Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #76 Skrevet 19. februar 2014 Håper tigging blir forbudt igjen, det er alt jeg har å si! Anonymous poster hash: d8987...ac6
overlord Skrevet 19. februar 2014 #77 Skrevet 19. februar 2014 Og jeg mangler folkeskikk for å kritisere patetisk interiør.... Du må da skjønne at det er veldig frekt å mene at drivved i stua er stygt. Å ikke like romfolket er helt rimelig... Ja, for de er jo ikke folk. I følge Einstein over her er de "ekle, uhygieniske svindlere"
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #78 Skrevet 19. februar 2014 Syns det et så greit når folk ber romfolket reise hjem, hvor er hjem? Romania? Hvor de ikke får skolegang og personnummer? Hvor de blir diskriminert k helsevesen og i arbeidslivet? Romfolket er vår tids jøder, og du skal ike tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer seg selv. Jeg synes ikke sammenligningen er helt riktig, for jødene i Europa før andre verdenskrig klarte da sannelig å brødfø seg selv. Men jeg ser likevel poenget ditt. Jeg har bodd i Øst-Europa selv, og vet endel om hvor mye diskriminering romfolk blir utsatt for. Jeg har også kjørt gjennom en rom-leir en gang, og maken til svinesti (beklager å måtte si det) har jeg aldri sett, hverken før eller senere. Romfolk i Europa er i en utrolig vanskelig situasjon - på den ene siden har de ikke utdanning, får ikke jobb, blir utsatt for diskriminering fra storsamfunnet. På den andre siden torpederer de forsøk på å gi barna utdanning, gifter bort barna altfor tidlig, mange ønsker slett ikke en vanlig 8-16-jobb, de ønsker å leve livene sine slik de alltid har gjort og ønsker ikke å integreres. Noe som i og for seg hadde vært greit isolert sett, men det blir en voldsom kræsj mellom romfolk og majoritetsbefolkningen i landene, særlig i Øst-Europa. Mitt inntrykk er at det er veldig vanskelig for nordmenn (og andre som tilhører majoriteten i landet de kommer fra) å sette seg inn i romfolkets situasjon, samtidig som jeg ser at disse kræsjene er veldig vanskelige å unngå. Løsningen er i alle fall ikke å tro at tigging i Norge er en form for nødhjelp. Dette problemet må løses lokalt, men med hjelp fra rikere land som f.eks. Norge (EU), Romania selv (og andre land i samme region med lignende problemer) har ikke råd til å ta tak i dette selv. Men kulturforskjellene gjør også det vanskelig. Jeg kjørte gjennom denne romleiren jeg fortalte om tidligere. Det var ikke egentlig en romleir, men et boligområde som var bygget for endel år siden for at romfolket skulle få skikkelige hus å bo i. Dette var i Slovakia. I den ene halvdelen av boligområdet bodde etniske slovaker, der var det pent og rent og pyntelig. Husene var identiske i hele boligområdet. Så gikk det som en usynlig linje gjennom byen, og der bodde romfolket. Det var helt ravet der, rett og slett. Muligheten de hadde fått var ikke tatt vare på i det hele tatt. Det sier i alle fall meg noe om de enorme kulturforskjellene man står ovenfor. Jeg har ikke løsningen. Løsningen er i alle fall ikke å kalle romfolk for "pakk" og "parasitter", men den er heller ikke å gi penger til tiggere på gata. Jeg mener på generell basis at tigging burde forbys. Når man kommer som turist til Norge, kan man vel være her i tre måneder, og det er meningen at man skal kunne forsørge seg selv. Man forsørger ikke seg selv når man bor i en bil eller i et plasttelt og tigger penger på gata. Anonymous poster hash: d8777...ec3
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #79 Skrevet 19. februar 2014 Norge har jo en egen minioritet oppe i nord, samene og selv om de har blitt utsatt for mye opp gjennom årene har de nå ikke endt opp med å drite i barnehanger. De var/er jo også et omreisende folkeslag, men har klart å tilpasse seg og barna går i skole nå.Mange av de sigøynerne som bor mer eller mindre fast i Norge har jo det problemet at de tar barna ut av skolen 2-3 mnd i løpet av et skoleår og da får de problemer med å følge undervisningen. Så jeg tviler på at det vil hjelpe å bygge skoler til de i f.eks. Romania. Anonymous poster hash: 1131c...5f9
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2014 #80 Skrevet 20. februar 2014 Norge har jo en egen minioritet oppe i nord, samene og selv om de har blitt utsatt for mye opp gjennom årene har de nå ikke endt opp med å drite i barnehanger. De var/er jo også et omreisende folkeslag, men har klart å tilpasse seg og barna går i skole nå. Mange av de sigøynerne som bor mer eller mindre fast i Norge har jo det problemet at de tar barna ut av skolen 2-3 mnd i løpet av et skoleår og da får de problemer med å følge undervisningen. Så jeg tviler på at det vil hjelpe å bygge skoler til de i f.eks. Romania. Anonymous poster hash: 1131c...5f9 Samene oppe i Nord? Bor ikke de fleste i Oslo? Anonymous poster hash: 55cb3...5b0
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2014 #81 Skrevet 20. februar 2014 Om jeg ikke hadde hatt et toalett, hadde jeg hatt to valg: enten slutte å spise eller gå på do et sted hvor det ikke er do. Hva tror du jeg hadde valgt? Hva hadde du valgt? Normale mennesker graver et hull, de driter ikke i barnehager. Anonymous poster hash: 67a74...96d
ostepop123 Skrevet 20. februar 2014 #82 Skrevet 20. februar 2014 (endret) Om jeg ikke hadde hatt et toalett, hadde jeg hatt to valg: enten slutte å spise eller gå på do et sted hvor det ikke er do. Hva tror du jeg hadde valgt? Hva hadde du valgt? Normale mennesker graver et hull, de driter ikke i barnehager. Anonymous poster hash: 67a74...96d Jeg angrer på at jeg bega meg inn i diskusjon om enkeltproblemer vedrørende dette, det var ikke poenget mitt. Jeg forsvarer ikke dem som bæsjer i barnehager. Men jeg tror heller ikke det er så lettvint å grave hull midt i byen og jeg vil gjette at det kanskje er en mangel på forståelse for hva bæsjing i parken har for slags konsekvenser for oss som bruker den. Poenget er at dette er et komplekst problem som omhandler mange individer, hvorav noen/mange/de fleste åpenbart kommer fra veldig stusslige kår. Jeg tviler videre på at for eksempel å sette opp et toalett utenfor botanisk hage fører til strie strømmer av nye romfolk. Interessant nok ble det faktisk satt opp mobile toaletter utenfor botanisk hage og på Grønland i 2012, med følgende resultat: toalettet på Grønland ble nedgriset og brukt til alskens annet enn toalett, mens toalettet ved botanisk hage (som i hovedsak ble brukt av romfolk) var mindre problematisk, se kilde (veldig ekkel artikkel): http://www.nettavisen.no/nyheter/3449168.html Endret 20. februar 2014 av ostepop123
☆☆☆ Skrevet 20. februar 2014 #83 Skrevet 20. februar 2014 "Romfolkproblemet" er veldig komplekst. Dels har vi ekstrem fattigdom, diskriminering og mangel på utdanning. Det er ikkje lett å finne "ærleg arbeid" med desse forutsetjingane. Dels har vi den ønska segregeringa og mangelen på vilje til å tilpasse seg eit moderne samfunn. Dei er redde for å miste identiteten sin, og velger bort moglegheitene til eit godt liv. Dette er dels forståeleg (det er ikkje slik at storsamfunnet jublande ønskar dei velkomne) dels fantastisk tåpelig. Mine forfedre levde på fattige gardar på storleik med eit frimerke. Hadde eg ønska å oopprettalde den livsstilen hadde eg vore lutfattig og avhengig av tigging. Svaret er å gå på skule, då det moderne livet krev det. Persinleg gir eg ikkje til tiggarar, då eg meinar det ikkje løyser noko problem. Men å dømme ei heil folkegruppe blir for enkelt.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2014 #84 Skrevet 20. februar 2014 Jeg har aldri kallt romfolket for pakk. Men jeg gir heller ikke til de som sitter og tigger. Det jeg mener er tragisk, i Fredrikstad, som jeg skrev i HI er at kommunen har nesten 200 innbyggere som hører til i Fredrikstad og som ikke har tak over hodet. Også ordner de med brakker, toaletter og strøm til romfolket. Hva med å sørge for sine egne først. HI Anonymous poster hash: 9e33b...30a
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2014 #85 Skrevet 20. februar 2014 Jeg har aldri kallt romfolket for pakk. Men jeg gir heller ikke til de som sitter og tigger. Det jeg mener er tragisk, i Fredrikstad, som jeg skrev i HI er at kommunen har nesten 200 innbyggere som hører til i Fredrikstad og som ikke har tak over hodet. Også ordner de med brakker, toaletter og strøm til romfolket. Hva med å sørge for sine egne først. HI Anonymous poster hash: 9e33b...30a Enig! Anonymous poster hash: d8987...ac6
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 20. februar 2014 #86 Skrevet 20. februar 2014 Håper så inderlig at tigging blir forbudt. Jeg synes selvfølgelig at det er trasig at enkelte ikke har råd til å brødfø familien sin, men saken er den at de som virkelig sliter ikke klarer å komme seg hit. Før var jeg hyggelig, spurte de etter penger smilte jeg og sa at jeg ikke hadde noenting. Men etter flere frekke og trakaserende tiggere har jeg begynt og rope; "GÅ VEKK"! Har fått tiggere som har fulgt etter meg og mast og mast og mast. De har nappet i handleposene mine, ble vinket en gang inn mens jeg kjørte bil. Stoppet for jeg trodde det var noen som trengte hjelp, men var egentlig et forsøk på ran, kjørte fort som F bort derfra. Tiggere som har tatt i ungen når vi har vært ute i byen, og de værste er de som står å selger "Folk er Folk". Så engang tiggere som tok toget og gjett om så fine telefoner de hadde, satt å drakk og spiste i spisevogna. De har INGEN empati fra meg lengre, synd egentlig at jeg ikke har det. Men etter så mye dritt har jeg dessverre gjort meg opp den meningen. Tidenes argument! De som virkelig har det elendig får ikke hjelp. Så om de som virkelig hadde det så elendig kom, ville du hjulpet dem da? Får det deg til å føle deg bedre at du ikke hjelper dem du innbiller deg har det nest-elendigst? Jeg kan selvfølgelig ikke vite noe om hvorvidt dem du har observert med fine mobiltelefoner har vært tiggere eller ei, men det kan jo være en idé å ikke kategorisere dem som tiggere selvom de ser utenlandske ut. Ikke alle romfolk er tiggere. Ikke alle romfolk er lommetyver. Å herrefred Ostepopp!!! Få av deg nisseluen din og våkne opp! Tror du virkelig det er de fattigste romfolkene som kommer til Norge? Nope! De som virkelig trenger hjelp har ikke råd til å dra hit, de som kommer er kriminelle, og samtlige romtiggere jeg har sett har også bedre mobiltlf enn meg selv! Toppen av frekkhet var pakket som hadde stasjonert seg i Sandvika utenfor en advokatkontor,. Ved inngangen til bygget var det flere stikk-kontakter, og tror du ikke de hadde linet mobilene sine opp der for lading!!!!!Lå 6 ipader (ja selvfølgelig stjålet) på rekke og rad og tappet gratis strøm, mens det satt utenfor og trakaserte mannen i gata! Få de hjem med en gang, nok er nok!Anonymous poster hash: 4534a...83d Neimen i all verden, jeg prøvde bare å poengtere at argumentet med at det ikke er de aller-aller fattigste som kommer, ikke er verdt en dritt. Du har ingen som helst hold i det du sier om utbredelsen av kriminalitet blant dem som kommer hit, og da spesielt ikke for vinningskriminalitet. Om du kun har sett tiggere med bedre mobiltelefon enn deg selv, har du enten verdens stussligste mobil ELLER de du har sett var ikke tiggere. Jeg har til gode å se en tigger med snacksy telefon, og jeg har sett mange, hver eneste dag. Se dokumentaren http://m.youtube.com/watch?v=yRU5LvjlRV4&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DyRU5LvjlRV4 Kanskje du også får et annet syn? Eller har du allerede bestemt deg for å stå på din mening uavhengig av ny informasjon?Anonymous poster hash: 191b6...629 Jeg forholder meg til det som skjer i Norge. Det er ikke tillatt å tigge med barn i Norge, og det har jeg da heller aldri sett. Igjen er det fortsatt slik at fordi noen romfolk gjør noe dumt, betyr ikke det at alle gjør det. Hvorfor forholder du deg kun til det som skjer i Norge? Blir saker verre eller bedre av at det skjer/ikke skjer i Norge?
ostepop123 Skrevet 21. februar 2014 #87 Skrevet 21. februar 2014 Som beskrevet over var ikke mitt poeng å forsvare romfolk som gjør dumme ting, men å bringe litt nyanser inn i debatten (som var uhyggelig unyansert). Det gjorde jeg ved å forsøke å beskrive mine opplevelser, som åpenbart skiller seg fra mange andres her inne. Jeg har ingen ønsker om å mene noe om urimeligheter som åppenbart begås av mennesker som er romfolk, utover at jeg fortsatt ønsker å mane til å ikke generalisere og å forsøke å forholde seg ydmykt til at det finnes åpenbart endel enkeltskjebner her, som ikke hverken fortjener å bli kalt "pakk" eller å bli spytta på. Det å ikke anse en hel folkegruppe som sammensatt av enkeltindivider, men som en eneste stor gruppe av uønskede vesener, mener jeg er både er svært farlig og veldig urimelig. Bare for å trekke inn enkeltskjebner og ditt eksempel; de av romfolket som faktisk er oppvokst med menneskehandel-lignende tilstander, eller er tvunget til å tigge i rikere land som barn - hva tror du det gjør med dem senere i livet? Et liv på gata i den aller nedrigste av alle nedrige stuasjoner, hvor man attpåtil blir spytta etter og behandlet som dritt - tror du de automatisk vokser opp som milde og snille og elskelige? Hvordan tror du at et menneske som vokser opp i slike kår i det hele tatt skal klare å forholde seg til oss i vår velstand på det vi kaller en "skikkelig" måte? Har du ingen forståelse for at denne systematiske situasjonen av undertrykkelse (enten det er fra egne eller andre) gjør noe med folk? Jeg har som sagt ingen forslag til løsning på problemet. Men jeg tenker det er viktig å skape forståelse for hvorfor ting er som de er akkurat nå, for så å eventuelt finne en løsning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå