Gå til innhold

SEPTEMBER 2014 baby


Lovise83

Anbefalte innlegg

Vaskedama: Lykke til på ordinær ultralyd :)

 

Snøleopard: Så artig at du også er 1.gangs gravid :) Det er jeg også og det er en skrekkblandet fryd :) Mest fryd vil jeg si :)

 

Virker som jeg er den eneste som ikke kjenner spark, men plutselig er det også min tur :)

Høres herlig ut å kjenne spark og jeg er spent på hvordan det kjennes ut :)

Er i uke 19+5 :)

Til nå har jeg gått opp 3 kg og ingen kan se at jeg er gravid, men magen ser mindre veltrent ut og jeg trives best i vide klær nå :)

 

Jeg skal på ammeveiledning på sykehuset i begynnelsen av juni, et tilbud til 1.gangsgravide, der vi samles i grupper på 6-8 stk. Noen fler som skal på ammeveiledning?

 

Jeg er bortreist i 9 dager nå pga praksis på studiet, er ikke treningssenter her så jeg kommer til å få abstinenser. Får gått til og fra praksis som blir nesten 1 time per dag, men det blir ikke det samme. Har hjemlengsel og gleder meg til å komme hjem til kjæreste og treningssenter :) Trøster meg med at jeg har ei tulle som er i lamme meg :)

 

Noen fler her som dropper salat på restaurant? Jeg tør ikke spise salat på restaurant og holder meg til det som er stekt, kokt e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det med ammeveiledning før fødsel er veldig lurt, når jeg ventet førstemann gikk jeg på fødselsforberedende kurs, og fikk der se en ammevideo. Det var veldig nyttig da jeg som usikker førstegangsfødende skulle begynne med amming for første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle man ikke kunne spise salat på restaurant i Norge? Om jeg hadde mistanke om at det stod så dårlig til med hygienen ville jeg ikke spist noe av det andre de hadde heller, for å si det sånn ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A_87. Genialt med ammekurs. Kunne ønske jeg hadde fått tilbud om det forrige gang. Dra og sug til deg alt av informasjon.

Blir noe helt annet for meg iallfall å se video/ha et kurs om noe enn å lese om det i en bok. Jeg fikk den boken om ammeinformasjon både denne og forrige gang, og må innrømme at den var kjedelig, så utrulig få ting gikk inn.

Og amming for meg var utrulig trøblete forrige gang pga bla uopdaget brystbetennelse ved fødselen (au). Som jeg har sutret om før :-) Amming var genialt da det virket altså. Så lettvint, praktisk, koselig og vektreduserende. 

 

Vaskedama. Bra at syingen gikk ok igår.

 

Her spiser jeg også salat ute. Eneste gangen jeg ikke gjorde det var da det var åpen servering i solasteken i utlandet på bassengkanten. Der spiste jeg ingenting bortsett fra frukt med skallet på . Men i restauranter der alt ser rent ut, så spiser jeg vilt. Salat er så godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei damer! Er det noen andre her som har fikk vite på ul at babyen var veldig tynn???? Mage måle på babyen min var under kurven. De sa det ikke var farlig enda men noen som har erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DetErBareMeg: Masse lykke til på UL i morgen :)

 

Grunnen til at jeg styrer unna salat på restaurant, er at jeg ikke er sikker på om de skyller den. Er det jordrester på den, kan det i verste fall skade fosteret (toksoplasma). Selv om jeg vet at det er uhyre sjelden, liker jeg å være idiotsikker. Å spise mat på restaurant som er kokt eller stekt gjør jeg glatt, f.eks. en biff som er gjennomstekt er jo trygg å spise da eventuelle bakterier dør :) Er imidlertid enig i at salat er skikkelig godt :) Har med meg salat til lunsj på jobb hver dag :)

 

I dag er jeg skikkelig søtsugen, siden jeg spiste sjokolade i går, men jeg skal klare å holde meg til lørdag :) Får nesten alltid "abstinenser" dagen etter sjokoladeinntak, men jeg vet at det går over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A_87: Ikke noe vondt ment i det hele tatt, men det blir i overkant hysterisk for meg. :) Som sagt, hvis jeg hadde trodd at de ikke skylte salaten, så hadde de antakelig slurvet med alt annet og, så da ville jeg ikke spist på restaurant, punktum. Jeg følger generelle råd, og ettersom det ikke frarådes å spise salat ute, så spiser jeg salat ute, enkelt og greit. Jeg vet ikke, men kanskje det faktum at jeg jobber med potensielt dødelige mikrober hele tiden gjør meg mindre bekymret enn gjennomsnittet, hehe. :ler: Det jeg omgir meg med på jobb setter liksom ting litt i perspektiv. (Pluss at jeg vet litt om hva som skal til for at bakterier trives, og hvor lite sannsynlig det egentlig er at jeg skal få i meg noe sånt ... Så ja, jeg spiser salami også, jeg, når pakken er nyåpnet.)

Men føler du deg tryggere ved å unngå salat ute, så for all del, det er jo ikke akkurat en stor ting å gi avkall på i noen måneder. :) Man skal jo trives som gravid også, så hvis det er det som skal til får det jo bare være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på oul, og her venter vi gutt nummer 3! Herlig! Fått ny termindato, 18 september, og er dermed 19+0 idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på oul i dag og vi venter gutt denne gangen❤️ Da får vi en av hver😃 ble satt tilbake 3 dager på termin til 24 september😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A_87 Jeg har allerede hatt toksoplasmose så jeg er vel imun mot akkurat den hvis jeg har forstått det her rett. ca 10 % av gravide har hatt det. LItt flaks skal en ha. 

 

Vaskedama Gratulerer med vel overstått ul og en til gutt!

 

DetErBareMeg. Førstegangs ultralyd i uke 18 er det du mener ikke sant? Det kommer jo litt an på hvem som tar ul da hvor grundige de er og hvor lang tid de tar. Den siste jeg var på i uke 18 tok en evighet, men det var fordi hun ene var under opplæring/skrev en oppgave, så de tok bilder til det også. Supergøy. Er ikke en selvfølge at du får bilder av fosteret, men det fikk jeg og er ganske vanlig. Noen plasser må du betale for det. Her er en link som sier hva som skjer.http://www.babyverden.no/Gravid/Kontroller/Hva-skjer-pa-ultralydundersokelsen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kaksy; Takk for svar :D førstegangsgravid og førstegangsUL. Mine tanker er ikke så store rundt dette, men de som vet om graviditeten er ifra seg!! Jeg har ikke helt innsett det enda... Har verken vært dårlig eller hatt andre symptomer, så jeg lurer mest på om det virkelig èr et levende vesen der... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttmeis: Ja, kanskje jeg overdriver, men jeg er så pass kritisk at jeg velger å holde meg unna "restaurant-salat", så slipper jeg å bekymre meg :)

Kaksy: Ja, jeg tror det er slik at man er immun mot toksoplasmose om man har hatt det :) Slik jeg skjønte det på min blodprøve, har jeg ikke antistoffer mot toksoplasmose, noe som da betyr at jeg ikke er immun.

 

I morgen er jeg 20 uker på vei og det føles rart å være halvveis :) Jeg tror faktisk jeg blir å kunne bruke bunaden min på 17.mai, siden jeg ikke har fått mage :) Magen kan vel ikke endre seg så drastisk på 3 uker? :P

 

I denne uka og neste uke er jeg i praksis på helsestasjon, så jeg får en del informasjon om svangerskap, noe som er ypperlig :)

 

Når har dere andre termin? 12.september her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke lenge igjen til min oul.

En og en halv dag, så får vi vite helsetilstand og kanskje hvem som skjuler seg der inne.

Kjønn er ikke noe jeg bryr meg om annet enn at det er spennende å vite.

 

Har vært på påsketur i ti dager og bodd med mange andre i familien. Vi delte ett bad og jeg som har problemer med toalett når det er andre tilstede (som kan høre hva jeg gjør, lukte hva jeg har gjort, eller reagere på tiden jeg bruker) fikk bare gått på do (nr2) to ganger. Kjempet som en helt, men ut kom det ikke rare greiene.

Ikke greit å ha en psykisk sperre i tillegg til treg gravidmage...

Men første dag hjemme fikk jeg slappet av godt for det var bare meg og mini her og jeg har endelig klart å gå på do.

 

Nå skal jeg legge meg splitter naken under dyna for jeg har vært innsurra i pysj i påsken, noe som er helt grusomt.

 

Hvilke gleder jeg har om dagen ;)

Få gå på do og sprade rundt naken. Hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei damer! Er det noen andre her som har fikk vite på ul at babyen var veldig tynn???? Mage måle på babyen min var under kurven. De sa det ikke var farlig enda men noen som har erfaring?

Hei damer! Er det noen andre her som har fikk vite på ul at babyen var veldig tynn???? Mage måle på babyen min var under kurven. De sa det ikke var farlig enda men noen som har erfaring?

jeg går på ekstrakontroller pga blodfortynning der de holder øye med vekten på baby. jeg fikk vite HELE første svangerskap at han var for tynn rundt magen og jeg gikk opp knappe 10 kg totalt. (er tynn fra før) han ble født 3165 gram. han var målt til 2,8 kg.

 

det at de mente han var slank rundt magen og at du ikke skal tenke på det nå, er fordi det er litt tidlig å se, de begynte ikke å holde øye med vekta hans før i uke 24, så bare ta det med ro du målene er aldri helt nøyaktige heller,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilha86. Jeg har ikke noen personlige erfaringer med vekt estimering med bebisen inni magen. Men vet at ei venninne fikk spesiell oppfølging pga de var redd for at ungen hennes skulle være veldig liten. Det var han ikke, han var faktisk ganske så perfekt i vekt, ikke liten i det hele tatt. Men vet ikke om det er helt det samme da som du prater om. Tror hennes var mest på slutten.  

 

Tipptopp. Flirte godt her. Ser for deg rope "FREEDOM" og sprade rundt naken i leiligheten deres. Man må finne små gleder i hverdagen. Her er det cappuchinomaskinen hjemme jeg savner! Gleder meg vilt til å komme hjem til den og min vanlige lille kopp om dagen. Og frukt og grønt. Svigers spiser jo ikke grønt i det hele tatt?!? Savner salater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Ja små gleder blir store her :)

Bare det å ligge på sofaen er fantastisk. Satt som sill i tønne i påsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp. Vi har vært på UL i dag. Der så vi en aktiv liten gutt. Da blir storesøster på 3 glad! :-) Vi ble satt frem noen dager, og er nå 18+2 med termin 25.sept. wiii!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig, Meg88!! UL i dag jeg også - gutt :D så gøy! Termin 20.sept, 19+0 i dag. Jeg var sikker på jente og hadde tenkt ut at "hun" skulle hete Alida eller Elvira.... Nå må jeg finne på noe nytt :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Snøleopard. Jeg har også hatt noen dager der det har vært null bevegelse der igjen. Det var ikke noe gøy. Men nå er lille blitt hyper igjen. Hadde en dag især for en uke siden da jeg ikke kjente noe.

Men så kom sparkene igjen. Hurra. Men de dagene det er lite er det jo kanskje nattaktivitet vi ikke får med oss siden vi sover. Ivf-terminen min er 7 sept, så vi har jo samme dato her (og begge jenter i magen).

 

Masse god siste påskedag til alle.

Nei, det var ikke gøy når det plutselig ble stille! Sikkert bare frøkna som hadde snudd litt på seg/hadde en hviledag eller to, eller som du sier, hadde snudd døgnet, men bekymret ble jeg i alle fall! Det var veldig beroligende å kjenne dultene igjen :)

 

Artig at vi har termin samme dag :) Samboer er overbevist om at hun kommer før termin, men slekter hun på meg så blir det heller gode 14 dager over :P Jeg håper samboer får rett :P

 

Første barnet her i gården, så alt er fryktelig spennende :)

Jippi! Jeg har også termin 7 sept!! Det fine er vel at også her er det jente i magen

Gøy å se hvem som føder først, men dog ikke to uker over tiden da! Det er vel ingen av oss forunt.

 

Bekkenet mitt har begynnt å knirke litt det også. Ble helt satt ut i uke 25 sist, men nå tøyer jeg endel og beveger meg mer forsiktig.... langer ikke ut når jeg går. Men er jo også tyngre og eldre enn sist..... Forferdelig dårlig kondis her gitt!

 

Så mange vi er med termin samme dag! Gøy :) Blir spennende å se hvem som føder først ja. Tipper det ikke blir meg :P

 

Ellers kan jeg si at jeg også har vært forsiktig med å spise salat på restauranter, selv om jeg vet faren er minimal. Ganske tidlig i svangerskapet tok jeg sjansen på en burger i utlandet (til tross for kvalme og dårlig matlyst og alt mulig) og oppdaget halvveis i burgeren at den ikke var gjennomstekt. Gjett om det var ei som fikk allverdens kvaler i etterkant. Etter det har jeg vært ganske forsiktig, men jeg har spist en softis :P

 

Denne babyen har så langt fått for lite av både grønnsaker og mosjon, noe jeg håper å rette på framover. Har en litt kaotisk bosituasjon for tiden, så det blir mye halvveisløsninger på ting :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på ultralyd i dag og termin er 25 september. En veldig aktiv jente som viftet med armer og bein. Første ultralyd for oss, så Fantastisk å se og oppleve for både meg og pappaen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at så mange har vært på ultralyd :) Det er noe helt spesielt å se fosteret sitt på skjermen :)

 

Jeg føler jeg går på do i eningen for tiden. Jeg er i praksis på helsestasjon så det passer ikke med stadige avbrytelser for toalettbesøk. Jeg vil heller ikke drikke for lite for da kan jeg bli dehydrert og slapp :P

Nå våkner jeg nesten hver natt av at jeg må tisse!

 

Kjente noe uvant som skjedde i magen min i går, vanskelig å forklare, aner ikke om det var spark eller ikke. Er i uke 20 i dag, så det nærmer seg "sparketid" med stormskritt :)

 

Artig å høre at det ikke bare er jeg som er "hysterisk" med å unngå salatinntak på restaurant :)

 

I dag meddelte jeg nyheten til en medstudent. Enda har jeg ikke sagt noe på jobb, men jeg jobber bare annenhver helg fast, så det er ingen hast :)

 

Nå nærmer det seg leggetid, tidlig opp i praksis i morgen :)

 

Ha en strålende kveld alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...