Gå til innhold

Med fare for lage oppstyr her..

Anbefalte innlegg

Gjest Heartbroken
Skrevet

Hvorfor bryr du deg om det?:) Er jo opp til hver enkelt det :)

Fordi mine skattepenger går til å behandle dine barn for all verdens stygge sykdommer senere i livet, som følge av feil kosthold.

HI

Anonym poster: d60fe26966c35dea67b53bbc8006691f

Jeg tror du kan slappe helt av mtp om skattepengene dine går til livsstilsykdommer til andre. Når Staten har betalt for skolegangen din, ev sykehusopphold, barnetrygd, sykepenger osv er det nok ikke mer igjen av dine lusne skattekroner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er så mange som bruker gaver og godteri til å bestikke barna, syns jeg.

åå, du skal få sjokolade om du sitter rolig/oppfører deg nå.....

oxo klarer ikke ungen sitte stille/oppføre seg(antagelig fordi barnet er bortskjemt eller allerede proppa full av godteri)....

men alikevel får ungen den sjokoladen.

SKAMMELIG

Anonym poster: ab059f556f3c8a4e69bc3592a144ce43

Skrevet

Trenger ikke akkurat være kjip på gavene heller da....Lego til 250,-???? Det er ikke å være fornuftig,men GJERRIG!!!! Hva folk gir ungene sine av godteri,skal du bare drite i....det er opptil hver enkel det!!!

Anonym poster: ead484d01f31172a65c51e52319b9eef

Skrevet

Ang pris på gaver er jeg enig. Ang sukker er jeg også enig.

Jenta vår på 3 får haribo kalender i år, det blir det ikke neste år for det var mye godteri bak hver luke.

Hun skal få en julestrømpe på julaften etter frokost, men den er ikke full av snop, men en kjærlighet, en drops eske og en seig greie. Så er det ikke mere snop før vi åpner gavene. Vil tro havnene opptar henne mer enn godteriet.

Skrevet

Det er ikke å være gjerrig å gi en eske lego!

Barn i den alderen skjønner ikke betydningen av hva ting koster.

Da jeg var 5år hadde pappa brukt 500 på en gave til meg, den jeg lekte mest med var en papir dukke med klær man kan brette rundt til 50kr..

Skrevet

Ang pris på gaver er jeg enig. Ang sukker er jeg også enig.

Jenta vår på 3 får haribo kalender i år, det blir det ikke neste år for det var mye godteri bak hver luke.

Hun skal få en julestrømpe på julaften etter frokost, men den er ikke full av snop, men en kjærlighet, en drops eske og en seig greie. Så er det ikke mere snop før vi åpner gavene. Vil tro havnene opptar henne mer enn godteriet.

Gavene...

Skrevet
Synes altfor mange foreldre kjøper overdevet fine/dyre gaver til ungene sine til jul. Pluss at de propper dem fulle med sukker, for de må jo "kose seg...". Unger har ikke godt av så mye sukker, jeg mener det grenser til barnemishandling å gi ungene godteri hele tiden. Blodsukkeret raser opp og ned, og humøret blir deretter. For ikke å snakke om helsa på sikt. Hadde det bare vært julaften, men det er jo faen meg hele året ! Min lille går ordentlig mat hele uka, sunn matpakke med rugbrød og masse grønt, og en kjeks eller liten skjokolade en sjelden gang. Og han lider ikke! tvert imot, han er en veldig fornøyd og glad gutt, og takknemlig for det han får. han er tre, og får lego av oss til jul, til den nette sum av 250 kr. Julaften får han strømpe med rosiner, tørkede aprikoser, et kinderegg, og et par pepperkaker. Når ble sukker og dyre gaver kos? Jeg bare spør.. Anonym poster: d60fe26966c35dea67b53bbc8006691f
Jeg syns også det blir for mye sukker hos enkelte. Men i jula får de spise sukker, men ikke hele tiden og hele dagen. De skal fungere da også, og ikke bli sure og føle ubehag pga. blodsukkersvingninger hele dagen, hver eneste dag i jula. Men pepperkaker, rosiner og tørkede aprikoser er det noe han foretrekker? For det gir vel ikke noen mindre blodsukkerstigning etter min mening (?) Gavene er en annen ting, det er vi nok mer av typen som overdriver litt. Men ser ikke noe galt i det. De er flotte barn selv om de blir skjemt bort med gaver.
Synes alltid det er like gøy med de ''sunne'' som forer ungene med ''sukkerfri'' frukt og tørket frukt jeg.. Fortsett med de ''sukkerfrie'' og kjipe alternativene deres :)Anonym poster: 65cb5e0e987505ef9975bed7598ec36b

Tror de aller færreste lavkarbofolk forer unger med tørket frukt og aspartam, tørket frukt er jo fyfy på lavkarbo, og sukkererstatning skal jo ikke gis til barn under 3 år. Aspartam er potensielt kreftfremkallende, så tror ikke du skal gå ut i fra at alle som unngår sukker dermed gir søtningsstoff - noen velger heller å i stor grad unngå søt mat i det hele tatt. Kanskje fylles heller julestrømpen med julehefter, leker, bøker, nøtter? Jeg var ikke lavkarbo som barn, men aldri fått godteri i julestrømpen, tradisjonen var nøtter, klementiner, et tegneseriehefte og noen små leker. Savnet det aldri heller.

Behøver ikke bekymre meg for muggsopp i rosinene, han får bare en. Pluss en halv aprikos og smulene etter pepperkakene, som jeg har spist! Får heller ikke kinderegget, for det spiser jeg, men gaven inni. Har også slutta å amme babyen på 3 mnd, hun får kun rosiner og aprikoser som jeg blender og fyller i henne med trakt. Går så fint så... Seriøst, snakk om å vinkle seg vekk fra hovedproblemstillingen her.. HI Anonym poster: d60fe26966c35dea67b53bbc8006691f
Du er ikke mye sunn selv da.Kan kanskje dra frem det gode argumentet ditt nå da. Jeg ønsker ikke bruke skattepengene mine på dine kostholdsykdommer i fremtiden. Jeg må le av dobbeltmoralen din.
Ja, for du forsto absolutt poenget med det jeg skrev. Hørt om ironi? Anonym poster: d60fe26966c35dea67b53bbc8006691f
Ironi passer egentlig ikke å brukes på nett. Vist du forstår?

Ha ha ha, når ironi er så tydelig som dette må man jo skylde IQ for å ikke skjønne det. Dør på meg!

Anonym poster: 1489ae4a6756ee6ffab0b8356071756c

Skrevet
Synes altfor mange foreldre kjøper overdevet fine/dyre gaver til ungene sine til jul. Pluss at de propper dem fulle med sukker, for de må jo "kose seg...". Unger har ikke godt av så mye sukker, jeg mener det grenser til barnemishandling å gi ungene godteri hele tiden. Blodsukkeret raser opp og ned, og humøret blir deretter. For ikke å snakke om helsa på sikt. Hadde det bare vært julaften, men det er jo faen meg hele året ! Min lille går ordentlig mat hele uka, sunn matpakke med rugbrød og masse grønt, og en kjeks eller liten skjokolade en sjelden gang. Og han lider ikke! tvert imot, han er en veldig fornøyd og glad gutt, og takknemlig for det han får. han er tre, og får lego av oss til jul, til den nette sum av 250 kr. Julaften får han strømpe med rosiner, tørkede aprikoser, et kinderegg, og et par pepperkaker. Når ble sukker og dyre gaver kos? Jeg bare spør.. Anonym poster: d60fe26966c35dea67b53bbc8006691f
Jeg syns også det blir for mye sukker hos enkelte. Men i jula får de spise sukker, men ikke hele tiden og hele dagen. De skal fungere da også, og ikke bli sure og føle ubehag pga. blodsukkersvingninger hele dagen, hver eneste dag i jula. Men pepperkaker, rosiner og tørkede aprikoser er det noe han foretrekker? For det gir vel ikke noen mindre blodsukkerstigning etter min mening (?) Gavene er en annen ting, det er vi nok mer av typen som overdriver litt. Men ser ikke noe galt i det. De er flotte barn selv om de blir skjemt bort med gaver.
Synes alltid det er like gøy med de ''sunne'' som forer ungene med ''sukkerfri'' frukt og tørket frukt jeg.. Fortsett med de ''sukkerfrie'' og kjipe alternativene deres :)Anonym poster: 65cb5e0e987505ef9975bed7598ec36b

Tror de aller færreste lavkarbofolk forer unger med tørket frukt og aspartam, tørket frukt er jo fyfy på lavkarbo, og sukkererstatning skal jo ikke gis til barn under 3 år. Aspartam er potensielt kreftfremkallende, så tror ikke du skal gå ut i fra at alle som unngår sukker dermed gir søtningsstoff - noen velger heller å i stor grad unngå søt mat i det hele tatt. Kanskje fylles heller julestrømpen med julehefter, leker, bøker, nøtter? Jeg var ikke lavkarbo som barn, men aldri fått godteri i julestrømpen, tradisjonen var nøtter, klementiner, et tegneseriehefte og noen små leker. Savnet det aldri heller.

Behøver ikke bekymre meg for muggsopp i rosinene, han får bare en. Pluss en halv aprikos og smulene etter pepperkakene, som jeg har spist! Får heller ikke kinderegget, for det spiser jeg, men gaven inni. Har også slutta å amme babyen på 3 mnd, hun får kun rosiner og aprikoser som jeg blender og fyller i henne med trakt. Går så fint så... Seriøst, snakk om å vinkle seg vekk fra hovedproblemstillingen her.. HI Anonym poster: d60fe26966c35dea67b53bbc8006691f
Du er ikke mye sunn selv da.Kan kanskje dra frem det gode argumentet ditt nå da. Jeg ønsker ikke bruke skattepengene mine på dine kostholdsykdommer i fremtiden. Jeg må le av dobbeltmoralen din.
Ja, for du forsto absolutt poenget med det jeg skrev. Hørt om ironi? Anonym poster: d60fe26966c35dea67b53bbc8006691f
Ironi passer egentlig ikke å brukes på nett. Vist du forstår?

Ha ha ha, når ironi er så tydelig som dette må man jo skylde IQ for å ikke skjønne det. Dør på meg!

Har ingenting med det å lav iq å gjøre, men jeg ville ikke skrevet rett etterpå at det var ironi. Blir bare en rar måte å forklare seg på. Og her inne er ikke det rette ordet å bruke. Dette virker mer som sarkasme. Ironi brukes mer i det virkelige liv, ikke på nett. jeg sier det bare. Du trenger ikke å prøve på å være spydig her, ingen vits med det. Du blir ikke akkurat større.

Skrevet (endret)

Jeg spyr av sånn duktighet. Aprikoser og rugbrød..... Vet du hva? Det er sånne unger som går helt amokk når de skal i barnebursdag uten duktige mamma. La ungene feire jul og spise godteri uten at det blir sammenlignet med barnemishandling. Herregud!

(De fleste barn får sikkert en bra matpakke man-fred )

Endret av 1anonym
Skrevet

Og for å passe inn i den perfekte livsstilen til en perfekt dib-mamma gjør jeg også følgende:

- forteller det til mannen hvis jeg har stått bak en annen mann i køen, snakket med han som satt i kassa på Rimi (han var jo mann, og hamn smilte til meg..) og alle andre ting som involverer umoralsk opptreden med en annen mann

- sender barna i barnehagen til nød 2 timer 1-2 dager i uka

- løper og plukker opp toåringen ved den minste lille tegn til gråting

- bysser femåringen i søvn, før jeg sitter ved sengekanten hans en time for å være sikker påta han føler seg trygg på at mamma er der

- har både 2-åringen og 5-åringen bakovervendt i den lille (men store nok) Ford fiestaen min, selv om begge hyler pga krampe i beina og kaster opp etter 5 minutters kjøring pga biltype

-reiser ikke fra barna i mer enn Max 10 minutter før de er 10! Barnas behov må alltid komme først,og de har behov for at mamma er tilstede

- og jeg tenker selvfølgelig aldri aldri aldri at barna mine er små terrorister satt på denne jord for å teste hvor langt de kan tøye strikken før mamma eksploderer

Og nå i julen skal vi selvfølgelig være sammen hele tiden, alle sammen,utenn avbrekk eller pause for noen.. Kvalitetstid kalles det!

Anonym poster: cda343620a2f784753c62570f9a24a7a

Hehe

Word!!

Du glemte å gi ungen epler, gulrøtter og brokkoli i julestrømpa, siden sukker er dødelig, uansett mengde :D

Hun må droppe gulrøtter og epler, de stappa med fruktsukker som kan gjøre de hyper...

Anonym poster: e9bc8b61f5bd06dd0eba418d168da3b2

Skrevet

Har ett barn som ikke kunne få sukker av noen former i 6 mnd (sukker intoleranse) så det er mye en ikke skulle to var sukker i som er stappa med det...

Nå skal det sies at barnet som dengang var 5 år taklet det fint... Han unngikk bare det som var fy mat...

Selv i dag når han er voksen er han forsiktig med sukker mat, unntatt grønnsakene som var fy dengang...

Gikk gjennom bongbong (dialekt for drops) og snoke skuffende og tok en liten oppveing her, og kom til at vi har litt i overkant av 34 kg snop i hus (popcorn og chips er ikke med i regnestykket) Dette er før vi har handlet inn julesnop...

Merkelig nok så fråtser ikke ungene i snop selv om de vet hvor det er og det er fri adgang...

De er heller ikke overvektige....

Ja de har selvfølgelig overspist seg på snop ett par ganger når de var mindre men kanskje det er derfor de ikke ser på det som så big deal....

Skrevet
Gjett hvilke barn som overspiser godis når de blir eldre og har mulighet?-jo det er hennes;) alt som er fy er gøy. Her er vi ikke strenge på dette, og sønnen vår får fritt spillerom når lørdagsgodtet skal handles,-da velgrr han seg to ting som regel, hockeypulver og en tyggispakke jordbær extra. Så virkelig, kjeeeempefarlig å la barna få ha litt å si når det gjelder disse tingene!

Betyr det at du også gir barnet alkohol, røyk, lar dem leke med skalpell etc? Siden man må la dem ha i seg alt som er farlig og usunt så de ikke skal bli helt gale etter det som eldre? Siden alt so er fy er gøy? Dummeste jeg har hørt.

Min søster er NAZI på snop, brus ol når det kommer til datteren hennes. Gjett hvem som ikke klarer å begrense seg i bursdagsbesøk da? Jo, min niese. Hun tar helt av, spiser og spiser og spiser alt hun kommer over. Alle i familien reagerer på det. Jeg er sunn, men barna får lørdagsgodt, så de har fått ett normalt forhold til søtsaker. Mens min niese hun har virkelig ikke er normalt forhold, så når hun først får tar hun av og spiser til hun så og si ruller! Anonym poster: 69262e86351cca8e6e494cb519732a36

Det er nok veldig tilfeldig. Jeg vet barn som har fått fri tilgang på snop som barn som ikek er særlig interesert, men langt de fleste som er vokst opp med mcDonalds, saft og nugatti spiser fortsatt slikt som voksne. Og jeg har en venninne som aldri fikk noe godt (hun måtte spare alle sjokoladebitene i julekalenderen til lørdagen, helt sykt - da får man vel heller ha annen type kalender!!!), som er overvektig og helt gal etter usunn mat nå. Men eg og flere andre venner har aldri vært vant med å få slikt, og har heller ingen interesse av det. Fordi det bare ikke var en naturlig del av kostholdet i vår familie, det ble ikke gjort til en ting som var fristende men vi ikke fikk spise, det fantes bare ikke.

Vet du hva det dummeste jeg har hørt/hører er?: jo det er slike anonyme som deg, som faen meg spyr piss som ikke har rot i virkeligheten, og som trekker helt usansynlig tåpelige konklusjoner av ting som IKKE er sammenlignbart.-skjerp deg!

Skrevet

Helt enig med deg HI. Når det gjelder sukker. Ikke en gang vi voksne har godt av, eller behov for alt dette sukkeret. Kroppen trenger det ikke. Med en gang man har gått noen måneder uten å spise godteri så merker man det på kroppen/helsa.

Det folk ofte ikke tenker på er at sukker er farligere for kroppen enn fett. (Riktig fett da selvsagt) Man legger på seg mer av sukker enn av fett, og bruker lenger tid på å forbrenne det.

Godteri er jo ikke egentlig godt engang, men man får en slags avhengighet.

Skrevet

Her begrenses godteri spisingen til toåringen. Ikke fordi jeg er livredd for at han skal utvikle diabetes osv, men for han spyr hvis han får for mye.

Om han får velge så drikker han vann før brus. Selv om han får både brus og boller en gang i blant. Han er som mange barn, elsker alt som er søtt.

Men selv om han har spist og kost seg i jula, spiser han sunn mat også.

Han fikk en godteripose, en film og noen mandarinervi strømpen. Mandarinene forsvant fort, godteriposen ligger fortsatt på benken med masse snop.

Er forskjell på å kun gi godteri og det å gi det en gang i blant.

Dårlig kosthold osv kan gå under omsorgssvikt, men da er det snakk om skikkelig dårlig kosthold hele tiden.

Regner med at HI aldri koser seg med en sjokolade eller noe lignende. Er jo helseskadelig å kose seg en gang i blant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...