. Dette blir enten helt fantastisk eller en skrekkopplevelse som ødelegger underlivet mitt for alltid. Og så kommer sikkert kommentarene "ja men friskt barn er nok" men jeg ser jo helst at jeg har et normalt fungerende underliv etterpå også da jeg faktisk ikke har bikket tredve og har lyst å slippe å måtte leve uten sex og med bleie for resten av livet :-/ ....

Om du er bekymret er det mulig med ultralyd i typisk uke 38 for å sjekke størrelsen. Er babyen stor da, så kan man settes igang tidligere, typisk i 39. Det gjorde de meg de to guttene mine.

Trenger ikke å bli skadet for alltid i underlivet selv om barnet er stort, jeg hadde totalruptur på fire kilos, men han på 4,2 hadde jeg ikke et sting med....

Og om man blir veldig ødelagt: krev å bli sydd av kirurg - de er kjempenøye....

Skrevet

Husk at estimeringen kan være veldig feil! Men flott at du blir fulgt opp :) jeg fikk beskjed i uke 22 at dersom han fortsetter i samme tempo blir han minst 5 kg! (Dette var nr 1) han kom en uke før, og veide 4. Hadde heldigvis slakket litt av, men tenk om jeg hadde gått over termin...

Med nr 2 fikk jeg derfor estimering på sykehuset, og han ble estimert til 3,5. Han kom 1 uke før han og, veide 3640. Får store barn jeg :) men godt bestemmer seg for å komme ut litt før! Masse lykke til :D

Skrevet

Det er da ikke så veldig stort? Ca samme som min, han var 3600 da han kom ut og hodet var ikke større enn normalen:)

De estimatene er ofte mye større enn faktisk barnet blir altså, det går nok helt fint.

Anonymous poster hash: 20707...76f

Skrevet

Førstemann blei estemert til 4,3 kg dagen føre han kom, men veide "kun" 3640 gram :) Så feil kan de ta. Mens med nummer 3, var det akkurat på grammet, 3720g.

Anonymous poster hash: 35045...182
Skrevet

Jeg fikk et veldig lite barn tatt med ks sist. Hun var bare 1940 så når de sa at "oy her er en stor og frisk gutt og det er nok ingen bekymring for at det blir lite denne gang" var vi overlykkelig. Da var han stor men innenfor normalen ca 300 gram større enn gjennomsnittet. Nå er han nesten en kg større og jeg har gått ned 3 kg, hehe så tror han eter meg opp der inne. Jeg gruer meg ikke mer enn at eg er engstelig for å bli ødelagt. Han skal med rett legge på seg 250 i uken frem til fødsel, så er jeg heldig blir han under 5 kg. Og jeg har aldri opplevd vaginal fødsel, bare starten frem til 4 cm så jeg er grådig spent på hva som venter meg. Bare noen uker igjen, så blir det fødsel. De vil gi meg en lang og rolig fødsel så godt det lar seg gjøre og det hjelper meg veldig når det kommer til nervene, og jeg får bare gjøre mitt for å forebygge store rifter. Jeg har gruet meg veldig, og er nok engstelig selv nå men føler jeg har litt mer kontroll på situasjonen. Det eneste som er litt skremmende (men også litt moro siden det er pga trivsel) er farten han vokser i :-)

Skrevet

Tror du bør sette deg inn i hva stort barn faktisk er. Du får ikke et stort barn.

Anonymous poster hash: d63a5...cef

Skrevet

Ca 3900 er da ikke stort. Det er normalt, like normalt som 3300. Eldste veide nesten 4200 med enorme skuldre og jg er lita vel det var et stort barn....

Anonymous poster hash: 05bab...e25

Skrevet

Jeg har født 4 barn over 4,5 kg + tvillinger på 6,5 tilsammen. Og jeg er ei lita dame. Musemor er så god som ny:) Lykke til!

Skrevet

Eg tror den estimeringa kan gå å ta seg en bolle. Jeg hadde fødselsskrekk og planlagt KS, men siden de estimerte hun til "kun" 3400g så tøffa jeg meg opp og venta på vanlig fødsel. Fødd noen dager etterpå, 4500g!!! Haha.. Så, tror ikke de har helt kontrollen på det der akkurat.

Og, fødsel gikk kjempebra! Så jeg tror at du kan ta det helt med ro :) 4500 gikk myyyyyyye lettere enn førstemann på 3800 :) Lykke til, og lykke til til musemor. Hun kan nok ta det helt med ro;)

Skrevet

Husk at det vil være stor forskjell på et barn på 3900 og 48 cm og 3900 og 52 cm, og lengden vet du ikke noe om enda :)

Skrevet

Vektestimering er ren bingo, etter min erfaring. Hos mine to har de bommet med ett kilo begge veier.

Anonymous poster hash: bbc0e...6e5

Skrevet

Tja, det vet du ikke enda :)) Jeg er i uke 36 snart og venter en jente. Fikk beskjed om at hun kommer til å veie ca 4 kilo med termin, nå på 3d UL i uke 34, hun er nå ca 2,5 kilo. Min første jente veide under 4 kilo to uker etter termin, så man får bare vente å se! 

Anonymous poster hash: da390...4bb

Skrevet

min ble estimert til 3300-3400 g og kom ut og var 2400 såååeee.... :) Lykke til hi

Anonymous poster hash: a7eae...72e
Skrevet

Tror du bør sette deg inn te eåiduralen i hva stort barn faktisk er. Du får ikke et stort barn.Anonymous poster hash: d63a5...cef

Jeg bør sette meg inn i hva et stort barn er når flere leger og jordmødre fortelller meg etter 5 ultralyder at jeg får et stort barn? Jeg kan jo får deg til å sette meg inn i det istedenfor, kanskje du kan sette epiduralen og siden du tydelig overgår de fleste legestudier med dine kunnskaper :-)

Skrevet

Lurer du på noe, eller vil du bare fortelle ar du får et STORT barn? 👼

Anonymous poster hash: 36582...6ec

Skrevet

Om det er noen trøst så har jeg født to store barn på 4725 og 4858 gram (53 og 54 cm) og "musa" mi fungerer helt utmerket.

Hadde til og med en del komplikasjoner med skuldrene til barna, de satt fast, men på tross av revning, klipping og mange sting har jeg grodd helt fint og har overhodet ingen problemer med underlivet. Det er heldigvis sjelden vi får større barn enn vi faktisk klarer å føde.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: bee33...dc3
Skrevet

Jeg er 33/34 uker, barnet er ifølge ul 3,1 kg, han skal med rett legge på seg 250 gram i uken frem til fødsel 7 uker, 250 x 7 = 1750 gram. Men han kan også legge på seg mer, (ELLER MINDRE) med tanke på at han har vokst seg godt over gjennomsnittet. Selvfølgelig kan legene ha tatt feil, men ut fra regnestykket så blir det rett under fem kg, 4850 gram. Jeg vet ikke hvordan dere andre regner det ut som får det til å bli på 3000-tallet. Og det er et stort barn når barnet ligger og vugger rett under fem tallet. Ungen må selvsagt ut, men jeg har tilbragt tid med flere vordende mødre de siste dagene på obervasjonsavdelingen og alle var enten gitt riefremkallende medikamenter eller lå med ballong. Og de sa det samme, de gruet seg voldsomt. Så selvfølgelig tenker man på det når man har tilbragt netter med flere som sliter med sine fødselsplager, og ihvertfall når man ikke har vært med på utdrivelsesfasen selv med et lite barn og får beskjed fra så mange hold at barnet blir stort.

Skrevet

Vektestimering har aldri stemt på mine barn. Går helt sikkert fint skal du se ;)

Skrevet

Syns det er greit å få høre ord fra andre som gjerne har opplevd å få store barn fordi jeg er engstelig/nyfiken og vil vite hva jeg kan forvente meg. Både dårlige og gode opplevelser. Hva folk mener barnet mitt vil veie er meg ikke veldig interessant da jeg har flere leger + jordmødre og ekstremt god oppfølging vekstmessig på klinikken.

Skrevet

På mine vektestimeringer så har legene sagt at de har en usikkerhet på +- 10%. Min ene ble målt til å bli under 3,5kg så nært som 1 uke før fødsel var 4,3.

Skrevet

Syns det er greit å få høre ord fra andre som gjerne har opplevd å få store barn fordi jeg er engstelig/nyfiken og vil vite hva jeg kan forvente meg. Både dårlige og gode opplevelser. Hva folk mener barnet mitt vil veie er meg ikke veldig interessant da jeg har flere leger + jordmødre og ekstremt god oppfølging vekstmessig på klinikken.

Mine har ikke vært så veldig store, største 4100 g og fødte uten noe smertestillende. Grei fødsel. Barnet ble estimert til ca 3500 g før fødsel.

Første barn estimert til 3800g, var 3250 og fødsel var veldig lett.

Skrevet

Du får jo kommentarer fra kvinner med egne erfaringer med estimater som ikke har stemt... det er deg revnende likegyldig. De som svarer har selvfølgelig også hatt leger/jordmødre involvert, de har neppe estimert selv. og i tillegg er det åpenbart for å berolige deg med at det neppe er så ille som verste tenkelige scenario. Hvorfor i all verden legge ut noe på et forum om du ikke vil ha svarene våre?

Anonymous poster hash: 20707...76f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...