Gå til innhold

Kjøper dere virkelig middagsglass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bra med engasjement, ikke like bra at du forteller andre hvordan de skal leve, og hvor lite "flinke" de er i morsrollen.

Anonym poster: 82af9e968a50147f8125f97c8523c882

"Ungene fortjener skikkelig middag med gode råvarer, akkurat som deg og meg."

Ergo gir man ikke barn skikkelig mat om man gir glass.

Ser du ikke hva du skriver? Du må jo ha skrevet dette med vilje for å provosere. Nekter å tro du har så tungt for det...

Å si at ferdigmat på glass ikke er skikkelig mat er jo sannheten, og har ikke noe med å si at andre er "lite flinke i morsrollen" å gjøre. Bare at akkurat der tar man et dårlig valg. Vi som mener at også babyer fortjener menneskemat gjør sikkert andre feil som noen ville reagert på, man har jo alle sine hjertesaker. Noen vil f.eks mene jeg er en dårlig mor som ikke lar ungen leke med data, iPhone etc, for da vil den bli akterutseilt når den begynner på skolen. Og det kan jo hende at er sant. Eller enda bedre eksempel, at jeg er en dårlig mor som lar ungen sykle på trehjulsykkelen sin uten hjelm!

Anonym poster: dde154684ebb6b873ff843e3ccf88419

Hvorfor er det ikke skikkelig mat? Er det laget på bedervede produkter, er det egentlig MUK...Hva tror dere egentlig det er i glassene? Plast og fargestoffer?

http://www.bramat.no/kosthold/tester/423-bramat-tester-middager-til-spedbarn

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager. Glassene er smakløse og kjedelig. Konsistensen er fæl. Hvorfor jeg lager hjemmelaget? Sunnere, variert, billigere og veldig lettvint. Driter i hva andre gjør, jeg gjør uansett det som passer oss best og hva jeg tror er best for mitt barn. Han får glass en sjelden gang om vi er på farten eller ikke orker. Velger gjerne økologisk mat og aldri frosne grønnsaker. Langt fra hysterisk av den grunn.

Du er klar over at frosne grønnsaker ofte skårer høyere på vitamininnhold en det vi finner i grønnsaksdisken i Norge?

Norske, og helst lokale grønnsaker har ikke reist langt og har ofte ikke dårligere vitamininnhold. Desutten har vitalitet og smak mye å si. Jeg syntes grønnsaker på pose smaker fælt. Tamt, gummi og smakløst. Ferske grønnsaker er myye bedre! Jeg er selv vokst opp med grønnsaker i pose og ferdigmat, så jeg rakker ikke ned på noen som ikke gjør det. ;) Gulrot på pose smaker liksom ikke sånns om gulrot skal.. Syntes desutten det er mere lettvint med ferske grønnsaker. Kunne aldri fallt meg inn å kjøpt frosne grønnsaker. Lager ofte maten fra bunn av men er dager hvor vi tyr til enda mere lettvinte løsninger.

Jeg respekterer andres valg og forventer at andre gjør det samme med oss som lager hjemmelaget mat.

Skrevet

Du har gitt det til barnet ditt selv, men barnet ville ikke ha. Derfor bør alle holde seg unna? Forstår meg ikke på folk som mener at alt annet enn det de selv gjør er feil. Nei, det er kanskje ikke den middagen med mest næring, men kjære vene. De tåler et matglass innimellom.

Skrevet

Du har gitt det til barnet ditt selv, men barnet ville ikke ha. Derfor bør alle holde seg unna? Forstår meg ikke på folk som mener at alt annet enn det de selv gjør er feil. Nei, det er kanskje ikke den middagen med mest næring, men kjære vene. De tåler et matglass innimellom.

Det tror jeg også, problemet er vel at mange barn får det hver dag.

Skrevet

Hva er egentlig det store problemet med at noen barn for glassmat hver dag i en periode??

Jeg har vokst opp med glassmat, og gjett hva, jeg er like hel!

Anonym poster: 29715e0ca6435797483a335db8ecbc84

Skrevet

Nei, det er så klart ikke optimalt å gi det hver dag. Men når det er sagt, får de nok frukt og grønnsaker i tillegg til "middagen", så er de kanskje reddet ;)

Skrevet

Hva er egentlig det store problemet med at noen barn for glassmat hver dag i en periode??

Jeg har vokst opp med glassmat, og gjett hva, jeg er like hel!

Anonym poster: 29715e0ca6435797483a335db8ecbc84

At du overlevde er vel ikke et bevis på at det er bra - det meste går vanligvis bra, til og med å røyke og drikke alkohol når man er gravid går som oftest bra, barn kan få juling hjemme og det blir folk av dem likevel, men jeg vil nå likevel i så stor grad som mulig gi mitt barn de beste forutsetninger.

Skrevet

Jeg lager ikke maten til barnet mitt selv, da jeg har aupair til dette. Jeg er aaaaaalt for opptatt med yoga og personlig pleie til å tenke på dette. Samtidig vil jeg så si at dere mødre burde skjerpe dere. (På generelt grunnlag altså...)

Neida, hvorfor må vi alltid se ned på andre som ikke gjør det samme som oss? Puss gloriene deres aleine! Jeg er et hverdagsmenneske, jeg jobber fullt, blir sliten av og til og det er ikke alltid jeg orker å stå på kjøkkenet og lage mat etter jobb. Da er det greit å ha et glass pastasaus eller noe lettvint til middag. Noen ganger får ungen glass også- og det glir ned! Jeg har ikke råd til å kjøpe alt økologisk, men neiggu om jeg gidder å ha dårlig samvittighet. Dere som ser ned- pass så dere ikke får kink i nakken.

Anonym poster: 4d8715cf71032f4bffcfe7d7407b937f

Skrevet

Jeg begynte med hjemmelaget mat til første, men når vi kom over potet og gulerot stadiet var hun lite glad babymaten jeg lagde så da ble det middags glass.

Nummer to spiste en type grøt, drakk vann og spiste en type middags glass så jo ho fikk det. Prøvde alt mellom himmel og jord.

Alt som kunne kjøpes ferdig og alle oppskrifter jeg kunne kommer over men nei.

Nå viste hun seg å være autist så det hadde sine grunner da....

Men ihvertfall det er jaggu bedre at ungen spiser et middags glass en at det ikke får noe middag enten det er fordi ungen nekter å spise det som er hjemmelaget eller fordi barnets omsorgpersoner ikke har tid/mulighet eller rett og slett ikke gidder å lage det hjemme.

Om det var skadelig for barnet å få det i seg så hadde det ikke vært i butikken eller i det minste blitt sterkt frarådet å bruke de av lege og helsesøster.

Og forresten en god del av småfolk sine middags glass er ganske gode, de var det for noen år siden ihvertfall

Anonym poster: aae0942e9f5e3060bae1b9e5b790858d

Skrevet

Gir både hjemmelaget og glass:) og av og til det vi spiser om det ikke er tilsatt salt o l. slapp av litt nå da.. Kansje du trådstarter eller andre går hjemme hele dagen,fordi dere er for late til og jobbe og kan da stå å lage barnemat? Jeg jobber, og derfor er det ikke alltid tid til og lage barnematen selv fra bunnen av. Glass er geniale de,og jenta elsker dem! Med nestle som unntak.. Småfolk er super!:) har veldig stort fokus på sunt kosthold,og kommer aldri til og gi noe som er farlig eller usunt for barna mine...

Anonym poster: e0e34b4ec3f9a2681f82450430fb29e7

Skrevet

Stod det ikke for en stund siden at barnematen på glass var kreftfremkallende. Det samme med grøten.

Anonym poster: c9436c7c2eb37d760cbdd86f987c674a

Skrevet

Kansje du trådstarter eller andre går hjemme hele dagen,fordi dere er for late til og jobbe og kan da stå å lage barnemat? Jeg jobber, og derfor er det ikke alltid tid til og lage barnematen selv fra bunnen av.

Anonym poster: e0e34b4ec3f9a2681f82450430fb29e7

Du må være ubeskrivelig lat og ineffektiv som ikke klarer å lage mat bare fordi du jobber, slik de aller aller fleste av oss andre også må.

Skrevet

Stod det ikke for en stund siden at barnematen på glass var kreftfremkallende. Det samme med grøten.

Anonym poster: c9436c7c2eb37d760cbdd86f987c674a

Det var stoff i lokkene på glassene som kunne være kreftfremkallende om de ble oppvarmet. Men i og med at man ikke varmer glasset med lokket på så er nok ikke faren så stor..

At der er kreftfremkallende stoff i grøten har ikke jeg fått med meg. Men det var fokus på pameoljen i grøten her for en tid tilbake.l

Anonym poster: 77725176c38c5ab9c4326306524fb31e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...