Iiiiik Skrevet 22. januar 2013 #76 Skrevet 22. januar 2013 Hvis man har et barn som ikke spiser hjemmelaget mat bør man kanskje lære seg å lage mat... Ikke rart man får kresne unger som kun spiser pølse, potetstappe, chips, fiskeboller og fiskepinner når man oppfostrer dem på smakløst slim fra spedbarnstadiet. Anonym poster: dde154684ebb6b873ff843e3ccf88419 Hypotesen din bekreftes ikke her i hvert fall. Han som likte glassene best, er altetende nå. Spiser alle grønnsaker, fisk og lar seg begeistre av nye smaker. Foreslår her (som på andre områder) at man stoler på at alle vil barns vel, alle vil ha veloppdragne unger, alle gjør så godt de kan og ingenting passer for alle.
Cat_Woman Skrevet 22. januar 2013 #77 Skrevet 22. januar 2013 Jepp, og gutten elsker det, sluker hver skje. Han er derimot ikke noe glad i mine forsøk på hjemmelaget barnemat, vet ikke om det sier mest om ham eller meg...
SophiesMum<3 Skrevet 22. januar 2013 #78 Skrevet 22. januar 2013 (endret) Jeg blir altså svar skyldig i alle disse mattrådene. Og må vel bare leggje meg flat her også. Jeg bruker posesaus, pastasaus på glass, frosne grønnsaker, babymat på glass, NAN, datteren min får pommes frites og pølser, pølser gjerne annenhver dag (eneste hun liker nesten), kjøper fiskekaker (lager dem ikke selv :-0) osv osv. Hun fikk fiskeboller i hvitvasking i dag. Nei og nei.... Nan må man vel gi når man ikke får til å amme? Synes det er direkte frekt av deg å sammenligne det med å måtte gi erstatning fordi man ikke har nok melk, med det andre søppelet du nevner (eller, jeg er usikker på hva som er så galt med frosne grønnsker også, hvordan det kan sammenligner med posemat og pølser? Frosne grønsaker er da rene råvarer... Men mulig du er så lite opplyst at du tror frossen rosekål er mye det samme som pomme frites...) Sønnen min som er 15 månender spytter ut alt med klumper i,så istedenfor å begynne å finhakke hele middagen så gir jeg han heller middagsglass. Da får han hvertfall i seg mat. Hørt om stavmixer...? Hvis det var eneste grunnen. Anonym poster: dde154684ebb6b873ff843e3ccf88419 Jeg kunne ikke amme, så jeg ga NAN. Jeg sa det bare, var ingenting frekt med det. Og direkte søppel var det vel ikke jeg nevnte?? Forresten, då er det vel du som er litt frekk her??? Du som så fint kalte meg lite opplyst. Dette var da ment som et litt humoristisk innlegg fra meg. Synd at du ikke skjønte det. Endret 22. januar 2013 av SophiesMum<3
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #79 Skrevet 22. januar 2013 Går ut fra at du ikke kjøper grønnsaker på butikken fordi de ikke er friske, at du selv slakter dyrene fra gården din og at frysevarer og hermetikk er fy-fy? Oh ve det barnet som får posesaus eller hvitt sukker - da får de sikkert kreft imorgen? Og klærne er så klart bare fra nøstebarn, og barna kan ikke være i byen på grunn av forurensing. Du er ikke så langt fra sannheten. Vi elsker klær fra Nøstebarn, kjøper helst økologisk, bruker lite frysevarer, hermetikk kjøper vi ikke pga BPA. Posesaus bruker vi litt, men foretrekker hjemmelaget fordi det smaker bedre. Og godteri spiser vi bare til fest, sånn en gang i uken er best (eller to) Sorry, men dette høres litt fanatisk ut.. Anonym poster: afe0d6811877c093fa2ab5146d514d3e
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #80 Skrevet 22. januar 2013 Går ut fra at du ikke kjøper grønnsaker på butikken fordi de ikke er friske, at du selv slakter dyrene fra gården din og at frysevarer og hermetikk er fy-fy? Oh ve det barnet som får posesaus eller hvitt sukker - da får de sikkert kreft imorgen? Og klærne er så klart bare fra nøstebarn, og barna kan ikke være i byen på grunn av forurensing. Du er ikke så langt fra sannheten. Vi elsker klær fra Nøstebarn, kjøper helst økologisk, bruker lite frysevarer, hermetikk kjøper vi ikke pga BPA. Posesaus bruker vi litt, men foretrekker hjemmelaget fordi det smaker bedre. Og godteri spiser vi bare til fest, sånn en gang i uken er best (eller to) Sorry, men dette høres litt fanatisk ut.. Anonym poster: afe0d6811877c093fa2ab5146d514d3e Seriøst, synes du dette hørtes fanatisk ut? Jeg synes det høres helt normalt ut, jeg. Godteri 1-2 ganger i uka, posemat i ny og ne... synes nesten tvert i mot det høres veldig løssluppent ut. Hva i all verden gir du dine barn, hvis dette er fanatisk? Anonym poster: dde154684ebb6b873ff843e3ccf88419
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #81 Skrevet 22. januar 2013 Vi ga førstemann nesten bare middag fra glass, mest fordi vi var unge og ikke hadde vært vant til skikkelige middagsrutiner enda. Gikk mye på Grandiosa og "fingermat" i farten da (grøss... Ja, jeg var så LEI av kostholdet vårt!). Han endte opp som skikkelig kresen med et skeptisk forhold til mat. Det tok flere år å få han til å spise vanlig middag. Jeg smakte alltid på maten selv, og syntes ikke den smakte så ille, den var bare litt kjedelig og prikk lik hver eneste gang. Tror ikke det er bra at barn venner seg til at mat er slik. Neste barn hatet middagsglass og ville bare spise hjemmelaget middag sammen med oss andre ved bordet. Da hadde vi endelig fått middagsrutinene på plass. Er altetende i dag. Denne gangen kommer jeg rett og slett ikke til å begynne å kjøpe middagsglass til babyen en gang. Hun er snart 5 mnd gammel og sitter ofte i fanget vårt når vi spiser middag. Har allerede begynt å vise interesse for maten, lukter, slikker seg rundt munnen, strekker seg etter maten og stirrer intenst på oss når vi spiser. Skal straks begynne å la henne få de første smaksprøvene. Blir det små rester igjen etter middagen kan de moses og fryses ned, så har vi babymat til de dagene vi spiser pizza eller noe annet som ikke passer en baby. Anonym poster: 328bd9e0b6f65eab5bef2243f15c404d
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #82 Skrevet 22. januar 2013 Tenk om alle hadde hatt nok med å bry seg med seg og sine.... Anonym poster: 097a62a24e3e06ac9eb9111a7c3362bc
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #83 Skrevet 23. januar 2013 Tenk om alle hadde hatt nok med å bry seg med seg og sine.... Anonym poster: 097a62a24e3e06ac9eb9111a7c3362bc Ja, da kunne man jo bare legge ned alle diskusjonsforum Anonym poster: dde154684ebb6b873ff843e3ccf88419
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #84 Skrevet 23. januar 2013 Dyrt, smakløst og nesten ikke næring. Ville dere spist det selv? Ungene fortjener skikkelig middag med gode råvarer, akkurat som deg og meg. Dessuten koster det en brøkdel å lage middagen selv. Jeg lager heller ikke alt fra bunnen til meg selv. Og når man er i full jobb, som jeg skal fra ungen er 8 måneder, så er det ikke mye tid og overskudd mellom jobb, amming, husarbeid, oppfølging av de andre barna osv. Eller er det forventet at mitt liv som småbarnsmor skal kun bestå av jobb, amming, oppfølging av barn, vasking, matlaging og aldri en liten hvilepause? Anonym poster: e1076334ec77f6d71e4a87d7a4c5dc09
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 23. januar 2013 #85 Skrevet 23. januar 2013 Les gjerne selv. http://www.klikk.no/...ticle737557.ece Men det er samtidig mange som lager barnematen feil når de lager den selv også. Bla for mye protein i forhold til karbohydrater og maten kokes alt for lenge slik at næringsstoffene kokes ut, for lite fett for fett er jo ikke bre(tror de) Anonym poster: 77725176c38c5ab9c4326306524fb31e Jepp, men alle mødre må jo være utdannet ernæringsfysiolog og helst innen lavkarbo før de får lov til å få barn! For et hysteri...
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #86 Skrevet 23. januar 2013 Hvis man har et barn som ikke spiser hjemmelaget mat bør man kanskje lære seg å lage mat... Ikke rart man får kresne unger som kun spiser pølse, potetstappe, chips, fiskeboller og fiskepinner når man oppfostrer dem på smakløst slim fra spedbarnstadiet. Anonym poster: dde154684ebb6b873ff843e3ccf88419 Så alle foreldre må være født med anlegg/talent til matlaging? Du vet kanskje at ikke alle er like flinke til å lage mat, uansett hvor mye de prøver å lære? Anonym poster: e1076334ec77f6d71e4a87d7a4c5dc09
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #87 Skrevet 23. januar 2013 Går ut fra at du ikke kjøper grønnsaker på butikken fordi de ikke er friske, at du selv slakter dyrene fra gården din og at frysevarer og hermetikk er fy-fy? Oh ve det barnet som får posesaus eller hvitt sukker - da får de sikkert kreft imorgen? Og klærne er så klart bare fra nøstebarn, og barna kan ikke være i byen på grunn av forurensing. Du er ikke så langt fra sannheten. Vi elsker klær fra Nøstebarn, kjøper helst økologisk, bruker lite frysevarer, hermetikk kjøper vi ikke pga BPA. Posesaus bruker vi litt, men foretrekker hjemmelaget fordi det smaker bedre. Og godteri spiser vi bare til fest, sånn en gang i uken er best (eller to) Sorry, men dette høres litt fanatisk ut.. Anonym poster: afe0d6811877c093fa2ab5146d514d3e Får inntrykk av at Kengumamma er hjemmeværende. De fleste av oss jobber fullt og har flere barn ved siden av det minste barnet, som også må følges opp. Anonym poster: e1076334ec77f6d71e4a87d7a4c5dc09
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #88 Skrevet 23. januar 2013 Jeg ville ikke spist det selv nei. Kjøpte i starten til førstemann fordi han ikke likte maten jeg laget. Jeg har heldigvis blitt mye flinkere å lage mat og fått bedre økonomisk sans siden den gang, så nr 2 og 3 har aldri fått middagsglass. Anonym poster: 9b2555333d9961f4e85064ce0f56fcde
ellen-propellen Skrevet 23. januar 2013 #89 Skrevet 23. januar 2013 Jeg har ikke lest alle innleggene, men skjønner godt det er krig i verden når man kan bli så sinte på en fremmed for ett spørsmål. Det er heller ikke vanskelig å lage mat så lenge man kan lese Begge mine har fått middagsglass innimellom. Helst fordi en baby på 6-8 mnd har litt problemer med nacho/pizza/pommes frites/biff/hamburger ol uansett om det er hjemlaget eller ei Men som hovedregel får babyer samme mat som andre hos oss.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #90 Skrevet 23. januar 2013 Går ut fra at du ikke kjøper grønnsaker på butikken fordi de ikke er friske, at du selv slakter dyrene fra gården din og at frysevarer og hermetikk er fy-fy? Oh ve det barnet som får posesaus eller hvitt sukker - da får de sikkert kreft imorgen? Og klærne er så klart bare fra nøstebarn, og barna kan ikke være i byen på grunn av forurensing. Du er ikke så langt fra sannheten. Vi elsker klær fra Nøstebarn, kjøper helst økologisk, bruker lite frysevarer, hermetikk kjøper vi ikke pga BPA. Posesaus bruker vi litt, men foretrekker hjemmelaget fordi det smaker bedre. Og godteri spiser vi bare til fest, sånn en gang i uken er best (eller to) Sorry, men dette høres litt fanatisk ut.. Anonym poster: afe0d6811877c093fa2ab5146d514d3e Får inntrykk av at Kengumamma er hjemmeværende. De fleste av oss jobber fullt og har flere barn ved siden av det minste barnet, som også må følges opp. Anonym poster: e1076334ec77f6d71e4a87d7a4c5dc09 Hvor kommer det fra? Tror du helt oppriktig at man ikke kan lage hjemmelaget mat hvis man har barn og jobber fullt? Svigermor som lager posemat bruker mye lenger tid enn meg på kjøkkenet, fordi hun skravler og somler og går i ring rundt seg selv. Dere må ikke gjøre dette så mye vanskeligere enn det er. Seriøst, at man skal måtte være hjemmeværende for å klare å koke sammen ordentlig mat til barna sine... Blir helt matt. Anonym poster: dde154684ebb6b873ff843e3ccf88419
Gjest sug lut Skrevet 23. januar 2013 #91 Skrevet 23. januar 2013 Gratulerer, Kengumamma, med å ha stukket hånda i et vepsebol
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #92 Skrevet 23. januar 2013 Gratulerer, Kengumamma, med å ha stukket hånda i et vepsebol Takk, jeg skaper alltid kaos her de gangene jeg starter en diskusjon. Bære i Babybjørntråden tok også helt av. Men det er bra med engasjement Bra med engasjement, ikke like bra at du forteller andre hvordan de skal leve, og hvor lite "flinke" de er i morsrollen. Anonym poster: 82af9e968a50147f8125f97c8523c882
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #93 Skrevet 23. januar 2013 Gratulerer, Kengumamma, med å ha stukket hånda i et vepsebol Takk, jeg skaper alltid kaos her de gangene jeg starter en diskusjon. Bære i Babybjørntråden tok også helt av. Men det er bra med engasjement Bra med engasjement, ikke like bra at du forteller andre hvordan de skal leve, og hvor lite "flinke" de er i morsrollen. Anonym poster: 82af9e968a50147f8125f97c8523c882 Nå er det vel ikke akkurat det jeg gjør. Jeg stiller spørsmål ved såkalt "lettvinte løsninger". "Ungene fortjener skikkelig middag med gode råvarer, akkurat som deg og meg." Ergo gir man ikke barn skikkelig mat om man gir glass. Ser du ikke hva du skriver? Du må jo ha skrevet dette med vilje for å provosere. Nekter å tro du har så tungt for det... Anonym poster: 82af9e968a50147f8125f97c8523c882
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #94 Skrevet 23. januar 2013 Gratulerer, Kengumamma, med å ha stukket hånda i et vepsebol Takk, jeg skaper alltid kaos her de gangene jeg starter en diskusjon. Bære i Babybjørntråden tok også helt av. Men det er bra med engasjement Bra med engasjement, ikke like bra at du forteller andre hvordan de skal leve, og hvor lite "flinke" de er i morsrollen. Anonym poster: 82af9e968a50147f8125f97c8523c882 Nå er det vel ikke akkurat det jeg gjør. Jeg stiller spørsmål ved såkalt "lettvinte løsninger". Jo, det er akkurat det du gjør. Anonym poster: 4b507f244e95c582a408fd6f30bdde47
ellen-propellen Skrevet 23. januar 2013 #95 Skrevet 23. januar 2013 Gudbedre Hvis skoen passer sier jeg bare.........
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #96 Skrevet 23. januar 2013 Gratulerer, Kengumamma, med å ha stukket hånda i et vepsebol Takk, jeg skaper alltid kaos her de gangene jeg starter en diskusjon. Bære i Babybjørntråden tok også helt av. Men det er bra med engasjement Bra med engasjement, ikke like bra at du forteller andre hvordan de skal leve, og hvor lite "flinke" de er i morsrollen. Anonym poster: 82af9e968a50147f8125f97c8523c882 Nå er det vel ikke akkurat det jeg gjør. Jeg stiller spørsmål ved såkalt "lettvinte løsninger". "Ungene fortjener skikkelig middag med gode råvarer, akkurat som deg og meg." Ergo gir man ikke barn skikkelig mat om man gir glass. Ser du ikke hva du skriver? Du må jo ha skrevet dette med vilje for å provosere. Nekter å tro du har så tungt for det... Anonym poster: 82af9e968a50147f8125f97c8523c882 Nei, helt riktig. Middagsglass inneholder lite næring, er smakløst og kjedelig. Gir ikke tyggemotstand fordi et er for finmost. Det tar ikke lenger tid å lage skikkelig mat. Og ungene fortjener virkelig mat som smaker som mat skal. Ok. Ser jeg tok feil. Du har visst virkelig tungt for det... Anonym poster: 82af9e968a50147f8125f97c8523c882
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #97 Skrevet 23. januar 2013 Går ut fra at du ikke kjøper grønnsaker på butikken fordi de ikke er friske, at du selv slakter dyrene fra gården din og at frysevarer og hermetikk er fy-fy? Oh ve det barnet som får posesaus eller hvitt sukker - da får de sikkert kreft imorgen? Og klærne er så klart bare fra nøstebarn, og barna kan ikke være i byen på grunn av forurensing. Du er ikke så langt fra sannheten. Vi elsker klær fra Nøstebarn, kjøper helst økologisk, bruker lite frysevarer, hermetikk kjøper vi ikke pga BPA. Posesaus bruker vi litt, men foretrekker hjemmelaget fordi det smaker bedre. Og godteri spiser vi bare til fest, sånn en gang i uken er best (eller to) Sorry, men dette høres litt fanatisk ut.. Anonym poster: afe0d6811877c093fa2ab5146d514d3e Får inntrykk av at Kengumamma er hjemmeværende. De fleste av oss jobber fullt og har flere barn ved siden av det minste barnet, som også må følges opp. Anonym poster: e1076334ec77f6d71e4a87d7a4c5dc09 Kengumamma er ikke hjemmeværende. Jeg jobber 100 % stilling som farmasøyt (men i permisjon med minsten for øyeblikket), i tillegg har jeg hus, mann og barn, og lager barnematen selv! Hjelpes, skjønner ikke hvordan jeg rekker alt jeg... Men jeg har en snill mann som stiller opp (og som nå tar halve permisjonen slik at jeg kan gå tilbake på jobb), vi deler alt husarbeidet, han elsker å lage mat, og vi deler på å farte rundt med ungene. Dessuten tar det ikke særlig lang til å lage en saus fra bunnen av til middag, og økologisk ligger stort sett sammen med ikke-økologisk på butikken. Haha. La meg gjette.. Reseptar? Dere cand ikke så mye som oss:-) Anonym poster: 0d4c57e2c51fccb4566e24ba036c7d72
Frufluffy Skrevet 23. januar 2013 #98 Skrevet 23. januar 2013 Jeg lager. Glassene er smakløse og kjedelig. Konsistensen er fæl. Hvorfor jeg lager hjemmelaget? Sunnere, variert, billigere og veldig lettvint. Driter i hva andre gjør, jeg gjør uansett det som passer oss best og hva jeg tror er best for mitt barn. Han får glass en sjelden gang om vi er på farten eller ikke orker. Velger gjerne økologisk mat og aldri frosne grønnsaker. Langt fra hysterisk av den grunn. Du er klar over at frosne grønnsaker ofte skårer høyere på vitamininnhold en det vi finner i grønnsaksdisken i Norge?
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #99 Skrevet 23. januar 2013 Gratulerer, Kengumamma, med å ha stukket hånda i et vepsebol Takk, jeg skaper alltid kaos her de gangene jeg starter en diskusjon. Bære i Babybjørntråden tok også helt av. Men det er bra med engasjement Bra med engasjement, ikke like bra at du forteller andre hvordan de skal leve, og hvor lite "flinke" de er i morsrollen. Anonym poster: 82af9e968a50147f8125f97c8523c882 Nå er det vel ikke akkurat det jeg gjør. Jeg stiller spørsmål ved såkalt "lettvinte løsninger". "Ungene fortjener skikkelig middag med gode råvarer, akkurat som deg og meg." Ergo gir man ikke barn skikkelig mat om man gir glass. Ser du ikke hva du skriver? Du må jo ha skrevet dette med vilje for å provosere. Nekter å tro du har så tungt for det... Anonym poster: 82af9e968a50147f8125f97c8523c882 Å si at ferdigmat på glass ikke er skikkelig mat er jo sannheten, og har ikke noe med å si at andre er "lite flinke i morsrollen" å gjøre. Bare at akkurat der tar man et dårlig valg. Vi som mener at også babyer fortjener menneskemat gjør sikkert andre feil som noen ville reagert på, man har jo alle sine hjertesaker. Noen vil f.eks mene jeg er en dårlig mor som ikke lar ungen leke med data, iPhone etc, for da vil den bli akterutseilt når den begynner på skolen. Og det kan jo hende at er sant. Eller enda bedre eksempel, at jeg er en dårlig mor som lar ungen sykle på trehjulsykkelen sin uten hjelm! Anonym poster: dde154684ebb6b873ff843e3ccf88419
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥ Skrevet 23. januar 2013 #100 Skrevet 23. januar 2013 Jeg er evig takknemlig for at jeg har fått evnen til å tenke selv og ta de valg som er rett for meg og mine! Ikke bruker jeg særlig energi på å irritere meg over andres valg heller. Det gidder jeg faktisk ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå