Gjest peacock Skrevet 24. november 2012 #76 Skrevet 24. november 2012 Ja, og derfor syns jeg det er OK å slå barn? Jeg TROR ikke, i en straffesak, at en som hørte en si at hun hadde slått noen blir et kronvitne. På samma måten som det misbrukte barnet i Øygårdsaken får sine vitneutsagn punktert av juristene, som mener at det å si at noe skjedde ikke er et bevis på at det skjedde. Men utover det er jeg støttemedlem av Stine Sofies stiftelse. Og en av de få på DIB, føles det som, som IKKE syns fingersmekk og annen smekking er greitt som oppdragelsesmetode. Men det er snakk om barnevernet og tiltak i form av sinnemestring og oppdragelse - ikke en sak i høyesterett. Barnevernet trenger bare en mistanke for å blande seg. Heldigvis for det, for det er ikke hyggelig å ende med et utfall som i Christophersaken bare fordi folk tror at politi og barnevern har for travelt til å reagere. Men høysterett har jo faktisk, som mafan skrev, dømt til fordel for ham som ble "klapset litt" på kinnet sitt av faren sin. Linjen for hva som er akseptabelt er altså ganske klar - hverken klapsing, slåing eller annen fysisk avstraffelse (høyst sannsynlig også å henges opp ned mot sin vilje som straff) er ulovlig. Synes mafans innlegg her har vært veldig bra i denne tråden, jeg - skjønner ikke helt hvorfor du svarer henne som du gjør...
Gjest Antarctica Skrevet 24. november 2012 #77 Skrevet 24. november 2012 Og jeg skjønner ikke helt hvorfor det er kontroversielt å reagere på det jeg opprinnelig reagerte på: den totalt hysteriske stemningen i originaltråden. At moderator skulle spore opp dama, at det å holdes opp ned ga hjerneskade osv... men i stedet har jeg prestert å forflytte en litt opp-pisket stemning hit til denne tråden. Flott resultat ;-/ Har ikke noe utestående med Mafan i seg selv! Helt sant som hun sier, barn har og skal ha rettsvern. Mine erfaringer med BV tilsier imidlertid det jeg beskriver over: at det er en bekymringsmelding mht ett enkelt barn, ikke pr episode som er greia. Kjenner til mødre som er fratatt omsorgen for to av sine fem barn, men ikke for de tre øvrige. Og så videre... det er ikke enkeltepisodene som nødvendigvis leder til noe, og før den voldelige damens barn er i faresonen, er det lite de kan gjøre. Synd med sant. De kan ikke anta at hun er stygg mot dem selv om hun slo et annet barn.
Gjest peacock Skrevet 24. november 2012 #78 Skrevet 24. november 2012 Flott, for tråden som helhet ender opp med å handle om "for eller mot barnedrap" i stedet for å handle om det den starter med - og at de som utøver vold ikke er annet enn mennesker de heller... Når det er sagt; i Øygårdsaken så vet vi vel ikke helt hva det blir, men en jussprofessor utenfor saken påpeker at "gjetning ikke er juss" - en sak er å prøve beviser, ikke å vurdere troverdighet. Du sier overfor at jeg ikke ser det som vits i å melde - nei, det er ikke helt sånn. Men det HI i den opprinnelige tråden hadde gjort, regner jeg som å melde fra. Hun fikk damen til å si det til foreldra. Mer er det vanskelig å kreve, ettersom det ikke er en generell bekymring hun har, eller noen barn som viser symptomer på omsorgssvikt. Forstår ikke hva du mener med at tråden handler om barnedrap. Om du tenker på christopher saken var det omsorgssvikt i form av vold mot barn som gikk alt alt for langt fordi ingen meldte fra. Det er jo noe som kan skje i denne saken også om ikke dagmammaen i den andre tråden får hjelp. Kanskje hun plutselig får rystet kolikkbabyen sin fordi hun er "sliten og hormonell"? Hvorfor mener du at ikke HI da skal melde fra til barnevernet om hun vet at dama har slått en etåring og straffet det ved å holde det opp ned? Beklager, men jeg er altså veldig veldig uenig med deg om du virkelig mener at HI har gjort nok ved å si ifra til foreldrene, og det er rett og slett fordi at sånn oppførsel kan eskalere. Synes forøvrig at Øyegaardsaken er vel langt utenfor det som diskuteres her. Her er det snakk om en kanskje flørtete tenåring som har blitt lokket til noe hun var i frivillig men som hun ikke hadde sjanse til å vurdere objektivt og se konsekvensene av. Det har ikke noe å gjøre med fysisk avstraffelse av forsvarsløse babyer som ikke vil sove.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå