Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #26 Skrevet 7. juli 2013 Folk som ikke holder fartsgrensen, dvs ligger i 40-50 i 60 sonen.......arrrrrg..."Holder fartsgrensen"? Du vet at fartsgrense på 60 ikke betyr at man skal kjøre i 60, men at det er et forbud mot å kjøre raskere enn 60? Det er derfor fartsgrenseskiltene er runde med rød kant (forbudsskilt). Klart man ikke skal kjøre så sent at man er til hinder for andre, men å holde fartsgrensen er det ingen ting som heter. Anonymous poster hash: 2cc84...488 Du tar jo HELT feil!!! 60 betyr 60 fordi det skal være flyt i trafikken. Herregud, er det mulig??? Anonymous poster hash: a9e28...d4a Det er du som tar feil. En fartsgrense er, som hun sier, et forbud mot å kjøre fortere enn en viss hastighet. Det er derfor det heter "grense". Er fartsgrensa 60, kan man kjøre opp til og med 60 km/t, men ikke fortere. Man skal selvsagt ikke kjøre så langsomt at man er til hinder eller irritasjon, men det er ikke sånn at fartsgrensa gir et fasitsvar på hvor fort man skal kjøre. Man skal alltid kjøre så fort som forholdene tilsier at er forsvarlig, innenfor det fartsgrensa tillater. Er veien god og tørr og forholdene oversiktlige, så kan man "holde fartsgrensa". Hvis det f.eks. er dårlig eller svingete vei, vått føre eller redusert sikt, bør man kjøre langsommere. Anonymous poster hash: d10fa...d69 Anonymous poster hash: d10fa...d69
Gjest Emea Skrevet 7. juli 2013 #27 Skrevet 7. juli 2013 Farlige forbikjøringer, de som kjører for fort, og de som kjører trøtte eller i påvirket tilstand.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #28 Skrevet 7. juli 2013 Folk som ikke holder fartsgrensen, dvs ligger i 40-50 i 60 sonen.......arrrrrg..."Holder fartsgrensen"? Du vet at fartsgrense på 60 ikke betyr at man skal kjøre i 60, men at det er et forbud mot å kjøre raskere enn 60? Det er derfor fartsgrenseskiltene er runde med rød kant (forbudsskilt). Klart man ikke skal kjøre så sent at man er til hinder for andre, men å holde fartsgrensen er det ingen ting som heter. Anonymous poster hash: 2cc84...488 Du tar jo HELT feil!!! 60 betyr 60 fordi det skal være flyt i trafikken. Herregud, er det mulig??? Anonymous poster hash: a9e28...d4a Det er du som tar feil. En fartsgrense er, som hun sier, et forbud mot å kjøre fortere enn en viss hastighet. Det er derfor det heter "grense". Er fartsgrensa 60, kan man kjøre opp til og med 60 km/t, men ikke fortere. Man skal selvsagt ikke kjøre så langsomt at man er til hinder eller irritasjon, men det er ikke sånn at fartsgrensa gir et fasitsvar på hvor fort man skal kjøre. Man skal alltid kjøre så fort som forholdene tilsier at er forsvarlig, innenfor det fartsgrensa tillater. Er veien god og tørr og forholdene oversiktlige, så kan man "holde fartsgrensa". Hvis det f.eks. er dårlig eller svingete vei, vått føre eller redusert sikt, bør man kjøre langsommere. Anonymous poster hash: d10fa...d69 Anonymous poster hash: d10fa...d69 Du skriver: "Man skal selvsagt ikke kjøre så langsomt at man er til hinder eller irritasjon,". Vel, det er jo nettopp det som er hele problemet! Det er altfor mange der ute som faktisk kjører så langsomt at de nettopp er både til hinder og ikke minst irritasjon! Anonymous poster hash: 22a7f...3d8
Gjest Emea Skrevet 7. juli 2013 #29 Skrevet 7. juli 2013 (endret) Har ingenting imot syklister i utgangspunktet, men når de ikke kan reglene så fortjener de en liten sprut vindusspylerveske i ansiktet ... Sorry, men er du helt dust? Du er klar over at en sprut i ansiktet kan skape livsfarlige situasjoner?! Endret 7. juli 2013 av Emea
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #30 Skrevet 7. juli 2013 Folk som ikke holder fartsgrensen, dvs ligger i 40-50 i 60 sonen.......arrrrrg..."Holder fartsgrensen"? Du vet at fartsgrense på 60 ikke betyr at man skal kjøre i 60, men at det er et forbud mot å kjøre raskere enn 60? Det er derfor fartsgrenseskiltene er runde med rød kant (forbudsskilt). Klart man ikke skal kjøre så sent at man er til hinder for andre, men å holde fartsgrensen er det ingen ting som heter. Anonymous poster hash: 2cc84...488 Du tar jo HELT feil!!! 60 betyr 60 fordi det skal være flyt i trafikken. Herregud, er det mulig??? Anonymous poster hash: a9e28...d4a Det er du som tar feil. En fartsgrense er, som hun sier, et forbud mot å kjøre fortere enn en viss hastighet. Det er derfor det heter "grense". Er fartsgrensa 60, kan man kjøre opp til og med 60 km/t, men ikke fortere. Man skal selvsagt ikke kjøre så langsomt at man er til hinder eller irritasjon, men det er ikke sånn at fartsgrensa gir et fasitsvar på hvor fort man skal kjøre. Man skal alltid kjøre så fort som forholdene tilsier at er forsvarlig, innenfor det fartsgrensa tillater. Er veien god og tørr og forholdene oversiktlige, så kan man "holde fartsgrensa". Hvis det f.eks. er dårlig eller svingete vei, vått føre eller redusert sikt, bør man kjøre langsommere. Anonymous poster hash: d10fa...d69 Anonymous poster hash: d10fa...d69 Du skriver: "Man skal selvsagt ikke kjøre så langsomt at man er til hinder eller irritasjon,". Vel, det er jo nettopp det som er hele problemet! Det er altfor mange der ute som faktisk kjører så langsomt at de nettopp er både til hinder og ikke minst irritasjon! Anonymous poster hash: 22a7f...3d8 Ja, enig. Men det var ikke det jeg svarte på. Det var et innlegg som påstod at en fartsgrense på 60 betyr at trafikken skal gå i 60. Sjekket dette med "Veien til førerkortet" Der står det: Husk: Det er ikke alltid tillatt eller forsvarlig å holde fartsgrensen. Man kan altså dømmes for å kjøre for fort, selv om man ikke bryter fartsgrensen, hvis forholdene tilsier at man burde hatt en lavere hastighet. I følge trafikkreglene plikter man å holde lav nok hastighet til at man kan stanse på den veistrekningen man har oversikt over og foran en hver påregnelig hindring. Om å kjøre for langsomt, sier boka: Du kan heller ikke kjøre så sakte du vil. Det er forbudt å kjøre så sakte at du unødig hindrer eller forstyrrer dine medtrafikanter. Anonymous poster hash: d10fa...d69
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #31 Skrevet 7. juli 2013 Jeg irriterer meg over feriegjestene nå for tiden. Jeg bor landlig til, ved sjøen, på Sørlandet. Så kommer sommeren, og østlendingene inntar hytter og campingvogner. Problemet er bare at de kjører i 30, og lager kø. Slipper ingen forbi. Veiene er riktignok både svingete og smale. Men det er 60/80 soner hele veien, og ingen problem å holde denne farten. Og når de endelig har parkert bilen suser de rundt på de samme veiene på rulleski, og ruller 2 i bredden, midt i veien, heller ikke da spesielt villige til å slippe folk forbi. Anonymous poster hash: 65890...ae1
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #32 Skrevet 7. juli 2013 Folk som ikke holder fartsgrensen, dvs ligger i 40-50 i 60 sonen.......arrrrrg..."Holder fartsgrensen"? Du vet at fartsgrense på 60 ikke betyr at man skal kjøre i 60, men at det er et forbud mot å kjøre raskere enn 60? Det er derfor fartsgrenseskiltene er runde med rød kant (forbudsskilt). Klart man ikke skal kjøre så sent at man er til hinder for andre, men å holde fartsgrensen er det ingen ting som heter. Anonymous poster hash: 2cc84...488 Du tar jo HELT feil!!! 60 betyr 60 fordi det skal være flyt i trafikken. Herregud, er det mulig??? Anonymous poster hash: a9e28...d4a Det er du som tar feil. En fartsgrense er, som hun sier, et forbud mot å kjøre fortere enn en viss hastighet. Det er derfor det heter "grense". Er fartsgrensa 60, kan man kjøre opp til og med 60 km/t, men ikke fortere. Man skal selvsagt ikke kjøre så langsomt at man er til hinder eller irritasjon, men det er ikke sånn at fartsgrensa gir et fasitsvar på hvor fort man skal kjøre. Man skal alltid kjøre så fort som forholdene tilsier at er forsvarlig, innenfor det fartsgrensa tillater. Er veien god og tørr og forholdene oversiktlige, så kan man "holde fartsgrensa". Hvis det f.eks. er dårlig eller svingete vei, vått føre eller redusert sikt, bør man kjøre langsommere. Anonymous poster hash: d10fa...d69 Anonymous poster hash: d10fa...d69 Ta en telefon med en gang til utrykningspolitiet og hør hva de anbefaler!!! Please do! Anonymous poster hash: a9e28...d4a
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #33 Skrevet 7. juli 2013 Ta en telefon med en gang til utrykningspolitiet og hør hva de anbefaler!!! Please do! Anonymous poster hash: a9e28...d4a Nei det kommer jeg ikke til å gjøre. Du må gjerne gjøre det og referere svaret her, hvis du vil. Men les det jeg siterer fra "Veien til førerkortet": "Det er ikke alltid tillatt eller forsvarlig å holde fartsgrensen" Anonymous poster hash: d10fa...d69
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #34 Skrevet 7. juli 2013 Ta en telefon med en gang til utrykningspolitiet og hør hva de anbefaler!!! Please do! Anonymous poster hash: a9e28...d4a Nei det kommer jeg ikke til å gjøre. Du må gjerne gjøre det og referere svaret her, hvis du vil. Men les det jeg siterer fra "Veien til førerkortet": "Det er ikke alltid tillatt eller forsvarlig å holde fartsgrensen" Anonymous poster hash: d10fa...d69 Å herregud, du refererer til unntakstilstander som ekstrem snøvær, regnvær, syklister i veibanen etc!! Nå snakker vi vel om vanlig kjøring?? Min svigerfar ble vinket inn av politiet for ikke så lenge siden. Lå i 70 i 80 sonen og lagde trafikkfarlige situasjoner fordi folk begynte å kjøre forbi etc. Vanskelig å forstå? Anonymous poster hash: a9e28...d4a
Gjest Julia1984 Skrevet 7. juli 2013 #35 Skrevet 7. juli 2013 Er det 80, så kjører man i 80 såfremt veibanen ikke er islagt eller full av vann. Folk som ligger under fartsgrensen der ingenting tilsier at man bør salte ned skaper livsfarlige situasjoner
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #36 Skrevet 7. juli 2013 Jeg ergrer meg mest over dem som kjører over fartsgrensene og dem som parkerer slik at bare små personbiler kan komme frem. Anonymous poster hash: 44ce3...c78 Hvorfor blir du irritert på de som kjører over? Går jo ikke ut over andre på noen som helst måte.... Bortsett fra om de kjører svin og tar farlige forbikjøringer, men det gjør jo ikke alle som kjører litt for fort... Anonymous poster hash: d7405...738
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #37 Skrevet 7. juli 2013 Ta en telefon med en gang til utrykningspolitiet og hør hva de anbefaler!!! Please do! Anonymous poster hash: a9e28...d4a Nei det kommer jeg ikke til å gjøre. Du må gjerne gjøre det og referere svaret her, hvis du vil. Men les det jeg siterer fra "Veien til førerkortet": "Det er ikke alltid tillatt eller forsvarlig å holde fartsgrensen" Anonymous poster hash: d10fa...d69 Å herregud, du refererer til unntakstilstander som ekstrem snøvær, regnvær, syklister i veibanen etc!! Nå snakker vi vel om vanlig kjøring?? Min svigerfar ble vinket inn av politiet for ikke så lenge siden. Lå i 70 i 80 sonen og lagde trafikkfarlige situasjoner fordi folk begynte å kjøre forbi etc. Vanskelig å forstå? Anonymous poster hash: a9e28...d4a Leser du i det hele tatt innleggene mine? Jeg skriver jo akkurat dette: Er veien god og tørr og forholdene oversiktlige, så kan man "holde fartsgrensa". Hvis det f.eks. er dårlig eller svingete vei, vått føre eller redusert sikt, bør man kjøre langsommere. Anonymous poster hash: d10fa...d69
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #38 Skrevet 7. juli 2013 ......så kan man holde fartsgrensa? Så det betyr hvis det har regnet litt og veibanen er våt (ikke fylt med vann) så kjører du 10-20 under grensa? Anonymous poster hash: a9e28...d4a
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 7. juli 2013 #39 Skrevet 7. juli 2013 Har ingenting imot syklister i utgangspunktet, men når de ikke kan reglene så fortjener de en liten sprut vindusspylerveske i ansiktet ... Sorry, men er du helt dust? Du er klar over at en sprut i ansiktet kan skape livsfarlige situasjoner?! ro ned reka.. jeg skreiv ikke at jeg spruter de ned med spyleveske. Jeg skreiv de fortjener en sprut.. fordi jeg har hørt at den er noen som gjør akkurat det..liten forskjell ingen dust her i gården, tro det eller ei.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #40 Skrevet 7. juli 2013 Folk som ikke bruker blinklys, folk som ikke får ræva i gir når det blir grønt lys så ingen andre rekker å krysse før det lir rødt, og folk som kjører sakte uten at isete vei etc tilsier at det er nødvendig. Og småbarnsmødre som bare dytter barnevogba ut i veien uten å se seg for eller gjøre noen mine til at de har tenkt å krysse - syke kvinnfolk! Anonymous poster hash: cc363...f3c
Gjest Emea Skrevet 7. juli 2013 #41 Skrevet 7. juli 2013 Har ingenting imot syklister i utgangspunktet, men når de ikke kan reglene så fortjener de en liten sprut vindusspylerveske i ansiktet ... Sorry, men er du helt dust? Du er klar over at en sprut i ansiktet kan skape livsfarlige situasjoner?! ro ned reka.. jeg skreiv ikke at jeg spruter de ned med spyleveske. Jeg skreiv de fortjener en sprut.. fordi jeg har hørt at den er noen som gjør akkurat det..liten forskjell ingen dust her i gården, tro det eller ei. Stiller meg fortsatt fullstendig uforstående til at noen kan synes at en dusj med spylevæske i øyene kan være fortjent, da dette faktisk kan være livsfarlig. Om en ikke innser holdninger må skylles på dumskap. Så foreslår jeg å prøver et øyebad med spylevæske i fart på trafikert vei, neste gang sykkelen prøves!
Tauriel Skrevet 7. juli 2013 #42 Skrevet 7. juli 2013 Jezes, irritere seg over at noen kjører sakte? man kan kjøre forbi på en forsvalig måte (ja idioter som setter farten opp når man skal kjøre forbi er noen idioter, man skal slippe forbi på en forsvarlig måte) En uerfaren sjåfør vil ikke kjøre like forsvarlig som en erfaren sjåfør. Og ikke alle tørr eller har kontroll nok til å kjøre kun etter fartsgrensen. I tillegg til at man skal ta mye hensyn til forholdene. Ingen som har lært at man skal kjøre etter forholdene og sine begrensinger? Har selv kjørt i 30 i 60 sonen pga værforhold.... (På kjøring utenfor byen slipper jeg biler for bi, ofte ved å kjøre ut på avkjørsel. Selv om jeg holder fartsgrensen, så er det MANGE som ikke gjør det) Irriterer meg mer over idioter bak rattet som råkjører og ikke overholder trafikkreglene, sykelister som ikke ser seg for og fotgjengere som hopper ut i veien (gjerne med ei barnevogn de plutselig setter ut i veien)
Gjest Emea Skrevet 7. juli 2013 #43 Skrevet 7. juli 2013 Akkurat dette med barnevogn er galskap. Måtte hugge meg på bremsen her forleden når ei dame kjørte barnevognen rett ut i fotgjengerfeltet på rød mann. At hun turte!
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #44 Skrevet 7. juli 2013 Irriterer meg over de som blinker for tidlig i rundkjøringer, når de begynner å blinke før en avkjøring, men ikke skal av før neste - det er farlig! Også irriterer jeg meg over de som forventer at andre skal rygge/ flytte seg dersom man møter hverandre på smale veier hvor to biler ikke kan møtes og det da er den andre bilen som har vikeplikt (pga parkerte biler står på deres side av veien). Bodde ved en slik vei tidligere og såå mange som ikke bryr seg om vikepliktregelen der! (jeg er selvfølgelig ikke helt idiot, er det vesentlig lettere for meg å kjøre unna gjør jeg selvsagt det!) Jo også irriterer jeg meg over at folk er så dårlig til å slippe inn biler fra innfartsveier når det er kø. Hva koster det deg å slippe inn en bil liksom...? Hehe, ble mye det her;) Anonymous poster hash: a323d...c1a
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #45 Skrevet 7. juli 2013 Akkurat dette med barnevogn er galskap. Måtte hugge meg på bremsen her forleden når ei dame kjørte barnevognen rett ut i fotgjengerfeltet på rød mann. Ja, det er galskap! Samme med fotgjengere som hopper ut i veien uten refleks når det er kjempe glatt på vinteren! Det hjelper ikke at fotgjengerfeltet er din rett om du blir påkjørt og dør... At hun turte! Anonymous poster hash: a323d...c1a
Gjest Hercule Poirot Skrevet 7. juli 2013 #46 Skrevet 7. juli 2013 Jezes, irritere seg over at noen kjører sakte? man kan kjøre forbi på en forsvalig måte (ja idioter som setter farten opp når man skal kjøre forbi er noen idioter, man skal slippe forbi på en forsvarlig måte) En uerfaren sjåfør vil ikke kjøre like forsvarlig som en erfaren sjåfør. Og ikke alle tørr eller har kontroll nok til å kjøre kun etter fartsgrensen. I tillegg til at man skal ta mye hensyn til forholdene. Ingen som har lært at man skal kjøre etter forholdene og sine begrensinger? Har selv kjørt i 30 i 60 sonen pga værforhold.... (På kjøring utenfor byen slipper jeg biler for bi, ofte ved å kjøre ut på avkjørsel. Selv om jeg holder fartsgrensen, så er det MANGE som ikke gjør det) Irriterer meg mer over idioter bak rattet som råkjører og ikke overholder trafikkreglene, sykelister som ikke ser seg for og fotgjengere som hopper ut i veien (gjerne med ei barnevogn de plutselig setter ut i veien) Problemet er svært ofte at det er pokker så vanskelig å komme forbi lusekjørerne, skjønner du Idril Vardamir! Og vet du egentlig hvor fort, evt. sakte, du kjører hvis du kjører etter speedometernåla? Når jeg legger min bil på nøyaktig 90 på speedometeret, så kjører jeg reelt i 82 km/t. Legger jeg bilen på nøyaktig 100 så kjører jeg reelt i 90. Viser speedometeret 80, så kjører jeg reelt i 72 km/t, og viser det 60, så kjører jeg reelt i ca 55 km/t. Dette er det tydeligvis svært mange som ikke skjønner, og dermed ligger de altså midt i veibanen og luser, da... Det speedometeret som viser høyere hastighet enn reelt er ikke oppfunnet, tror jeg.
Tauriel Skrevet 8. juli 2013 #48 Skrevet 8. juli 2013 Jezes, irritere seg over at noen kjører sakte? man kan kjøre forbi på en forsvalig måte (ja idioter som setter farten opp når man skal kjøre forbi er noen idioter, man skal slippe forbi på en forsvarlig måte) En uerfaren sjåfør vil ikke kjøre like forsvarlig som en erfaren sjåfør. Og ikke alle tørr eller har kontroll nok til å kjøre kun etter fartsgrensen. I tillegg til at man skal ta mye hensyn til forholdene. Ingen som har lært at man skal kjøre etter forholdene og sine begrensinger? Har selv kjørt i 30 i 60 sonen pga værforhold.... (På kjøring utenfor byen slipper jeg biler for bi, ofte ved å kjøre ut på avkjørsel. Selv om jeg holder fartsgrensen, så er det MANGE som ikke gjør det) Irriterer meg mer over idioter bak rattet som råkjører og ikke overholder trafikkreglene, sykelister som ikke ser seg for og fotgjengere som hopper ut i veien (gjerne med ei barnevogn de plutselig setter ut i veien) Problemet er svært ofte at det er pokker så vanskelig å komme forbi lusekjørerne, skjønner du Idril Vardamir! Og vet du egentlig hvor fort, evt. sakte, du kjører hvis du kjører etter speedometernåla? Når jeg legger min bil på nøyaktig 90 på speedometeret, så kjører jeg reelt i 82 km/t. Legger jeg bilen på nøyaktig 100 så kjører jeg reelt i 90. Viser speedometeret 80, så kjører jeg reelt i 72 km/t, og viser det 60, så kjører jeg reelt i ca 55 km/t. Dette er det tydeligvis svært mange som ikke skjønner, og dermed ligger de altså midt i veibanen og luser, da... Det speedometeret som viser høyere hastighet enn reelt er ikke oppfunnet, tror jeg. Det speedometeret du snakker om høres delvis ødelagt ut. og 5 km/t til og fra sier lite på tidssparing uansett... Hvor har du lært dette egentlig? Når jeg kjørte opp lærte vi at man kjørte i 60 når nåla sto på 60... Hvis det er vanskelig og kjøre forbi pga svinger ol. er det kanskje en grunn for at den foran kjører sakte? Ellers så lærer man jo (i alle fall nå fortiden) at fartsgrensen skal holdes, hvis ikke så skal man slippe de bak forbi så lenge det er forsvarlig. Og vil du virkelig at en uerfaren og kanskje en del usikker en bak rattet skal kjøre fortere enn det h*n har kontroll på? eller at de er "sinker" som er litt plagsom som da igjen kjører sikkert? For det er den som absolutt har dårlig tid og skal presse seg forbi som ofte lager farlige situasjoner.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2013 #49 Skrevet 8. juli 2013 morsomt det med nåla og 60, når jeg kjører forbi sånne målere viser den gjerne 55 når jeg har nåla på 60, så når jeg skulle kjøre i en 50 sone satte jeg nåla på ca 52 og cruise control. Jeg viste nemlig at det var fungerende fotobokser der og tenkte da at jeg sikkert hadde en god margin (har jo også lært på kjæreskolen at når nåla er på 60 så er det 60) , men tror du ikke den blnka du eller. fint. da fikk jeg bot. så nå stoler jeg ikke på de målerne lenger og setter nåla ett hakk under farsgrensen. Det som irriterer meg mest i trafikken er forresten de som kjører for fort å skaper farlige situasjoner. (og som i tillegg argumenterer for at det er det beste..) Vel nå ert jeg kanskje mere nøye enn andre da min bror døde i trafikken, noe som kunne vært ungått ved lavere fart. Anonymous poster hash: 9c579...3ba
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2013 #50 Skrevet 8. juli 2013 Jeg har kjørt bil i 18 år og har sluttet å irritere meg. Jeg vet av erfaring at det finnes mye i trafikken som kan virke irriterende, men du får aldri gjort noe med det uansett. Mitt råd er å roe ned og ta den tiden det tar. Om du har dårlig tid, er det ikke i trafikken du skal spare inn minutter. Anonymous poster hash: ad8f2...86e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå