Gå til innhold

Kjøper dere virkelig middagsglass?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tror mange overkompliserer dette med å lage barnemat litt. Hvor vansklig er det å mose noen grønnsaker? Hiv oppi litt olje og noen bønner så har du ett komplett måltid som er supersunt! Min lille spytter ut alt av kjøpemat, unntatt Ellas smoothies, fordi det rett og slett smaker ræl.

Helt enig. Vi har som regel attlid grønnsaker til middag uansett så da lager jeg bare litt ekstra. Koker en potet, gulrot, kålrabi og litt brokkoli. Tilsetter en fløteskvett og litt smør. Varierer med litt krydder og har av og til bønner, pasta, eller litt fisk i. God og sunn middag det. Enkelt er det også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg lager. Glassene er smakløse og kjedelig. Konsistensen er fæl. Hvorfor jeg lager hjemmelaget? Sunnere, variert, billigere og veldig lettvint. Driter i hva andre gjør, jeg gjør uansett det som passer oss best og hva jeg tror er best for mitt barn. Han får glass en sjelden gang om vi er på farten eller ikke orker. Velger gjerne økologisk mat og aldri frosne grønnsaker. Langt fra hysterisk av den grunn.
Frosne grønnsaker er ofte bedre enn ferske :)Anonym poster: 5d61b20b0db967c966c84df28ab3db15

Jeg har lest om det og jeg mener at det ikke er det. Vitalitet og smak har mye å si for meg. Grønnsakene som er ferske er ofte importert og har reist langt. Men det går da ann å kjøpe lokale eller norske grønnsaker? Desutten er de frosne grønnsakene smakløse, har en seig gummikonsistens og slappe. Jeg har ikke noe i mot frosne grønnsaker eller mener det er feil å servere det til barna. Har selv vokst opp med frosne grønnsaker men nå kjøper jeg bare ferske. Smaker mye bedre. Det smaker liksom BROKKOLI og GULROT ov brokkoli og gulrot :P Sunt og godt er det uansett, men jeg ville aldri kjøpt frosne. :)

Ja, tro kan flytte fjell, hvertall for de mest fanatiske.

Anonym poster: 77725176c38c5ab9c4326306524fb31e

Skrevet
Det med frosne grønnsaker tror jeg dere har misforstått litt. Det er ofte bedre bevarte vitaminer i frossenblandingene enn i de ferske pga at de blir frosset ned nærmest umiddelbart etter høsting mens de 'ferske' ofte har svært lang reiseveg før de kommer til butikkhyllene. Kanskje greit å vite fakta før dere misjonerer til andre?

Smak har mye å si. Går også ann å kjøpe lokale og norske grønnsaker. Smak og vitalitet skal bety noe. Desutten er det ikke store forskjellen i hva som anngår vitaminer.

Skrevet

En ting jeg alltid kjøper er ellas kitchen. De er så populære at det ser ut som øynene holder på å sprette ut når han ser de.

Skrevet

Hjelpes! Jeg trodde at det var akseptabelt å gi de små middagsglass fra Hipp eller Småfolk - Nestlee boikottes så klart (slemme menneskene som pusher mme i u-land).

Hva med "posene" fra Ella's kitchen? Er det greit? De er jo superpraktiske, da... er det heller ikke OK? Tar sikte på å bruke grøtene fra Helios - Helios er da kurant??

Filler'n! Trodde jeg hadde skikkelig kontroll, jeg :(

Hehe, fint å tenke selv egentlig ;)

Anonym poster: 624362f1a9a3734f9ebc23ddf12e3199

Skrevet

Beste med å ikke kjøpe glass, er å slippe å drasse dem hjem fra butikken, også drasse dem til til glassinnsamling etter at de har fylt seg godt ut over glassdunken under kjøkkenbenken (eller ha j ***** dårlig samvittighet når jeg sniker et glass i søppeldunken..).

Skrevet

Nei, ikke nå lengre;)

Og synes slett ikke de var så ille.

Hva næring angår holder det nok i massevis til en liten kropp.

Man serverer jo andre ting også. Brød med pålegg, frukt og yoghurt...

Aldri hatt dårlig samvittighet for det, og ingen klarer å gi meg det heller :-)

Skrevet (endret)

Ja, det gjorde vi VIRKELIG til nr 1, og det vil vi sikkert gjøre til nr 2. Vi vekslet mellom fire typer som barnet likte, alle fra Småfolk, og de var faktisk gode (bare litt lite salt for oss voksne).

Vi lagde også mat fra bunnen av og serverte, vi spiste hjemmelagd brød og kjøpt brød. Til og med både hjemmelaget og kjøpt grøt og fruktpureer. Og så ammet jeg. Vi gjorde rett og slett det som passet oss til enhver tid.

Av og til spiser vi kjøpt pizza eller Toro tomatsuppe sammen med vår treåring, det betyr ikke at vi aldri gjør noe annet, vi bare velger lettvinte løsninger enkelte dager. Du lager vel all mat fra bunnen av av ferske råvarer, fordi du fortjener det?

Endret av Spiffie
Skrevet (endret)

Dyrt, smakløst og nesten ikke næring. Ville dere spist det selv?

Ungene fortjener skikkelig middag med gode råvarer, akkurat som deg og meg. Dessuten koster det en brøkdel å lage middagen selv.

Det har aldri falt meg inn at middagsglass er spesielt dyrt. Smakløse er noen av dem ja, men det er greit å huske på også at vi voksne har "ødelagt" smaksløkene våre og at barn kjenner smak på dette som ikke vi gjør.

Noen av de er faktisk helt ok og jeg kunne fint spist dem selv.

Til førstemann moste vi den samme maten som vi spiste, med unntak av ting som var veldig krydret eller salt. Da ga vi like godt et glass. Kommer til å gjøre det med nestemann også.

Endret av Hybelkanina
Skrevet
Jeg blir altså svar skyldig i alle disse mattrådene. Og må vel bare leggje meg flat her også. Jeg bruker posesaus, pastasaus på glass, frosne grønnsaker, babymat på glass, NAN, datteren min får pommes frites og pølser, pølser gjerne annenhver dag (eneste hun liker nesten), kjøper fiskekaker (lager dem ikke selv :-0) osv osv. Hun fikk fiskeboller i hvitvasking i dag. Nei og nei....

Nan må man vel gi når man ikke får til å amme? Synes det er direkte frekt av deg å sammenligne det med å måtte gi erstatning fordi man ikke har nok melk, med det andre søppelet du nevner :(

(eller, jeg er usikker på hva som er så galt med frosne grønnsker også, hvordan det kan sammenligner med posemat og pølser? Frosne grønsaker er da rene råvarer... Men mulig du er så lite opplyst at du tror frossen rosekål er mye det samme som pomme frites...)

Sønnen min som er 15 månender spytter ut alt med klumper i,så istedenfor å begynne å finhakke hele middagen så gir jeg han heller middagsglass. Da får han hvertfall i seg mat.

Hørt om stavmixer...? Hvis det var eneste grunnen.

Anonym poster: dde154684ebb6b873ff843e3ccf88419

Skrevet
Jeg blir altså svar skyldig i alle disse mattrådene. Og må vel bare leggje meg flat her også. Jeg bruker posesaus, pastasaus på glass, frosne grønnsaker, babymat på glass, NAN, datteren min får pommes frites og pølser, pølser gjerne annenhver dag (eneste hun liker nesten), kjøper fiskekaker (lager dem ikke selv :-0) osv osv. Hun fikk fiskeboller i hvitvasking i dag. Nei og nei....

(eller, jeg er usikker på hva som er så galt med frosne grønnsker også, hvordan det kan sammenligner med posemat og pølser? Frosne grønsaker er da rene råvarer... Men mulig du er så lite opplyst at du tror frossen rosekål er mye det samme som pomme frites...)

Frosne grønnsaker er flere ganger blitt dømt nord og ned i denne tråden(av de perfekte, så klart.)

Skrevet

Helsestasjonen ville ikke anbefale at jeg gjorde det,da hun mente at da venner jeg han til at maten skal være helt most.

Da var det bedre å bruke middagsglass som det er litt klumper i å venne han først til det.for så gradvis å gå over til skikkelig middag.

Gjest sussie77
Skrevet

Kjøpte de til Eldstemann men han spiste aldri noe særlig av det. Så han fikk etterhvert den maten vi spiste. Yngstemann har aldri spist noe fra glass. Bare spist den maten vi spiser. Ikke most heller men i biter. Ser jo nå hvor unødvendig det er med barnemat på glass. Hvorfor ikke bare gi de vanlig mat.

Skrevet

Noen som har noen gode tips til hva man kan lage til den lille, da??

Kjente at jeg ble litt stresset nå ...

Skrevet

Jeg synes argumentet "Dette ville voksne aldri spist selv" er ganske fjollete. Voksne lever ikke på morsmelk heller, men det gjør spedbarn. Voksne liker i liten grad grøt, men babyer får det.

Til mine unger har jeg gjort begge deler. Han som likte alt fikk i hovedsak moste versjoner av det jeg spiste. Han som ikke likte noe, fikk i hovedsak glass, han tok livet av motivasjonen min til å lage mat selv. Hun siste fikk mest hjemmelaget og litt glass.

Gjest sussie77
Skrevet

og hvorfor må det absolutt være most? Sikkert greit hvis det er kun det barnet spiser. Men veldig mange barn foretrekker faktisk maten i biter. og det er jo det barnet etterhvert skal spise uansett. Så hvorfor venne barnet til most mat? Sikkert greit også hvis barnet får fast føde fra 4 måneder. Men tenker sånn fra 6 måneder og oppover.

Skrevet

Jeg synes argumentet "Dette ville voksne aldri spist selv" er ganske fjollete. Voksne lever ikke på morsmelk heller, men det gjør spedbarn. Voksne liker i liten grad grøt, men babyer får det.

Enig. Det hender når jeg prøver nye middagsglass at jeg kommer over noe med mye smak og som jeg faktisk synes er godt selv (smaker alltid selv først), men det slår aldri feil: Da vil ikke babyen ha det!

Anonym poster: 6d46f5751c90bfdac225e2a8822d3430

Skrevet

Dømt nord og ned?? Herregud, dere som kjøper glass må jo respektere at noen også vil lage. Jeg dømmer ingen eller noe, bare forklarer hvorfor JEG lager maten og bruker ferske grønnsaker. Er da vi som skal spise det, ikke dere. Og jeg syntes det er best sånn. Man må selv få bestemme og gjøre det man liker best og mener er best.

Skrevet

Dømt nord og ned?? Herregud, dere som kjøper glass må jo respektere at noen også vil lage. Jeg dømmer ingen eller noe, bare forklarer hvorfor JEG lager maten og bruker ferske grønnsaker. Er da vi som skal spise det, ikke dere. Og jeg syntes det er best sånn. Man må selv få bestemme og gjøre det man liker best og mener er best.

Ja, akkurat som den som bruker middagsglass gjør.... Det er jo den som bruker glass som får den negative kritikken, det var jo slik denne tråden startet.

Jeg har gjort begge deler jeg.

Hadde en som ikke spiste hjemmelaget, samme hva. Ikke spiste han særlig med brød eller grøt heller, så da gjenstod middagsglass (eller fullamming til godt over året.)

Nestemann var av en annen sort, så til henne lagde jeg det aller meste selv. Men jeg er ikke så snever at jeg kritiserer andre for å ikke gjøre det

Utifra hva jeg erfarte med førstemann, så sier jeg takk og pris for at det også finnes middagsglass.

Skrevet

Hvis man har et barn som ikke spiser hjemmelaget mat bør man kanskje lære seg å lage mat... Ikke rart man får kresne unger som kun spiser pølse, potetstappe, chips, fiskeboller og fiskepinner når man oppfostrer dem på smakløst slim fra spedbarnstadiet.

Skrevet (endret)

Vi gjorde begge deler, og glassene var mest populære. Egentlig ganske irriterende, for da gir man litt opp etterhvert. Det er jo innmari kjedelig å ha laget mat som den lille absolutt ikke vil ha.. Det var i tillegg da det var bleie/mat-krig, så de kostet nesten ingenting heller.

Idag spiser hun nesten alt. Finnes ikke kresen.

Jeg har vel inntrykk av at alle gjør litt begge deler jeg, det er jo helt normalt. Man er jo opptatt av å få i ungene mat.

Jeg synes det er viktigere å gi de mat laget fra bunnen av når de blir større, enn å fore de opp på Toro-pulver.

Og smoothiene fra Ellas kitchen o.a. De er geniale! De bruker vi enda og det kommer vi til å fortsette med.

Endret av Steget
Skrevet

Hvis man har et barn som ikke spiser hjemmelaget mat bør man kanskje lære seg å lage mat... Ikke rart man får kresne unger som kun spiser pølse, potetstappe, chips, fiskeboller og fiskepinner når man oppfostrer dem på smakløst slim fra spedbarnstadiet.

Så man skal tilby 3-retters allerede fra de er 4 mnd da?

Min brakk seg/spydde fra første skje med hjemmelaget) grønnsaksmos, uansett hva jeg ga av hjemmelaget til han var 1 år så kom det i retur. Det bedret seg imidlertid betraktelig når han ble ett år, hvertfall for en periode. Nå er han 4 år og mat er ikke det han er mest interessert i for å si det sånn. Veldig kresen og skeptisk, nesten et angsfylt forhold til mat. Og når det startet allerede ved 4 mnd alder, så tar ikke jeg mye av skylden for det....

Det er ikke noe i veien med mine kokeferdigheter. Jeg har vært opptatt av og svært interessert i matlaging i 25 år og lager og spiser det aller meste. Såg veldig fram til å få lage hjemmelaget babymat den dagen jeg fikk barn å gi det til. Men så gikk det ikke....

Skrevet

What she said!

Anonym poster: d0f5f9217001f444d0652c92b43b51d7

Skrevet

Ja, det gjorde jeg, virkelig! Har ikke veldig dårlig samvittighet så der må jeg nok skuffe deg HI for det virker som det er det du er ute etter.

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Her i huset får ungene kun økologiske grønnsaker fra egen kjøkkenhage, dyrket under heeelt spesielle vær- og temperaturforhold. Dette gjør de særlig sunne og smaksrike. Fisk og kjøtt fiskes og fanges egenhendig, okse og sau slaktes ved et spesiallaget slakteri særlig tilpasset vår families verdier.

Maten serveres på sølvfat og de får aldri noe annet enn kildevann fra en urgammel lokal kilde....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...