Gå til innhold

Med fare for lage oppstyr her..

Anbefalte innlegg

Skrevet

HI her

Det ER barnemishandling å la barna utvikle diabetes eller overvekt, fordi man selv har glede av å se de ta inn store mengder sukker.

Og joda, min treåring skal nok få ski og det han måtte ønske seg når han trenger det, og nei, jeg tror ikke han skal leve av rosiner resten av livet.

Jeg prøver bare å sette fokus på at "kos" er blitt ensbetydende med en overflod av gaver og godteri, og det mener jeg er FEIL!

Har venner med barn som får nugatti på kveldsmaten og yoghurt hver dag, og får de ikke godteri, så i hvert fall tyggegummi eller kjeks. Disse ungene er både sure, vanskelig å legge og har diverse adferdsproblemer.

Dett ønsker jeg ikke for mine barn. Har førøvrig en baby på 3 mnd også;)

Anonym poster: d60fe26966c35dea67b53bbc8006691f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jaja du får bare mene det,men du overdriver veldig, INGEN foreldre ønsker at ungene skal være overvektig og få sukkersyke,men man trenger jo ikke være slik som deg heller som ikke gir gutten din nesten noe ting, fins grenser vettu:) litt Lørdagsgodt og kos på spesielle dager er ikke noen farlig eller ovendreven.

Endret av Julen er Magisk
Skrevet
Synes altfor mange foreldre kjøper overdevet fine/dyre gaver til ungene sine til jul. Pluss at de propper dem fulle med sukker, for de må jo "kose seg...". Unger har ikke godt av så mye sukker, jeg mener det grenser til barnemishandling å gi ungene godteri hele tiden. Blodsukkeret raser opp og ned, og humøret blir deretter. For ikke å snakke om helsa på sikt. Hadde det bare vært julaften, men det er jo faen meg hele året ! Min lille går ordentlig mat hele uka, sunn matpakke med rugbrød og masse grønt, og en kjeks eller liten skjokolade en sjelden gang. Og han lider ikke! tvert imot, han er en veldig fornøyd og glad gutt, og takknemlig for det han får. han er tre, og får lego av oss til jul, til den nette sum av 250 kr. Julaften får han strømpe med rosiner, tørkede aprikoser, et kinderegg, og et par pepperkaker. Når ble sukker og dyre gaver kos? Jeg bare spør.. Anonym poster: d60fe26966c35dea67b53bbc8006691f

1- barn skal ikke spise mye rosiner,, det inneholder en muggsopp som ikke er bra for helsa på lang sikt.

2- Tørkede aprikoser er fulle av sukker og det samme er kinderegg.

3- pepperkaker masse kalorier.

Og skattepengene dine er brukt opp når tiden kommer for at mine friske barn som får sukker ol andre dager enn jul og påske er voksene får det du sier er helseskade på langsikt!

Håper du ikke spiser noe annet enn rosiner og aprikos til jul da di sønn ikke får annet!

Skrevet

[quote name=Bjelleklang :)' timestamp='1356005710' post='144853508]

Synes altfor mange foreldre kjøper overdevet fine/dyre gaver til ungene sine til jul. Pluss at de propper dem fulle med sukker, for de må jo "kose seg...". Unger har ikke godt av så mye sukker, jeg mener det grenser til barnemishandling å gi ungene godteri hele tiden. Blodsukkeret raser opp og ned, og humøret blir deretter. For ikke å snakke om helsa på sikt. Hadde det bare vært julaften, men det er jo faen meg hele året ! Min lille går ordentlig mat hele uka, sunn matpakke med rugbrød og masse grønt, og en kjeks eller liten skjokolade en sjelden gang. Og han lider ikke! tvert imot, han er en veldig fornøyd og glad gutt, og takknemlig for det han får. han er tre, og får lego av oss til jul, til den nette sum av 250 kr. Julaften får han strømpe med rosiner, tørkede aprikoser, et kinderegg, og et par pepperkaker. Når ble sukker og dyre gaver kos? Jeg bare spør.. Anonym poster: d60fe26966c35dea67b53bbc8006691f

1- barn skal ikke spise mye rosiner,, det inneholder en muggsopp som ikke er bra for helsa på lang sikt.

2- Tørkede aprikoser er fulle av sukker og det samme er kinderegg.

3- pepperkaker masse kalorier.

Og skattepengene dine er brukt opp når tiden kommer for at mine friske barn som får sukker ol andre dager enn jul og påske er voksene får det du sier er helseskade på langsikt!

Håper du ikke spiser noe annet enn rosiner og aprikos til jul da di sønn ikke får annet!

Voksent! Nå ble jeg klok, takk for det ;)

HI

Skrevet

HI her

Det ER barnemishandling å la barna utvikle diabetes eller overvekt, fordi man selv har glede av å se de ta inn store mengder sukker.

Og joda, min treåring skal nok få ski og det han måtte ønske seg når han trenger det, og nei, jeg tror ikke han skal leve av rosiner resten av livet.

Jeg prøver bare å sette fokus på at "kos" er blitt ensbetydende med en overflod av gaver og godteri, og det mener jeg er FEIL!

Har venner med barn som får nugatti på kveldsmaten og yoghurt hver dag, og får de ikke godteri, så i hvert fall tyggegummi eller kjeks. Disse ungene er både sure, vanskelig å legge og har diverse adferdsproblemer.

Dett ønsker jeg ikke for mine barn. Har førøvrig en baby på 3 mnd også ;)

Det finnes nå en mellomting da, det er ikke sånn at man enten propper barna full av sukker 365 dager i året eller aldri lar de få noe.

De barna som spiser mye sukker i løpet av julen trenger ikke være barn som spiser masse av det ellers.

Mine barn får mulighet til yoghurt nesten hver dag om de ønsker det, det betyr ikke at de kommer til å bli overvektige noe de er langt fra eller få diabetes.

Og du er klar over at tørket frukt og frukt ellers har masse sukker i seg det også?

Joda det er fruktsukker selvsagt, men det er like farlig for en som har diabetes så det er ikke sunt for kroppen i store inntak det heller.

Det kan nok hende at barna til dine venner har adferdsproblemer delvis på grunn av kosthold, men det er nok en stor sjanse for at det har enda mer å gjøre med at foreldrene kan være slappe på grensesetting og konsekvenser. Eller at de rett og slett har en diagnose. Eller litt av alle ting. Det er ikke kosthold alene som skaper barn med adferdsproblemer.

Det er heller ikke kosthold alene som avgjør om du får sykdommer.

Men det er da helt greit å mene det du mener, det blir bare feil å skulle prakke dine valg på alle andre.

Du vil ikke at kos blir ens betydning med med overflod av gaver og godteri.

Det vil da ikke jeg heller for kos har vi hele året.

Men jeg velger at barna skal oppleve julen som en magisk tid, det å få mye gaver noe de får minimalt ellers i året er en del av dette. Det å få lov til å spise mer av det som ikke er lov resten av året er også en del av dette for oss.

Mine barn mitt valg, dine barn ditt valg.

Anonym poster: 9af26d7edf50dac095090eb112d08385

Skrevet
[quote name=Bjelleklang :)' timestamp='1356005710' post='144853508]
1- barn skal ikke spise mye rosiner,, det inneholder en muggsopp som ikke er bra for helsa på lang sikt. 2- Tørkede aprikoser er fulle av sukker og det samme er kinderegg. 3- pepperkaker masse kalorier. Og skattepengene dine er brukt opp når tiden kommer for at mine friske barn som får sukker ol andre dager enn jul og påske er voksene får det du sier er helseskade på langsikt! Håper du ikke spiser noe annet enn rosiner og aprikos til jul da di sønn ikke får annet!
Voksent! Nå ble jeg klok, takk for det ;) HI Anonym poster: d60fe26966c35dea67b53bbc8006691f

Bare hyggelig :)

Skrevet

HI her

Du er sånn generelt en liten solstråle du, er du ikke? Jeg synes det alltid er hyggelig å høre andre omtale sine "venners" barn som "sure, vanskelige å legge, med diverse adferdsproblemer". Montro om "vennene" dine snakker om hvor prektig og belærende du er bak ryggen din...

Skrevet

Jeg har vel kanskje vært litt vel nazi på godteri når det gjelder vesla... men det er fordi min nevø som var første barnebarnet på begge sider, fikk godteri ofte på besøk, og derfor ikke spiser så mye mat, er kresen osv...

Jeg kjenner en gutt som ofte var ute og lekte på ettermiddagene, og han er skikkelig kresen når det gjelder mat. Så derfor har vi vært strenge mot våre barn, og de får bare leke inne, utenom på lørdager.

Sorry, men sånne "logiske" slutninger blir jeg bare helt sprø av... Jeg er for øvrig enig i at man ikke trenger å overdrive mengden sukker, alt med måte, men man trenger ikke å bli hysterisk heller.

Nå utdypet jeg meg ikke akkurat når det gjelder nevøen min, i og med at det bare var en liten begrunnelse for hvorfor hun ikke får mye godteri. Hun er også bare 1,5 år, så jeg er ikke hysterisk heller. Og det er faktisk logisk, men jeg gidder ikke utlevere hele historien her inne heller, fordi det ikke er relevant og sikkert meget uinteressant for andre :) Konklusjonen var i hvert fall at hun ikke får godteri før hun har spist skikkelig mat, noe han ikke er vant med, fordi han er bortskjemt ;)

Skrevet

HI her

Du er sånn generelt en liten solstråle du, er du ikke? Jeg synes det alltid er hyggelig å høre andre omtale sine "venners" barn som "sure, vanskelige å legge, med diverse adferdsproblemer". Montro om "vennene" dine snakker om hvor prektig og belærende du er bak ryggen din...

Huff ja, grusomt hvis noen skulle snakke bak min rygg.. Det ville ødelegge hele filosofien min ...

Skrevet

Dette er DITT syn, la andre ha sitt;) så får du det bedre i hjertet ditt og kanskje blodtrykket ditt også roer seg:)

Skrevet

Regnet med at folk ville føle seg truffet og bli provosert.

Uvitenhet og dårlig samvittighet er en dårlig kombinasjon ;)

Skrevet

Vet du, mine barn lider heller ikke, de er kjempefornøyde og takknemlige! Men nå i førjulstiden er de med på å bake, og smake, de fikk lussekatter til frokost på Lucia (med smør og hvetemel!!!!), får en pepperkake til dessert. De får strømmen full av gaver og snop, og fra oss får de julegaver til over tre tusen hver! I romjulen blir det kaker, kakao med krem osv.. Vi er normalvektige alle sammen, og har et normalt sunt kosthold, men sånn som

dette er julen for oss! Så kan du gjøre det på din måte, med tørkede aprikoser.....

Ha ha jeg er så enig! Kos dere med aprikosene dere;)

Gjett hvilke barn som overspiser godis når de blir eldre og har mulighet?-jo det er hennes;) alt som er fy er gøy. Her er vi ikke strenge på dette, og sønnen vår får fritt spillerom når lørdagsgodtet skal handles,-da velgrr han seg to ting som regel, hockeypulver og en tyggispakke jordbær extra.

Så virkelig, kjeeeempefarlig å la barna få ha litt å si når det gjelder disse tingene!

Skrevet

Du høres ut som er sjarmerende person, HI

Takk, det betyr mye. Især når det kommer fra deg;)

Skrevet

Shit så mine barn kommer til å få diabetes og bli feit som en julegris fordi de får litt snop i julesokken, får litt lørdagsgodt om lørdagene og spiser kaker og drikker brus i bursdagsbesøk? Herregud så dum jeg har vært når jeg har trodd at siden vi spiser fisk 3 ganger i uken, lager mat fra bunnen av som oftest, drikker vann, går tur hver helg, spiser 5 om dagen så var vi sunn!

Tusen takk for at du åpnet øynene mine! Da skal de heller få en brødskalk i julestrømpen.

Bra du opplyser oss uvitende mødre, du allvitende vidunder!

Skrevet

Særiøst,tror du man utvikler diabetes fordi man får godteri i jula?

Her har vi et helt normalt og sunt kosthold,de får litt godis på lørdager og litt ekstra i jula..men de er glad i frukt og spiser mye av det.

Om det blir satt frem kaker o.l når vi har besøk eller er borte er det ofte at de ikke vil ha heller.så jeg mener at våre barn har et greit forhold til

slike ting.

Anonym poster: 06e664f85a64309ba9ed6d65d149391e

Skrevet

Min søster er NAZI på snop, brus ol når det kommer til datteren hennes. Gjett hvem som ikke klarer å begrense seg i bursdagsbesøk da? Jo, min niese. Hun tar helt av, spiser og spiser og spiser alt hun kommer over. Alle i familien reagerer på det. Jeg er sunn, men barna får lørdagsgodt, så de har fått ett normalt forhold til søtsaker. Mens min niese hun har virkelig ikke er normalt forhold, så når hun først får tar hun av og spiser til hun så og si ruller!

Anonym poster: 69262e86351cca8e6e494cb519732a36

Skrevet

Behøver ikke bekymre meg for muggsopp i rosinene, han får bare en. Pluss en halv aprikos og smulene etter pepperkakene, som jeg har spist! Får heller ikke kinderegget, for det spiser jeg, men gaven inni.

Har også slutta å amme babyen på 3 mnd, hun får kun rosiner og aprikoser som jeg blender og fyller i henne med trakt. Går så fint så...

Seriøst, snakk om å vinkle seg vekk fra hovedproblemstillingen her..

HI

Gjest SprøstektLøk
Skrevet

Hvorfor bryr du deg om det?:) Er jo opp til hver enkelt det :)

Fordi mine skattepenger går til å behandle dine barn for all verdens stygge sykdommer senere i livet, som følge av feil kosthold.

HI

For det er jo selvfølgelig ingen sunne som blir syk senere i livet, alt kommer jo ann på kostholdet!

Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om, så da er det bedre å styre unna denne tråden..

Nei selvfølgelig ikke. Du vet jo best. Amen!

Skrevet
Gjett hvilke barn som overspiser godis når de blir eldre og har mulighet?-jo det er hennes;) alt som er fy er gøy. Her er vi ikke strenge på dette, og sønnen vår får fritt spillerom når lørdagsgodtet skal handles,-da velgrr han seg to ting som regel, hockeypulver og en tyggispakke jordbær extra. Så virkelig, kjeeeempefarlig å la barna få ha litt å si når det gjelder disse tingene!

Betyr det at du også gir barnet alkohol, røyk, lar dem leke med skalpell etc? Siden man må la dem ha i seg alt som er farlig og usunt så de ikke skal bli helt gale etter det som eldre? Siden alt so er fy er gøy? Dummeste jeg har hørt.

Min søster er NAZI på snop, brus ol når det kommer til datteren hennes. Gjett hvem som ikke klarer å begrense seg i bursdagsbesøk da? Jo, min niese. Hun tar helt av, spiser og spiser og spiser alt hun kommer over. Alle i familien reagerer på det. Jeg er sunn, men barna får lørdagsgodt, så de har fått ett normalt forhold til søtsaker. Mens min niese hun har virkelig ikke er normalt forhold, så når hun først får tar hun av og spiser til hun så og si ruller! Anonym poster: 69262e86351cca8e6e494cb519732a36

Det er nok veldig tilfeldig. Jeg vet barn som har fått fri tilgang på snop som barn som ikek er særlig interesert, men langt de fleste som er vokst opp med mcDonalds, saft og nugatti spiser fortsatt slikt som voksne. Og jeg har en venninne som aldri fikk noe godt (hun måtte spare alle sjokoladebitene i julekalenderen til lørdagen, helt sykt - da får man vel heller ha annen type kalender!!!), som er overvektig og helt gal etter usunn mat nå. Men eg og flere andre venner har aldri vært vant med å få slikt, og har heller ingen interesse av det. Fordi det bare ikke var en naturlig del av kostholdet i vår familie, det ble ikke gjort til en ting som var fristende men vi ikke fikk spise, det fantes bare ikke.

Anonym poster: 1489ae4a6756ee6ffab0b8356071756c

Skrevet

Behøver ikke bekymre meg for muggsopp i rosinene, han får bare en. Pluss en halv aprikos og smulene etter pepperkakene, som jeg har spist! Får heller ikke kinderegget, for det spiser jeg, men gaven inni.

Har også slutta å amme babyen på 3 mnd, hun får kun rosiner og aprikoser som jeg blender og fyller i henne med trakt. Går så fint så...

HI

Du er ikke mye sunn selv da.Kan kanskje dra frem det gode argumentet ditt nå da. Jeg ønsker ikke bruke skattepengene mine på dine kostholdsykdommer i fremtiden.

Jeg må le av dobbeltmoralen din.

Skrevet

Bessewisser kaller man sånne som deg. Alt du gjør mener du alle andre skal gjøre. Hallo ungen er baby, vent 2 år du og se om den vil ha tørkede rosiner og aprikoser da. Og en ting til, man utvikler ikke diabetes bare for man er tykke, tynne får også det. Niesen min var 2 år når hun fikk det.

Skrevet

Jeg tenker ikke pris når jeg kjøper gave til lillegutt. Han er 2,5 år og har det han trenger og mer til. I år ble det "bare" 400 kr fordi det han ønsket seg kostet kun det. Orker ikke kjøpe for å kjøpe. Han får 4 Elias mini som han mangler + helinor helikopter. Vet at det vil make his day! Akebrett, ski og lignende kjøper vi heller utenom ved behov. Han får yoghurt daglig hvis han vil, nugatti i ny og ne, litt lørdagsgodt og av og til en kjærlighet hvis jeg føler for det. Han viser allerede takknemlighet, måtehold og respekterer et nei. Av erfaring så ser jeg også at det ofte er de barna som har levd under et strengt sukkerregime som senere ikke klarer å kontrollere seg. Han må spise sunn mat først ellers blir det ikke snakk om noen dessert på besøk. Tror ikke absolutter er bra i noen retninger. Måtehold er stikkordet. Men ja, har sagt ifra til slektninger at de ikke skal gi han godteri med mindre det er lørdag eller noe annet spesielt.

Skrevet

Hvorfor bryr du deg om det?:) Er jo opp til hver enkelt det :)

Fordi mine skattepenger går til å behandle dine barn for all verdens stygge sykdommer senere i livet, som følge av feil kosthold.

HI

Vil det da si at mine skattepenger går til å betale for behandlingen for ditt høye blodtrykk?

Skrevet

HI

Du er ikke mye sunn selv da.Kan kanskje dra frem det gode argumentet ditt nå da. Jeg ønsker ikke bruke skattepengene mine på dine kostholdsykdommer i fremtiden.

Jeg må le av dobbeltmoralen din.

Ja, for du forsto absolutt poenget med det jeg skrev. Hørt om ironi?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...