MammantilNurket Skrevet 20. mai 2013 #76 Skrevet 20. mai 2013 Ja, vi har snakket om pengebruk. Og ja, familien visste at han hadde med penger Dette var ikke hans penger nei, de fikk han av meg. Han brukte opp sine egne penger på tivoli i forkant av 17mai, så der var ingenting å hente. Han fikk derfor med penger av meg. Hans penger som står på sparekonto, er de som i utgangspunktet har vært mine...Skjønner? Nei, jeg har ikke kjeftet han huden full og hengt han opp til spott og spe, jeg ble bare veldig skuffet for at han, når han visste hva de skulle brukes på, valgte å bruke de på noe annet. Og nei, han spanderte ikke på kameraten Jeg jobber for mine penger og forbeholder meg retten til å bruke de på det jeg vil. Det kan ikke sammenlignes Hi Anonym poster: cda1485f5126e037bed20a1cb1becec8 Jeg er helt enig med deg. Nå må du holde snavla "mamma" til nurket, du har ikke barn selv og er tydelig uerfaren i svarene dine.... Anonym poster: 2a85b98c475569fe949c3a2728e2ee94 Jeg må da få lov til å ha mine meninger ... akkurat som du må få lov til å fremstå som svært ufin om du ønsker det Hihi, holde snavla!! Dagens!! Det var liksom litt Wam og Vennerød over den ...http://m.youtube.com/#/watch?v=FjX5vw42Uik&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DFjX5vw42Uik
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #77 Skrevet 20. mai 2013 Hva om han hadde brukt de pengene han fikk av deg på den "tingen", så hadde han fått spandert tingene han selv nå har kjøpt av foreldrene til kameraten? Hadde du reagert da? Det er da samme f... hvem som kjøpte "tingen" til han og hvem som betalte for alt det andre. Eller? Anonym poster: 300c5c8aa84ca2a0d5b8137e661decf4
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #78 Skrevet 20. mai 2013 Jeg vil anta at 10-åringer er forskjellige, siden så mange her inne mener dette ikke er noe å reagere på. Jeg må ærlig talt si at jeg forventer at selv åtteåringen min forstår at når jeg sender med penger som skal gå til f.eks inngangsbillett til tusenfryd, og forteller ham det, så skjønner han at dette er ikke hans penger som han har fått som en gave fra meg. Det er penger som skal gå til opplevelsen han skal på. Pengene blir ikke plutselig hans lommepenger når han slapp å betale inngang. Jeg ville jo også forventet å få igjen vekslepengene etter at han kom hjem, så det er igjen ikke snakk om at "her, gutten min, 500 kroner i lommepenger, bruk dem som du vil", det er snakk om at det koster penger å komme inn på tusenfryd, og at moren ikke har vært med - og dermed måtte sende med ham pengene det koster. Andre barn skjønner kanskje ikke forskjellen, men jeg mener et barn bør ha en såpass grei forståelse/modenhet at de faktisk forstår forskjellen. Jeg ville blitt skuffet, HI. Så jeg skjønner deg veldig godt. Og ja - 500 kroner er absolutt mye penger. Anonym poster: 8d9a94e936b49434163bab13a90cb925
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #79 Skrevet 20. mai 2013 Om noen her mener noe om oppdragelsen din ol, så overse det.. Virker jo her som om unger ikke skal lære om økonomi før de har egen inntekt.. Er det tilfellet så sliter de med ungene senere.. Samboeren vokste opp slik, lærte ikke noe om penger, og fikk bruke de som han ville, han lærer først nå hvordan han skal styre økonomien sin, har skakk kjørt økonomien sin med årene.. Anonym poster: 77d0648c216cbe09a5e5030229fed791 Ingen her som antyder at barn ikke skal lære om økonomi. Men det blir feil å bli skikkelig skuffa på en 10åring som ikke har fått beskjed om å ta med pengene som ble til overs hjem... Anonym poster: bc6ff03dcab2a2d29f76a5654eebe2ea
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #80 Skrevet 20. mai 2013 Om noen her mener noe om oppdragelsen din ol, så overse det.. Virker jo her som om unger ikke skal lære om økonomi før de har egen inntekt.. Er det tilfellet så sliter de med ungene senere.. Samboeren vokste opp slik, lærte ikke noe om penger, og fikk bruke de som han ville, han lærer først nå hvordan han skal styre økonomien sin, har skakk kjørt økonomien sin med årene.. Anonym poster: 77d0648c216cbe09a5e5030229fed791 Ingen her som antyder at barn ikke skal lære om økonomi. Men det blir feil å bli skikkelig skuffa på en 10åring som ikke har fått beskjed om å ta med pengene som ble til overs hjem... Anonym poster: bc6ff03dcab2a2d29f76a5654eebe2ea Når barnet får beskjed om at dette skal brukes til noe bestemt, og det ikke hender, så burde barnet være innforstått med at dette er penger som skal være med hjem igjen, ellers tror jeg en del foreldre utelater noe vesentlig under læringen, min datter på 9 år vet at penger som er forbeholdt noe bestemt, blir brukt på dette, eller blir med hjem igjen til oss. Jeg selv var også opplært til dette når jeg var 8 år, noe mine unger blir også. Når skal man etter deres mening låre om penger? Mener du at du hadde vært likeglad om ungen din kom hjem og hadde brukt 500 kroner på godis og tull? Anonym poster: 77d0648c216cbe09a5e5030229fed791
Iiiiik Skrevet 20. mai 2013 #81 Skrevet 20. mai 2013 Jeg skjønner ikke hvorfor dere som svarer mener at hun har ødelagt noe for ham. Hun beskriver en følelse og lurer på om andre kjenner seg igjen i den. For min egen del kan jeg kjenne igjen skuffelsen, tror jeg kunne følt det samme. Men hadde nok ikke vært så skuffet på ham, mer på meg selv. Dels fordi jeg ikke hadde klart å synliggjøre at penger ikke er et uttømmelig gode, det er ikke urimelig å forvente at en 10-åring vet at hvis man bruker 500 kroner på is og brus, så har man mindre penger til nye joggesko eller grillmat. Dels fordi jeg ikke hadde gjort klare avtaler med gutten og med forelderene som tok ham med seg. Jeg tenker at du lot gutten din forvalte et ansvar som han helt klart ikke var moden nok til. Du burde enten sagt til gutten din at hvis de andre betalte for ham, så kunne han ikke bruke noen penger eller du burde sagt til de andre foreldrene at han hadde med seg noen penger og kunne de være så snille å følge litt med ham. Aller helst begge deler. Så denne synes jeg altså at du bør ta på deg selv og ikke legge det på gutten.
MissZanta Skrevet 20. mai 2013 #82 Skrevet 20. mai 2013 Som en guttemamma til en annen, jeg har en gutt på 11 år. At han brukte de 500 Kr på det du mener er tull kan ha vært veldig fornuftige i de øyeblikkene han brukte pengene. Dessverre er det slikt at det er dyrt å handle på steder som Tusenfryd og de har mage ting som frister unge umodne sinn. Og det vi voksnes mener er ufornuftige tulleting kan og er nok veldig fornuftige ting i et barns øye. Syns fremdeles du har overreagert og det at du har gitt han 1000kr til tivoli, betalt leirskole osv er valg du har tatt selv. Leirskole er fornuftig men 1000 på tivoli er mindre fornuftig, akkurat som han har du tatt litt mindre kloke valg. Sånn er livet bare. Barn trenger ofte tydelige klar beskjeder. Så nåla du lært til neste gang :-) Takk for svar Men, på hvilken måte overreagerer jeg? Jeg er skuffet, inni meg. Jeg har ikke gjort annet enn å si til han at dette ikke var avtalen, og det forsto han. Jeg må allikevel få uttrykke litt frustrasjon på et lite forum, spørre hva andre hadde gjort osv. Nå har jeg fått mange gode svar som jeg takker for, så overser jeg heller de som maser om mangel på barneoppdragelse og at jeg ødela hele helgen for ungen. Anonym poster: cda1485f5126e037bed20a1cb1becec8 Du er selvsagt i din fulle rett å være skuffet men jeg hadde bare latt det gå for denne gang. Det jeg mener med en overreagering er slik jeg beskrev, at barn er barn og barn tenker ofte ikke lenger enn sin egen nese. Han skjønte nok når han kom hjem at han hadde gjort noe dumt, så jeg hadde sagt til mitt barn at det er dumt å bruke de pengene på slike ting men at du skjønner at han fikk lyst, at han neste gang kan ringe deg og spørre om han får lov først. En 10 åring kan og bør ha en forståelse for penger, men de tenker ikke langt :-) Min sønn er fornuftig med penger, stort sett. Litt onkel skrue som går rundt og sjekker priser osv men han får sånne "innfall" der han bruker penger på ting jeg syns er tullete. Men i steden for Å si at dette er tull så kan jeg si at det var kanskje ikke så lurt for da er det en stund til neste gang han kan få penger osv Jeg tenker at så lenge denne skuffelsen din ikke har vært vist foran barnet annet enn et sukk så er et ikke ille, han har det nok verre inni seg enn det du kanskje ser/føler :-)
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #83 Skrevet 20. mai 2013 Har ikke lest alle svara, men noe som hadde frustrert meg litt i denne situasjonen var at de han var ned spanderte alt... Dvs at hvis jeg hadde hatt med deres barn så måtte jeg betale alt... Litt dårlig gjort av gutten din og svi av masse penger på seg selv, når kompisen ikke hadde penger og gutten din hadde blitt påspandert inngang. 10-åringer er vel ikke så fornuftige, men jeg hadde blitt irritert hvis min unge hadde brent av 500 kr bare på tull. Anonym poster: e519182c0624fa5503cd2f080ed5ba0f
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #84 Skrevet 20. mai 2013 Hvorfor ga du ikke pengene til de voksne han reiste med? Og sa til dem at de skulle brukes til akkurat den tingen som kostet akkurat så mye? Da jeg reiste på stevner da jeg var barn så hadde alltid reiselederne pengene våre i konvolutter så vi ikke skulle sløse de bort på tullball på en dag. Synes det er dumt å skylde på ungen. Jeg ville sikkert gjort akkurat det samme hvis jeg fikk penger av mannen og svigers betalte. Dessuten: Hvis ungen ikke har forstått det du mente han skulle gjøre, så har du ikke vært tydelig nok. Barn er enkle mennesker. Enten forstår de eller så forstår de ikke. Skjer det en svikt er det oftest de(n) voksnes feil. Anonym poster: 00fc86c5b34c8cdda63c4fffd61f247a
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #85 Skrevet 20. mai 2013 Jeg skjønner helt klart HI, og jeg mener absolutt at en 10-åring vet at 500 kr som egentlig skal brukes til å betale inngangen, ikke plutselig skal brukes på godter og ubrukelig dilldall! Hadde jeg sendt med 500 kr til min 9-åring og sagt at det skulle gå til inngang, is og brus, så hadde jeg forentet at de ble brukt til nettopp det. og dersom noen hadde spandert inngangen på han, så hadde jeg også forventet at han da skjønte at pengene han fikk til overs ikke plutselig ble HANS lommepenger som han kunne sløse bort på ubrukelig dill!! Og ikke minst; dersom først valgte å bruke pengene han hadde til overs så hadde jeg forventet at han i det minste spanderte på kammeraten (og kanskje resten av følge). Altså; ovenfor meg kunne han ha forsvart bruken av pengene med at de spanderte inngangen på han, ergo spanderte han is på hele gjengen! Hvis min sønn hadde brukt 500 kr på godteri og fjas mens kammeraten hadde stått og sett på, så hadde jeg også blitt veldig skuffet. 500 kr er MYE penger. For meg hadde det ikke handlet om jeg hadde råd til å bruke de pengene eller ikke (den avgjørelsen ble tatt i det øyeblikket jeg bestemte meg for å sende med han penger). Men det handler om at en 10-åring burde forstått at disse pengene ikke er ment for å sløses bort på fjas. Men bør absolutt forvente at en 10-åring har fostått såpass når det gjelder økonomi og forbruk! Jeg synes ikke det for mye å forvente at gutten betaler tilbake pengene enten ved inndragelse av ukepenger eller ved at han må "jobbe inn" pengene ved å gjøre ulike oppgaver hjemme i tiden fremover. Det vil kanskje lære han at penger ikke kan brukes ubegrunnet på tull og tøys. Spesielt siden han akkurat har brukt påå sine egne lommepenger på tivoli! Anonym poster: 2cde4a95fad46cf63d74d2ce82b1b554
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #86 Skrevet 20. mai 2013 Bare et tips. Neste gang han blir skal være med noen så gi foreldrene pengene billettene koster og gutten din penger han kan bruke. Håper du vet at gutten din tilbydde å betale selv. Litt kjedelig hvis han ikke gjorde det og det er grunnen til at han ble spandert på. Det er ikke lett å tenke konsekvenser når man er 10 år. Jeg synes det var flott han han tilbyr å betale tilbake. jeg hadde latt det gå. Hadde tatt på min kappe at jeg ikke gav inngangspengene til foreldrene. Anonym poster: 5982c2f13234b26715bbca434aa95963
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå