Gå til innhold

Kontantstøtte og valget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at barnet har fylt 1 år er kontantstøtte kun et reellt valg for den som har samboer eller er gift. Derfor er jeg imot.

Alenemødre skal tvinges ut i arbeid ellere i studier, mens samboende mødre og gifte mødre kan gå hjemme på statens sin regning. Det er urettferdig.

Ønker man å være hjemme får man finansiere det selv.

ps. jeg er samboer og ikke alenemor, men jeg ser urettferdigheten i at barna ikke får det samme

Anonymous poster hash: 238c3...3cb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fullstendig imot!

Du mener det er best for en som akkurat har fylt 1 år å være i barnehage fra 07 til 16 ?

Du må være en flott og omsorgsfull mamma!

Anonymous poster hash: 34773...907

Ja, det vil jeg absolutt påstå at jeg er ;)

Hvordan kan du være det når du mener en ettåring har det best i en barnehage hele dagen?

Er det ikke bedre å få være hjemme med mamma til de er 2 dersom man kan ha den muligheten?

Skrevet

FOR!! Å kunne være hjemme med barna litt lenger er en investering for fremtiden. Sånt blir det trygge og glade barn av :)

Anonymous poster hash: d932f...53a
Skrevet

Etter at barnet har fylt 1 år er kontantstøtte kun et reellt valg for den som har samboer eller er gift. Derfor er jeg imot.

Alenemødre skal tvinges ut i arbeid ellere i studier, mens samboende mødre og gifte mødre kan gå hjemme på statens sin regning. Det er urettferdig.

ps. jeg er samboer og ikke alenemor, men jeg ser urettferdigheten i at barna ikke får det samme

Men er du klar over at den barnehageplassen ungen da må ha koster MYE mer enn om foreldrene hadde mottatt kontantstøtte?

Da er du jo litt sånn "om en unge får lungebetennelse burde ALLE få det, ellers er det urettferdig!"

Skrevet

Men er du klar over at den barnehageplassen ungen da må ha koster MYE mer enn om foreldrene hadde mottatt kontantstøtte?

Da er du jo litt sånn "om en unge får lungebetennelse burde ALLE få det, ellers er det urettferdig!"

Jeg er klar over at barnehage koster mer, men jeg mener likevel at når alle roper om valgfrihet så burde det være valgfrihet for alle eller for ingen.

Det dere mener er altså "valgfrihet for MEG og så driter jeg i alle andre". Det er ikke særlig sjarmerende.....

Skrevet

Jeg mottar kontanstøtte selv nå, så må jo være for ;) Synes det er en ok ordning, men mener den burde vært høyere og at det ble satt flere krav til de som mottar den. Er f.eks mange i dag som jobber og finansierer dagmammaen med de pengene, det er feil.

Argumentet med at det hindrer integreringen av kvinner med minioritetsbagrunn blir også veldig feil for meg. Hvorfor skal jeg som i alle år jobber og betaler skatt straffes for at noen velger å utnytte systemet og ikke integrere seg i det landet de lever i? Blodig urettferdig.Anonymous poster hash: ce084...4fb

Hvorfor skal jeg som ikke har råd til å gå hjemme på kontantstøtte, gå på jobb og betale skatt for at du og andre skal kunne være hjemmeværende? Blodig urettferdig!

Jeg ønsker heller at mine skattepenger skal bidra til et bedre skole- og helsetilbud til barna mine.

Anonymous poster hash: 3b20f...28b

nå koster barnehageplassen til barne ditt staten mye mer pr mnd enn kostnader til kontantstøtte pr mnd

Anonymous poster hash: 06d47...c1e

Skrevet

Dere vet at det er billigere for staten å punge ut med kontantstøtte enn det er å punge ut for en barnehageplass eller? Dere som mener at dere betaler for at andre kan gå hjemme, altså! Anonymous poster hash: 34773...907

Der tror jeg at du tar feil. Det er mye mer lønnsomt for staten å betale barnehageplass og dermed ha et menneske til i arbeid enn å betale kontantstøtte for en som ikke bidrar til BNP.. Kontantstøtte er nok et eksempel på idiotiske støtteordninger. Dette er ikke bærekraftig fremover. De fleste barn har det helt fint i barnehagen som ettåringer, og det er ingen som tar skade av det på noe vis. De som går hjemme i skjørtene til mor hele dagen opplever jeg som mer uselvstendige og selvsentrerte.

Anonymous poster hash: 22b87...b1e

Skrevet

Imot- men at det kanskje kunnet være støtteordninger man kunne søke om dersom man har spesielt sensitive barn hadde nok vært en god ide tror jeg. Men likevel- kontantstøtten er uansett bare for de rikeste som har råd til det- så den er urettferdig, og utrolig lite bærekraftig. Jeg ønsker meg heller en fortsatt velferdsstat for mine barn enn at de kan være hjemme lengre. 

Skrevet

Dere vet at det er billigere for staten å punge ut med kontantstøtte enn det er å punge ut for en barnehageplass eller? Dere som mener at dere betaler for at andre kan gå hjemme, altså! Anonymous poster hash: 34773...907

Der tror jeg at du tar feil. Det er mye mer lønnsomt for staten å betale barnehageplass og dermed ha et menneske til i arbeid enn å betale kontantstøtte for en som ikke bidrar til BNP.. Kontantstøtte er nok et eksempel på idiotiske støtteordninger. Dette er ikke bærekraftig fremover. De fleste barn har det helt fint i barnehagen som ettåringer, og det er ingen som tar skade av det på noe vis. De som går hjemme i skjørtene til mor hele dagen opplever jeg som mer uselvstendige og selvsentrerte.

Anonymous poster hash: 22b87...b1e

FEIL!

Da burde du undersøke litt nærmere. En barnehageplass er MYE dyrere enn 3000,- pr. måned. Dessuten er det skjelden at en arbeidsplass står tom da noen er i permisjon. Som oftest er det vikarer, og det telles også som verdiskapning!

Skrevet

Er det ingen som tenker på hva man skal gjøre uten kontantstøtten om man ikke får barnehageplass? Man finner ikke dagmamma til 2300,- per mnd, og det kan bli vanskelig for mange å ta hele regningen selv. Også urettferdig siden de som får barnehageplass får mesteparten sponset av staten.

Jeg synes i allefall en avvikling av kontantstøtten bør forutsette at reell full barnehagedekning fra 1 år er på plass først, uansett når på året man er født.

Men egentlig ser jeg ikke noe galt i at kontantstøtten fortsetter for 1-åringer uansett...

Anonymous poster hash: b5670...5fc
Skrevet

Der tror jeg at du tar feil. Det er mye mer lønnsomt for staten å betale barnehageplass og dermed ha et menneske til i arbeid enn å betale kontantstøtte for en som ikke bidrar til BNP.. Kontantstøtte er nok et eksempel på idiotiske støtteordninger. Dette er ikke bærekraftig fremover. De fleste barn har det helt fint i barnehagen som ettåringer, og det er ingen som tar skade av det på noe vis. De som går hjemme i skjørtene til mor hele dagen opplever jeg som mer uselvstendige og selvsentrerte. Anonymous poster hash: 22b87...b1e

Herregud for noen påstander du kommer med, tydelig at du er litt bitter og surmaga for at noen har mulighet til å gå hjemme med barna sine og ikke du.

Anonymous poster hash: ce084...4fb

Skrevet

Etter at barnet har fylt 1 år er kontantstøtte kun et reellt valg for den som har samboer eller er gift. Derfor er jeg imot. Alenemødre skal tvinges ut i arbeid ellere i studier, mens samboende mødre og gifte mødre kan gå hjemme på statens sin regning. Det er urettferdig.Ønker man å være hjemme får man finansiere det selv. ps. jeg er samboer og ikke alenemor, men jeg ser urettferdigheten i at barna ikke får det sammeAnonymous poster hash: 238c3...3cb

Men er du klar over at den barnehageplassen ungen da må ha koster MYE mer enn om foreldrene hadde mottatt kontantstøtte? Da er du jo litt sånn "om en unge får lungebetennelse burde ALLE få det, ellers er det urettferdig!"Anonymous poster hash: 34773...907

Jeg er klar over at barnehage koster mer, men jeg mener likevel at når alle roper om valgfrihet så burde det være valgfrihet for alle eller for ingen.Det dere mener er altså "valgfrihet for MEG og så driter jeg i alle andre". Det er ikke særlig sjarmerende.....   Anonymous poster hash: 238c3...3cb

Men det er helt greit å tenke at: "når ikke jeg får det så skal ingen andre få det heller" ?

Skrevet

Jeg er helt for kontanstøtten!!Ikke fordi at folk skal "tjene pengee"på å gå hjemme lenger,men..vi fikk ikke bhg.plass før sønnen vår var 2.5år,og vi hadde ingen andre muligheter enn å være hjemme med han...!Å da syns jeg bare det er rett og rimelig at vi fikk en liten hjelp økonomisk av det offentlige-ja for det var jo de som sto gang på gang å lovet og garanterte full bhg.dekning...!!Så i en sånn situasjon er det ingen grunn til at foreldre kun skal ha en mulighet til inntekt,for det var ikke selvvalgt å gå hjemme,det var det det offentlige som tvingte oss til!!

Skrevet

Ja jeg hører jo dere sosialister gnåle om dette, men hvor er fakta henn?

Og hvis det er så ille, hvorfor fortsetter da Jensebass å spy ut penger til våre nye landsmenn og alle hans fettere og kusiner i den tredje verden. Hvis det er så ille med velferdsstaten burde vi ikke da stenge krana og sørge for oss selv?? Anonymous poster hash: ce084...4fb

Har Jensebassen så mange fettere og kusiner i den tredje verden altså? Da er jeg helt enig i at han ikke bør spy penger ut til de. Hent de heller til landet så de kan bidra til å bygge Norge :)

Mener du for alvor at du betaler nok skatt til å dekke din egen barnehage og utdanning, svangerskapskontroller og fødsler, veiene du kjører på og ferjene du tar, legebesøk og sykehusopphold (veldig få av oss slipper helt unna det gjennom livet), hjemmesykepleie og sykehjemsplass?

Altså helt på alvor så mener du det? Anonymous poster hash: 5bec7...076

Nå var det vel strengt tatt ikke jensebass sine fettere det var ment her da, det var våre nye landsmenns fettere det ble siktet til.

Og ja regnskapet går opp fordi vi alle bidrar til fellesskapet med vår del. Det er de som ikke bidrar med en kr men bare suger ut som er problemet.

Jeg mener det er en god investering for landet vårt å betale foreldre for å være hjemme med barnet sitt et ekstra år fordi jeg mener at ett åringer ikke har noe i en institusjon å gjøre.

Gjest Vinglepetrine
Skrevet

Etter at barnet har fylt 1 år er kontantstøtte kun et reellt valg for den som har samboer eller er gift. Derfor er jeg imot. Alenemødre skal tvinges ut i arbeid ellere i studier, mens samboende mødre og gifte mødre kan gå hjemme på statens sin regning. Det er urettferdig.Ønker man å være hjemme får man finansiere det selv. ps. jeg er samboer og ikke alenemor, men jeg ser urettferdigheten i at barna ikke får det sammeAnonymous poster hash: 238c3...3cb

Men er du klar over at den barnehageplassen ungen da må ha koster MYE mer enn om foreldrene hadde mottatt kontantstøtte? Da er du jo litt sånn "om en unge får lungebetennelse burde ALLE få det, ellers er det urettferdig!"Anonymous poster hash: 34773...907
 Jeg er klar over at barnehage koster mer, men jeg mener likevel at når alle roper om valgfrihet så burde det være valgfrihet for alle eller for ingen.Det dere mener er altså "valgfrihet for MEG og så driter jeg i alle andre". Det er ikke særlig sjarmerende.....   Anonymous poster hash: 238c3...3cb

Men det er helt greit å tenke at: "når ikke jeg får det så skal ingen andre få det heller" ?

Med kontantstøtte på f.eks 5000,- får alle et reelt valg. Veldig mange i Norge kan klare seg med mye mindre enn de har, det er snakk om prioritering for veldig mange.

De som absolutt ikke føler at de har muligheten får da en barnehageplass som koster mye mer enn kontantstøtten, så hva den store urettferdigheten da går på ser jeg ikke helt.

Man vet jo, som oftest, FØR man blir gravid, hvordan det står til med økonomien. Dersom man ikke har råd til å få et barn og gi den den omsorgen de ønsker burde de kanskje vente med å sette barn til verden. Men det er en helt annen sak. Og, ja, jeg vet at noen blir uplanlagt gravide.... Jeg skrev derfor "som oftest".... 

Skrevet

Ja jeg hører jo dere sosialister gnåle om dette, men hvor er fakta henn?

Og hvis det er så ille, hvorfor fortsetter da Jensebass å spy ut penger til våre nye landsmenn og alle hans fettere og kusiner i den tredje verden. Hvis det er så ille med velferdsstaten burde vi ikke da stenge krana og sørge for oss selv??Anonymous poster hash: ce084...4fb

Har Jensebassen så mange fettere og kusiner i den tredje verden altså? Da er jeg helt enig i at han ikke bør spy penger ut til de. Hent de heller til landet så de kan bidra til å bygge Norge :)

Mener du for alvor at du betaler nok skatt til å dekke din egen barnehage og utdanning, svangerskapskontroller og fødsler, veiene du kjører på og ferjene du tar, legebesøk og sykehusopphold (veldig få av oss slipper helt unna det gjennom livet), hjemmesykepleie og sykehjemsplass?

Altså helt på alvor så mener du det?Anonymous poster hash: 5bec7...076

Du glemte politi, forsvaret av landet vårt, sykepenger og trygd.... ;)

Kan også være greit å informere om at Jensebassen strammet inn asylpolitikken så mye for noen år siden at FN og amnesty kritiserer oss for å være innhumane. Høyre er for en stor arbeidsinnvandring, det er jo bl.a. dette som får Norge til å rulle og gå. Disse arbeidsinnvandrerne har vi sluppet å betale barnehageplasser og skole for og de vil sansynligvis ikke kunne opparbeide seg full norsk pensjon. Vinn vinn...

Jada jada, du er sosialist og stenmer rødt!!!typisk dere å bygge opp alt jens gjør med rosenrøde skyer, mens hele norge kryr av folk som ikke bidrar en dritt til samfunnet. Hba synes jens om det da? Ikke mye til spleiselag vil jeg si...

Skrevet

Problemet med kontantstøtten er at mange innvandrere bruker denne flittig, som igjen fører til segregering og manglede norskkunnskaper hos innvandrerbarna. Dette vil igjen føre til at mange av dem ligger langt bak teoretisk allerede fra skolestart. Synd, det er et gode som norske familier mister.

Skrevet

Problemet med kontantstøtten er at mange innvandrere bruker denne flittig, som igjen fører til segregering og manglede norskkunnskaper hos innvandrerbarna. Dette vil igjen føre til at mange av dem ligger langt bak teoretisk allerede fra skolestart. Synd, det er et gode som norske familier mister.

Segregering og manglende norskkunnskaper fordi de er hjemme til de er 2 år?

Skrevet

Så lenge det ikke er full barnehagedekning for alle barn som fyller 1 år i løpet av året, er jeg for kontantstøtte!

Har selv en sønn som blir 1 år i desember, han får ikke plass før til neste høst, har jeg da noe annet valg enn å være hjemme? Har jo ikke lønnet permisjon lenger enn ut året..

Dessuten, er det vel bare å innse at barn under 2 år har det best hjemme hos mor og far, selv om de har det bra i barnehagen. Har to barn som begynte i barnehage da de var 1 år, gikk fint det altså, har ingen dårlige magefølelser av den grunn, men synes også det er greit at lillegutt ikke skal begynne før neste høst. Ja takk begge deler, sier jeg!

Skrevet

Fullstendig imot!

Du mener det er best for en som akkurat har fylt 1 år å være i barnehage fra 07 til 16 ?

Ja, det vil jeg absolutt påstå at jeg er ;)

Hvordan kan du være det når du mener en ettåring har det best i en barnehage hele dagen?

Er det ikke bedre å få være hjemme med mamma til de er 2 dersom man kan ha den muligheten?

Tror de færreste klarer å leve av kun kontantstøtten blant annet. Ingen av de jeg kjenner har tatt imot kontantstøtten for å være hjemme med barna. Det er flere da som bruker de pengene til dagmamma, mens de fortsatt jobber fult.

Skrevet

I mot. Vil man gå hjemme bør man finansiere det selv. Vi har det så altfor godt her i landet. Nå får vi faktisk betalt av staten for å være hjemme med ungene våre. Når man ser på invandingssiden er det en katastrofe. De barna som absolutt har størst behov for språkopplæring og soialisering får ikke det, fordi foreldrene tjener mer på å ha dem hjemme.

Anonymous poster hash: 0aa7a...31d
Gjest sussie77
Skrevet

Ja er veldig.for. Hadde selv konantstøtte i nesten 2 år for eldste.  Og barnehagedekningen er heller ikke så god alle steder.

Det koster faktisk mer for staten å ha barn i barnehage enn det kontantstøtten er. Og det å si at barn av innvandrere ikke lærer seg norsk pga. av kontantstøtten blir også litt for tynt. Den er uansett bare til 2 år (før 3) og de kan fint lære seg norsk etter det. Så ser ingen negative ting med kontantstøtten igrunn.

Gjest sussie77
Skrevet

Segregering og manglende norskkunnskaper fordi de er hjemme til de er 2 år?

Ja dette lurer jeg også på. Så signerer.

Skrevet

Jeg er for kontantstøtte til barn FREM til 2 års alder pga barnehageopptaket og mange må ha ulønnet perm osv men er glad det ble mer penger til de med barn i 1-2 års alderen og borte for de med barn over 2.

Skrevet

Fullstendig imot!

Det kan vel heller hende hun, som meg, mener at det å være hjemme med barn er en privatsak og ikke noe staten skal sponse.

Jeg er forøvrig både en flott og en omsorgsfull mamma :P

Anonymous poster hash: 618b7...687

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...