Gå til innhold

Gjorde jeg helt feil her? En mammafeil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uenig med deg Heltlykkelig i at dette var en helt uskyldig reaksjon. HI lærer sønnen sin at hvis man ikke får viljen sin og får andres ting akkurat når man vil er det greit å hevne seg og bedrive herverk. Han vokser nok opp til å bli en koselig kar han der.

Jeg skjønner at du ble sår på sønnen din sine vegne, men her gjorde du er grov feil HI. Håper du ikke gjør noe sånt igjen.

Anonym poster: c9ef8d6672449b8d3711c8b1e0d8b590

Nå skrev ikke jeg at det var en uskyldig reaksjon.. Jeg skrev det var en uskyldig situasjon. Med det mener jeg at jeg tror neppe sønnen hennes vokser opp til å bli en hevngjærrig jævel som driver hærverk pga denne ene episoden. Ei heller tror jeg jenta mister så mye søvn over denne episoden heller.

Jeg sier jo hva jeg mener hun burde gjort, som er det motsatte av hva hun gjorde.

Men at du reagerer "riktig" i enhver situasjon tror jeg ikke er mulig. Jeg dømmer deg ikke nedenom og hjem og tror ungene dine blir drittunger av den grunn.

Så vi er enig i hva hun burde ha gjort, men uenig i hvilke "skader" sønnen tar av dette ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forståelig reaksjon.

Gjorde noe lignende selv i stad. Jeg gikk bort til en dame utenfor matbutikkenog spurte om jeg kunne få låne mobilen hennes. Hun tittet rart på meg, og snudde seg avvisende vekk. Så jeg gikk og hentet askebegeret som sto ved siden av henne og tømte det i vesken hennes. Hun ble litt satt ut og begynte å tømme veska for sneiper. Hun så litt perpleks ut, men veske var bare en billigveske, mobilen en gammel Nokia, og det så ikke ut til at hun hadde ikke noe av verdi i veska heller.

Så tok jeg med meg datteren min inn i butikken hennes mens jeg forklarte at, slik; slik skal det gjøres!

;)

Anonym poster: f9edca720aff75e31a271012ceb7c55a

Jeg håper virkelig at du tuller og om ikke at du er 16 år!

Barn må lære seg at man kan ikke få alt det vil. Og hvertfall at det ikke er greit å ødelegge om man ikke får det som man vil.

Anonym poster: d2cd6ba4f0388df3eb879200e3c0aa76

Har du hørt om ironi? Det er jo umulig å unngå å forstå at dette er ironi!

Anonym poster: b9d78a373fad9836bfb74f1549ab8d47

Jeg forstod det faktisk ikke, men ble litt lettet da jeg leste at det var det. :P

Anonym poster: 80e057ec71c6251c7efa59eadd95523c

Skrevet

Det er nok håp for framtida til tross for din klønete håndtering av denne situasjonen. Jeg tenker også som anonym litt lenger opp, at jentungen kunne funnet på og gyvet løs på sønnen din på grunn av dette, og det hadde jo da vært innmari synd at du ikke stoppet han mens du kunne :mellow: Men gudbedre, du har 7 milliarder nye muligheter til å få han på rett kurs ;)

Skrevet

Vi er på besøk hos familie og jeg og gutten (2,5) var ute på lekeplassen en tur. Der var det en jente på rundt 6 som tegnet på asfalten med sånne store kritt,.som hun hadde en hel boks av. Sønnen min gikk bort til henne og ville leke sammen med henne, så jeg sa til ham at han måtte spørre først om han fikk låne en kritt. Og han spurte litt sjenert og forsiktig om han fikk låne (jeg ble nesten litt stolt). Men nei, det fikk han ikke, ikke tale om, og hele hennes kroppsspråk var surt og avvisende. Han ble tydelig lei seg, spurte på nytt, men ble møtt på samme vis. Så han gikk bort til sandkassen og hentet en spade sand,.som han kastet utover det hun hadde tegnet. Og jeg så hva han hadde tenkt å gjøre, men stoppet ham ikke. Jeg vil at barn skal få gjøre opp seg i mellom, for å trene på konflikthåndtering, så lenge de ikke sloss. Men jeg ble veldig usikker på om dette ble rett, for ærlig talt, så frydet det meg litt. Jenta reiste seg opp og så usikkert rundt seg, før hun gikk og hentet en kost og kostet det vekk. Det virket som hun fikk en reaksjon fra sønnen min som hun rett og slett ikke trodde, og ble litt satt ut. Men hun virket ikke lei seg. Det var ikke noen stor kunst hun hadde regnet, bare noen streker her og der.

Jeg har tenkt tidligere at du har virket som en oppegående person, men nå er all min respekt for deg borte. Ufordragelig unge fordi hun ikke vil låne bort kritt til din sønn? Det har hun da all verdens rett til å si nei til! Du skriver om "fine tegninger" og "bare noen streker". Hvem er du som kan bestemme over hennes opplevelse av tegningene? Det virker som om du er like gammel som sønnen din..

Anonym poster: 3913db792739492c3304ff2d2c0d2909

Skrevet

Hehehe, jeg tar det ikke så tungt. Jeg irettesatte ham selvfølgelig sekundet etter han gjorde det, jeg bare «så» det ikke før akkurat i det han gjorde det.

Jenta hadde nettopp lånt ut flere kritt til andre unger, de var aldeles ikke nye, og jeg synes det var veldig unødvendig av henne å være så sær. For det var det hun var. Hadde hun vært min datter hadde hun fått beskjed om å dele, ferdig med det. Ja, barn skal også få ha sine grenser osv. men jeg synes det er et veldig viktig prinsipp at de også lærer å dele og være rause. Og hun oppførte seg bare ufordragelig.

Hadde det vært en fin tegning hun hadde lagt mye energi i, hadde jeg stoppet ham med en gang. Men det var noen få streker, og hun hadde tegnet fine ting lengre unna, så det var ingenting i veien med tegneevnen.

Når jeg sier at jeg frydet meg litt, betyr det ikke at jeg satt og gned hendene og flirte stort. Det var en liten fryd, inni meg, mens mammaansiktet ga streng beskjed om at sånt gjør man ikke! Dessverre et sekund for sent.

Det har vært ganger der min sønn har fått konsekvenser på sin oppførsel fra andre barn, og noen ganger har han fullt fortjent det. Sånn er livet.

Men hadde jeg ikke vært i tvil, ikke egentlig følt at dette nok var feil av meg, så hadde jeg ikke spurt. Jeg skjønner jo såpass.

Ro ro... Uff blir kvalm av sånne folk...

Anonym poster: c00282727951ec15f896af3dd69f4c81

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

:o holder dere på med dette enda?

Jaja, jeg må jo le litt, dette blir litt spesielt. Snakker om å bli sinna for noe jeg i utgangspunktet innrømmer kanskje var feil.

Ja, hun oppførte seg litt ufordragelig rett og slett. Ikke fordi hun sa nei, men måten hun gjorde det på, den scenen som utspilte seg som ingen av dere har sett.

Og nei, han ødela ikke tegningen hennes, han kastet (en lekespade) sand på den, som hun siden feide vekk. Tegningen er like «fin» i dag den.

Hadde hun blitt sint på ham hadde jeg faktisk sagt til ham at slikt får han regne med, når han gjør slikt, og det mener jeg.

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Hehe... Må nesten le litt :P Feil? Ja. Ville jeg gjort det samme selv i ett mindre *stolt* øyeblikk? .... Ja.. ;p

Skrevet

Jeg hadde ikke tenkt engang, hadde bare stoppet gutten min fra å hevne seg.

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Hahaha, dere er og blir høner! :) Tror ikke di kommer inn i dib- himmelen nå, ullteppe! Du kan få plass hos meg i dib- Helvete, jeg har akkurat funnet meg ei glo og startet for meg selv, så trenger flere umoralske folk ;)

Skrevet

ohmy.png holder dere på med dette enda?

Jaja, jeg må jo le litt, dette blir litt spesielt. Snakker om å bli sinna for noe jeg i utgangspunktet innrømmer kanskje var feil.

Ja, hun oppførte seg litt ufordragelig rett og slett. Ikke fordi hun sa nei, men måten hun gjorde det på, den scenen som utspilte seg som ingen av dere har sett.

Og nei, han ødela ikke tegningen hennes, han kastet (en lekespade) sand på den, som hun siden feide vekk. Tegningen er like «fin» i dag den.

Hadde hun blitt sint på ham hadde jeg faktisk sagt til ham at slikt får han regne med, når han gjør slikt, og det mener jeg.

Skal vedde ganske mye på at det er en religion som begynner på I inne i bildet her...

Skrevet

Skal vedde ganske mye på at det er en religion som begynner på I inne i bildet her...

HÆ??

Skrevet

HÆ??

Typisk handlingsmønster og virkelighetsoppfatning. Noen andre gjorde noe JEG ikke liker, selv om det er jeg'et som tar feil her, og da tar vi hevn, og fryder oss over det. Dette lærer vi barna våre, for det er slik det skal være. Jeg har alltid rett.

Skrevet

HÆ??

Typisk handlingsmønster og virkelighetsoppfatning. Noen andre gjorde noe JEG ikke liker, selv om det er jeg'et som tar feil her, og da tar vi hevn, og fryder oss over det. Dette lærer vi barna våre, for det er slik det skal være. Jeg har alltid rett.

Med eget malespann kan man farge sin egen tilværelse. Du har tydeligvis gått amok med en bøtte full av I-farger og ser derfor ikke annet. Trykk Edit og Undo, og så prøver du på nytt på blankt ark...

Skrevet

HÆ??

Med eget malespann kan man farge sin egen tilværelse. Du har tydeligvis gått amok med en bøtte full av I-farger og ser derfor ikke annet. Trykk Edit og Undo, og så prøver du på nytt på blankt ark...

Tar jeg feil da? Er det ikke noe I inne i bildet med denne mamman eller gutten?

Langt skumlere med folk som ikke ser I noen steder og ikke ser faren...

Skrevet

Forståelig reaksjon.

Gjorde noe lignende selv i stad. Jeg gikk bort til en dame utenfor matbutikkenog spurte om jeg kunne få låne mobilen hennes. Hun tittet rart på meg, og snudde seg avvisende vekk. Så jeg gikk og hentet askebegeret som sto ved siden av henne og tømte det i vesken hennes. Hun ble litt satt ut og begynte å tømme veska for sneiper. Hun så litt perpleks ut, men veske var bare en billigveske, mobilen en gammel Nokia, og det så ikke ut til at hun hadde ikke noe av verdi i veska heller.

Så tok jeg med meg datteren min inn i butikken hennes mens jeg forklarte at, slik; slik skal det gjøres!

;)

Hehe, bra bilde på situasjonen :)

Skrevet

HÆ??

Tar jeg feil da? Er det ikke noe I inne i bildet med denne mamman eller gutten?

Langt skumlere med folk som ikke ser I noen steder og ikke ser faren...

Det skumleste er folk som feilplasserer religionsspørsmål, og stiller dem på en fordømmende måte...

Anonym poster: bd638b0eccf03b21ba6f4869926a8d92

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jenta er 6, hun er ikke interessert i å leke med en på 2.5 så hun sa nei. Kanskje kan hun ikke tegne bedre, og hun var rimelig fornøyd med resultatet. Hun er ikke stor nok til å skjønne at sand ikke ødelegger. Hadde hun vært familie ville jeg krevd at hun delte, men jeg forventer ikke at mine unger låner bort til fremmede.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Islam heter det....er det så skummelt at du ikke kan skrive det engang?

Islam lærer at man skal være oppofrende mot sin neste, religionen legger veldig stor vekt på nestekjærlighet. Men det er ikke så lett å få med seg når man lar seg blinde av idiotiske ekstremister som gjør handlinger som får vanlige muslimer til å bli like bestyrtet som andre.

Pappaen til gutten min er muslim ja, har du et problem med det? Hvis det på noen måte skulle ha innvirkning på vår barneoppdragelse vil det i så fall handle om å være snill og god mot andre. Ikke bland ham inn i dette, han hadde ingenting med situasjonen å gjøre, og befinner seg mange mil unna oss for øyeblikket. Han hadde garantert stoppet sønnen vår, i motsetning til hva jeg gjorde. Jeg er jo norsk og oppdratt mer i retning humanetikk enn noe annet. Han er en snill og fantastisk pappa, og jeg blir ærlig talt litt forbannet når du senker deg ned til et slikt nivå. Gikk du tom for argumenter? Eller er du bare så feig og lat at du tyr til «o skumle muslimer» for å slippe å tenke selv?

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

For siste gang, jenta lekte med flere andre barn der,i forskjellige aldre, og delte villig ut kritt til dem, det var bare sønnen min som ikke skulle få, og hun demonstrerte det veldig tydelig. Derfor synes jeg det var ufordragelig oppførsel.

Tegningen var ikke fin, det var noen streker målløst plassert rett foran der sønnen min satt, hun hadde tegnet store fine ting lengre unna. Hun kom og satte seg foran ham og tegnet, liksom for å vise at han ikke fikk, men hun. Så jeg synes hun var smålig og ufordragelig ja. Hadde hun vært min datter hadde hun blitt irettesatt.

Tegningen ble IKKE ødelagt av sanden.

Jeg skjønner at det er vanskelig for noen som ikke var tilstede å skjønne hvordan situasjonen var, derfor prøver jeg nå å forklare det mer inngående. Ikke fordi jeg mener jeg gjorde rett, jeg startet hele tråden med å spørre om jeg gjorde feil, nettopp fordi jeg selv egentlig syntes det. Og det har vi vel ganske ettertrykkelig fått fastslått, og gnidd inn nå, at jeg gjorde feil. Feil, feil, feil. Men etter reaksjonene å dømme skulle en tro jeg både hadde ledd høyt og jaget bort dette stakkars traumatiserte pikebarnet, mens jeg heiet og klappet for min demoniske sønn som sikkert blir både terrorist (han har jo muslimer i livet sitt) og en skikkelig forferdelig voksen. Men, det er jo ikke noe nytt at ting vokser ut av sine proporsjoner her inne på dib, og jeg er ikke overrasket for så vidt.

Skrevet

Har ikke lest mer enn HI-inlegg her, men jeg synes du reagerte feil - og sønnen din. Han må jo også lære at man kan få nei, og takle det. Jeg synes ikke det var riktig av ham å reagere slik, han skulle heller godtatt det og lekt med noe annet.

Anonym poster: bcff8d3ccdc5c9dfa9fc36a2e64b78ee

Skrevet

Ja jeg er en umoralsk, smålig person. Helt forferdelig at jeg skal oppdra barn, de kommer til å bli helt ufordragelige personer. Jeg innser jo nå at jeg har gjort noe helt utilgivelig.

Barn er som tomme, hvite papirark. de har ingen livserfaring. alt må læres og oppleves for å skape erfaring, minner etc. at barn da skal lære konflikthåndtering UTEN veiledning blir helt helt feil. Da risikerer man som flere sier her; at du fostrer en drittunge som takler konflikter på FEIL måte - for det er den eneste måten han vet om. Her er det VÅR foreldrerolle som er superviktig; å veilede og fortelle hvordan man løser dette!!!

Anonym poster: bcff8d3ccdc5c9dfa9fc36a2e64b78ee

Skrevet

Islam heter det....er det så skummelt at du ikke kan skrive det engang?

Islam lærer at man skal være oppofrende mot sin neste, religionen legger veldig stor vekt på nestekjærlighet. Men det er ikke så lett å få med seg når man lar seg blinde av idiotiske ekstremister som gjør handlinger som får vanlige muslimer til å bli like bestyrtet som andre.

Pappaen til gutten min er muslim ja, har du et problem med det? Hvis det på noen måte skulle ha innvirkning på vår barneoppdragelse vil det i så fall handle om å være snill og god mot andre. Ikke bland ham inn i dette, han hadde ingenting med situasjonen å gjøre, og befinner seg mange mil unna oss for øyeblikket. Han hadde garantert stoppet sønnen vår, i motsetning til hva jeg gjorde. Jeg er jo norsk og oppdratt mer i retning humanetikk enn noe annet. Han er en snill og fantastisk pappa, og jeg blir ærlig talt litt forbannet når du senker deg ned til et slikt nivå. Gikk du tom for argumenter? Eller er du bare så feig og lat at du tyr til «o skumle muslimer» for å slippe å tenke selv?

Jeg trenger ikke si mer...

Skrevet

Å... jeg tenkte anonym over her mente L... lestadianere liksom. Høh høh :lol:

Skrevet

For siste gang, jenta lekte med flere andre barn der,i forskjellige aldre, og delte villig ut kritt til dem, det var bare sønnen min som ikke skulle få, og hun demonstrerte det veldig tydelig. Derfor synes jeg det var ufordragelig oppførsel.

Tegningen var ikke fin, det var noen streker målløst plassert rett foran der sønnen min satt, hun hadde tegnet store fine ting lengre unna. Hun kom og satte seg foran ham og tegnet, liksom for å vise at han ikke fikk, men hun. Så jeg synes hun var smålig og ufordragelig ja. Hadde hun vært min datter hadde hun blitt irettesatt.

Tegningen ble IKKE ødelagt av sanden.

Jeg skjønner at det er vanskelig for noen som ikke var tilstede å skjønne hvordan situasjonen var, derfor prøver jeg nå å forklare det mer inngående. Ikke fordi jeg mener jeg gjorde rett, jeg startet hele tråden med å spørre om jeg gjorde feil, nettopp fordi jeg selv egentlig syntes det. Og det har vi vel ganske ettertrykkelig fått fastslått, og gnidd inn nå, at jeg gjorde feil. Feil, feil, feil. Men etter reaksjonene å dømme skulle en tro jeg både hadde ledd høyt og jaget bort dette stakkars traumatiserte pikebarnet, mens jeg heiet og klappet for min demoniske sønn som sikkert blir både terrorist (han har jo muslimer i livet sitt) og en skikkelig forferdelig voksen. Men, det er jo ikke noe nytt at ting vokser ut av sine proporsjoner her inne på dib, og jeg er ikke overrasket for så vidt.

Ro deg ned og skjerp deg. Herregud, slik du reagerer viser du jo gang på gang hvor rett alle her inne har. Du tar jo ikke en dritt til deg, men bare prøver å bortforklare å vri det unna, og legge skylden på ei 6 år !! gammel jente.

Skrevet

Klassisk dib-diskusjon ;)

Skjønner egentlig begge sider. Fins mange ufordragelige barn, og jeg fryder meg stadig vekk i det skjulte når noen av de opplever litt motgang. Men jeg tror også at dere med små barn overvurderer hvor stor man er når man er 6 år...

Anonym poster: 8d587469866a6b6e20a5da1184ad3630

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...