Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #26 Skrevet 18. januar 2014 Jeg ble veldig skuffa da jeg innså at feriepengene må gå til akkurat de samme faste utgiftene man har alle andre mnd i året og at det ekstra beløpet man får, inne dekker en ferie for en familie. Haha.. Jeg regner også med at du vet at dette ikke er 'ekstra penger' man får i tillegg til lønnen sin, men at det faktisk er tvungen sparing gjort gjennom hele året, trukket av din lønning? Anonymous poster hash: ed326...268
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #27 Skrevet 18. januar 2014 Jeg trodde at sangteksten: Mikkel rev, satt og skrev... betydde at han satt og skrevde over en tavle, og at den sprakk så han datt ned. Var voksen før det plutselig gikk opp for meg at han ikke satt overskrevs på tavlen, men at han skrev på den Anonymous poster hash: e9896...7d2
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #28 Skrevet 18. januar 2014 Jeg fikk vite IGÅR at det ikke heter "klar som et egg", men klar som "EN egg". Broren min skjønte ikke den opprinnelige betydningen av tomatvitsen før han var typ nesten 30. Hmmm. Heter det ikke det? Når jeg tenker på det. Klar som en egg som i knivsegg? Jøsses. Da lærte jeg noe nytt. Men det gir jo ingen mening i å være klar som et egg heller?😂 Anonymous poster hash: 22202...4f0
I scream for icecream! Skrevet 18. januar 2014 #29 Skrevet 18. januar 2014 Jeg fikk vite IGÅR at det ikke heter "klar som et egg", men klar som "EN egg". Broren min skjønte ikke den opprinnelige betydningen av tomatvitsen før han var typ nesten 30. Hmmm. Heter det ikke det? Når jeg tenker på det. Klar som en egg som i knivsegg? Jøsses. Da lærte jeg noe nytt. Men det gir jo ingen mening i å være klar som et egg heller? Anonymous poster hash: 22202...4f0 Ja, tror det er knivsegg.. Jeg aner faktisk ikke hva som er riktig. Har vel bare tenkt at man er like klar som eggene når de er ferdig kokte eller noe. Hihi!
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #30 Skrevet 18. januar 2014 Trodde frem til 15 år at månen lyser. Og at det heter Kari Kari krigsmann Lyser ikke månen? Anonymous poster hash: 95ab9...e11 Nei, månen er som en stein, så den har ikke eget "liv" (som i at den ikke har is,vulkaner osv som mange planeter har). Månen lyser fordi den reflekterer lyset fra solen. Det samme gjelder flere stjerner. Eneste som lyser av seg selv er planeter ol som har ild/vulkaner på seg Planeter lyser da ikke. Kun stjerner som sola som gjør det. Anonymous poster hash: 3be9e...94a
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #31 Skrevet 18. januar 2014 Jeg fikk vite IGÅR at det ikke heter "klar som et egg", men klar som "EN egg". Broren min skjønte ikke den opprinnelige betydningen av tomatvitsen før han var typ nesten 30. Ha ha, den vitsen skjønte ikke jeg heller før jeg var 29, tok den når jeg leste den på engelsk Anonymous poster hash: e95f4...037
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #32 Skrevet 18. januar 2014 Jeg fikk vite IGÅR at det ikke heter "klar som et egg", men klar som "EN egg". Broren min skjønte ikke den opprinnelige betydningen av tomatvitsen før han var typ nesten 30. Hmmm. Heter det ikke det? Når jeg tenker på det. Klar som en egg som i knivsegg? Jøsses. Da lærte jeg noe nytt. Men det gir jo ingen mening i å være klar som et egg heller? Anonymous poster hash: 22202...4f0 Ja, tror det er knivsegg.. Jeg aner faktisk ikke hva som er riktig. Har vel bare tenkt at man er like klar som eggene når de er ferdig kokte eller noe. Hihi! http://spennendesprog.blogspot.no/2012/02/klar-som-et-egg.html Er du klar? Klart jeg er klar, klar som et egg! Men er det noe som ikke er klart må det jo være egg. Noen liker de smilende, andre hardkokte, det er ingen definisjon på når et egg er klart.Her har egget skifta kjønn i uttrykket. Egentlig heter det klar som EN egg, dvs. som en slipt kant på et skjære-, hogge- eller stikkredskap. At man er klar som en nyslipt og blankpusse kniv eller klinge til å gyve løs på en jobb, det gir mening. Egg finner man også i navnet Beseggen som er en skarp fjellkam, og i verbet å egge noen til dåd. Ordet er også beslekta med det engelske edge, og med agn som man setter på fiskekroken. Det har derimot ingenting med det som kommer ut bak på ei høre å gjøre, selv om ordene er like. Anonymous poster hash: b4008...509
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #33 Skrevet 18. januar 2014 Jeg fikk vite IGÅR at det ikke heter "klar som et egg", men klar som "EN egg". Broren min skjønte ikke den opprinnelige betydningen av tomatvitsen før han var typ nesten 30. Hmmm. Heter det ikke det?Når jeg tenker på det. Klar som en egg som i knivsegg? Jøsses. Da lærte jeg noe nytt. Men det gir jo ingen mening i å være klar som et egg heller? Anonymous poster hash: 22202...4f0 Ja, tror det er knivsegg.. Jeg aner faktisk ikke hva som er riktig. Har vel bare tenkt at man er like klar som eggene når de er ferdig kokte eller noe. Hihi! http://spennendesprog.blogspot.no/2012/02/klar-som-et-egg.html Er du klar? Klart jeg er klar, klar som et egg! Men er det noe som ikke er klart må det jo være egg. Noen liker de smilende, andre hardkokte, det er ingen definisjon på når et egg er klart. Her har egget skifta kjønn i uttrykket. Egentlig heter det klar som EN egg, dvs. som en slipt kant på et skjære-, hogge- eller stikkredskap. At man er klar som en nyslipt og blankpusse kniv eller klinge til å gyve løs på en jobb, det gir mening. Egg finner man også i navnet Beseggen som er en skarp fjellkam, og i verbet å egge noen til dåd. Ordet er også beslekta med det engelske edge, og med agn som man setter på fiskekroken. Det har derimot ingenting med det som kommer ut bak på ei høre å gjøre, selv om ordene er like. Anonymous poster hash: b4008...509 Herregud. Jeg er snart 40 år og har sagt dette til NÅ. Hva mer idiotisk er det jeg går rundt og sier? *flau* Anonymous poster hash: 22202...4f0
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #34 Skrevet 18. januar 2014 Trodde frem til 15 år at månen lyser. Og at det heter Kari Kari krigsmann Lyser ikke månen? Anonymous poster hash: 95ab9...e11 Nei, månen er som en stein, så den har ikke eget "liv" (som i at den ikke har is,vulkaner osv som mange planeter har). Månen lyser fordi den reflekterer lyset fra solen. Det samme gjelder flere stjerner. Eneste som lyser av seg selv er planeter ol som har ild/vulkaner på seg Da misforstår du igjen. Planeter lyser IKKE av seg selv! De lyser av samme grunn som månen, fordi solen/soler lyser på dem og de reflekterer dette lyset. Stjerner lyser av seg selv (slik som sola, som er en stjerne), og det er da altså IKKE fordi de "har vulkaner og ild". Tror du virkelig at en liten vulkan er i stand til å lage så sterkt lys at man ser det flere milliarder km unna? Heheheheheh! I tillegg til størrelsen, hva er forskjellen på planeter og stjerner? Stjerner lyser av seg selv Planeter (og måner!) lyser ikke av seg selv Om dagen lyser Solen så sterkt (selv om det er overskyet) at vi nesten ikke kan se noe annet på himmelen. Hva kan vi se noen ganger om dagen? Månen. Men den er svakere og blekere enn når vi ser den om natten. Om dagen blekner nesten alt annet på himmelen på grunn av Solens sterke lys. Planeter på stjernehimmelenPlanetene lyser fordi Solen skinner på dem. Siden planetene ikke lyser av seg selv, lyser de mye svakere enn Solen. Derfor kan vi bare se dem om natten, når Solen ikke er på himmelen. Hvis man er et sted der det er skikkelig mørkt, kan man se flere tusen stjerner. Men i Oslo ser man ikke så mange stjerner. Hvorfor? Fordi det er for mye lys fra byen. http://www.mn.uio.no/astro/forskning/tema/ressurser/skole/skolebesok/solen.html Anonymous poster hash: b4008...509
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #35 Skrevet 18. januar 2014 Trodde frem til 15 år at månen lyser. Og at det heter Kari Kari krigsmann Lyser ikke månen? Anonymous poster hash: 95ab9...e11 Nei, månen er som en stein, så den har ikke eget "liv" (som i at den ikke har is,vulkaner osv som mange planeter har). Månen lyser fordi den reflekterer lyset fra solen. Det samme gjelder flere stjerner. Eneste som lyser av seg selv er planeter ol som har ild/vulkaner på segHaha, logisk når du sier det på den måten ja!!! *flau*Anonymous poster hash: 95ab9...e11 Så lærte du noe i dag og har en ny ting å bidra med i sånne tråder som dette Jeg trodde til for ganske kort tid siden at det het Ishavsstyrkene (ISAF) og syns det var veldig merkelig at Norge sendte de til Afganistan hvor de ikke har noe hav Anonymous poster hash: e1e99...8f1 Ups - hva heter ISAF egentlig? Anonymous poster hash: ba56c...f35
LillaGorilla♥♥ Skrevet 18. januar 2014 #36 Skrevet 18. januar 2014 Trodde frem til 15 år at månen lyser. Og at det heter Kari Kari krigsmann Lyser ikke månen? Anonymous poster hash: 95ab9...e11 Nei, månen er som en stein, så den har ikke eget "liv" (som i at den ikke har is,vulkaner osv som mange planeter har). Månen lyser fordi den reflekterer lyset fra solen. Det samme gjelder flere stjerner. Eneste som lyser av seg selv er planeter ol som har ild/vulkaner på segHaha, logisk når du sier det på den måten ja!!! *flau*Anonymous poster hash: 95ab9...e11 Så lærte du noe i dag og har en ny ting å bidra med i sånne tråder som dette Jeg trodde til for ganske kort tid siden at det het Ishavsstyrkene (ISAF) og syns det var veldig merkelig at Norge sendte de til Afganistan hvor de ikke har noe hav Anonymous poster hash: e1e99...8f1 Ups - hva heter ISAF egentlig? Anonymous poster hash: ba56c...f35 International Security Assistance Force
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #37 Skrevet 18. januar 2014 Trodde frem til 15 år at månen lyser. Og at det heter Kari Kari krigsmann Lyser ikke månen? Anonymous poster hash: 95ab9...e11 Nei, månen er som en stein, så den har ikke eget "liv" (som i at den ikke har is,vulkaner osv som mange planeter har). Månen lyser fordi den reflekterer lyset fra solen. Det samme gjelder flere stjerner. Eneste som lyser av seg selv er planeter ol som har ild/vulkaner på segHaha, logisk når du sier det på den måten ja!!! *flau*Anonymous poster hash: 95ab9...e11 Så lærte du noe i dag og har en ny ting å bidra med i sånne tråder som dette Jeg trodde til for ganske kort tid siden at det het Ishavsstyrkene (ISAF) og syns det var veldig merkelig at Norge sendte de til Afganistan hvor de ikke har noe hav Anonymous poster hash: e1e99...8f1 Ups - hva heter ISAF egentlig? Anonymous poster hash: ba56c...f35 International Security Assistance Force Ja, det googlet jeg. Men hva heter det visst det ikke heter ishavsstyrkene? Anonymous poster hash: ba56c...f35
LillaGorilla♥♥ Skrevet 18. januar 2014 #38 Skrevet 18. januar 2014 Trodde frem til 15 år at månen lyser. Og at det heter Kari Kari krigsmann Lyser ikke månen? Anonymous poster hash: 95ab9...e11 Nei, månen er som en stein, så den har ikke eget "liv" (som i at den ikke har is,vulkaner osv som mange planeter har). Månen lyser fordi den reflekterer lyset fra solen. Det samme gjelder flere stjerner. Eneste som lyser av seg selv er planeter ol som har ild/vulkaner på segHaha, logisk når du sier det på den måten ja!!! *flau*Anonymous poster hash: 95ab9...e11 Så lærte du noe i dag og har en ny ting å bidra med i sånne tråder som dette Jeg trodde til for ganske kort tid siden at det het Ishavsstyrkene (ISAF) og syns det var veldig merkelig at Norge sendte de til Afganistan hvor de ikke har noe hav Anonymous poster hash: e1e99...8f1 Ups - hva heter ISAF egentlig? Anonymous poster hash: ba56c...f35 International Security Assistance Force Ja, det googlet jeg. Men hva heter det visst det ikke heter ishavsstyrkene? Anonymous poster hash: ba56c...f35 Hehe, du sier det jo selv- ISAF-styrkene.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #39 Skrevet 18. januar 2014 Trodde frem til 15 år at månen lyser. Og at det heter Kari Kari krigsmann Lyser ikke månen? Anonymous poster hash: 95ab9...e11 Nei, månen er som en stein, så den har ikke eget "liv" (som i at den ikke har is,vulkaner osv som mange planeter har). Månen lyser fordi den reflekterer lyset fra solen. Det samme gjelder flere stjerner. Eneste som lyser av seg selv er planeter ol som har ild/vulkaner på segHaha, logisk når du sier det på den måten ja!!! *flau*Anonymous poster hash: 95ab9...e11 Så lærte du noe i dag og har en ny ting å bidra med i sånne tråder som dette Jeg trodde til for ganske kort tid siden at det het Ishavsstyrkene (ISAF) og syns det var veldig merkelig at Norge sendte de til Afganistan hvor de ikke har noe hav Anonymous poster hash: e1e99...8f1 Ups - hva heter ISAF egentlig? Anonymous poster hash: ba56c...f35 International Security Assistance Force Ja, det googlet jeg. Men hva heter det visst det ikke heter ishavsstyrkene? Anonymous poster hash: ba56c...f35 ISAF Anonymous poster hash: 1f1bb...e8d
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #40 Skrevet 18. januar 2014 Trodde frem til 15 år at månen lyser. Og at det heter Kari Kari krigsmann Lyser ikke månen? Anonymous poster hash: 95ab9...e11 Nei, månen er som en stein, så den har ikke eget "liv" (som i at den ikke har is,vulkaner osv som mange planeter har). Månen lyser fordi den reflekterer lyset fra solen. Det samme gjelder flere stjerner. Eneste som lyser av seg selv er planeter ol som har ild/vulkaner på segHaha, logisk når du sier det på den måten ja!!! *flau*Anonymous poster hash: 95ab9...e11 Så lærte du noe i dag og har en ny ting å bidra med i sånne tråder som dette Jeg trodde til for ganske kort tid siden at det het Ishavsstyrkene (ISAF) og syns det var veldig merkelig at Norge sendte de til Afganistan hvor de ikke har noe hav Anonymous poster hash: e1e99...8f1 Ups - hva heter ISAF egentlig? Anonymous poster hash: ba56c...f35 International Security Assistance Force Ja, det googlet jeg. Men hva heter det visst det ikke heter ishavsstyrkene? Anonymous poster hash: ba56c...f35 Hehe, du sier det jo selv- ISAF-styrkene. Flau..... Anonymous poster hash: ba56c...f35
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #41 Skrevet 18. januar 2014 Det tok meg alt for lang tid å få med meg at Sør-Afrika er et land og ikke bare sørlige delen av Afrika. Piiinlig. Anonymous poster hash: 538b2...816
I scream for icecream! Skrevet 18. januar 2014 #42 Skrevet 18. januar 2014 Trodde frem til 15 år at månen lyser. Og at det heter Kari Kari krigsmann Lyser ikke månen? Anonymous poster hash: 95ab9...e11 Nei, månen er som en stein, så den har ikke eget "liv" (som i at den ikke har is,vulkaner osv som mange planeter har). Månen lyser fordi den reflekterer lyset fra solen. Det samme gjelder flere stjerner. Eneste som lyser av seg selv er planeter ol som har ild/vulkaner på segHaha, logisk når du sier det på den måten ja!!! *flau*Anonymous poster hash: 95ab9...e11 Så lærte du noe i dag og har en ny ting å bidra med i sånne tråder som dette Jeg trodde til for ganske kort tid siden at det het Ishavsstyrkene (ISAF) og syns det var veldig merkelig at Norge sendte de til Afganistan hvor de ikke har noe hav Anonymous poster hash: e1e99...8f1 Ups - hva heter ISAF egentlig? Anonymous poster hash: ba56c...f35 International Security Assistance Force Ja, det googlet jeg. Men hva heter det visst det ikke heter ishavsstyrkene? Anonymous poster hash: ba56c...f35 Hehe, du sier det jo selv- ISAF-styrkene. Flau..... Anonymous poster hash: ba56c...f35 Jeg ler meg ihjel!
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #43 Skrevet 18. januar 2014 Jeg trodde at når noen måtte skjæres løs fra et bilvrak, så skjærte brannvesenet i kroppen til mennesket og ikke i bilen. Det måtte jo gjøre så vondt!! Anonymous poster hash: 4ae0c...338
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #44 Skrevet 18. januar 2014 Jeg fikk vite IGÅR at det ikke heter "klar som et egg", men klar som "EN egg". Broren min skjønte ikke den opprinnelige betydningen av tomatvitsen før han var typ nesten 30. Hmmm. Heter det ikke det? Når jeg tenker på det. Klar som en egg som i knivsegg? Jøsses. Da lærte jeg noe nytt. Men det gir jo ingen mening i å være klar som et egg heller? Anonymous poster hash: 22202...4f0 Ja, tror det er knivsegg.. Jeg aner faktisk ikke hva som er riktig. Har vel bare tenkt at man er like klar som eggene når de er ferdig kokte eller noe. Hihi! Jeg trodde det var "klar som ET egg", fordi egget var sprekkeferdig, altså klar til å klekkes. "klar som en egg", som i knivsegg, gir da ingen som helst mening? Anonymous poster hash: 15bc3...7af
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #45 Skrevet 18. januar 2014 Trodde frem til 15 år at månen lyser. Og at det heter Kari Kari krigsmann hva heter det? Jeg er 26, vet det ikke enda Anonymous poster hash: 7d4a7...2c2
I scream for icecream! Skrevet 18. januar 2014 #46 Skrevet 18. januar 2014 Trodde frem til 15 år at månen lyser. Og at det heter Kari Kari krigsmann hva heter det? Jeg er 26, vet det ikke enda Anonymous poster hash: 7d4a7...2c2 Fare, fare krigsmann.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #47 Skrevet 18. januar 2014 Trodde frem til 15 år at månen lyser. Og at det heter Kari Kari krigsmann hva heter det? Jeg er 26, vet det ikke enda Anonymous poster hash: 7d4a7...2c2 Fare fare krigsmann?? Anonymous poster hash: 22202...4f0
I scream for icecream! Skrevet 18. januar 2014 #48 Skrevet 18. januar 2014 Jeg fikk vite IGÅR at det ikke heter "klar som et egg", men klar som "EN egg". Broren min skjønte ikke den opprinnelige betydningen av tomatvitsen før han var typ nesten 30. Hmmm. Heter det ikke det? Når jeg tenker på det. Klar som en egg som i knivsegg? Jøsses. Da lærte jeg noe nytt. Men det gir jo ingen mening i å være klar som et egg heller? Anonymous poster hash: 22202...4f0 Ja, tror det er knivsegg.. Jeg aner faktisk ikke hva som er riktig. Har vel bare tenkt at man er like klar som eggene når de er ferdig kokte eller noe. Hihi! Jeg trodde det var "klar som ET egg", fordi egget var sprekkeferdig, altså klar til å klekkes. "klar som en egg", som i knivsegg, gir da ingen som helst mening? Anonymous poster hash: 15bc3...7af En over her postet en link med forklaring der det stod at knivseggen var ferdig slipt.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #49 Skrevet 18. januar 2014 Jeg fikk vite IGÅR at det ikke heter "klar som et egg", men klar som "EN egg". Broren min skjønte ikke den opprinnelige betydningen av tomatvitsen før han var typ nesten 30. Hmmm. Heter det ikke det?Når jeg tenker på det. Klar som en egg som i knivsegg? Jøsses. Da lærte jeg noe nytt. Men det gir jo ingen mening i å være klar som et egg heller? Anonymous poster hash: 22202...4f0 Ja, tror det er knivsegg.. Jeg aner faktisk ikke hva som er riktig. Har vel bare tenkt at man er like klar som eggene når de er ferdig kokte eller noe. Hihi! Jeg trodde det var "klar som ET egg", fordi egget var sprekkeferdig, altså klar til å klekkes. "klar som en egg", som i knivsegg, gir da ingen som helst mening? Anonymous poster hash: 15bc3...7af Klart det gir mening. Klar som en egg er en annen måte å si skarp som en egg. See? Anonymous poster hash: ed326...268
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #50 Skrevet 18. januar 2014 Jeg fikk vite IGÅR at det ikke heter "klar som et egg", men klar som "EN egg". Broren min skjønte ikke den opprinnelige betydningen av tomatvitsen før han var typ nesten 30. Hmmm. Heter det ikke det? Når jeg tenker på det. Klar som en egg som i knivsegg? Jøsses. Da lærte jeg noe nytt. Men det gir jo ingen mening i å være klar som et egg heller?Anonymous poster hash: 22202...4f0 hahahaha... Da lærte jeg noe nytt også... Anonymous poster hash: 7d4a7...2c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå