Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #1 Skrevet 20. desember 2012 Synes altfor mange foreldre kjøper overdevet fine/dyre gaver til ungene sine til jul. Pluss at de propper dem fulle med sukker, for de må jo "kose seg...". Unger har ikke godt av så mye sukker, jeg mener det grenser til barnemishandling å gi ungene godteri hele tiden. Blodsukkeret raser opp og ned, og humøret blir deretter. For ikke å snakke om helsa på sikt. Hadde det bare vært julaften, men det er jo faen meg hele året ! Min lille går ordentlig mat hele uka, sunn matpakke med rugbrød og masse grønt, og en kjeks eller liten skjokolade en sjelden gang. Og han lider ikke! tvert imot, han er en veldig fornøyd og glad gutt, og takknemlig for det han får. han er tre, og får lego av oss til jul, til den nette sum av 250 kr. Julaften får han strømpe med rosiner, tørkede aprikoser, et kinderegg, og et par pepperkaker. Når ble sukker og dyre gaver kos? Jeg bare spør.. Anonym poster: d60fe26966c35dea67b53bbc8006691f
Februargullet2013 Skrevet 20. desember 2012 #2 Skrevet 20. desember 2012 Hvorfor bryr du deg om det? Er jo opp til hver enkelt det
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #3 Skrevet 20. desember 2012 De gavene jeg husker best fra jeg var liten, er ikke de dyreste! Så pris har ingenting å si for barn. Får man bortskjemte barn, har man rett og slett seg selv å skylde på. Mange ganger har niesene mine fått gaver til flere 1000 av besteforeldrene sine, men hva er det de har lekt mest med, i flere uker etterpå? Jo, det de har fått av meg til ett par hundre lapper. Penger er ikke lykke! Mange kjøper nok slike gaver til barna sine, som status, fordi da kan man si til andre hva man har kjøpt. Glad jeg ikke har kastet med på den karusellen der! Anonym poster: fd03097bc2349427aac4973aca6394d3
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #4 Skrevet 20. desember 2012 Hvorfor bryr du deg om det? Er jo opp til hver enkelt det Fordi mine skattepenger går til å behandle dine barn for all verdens stygge sykdommer senere i livet, som følge av feil kosthold. HI Anonym poster: d60fe26966c35dea67b53bbc8006691f
*Lissi* Skrevet 20. desember 2012 #5 Skrevet 20. desember 2012 5 barn og propper de ikke full av sukker. I julen får de nok litt ekstra. Tenker på julekaker, godteri, desserter o.s.v. Blir jo endel besøk. Alltid ordentlig mat først er regelen her i huset. Og ja vi gir endel gaver. De får ikke så mye ellers i året, så jeg liker å skeie litt ut til jul. Ungene er ikke bortskjemte av den grunn. De blir kjempe glade. Og vi forteller ofte hvor heldige de er. De vet at mangen barn ikke har hverken mat eller gaver....
Mamma til go'jentene Skrevet 20. desember 2012 #6 Skrevet 20. desember 2012 Vet du, mine barn lider heller ikke, de er kjempefornøyde og takknemlige! Men nå i førjulstiden er de med på å bake, og smake, de fikk lussekatter til frokost på Lucia (med smør og hvetemel!!!!), får en pepperkake til dessert. De får strømmen full av gaver og snop, og fra oss får de julegaver til over tre tusen hver! I romjulen blir det kaker, kakao med krem osv.. Vi er normalvektige alle sammen, og har et normalt sunt kosthold, men sånn som dette er julen for oss! Så kan du gjøre det på din måte, med tørkede aprikoser.....
Februargullet2013 Skrevet 20. desember 2012 #7 Skrevet 20. desember 2012 Tror ikke barn har vondt av og kose seg jeg, dyre gaver er ikke veldig viktig,men kjøpte for ca 1000 til stesønnen min og han som kommer i Februar, og stesønnen min får gjerne en sjokolade hver gang vi ser han og det er anhver søndag,synes ikke det er mye,men når sønnen min vokser opp skal han selvsagt ikke få godt uten om Lørdagen og spesielle dager,men jeg dømmer ikke folk som gir godt ofte for det er opp til hver enkelt og det bør man respektere
Gjest SprøstektLøk Skrevet 20. desember 2012 #8 Skrevet 20. desember 2012 Hvorfor bryr du deg om det? Er jo opp til hver enkelt det Fordi mine skattepenger går til å behandle dine barn for all verdens stygge sykdommer senere i livet, som følge av feil kosthold. HI Anonym poster: d60fe26966c35dea67b53bbc8006691f For det er jo selvfølgelig ingen sunne som blir syk senere i livet, alt kommer jo ann på kostholdet!
Gjest Husfrua Skrevet 20. desember 2012 #9 Skrevet 20. desember 2012 Nå er det sikkert veldig forskjellig hva folk mener er dyre gaver da. For noen er 500 kr mye og for andre blir det sett på som småpenger. Vi har brukt to tusen på hver av ungene og synes det er helt greit. Vanligvis kjøper vi for mindre,men i år blir det Happycat sittesekker og de er dyre,men ser på det som en investering. Det å sidestille å gi barna sukker med barnemishandling blir for dumt.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #10 Skrevet 20. desember 2012 Og for å passe inn i den perfekte livsstilen til en perfekt dib-mamma gjør jeg også følgende: - forteller det til mannen hvis jeg har stått bak en annen mann i køen, snakket med han som satt i kassa på Rimi (han var jo mann, og hamn smilte til meg..) og alle andre ting som involverer umoralsk opptreden med en annen mann - sender barna i barnehagen til nød 2 timer 1-2 dager i uka - løper og plukker opp toåringen ved den minste lille tegn til gråting - bysser femåringen i søvn, før jeg sitter ved sengekanten hans en time for å være sikker påta han føler seg trygg på at mamma er der - har både 2-åringen og 5-åringen bakovervendt i den lille (men store nok) Ford fiestaen min, selv om begge hyler pga krampe i beina og kaster opp etter 5 minutters kjøring pga biltype -reiser ikke fra barna i mer enn Max 10 minutter før de er 10! Barnas behov må alltid komme først,og de har behov for at mamma er tilstede - og jeg tenker selvfølgelig aldri aldri aldri at barna mine er små terrorister satt på denne jord for å teste hvor langt de kan tøye strikken før mamma eksploderer Og nå i julen skal vi selvfølgelig være sammen hele tiden, alle sammen,utenn avbrekk eller pause for noen.. Kvalitetstid kalles det! Anonym poster: cda343620a2f784753c62570f9a24a7a
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #11 Skrevet 20. desember 2012 Hvorfor bryr du deg om det? Er jo opp til hver enkelt det Fordi mine skattepenger går til å behandle dine barn for all verdens stygge sykdommer senere i livet, som følge av feil kosthold. HI Anonym poster: d60fe26966c35dea67b53bbc8006691f For det er jo selvfølgelig ingen sunne som blir syk senere i livet, alt kommer jo ann på kostholdet! Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om, så da er det bedre å styre unna denne tråden.. Anonym poster: d60fe26966c35dea67b53bbc8006691f
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #12 Skrevet 20. desember 2012 Vis meg den familien som gir barna sine sukker "hele tiden". Og hva foreldre gir barna til jul er vel opp til hver enkelt? Hvis du tror barn blir bortskjemt av den ene dagen i året bør du vel heller tenke at faktisk det er de andre 364 dagene?? Moro for barna dine når de blir eldre å skrive ønskeliste når de får en liten gave? Hva når de blir eldre og ønsker seg ski, skiutstyr eller andre ting eldre barn/tenåringer er opptatt av? Sier ikke at de skal få alt de ønsker seg, men slutt å være så moraliserende overfor andre voksne mennesker!!! Anonym poster: 6bec81cf9048ca4b2a2d184d987fc108
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #13 Skrevet 20. desember 2012 Enig med HI, synes det grenser til barnemishandling å fore ungene med så mye sukker bare fordi det er jul. Om det var bare julaften og de første par dagee, men ofte er det hele advent og hele romjulen... Hvorfor bry seg? Fordi man ikke er så ego at man kun tenker på seg selv? Jeg synes at å la barn leve på drittmat er like ille som mild fysisk vold. Anonym poster: 1489ae4a6756ee6ffab0b8356071756c
Elsker livet Skrevet 20. desember 2012 #14 Skrevet 20. desember 2012 Synes altfor mange foreldre kjøper overdevet fine/dyre gaver til ungene sine til jul. Pluss at de propper dem fulle med sukker, for de må jo "kose seg...". Unger har ikke godt av så mye sukker, jeg mener det grenser til barnemishandling å gi ungene godteri hele tiden. Blodsukkeret raser opp og ned, og humøret blir deretter. For ikke å snakke om helsa på sikt. Hadde det bare vært julaften, men det er jo faen meg hele året ! Min lille går ordentlig mat hele uka, sunn matpakke med rugbrød og masse grønt, og en kjeks eller liten skjokolade en sjelden gang. Og han lider ikke! tvert imot, han er en veldig fornøyd og glad gutt, og takknemlig for det han får. han er tre, og får lego av oss til jul, til den nette sum av 250 kr. Julaften får han strømpe med rosiner, tørkede aprikoser, et kinderegg, og et par pepperkaker. Når ble sukker og dyre gaver kos? Jeg bare spør.. Anonym poster: d60fe26966c35dea67b53bbc8006691f Jeg syns også det blir for mye sukker hos enkelte. Men i jula får de spise sukker, men ikke hele tiden og hele dagen. De skal fungere da også, og ikke bli sure og føle ubehag pga. blodsukkersvingninger hele dagen, hver eneste dag i jula. Men pepperkaker, rosiner og tørkede aprikoser er det noe han foretrekker? For det gir vel ikke noen mindre blodsukkerstigning etter min mening (?) Gavene er en annen ting, det er vi nok mer av typen som overdriver litt. Men ser ikke noe galt i det. De er flotte barn selv om de blir skjemt bort med gaver.
Gjest vinterbrud Skrevet 20. desember 2012 #15 Skrevet 20. desember 2012 Min jente får blant annet nye skøyter av meg til jul,pluss noen leker. Adventskalenderen er helt sukkerfri,som vanlig. I julestrømpen sin får hun en blanding av leker,smykker,klistermerker,litt snop og blad. Hun har også med vanlige brødskiver på skolen og sfo,og er glad i frukt og grønnsaker. Hun får nye skøyter fordi hun trenger det,hun elsker å gå på skøyter. Men jeg er enig i at noen foreldre kjøper for mange gaver og for dyre gaver til barna.
Berta_78 Skrevet 20. desember 2012 #16 Skrevet 20. desember 2012 Oppstyr? Vanligste tråden/problemstillingen som finnes :-)
Gjest Husfrua Skrevet 20. desember 2012 #17 Skrevet 20. desember 2012 Hvorfor bryr du deg om det? Er jo opp til hver enkelt det Fordi mine skattepenger går til å behandle dine barn for all verdens stygge sykdommer senere i livet, som følge av feil kosthold. HI Anonym poster: d60fe26966c35dea67b53bbc8006691f Dagens dårligste argument med tanke på hvor mye annet skattepengene våre går til. Jeg ville nok tittet litt på meg selv og mine før jeg legger meg borti andres oppdragelse;-)
Februargullet2013 Skrevet 20. desember 2012 #18 Skrevet 20. desember 2012 Uff dere vet virkelig ikke hva dere snakker om, barnemishandling er kjempe ille,men og gi dyre gaver og sukker,er ikke under der, hvis barnet blir slått eller får trusler hver dag,da snakker vi om barnemishandling.
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 20. desember 2012 #19 Skrevet 20. desember 2012 Jeg har vel kanskje vært litt vel nazi på godteri når det gjelder vesla... men det er fordi min nevø som var første barnebarnet på begge sider, fikk godteri ofte på besøk, og derfor ikke spiser så mye mat, er kresen osv... Jeg har også den regelen at hun skal ha ordentlig mat før det blir godteri, og hun får ikke godteri som "mellommåltid", hvis dere skjønner...nå i julen har hun derimot fått opp øynene for pepperkaker, kakemenne, sjokolade osv, og vi skeier mer ut denne mnd enn vi vanligvis gjør, ETTER et måltid. Jeg har også kjøpt gaver til henne for nærmere 2000, men dette er gaver jeg vet hun interesserer seg for, og kommer forhåpentligvis til å leke masse med, + det er litt ull og andre klær Nå er det kun min side av familien som feirer jul også, så jeg føler jeg må gi henne litt ekstra fra meg, iom at hun ikke får noe av faren sin og hans familie, uten at hun skal bli bortskjemt av den grunn.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #20 Skrevet 20. desember 2012 ahhhh at ikke jeg tenkte på å gjøre akkurat som deg! du har tre åring? lykke til med tørkade aprikoser og lego til 250kr når han er 10, 15år Anonym poster: 8f726d8d24e4f3b5e76f60c075decda7
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #21 Skrevet 20. desember 2012 Ikke rart folk med dårlig råd blir deperimerte, føler seg fattige og lager tiggetråder her inne, når man ser de håndlige kommentarene om gaver til 250 kroner Anonym poster: 1489ae4a6756ee6ffab0b8356071756c
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #22 Skrevet 20. desember 2012 ahhhh at ikke jeg tenkte på å gjøre akkurat som deg! du har tre åring? lykke til med tørkade aprikoser og lego til 250kr når han er 10, 15år Anonym poster: 8f726d8d24e4f3b5e76f60c075decda7 Tørkede aprikoser? Er du gal.. Vet du hvor mye sukker det inneholder? Nei, takke meg til en tørr rugbrødskalk å gnage på! Og en geit til en familie i afghanistan får være julegave nok i år Anonym poster: cda343620a2f784753c62570f9a24a7a
Cruella De Vil Skrevet 20. desember 2012 #23 Skrevet 20. desember 2012 Jeg har vel kanskje vært litt vel nazi på godteri når det gjelder vesla... men det er fordi min nevø som var første barnebarnet på begge sider, fikk godteri ofte på besøk, og derfor ikke spiser så mye mat, er kresen osv... Jeg kjenner en gutt som ofte var ute og lekte på ettermiddagene, og han er skikkelig kresen når det gjelder mat. Så derfor har vi vært strenge mot våre barn, og de får bare leke inne, utenom på lørdager. Sorry, men sånne "logiske" slutninger blir jeg bare helt sprø av... Jeg er for øvrig enig i at man ikke trenger å overdrive mengden sukker, alt med måte, men man trenger ikke å bli hysterisk heller.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #24 Skrevet 20. desember 2012 Ikke rart folk med dårlig råd blir deperimerte, føler seg fattige og lager tiggetråder her inne, når man ser de håndlige kommentarene om gaver til 250 kroner Anonym poster: 1489ae4a6756ee6ffab0b8356071756c det er ju ikke beløppet på gaven dette her handler om men allt det andre dritten hi kommer med. hon gjør det som passer sin 3åring, jeg gjør det som passer min 10åring, naboen gjør det som passer hennes17åring og du gjør det som passer din whateveråring... mener bare at hi ska tenke i litt større baner her Anonym poster: 8f726d8d24e4f3b5e76f60c075decda7
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #25 Skrevet 20. desember 2012 Mine barn får gaver til rundt 800-1000kr hver, hvorfor skal det plage deg. Er det fordi du er redd at ditt barn og andre rundt skal synes du er kjip for at du velger å ikke gi for mer en du gjør? Jeg har råd til det og de får derfor flere ting de ønsker seg til jul i år. Mine barn får ikke gaver hver uke de får hovedsaklig leker og annet ting som ikke er behov til jul eller bursdag men da får de også mye. De spiser sunt hele uke her også og får litte grann lørdagsgodt på lørdager og en bolle, vafler eller slikt nå og da innimellom samme hvilken dag det er. De får ikke spise ubegrensa med godt og kaker her i huset selv om det er jul. De får litt is strømpen som de spiser når de vil resten er det ikke å gå å ta av så mye man vil. Ikke har jeg kjøpt inn så mye heller og av kaker er det kun pepperkaker her i huset. Det er sånn vi velger å feire jul her i huset, du feierer slik du vil og alle andre får ta sine avgjørelser for hva de vil enkelt å greit. Tenk så mye bedre det er om du slipper å gå å irritere deg over hva andre gjør, du kan tross alt ikke forandre deres handlinger og valg samme hvor mye du irriterer deg . God Jul Anonym poster: 9af26d7edf50dac095090eb112d08385
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå