Gå til innhold

Hvorfor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å herregud og dette har tatt av da.

Jaja, jeg har i hvertfall tatt mitt valg om å ikke jobbe og vi klarer oss bra uten at jeg jobber. Har råd til det vi vil. Hva dere mener om saken er jo uvesentlig.

Anonym poster: d3927673a7b58c3400b59b144d380edb

...... Uvesentlig hva vi mener om saken?? Er du både lat OG teit? Opprettet du ikke denne tråden nettopp for å få synspunkter? Klart du ikke vil få mye støtte, hadde du forventet det?

Du har ikke rett på stønad når du ikke gidder å jobbe, plutselig en dag oppdager nav det og da må du i verste fall tilbakebetale alt wink.png

Anonym poster: 9d44733e36bdfee5311bd3eeb1461607

Rart at nav selv sier at jeg har rett på det jeg får da.

Ja det er uvesentlig det dere mener. Ville ha en saklig diskusjon men det går jo ikke ann å få til her inne.

Nei jeg er langt i fra lat, driver på med noe hele tiden.

hadde du utdannet deg eller jobbet, så hadde du forstått at "saklig diskusjon" ikke er det samme som "støtte til alt jeg sier".

Anonym poster: 2f1d488437d066dd571976552a53a2d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste som ikke er i jobb på mange år nå for tiden ender opp med psykiske problemer og har minimal mulighet til å forsørge seg selv senere. Uansett hvor du får penger fra mener jeg derfor det er et dumt valg av deg, for din del.

I tillegg mener jeg du gir et veldig uheldig signal til dine barn. Du lærer dem at arbeid er et onde det er greit å forsøke å ungå. Det er ikke en holdning som vil være heldig for dem på sikt.

Snylting på systemet er en helt annen side av saker. Det burde selvfølgelig ikke vært mulig for noen å få hverken trygd eller sossialstønad pga at de ikke vil jobbe. Da burde faktisk heller barna få vokse opp et annet sted. Likevell klarer jeg ikke å hisse meg så mye opp over den siden av saken. Det er ikke fett å leve på sossialhjelp i åresvis.

Anonym poster: d4cf70e006b86d9a7ede5086fa19a1f9

Vis du leser litt lenger opp ser du at mannen til HI er Lege, for ikke HI har behov for sosialstønad...

Nope, mannen til Elsker livet er lege, ikke mannen til HI. Mannen til HI går på aap

Skrevet
Det må du nesten uttdype. For hadde alle utdannede ( og de uten og) kvinneer med små barn ikke jobbet hadde absolutt ikke samfunnet vært økonomisk tjent med det.
Hadde jeg jobbet måtte mannen sluttet som lege. Vi har ikke kapasitet til at jeg skal jobbe turnus som sykepleier, han som lege på legekontor + mange kvelder/helger i legevaktstjenesten. I tillegg har vi en gård som krever en del og 4 barn der eldste er 7 år. I kommunen her er det for øyeblikket mer behov for hans jobb som lege enn for meg som er sykepleier. Det er veldig lite leger, og det faller mye arbeid på de. Sykepleierstillingene er lettere å dekke fordi det er flere av oss. Jeg mener ikke at dette er noe alle må gjøre, men hver familie bør bidra på mest fornuftig måte som helhet, ikke på indivduelt plan.
Jeg har null problem med at dere har valgt å prioritere slik dere gjør, men må likevel spørre: Hvor mye tid får mannen din med sine barn iom at han jobber så mye, i tillegg til å drive gård? Jeg ønsker heller at begge foreldre jobber og har like muligheter til å ha samvær med barna. Anonym poster: 92968b0e2ce4d8685baced2562fe6626

Han jobber vanlig kontorjobb de fleste dager. Jobber så på gården etter barna har lagt seg. De dagene/kveldene/helgene han har legevakt er han sammen med barna mest mulig. I helgene blir det ofte en del tid med barna om han ikke må sove eller det er turtistsesong. I turistsesongen er det ofte mange pasienter, til vanlig varierer det veldig. Er han heldig har han 5 pasienter på en hel helg. Da sier det seg selv at han er mye hjemme i mellom. Men det betyr ikke at jeg kan være på jobb fordi han plutselig må gå.

Skrevet

Men kjære HI, om alle hadde tenkt som deg/dere ville vi ikke hatt penger i Norge til sosial støtte eller sykepenger. Dere ville endt opp på gata med en kopp i hånden om folk ikke var fornuftig og jobbet og betalte skatt.

Selv om jeg har betalt skatt hele mitt voksne live betyr ikke det at jeg nå kan sette meg på ræva og motta trygd, det er ikke mine sparepenger. Du sier at mannien din har betalt mye skatt, noe helt sikkert mange andre også har gjort så hvorfor fortjener dere så mye mer fri enn andre? Hva om ingen over 45 år jobbet lenger i Norge? Hva tror du ville ha skjedd? Løsningen ville vært et enormt klasseskille, slutt på offentlige skoler, kun ekstremt dyre og private for de som hadde råd til det osv.

Så nå som mannen din er hjemme synes jeg godt du kunne ha kommet deg i jobb for å bidra til fellesskapet.

Anonym poster: fa7bd30a2b6461f6cf883e1b99207101

Skrevet

Men kjære HI, om alle hadde tenkt som deg/dere ville vi ikke hatt penger i Norge til sosial støtte eller sykepenger. Dere ville endt opp på gata med en kopp i hånden om folk ikke var fornuftig og jobbet og betalte skatt.

Selv om jeg har betalt skatt hele mitt voksne live betyr ikke det at jeg nå kan sette meg på ræva og motta trygd, det er ikke mine sparepenger. Du sier at mannien din har betalt mye skatt, noe helt sikkert mange andre også har gjort så hvorfor fortjener dere så mye mer fri enn andre? Hva om ingen over 45 år jobbet lenger i Norge? Hva tror du ville ha skjedd? Løsningen ville vært et enormt klasseskille, slutt på offentlige skoler, kun ekstremt dyre og private for de som hadde råd til det osv.

Så nå som mannen din er hjemme synes jeg godt du kunne ha kommet deg i jobb for å bidra til fellesskapet.

NEI jeg kommer ikke til å gå ut i jobb. Skjønner ikke hvorfor dere fortsetter å mase om det. Det skjer ikke!

Oljepenger finansierer det meste her i landet. Og siden det fortsatt er så mange foreldre og andre som jobber isteden for å ta vare på barna sine så blir det ikke lite penger i landet her så det bekymrer meg ikke.

Vi betaler skatter å avgifter når vi handler mat, røyk, nær vi betaler veiavgift på 5 biler osv. Vi betaler jaggu nok i dette landet.

Skrevet

NEI jeg kommer ikke til å gå ut i jobb. Skjønner ikke hvorfor dere fortsetter å mase om det. Det skjer ikke!

Oljepenger finansierer det meste her i landet. Og siden det fortsatt er så mange foreldre og andre som jobber isteden for å ta vare på barna sine så blir det ikke lite penger i landet her så det bekymrer meg ikke.

Vi betaler skatter å avgifter når vi handler mat, røyk, nær vi betaler veiavgift på 5 biler osv. Vi betaler jaggu nok i dette landet.

Du kunne nok hatt godt av en utdanning om det er slik du tror verden henger sammen. Ikke bare lat, men også uvitende (men hadde du vært satt litt mer inn i tingenes tilstand ville du ikke vært så egoistisk at du gikk hjemme fordi du ikke gadd noe annet).

Anonym poster: 54c4b5d5850c04bbe0654e252d0577b8

Skrevet

Ikke noe som heter "jobber istedet for å ta vare på barna". Skulle tatt seg ut da jeg ble alene med barna at jeg ikke gadd å jobbe. Jeg har vokst opp i ekstrem fattigdom, og VET hva det vil si å ha kjip oppvekst. Mine barn hadde det ihvertfall bedre av at jeg jobbet fullt som alenemor, enn hvis vi måtte gå på suppekjøkken og lete etter flasker på gata for å pante dem.

Skrevet

Bare som en komentar til at oljepengene betaler det meste. Oljepengebruken utgjør mellom 5 og 6% av BNP. Det er arbeidsinnsatsen til alle som bor her i landet vi lever av.

Det er heller ikke slik at det bare er å ha store nok inntekter så kan vi slutte å jobbe alle sammen. Det hjelper deg lite om staten har aldri så mye penger på bok om det ikke var noen mennesker som var villige til å jobbe. Hva skulle du spise om ingen gadd å stå i butikken, om ingen ville jobbe på lager eller kjøre lastebil. Hvor skulle du bo om ingen ille bygge hus og hvor trygg ville du være om alle politifolk gikk hjem, juristene la seg på sofaen og politikerene sluttet å lage lover?

Jeg regner selvfølgelig med at du er et troll og at du mest forsøker å provosere. Hvis ikke er det nok det å holde deg hjemme det mest samfunnsnyttige akkurat du kan gjøre, men rent generelt bår folk huske at det ikke er bare skatter og avgifter vi bidrar med når vi arbeider. Det viktigste er å utføre samfunnsnyttige oppgaver. Det er arbeidet vårt som gjør landet godt å bo i. Pengene er bare et virkemiddel.

Anonym poster: d4cf70e006b86d9a7ede5086fa19a1f9

Skrevet

Nå som mannen min kun går på aap så får vi også hjelp i fra NAV som sosial hjelp. De har prøvd å få meg ut i jobb med praksisplass men jeg møtte ikke opp. Jeg vil ikke jobbe og da gjør jeg ikkOidet! Jeg bidrar til staten ved å spare de for barnehage utgifter for våre barn. Å mannen min har i alle år betalt mye skatt så jeg har ikke dårlig samvittighet i det hele tatt. Så lenge vi har barn så kan de heller ikke nekte oss hjelp da vi ligger under normen for livsopphold. Så lenge dette er noe vi har krav på så snylter vi heller ikke.

Dagene går med til aktiviteter med barna og hus og hjem. Jeg kan ikke forstå at så mange synes dette er galt, men men.

Unnskyld at jeg sier det, men siden mannen din nå går på aap og dere mottar støtte fra NAV, så er det pr. dato innmari begrenset hvor mye dere betaler i skatt. Det vil si at det pr. nå er vi som gidder å jobbe som betaler stønadene deres. Ikke tror jeg noe på at mannen din tidligere har betalt så mye skatt at du kan slå deg på brystet og si at dere nå "bruker opp" av det mannen din tidligere har betalt. Det ER vi skattebetalerne som betaler for dere nå. Dra deg ut i jobb og bidra, menneske! Slitne er vi alle, både titt og ofte, men vi ser fremdeles verdien av å bidra til fellesskapet.

Anonym poster: 30db4861c4c24db0cc55d172830fbc62

Jeg ser ikke verdien av å bli utslitt for å bidra til samfunnet. Kommer aldri til å jobbe uansett hva andre sier. Elsker livet mitt slik det er nå.

Neivel, men da er du og familien din pr. definisjon snyltere og denslags har jeg 0 respekt for.

Anonym poster: 30db4861c4c24db0cc55d172830fbc62

En snylter er en som får penger fra staten som de ikke har krav på. Vi har krav på de pengene vi får i fra NAV. Derfor er vi IKKE noen snyltere. Vit hva du prater om før du sier noe takk! Jeg vil ha ulike meninger og en debatt rundt dette som jeg ikke er enig i. Men ufine svar og svar som ikke stemmer vil jeg ha meg frabedt. Takk.

Du har IKKE krav på sosial stønad, når du ikke følger vilkårene for det, da er du automatisk en snylter.. Føles det godt å vite at DU snylter på staten, ot bruker penger som VI har tjent opp?

Anonym poster: 91d96d8bda5eebcf314e493bd7f8d7a3

Vi har krav på det, det er jo derfor de ikke stopper pengene våre. Jeg vet at vi ikke snylter på deres penger derfor har jeg heller ikke dårlig samvittighet.

Jeg vil fortsatt ha en debatt om dette ikke usaklige dritt kommentarer.

Jeg kan ikke se hva som er galt i at jeg heller vil ta vare på våre barn på best mulig måte. Og jeg mener det er helt feil å ha barna i bhg. Da er man dårlig foreldre mener jeg.

Jeg liker ikke å jobbe å har derfor heller ikke tenkt til å begynne med det. Hva en gjeng høner på dib mener om det er meg revnende likegyldig. Men vil gjerne ha noen saklige svar om hvorfor dette er så galt? Å ikke kom med det å bidra til samfunnet det blir bare bla bla bla i mine ører.

Jeg hadde tenkt til å gi deg et konstruktivt svar fordi jeg er vokst opp med en hjemmeværende mor og vet hvor flott det kan være. Men så lirte du av deg at jeg er en dårlig foreldre (min sønn går i bhg og opplever morsomme ting mens han lærer seg sosial kompetanse), så da har du jo dratt din egen diskusjon ned på et lavmål som jeg ikke gidder å bidra konstruktivt til.

Jeg har forøvrig ikke noen motforestillinger mot at noen velger å være hjemme i perioder, spesielt når barna er små. Tvert imot forstår jeg det godt. Hvis man har (egen) økonomi til det og har oversikt over hva det har å si for f.eks. pensjon.

Anonym poster: e9d026d7c62aba1cbd2e9c3dcdf4f33d

Skrevet

Ja, for olja er jo en fornybar ressurs... Norge kan ikke leve på oljepengene for alltid.

Anonym poster: eeee70f802a182001167c199ffca2d46

Skrevet

Er ikke noe som heter og ikke ville jobbe, er latskap og utnyttelse av Nav synes jeg.

Haha hun har da ikke sagt at hun mottar penger fra NAV ?! Og apropos: hva med deg da??

Anonym poster: 590c0b5fe3ec617f48ac2153b9276b83

Skrevet

Er ikke noe som heter og ikke ville jobbe, er latskap og utnyttelse av Nav synes jeg.

Haha hun har da ikke sagt at hun mottar penger fra NAV ?! Og apropos: hva med deg da??

Anonym poster: 590c0b5fe3ec617f48ac2153b9276b83

Hun har skrevet at hun mottar sosialhjelp siden mannen går på aap og de er under minste levestandard. Lesekurs? :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...