MammantilNurket Skrevet 20. mai 2013 #51 Skrevet 20. mai 2013 Ja, vi har snakket om pengebruk. Og ja, familien visste at han hadde med penger Dette var ikke hans penger nei, de fikk han av meg. Han brukte opp sine egne penger på tivoli i forkant av 17mai, så der var ingenting å hente. Han fikk derfor med penger av meg. Hans penger som står på sparekonto, er de som i utgangspunktet har vært mine...Skjønner? Nei, jeg har ikke kjeftet han huden full og hengt han opp til spott og spe, jeg ble bare veldig skuffet for at han, når han visste hva de skulle brukes på, valgte å bruke de på noe annet. Og nei, han spanderte ikke på kameraten Jeg jobber for mine penger og forbeholder meg retten til å bruke de på det jeg vil. Det kan ikke sammenlignes Hi Anonym poster: cda1485f5126e037bed20a1cb1becec8 Jeg er helt enig med deg. Nå må du holde snavla "mamma" til nurket, du har ikke barn selv og er tydelig uerfaren i svarene dine.... Anonym poster: 2a85b98c475569fe949c3a2728e2ee94 Jeg må da få lov til å ha mine meninger ... akkurat som du må få lov til å fremstå som svært ufin om du ønsker det
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #52 Skrevet 20. mai 2013 Takk for alle svar. Forstår at jeg overreagerte. Dette har ikke gått utover ungen på noe vis, og jeg kommer ikke til å kreve pengene tilbake. Hi Anonym poster: cda1485f5126e037bed20a1cb1becec8
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #53 Skrevet 20. mai 2013 Nå er det vel ikke akkurat billig på Tusenfryd. Og med "egne" penger hadde han sikkert en flott dag. Synes ikke han skal få kjeft. Anonym poster: aef0239794bc11543fa0be56a1514734
Gjest sussie77 Skrevet 20. mai 2013 #54 Skrevet 20. mai 2013 Syntes du overreagerer. Og han var jo til og med ærlig overfor deg. Jeg hadde ikke reagert på dette..
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #55 Skrevet 20. mai 2013 Som alenemor med 3 barn så må jeg si at 500kr hadde vært sårt trengte penger i husholdningen, så ja, jeg hadde blitt skuffet om 10 åringen min hadde sløst de bort på tull.. MEN, så tenker jeg at om han brukte pengene inne på Tusenfryd i disse lekebodene osv, da har han jo teknisk sett brukt dem til sitt formål allikevel Nei, jeg vet ikke hvor skuffet jeg hadde blitt. Eller jo forresten, jeg hadde faktisk blitt frustrert for nå måtte jeg ut med 500kr til til de andre foreldrene. For ikke søren om jeg ville latt andre punge ut 500kr!! for mitt barn. Ville ihvertfall tilbudt de pengene så fikk de heller avslå tilbudet om de syns det var greit å legge ut. Anonym poster: 4adbaa12ffc410c8c2cd2c32f8095a0d
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #56 Skrevet 20. mai 2013 Oi, høres ut som du driver en kostskole.....!!! Dette er snakk om et BARN, ikke en voksen kollega. Anonym poster: 9c8f7dab54af2169a8e3343d3f9a8cc0
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #57 Skrevet 20. mai 2013 Men hvorfor sende ungen til Tusenfryd hvis man egentlig ikke har råd til det? Selvfølgelig brukte han pengene inne i parken. Skulle han stått og sett på at kompisen spilte spill og kjøpte godis og leker? Anonym poster: 5cc4ab601ccc31a1e0ffdc2a5a0945de
Venter endelig nr2 😍 Skrevet 20. mai 2013 #58 Skrevet 20. mai 2013 Så lenge pengene ikke gikk til sprit og horer ser jeg ikke noen grunn til å henge seg opp i slike detaljer. La gutten ha sine gleder i hverdagen.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #59 Skrevet 20. mai 2013 Som alenemor med 3 barn så må jeg si at 500kr hadde vært sårt trengte penger i husholdningen, så ja, jeg hadde blitt skuffet om 10 åringen min hadde sløst de bort på tull.. MEN, så tenker jeg at om han brukte pengene inne på Tusenfryd i disse lekebodene osv, da har han jo teknisk sett brukt dem til sitt formål allikevel Nei, jeg vet ikke hvor skuffet jeg hadde blitt. Eller jo forresten, jeg hadde faktisk blitt frustrert for nå måtte jeg ut med 500kr til til de andre foreldrene. For ikke søren om jeg ville latt andre punge ut 500kr!! for mitt barn. Ville ihvertfall tilbudt de pengene så fikk de heller avslå tilbudet om de syns det var greit å legge ut. Anonym poster: 4adbaa12ffc410c8c2cd2c32f8095a0d da hadde du nok ikke sendt med han 500 heller,om det ikke hadde passa inn i ditt budsjett. Anonym poster: cadcdf7ddff91c4873dc40ee543f2d2f
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #60 Skrevet 20. mai 2013 jeg synes du overdriver noe vanvittig. her synes jeg du skal ta skylden på deg selv, mye av den i alle fall. du burde vært mye tydeligere i din tale, og forklart at han skulle ikke bruke mere, uansett.her synes jeg også det er din barneoppdragelse som kan ha litt skyld i dette....tolk det som du vil. og når jeg har lest alt her, så må jeg spørre......ble du så sjokkert??? er en 10 åring det er snakk om her, og han har vel trodd han har fått de pengene.... Anonym poster: cadcdf7ddff91c4873dc40ee543f2d2f
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #61 Skrevet 20. mai 2013 Jeg syns faktisk 500 kr er mye for en 10 åring å svi av på Tusenfryd når inngang og mat er dekket. Hadde det vært 200,- hadde jeg ikke reagert, men jeg såpass stort beløp ville jeg snakket med gutten og event latt han jobbe inn litt av det Anonym poster: af895ea114f490f7d6bc43fe2ee35b87
Gjest Nerdens'mus Skrevet 20. mai 2013 #62 Skrevet 20. mai 2013 syns den største grunnen til skuffelse måtte være at han ikke delte med den andre gutten. Når familien var snill og spanderte på han burde han gitt tilbake til dem hvis han først skulle bruke pengene
Gjest Anybody Skrevet 20. mai 2013 #63 Skrevet 20. mai 2013 Øremerkede penger er øremerkede penger. Det forstod/visste ikke han, men nå vet han det il neste gang:) Du fikk en større reaksjon enn vanlig muligens, men du har da rett til å reagere. Hva du forventer av din sønn og regner med han skal vite vet da bare du og ikke vi. Så din reaksjon i forhold til din oppdragelse av han kan da så absolutt være høyst reell. Men nå er det gjort. Du reagerte ikke med sinn til han det er bra og han lærte til neste gang. Helt fear for dere begge
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #64 Skrevet 20. mai 2013 10åringen var i helga avgårde på tur med en kamerat. Han fikk med penger som han skulle bruke på en spesifikk ting. Familien han var med betalte dette for han, så da så han sitt snitt til å bruke opp pengene på tull...Han sier han kan betale meg tilbake, men de pengene han har er jo i utgangspunktet mine, så da er vi jo like langt. Hjelper ikke å "ta" penger fra sparekontoen hans heller, det er jo jeg som har spart... Er dette noe å henge seg opp i, eller bør jeg finne meg i det? Anonym poster: cda1485f5126e037bed20a1cb1becec8 Men kjære vene, mener du gutten må skaffe seg en jobb eller noe da, for å betale deg tilbake? Gjort er gjort, spist er spist. Hadde ikke blitt sur. Koster penger å ha unger. Anonym poster: d36779c032999dee0d5dc13234742b1b
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 20. mai 2013 #65 Skrevet 20. mai 2013 Får han ukepenger? I så fall hadde jeg gitt beskjed om at du ville tatt av de pengene til det er tilbakebetalt, for dette er jo penger han i så fall jobber for selv. Når man er i denne alderen bør man lære om penger, ble selv "tatt" for å bruke mer enn de pengene jeg fikk til tull rundt samme alder, og jeg mistet ukelønna mi til det var gjort opp for, jobbet med andre ord gratis i huset til det var betalt for.. Noen vil vel kalle dette strengt, men jeg lærte om økonomisk hold fra da av, og er takknemlig for dette. Når de er 10 år +, så mener hvertfall jeg at man bør lære at penger vokser ikke på trær, det er noe foreldrene jobber hardt for.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #66 Skrevet 20. mai 2013 Får han ukepenger? I så fall hadde jeg gitt beskjed om at du ville tatt av de pengene til det er tilbakebetalt, for dette er jo penger han i så fall jobber for selv. Når man er i denne alderen bør man lære om penger, ble selv "tatt" for å bruke mer enn de pengene jeg fikk til tull rundt samme alder, og jeg mistet ukelønna mi til det var gjort opp for, jobbet med andre ord gratis i huset til det var betalt for.. Noen vil vel kalle dette strengt, men jeg lærte om økonomisk hold fra da av, og er takknemlig for dette. Når de er 10 år +, så mener hvertfall jeg at man bør lære at penger vokser ikke på trær, det er noe foreldrene jobber hardt for. Om han ikke fikk beskjed at evt penger til overs skulle taes med hjem så er det en straff som overhodet ikke står til "ugjerningen"! Kan jo ikke forvente at en 10åring skjønner dette hvis han ikke har fått beskjed. Pengene hadde jo uansett blitt oppbrukt om han ikke hadde blitt spandert på, så jeg ser fremdeles ikke problemet. Anonym poster: bc6ff03dcab2a2d29f76a5654eebe2ea
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 20. mai 2013 #67 Skrevet 20. mai 2013 Får han ukepenger? I så fall hadde jeg gitt beskjed om at du ville tatt av de pengene til det er tilbakebetalt, for dette er jo penger han i så fall jobber for selv. Når man er i denne alderen bør man lære om penger, ble selv "tatt" for å bruke mer enn de pengene jeg fikk til tull rundt samme alder, og jeg mistet ukelønna mi til det var gjort opp for, jobbet med andre ord gratis i huset til det var betalt for.. Noen vil vel kalle dette strengt, men jeg lærte om økonomisk hold fra da av, og er takknemlig for dette. Når de er 10 år +, så mener hvertfall jeg at man bør lære at penger vokser ikke på trær, det er noe foreldrene jobber hardt for. Om han ikke fikk beskjed at evt penger til overs skulle taes med hjem så er det en straff som overhodet ikke står til "ugjerningen"! Kan jo ikke forvente at en 10åring skjønner dette hvis han ikke har fått beskjed. Pengene hadde jo uansett blitt oppbrukt om han ikke hadde blitt spandert på, så jeg ser fremdeles ikke problemet. Anonym poster: bc6ff03dcab2a2d29f76a5654eebe2ea Om 10 åringen fikk beskjed om at pengene skulle brukes på noe bestemt, så hadde hvertfall jeg som 10 åring vært innforstått med at pengene skulle brukes til dette eller bli med hjem igjen, alt etter hva HI har lært barnet sitt. Et forskjell å bruke 500 kroner på noe det er avtale om, og 500 kroner på tull
MissZanta Skrevet 20. mai 2013 #68 Skrevet 20. mai 2013 Som en guttemamma til en annen, jeg har en gutt på 11 år. At han brukte de 500 Kr på det du mener er tull kan ha vært veldig fornuftige i de øyeblikkene han brukte pengene. Dessverre er det slikt at det er dyrt å handle på steder som Tusenfryd og de har mage ting som frister unge umodne sinn. Og det vi voksnes mener er ufornuftige tulleting kan og er nok veldig fornuftige ting i et barns øye. Syns fremdeles du har overreagert og det at du har gitt han 1000kr til tivoli, betalt leirskole osv er valg du har tatt selv. Leirskole er fornuftig men 1000 på tivoli er mindre fornuftig, akkurat som han har du tatt litt mindre kloke valg. Sånn er livet bare. Barn trenger ofte tydelige klar beskjeder. Så nåla du lært til neste gang :-)
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #69 Skrevet 20. mai 2013 Men hvorfor sende ungen til Tusenfryd hvis man egentlig ikke har råd til det? Selvfølgelig brukte han pengene inne i parken. Skulle han stått og sett på at kompisen spilte spill og kjøpte godis og leker? Anonym poster: 5cc4ab601ccc31a1e0ffdc2a5a0945de Les alt da. Kameraten hadde ikke penger, ergo kjøpte han ingenting. Siden han hadde vært på tivoli for få dager siden og brukt opp alle sparepengene sine på det var avtalen at han ikke skulle kjøpe mer dill. Handler da ikke om at jeg ikke har råd, men at jeg skulle betale inngang for han. Ikke godteri herfra og til evigheten Anonym poster: cda1485f5126e037bed20a1cb1becec8
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #70 Skrevet 20. mai 2013 Som en guttemamma til en annen, jeg har en gutt på 11 år. At han brukte de 500 Kr på det du mener er tull kan ha vært veldig fornuftige i de øyeblikkene han brukte pengene. Dessverre er det slikt at det er dyrt å handle på steder som Tusenfryd og de har mage ting som frister unge umodne sinn. Og det vi voksnes mener er ufornuftige tulleting kan og er nok veldig fornuftige ting i et barns øye. Syns fremdeles du har overreagert og det at du har gitt han 1000kr til tivoli, betalt leirskole osv er valg du har tatt selv. Leirskole er fornuftig men 1000 på tivoli er mindre fornuftig, akkurat som han har du tatt litt mindre kloke valg. Sånn er livet bare. Barn trenger ofte tydelige klar beskjeder. Så nåla du lært til neste gang :-) Takk for svar Men, på hvilken måte overreagerer jeg? Jeg er skuffet, inni meg. Jeg har ikke gjort annet enn å si til han at dette ikke var avtalen, og det forsto han. Jeg må allikevel få uttrykke litt frustrasjon på et lite forum, spørre hva andre hadde gjort osv. Nå har jeg fått mange gode svar som jeg takker for, så overser jeg heller de som maser om mangel på barneoppdragelse og at jeg ødela hele helgen for ungen. Anonym poster: cda1485f5126e037bed20a1cb1becec8
Sint naken biltyv Skrevet 20. mai 2013 #71 Skrevet 20. mai 2013 Det spiller da ingen rolle hvor mye det var, og hva det skulle brukes på? Men jeg spurte bare.Jeg har ikke slengt ungen inn på rommet etter å ha banket han gul og blå Jeg sa "det var ikke dette pengene skulle gå til, var det vel?" Og han skjønte da at det var dumt! Det høres jo ut som om han har fått tidenes lengste straff sånn som dere hisser dere opp Anonym poster: cda1485f5126e037bed20a1cb1becec8 Jeg syns det er veldig få, om noen, som hisser seg opp i denne tråden. Det er kun du som antyder at noen tror at du har banket han og skjelt han ut? Ingen som jeg har sett som har ymtet om det engang. Du stilte et spørsmål som vi svarte på og de fleste syns du overreagerte. Når du stiller et spørsmål, må du regne med å få forskjellige svar - også svar du ikke liker. Men du må vel ha vært litt usikker selv, siden du følte for å spør andre? Jeg skjønner godt at gutten brukte pengene og jeg skjønner at du mente det var feil. Men akkurat dette må du ta på egen kappe og lære til neste gang å spesifisere akkurat hva som skal gjøres med pengene han får med seg. Sånn er det å være forelder, man tror man dekker alle scenarioer, men jammen finner de et smutthull uansett, gullungene våre Signerer.... Og jo det spiller en rolle hva de var til og hvor mye det var!! DU er den eneste som hisser deg opp i denne tråden og den eneste som antyder ting og tang... Ro deg ned kvinne!!
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #72 Skrevet 20. mai 2013 Jeg skjønner godt skuffelsen, spesielt dersom han ikke delte. En tiåring er ikke for liten til å høre det eller forstå at det er en uting og ikke greit å bruke 500 kroner på godteri og tull. Det forstod han nok også, men lot fristelsen vinne. Anonym poster: 8d898ccc1b10f4c953c489d60912ac3a
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #73 Skrevet 20. mai 2013 Om noen her mener noe om oppdragelsen din ol, så overse det.. Virker jo her som om unger ikke skal lære om økonomi før de har egen inntekt.. Er det tilfellet så sliter de med ungene senere.. Samboeren vokste opp slik, lærte ikke noe om penger, og fikk bruke de som han ville, han lærer først nå hvordan han skal styre økonomien sin, har skakk kjørt økonomien sin med årene.. Anonym poster: 77d0648c216cbe09a5e5030229fed791
Sint naken biltyv Skrevet 20. mai 2013 #74 Skrevet 20. mai 2013 Ja, vi har snakket om pengebruk. Og ja, familien visste at han hadde med penger Dette var ikke hans penger nei, de fikk han av meg. Han brukte opp sine egne penger på tivoli i forkant av 17mai, så der var ingenting å hente. Han fikk derfor med penger av meg. Hans penger som står på sparekonto, er de som i utgangspunktet har vært mine...Skjønner? Nei, jeg har ikke kjeftet han huden full og hengt han opp til spott og spe, jeg ble bare veldig skuffet for at han, når han visste hva de skulle brukes på, valgte å bruke de på noe annet. Og nei, han spanderte ikke på kameraten Jeg jobber for mine penger og forbeholder meg retten til å bruke de på det jeg vil. Det kan ikke sammenlignes Hi Anonym poster: cda1485f5126e037bed20a1cb1becec8 Jeg er helt enig med deg. Nå må du holde snavla "mamma" til nurket, du har ikke barn selv og er tydelig uerfaren i svarene dine.... Anonym poster: 2a85b98c475569fe949c3a2728e2ee94 Jeg må da få lov til å ha mine meninger ... akkurat som du må få lov til å fremstå som svært ufin om du ønsker det Hihi, holde snavla!! Dagens!!
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #75 Skrevet 20. mai 2013 Jeg er enig med deg, jeg hadde blitt skuffet også. En ting er å betale for eget barn så han skal få være med på det som de andre er ned på. En annen ting er å betale for "ingenting" ren sløs. Det hadde ikke jeg villet brukt penger på. Synest det er lurt å lære ungene om penger. Gutten min kunne sikkert gjort det samme. Hadde reagert likt som deg. Vi strekker oss økonomisk for at ungene skal ha det ekstra godt. Men ikke for sløs. Anonym poster: b6146e3cf671db3da051d17e02e0c42e Ja nettopp. Nå brukte vi akkurat 1500 på et seminar til han, betalte nesten 1000 kr på tivoli, kontingent på 1200 for leir med fotballen som er i sommer.... men jeg har ikke råd til enda mer ubrukelig tull som bare blir liggende. Anonym poster: cda1485f5126e037bed20a1cb1becec8 Synes ikke det er tull å la gutten være med på aktiviteter, jeg. Men ville nok prøvd å lære ham om å spare. Faste lommepenger, ukeoppgaver osv - og det er det han kan bruke på det du kaller tull. Synes du snakker som om du er en 10-åring, HI, han er bare et barn, han gjorde noe dumt og du sier selv at han skjønte det. Å gå rundt å være skuffet hjelper ingen, og er for meg å se en overreaksjon, ja. Du bør hellere tenke fremover og prate med gutten din om hvordan man forvalter penger på en fornuftig måte. Og så synes jeg forøvrig ikke du kan gi penger til noen (ja, det er gave å gi penger, ikke lån her) og så si at "her har du X antall kroner som du bare får lov å beholde om du bruker dem slik og slik". Det er overkontrollerende og overstyrende og kanskje ikke så rart at gutten din prøver å omgå situasjonen tenker jeg. Anonym poster: 5324db67db505cbc805e208532665560
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå