Gå til innhold

skikkelig skuffet. riktig av meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

10åringen var i helga avgårde på tur med en kamerat. Han fikk med penger som han skulle bruke på en spesifikk ting. Familien han var med betalte dette for han, så da så han sitt snitt til å bruke opp pengene på tull...Han sier han kan betale meg tilbake, men de pengene han har er jo i utgangspunktet mine, så da er vi jo like langt. Hjelper ikke å "ta" penger fra sparekontoen hans heller, det er jo jeg som har spart...

Er dette noe å henge seg opp i, eller bør jeg finne meg i det?

Anonym poster: cda1485f5126e037bed20a1cb1becec8

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis han andre gutten også brukte penger på tull burde det vel være greit at din gjorde det. Han kosa seg på tur og du ødelegger gleden over turen når han kommer hjem. Med mindre det var snakk om veldig mange tusen så la det bare ligge.

Endret av Sint naken biltyv
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Men i all verden!

Er du SKUFFET, faktisk skikkelig også, over at en tiåring ikke tenkte på konsekvensene over å bruke penger han plutselig hadde til overs?

Jeg tror du forventer alt for mye av gutten din.

Stakkar, han har nok ikke tenkt skikkelig over hva han gjorde og er nå fortvilet over reaksjonen din. Husk at han bare er et barn!

Skrevet

Hva skulle han kjøpe, og hva brukte han pengene på?

Skrevet

Er ikke noe å henge seg opp i. Han trodde vel at han sto fritt til å bruke de på andre ting da.

Skrevet

Og hvor mye penger snakker vi?

Skrevet

Jammen kjære vene.. det må da kunne gå ann å spørre uten å bli hugget hode av

Nei, kameraten hadde ikke penger å bruke, så han kjøpte ingenting.

Jeg ga beskjed før han dro om at pengene skulle brukes på det og det

Men greit, da er det jeg som har overdrevet da

Hi

Skrevet

Hi

JA du har overdrevet... Med mindre det er snakk om mye penger. Hvor mye er det snakk om?

Skrevet

Og hvem har sagt jeg har ødelagt noe? Jeg sa at det ikke var avtalen, og at han burde spurt før han brukte de opp. Men det var vel ikke riktig det heller da

Skrevet

Hi

JA du har overdrevet... Med mindre det er snakk om mye penger. Hvor mye er det snakk om?

Javel, da skal jeg ta det til meg.

Skrevet

Hi

Synes du virkelig at du har fått hovudet hogd av i denne tråden? Eg ser berre sakleg uenighet.

Synes du forventar mykje av tiåringen..

Skrevet

Hi

Synes du virkelig at du har fått hovudet hogd av i denne tråden? Eg ser berre sakleg uenighet.

Neida, men det går ann å gi folk et svar uten å skrive på en nedlatende måte

Og det er helt greit at du synes det, jeg spurte for en grunn.

Skrevet

Jeg hadde ikke latt det gå (og jeg hadde aldri i verden kommet av gårde med tilsvarende som tiåring).

Jeg ville satt gutten i arbeid (luking i hagen, husvask e.l.) og latt ham jobbe inn det han hadde brukt, alternativt latt ham selge spill eller leker, inndratt lommepenger over en periode, droppet kinobesøk/svømmehall/lekeland e.l.

Skrevet

Hi

Eg evnar ikkje å sjå dei nedlatande svara du snakkar om, men ok. Ein tolkar ulikt..

Skrevet

Hi

Eg evnar ikkje å sjå dei nedlatande svara du snakkar om, men ok. Ein tolkar ulikt..

Ja, man gjør det

Skrevet (endret)

Var familien han var på tur med klar over at han hadde penger selv, eller har de lagt ut i den tro at han ikke hadde med egne penger? Det hadde vært min bekymring...

Til det at han plutselig satt med et overskudd, etter å ha blitt spandert på, og brukte pengene på fornøyelser; på sin plass med en liten pengeprat på generelt grunnlag, men her hadde jeg latt det gå. Han har vel kost seg på tur og da er det unødvendig å legge en demper på det, så lenge han ikke har gjort noe skikkelig fy, fy. Noe jeg ikke får inntrykk av at han har gjort, uten å vite størrelse på beløpet og hva pengene skulle gå til, men endte opp med å bli brukt på.

Hva gjør du selv på tur om du blir spandert på og ender opp med et større budsjett på fornøyelse en antatt?

Endret av humlesurr
Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Skikkelig skuffet? Det synes jeg er å overdrive sterkt. Om gutten ikke hadde fått klar beskjed om å ikke bruke pengene på noe annet, synes jeg ikke det var så rart at han valgte å bruke dem på noe. Håper han delte det han kjøpte med kameraten da.

Men det kan jo hende at jeg hadde sagt etterpå at NESTE GANG må han ikke bruke pengene på noe annet enn det som var meningen.

Synes ikke det er så rart om han brukte det på noe annet, det var jo hans penger, det sier du selv.

Skrevet

Du ga sønnen din på 10 år penger han skulle få lov å bruke på tur, selv om det var til noe spesifikk.

Foreldrene til kameraten valgte å betale de tingene for han, så da hadde han penger til overs.

Dre hadde ikke snakket om denne "muligheten" på forhånd eks " hvis pappaen til X betaler så kan du ikke bruke de pengene på noe annet, hvis ikke du riner hjem og spør først"

Syns å reagere med skikkelig skuffelse er litt for mye. Det er lov å bli skuffet, men han er et barn og barn tenker ikke på konsekvenser uansett hvor god oppdragelse de har.

Syns du skal sette en strek over det for denne gang og heller ha en klokkeklar avtale neste gang

Skrevet

Dersom det er snakk om ein mindre sum, hadde eg latt det vere med ein tydeleg tilbakemelding om at dette ikkje var avtalt og elles latt det ligge.

Dersom det er mykje pengar det er snakk om, er det ein god ide å la barnet jobbe for pengane.

Synest ikkje det er å overreagere, det å sanksjonene dette (anten med ein tydeleg beskjed eller med at barnet betaler tilbake pengane, alt ettersom summen).

Anonym poster: de55acc02fe24691e580b22d56e350fd

Skrevet

Ja, vi har snakket om pengebruk. Og ja, familien visste at han hadde med penger

Dette var ikke hans penger nei, de fikk han av meg. Han brukte opp sine egne penger på tivoli i forkant av 17mai, så der var ingenting å hente. Han fikk derfor med penger av meg. Hans penger som står på sparekonto, er de som i utgangspunktet har vært mine...Skjønner? ;)

Nei, jeg har ikke kjeftet han huden full og hengt han opp til spott og spe, jeg ble bare veldig skuffet for at han, når han visste hva de skulle brukes på, valgte å bruke de på noe annet. Og nei, han spanderte ikke på kameraten

Jeg jobber for mine penger og forbeholder meg retten til å bruke de på det jeg vil. Det kan ikke sammenlignes

Hi

Skrevet

Er det bare jeg som synes at det er rart at du i det hele tatt reagerer?

Han fikk med seg penger han skulle bruke til en ting.

Denne tingen fikk han spandert.

Han hadde jo ikke hatt med pengene tilbake om han hadde vært nødt å kjøpe det selv...

Så jeg skjønner ikke hvorfor du begynner å snakke om at han skal betale deg tilbake..?

Anonym poster: bc6ff03dcab2a2d29f76a5654eebe2ea

Skrevet

Er det bare jeg som synes at det er rart at du i det hele tatt reagerer?

Han fikk med seg penger han skulle bruke til en ting.

Denne tingen fikk han spandert.

Han hadde jo ikke hatt med pengene tilbake om han hadde vært nødt å kjøpe det selv...

Så jeg skjønner ikke hvorfor du begynner å snakke om at han skal betale deg tilbake..?

Anonym poster: bc6ff03dcab2a2d29f76a5654eebe2ea

Fordi han skulle kjøpe en spesifikk ting, som var nødvendig. Han skulle ikke kjøpe tull han ikke trengte.

Skrevet

Dette var ikke hans penger nei, de fikk han av meg. Han brukte opp sine egne penger på tivoli i forkant av 17mai, så der var ingenting å hente. Han fikk derfor med penger av meg. Hans penger som står på sparekonto, er de som i utgangspunktet har vært mine...Skjønner? ;)

Nei, jeg har ikke kjeftet han huden full og hengt han opp til spott og spe, jeg ble bare veldig skuffet for at han, når han visste hva de skulle brukes på, valgte å bruke de på noe annet. Og nei, han spanderte ikke på kameraten

Jeg jobber for mine penger og forbeholder meg retten til å bruke de på det jeg vil. Det kan ikke sammenlignes

Hi

Jeg er helt enig med deg.
Skrevet

Hva skulle det vært til og hvor mye er det snakk om? Det er jo viktige opplysninger syntes jeg :)

Anonym poster: 29c901a8b0fa009c1c9e42877aad3b2c

Skrevet

Dette var ikke hans penger nei, de fikk han av meg. Han brukte opp sine egne penger på tivoli i forkant av 17mai, så der var ingenting å hente. Han fikk derfor med penger av meg. Hans penger som står på sparekonto, er de som i utgangspunktet har vært mine...Skjønner? wink.png

Hi

En tiåring har vel ikke "egne penger" sånn rent juridisk. Det er du som er hans verge og forsørger og det er din plikt å forvalte hans sparepenger i tillegg til å sørge for at han har nok penger til det han trenger (mat, klær, hobby osv).

Å snakke om at du jobber for dine penger, mens han får av deg blir jo fullstendig feil! Han er et barn som ikke kan tjene penger selv, bortsett fra ukelønn/betalt for småærend og gaver - at han skal stå med lua i hånden og takke for at du sender med penger til tur blir bare feil.

Det er et barn du snakker om. Og du er den voksne. Tenk litt på hva det gjør med et barnesinn å oppleve at han skuffer mamma'n sin sånn som du gir inntrykk av her.

Så til spørsmålet ditt, nei, det er virkelig ikke riktig av de å være skikkelig skuffet!

Anonym poster: fc5736c9e0a87f8c6eda7ca08608e4c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...