Gå til innhold

Inspirert. Hva har misforstått til du var ganske voksen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trodde frem til 15 år at månen lyser.

Og at det heter Kari Kari krigsmann

Lyser ikke månen? Anonymous poster hash: 95ab9...e11

Nei, månen er som en stein, så den har ikke eget "liv" (som i at den ikke har is,vulkaner osv som mange planeter har). Månen lyser fordi den reflekterer lyset fra solen. Det samme gjelder flere stjerner. Eneste som lyser av seg selv er planeter ol som har ild/vulkaner på seg

Da misforstår du igjen. Planeter lyser IKKE av seg selv! De lyser av samme grunn som månen, fordi solen/soler lyser på dem og de reflekterer dette lyset.

Stjerner lyser av seg selv (slik som sola, som er en stjerne), og det er da altså IKKE fordi de "har vulkaner og ild". Tror du virkelig at en liten vulkan er i stand til å lage så sterkt lys at man ser det flere milliarder km unna? Heheheheheh! :P

I tillegg til størrelsen, hva er forskjellen på planeter og stjerner?

• Stjerner lyser av seg selv 
  • Planeter (og måner!) lyser ikke av seg selv

Om dagen lyser Solen så sterkt (selv om det er overskyet) at vi nesten ikke kan se noe annet på himmelen. Hva kan vi se noen ganger om dagen? Månen. Men den er svakere og blekere enn når vi ser den om natten. Om dagen blekner nesten alt annet på himmelen på grunn av Solens sterke lys.

Planeter på stjernehimmelen

Planetene lyser fordi Solen skinner på dem. Siden planetene ikke lyser av seg selv, lyser de mye svakere enn Solen. Derfor kan vi bare se dem om natten, når Solen ikke er på himmelen.

Hvis man er et sted der det er skikkelig mørkt, kan man se flere tusen stjerner. Men i Oslo ser man ikke så mange stjerner. Hvorfor? Fordi det er for mye lys fra byen.

Anonymous poster hash: b4008...509

Hei.

Jeg har nok ikke forklart meg selv godt nok. Stjerner, som solen, lyser av seg selv pga av, ja, ild og vulkaner. Som du sier vil ikke en liten vulkan lyse opp i verdensrommet, men f.eks solen er dekket av ild/magma/vulkaner/kall det hva du vil og ikke kveruler, derfor vil den lyse.

planeter lyser sånn seg ikke av seg selv, (mente stjerner når jeg skrev), men flere planeter har mer "liv" på seg (Jupiter har disse sinnsyke stormene f.eks) enn månen uansett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde brøndbo sang"skjellætta forsein" det er gillette aftershave. I sangen rompa mi. Så for meg et skjellett som sprang etter en taxi!

Også trodde jeg at et par var to-tre. Helt til jeg tenkte at et par sokker er jo bare to...

Vranglære når jeg var lita. Spurt om jeg kunne kjøpe appelsiner. Da sa min far ta med et par-tre. Jeg spurte hvor mange det var, han sa to!

Anonymous poster hash: 7d4a7...2c2

Skrevet

Nei, månen er som en stein, så den har ikke eget "liv" (som i at den ikke har is,vulkaner osv som mange planeter har). Månen lyser fordi den reflekterer lyset fra solen. Det samme gjelder flere stjerner. Eneste som lyser av seg selv er planeter ol som har ild/vulkaner på seg

Da misforstår du igjen. Planeter lyser IKKE av seg selv! De lyser av samme grunn som månen, fordi solen/soler lyser på dem og de reflekterer dette lyset.

Stjerner lyser av seg selv (slik som sola, som er en stjerne), og det er da altså IKKE fordi de "har vulkaner og ild". Tror du virkelig at en liten vulkan er i stand til å lage så sterkt lys at man ser det flere milliarder km unna? Heheheheheh! :P

I tillegg til størrelsen, hva er forskjellen på planeter og stjerner?

• Stjerner lyser av seg selv 
  • Planeter (og måner!) lyser ikke av seg selv
Om dagen lyser Solen så sterkt (selv om det er overskyet) at vi nesten ikke kan se noe annet på himmelen. Hva kan vi se noen ganger om dagen? Månen. Men den er svakere og blekere enn når vi ser den om natten. Om dagen blekner nesten alt annet på himmelen på grunn av Solens sterke lys.

Planeter på stjernehimmelen

Planetene lyser fordi Solen skinner på dem. Siden planetene ikke lyser av seg selv, lyser de mye svakere enn Solen. Derfor kan vi bare se dem om natten, når Solen ikke er på himmelen.

Hvis man er et sted der det er skikkelig mørkt, kan man se flere tusen stjerner. Men i Oslo ser man ikke så mange stjerner. Hvorfor? Fordi det er for mye lys fra byen.

http://www.mn.uio.no/astro/forskning/tema/ressurser/skole/skolebesok/solen.html

Anonymous poster hash: b4008...509

Hei.

Jeg har nok ikke forklart meg selv godt nok. Stjerner, som solen, lyser av seg selv pga av, ja, ild og vulkaner. Som du sier vil ikke en liten vulkan lyse opp i verdensrommet, men f.eks solen er dekket av ild/magma/vulkaner/kall det hva du vil og ikke kveruler, derfor vil den lyse.

planeter lyser sånn seg ikke av seg selv, (mente stjerner når jeg skrev), men flere planeter har mer "liv" på seg (Jupiter har disse sinnsyke stormene f.eks) enn månen uansett.

Hehe...dette kan du ikke...

Anonymous poster hash: 3be9e...94a

Skrevet

Morsom tråd, om enn litt pinlig :)

Her tok det også litt tid før jeg fant ut at det het "klar som EN egg", og "her er det noe muffens", altså at det ikke hadde noe med muffins å gjøre ;)

Skrevet

Jeg ble veldig skuffa da jeg innså at feriepengene må gå til akkurat de samme faste utgiftene man har alle andre mnd i året :P og at det ekstra beløpet man får, inne dekker en ferie for en familie. Haha..

Jeg regner også med at du vet at dette ikke er 'ekstra penger' man får i tillegg til lønnen sin, men at det faktisk er tvungen sparing gjort gjennom hele året, trukket av din lønning?

Anonymous poster hash: ed326...268

Takk for informasjonen, men jeg vet idag hvordan dette fungerer til tross for at jeg hadde et dårlig språk i forrige innlegg ;)

Skrevet

Jeg fikk vite IGÅR at det ikke heter "klar som et egg", men klar som "EN egg". Broren min skjønte ikke den opprinnelige betydningen av tomatvitsen før han var typ nesten 30. ;)

Hmmm. Heter det ikke det?

Når jeg tenker på det. Klar som en egg som i knivsegg?

Jøsses. Da lærte jeg noe nytt. Men det gir jo ingen mening i å være klar som et egg heller?

Anonymous poster hash: 22202...4f0

Ja, tror det er knivsegg.. Jeg aner faktisk ikke hva som er riktig. Har vel bare tenkt at man er like klar som eggene når de er ferdig kokte eller noe. Hihi! 

Jeg trodde det var "klar som ET egg", fordi egget var sprekkeferdig, altså klar til å klekkes. "klar som en egg", som i knivsegg, gir da ingen som helst mening?

Anonymous poster hash: 15bc3...7af

En over her postet en link med forklaring der det stod at knivseggen var ferdig slipt. :)

Jeg så det etter at jeg hadde postet. For meg blir det likevel helt rart å si en egg, men jeg får vel bare venne meg til det :P

Anonymous poster hash: 15bc3...7af

Skrevet

Trodde lenge det het nyttårSAFTEN :P

og jeg har forresten alltid sagt "Klar som et egg"... Alle andre sier jo også det!

Og at kvinnen måtte få orgasme for å lage barn (pinlig).

Skrevet

Da jeg var liten trodde jeg kommunen var grå mus med oransje kjeledresser og gule hjelmer... Aner ikke hvorfor.. Trodde også at det satt små dyr med nåler inni ledninger, og at når jeg fikk støt var det pga de.

Eksen tok ikke navnene i brødrene dal før han var 25...

Anonymous poster hash: b33e2...f25

Skrevet

Ofte kalles ISAF for innsatsstyrkene på norsk ;)

Anonymous poster hash: b2624...dfe

Anonymous poster hash: b2624...dfe

Skrevet

Folk på Grønland var grønne

Anonymous poster hash: 01ba6...e5f

Skrevet

Tok meg litt tid å skjønne at Afrika og Amerika er verdensdeler og ikke land.

Og den siste er jeg så flau over, at jeg faktisk velger å være anonym her.. Jeg trodde fram til jeg var 18 at nordpolen, sydpolen osv faktisk var i Polen......  :sad:  :sad:  :sad: Akkurat som vi sier Nord-Norge, trodde jeg det var Nord-Polen. Nei, huff. Blir skikkelig flau

Anonymous poster hash: d8cbf...054
Skrevet

Haha. Tok meg også MANGE år å forstå at Sør-Afrika var et land og ikke bare sørlige delen av Afrika. Jeg var typ 22 når jeg dreit meg ut i TP pga. det. Kjedelig når sånne blemmer blir avslørt foran alle :P Hehehe

Skrevet

Jeg trodde brøndbo sang"skjellætta forsein" det er gillette aftershave. I sangen rompa mi. Så for meg et skjellett som sprang etter en taxi!

Også trodde jeg at et par var to-tre. Helt til jeg tenkte at et par sokker er jo bare to...

Vranglære når jeg var lita. Spurt om jeg kunne kjøpe appelsiner. Da sa min far ta med et par-tre. Jeg spurte hvor mange det var, han sa to!

Anonymous poster hash: 7d4a7...2c2

Haha, den siste der har jeg også bommet på! Har alltid trodd at et par stk var sånn løst for en 3-4-5, altså et lavt antall av noe.. Helt til mannen fortalte meg at et par er TO. To sko, to sokker, to hansker = et par. Ikke 3-4 stk! Fikk en aha opplevelse der. Var i 20- årene..

Når jeg var lita trodde jeg ikke på magi, tannfeen, påskeharen, osv. Men jeg kom opp med mine egne logiske forklaringer på ting, som at om man legger en tann i et glass vann så ble den til en 10-kroning i løpet av natten. Altså at det var noe i tanna som gjorde at den reagerte med vann etter at den hadde falt ut, og at den dermed ble en penge. Trodde ikke på tannfeen hvertfall.. Fikk SJOKK da lillebroren min hadde mista ei tann og jeg hørte at mamma sa til pappa at de måtte ta ut småpenger på butikken og legge i glasset!

Så trodde jeg at julenissen fantes, men at han ikke kom med gaver til de som fikk gaver fra familien og at det var derfor han aldri kom til oss. Jeg trodde han bare dro rundt med gaver til de som var fattige og ikke fikk andre presanger.

De to siste fant jeg jo ut sannheten om mens jeg var ganske ung da.

Anonymous poster hash: ecf04...177

Skrevet

Og den siste er jeg så flau over, at jeg faktisk velger å være anonym her.. Jeg trodde fram til jeg var 18 at nordpolen, sydpolen osv faktisk var i Polen...... :sad::sad::sad: Akkurat som vi sier Nord-Norge, trodde jeg det var Nord-Polen. Nei, huff. Blir skikkelig flau

Amerika er et land, Nord- og Sør-Amerika er kontinenter.

Anonymous poster hash: e981e...92f

Gjest meg&mini
Skrevet

Hva er det egentlig da? I stedet for Kari?

Gjest meg&mini
Skrevet

Og den siste er jeg så flau over, at jeg faktisk velger å være anonym her.. Jeg trodde fram til jeg var 18 at nordpolen, sydpolen osv faktisk var i Polen...... :sad::sad::sad: Akkurat som vi sier Nord-Norge, trodde jeg det var Nord-Polen. Nei, huff. Blir skikkelig flau

HAHA😂

Herlig!

Skrevet

Haha. Kunne ikke unngå å kommentere dette. Det er riktig at månen ikke lyser, og reflekterer lyset fra solen. Men resonnementet ditt er helt på jorde.

Det er stjernene som lyser, og solen er en stjerne. Det er ikke bare vulkaner men brennende gass som gir det sterke lyset. Det er ekstremt varmt og ikke forenelig med liv.

Jorden er også en stein som månen og lyser ikke, men reflekterer lyset fra solen og fra verdensrommet ser det ut som at jorden lyser, men her er det altså vulkaner og is.

Det er altså ikke noen sammenheng mellom is, vulkaner, "liv", og lysende stjerner.

Anonymous poster hash: 916c0...f0f

Gjest meg&mini
Skrevet

Morsom tråd, om enn litt pinlig :)

Her tok det også litt tid før jeg fant ut at det het "klar som EN egg", og "her er det noe muffens", altså at det ikke hadde noe med muffins å gjøre ;)

😳😳😳

Jeg sier alltid "klar som et egg" OG "her er det noe muffins"

Nå døde jeg litt innvendig.....

Skrevet

Hva er det egentlig da? I stedet for Kari?

Fare, Fare, krigsmann...

Skrevet (endret)

Selv om man vet det heter fare, fare, krigsmann, kan det føre til en ny misforståelse.

Nemlig at man tror "fare" betyr "fare" som i farlig.

Og at det dermed er en advarsel til krigsmannen om at det er farlig-farlig.

Men jeg tror det betyr fare som i "reise". Før i tida sa man jo "fare til Engeland" o.l.

Dermed betyr det sikkert "reis, reis, kriger, døden skal du lide.

Er vel det samme i ordet "farevel" eller "farewell", som egentlig betyr "reis trygt"...?

Endret av Tabitha
Skrevet

Og den siste er jeg så flau over, at jeg faktisk velger å være anonym her.. Jeg trodde fram til jeg var 18 at nordpolen, sydpolen osv faktisk var i Polen...... :sad::sad::sad: Akkurat som vi sier Nord-Norge, trodde jeg det var Nord-Polen. Nei, huff. Blir skikkelig flauAnonymous poster hash: d8cbf...054

Amerika er et land, Nord- og Sør-Amerika er kontinenter. Anonymous poster hash: e981e...92f

Amerika er ikke et land, det er et kontinent. Du sier det jo selv, at nord- og sør-Amerika er kontinenter...

Anonymous poster hash: 09b7f...29f

Skrevet

Haha, at skilpadder faktisk ikke klarer å gå ut/forlate skallet sitt slik de gjør i tegnefilmer. ..

Anonymous poster hash: a6995...054

Skrevet

At "underarm" ikke vil si på undersiden av armen, men nedre del. 

Anonymous poster hash: 538b2...816
Skrevet

Brukte lang tid på å forstå at det kun var tv'en som var svart/hvitt før og ikke mennesker.

Anonymous poster hash: 636ea...46e

Skrevet

Jeg var best i klassen i geografi hele barne- og ungdomsskolen, men jeg var vel 12-13 (jada, ikke voksen, men likevel) før jeg innså at jeg tenke feil på Island og Grønnland. Trodde det var omvendt, siden Island er mye grønnere enn Grønnland :P (Innså at jeg tenkte feil da jeg sa at jeg ville til Grønnland og bade i de varme pyttene :P

Trodde også at det het "Napoleon med gevær", helt til nevøen min hadde lært sangen og uttalte "Napoleon med sin hær" ganske tydelig. 

Nylig fant jeg også ut at det ikke er vits i å ta på deodorant når man allerede har svettet litt. Armhulene må altså være helt rene før man tar på deodorant. 

Anonymous poster hash: 38f31...eea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...