Gå til innhold

skikkelig skuffet. riktig av meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, vi har snakket om pengebruk. Og ja, familien visste at han hadde med penger

Dette var ikke hans penger nei, de fikk han av meg. Han brukte opp sine egne penger på tivoli i forkant av 17mai, så der var ingenting å hente. Han fikk derfor med penger av meg. Hans penger som står på sparekonto, er de som i utgangspunktet har vært mine...Skjønner? wink.png

Nei, jeg har ikke kjeftet han huden full og hengt han opp til spott og spe, jeg ble bare veldig skuffet for at han, når han visste hva de skulle brukes på, valgte å bruke de på noe annet. Og nei, han spanderte ikke på kameraten

Jeg jobber for mine penger og forbeholder meg retten til å bruke de på det jeg vil. Det kan ikke sammenlignes

Hi

Anonym poster: cda1485f5126e037bed20a1cb1becec8

En tiåring har vel ikke "egne penger" sånn rent juridisk. Det er du som er hans verge og forsørger og det er din plikt å forvalte hans sparepenger i tillegg til å sørge for at han har nok penger til det han trenger (mat, klær, hobby osv).

Å snakke om at du jobber for dine penger, mens han får av deg blir jo fullstendig feil! Han er et barn som ikke kan tjene penger selv, bortsett fra ukelønn/betalt for småærend og gaver - at han skal stå med lua i hånden og takke for at du sender med penger til tur blir bare feil.

Det er et barn du snakker om. Og du er den voksne. Tenk litt på hva det gjør med et barnesinn å oppleve at han skuffer mamma'n sin sånn som du gir inntrykk av her.

Så til spørsmålet ditt, nei, det er virkelig ikke riktig av de å være skikkelig skuffet!

Anonym poster: fc5736c9e0a87f8c6eda7ca08608e4c6

Enig.

Anonym poster: 28ee66594a3897576440449eadd6ea3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så hvis gutten hadde fått tilsvarende sum av familien han var sammen med, i stedet for å bli spandert på, skulle han da tatt de med og gitt til mora?

Syns det er veldig merkelig å se på ungenes penger som sine. Selv om det er foreldrene som har jobbet for de i utgangspunktet. Setter jeg inn pengene på ungenes konto ser jeg på det som en gave og det er deres penger. Er det en konto i foreldrene sitt navn som er tenkt til praktiske ting til barna blir det litt annerledes.

Anonym poster: a2f7ca89482b5b6cea403f5f8fa0d440

Skrevet

Dette var ikke hans penger nei, de fikk han av meg. Han brukte opp sine egne penger på tivoli i forkant av 17mai, så der var ingenting å hente. Han fikk derfor med penger av meg. Hans penger som står på sparekonto, er de som i utgangspunktet har vært mine...Skjønner? wink.png

Nei, jeg har ikke kjeftet han huden full og hengt han opp til spott og spe, jeg ble bare veldig skuffet for at han, når han visste hva de skulle brukes på, valgte å bruke de på noe annet. Og nei, han spanderte ikke på kameraten

Jeg jobber for mine penger og forbeholder meg retten til å bruke de på det jeg vil. Det kan ikke sammenlignes

Hi

En tiåring har vel ikke "egne penger" sånn rent juridisk. Det er du som er hans verge og forsørger og det er din plikt å forvalte hans sparepenger i tillegg til å sørge for at han har nok penger til det han trenger (mat, klær, hobby osv).

Å snakke om at du jobber for dine penger, mens han får av deg blir jo fullstendig feil! Han er et barn som ikke kan tjene penger selv, bortsett fra ukelønn/betalt for småærend og gaver - at han skal stå med lua i hånden og takke for at du sender med penger til tur blir bare feil.

Det er et barn du snakker om. Og du er den voksne. Tenk litt på hva det gjør med et barnesinn å oppleve at han skuffer mamma'n sin sånn som du gir inntrykk av her.

Så til spørsmålet ditt, nei, det er virkelig ikke riktig av de å være skikkelig skuffet!

Anonym poster: fc5736c9e0a87f8c6eda7ca08608e4c6

Poenget er at om jeg har penger til overs kan jeg bruke den på det jeg vil. Det er mine penger. Om du sender med ungen 500 kr for å kjøpe en ting som koster det, så er det greit han bruker det opp hvis det han skulle kjøpe var til halv pris? Du ville syntes det var helt ok, fordi han jo fikk 500 kr til å kjøpe akkurat den tingen

Skuffet er en følelse. På samme måte som forelsket. Det betyr ikke at jeg har klikket i vinkel på han.

Skrevet

Er det bare jeg som synes at det er rart at du i det hele tatt reagerer?

Han fikk med seg penger han skulle bruke til en ting.

Denne tingen fikk han spandert.

Han hadde jo ikke hatt med pengene tilbake om han hadde vært nødt å kjøpe det selv...

Så jeg skjønner ikke hvorfor du begynner å snakke om at han skal betale deg tilbake..?

Anonym poster: bc6ff03dcab2a2d29f76a5654eebe2ea

Fordi han skulle kjøpe en spesifikk ting, som var nødvendig. Han skulle ikke kjøpe tull han ikke trengte.

Men han har jo nå den spesifikke tingen.. Kan jo ikke være noe stort problem at han fikk den i stedet for at han kjøpte den selv?

Regner med det ikke er snakk om så mye penger..?

Anonym poster: bc6ff03dcab2a2d29f76a5654eebe2ea

Skrevet

HVA SKULLE HAN KJØPE? HVA KJØPTE HAN? OG HVOR MYE PENGER ER DET SNAKK OM? Er det så vanskelig å gi de opplysningene? Letter å være enig/uenig med deg når man vet hva det dreier seg om.

Anonym poster: aef0239794bc11543fa0be56a1514734

Skrevet

Jeg er enig med deg, jeg hadde blitt skuffet også.

En ting er å betale for eget barn så han skal få være med på det som de andre er ned på. En annen ting er å betale for "ingenting" ren sløs. Det hadde ikke jeg villet brukt penger på.

Synest det er lurt å lære ungene om penger. Gutten min kunne sikkert gjort det samme. Hadde reagert likt som deg.

Vi strekker oss økonomisk for at ungene skal ha det ekstra godt. Men ikke for sløs.

Anonym poster: b6146e3cf671db3da051d17e02e0c42e

Skrevet

Det spiller da ingen rolle hvor mye det var, og hva det skulle brukes på?

Men jeg spurte bare.Jeg har ikke slengt ungen inn på rommet etter å ha banket han gul og blå

Jeg sa "det var ikke dette pengene skulle gå til, var det vel?" Og han skjønte da at det var dumt! Det høres jo ut som om han har fått tidenes lengste straff sånn som dere hisser dere opp

Skrevet

Jeg er enig med deg, jeg hadde blitt skuffet også.

En ting er å betale for eget barn så han skal få være med på det som de andre er ned på. En annen ting er å betale for "ingenting" ren sløs. Det hadde ikke jeg villet brukt penger på.

Synest det er lurt å lære ungene om penger. Gutten min kunne sikkert gjort det samme. Hadde reagert likt som deg.

Vi strekker oss økonomisk for at ungene skal ha det ekstra godt. Men ikke for sløs.

Anonym poster: b6146e3cf671db3da051d17e02e0c42e

Ja nettopp. Nå brukte vi akkurat 1500 på et seminar til han, betalte nesten 1000 kr på tivoli, kontingent på 1200 for leir med fotballen som er i sommer.... men jeg har ikke råd til enda mer ubrukelig tull som bare blir liggende.

Skrevet (endret)

Voldsomt polarisert debatt etterkvart, det finst då mellomting mellom heilt rett og heilt feil..

Eg finn det heilt naturleg at ein tiåring som plutseleg og uventa har pengar mellom hendene finn på tull med dei, av den grunn synes eg det blir ein overdrivelse å bli skikkeleg skuffa. Men det betyr då ikkje at det er heilt greit at han nytta høvet då det dukka opp. Ein prat om kva som er greit og ikkje er på sin plass, slik at han handlar meir fornuftig i framtida. Det er nemlig slik barn lærer det å disponere pengar..

Endret av ★
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Men jeg spurte bare.Jeg har ikke slengt ungen inn på rommet etter å ha banket han gul og blå

Jeg sa "det var ikke dette pengene skulle gå til, var det vel?" Og han skjønte da at det var dumt! Det høres jo ut som om han har fått tidenes lengste straff sånn som dere hisser dere opp

Jeg syns det er veldig få, om noen, som hisser seg opp i denne tråden. Det er kun du som antyder at noen tror at du har banket han og skjelt han ut? Ingen som jeg har sett som har ymtet om det engang.

Du stilte et spørsmål som vi svarte på og de fleste syns du overreagerte. Når du stiller et spørsmål, må du regne med å få forskjellige svar - også svar du ikke liker.

Men du må vel ha vært litt usikker selv, siden du følte for å spør andre?

Jeg skjønner godt at gutten brukte pengene og jeg skjønner at du mente det var feil. Men akkurat dette må du ta på egen kappe og lære til neste gang å spesifisere akkurat hva som skal gjøres med pengene han får med seg. Sånn er det å være forelder, man tror man dekker alle scenarioer, men jammen finner de et smutthull uansett, gullungene våre :)

Skrevet

Siden du ikke vil svare på hvor mye penger det er snakk om så tenker jeg at det var en liten sum og ikke noe å henge seg opp i ;)

Barn er barn.. får de med seg penger på tur, så blir de brukt.

Anonym poster: 37e6fa44f6f3bdf3877febd118aed060

Skrevet

Jo det er absolutt vesentlig for diskusjonen hvor mye det er snakk om synes jeg!!

Skrevet

Jeg syns det er veldig få, om noen, som hisser seg opp i denne tråden. Det er kun du som antyder at noen tror at du har banket han og skjelt han ut? Ingen som jeg har sett som har ymtet om det engang.

Du stilte et spørsmål som vi svarte på og de fleste syns du overreagerte. Når du stiller et spørsmål, må du regne med å få forskjellige svar - også svar du ikke liker.

Jeg skjønner godt at gutten brukte pengene og jeg skjønner at du mente det var feil. Men akkurat dette må du ta på egen kappe og lære til neste gang å spesifisere akkurat hva som skal gjøres med pengene han får med seg. Sånn er det å være forelder, man tror man dekker alle scenarioer, men jammen finner de et smutthull uansett, gullungene våre :)

Ja, jeg spurte fordi jeg var usikker.

Utfra svarene jeg fikk, inkludert fra deg, hørtes det jo ut som om jeg hadde ødelagt hele helgen hans. Det har jeg altså ikke gjort...

Skrevet

neeeiii, dette her ville jeg nok ikke tenkt spesielt over om det hadde vært min 10åring. Men mindre det var veldig mye penger da. Jeg syns nok at i denne saken må man vite litt mer som hva er det han skulle bruke pengene på? Hvor mye penger er det snakk om her? Og hva er det han har brukt pengene på i stede for?

Men sånn generelt ville jeg ikke tenkt noe over dette. Han hadde penger til overs, han brukte de. Helt greit for meg.

Anonym poster: 998b282ea088611d352d459cbffd3441

Skrevet

Siden du ikke vil svare på hvor mye penger det er snakk om så tenker jeg at det var en liten sum og ikke noe å henge seg opp i ;)

Barn er barn.. får de med seg penger på tur, så blir de brukt.

Anonym poster: 37e6fa44f6f3bdf3877febd118aed060

Grunnen til at jeg ikke svarer er fordi jeg ikke vil bli kjent igjen. Men om det er viktig, så fikk han med 500 .- som han skulle betale inngang til Tusenfryd med, pluss is og drikke (de siste før de dro, hjemme hos oss)

Familien var greie å spanderte, så han valgte å bruke opp pengene på tull der og på vei hjem.

Skrevet

Dette var ikke hans penger nei, de fikk han av meg. Han brukte opp sine egne penger på tivoli i forkant av 17mai, så der var ingenting å hente. Han fikk derfor med penger av meg. Hans penger som står på sparekonto, er de som i utgangspunktet har vært mine...Skjønner? ;)

Hi

Jeg er helt enig med deg.

Nå må du holde snavla "mamma" til nurket, du har ikke barn selv og er tydelig uerfaren i svarene dine....

Anonym poster: 2a85b98c475569fe949c3a2728e2ee94

Skrevet

Du skriver han FIKK penger av deg..da er det hans. Han fikk påspandert inngang og is etc. Ingenting å bli skuffet over, men husk at han er like lei seg nå, etter å ha skuffet deg. Sånt stikker dypere i barn enn man tror.

Skrevet

Du skriver han FIKK penger av deg..da er det hans. Han fikk påspandert inngang og is etc. Ingenting å bli skuffet over, men husk at han er like lei seg nå, etter å ha skuffet deg. Sånt stikker dypere i barn enn man tror.

Ja, for å betale inngang. Ikke kjøpe godteri og leker!

Skrevet

Er det snakk om 200kr eller 2000kr?

Du kan ikke gi en gutt på 10 år masse penger også forvente at han tar de med hjem igjen til deg? Det hadde ikke jeg gjort! Lettere å be om tilgivelse enn tillatelse...

Forstår at du er litt skuffet, men han som alle andre må lære dette med penge bruk. Og noen gsnger må man lære på den harde måten. Vi er jo ikke født med god økonomisksans, det må jo læres!

Skrevet

Er det snakk om 200kr eller 2000kr?

Du kan ikke gi en gutt på 10 år masse penger også forvente at han tar de med hjem igjen til deg? Det hadde ikke jeg gjort! Lettere å be om tilgivelse enn tillatelse...

Forstår at du er litt skuffet, men han som alle andre må lære dette med penge bruk. Og noen gsnger må man lære på den harde måten. Vi er jo ikke født med god økonomisksans, det må jo læres!

500 kr. Og jeg spør som sagt fordi jeg er usikker på hva som er riktig. Jeg forstår jo nå at jeg burde vært mer nøyaktig i min tale, og gitt beskjed om at han fikk ta de med tilbake om de betalte.

Skrevet

Tror hun mente dette med "banket han gul og blå" som en overdrivelse, ikke en direkte anntydning noen skal ha kommet med. Og om du leser en av de første svarene HI gir så ser du at ja, hun var litt usikker, det er derfor hun spurte. Så den tok du:)

Enig i at det er litt voldsomt å reagere med skikkelig skuffelse, men HI ser da ut til og ha tatt til seg kritikken. At hun muligens hisser seg litt opp over svarene som etter hvert kommer er noe annet, mener jeg. :)

Skrevet

Når jeg setter inn penger på barna sine sparekonto er det blitt deres penger, selv om jeg har jobbet og slitt for de. Rart av deg å komme trekkende med at det er du som har jobbet for pengene du gav barnet ditt.

Høres ut som en liten sum siden den andre familien la ut for sønnen din, og syntes du overreagerer kraftig ved å bli skuffet på han siden han brukte pengene opp. Han hadde vel ikke fått beskjed om å ikke bruke dem om det ble penger til overs? Håper han hadde en koselig tur og at du ikke straffer han for denne tulltingen...

Skrevet

Tror hun mente dette med "banket han gul og blå" som en overdrivelse, ikke en direkte anntydning noen skal ha kommet med. Og om du leser en av de første svarene HI gir så ser du at ja, hun var litt usikker, det er derfor hun spurte. Så den tok du:)

Enig i at det er litt voldsomt å reagere med skikkelig skuffelse, men HI ser da ut til og ha tatt til seg kritikken. At hun muligens hisser seg litt opp over svarene som etter hvert kommer er noe annet, mener jeg. :)

Takk. Grunnen til at jeg blir irritert nå er jo fordi jeg føler folk angriper meg med en gang, og er belærende når jeg bare spør

Ja, jeg var usikker. Nei, jeg har ikke ødelagt for han (noe flere antyder her).

Skrevet

Jeg hadde heller ikke reagert på dette.

Som noen andre skrev, han ble jo spandert på, pengene du ga har du jo gitt bort til han. Det kunne jo vært omvendt, at han ble påspandert de andre tingene, å kjøpt det han skulle kjøpe. Du er like langt.

Til det andre spørsmålet ditt: Hadde sønnen min fått 500 kr. til noe spesielt, å det hadde vært på salg så hadde han fått lov å bruke resten på noe annet. Da var han jo bare heldig, som fikk tingen på salg. Pengene var jo gitt bort, å tingen som skulle bli kjøpt ble kjøpt.

Hadde vært noe annet om pengene ble brukt på tull, slik at den spesielle tingen ikke ble kjøpt inn. Gitt er gitt.

Men ja, det hadde vært litt annerledes om du hadde presisert at alt av penger som ikke brukes på denne tingen skal hjem til mamma igjen. Da kunne du blitt skuffet.

Anonym poster: d84c56a011d8d44c3efa32be9ab449ad

Skrevet

Når jeg setter inn penger på barna sine sparekonto er det blitt deres penger, selv om jeg har jobbet og slitt for de. Rart av deg å komme trekkende med at det er du som har jobbet for pengene du gav barnet ditt.

Høres ut som en liten sum siden den andre familien la ut for sønnen din, og syntes du overreagerer kraftig ved å bli skuffet på han siden han brukte pengene opp. Han hadde vel ikke fått beskjed om å ikke bruke dem om det ble penger til overs? Håper han hadde en koselig tur og at du ikke straffer han for denne tulltingen...

Nei, jeg straffer han ikke og han hadde det fint. Han får penger inn på konto hver mnd, han får alt han trenger til vanlig, han får hist og her. Han ble invitert med av en familie, og jeg ville ikke belaste de med pengene. Han fikk derfor penger til inngang med seg.

Jeg syns ikke 500 kr er lite, og det er hvertfall altfor mye å sløse bort, syns jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...