Tabitha Skrevet 6. februar 2014 #76 Skrevet 6. februar 2014 Kan ikke svare på hvor Gud eventuelt kommer fra, men for meg teller det mest at Gud representerer tro, håp og kjærlighet, og dermed helse. Så vil man få svar på mange spørsmål etter hvert. Men forestiller meg at spørsmålet om hvor Gud kommer ifra, kanskje vil bli oppfattet som et frekt og spottende spørsmål.
Cat.68 Skrevet 6. februar 2014 #77 Skrevet 6. februar 2014 Det er svært ulogisk å tro at det finnes noen gud eller dypere mening med livet. Det er likevel greit å tro på en gud for de som ønsker det å forklare tilværelsen på en enkel og ufullstendig måte via religioner. Mennesker har til enhver tid hatt behov for å fremheve sin egen eksistens foran andre livsformer ved å hevde at en bevisst skapelse ligger bak den del av verden vi klarer å oppfatte. Det reiser seg likevel noen interessante spørsmål ved hele konseptet: Hvor kommer guden fra? Er han/ hun også skapt av en enda større gud? og slik kan man fortsette i det uendelige. Nøkkelen til hele problemet ligger i at vi ikke klarer å forstå uendelighet i vår virkelighetsoppfattelse. Jeg finner det langt mer sannsynlig og logisk at livet har blitt til ved tilfeldig tilstedeværelse av nødvendige stoffer enn at en gud har hatt noe med det å gjøre. Hvor alle disse nødvendige bitene kommer fra har ingen noen mulighet til å svare på siden vi ikke har og trolig aldri vil få mulighet til å oppfatte hva som befinner seg utenfor universets grenser. Hvis vi mener at det finnes energi også utenfor vårt univers så er bare verden enda større og så videre- uendelighet igjen . Spennede filosofering, men ikke noe annet enn filosofering. Hva hver og en ønsker å tro er deres egen sak og burde forbli kun deres egen sak. De som hevder å sitte på den eneste riktige sannheten er ofte sneversynte, ignorante mennesker. Hvis de virkelig levde etter bibelen eller en annen lærebok burde de vise respekt og toleranse for andres oppfatninger istedet for å hisse seg opp over det. Så dere som er troende: fortsett gjerne med det, men ikke fortell meg at jeg tar feil når jeg ikke tror for da har heller ikke jeg noen respekt for dine synspunkter. Hva er vitsen med å kaste bort tiden på ting du uansett ikke finner fullstendig svar på? Bedre å nyte tilværelsen så lenge den varer og akseptere at vi for en stakket stund, kun er statister i universets uendelige og ufattelige skuespill. Anonymous poster hash: d6c9c...bce For meg er det helt ulogisk å tro at det ikke finnes noen gud eller skaperkraft. Jeg kan ikke fatte at noe skal kunne bli til av ingenting uten innblanding av krefter som er annerledes enn dem vi oppfatter. Hva så om alt startet med "big bang"? Hva var før det? Hvor kom energien fra osv? For meg er det uforstålig å avskrive muligheten av en guddommlig kraft hvis man i det heletatt begynner å nærme seg å forstå en flik av evigheten. Anonymous poster hash: 0b868...a11 Flott for deg at du tror det startet slik, men for meg gir det ingen svar bare et nytt spørsmål. Gudetro forutsetter at man slutter å spørre når man kommer til dette: Hvor kommer denne gudommelige krafen fra? Ingenting? Har den selvsagt alltid vært der? Hva er i så fall alltid? Hvis vi støtter oss på Einstein så er ikke tiden konstant, men variabel og forskjellig basert på iakttagernes relative hastighet i forhold til hverandre. Denne tidsforkyvingen har blitt bekreftet ved forsøk så akkurat den delen av relativitetsteorien ser ut til å stemme. Hvorvidt lyshastigheten er konstanten gjenstår å se, men pr. i dag så har ingen bevist motsatt så vidt meg bekjent. Uansett: Jeg finner det mer utfordrende å se på fysikkens spørsmål enn å akseptere religionenes forklaringer fordi jeg ikke sluttet å stille spørsmål ved guden. Mange troende vil sikkert forklare dette med at gud er et åndelig vesen. Hva er i så fall åndelig og hvordan kan det påvirke den fysiske verden (skape den) uten at den er en del av alt og består av energi? Åndelighet eller gudetro er høyst sannsynlig et resultat av menneskers kognitive evner. Noen hevder jo at tro kan flytte fjell, men alt som kan påvirke fysisk materie må bruke en form for energi for å utføre det og dermed består det av energi eller masse. Jeg har ikke påstått at jeg er i nærheten av å forstå evigheten eller uendeligheten som for så vidt er to svært beslektede saker. Jeg sier heller ikke at jeg forstår relativitetsteorien eller det havet av teorier basert på den. Men jeg aksepterer ikke en etter mitt syn, så enkel forklaring som skaperverket beskriver siden det egentlig ikke forklarer noe som helst. Jeg tror ikke noen er i stand til å fullt ut forstå og akseptere begrepet uendelig. Derfor mener jeg fortsatt at det er en artig filosofisk øvelse og opp til hver enkelt å velge den forklaringen man er mest fornøyd med. Lykke til med livet og grip den forklaringen du liker best, men ikke innbill deg at det er den absolutt riktige forklaringen. Aksepter at andre kan se annerledes på det og vær glad du møter mennesker som tar seg bryet med å filosofere over slikt uavhengig av hvilke svar de har valgt å stoppe ved. Folk som ikke har følt litt på slike spørsmål kan fort bli like kjedelige som dem som er hundre prosent overbevist om at de har det riktige svaret synes nå jeg. Jeg har imidlertid ingenting imot at mange slår seg til ro med gudetro for som nevnt over, så finner man heller ikke noe endelig svar i forskningen bare flere spørsmål. Og til slutt: Big bang teoriene gir heller ingen svar på spørsmålene om uendelighet bare et mulig svar på vårt univers mulige livssyklus. Kanskje finnes det mange universer (uendelig mange)? Anonymous poster hash: d6c9c...bce Du skriver så treffende; "Mange troende vil sikkert forklare dette med at gud er et åndelig vesen. Hva er i så fall åndelig og hvordan kan det påvirke den fysiske verden (skape den) uten at den er en del av alt og består av energi?" Det er jo akkurat det mange mener ER Gud. Gud = energi. De grunnleggende 4 element , jord, ild luft og vann. Gud er ALT. Universalkraften som står for alt liv. Jeg skjønner ikke at det kan være så vanskelig å se det i et større perspektiv. Vitenskap og religion trenger ikke å motsette hverandre, heller tversimot.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2014 #78 Skrevet 6. februar 2014 Er noen som har funnet det opp, diktet det opp. Det er bare tull. Er som å tro på julenissen. Anonymous poster hash: ae9d9...8fc Hæ, finnes ikke nissen? Anonymous poster hash: 9c23a...f66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå