blå2010+rosa2013 Skrevet 16. februar 2013 #26 Skrevet 16. februar 2013 Min stefar er den mest vennligste mannen som finnes og jeg er takknemlig som har han i mitt liv. Men min stemor derimot ødela store deler av min barne/ungdomstid og en kan godt si at det hun bedrev med var psykisk mishandling så det holdt. Akkurat slik jeg har opplevd det å.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2013 #27 Skrevet 16. februar 2013 "23 av barna er drept eller mishandlet til døde av sine biologiske fedre. Stefedre har tatt livet av to barn" http://www.vg.no/nyheter/innenriks/foreldrevold/artikkel.php?artid=10004899 Dette er fra Norgeog fra 2010. Kanskje litt mer relevant? Anonym poster: 6283feb90c1fa3415ae7d59965f0233b
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2013 #28 Skrevet 16. februar 2013 Syns tittelen din er lite gjennomtenkt og diskriminerende! Min stefar er verdens mest fantastiske mann og det eneste fornuftige min mor gjorde i oppveksten vår var å gifte seg med han. Jeg grøsser bare ved tanken på hvor jeg hadde vært i dag om det ikke hadde vært for ham. Kjenner også mange som har vokst opp med en steforelder og har hatt det langt bedre enn de ville med sin biologiske. Dette handler mye om hvilke mann du finner deg, biologisk eller ei! Anonym poster: 3894010e0267c27df4471834049bb838 Herre.., hva er det med dere som ikke kan forholde dere til statistikker? Artikkelen hun viser til sier ikke at ALLE stefedre slår stebarna sine. Den sier at RISIKOEN for vold og drap mot barn ØKER når en stefar er i hus. Forstår du? Vet du ev. noe som slår fast at det som sies i artikkelen er galt? Sitter du på andre tall. Ingen som har sagt at det ikke er mange flinke stefedre der ute. Men det er mange røykere som lever lange, friske liv også, uten at det betyr at røyking er ufarlig. Er mange overvektige kvinner som blir lett gravide også, selv om de har mindre sjanser for det enn normalvektige. Dette er ikke første gangen her inne jeg blir sjokkert over hvor vanskelig det er for mange å forholde seg til tall. "Økt risiko for vold i hjemmet når stefar er til stede? Nei det KAN bare ikke stemme, for MIN stefar var kjempesnill"! Gi meg styrke... Anonym poster: 3c98e3b8293af9392c2b4dd9bea3ac90 Gi deg styrke? Du setter likhetstegn mellom stefedre og vold, dette er FEIL. Du skriver at vold skjer i 100% av tilfeller med stefedre, også FEIL! Hvis du skal henvise til statistikk må du nesten lære deg å forstå den selv! Forøvrig kunne jeg tenke meg henvisning til nyere statistikk. Disse er utført for 23-45år siden. Drap kan aldri rettferdiggjøres, men man hadde er helt annet syns på fysisk straff på 70- og 80tallet. Anonym poster: 3894010e0267c27df4471834049bb838 JEG setter ikke likhetstegn mellom stefedre og vold, det er det Hi som gjør. Det jeg reagerer på er folks manglende evne til å tolke statistikk. Når mange ulike undersøkelser viser at det er større risiko for vold mot barn i hjem med stefedre, så blir det for dumt å komme med at "nei det kan ikke stemme, for MIN stefar er kjempesnill!" Jeg røyker selv, og synes det er ubehagelig med statistikk som viser at jeg har større risiko for å få kols og lungekreft enn en ikke-røyker. At mora mi som røyka levde til hun ble 100 år hjelper liksom ikke på RISIKOEN min. De som ikke ammer barna sine synes sikkert det er ubehagelig med statistikker som viser at barn av ammende mødre får i seg mindre viktige næringsstoffer, uten at det gjør fakta mindre sant. Ser du poenget mitt? Nyere statistikk har jeg ikke, men det har vært forsket på dette SIDEN 70-tallet. Studier fra flere land viser at steforeldre slår barn over hundre ganger så mye som biologiske foreldre, og at barn som lever med en stefar har en langt høyere risiko (over hundre ganger så stor i flere studier) for å bli drept.[Du kan lese om de ulike studiene her: http://no.wikipedia.org/wiki/Askepott-effekten Skjønner at dette er kjipe tall for de som har en stefar til barna sine, men prøv å la fornuften seire over følelsene nå da. Økt risiko er ikke det samme som at alle stefedre er slemme. Jeg vil tro de aller fleste stefedre er snille. Men igjen, det er altså en ØKT RISKIKO. Anonym poster: 3c98e3b8293af9392c2b4dd9bea3ac90 Jeg som har blandet anononymene her. Jeg har ikke sagt at stefedre ikke gir økt risiko for vold, jeg har sagt at alle stefedre ikke er livsfarlige, som tittelen påstår, og kommet med et eksempel på dette. Jeg betviler ikke teorien som er forsket på, men dette er en så gammel studie at jeg betviler at disse tallene fremdeles er relevante. Spesielt når studien er utført i en tid hvor vold generelt var mer vanlig, og i land som har andre samfunnslag og sosiale klasser enn vi har. Fordi det er høy forekomst av tvangsekteskap i noen land, piratvirksomhet i andre og turberkolose i det tredje sier dette lite om Norge. Disse tallene er ikke representative for Norge i dag, selv om fenomenet gjerne finnes. Anonym poster: 3894010e0267c27df4471834049bb838 Studiene (det er ikke en studie som hevder dette, men flere) er ikke så gamle. Nye tall fra Norge viser at stadig flere barn blir mishandlet til døde; "I gjennomsnitt dør årlig ni barn under tre år i Norge som følge av drap, mishandling eller omsorgssvikt. Siden 1990-tallet er dødsfall på grunn av omsorgssvikt femdoblet, mens drap og mishandling varierer fra år til år." Og videre: "Professor ved Hemilsenteret i Bergen, Frode Thuen, sier til VG at det er påvist gjennom utenlandsk forskning at det er mer vold blant stefedre enn blant biologiske fedre. "..."- Men de utenlandske studiene viser at stefedre oftere er involvert i barnemishandling enn det biologiske fedre er. På grunn av økende antall skilsmisser får vi flere stefamilier, og dermed kan stefarteorien om mer vold mot barn gi mening, sier Thuen. Det er altså ingenting som tyder på at ikke Askepott-fenomenet eksisterer også i dagens Norge. http://touch.vg.no/article.php?artid=101775 Anonym poster: 3c98e3b8293af9392c2b4dd9bea3ac90
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2013 #29 Skrevet 16. februar 2013 Min stefar er den mest vennligste mannen som finnes og jeg er takknemlig som har han i mitt liv. Men min stemor derimot ødela store deler av min barne/ungdomstid og en kan godt si at det hun bedrev med var psykisk mishandling så det holdt. Ja. Men det er fremdeles ingen som påstår at alle stefedre er slemme og alle stemødre og biologiske foreldre er snille. Det er fremdeles økt risiko som er issuet her. Anonym poster: 3c98e3b8293af9392c2b4dd9bea3ac90
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2013 #30 Skrevet 16. februar 2013 Syns tittelen din er lite gjennomtenkt og diskriminerende! Min stefar er verdens mest fantastiske mann og det eneste fornuftige min mor gjorde i oppveksten vår var å gifte seg med han. Jeg grøsser bare ved tanken på hvor jeg hadde vært i dag om det ikke hadde vært for ham. Kjenner også mange som har vokst opp med en steforelder og har hatt det langt bedre enn de ville med sin biologiske. Dette handler mye om hvilke mann du finner deg, biologisk eller ei! Anonym poster: 3894010e0267c27df4471834049bb838 Herre.., hva er det med dere som ikke kan forholde dere til statistikker? Artikkelen hun viser til sier ikke at ALLE stefedre slår stebarna sine. Den sier at RISIKOEN for vold og drap mot barn ØKER når en stefar er i hus. Forstår du? Vet du ev. noe som slår fast at det som sies i artikkelen er galt? Sitter du på andre tall. Ingen som har sagt at det ikke er mange flinke stefedre der ute. Men det er mange røykere som lever lange, friske liv også, uten at det betyr at røyking er ufarlig. Er mange overvektige kvinner som blir lett gravide også, selv om de har mindre sjanser for det enn normalvektige. Dette er ikke første gangen her inne jeg blir sjokkert over hvor vanskelig det er for mange å forholde seg til tall. "Økt risiko for vold i hjemmet når stefar er til stede? Nei det KAN bare ikke stemme, for MIN stefar var kjempesnill"! Gi meg styrke... Anonym poster: 3c98e3b8293af9392c2b4dd9bea3ac90 Gi deg styrke? Du setter likhetstegn mellom stefedre og vold, dette er FEIL. Du skriver at vold skjer i 100% av tilfeller med stefedre, også FEIL! Hvis du skal henvise til statistikk må du nesten lære deg å forstå den selv! Forøvrig kunne jeg tenke meg henvisning til nyere statistikk. Disse er utført for 23-45år siden. Drap kan aldri rettferdiggjøres, men man hadde er helt annet syns på fysisk straff på 70- og 80tallet. Anonym poster: 3894010e0267c27df4471834049bb838 JEG setter ikke likhetstegn mellom stefedre og vold, det er det Hi som gjør. Det jeg reagerer på er folks manglende evne til å tolke statistikk. Når mange ulike undersøkelser viser at det er større risiko for vold mot barn i hjem med stefedre, så blir det for dumt å komme med at "nei det kan ikke stemme, for MIN stefar er kjempesnill!" Jeg røyker selv, og synes det er ubehagelig med statistikk som viser at jeg har større risiko for å få kols og lungekreft enn en ikke-røyker. At mora mi som røyka levde til hun ble 100 år hjelper liksom ikke på RISIKOEN min. De som ikke ammer barna sine synes sikkert det er ubehagelig med statistikker som viser at barn av ammende mødre får i seg mindre viktige næringsstoffer, uten at det gjør fakta mindre sant. Ser du poenget mitt? Nyere statistikk har jeg ikke, men det har vært forsket på dette SIDEN 70-tallet. Studier fra flere land viser at steforeldre slår barn over hundre ganger så mye som biologiske foreldre, og at barn som lever med en stefar har en langt høyere risiko (over hundre ganger så stor i flere studier) for å bli drept.[Du kan lese om de ulike studiene her: http://no.wikipedia....kepott-effekten Skjønner at dette er kjipe tall for de som har en stefar til barna sine, men prøv å la fornuften seire over følelsene nå da. Økt risiko er ikke det samme som at alle stefedre er slemme. Jeg vil tro de aller fleste stefedre er snille. Men igjen, det er altså en ØKT RISKIKO. Anonym poster: 3c98e3b8293af9392c2b4dd9bea3ac90 Jeg som har blandet anononymene her. Jeg har ikke sagt at stefedre ikke gir økt risiko for vold, jeg har sagt at alle stefedre ikke er livsfarlige, som tittelen påstår, og kommet med et eksempel på dette. Jeg betviler ikke teorien som er forsket på, men dette er en så gammel studie at jeg betviler at disse tallene fremdeles er relevante. Spesielt når studien er utført i en tid hvor vold generelt var mer vanlig, og i land som har andre samfunnslag og sosiale klasser enn vi har. Fordi det er høy forekomst av tvangsekteskap i noen land, piratvirksomhet i andre og turberkolose i det tredje sier dette lite om Norge. Disse tallene er ikke representative for Norge i dag, selv om fenomenet gjerne finnes. Anonym poster: 3894010e0267c27df4471834049bb838 Studiene (det er ikke en studie som hevder dette, men flere) er ikke så gamle. Nye tall fra Norge viser at stadig flere barn blir mishandlet til døde; "I gjennomsnitt dør årlig ni barn under tre år i Norge som følge av drap, mishandling eller omsorgssvikt. Siden 1990-tallet er dødsfall på grunn av omsorgssvikt femdoblet, mens drap og mishandling varierer fra år til år." Og videre: "Professor ved Hemilsenteret i Bergen, Frode Thuen, sier til VG at det er påvist gjennom utenlandsk forskning at det er mer vold blant stefedre enn blant biologiske fedre. "..."- Men de utenlandske studiene viser at stefedre oftere er involvert i barnemishandling enn det biologiske fedre er. På grunn av økende antall skilsmisser får vi flere stefamilier, og dermed kan stefarteorien om mer vold mot barn gi mening, sier Thuen. Det er altså ingenting som tyder på at ikke Askepott-fenomenet eksisterer også i dagens Norge. http://touch.vg.no/a...hp?artid=101775 Anonym poster: 3c98e3b8293af9392c2b4dd9bea3ac90 Artikkelen din er fra 2004. Linken jeg legger ved i #27 er fra 2010 og der står det at biologiske fedre langt oftere dreper og mishandler sine barn til døde. Utfra HI sin teori kan man da si at "biologiske fedre = livsfarlige". Eller? Siden de langt oftere enn andre dreper sine barn. Anonym poster: 6283feb90c1fa3415ae7d59965f0233b
me_87 Skrevet 16. februar 2013 #31 Skrevet 16. februar 2013 Stefaren her også er helt fantastisk! Han er mye flinkere enn barnefaren.
Skylander Skrevet 16. februar 2013 #32 Skrevet 16. februar 2013 Min stefar har stort sett alltid vært grei bortsett fra ett par enkelt tilfeller med psykisk og fysisk vold da jeg hadde fyrt han opp noe voldsomt. Men jeg må si jeg er veldig skeptisk på hvem jeg blir sammen med. Merker jeg at noe ikke er som det skal så er det kroken på døra med en gang. Har kvittet meg med ett par stykker, den ene ropte til gutten min for å få han til å slutte å rope(og det før de hadde bygd opp en relasjon), den andre fant jeg noe som lignet på kokain hjemme hos oppe på kjøkkenskapene da jeg skulle vaske hjemme hos han for å glede han. Jeg vet ikke om jeg tørr å bli sammen med noen igjen, rett og slett.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2013 #33 Skrevet 16. februar 2013 Syns tittelen din er lite gjennomtenkt og diskriminerende! Min stefar er verdens mest fantastiske mann og det eneste fornuftige min mor gjorde i oppveksten vår var å gifte seg med han. Jeg grøsser bare ved tanken på hvor jeg hadde vært i dag om det ikke hadde vært for ham. Kjenner også mange som har vokst opp med en steforelder og har hatt det langt bedre enn de ville med sin biologiske. Dette handler mye om hvilke mann du finner deg, biologisk eller ei! Anonym poster: 3894010e0267c27df4471834049bb838 Herre.., hva er det med dere som ikke kan forholde dere til statistikker? Artikkelen hun viser til sier ikke at ALLE stefedre slår stebarna sine. Den sier at RISIKOEN for vold og drap mot barn ØKER når en stefar er i hus. Forstår du? Vet du ev. noe som slår fast at det som sies i artikkelen er galt? Sitter du på andre tall. Ingen som har sagt at det ikke er mange flinke stefedre der ute. Men det er mange røykere som lever lange, friske liv også, uten at det betyr at røyking er ufarlig. Er mange overvektige kvinner som blir lett gravide også, selv om de har mindre sjanser for det enn normalvektige. Dette er ikke første gangen her inne jeg blir sjokkert over hvor vanskelig det er for mange å forholde seg til tall. "Økt risiko for vold i hjemmet når stefar er til stede? Nei det KAN bare ikke stemme, for MIN stefar var kjempesnill"! Gi meg styrke... Anonym poster: 3c98e3b8293af9392c2b4dd9bea3ac90 Gi deg styrke? Du setter likhetstegn mellom stefedre og vold, dette er FEIL. Du skriver at vold skjer i 100% av tilfeller med stefedre, også FEIL! Hvis du skal henvise til statistikk må du nesten lære deg å forstå den selv! Forøvrig kunne jeg tenke meg henvisning til nyere statistikk. Disse er utført for 23-45år siden. Drap kan aldri rettferdiggjøres, men man hadde er helt annet syns på fysisk straff på 70- og 80tallet. Anonym poster: 3894010e0267c27df4471834049bb838 JEG setter ikke likhetstegn mellom stefedre og vold, det er det Hi som gjør. Det jeg reagerer på er folks manglende evne til å tolke statistikk. Når mange ulike undersøkelser viser at det er større risiko for vold mot barn i hjem med stefedre, så blir det for dumt å komme med at "nei det kan ikke stemme, for MIN stefar er kjempesnill!" Jeg røyker selv, og synes det er ubehagelig med statistikk som viser at jeg har større risiko for å få kols og lungekreft enn en ikke-røyker. At mora mi som røyka levde til hun ble 100 år hjelper liksom ikke på RISIKOEN min. De som ikke ammer barna sine synes sikkert det er ubehagelig med statistikker som viser at barn av ammende mødre får i seg mindre viktige næringsstoffer, uten at det gjør fakta mindre sant. Ser du poenget mitt? Nyere statistikk har jeg ikke, men det har vært forsket på dette SIDEN 70-tallet. Studier fra flere land viser at steforeldre slår barn over hundre ganger så mye som biologiske foreldre, og at barn som lever med en stefar har en langt høyere risiko (over hundre ganger så stor i flere studier) for å bli drept.[Du kan lese om de ulike studiene her: http://no.wikipedia....kepott-effekten Skjønner at dette er kjipe tall for de som har en stefar til barna sine, men prøv å la fornuften seire over følelsene nå da. Økt risiko er ikke det samme som at alle stefedre er slemme. Jeg vil tro de aller fleste stefedre er snille. Men igjen, det er altså en ØKT RISKIKO. Anonym poster: 3c98e3b8293af9392c2b4dd9bea3ac90 Jeg som har blandet anononymene her. Jeg har ikke sagt at stefedre ikke gir økt risiko for vold, jeg har sagt at alle stefedre ikke er livsfarlige, som tittelen påstår, og kommet med et eksempel på dette. Jeg betviler ikke teorien som er forsket på, men dette er en så gammel studie at jeg betviler at disse tallene fremdeles er relevante. Spesielt når studien er utført i en tid hvor vold generelt var mer vanlig, og i land som har andre samfunnslag og sosiale klasser enn vi har. Fordi det er høy forekomst av tvangsekteskap i noen land, piratvirksomhet i andre og turberkolose i det tredje sier dette lite om Norge. Disse tallene er ikke representative for Norge i dag, selv om fenomenet gjerne finnes. Anonym poster: 3894010e0267c27df4471834049bb838 Studiene (det er ikke en studie som hevder dette, men flere) er ikke så gamle. Nye tall fra Norge viser at stadig flere barn blir mishandlet til døde; "I gjennomsnitt dør årlig ni barn under tre år i Norge som følge av drap, mishandling eller omsorgssvikt. Siden 1990-tallet er dødsfall på grunn av omsorgssvikt femdoblet, mens drap og mishandling varierer fra år til år." Og videre: "Professor ved Hemilsenteret i Bergen, Frode Thuen, sier til VG at det er påvist gjennom utenlandsk forskning at det er mer vold blant stefedre enn blant biologiske fedre. "..."- Men de utenlandske studiene viser at stefedre oftere er involvert i barnemishandling enn det biologiske fedre er. På grunn av økende antall skilsmisser får vi flere stefamilier, og dermed kan stefarteorien om mer vold mot barn gi mening, sier Thuen. Det er altså ingenting som tyder på at ikke Askepott-fenomenet eksisterer også i dagens Norge. http://touch.vg.no/a...hp?artid=101775 Anonym poster: 3c98e3b8293af9392c2b4dd9bea3ac90 Artikkelen din er fra 2004. Linken jeg legger ved i #27 er fra 2010 og der står det at biologiske fedre langt oftere dreper og mishandler sine barn til døde. Utfra HI sin teori kan man da si at "biologiske fedre = livsfarlige". Eller? Siden de langt oftere enn andre dreper sine barn. Anonym poster: 6283feb90c1fa3415ae7d59965f0233b Men disse tallene må du jo se i sammenheng med hvor mange barns som bor fast hos biologiske foreldre, og hvor mange som bor fast hos stefedre. I forhold til andelen barn som bor fast med stefedre, så er det økt risiko for mishandling hos de som bor fast hos stefar. Ja, artikkelen jeg viser til er fra 2004. Tror du dette fenomenet virkelig har endret seg radikalt på ni år?? Leste du i det hele tatt artikkelen? Dette er et ØKENDE problem nå som stadig flere skiller seg. Anonym poster: 3c98e3b8293af9392c2b4dd9bea3ac90
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2013 #34 Skrevet 16. februar 2013 Det er fakta, og godt dokumentert, at det er mye større sjanse for vold og misbruk av barn i familier med en stefar. Det vil såklart ikke si at ALLE er sånn, men, tallene er fakta. Man bør være VELDIG forsiktig med hvem man slipper innpå barna sine. Anonym poster: 8fe2a7b5898819bff8da7f5cc6527f28
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2013 #35 Skrevet 16. februar 2013 Jeg kastet ut barnas far pga vold mot ene barnet (og nei han hadde aldri vært voldelig mot meg) selvsagt ville jeg ha gjort det med en stefar også. Hadde han da blitt stefar en gang ville han nok med stor sannsynlighet ha samme oppførsel mot disse barna. Det finnes alltid en sjanse for at stemor eller stefar er voldelig på samme måte som det finnes en sjanse for at mor eller far er det. Om man havner sammen en person som er voldelig er det sikkert større sjanse at han eller hun vil ta det utover stebarn som det ikke har biologisk tilknytning til en et barn det har den tilknytningen til. Det betyr allikevel ikke at det å være ste foreldre er det samme som å være voldelig eller dårlig foreldre. Det finnes dårlige steforeldre og dårlige foreldre og det finnes fantastiske og det finnes de som er ok Anonym poster: 1d618a1dc926378a6fea6fce47915a5e
Iiiiik Skrevet 16. februar 2013 #36 Skrevet 16. februar 2013 Det er riktig at sjansen for å bli utsatt for vold i sitt eget hjem øker hvis mor finner ny partner. Det er også riktig at sjansen for å bli utsatt for vold i hjemmet øker når mor har lav utdannelse, dårlige problemløsningsevner, gjør feil valg av partner, når hun (og partner) bruker rus. Er nokså sikker på at forskjellen mellom de to gruppene (de som vokser opp med far og de som vokser opp med stefar) er mye mindre hvis man korrigerer for disse andre variablene. Gruppen kvinner som bor sammen med en annen mann enn barnas far er ikke umiddelbart direkte sammenlignbar med gruppen kvinner som fortsetter å leve sammen med barnas far.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2013 #37 Skrevet 16. februar 2013 Så tåpelig! Da kan man gjerne si at stemødre, mødre,fedre, bestemor, bestefar osv er LIVSFARLIGE! Dette handler ikke om hva slags tittel man har i forhold til barna, men hvem man er som personer! Det er jo bare helt dårlig gjennomtenkt HI. Håper du har mer iq i virkelige liv. Anonym poster: 70b8574c4e82b59248e4aa8a77206fce
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 16. februar 2013 #38 Skrevet 16. februar 2013 For det første, HI overdriver litt når hun sier at stefedre er livsfarlige, men hun har både forskning og statistikk på sin side. Men jeg har en oppfatning av at barnedrap oftest skjer i "dårlig møblerte hjem". Altså i familier som sliter med økonomi, helse, lite utdanning og ofte også psykiske problemer. Jeg ser undersøkelsen sier det gjøres en utjevning, men jeg ser mer for meg at det er en utjevning som gjør landene mer sammenlignbare.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #39 Skrevet 18. februar 2013 Om dette er logikken så kan man si "mødre = livsfarlige!" For gjør ingenting når andre mishandler barna og de beskytter ikke barna sine. Anonym poster: 6283feb90c1fa3415ae7d59965f0233b Hvor er de statistiske bevisene dine? Det er dokumentert at stefedre fører til at drap og vold øker med 100-gangeren. Ville du akseptert å leve med 100-doblet sjanse for kreft fordi moren din pulte rundt? Anonym poster: e9b5125e0d34fd29e7c592ddb717d673
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #40 Skrevet 18. februar 2013 Min mann er verdens beste stefar for ungene. Han har aldri hevet stemmen til de, han leker med de, står opp med de, tar de med ut, jeg overhører samtaler som er fulle av latter, han er den mest kjærlige og omtenksomme mannen du kan tenke deg. Den biologiske faren er hissig, sta, egoistisk og voldelig. For en ufattelig tåpelig statistikk! Anonym poster: 60fa50b9c30e0619fc7948d2b8f9b71f Du utsetter barna dine for 100-doblet sjanse for drap (ikke en høy sjanse, men 100 ganger høyere enn normalt), fysisk vold (en ganske stor sjanse) og psykisk vold (en svært stor sjanse). Min erfaring er at det nesten ikke finnes stefedre som ikke utøver en eller annen form for vold mot barn. Også trakassering og diskriminering er vold mot barn. Anonym poster: e9b5125e0d34fd29e7c592ddb717d673
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #41 Skrevet 18. februar 2013 Haha, du vet att 100% betyr at det alltid skjer??? Dette var et fryktelig tåpelig innlegg! Det vil si "dersom det er en stefar i familien blir det utøvd vold" står du for det, HI? Ja, jeg har aldri sett eller hørt en stefar som ikke utøver noen form for vold mot barn. Den meste volden er ikke fysisk eller ekstrem, men subtil trakassering eller diskriminering over mange år gjør likevel skade. Anonym poster: e9b5125e0d34fd29e7c592ddb717d673
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #42 Skrevet 18. februar 2013 For øvrig er jeg enig i at overskriften til hi var dum. Det burde ha stått "stefedre øker risikoen for vold og drap mot småbarn". Altså: økt risiko. Ikke "alle stefedre slår og dreper stebarna sine". Anonym poster: 3c98e3b8293af9392c2b4dd9bea3ac90 Overskriften er at stefedre er livsfarlige. Når stefedre ene og alene er årsaken til at risikoen for drap 100-dobles, er overskrifte svært dekkende. Ikke i noen annen sammenheng ville man akseptert å utsette barn for 100-doblet drapsrisiko. Det er som å kjøre rundt i bil med babyen liggende usikret i baksetet. Barnet vil kanskje overleve på de fleste kjøreturene, men ingen ville likevel akseptert det om sjansen var 10 eller 5 eller 1 % for at barnet døde. Mødre som tar stefedre inn i huset er så egoistiske at de normalt ikke er egnet som mødre. Anonym poster: e9b5125e0d34fd29e7c592ddb717d673
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #43 Skrevet 18. februar 2013 Man skal vel uansett tenke seg om hvilke folk man slipper inn i barnas liv.. Er man smart og oppegående så har man et visst filter. Og skulle det vise seg at det er noen man ikke bør ha rundt barn, så har man vett til å komme seg derifra.. Det er med andre ord farligere å ha "dumme foreldre" Mange mødre er naive og dumme og ser ikke vold mot deres egne barn, hvertfall ikke den psykiske volden som har epidemiske dimensjoner i familier med stefedre. Anonym poster: e9b5125e0d34fd29e7c592ddb717d673
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #44 Skrevet 18. februar 2013 Moren til Christoffer påstår at hun ikke har sett noe vold mot sønnen, til tross for at stefaren knuste skallen hans bokstavelig talt. Anonym poster: e9b5125e0d34fd29e7c592ddb717d673
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #45 Skrevet 18. februar 2013 Om man tenker at "vanlige" familier er veldig mye vanligere enn familier med en stefar, så er det i faktiske saker mye mer vanlig med vold fra biologiske fedre... Anonym poster: 260d40dd02c450f4fb117a3c79ee44bd Tror du ikke de tar hensyn til andeler når de utarbeider statistikk? Anonym poster: 3c98e3b8293af9392c2b4dd9bea3ac90 Jeg vil ha fram poenget at det er dårlige fedre som er problemet, ikke at de er stefedre. Hvor er kilden din? Forskningen sier det motsatte. Det er fordi de er stefedre drapsrisikoen hundredobles. Les Hustads artikkel. Anonym poster: e9b5125e0d34fd29e7c592ddb717d673
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #46 Skrevet 18. februar 2013 Vil som flere andre her påpeke at 100 ganger større og 100% IKKE er det samme. Så når man skal referere til statistikk kan det være lurt å skjønne den. Når man skal omtale andres bruk av statistikk kan det være lurt å skjønne den og ha lært seg å lese. Ingen har sagt noe sted at sjansen "er" 100%. I regnestykket i åpningsinnlegget er 1% bare brukt som et eksempel. Med 1% sjanse ganger 100 ville sjansen vært 100%. Anonym poster: e9b5125e0d34fd29e7c592ddb717d673
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #47 Skrevet 18. februar 2013 Stefaren her også er helt fantastisk! Han er mye flinkere enn barnefaren. For et nek du er. Omtrent som fjolsene på "Unge mødre". Anonym poster: e9b5125e0d34fd29e7c592ddb717d673
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #48 Skrevet 18. februar 2013 Jeg kastet ut barnas far pga vold mot ene barnet (og nei han hadde aldri vært voldelig mot meg) selvsagt ville jeg ha gjort det med en stefar også. Hadde han da blitt stefar en gang ville han nok med stor sannsynlighet ha samme oppførsel mot disse barna. Det finnes alltid en sjanse for at stemor eller stefar er voldelig på samme måte som det finnes en sjanse for at mor eller far er det. Om man havner sammen en person som er voldelig er det sikkert større sjanse at han eller hun vil ta det utover stebarn som det ikke har biologisk tilknytning til en et barn det har den tilknytningen til. Det betyr allikevel ikke at det å være ste foreldre er det samme som å være voldelig eller dårlig foreldre. Det finnes dårlige steforeldre og dårlige foreldre og det finnes fantastiske og det finnes de som er ok Anonym poster: 1d618a1dc926378a6fea6fce47915a5e Det meste av stefar-volden, som er fysisk OG psykisk, er subtil og skjer ikke når moren ser det. Psykisk vold er mer vanlig enn fysisk vold. Lett fysisk vold er mer vanlig enn grov fysisk vold. Grov fysisk vold er mer vanlig enn drap. De fleste stebarn utsettes for urettferdig behandling, trakassering og andre former for mild vold mot barn. Det er den milde og psykiske volden som er epidemisk. Anonym poster: e9b5125e0d34fd29e7c592ddb717d673
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #49 Skrevet 18. februar 2013 Så tåpelig! Da kan man gjerne si at stemødre, mødre,fedre, bestemor, bestefar osv er LIVSFARLIGE! Dette handler ikke om hva slags tittel man har i forhold til barna, men hvem man er som personer! Det er jo bare helt dårlig gjennomtenkt HI. Håper du har mer iq i virkelige liv. Anonym poster: 70b8574c4e82b59248e4aa8a77206fce Mer ignorant piss. Som påvist i artikkelen handler det om stefarrelasjonen i seg selv er ÅRSAKEN til 100-doblet drapsfare og voldsfare. Anonym poster: e9b5125e0d34fd29e7c592ddb717d673
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #50 Skrevet 18. februar 2013 Haha, du vet att 100% betyr at det alltid skjer??? Dette var et fryktelig tåpelig innlegg! Det vil si "dersom det er en stefar i familien blir det utøvd vold" står du for det, HI? Ja, jeg har aldri sett eller hørt en stefar som ikke utøver noen form for vold mot barn. Den meste volden er ikke fysisk eller ekstrem, men subtil trakassering eller diskriminering over mange år gjør likevel skade. Anonym poster: e9b5125e0d34fd29e7c592ddb717d673 Jeg tror at du som skriver det er alenemor som ikke klarer å få seg mann, og derfor slenger dritt om stefedre generelt. Kanskje du burde ha gått litt i deg selv og blitt litt mindre arrogant og litt mindre uvitende, så skal du se at du også kan få deg kjæreste Klem! Anonym poster: 1e8d5a2571560baa80da237d457d339a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå