Gå til innhold

Hva tenker dere om romfolket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper så inderlig at tigging blir forbudt. Jeg synes selvfølgelig at det er trasig at enkelte ikke har råd til å brødfø familien sin, men saken er den at de som virkelig sliter ikke klarer å komme seg hit.

Før var jeg hyggelig, spurte de etter penger smilte jeg og sa at jeg ikke hadde noenting. Men etter flere frekke og trakaserende tiggere har jeg begynt og rope; "GÅ VEKK"!

Har fått tiggere som har fulgt etter meg og mast og mast og mast. De har nappet i handleposene mine, ble vinket en gang inn mens jeg kjørte bil. Stoppet for jeg trodde det var noen som trengte hjelp, men var egentlig et forsøk på ran, kjørte fort som F bort derfra. Tiggere som har tatt i ungen når vi har vært ute i byen, og de værste er de som står å selger "Folk er Folk". Så engang tiggere som tok toget og gjett om så fine telefoner de hadde, satt å drakk og spiste i spisevogna. De har INGEN empati fra meg lengre, synd egentlig at jeg ikke har det. Men etter så mye dritt har jeg dessverre gjort meg opp den meningen.

Tidenes argument! De som virkelig har det elendig får ikke hjelp. Så om de som virkelig hadde det så elendig kom, ville du hjulpet dem da? Får det deg til å føle deg bedre at du ikke hjelper dem du innbiller deg har det nest-elendigst?

Jeg kan selvfølgelig ikke vite noe om hvorvidt dem du har observert med fine mobiltelefoner har vært tiggere eller ei, men det kan jo være en idé å ikke kategorisere dem som tiggere selvom de ser utenlandske ut. Ikke alle romfolk er tiggere. Ikke alle romfolk er lommetyver.

Jeg hjelper andre, er med i sos barnebyer og jobber som frivillig for Rødekors. Ikke kom her og si at jeg er en som kun tenker på meg selv!

Hadde "virkelige" trengende kommet hit kunne jeg avse en liten penge, men når man får slengt den oppførselen i ansiktet er ikke jeg villig til å hjelpe. Synes det er flott når de sjeldne gatemusikantene prøver å tjene seg noen kroner. Da jobber de iallefall for at de skal få penger. De kan gjøre hva som helst for min del, jobb på en jordbæråker som polakene har gjort i en årrekke, spill på gata - hva som helst, bare de slutter med tiggingen er jeg fornøyd.

Joda, det var tiggere ettersom jeg mange ganger har sett dem i byen. Etter en stund begynner man å kjenne dem igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper så inderlig at tigging blir forbudt. Jeg synes selvfølgelig at det er trasig at enkelte ikke har råd til å brødfø familien sin, men saken er den at de som virkelig sliter ikke klarer å komme seg hit.

Før var jeg hyggelig, spurte de etter penger smilte jeg og sa at jeg ikke hadde noenting. Men etter flere frekke og trakaserende tiggere har jeg begynt og rope; "GÅ VEKK"!

Har fått tiggere som har fulgt etter meg og mast og mast og mast. De har nappet i handleposene mine, ble vinket en gang inn mens jeg kjørte bil. Stoppet for jeg trodde det var noen som trengte hjelp, men var egentlig et forsøk på ran, kjørte fort som F bort derfra. Tiggere som har tatt i ungen når vi har vært ute i byen, og de værste er de som står å selger "Folk er Folk". Så engang tiggere som tok toget og gjett om så fine telefoner de hadde, satt å drakk og spiste i spisevogna. De har INGEN empati fra meg lengre, synd egentlig at jeg ikke har det. Men etter så mye dritt har jeg dessverre gjort meg opp den meningen.

Tidenes argument! De som virkelig har det elendig får ikke hjelp. Så om de som virkelig hadde det så elendig kom, ville du hjulpet dem da? Får det deg til å føle deg bedre at du ikke hjelper dem du innbiller deg har det nest-elendigst?

Jeg kan selvfølgelig ikke vite noe om hvorvidt dem du har observert med fine mobiltelefoner har vært tiggere eller ei, men det kan jo være en idé å ikke kategorisere dem som tiggere selvom de ser utenlandske ut. Ikke alle romfolk er tiggere. Ikke alle romfolk er lommetyver.

Å herrefred Ostepopp!!! Få av deg nisseluen din og våkne opp! Tror du virkelig det er de fattigste romfolkene som kommer til Norge? Nope! De som virkelig trenger hjelp har ikke råd til å dra hit, de som kommer er kriminelle, og samtlige romtiggere jeg har sett har også bedre mobiltlf enn meg selv! Toppen av frekkhet var pakket som hadde stasjonert seg i Sandvika utenfor en advokatkontor,. Ved inngangen til bygget var det flere stikk-kontakter, og tror du ikke de hadde linet mobilene sine opp der for lading!!!!!Lå 6 ipader (ja selvfølgelig stjålet) på rekke og rad og tappet gratis strøm, mens det satt utenfor og trakaserte mannen i gata! Få de hjem med en gang, nok er nok!

Anonymous poster hash: 4534a...83d

Neimen i all verden, jeg prøvde bare å poengtere at argumentet med at det ikke er de aller-aller fattigste som kommer, ikke er verdt en dritt.

Du har ingen som helst hold i det du sier om utbredelsen av kriminalitet blant dem som kommer hit, og da spesielt ikke for vinningskriminalitet. Om du kun har sett tiggere med bedre mobiltelefon enn deg selv, har du enten verdens stussligste mobil ELLER de du har sett var ikke tiggere. Jeg har til gode å se en tigger med snacksy telefon, og jeg har sett mange, hver eneste dag.

Det var ikke jeg som skrev det innlegget som du svarte på her - hvis du trodde det :)

Jeg har ikke kalt de noe stygt. Når det gjelder Romfolket eller sigøynere som jeg kaller dem er det en stor andel av dem som driver med svindel. I fjor ble hele 74 falske barn slettet fra folkeregisteret etter at Nav Kontroll aksjonerte mot trygdesvindel blant sigøynere http://www.vl.no/samfunn/avslorte-svindel-for-784-millioner/

Skrevet

Jeg håper tigging vil bli forbudt i Norge, slik at de kan sendes tilbake med det samme. Jeg synes også det blir for dumt å kalle folk rasister fordi de ikke vil ha romfolk som tigger i gatene og forsøppler de stedene de oppholder seg.

Anonymous poster hash: 1131c...5f9
Skrevet

Du som skrev at "om jeg selv skulle bli så fattig at tigging var eneste mulighet...." Ville du da ha begynt å oppføre deg som dyr,- drite ned og forsøple alt rundt deg? Bli en aggressiv tigger som løper etter folk med pappkoppen din mens du roper skjellsord etter dem? Ville du ha kledt deg om tiggerklær på offentlige toaletter mens du har skjult "pradakostymet" under slitte klær for å få sympati?

Jeg har aldri sett en tigger med Pradakostyme. Dette var nytt for meg. Jeg har aldri heller opplevd en utenlandsk tigger i Oslo som har ropt skjellsord etter meg, men jeg har opplevd det med narkomane (tilsynelatende etnisk norske) tiggere flere ganger. Jeg har også opplevd nordmenn som har ropt skjellsord etter tiggere, som hverken var særlig innpåslitne eller ubehagelige.

Om jeg ikke hadde hatt et toalett, hadde jeg hatt to valg: enten slutte å spise eller gå på do et sted hvor det ikke er do. Hva tror du jeg hadde valgt? Hva hadde du valgt?

Trondheim (her jeg bor) må du gjerne ta deg en tur å titte på tiggerne. Håret er rent og nyfarget.

Altså du hadde satt deg i hagen til Ola og bæsjet. Jeg isåfall ville heller gjort som man gjør med hundene, jeg hadde plukket opp etter meg!

Skrevet

Liker dem ikke, og de får ikke en krone av meg selv om de rister så mye på koppen sin at kronestykkene hopper og spretter til alle kanter og de til slutt brøler "Hei heeeeeei!!!!!!!!!!!!!!!!!"

De ønsker ikke å ha vanlige jobber (forsøk gjort på mitt hjemsted som ble nedlagt pga romfolket ikke ønsket det) og de ønsker ikke et greit bosted med do og søppelkasse (OGSÅ forsøkt på mitt hjemsted, men ble avsluttet fordi kun 3(!!) stk brukte tilbudet - resten valgte å sove i kassebiler og i skogen hvor de forsøplet hele det fine turområdet med søppel og avføring.

Ingen ting til overs for dem. Trist at de er her. Den "nødhjelpen" de får kunne vi heller gitt til andre innvandrere som faktisk ønsker å komme i jobb og leve her.  

Anonymous poster hash: a24b5...02c

Dette er interessant. Har du dokumentasjon for dette? Lenke til avisartikkel, for eksempel?

http://www.tb.no/nyheter/vi-pakker-ned-teltet-til-helgen-1.8282239

Håper den virker.... er den om overnattingsted. Ble brukt ganske mye penger på å få det i stand - etter at romfolket selv hadde klaget over hvor synd det er på dem. Men når det kom var de ikke interessert. 

Skrevet

Du som skrev at "om jeg selv skulle bli så fattig at tigging var eneste mulighet...." Ville du da ha begynt å oppføre deg som dyr,- drite ned og forsøple alt rundt deg? Bli en aggressiv tigger som løper etter folk med pappkoppen din mens du roper skjellsord etter dem? Ville du ha kledt deg om tiggerklær på offentlige toaletter mens du har skjult "pradakostymet" under slitte klær for å få sympati?

Jeg har aldri sett en tigger med Pradakostyme. Dette var nytt for meg. Jeg har aldri heller opplevd en utenlandsk tigger i Oslo som har ropt skjellsord etter meg, men jeg har opplevd det med narkomane (tilsynelatende etnisk norske) tiggere flere ganger. Jeg har også opplevd nordmenn som har ropt skjellsord etter tiggere, som hverken var særlig innpåslitne eller ubehagelige.

Om jeg ikke hadde hatt et toalett, hadde jeg hatt to valg: enten slutte å spise eller gå på do et sted hvor det ikke er do. Hva tror du jeg hadde valgt? Hva hadde du valgt?

Må bare si at jeg flere ganger i min hjemby har sett rumenske tiggere som sitter å prater i iPhone....

Skrevet

Jo de synes jeg er fantastisk hyggelige.. spesielt etter at de brøt seg inn i båten min og bodde der en stund.. Dreit ned hele "soverommet" og griset til alt annet. Var muggen mat og drit overalt når jeg fant det ut...

Hadde jeg ferska dem hadde jeg sannsynligvis sittet i fengsel nå.

Anonymous poster hash: 6a8c3...93b

Jeg skjønner ikke hvordan de klarer å bo sånn?! Hadde jeg brutt meg inn i en båt og boddd der så ville det ikke sett sånn ut. Hva slags mennesker er de som bor i menneskeavføring og søppel. Selv hunder bæsjer ikke i sengen sin. De mangler noen grunnleggende innstinkter/skikk.

Anonymous poster hash: 79b75...bd3

Skrevet

Jeg bor i Oslo indre øst, rett ved opptil flere ansamlinger med romfolk, i perioder ihvertfall. Rundt eiendommen har vi ingen problemer overhodet; hverken innbrudd, forsøpling eller annet. Noe tigging selvsagt, men ikke aggressivt, har også opplevd hjelpsomme og omsorgsfulle romdamer når jeg går med store handleposer og lite, grinete barn. Vet at det er noe forsøpling i parkene, men altså - når folk ikke har do-tilgang, hva forventer dere egentlig? At de skal stoppe fordøyelsen?

Jeg sier ikke at det ikke er problemer med romfolk, men jeg synes det er høyst problematisk at de omtales av dere som "pakk", uten den minste forståelse for at dette er folk som kommer fra helt elendige forhold. Det er JÆVLIG lett å si for oss som sitter her, gode og mette og feite og varme. De hadde neppe giddi sitte her og tigge med mindre de måtte, - jeg går ut fra at dere her inne er nokså representative for befolkningen flest, og tiggerne får neppe mye hyggelige tilbakemeldinger fra folk på gata. Sannsynligvis ikke mye penger heller; jeg mener, det sitter folk og tigger utenfor RIMI i Trondheimsveien - ikke akkurat verdens mest velbeslåtte område. Sier ikke det litt om hva slags kår folk kommer fra?

Som sagt. Romfolk/tigging er ikke uproblematisk. Men om jeg en dag skulle stå i den situasjonen at jeg ikke visste min arme råd og ikke kunne fø og kle barnet mitt, da håper jeg at jeg allikevel ville blitt behandlet som et menneske og ikke et udyr. Så det forsøker jeg. Jeg hilser, gir bort en bolle eller et eple nå og da, tenker at jeg skal anerkjenne dem som mennesker og hverken spytte eller fnyse.

Godt skrevet. Ble kvalm av å lese svarene til de andre. Og ingen av rasistene har baller nok og skriver selvfølgelig anonymt.

Enig med mye du skriver. Men må de ødelegge og bæsje ned alt de kommer over selv om de er fattige?

Skrevet

Jeg syns det er utrolig hvor mye erfaringer enkelte her har med disse tiggerne. 

Jeg går forbi tiggere hver eneste dag ved Nationaltheateret stasjon, og opplever ikke i nærheten av det folk her sier. Det jeg opplever er at de står der med enten koppene sine eller bladene sine. Noen sier "pleeeease", noen sier "Folk er folk?" og noen sier ingenting. Så har man en gruppe her og der som sitter og røyker, noen som spiller musikk og noen snakker (høylytt såklart :P) sammen.

Ikke har noen plaget meg på noen måte, men jeg har jo hørt visse historier som er litt merkelige. Som et eksempel synes jeg det er rart at man er tigger hvis man ikke aksepterer å få mat i stedet for penger. Ei venninne av meg gikk og kjøpte en bolle og kaffe til en tigger og ble skjelt ut fordi han heller ville ha penger. Dette syns jeg er merkelig dersom man tigger fordi man ikke har penger til mat.

Har også hørt fra en kompis som jobbet som vekter i sentrum at mange av de stjeler som bare rakkern i butikkene og at det er veldig organisert, med folk som venter utenfor i biler, mens damene går inn med barn på armen og kler på seg mange lag med klær som de går ut med under de vanlige klærne. Han ble også truet på livet da han tok de på fersken en gang..

Syns også det er merkelig at de selv sier at de ikke er interessert i å integreres og å få seg jobb, som de sier selv så er de "reisende" og dette er en del av deres kultur og det skal de fortsette med. Når det er sagt, er det de samme jeg ser år etter år ved Nationaltheateret stasjon og det ser ikke ut som de har tenkt å bevege på seg.

Så jeg kan vel si at jeg er litt delt i min mening. Jeg syns på den ene siden at de kan være her og tigge om de vil det, og selge bladene sine. Men de som kommer hit for å utføre kriminalitet syns jeg såklart kan fortsette å "reise". 

På den annen side så syns jeg det er litt rart at de velger å fortsette å være her, da de aller fleste (som det også kommer frem i denne tråden) er dritt lei av de, og ønsker de dit peppern gror. Ser ikke ut som det er så bra business å være her akkurat.

Skrevet

Jeg tenker at hvis hvem som helst av oss her inne ble behandlet som sigøynere, hadde vel ikke vår oppførsel heller vært helt akseptabel til tider. Har ikke merket noe dårlig oppførsel fra de som har kommet min vei, men mener vel at tigging bør forbys. Når det gjelder forsøpling bør jeg vel ikke forsvare en dårlig handling med en annen, men på tur igjennom byen en tidlig søndagsmorgen, avdekker temmelig mye forsøpling ikke sigøynere bør få skylden for.

Skrevet

Om jeg hadde blitt behandla dårlig av enkelte hadde jeg fortsatt ikke bæsja i båten te folk... 

Fatter ikke hvorfor vi skal hjelpe disse menneskene, vi har mer enn nok med nordmenn som trenger hjelp! Det kommer jo også legale flyktninger hit som får hjelp og vi sender gudene vet hvor mye penger ut av landet for å hjelpe så hvorfor skal vi hjelpe disse ekle, uhygieniske svindlerne? 

Syns det er toppen av frekkhet å komme til Norge for å tigge for så å klage over at de TJENER for lite på tigging! 

Skrevet

Tråden er ryddet etter denne regelen: Innlegg som inneholder hatefullt innhold mot en folkegruppe, religion, livssyn, legning eller rase. Moderatorene forholder seg til Straffelovens § 135a.

Svar på slettede innlegg er også slettet.

Himmel og hav

Brukermoderator

Skrevet

Jeg mener at tigging skal forbys. 

Jeg har også fordommer mot romfolket. Jeg er flau over å innrømme det, men jeg har til gode å møte en hyggelig sigøyner.

De har stjålet fra meg TO ganger på ett år, fulgt etter meg på gaten, for ikke å snakke om all denne forsøplingen som stadig kommer frem i avisen.

Beklager. Jeg vil ikke ha dem her før de lærer seg folkeskikk og hygiene.

Anonymous poster hash: 0c55d...933
Skrevet

Forby tigging og send alle "turister" som ikke kan betale mat og overnatting rett ut av landet.

Gjør om på bistandspolitikken slik at den konsentreres om bærekraftige prosjekter som gjør folk selvhjulpne gjennom hardt arbeid.

Norges som velferdsstat er i store vanskeligheter og vi kan ikke være hele verdens sosialkontor. Da ender vi opp lutfattige selv.

Anonymous poster hash: 755a2...e6b

Skrevet

Jeg ville iallefall ikke satt meg ned i sandkassen der barn leker for å drite, men heller prøvd å finne en annen løsning. Evt gjøre fra meg oppi de dassene som er satt ut til dette formålet, ikke som de heller velger å drite utenfor/på kanten, og grise oppetter veggene på.

"pradakostyme" er i denne sammenhengen pene vanlige moteriktige klær som de har på seg under tiggekostymet, det har jeg sette flere ganger!! Har aldri opplevd narkomane som roper skjellsord etter meg fordi de ikke har fått penger nei, det har romfolkene stått for ;-)

Skrevet

Trondheim (her jeg bor) må du gjerne ta deg en tur å titte på tiggerne. Håret er rent og nyfarget.

Altså du hadde satt deg i hagen til Ola og bæsjet. Jeg isåfall ville heller gjort som man gjør med hundene, jeg hadde plukket opp etter meg!

Det var i Trondheim jeg så de pent kledde tiggerne i tiggeklær...

Skrevet

Syns det et så greit når folk ber romfolket reise hjem, hvor er hjem? Romania? Hvor de ikke får skolegang og personnummer? Hvor de blir diskriminert k helsevesen og i arbeidslivet?

Romfolket er vår tids jøder, og du skal ike tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer seg selv.

Skrevet (endret)

Okei, poenget mitt i denne diskusjonen har ikke vært å forsvare romfolk som oppfører seg dårlig, men å bringe en viss grad av nyanse og ydmykhet inn i debatten. Veldig, veldig mange av de som har deltatt her, virker hverken å ønske eller kunne se romfolk som individer, men som en gruppe som utelukkende er griser, kriminelle eller "pakk". Det å se en hel folkegruppe under ett og å omtale dem på denne måten, uten å tørre å møte den langt mer sammensatte virkeligheten, gjør det selvsagt mye lettere å finne løsninger som gavner oss selv, av typen "pælm dem ut". Det gjør det enklere for oss i det ubehagelige møtet med fattigdom, å kategorisere alle som enten svindlere eller udyr.

Jeg vet ikke hva løsningen er. Jeg vet at det er problemer knyttet til romfolk. Jeg liker ikke bæsj i parken. Men jeg forsøker i utgangspunktet å behandle folk som individer og med den respekt de fortjener som individer, Derfor er det viktig for meg å illustrere at jeg, som tross alt bor ganske nær flere romcamper, ikke opplever hverken forsøpling eller kriminalitet. En dame som tigger utenfor butikken har ikke gjort meg noe galt, og har heller ikke brutt loven. Jeg vet ikke hvorvidt mennesket er fullstendig lovlydig eller ei, men jeg kan heller ikke dømme noen ut fra hvilket folkeslag hun eller han tilhører. Det er klart at om jeg opplever noen som stjeler fra meg, så vil jeg ikke behandle det mennesket særlig pent, uansett hvem det er. Men jeg trenger ikke dømme resten av folkegruppen av den grunn. Jeg trenger ikke avfeie enkeltskjebner (for dem finnes det utvilsomt noen av) fordi noen i samme gruppe oppfører seg dårlig. Jeg forsøker også å tenke meg inn i den situasjonen noen av disse menneskene åpenbart er i, og forsøke å ha en viss ydmykhet for at vår egen rikdom ikke akkurat er min egen fortjeneste, og at jeg er heldig stilt. Det er så himla lett å kritisere møkkete, u-utdannede tiggere når man selv sitter mett og god i sin egen stue.

Jeg vet ikke om noen av dere som skriver her faktisk har snakket med noen av romfolket, men det har faktisk jeg, og det er altså fullt mulig, og jeg har aldri opplevd annet enn omtanke (utover tigging, selvsagt). For eksempel: én gang mistet jeg noe på bakken i det jeg gikk over veien med fulle handleposer og lite, grinete barn, da kom en romdame løpende, plukket opp det jeg mistet og ga det til meg, uten noen mer om og men. En annen gang stod jeg tynnkledd i kulda, da snakket jeg med to romdamer som var bekymret for om jeg frøs. Ingen forsøkte å hverken ta noe eller tigge.

NRK hadde en fin dokumentar om romfolk i Oslo for noen år siden, den finnes her: http://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/mdup11000212/13-03-2012

Den viser ihvertfall et mer nyansert bilde av situasjonen. Anbefales!

Endret av ostepop123
Skrevet

Okei, poenget mitt i denne diskusjonen har ikke vært å forsvare romfolk som oppfører seg dårlig, men å bringe en viss grad av nyanse og ydmykhet inn i debatten. Veldig, veldig mange av de som har deltatt her, virker hverken å ønske eller kunne se romfolk som individer, men som en gruppe som utelukkende er griser, kriminelle eller "pakk". Det å se en hel folkegruppe under ett og å omtale dem på denne måten, uten å tørre å møte den langt mer sammensatte virkeligheten, gjør det selvsagt mye lettere å finne løsninger som gavner oss selv, av typen "pælm dem ut". Det gjør det enklere for oss i det ubehagelige møtet med fattigdom, å kategorisere alle som enten svindlere eller udyr.

Jeg vet ikke hva løsningen er. Jeg vet at det er problemer knyttet til romfolk. Jeg liker ikke bæsj i parken. Men jeg forsøker i utgangspunktet å behandle folk som individer og med den respekt de fortjener som individer, Derfor er det viktig for meg å illustrere at jeg, som tross alt bor ganske nær flere romcamper, ikke opplever hverken forsøpling eller kriminalitet. En dame som tigger utenfor butikken har ikke gjort meg noe galt, og har heller ikke brutt loven. Jeg vet ikke hvorvidt mennesket er fullstendig lovlydig eller ei, men jeg kan heller ikke dømme noen ut fra hvilket folkeslag hun eller han tilhører. Det er klart at om jeg opplever noen som stjeler fra meg, så vil jeg ikke behandle det mennesket særlig pent, uansett hvem det er. Men jeg trenger ikke dømme resten av folkegruppen av den grunn. Jeg trenger ikke avfeie enkeltskjebner (for dem finnes det utvilsomt noen av) fordi noen i samme gruppe oppfører seg dårlig. Jeg forsøker også å tenke meg inn i den situasjonen noen av disse menneskene åpenbart er i, og forsøke å ha en viss ydmykhet for at vår egen rikdom ikke akkurat er min egen fortjeneste, og at jeg er heldig stilt. Det er så himla lett å kritisere møkkete, u-utdannede tiggere når man selv sitter mett og god i sin egen stue.

Jeg vet ikke om noen av dere som skriver her faktisk har snakket med noen av romfolket, men det har faktisk jeg, og det er altså fullt mulig, og jeg har aldri opplevd annet enn omtanke (utover tigging, selvsagt). For eksempel: én gang mistet jeg noe på bakken i det jeg gikk over veien med fulle handleposer og lite, grinete barn, da kom en romdame løpende, plukket opp det jeg mistet og ga det til meg, uten noen mer om og men. En annen gang stod jeg tynnkledd i kulda, da snakket jeg med to romdamer som var bekymret for om jeg frøs. Ingen forsøkte å hverken ta noe eller tigge.

NRK hadde en fin dokumentar om romfolk i Oslo for noen år siden, den finnes her: http://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/mdup11000212/13-03-2012

Den viser ihvertfall et mer nyansert bilde av situasjonen. Anbefales!

Kjære ostepop!

Du er et godt menneske. Hvis flere hadde vært som deg ville verden vært et bedre sted. Jeg støtter dine synspunkter 100% og jeg synes det er forkastelig hvordan enkelte her inne omtaler andre mennesker.

Skrevet

Syns det et så greit når folk ber romfolket reise hjem, hvor er hjem? Romania? Hvor de ikke får skolegang og personnummer? Hvor de blir diskriminert k helsevesen og i arbeidslivet?

Romfolket er vår tids jøder, og du skal ike tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer seg selv.

Faktum er at vi ikke kan adoptere alle som lider i verden. Pengene eksisterer ikke. Den eneste fornuftige måten å håndtere det på er jobbe innad i landet de kommer fra. Her skaper de kun mer økonomiskpress på et velferdssamfunn på randen, mer kriminalitet og mer uro. Helt uten at livskvaliteten deres blir bedre.

Anonymous poster hash: 755a2...e6b

Skrevet

Det finnes så mange andre mennesker som trenger vår hjelp, som ønsker vår hjelp bog setter pris på det. Familier som ønsker å bli integrert. "Ordentlige" flyktninger. Synes heller vi skal bruke penger på de. Enn på disse utakknemlige romfolkene.

Anonymous poster hash: 79b75...bd3

Skrevet

Det var da utrolig pent sagt, Collette - takk!

Skrevet

Jeg skremmes av overskriften "Hva synes du om romfolk" og alle svarene med eksempler på handlinger rompersoner har utført. Å generalisere fra noen utvalgtes handlinger og mene seg berettiget til å fordømme en hel folkegruppe, det er da rasisme?

Jeg liker ikke det en del av romfolket gjør og liker ikke at kløften mellom dem og oss blir større og større. Holdninger som vises i denne tråden er med på å opprettholde rompersoners holdninger også og dermed blir konfliktene stadig større. Jeg mener ikke at det er greit å bæsje i noens båt eller lavvo, men lurer på om det kan være en statement. Hvis dere behandler oss som dritt, skal dere faen meg få dritt. Og så blir de behandlet som dritt fordi de driter overalt. Bokstavelig og i overført betydning.

Har ingen forslag til løsninger, utover å mane til å huske på at det er mennesker dere snakker om. Mennesker formet av en kultur som føler seg undertrykt, forfulgt og sett ned på. Og så kommer jeg i tanker om den treffende kronikken Knut Nærum skrev for et par år siden. http://ipad.dagbladet.no/2012/07/27/kultur/debatt/kommentar/knut_nerum/romfolket/22708521/

Skrevet

Og jeg mangler folkeskikk for å kritisere patetisk interiør....

Skrevet

Og jeg mangler folkeskikk for å kritisere patetisk interiør....

Du må da skjønne at det er veldig frekt å mene at drivved i stua er stygt. Å ikke like romfolket er helt rimelig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...