Gå til innhold

Skravletråd for junimagene (og andre som vil :))


2010 Mammaen

Anbefalte innlegg

Det blir ikke dåp hos oss før i november, men invitasjonen er for lengst levert. Laget de selv. Veldig koselig :) Har også skrevet en liste over hva vi skal spise. Det blir hjemmelaga koldtbord og masse kaker ;) Dåpskake (marsipan med bilde), cupcakes, pavlova, sjokoladekake og gelé fordelig i porsjoner med vaniljesaus! Tror det blir bra :)

 

Vi har også en veldig god helsesøster! Det er godt! Vi har fått beskjed om at det er viktig at hun ihvertfall ikke sover mer enn 6 timer i strekk på natta.. Dette for at hun må få mat for å gå mer opp i vekt (stagnerte når hun hadde mageviruset... :/ ). Også er det jo bra for melkeproduksjonen å amme på natta! :)

 

Snuppa vår har jo blitt forkjøla nå :( Er det ikke det ene, så er det det andre. Heldigvis ikke så tett, så hun får sovet!! Håper det ikke blir verre enn det er nå. Vi hadde innedag igår og har det også idag. Skulle egentlig på første babysvømming idag.. men det ugikk dessverre :( Bedre hell neste helg!

 

Rutinene her er sånn passe innarbeida. Sover litt forskjellig på dagtid. Best sover hun i vogna ute på tur! Om kveldene har hun til nå ligget og kosa seg i sofakroken til jeg har lagt meg, men merker at hun ikke har ro til å sovne der lengre. Så igår bar det i seng rundt kl. 21.00! Litt opp og ned fra senga (småsyk vettu..), men hun har ingen problemer med å bli lagt der. Det er vel verre med mamsen som vil ha hun i umiddelbar nærhet ;)

 

Jeg har forresten også fått bakeånden over meg! Nå skal jeg lage cupcakes! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, skrevet laangt innlegg som forsvant så ny oppdatering får komme etterhvert..

 

Er tilbake fra 3 ukers Norgesferie og har hatt det fint!

 

Blomstogbier: Hvordan går det? Fikk med meg at du havnet på sykehus" Hva skjedde?

 

Mavat: God bedring til lille! Her har viruset regjert i snart 8 uker nå og slipper ikke taket! Håper virkelig dere slipper noe sånt. Er fælt når de små er syke og det er så slitsomt for store og små!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også vært litt syke de siste ukene. Forrige helg hadde jeg mye feber og var ekstremt dårlig. Babyen tar ikke akkurat imot egenmelding, og som alenemor var det ganske så heavy ;) Men det har gått veldig fint !

 

Jeg har slitt litt med melkeproduksjonen de siste dagene. Slikt som kan skje når man er pumpemamma. Men brukte et par dager på å kun være inne og pumpe, og nå 3 dager senere, ser det ut som det har gjort susen. Prøvde å gi henne litt erstatning den ene kvelden (nan) og det ville hun IKKE ha! Da var det greit med et lite lager med mm i fryseren :) Håper dette løser seg og går fint ivertfall et par måneder til, for jeg har gode rutiner på pumping, og er veldig motivert til å fortsette med det :) Dette er jo mulig å holde på med nå, jeg har jo bare en baby å tenke på, men skjønner at det kunne bitt problematisk om jeg f.eks hadde hatt en to åring i tillegg som krevde sitt ;)

 

Jeg skal ha dåp i slutten av oktober, gleder meg veldig, og er ganske spent på om jeg kommer inn i bunaden igjen! 12 kg igjen til startvekt, he he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til alle syke :)

 

Lurer på om det er tenner på gang her, Ingrid sikler, sutrer, og gulper, virker veldig i ulage. Storebror fikk tenner tidlig, så har en sterk mistanke at det er det.

 

Mavat: Hvordan vekker du den lille hvis hun ikke våkner av seg selv etter 6 timer på natta? Og setter du på vekkerklokke da? Jeg får ikke Ingrid til å suge hvis hun sover, og er trøtt. Da henger hun der bare slapp, og har ingen interesse for puppen.

Helsesøster syns det var for tidlig at hun sov så mange timer i strekk, men så lenge hun legger på seg, så er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junimage -så lenge hun legger fint på seg kan det vel ikke være noe problem at hun sover lenge? :)

 

Her tok vi vaksine i går, det gikk veldig greit. Hun sov fra kl 14 i går til kl 08 i dag bare avbrutt av spising. Gråt litt når jeg stelte henne i går kveld, men i dag er humøret på topp igjen!

 

Dere som skal ha navnefest, hvordan gjøres det i praksis? Vi skal ikke døpe og har i det siste tenkt på om vi skulle finne på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk lille vaksine for noen dager siden, og er fortsatt i ulage og har feber. Leser at det er uvanlig med høy feber, men regner jo med det er pga vaksina da det kom etter den? Hvor lenge ville dere ventet før dere evt kontaktet lege? Feberen har vært 39 og da har jeg gitt paracett. 

 

Ellers er alt veldig bra her, må øve mer på å ligge på matta da, både mage og rygg for han blir så utålmodig, og vil opp nesten med en gang, hvordan er deres? Men helsesøster sa han hadde god kontroll på hodet og var sterk, så da har han vel fått øvd nok likevel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Junimage: Jeg har brukt å ta av henne dyna.. så hun ligger litt uten.. også prøver jeg å vekke henne ved å ta borti henne. Hun blir ikke så veeldig våken, men nok til at hun får i seg mat ;)

JEg gjør det av og til fordi hun bør spise ofte fordi hun har stagnert vekta si mtp mageviruset.. Men hadde gått opp 150 gram på ei uke nå, så det er bra :) For noen uker siden hadde jeg på vekkerklokka hver 3-4 time. Nå sjekker jeg klokka når jeg våkner av meg selv.. har det da gått 5-6 timer uten mat så prøver jeg å vekke henne. Mest for å få opp vekta hennes og opprettholde melkeproduksjonen. Det sies at nattamming er gull verdt der!

Så lenge jenta di legger på seg godt, ville jeg ikke brydd meg med å vekket henne! 

 

2010mammaen: Off høres ikke noe morro ut. Har dere vært innlagt? Hvordan har den lille vært? med tanke på mat, avføring (farge/mengde), humør og vekt?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Vår navnfest blir i regi av human etisk; vi valgte å ha det et annet sted enn det lokalet som lokallaget tilbyr- det blir ikke høytidelig nok syns vi. Dvs vi skal i Oslo Rådhus:)

 

Selve sereremonien starter med innmarj med barn og voksne, så er det taler, musikalsk innslag og så blir hvert enkelt barn tatt frem, presentert og gitt sin navntavle. Så noe mer musikalsk tror jeg og så utmarsj.

Vi har også faddere eller vitner som human etisk kaller det. Etter seremonien kjører vi til lokalet og spiser mat, kake og bare koser oss!

 

Her holder vi fortsatt på med refluks opplegg; måtte leges inn på sykehuset før helgen pga pusteproblemer og pustestopp om natta, men bedre nå heldigvis. Har økt dosen medisin og begynt med gaviscon i tillegg, så håper det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mavat:

 

Ja, vi var  innlagt 2 døgn. Mest fordi de ville ha han under oppsyn i tilfelle det var bakteriell infeksjon som kunne eskalere veldig raskt og bli livstruende. De gjør det alltid i tilfeller når så små babyer får feber. Heldigvis var det ikke det, men samtidig ville det jo da vært en medisin og gi, men det er det jo ikke når det er virus.

 

Når det gjelder mat er han jo et matvrak så selv når han var innlagt gikk han opp 300 gram per uke og spiste hele tiden. Jeg passet på å tilby mat ofte også. Ukene etter gikk han opp 350 gram per uke, og nå har han gått opp 250 gram i snitt per uke (4 uker siden forrige veiing). Det er med andre ord ikke noe problem. Humøret har til tider vært dårlig, sutring og grining og søvn likeså. Dårlig/lett søvn. Sover gjerne 10 min om gangen og maks en 1/2 time på dagtid. Sover greit på natten, men skal ma mat jevnlig hele natten (1-3 timer mellom - gjerne 4 timer første strekket han sover).

Avføring er et kapittel for seg selv. Slimete avføring - skikkelige seige klyser. Noen ganger er hele bleien sånn (han får det ikke ut selv) og andre ganger er det slim i den andre tynne avføringen. Fargen er vanlig morsmelkfarget gulaktig med grønnskjær av og til. Når han ikke har fått det ut selv må vi hjelpe til med termometer. De siste dagene har vi ikke hjulpet til, og fargen er litt lysere gul, men fremdeles slimklumper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg vært på barseltreff, og det virket som en fin gjeng. Kun en førstegangsmor, resten hadde minst en fra før. Vi var 9 stk, så var en ganske stor gruppe, men det var jeg vant til fra førstemann.

Det detter alltid av noen underveis, så vi blir nok færre etterhvert.

 

Idag er svømmekurs igjen, storebror lærer å bli trygg i vann, og vesla koser seg. Fikk svømt litt forrige gang, kjente at jeg brukte kroppen litt. Deilig å trene i vann syns jeg, kjenner det fortsatt i bekkenet, så godt å få beveget seg uten belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke kommet igang med barseltreff enda, og jeg begynner å bli utålmodig :P Kjenner ikke mange andre med barn, så det hadde vært greit å komme sammen med noen som man kan snakke litt baby med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2010mammaen; Høres ikke noe særlig ut :( Her ha bæsjen blitt mer gul/brun heldigvis!

 

MEEEN nå har snuppa mi begynt å bli skikkelig sint når hun legges til puppen (av og til vel og merke).. mulig jeg legger henne til for tidlig.. MEN dersom jeg pumper meg, og gir på flaske, sluker hun 100 ml lett! Jeg er rimelig frustrert.. Hun gikk jo opp 150 gram forrige uke.. men blir så usikker om hun får i seg nok... Noen som har noen tips, triks eller idé om hvorfor hun er slik?!

 

Imårra skal vi på første babysvømming!! Vi gleder oss :D!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi begynte på babysvømming på mandag og det var koselig! Det er kurs for både søsken og baby. Bonusen er jo som du også skrev junimage at de små sover godt etterpå. Her hoppet lillegutt over et måltid og det er jo ingen ulempe når det skjer i blant.

 

Vi hadde også 3 månederskontroll denne uken (en uke sen siden vi var på ferie forrige uke). Vår store lille gutt har blitt 7,2 kilo og 62 cm. Kort og tykk ;) Ganske utrolig med tanke på den tynne lille gutten på 2855 gram som ble født i slutten av mai! Han bruker str 68 og enkelte plagg er for små for de strammer så mye rundt de gode lårene hans :D Vaksinen gikk fint. Han var utilpass og sutrete på ettermiddagen så han fikk en liten paracet og det hjalp. Ingen feber.

 

Ellers er han nå (i alle fall de siste dagene) i seng kl 19. Da er han klar for seng, men sover litt urolig de første stunden så har vært inne hos han flere ganger. Foreløpig vil han helst bare sove til puppen og smokk vil han ikke ha noe av (av og til på dagtid tar han den) så det må vi jobbe litt med. Vil jo at han kan legges av pappaen også.

 

Skulle egentlig ha vært på første barselgruppe forrige uke, men jeg var ikke der pga ferie så da blir det ny gruppetime senere i måneden.

 

Neste uke skal jeg begynne på trening for mor og baby. Det blir spennende! Kjenner at kroppen trenger å styrkes både her og der  :)

Endret av 2010 Mammaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så spent på hvor lang snuppa har blitt, de måler jo ikke før på 3 mnd kontrollen. Vi ser jo at hun har blitt lengre :)

 

Her er det bare et barseltreff i regi av helsestasjonen, så er det opp til oss selv om vi vil fortsette å treffes. Vi ble enige om å treffes igjen en uke senere, for å bli litt bedre kjent. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter bleie bare ved avføring, de fleste netter slipper vi heldigvis :)

 

Her er det ei lita jente som er forkjøla og utilpass, vil helst være på fanget hele tiden. Stakkars liten :(

Vi skal reise til onsdag på ferie til Frankrike, så håper virkelig hun er frisk til da..

 

Her er det noen barseltreff i regi av helsestasjonen, men vi har bestemt oss for å møtes utenom også. Veldig koselig gruppe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter dere fremdeles bleie på natten? Her er det nødvendig med et skift.

 

Her skiftes den kun når vi hører at det mest sannsynlig har kommet bæsj. Noen ganger når den er SKIKKELIG tissevåt, så det blir plass til mer ;) hehhe!

 

Vi bruker å smøre stumpen med inotyol før leggetid.. så HVIS det kommer bæsj uten at vi får det med oss, så blir ikke stumpen så irritert! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bæsjes det ikke på natten mer, men det er så masse tiss at det må byttes. Blir vel mindre tiss når vi begynner med fast føde (husker ikke hvordan det var med storebror.

 

Hvilke bleier bruker dere på natten? Her er det Pampers Baby Dry nr 3 (andre bleier måtte jeg nok ha byttet 2 ganger tenker jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

 

Eg var egentlig en junimage, men jenta mi fikk det litt travelt og kom til verden 4 uker før termin, 18. mai, var 2795 g og 49 cm. Var frisk og fin, men fikk gulsott og var litt slapp de første ukene. På grunn av dette fikk jeg aldri komt i gang med amming (hun bare sovnet når jeg la henne til brystet), pumpet meg i ca. 5 uker, så hun fikk halvt om halvt ca. med mm og mme, men det jeg hadde av melk bare forsvant :( Så nå får hun bare mme (tok dette veldig tungt). Nå er hun blitt ei blid og fornøyd jente på snart 4 mnd, 6500 g og 61 cm på forrige kontroll, så har lagt godt på seg :) Og hun har begynt å sove fra 19.00-07,00 sammenhengende, har gjort dette den siste mnd, VELDIG deilig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

 

Eg var egentlig en junimage, men jenta mi fikk det litt travelt og kom til verden 4 uker før termin, 18. mai, var 2795 g og 49 cm. Var frisk og fin, men fikk gulsott og var litt slapp de første ukene. På grunn av dette fikk jeg aldri komt i gang med amming (hun bare sovnet når jeg la henne til brystet), pumpet meg i ca. 5 uker, så hun fikk halvt om halvt ca. med mm og mme, men det jeg hadde av melk bare forsvant :( Så nå får hun bare mme (tok dette veldig tungt). Nå er hun blitt ei blid og fornøyd jente på snart 4 mnd, 6500 g og 61 cm på forrige kontroll, så har lagt godt på seg :) Og hun har begynt å sove fra 19.00-07,00 sammenhengende, har gjort dette den siste mnd, VELDIG deilig!!

Åååå, gleder meg til minien begynner å sove sånn :) Men jeg skal ikke klage, legger henne i 19-19.30 tiden og da sover hun til ca 04-05, får mat, og legger seg til å sove igjen til sånn 08. Da pleier vi å stå opp etter litt kos i sengen min. 

 

Jeg pumper enda, og har faktisk gjort det i snart tre måneder! Tenkte å få ut fingeren å leie en sykehuspumpe nå slik at jeg kan pumpe begge brystene på en gang, og få litt kraft i sakene. Jeg har snakket med en ammehjelper, og hennes datter hadde tatt puppen i en alder av 3,5 måned, Så jeg prøver noen ganger for dagen og hun vil så gjerne men får det ikke helt til. Tenkte å ta noen dager nå til uken og kjøpe inn nok mat så vi ikke trenger gå noe sted, også bare fokusere på å prøve å få til amming. KANKJSE går det, men om ikke er jeg mer enn motivert nok til å fortsette med pumping en stund til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:-) da er gutten min 11 uker og ble døpt idag. Han var så snill i kirka, kom med bitte litt lyd når han fikk siste hånd med vann på hodet. Fikk skryt av presten:-) her varierer det om han sover hele natten eller vil ha lat em gang... tenkter at vi kanskje prøver mor og barn trening imorgen eller babysvømming. Har ikke prøvd noen av delene enda... 4 uker til 3 mnd kontroll. Men har fått målt han på åpen helsestasjon. Skal på åpen helsestasjon må på tirsdag for å se hvor mye han har lagt på seg. Begynner å bli litt rund nå:-) godt tegn da han brukte over 1 mnd på å komme tilbake til fødselsvekta si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei alle sammen.

 

Eg var egentlig en junimage, men jenta mi fikk det litt travelt og kom til verden 4 uker før termin, 18. mai, var 2795 g og 49 cm. Var frisk og fin, men fikk gulsott og var litt slapp de første ukene. På grunn av dette fikk jeg aldri komt i gang med amming (hun bare sovnet når jeg la henne til brystet), pumpet meg i ca. 5 uker, så hun fikk halvt om halvt ca. med mm og mme, men det jeg hadde av melk bare forsvant :( Så nå får hun bare mme (tok dette veldig tungt). Nå er hun blitt ei blid og fornøyd jente på snart 4 mnd, 6500 g og 61 cm på forrige kontroll, så har lagt godt på seg :) Og hun har begynt å sove fra 19.00-07,00 sammenhengende, har gjort dette den siste mnd, VELDIG deilig!!

Åååå, gleder meg til minien begynner å sove sånn :) Men jeg skal ikke klage, legger henne i 19-19.30 tiden og da sover hun til ca 04-05, får mat, og legger seg til å sove igjen til sånn 08. Da pleier vi å stå opp etter litt kos i sengen min. 

 

Jeg pumper enda, og har faktisk gjort det i snart tre måneder! Tenkte å få ut fingeren å leie en sykehuspumpe nå slik at jeg kan pumpe begge brystene på en gang, og få litt kraft i sakene. Jeg har snakket med en ammehjelper, og hennes datter hadde tatt puppen i en alder av 3,5 måned, Så jeg prøver noen ganger for dagen og hun vil så gjerne men får det ikke helt til. Tenkte å ta noen dager nå til uken og kjøpe inn nok mat så vi ikke trenger gå noe sted, også bare fokusere på å prøve å få til amming. KANKJSE går det, men om ikke er jeg mer enn motivert nok til å fortsette med pumping en stund til!

 

Det er jo kjempe flott at du kan pumpe deg og at du har beholdt melka :) Klarer du å få nok til alle måltidene? Jeg tror jeg aldri fikk nok til et helt måltid, hun økte så fort i begynnelsen, og så bare forsvant all melk dessverre :(

 

Ser du har det veldig greit med soving du også ja, jeg synes det deiligste var å få igjen kvelden, at en kan sette seg ned å faktisk slappe av litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hei alle sammen.

 

Eg var egentlig en junimage, men jenta mi fikk det litt travelt og kom til verden 4 uker før termin, 18. mai, var 2795 g og 49 cm. Var frisk og fin, men fikk gulsott og var litt slapp de første ukene. På grunn av dette fikk jeg aldri komt i gang med amming (hun bare sovnet når jeg la henne til brystet), pumpet meg i ca. 5 uker, så hun fikk halvt om halvt ca. med mm og mme, men det jeg hadde av melk bare forsvant :( Så nå får hun bare mme (tok dette veldig tungt). Nå er hun blitt ei blid og fornøyd jente på snart 4 mnd, 6500 g og 61 cm på forrige kontroll, så har lagt godt på seg :) Og hun har begynt å sove fra 19.00-07,00 sammenhengende, har gjort dette den siste mnd, VELDIG deilig!!

Åååå, gleder meg til minien begynner å sove sånn :) Men jeg skal ikke klage, legger henne i 19-19.30 tiden og da sover hun til ca 04-05, får mat, og legger seg til å sove igjen til sånn 08. Da pleier vi å stå opp etter litt kos i sengen min. 

 

Jeg pumper enda, og har faktisk gjort det i snart tre måneder! Tenkte å få ut fingeren å leie en sykehuspumpe nå slik at jeg kan pumpe begge brystene på en gang, og få litt kraft i sakene. Jeg har snakket med en ammehjelper, og hennes datter hadde tatt puppen i en alder av 3,5 måned, Så jeg prøver noen ganger for dagen og hun vil så gjerne men får det ikke helt til. Tenkte å ta noen dager nå til uken og kjøpe inn nok mat så vi ikke trenger gå noe sted, også bare fokusere på å prøve å få til amming. KANKJSE går det, men om ikke er jeg mer enn motivert nok til å fortsette med pumping en stund til!

 

Det er jo kjempe flott at du kan pumpe deg og at du har beholdt melka :) Klarer du å få nok til alle måltidene? Jeg tror jeg aldri fikk nok til et helt måltid, hun økte så fort i begynnelsen, og så bare forsvant all melk dessverre :(

 

Ser du har det veldig greit med soving du også ja, jeg synes det deiligste var å få igjen kvelden, at en kan sette seg ned å faktisk slappe av litt :)

 

Jeg har hatt nok hele veien ja, heldigvis. Men for noen uker siden begynte det å gå ned (noe som gikk ut over reservelageret i fryseren), men etter å ha snakket litt med en ammehjelper ser det ut som vi er tilbake på rett spor. Jeg har jo brukt manuell pumpe hele veien, og bare en eletrisk iblandt når jeg er hjemme, for jeg var ikke like fornøyd med den som med den manuelle. (Begge fra avent, men den manuelle var ny i år, og den eletriske fra 2009). Har fått låne meg en nyere eletrisk pumpe, og det gjør susen. Så vurderer jeg faktisk å leie en sykehuspumpe slik at jeg kan dobbelpumpe med orntlig kraft. Det kostet ikke så mye i måneden (mindre enn det vil koste å gå over til mme) og er jo verdt det siden jeg faktisk holder på som jeg gjør...

 

Ja, akkurat det med å kunne få kveldene for meg selv synes jeg er fantastisk! Nå er liksom huset plutselig litt mer ryddig osv, så da går jeg ikke bare å tenker på alt som burde vært gjort når babyen er våken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...