Anonym bruker Skrevet 23. november 2012 #76 Skrevet 23. november 2012 Det er den store forskjellen mellom kristne og muslimer. Hos muslimer er Allah den største, skaper av alt som lever. Han har skapt alle mennesker , også Jesus, eller Isa som han heter . For oss muslimer bøur det ikke riktig å omtale Jesus som Guds sønn, fordi vi da sammenlikner Allah med et menneske. For oss er Allah større en alt som eksisterer. Allah er den Guden som dere omtaler som Gud. I mitt hjemmeland finnes det både kristne og muslimer. Og til og med kristne omtaler Gud som Allah. Anonym poster: 5b8c8892c6a59485f024b6036e7e7913 Skillet mellom Allah og Gud er vel bare språklig? Allah er arabisk, Gud er norsk/engelsk/tysk, Jahve er hebraisk.. Same shit, different wrapping. Anonym poster: 1277a1d84a06022dbeead5b1c27152f1
Catlady Skrevet 23. november 2012 #77 Skrevet 23. november 2012 På min fars side er de muslimer, på min mors side kristne. Min mor er vel ikke kristen, mer ateist. Min ene søster tror ikke på noe, jeg og de andre søsknene mine er ikke praktiserende muslimer,altså vi tror på Allah, men vi ber ikke, faster ikke, osv. Men prøver å følge Koranen sånn på noen punkter;) er mer moderne muslimer, hvis man kan si det. Er ikke noen diskusjon i familien om religion eller noe sånt. Selv om min mors side er kristne så tror vi jo på samme Gud. Bare de følger bibelen og vi koranen. Ikke helt samme Gud da, siden kristne tror at Jesus er Gud Vi tror han var Gud, så menneske på jorden, og nå Gud igjen. Ja, verdslige kristne tror på treenigheten, den største løgnen som er.jesus er guds sønn. Ikke gud. Hva mener du med verdslige kristne? I Johannes står det at "I begynnelsen var ordet, og ordet var Gud. Ordet var kjød og tok bolig i blant oss." Ordet = Jesus. Det står også at Jesus ga avkall på å være Gud lik for å bli et menneske. Altså han var lik Gud = Jesus er Gud. Er det din tolkning ? Det er den gjengse oppfatning blant kristne, men også ett av de punktene som splitter en del kristne i ulike grupperinger. Hilsen religionsstudenten Ikke blandt katolikker
Magia Skrevet 23. november 2012 #78 Skrevet 23. november 2012 På min fars side er de muslimer, på min mors side kristne. Min mor er vel ikke kristen, mer ateist. Min ene søster tror ikke på noe, jeg og de andre søsknene mine er ikke praktiserende muslimer,altså vi tror på Allah, men vi ber ikke, faster ikke, osv. Men prøver å følge Koranen sånn på noen punkter;) er mer moderne muslimer, hvis man kan si det. Er ikke noen diskusjon i familien om religion eller noe sånt. Selv om min mors side er kristne så tror vi jo på samme Gud. Bare de følger bibelen og vi koranen. Ikke helt samme Gud da, siden kristne tror at Jesus er Gud Vi tror han var Gud, så menneske på jorden, og nå Gud igjen. Ja, verdslige kristne tror på treenigheten, den største løgnen som er.jesus er guds sønn. Ikke gud. Hva mener du med verdslige kristne? I Johannes står det at "I begynnelsen var ordet, og ordet var Gud. Ordet var kjød og tok bolig i blant oss." Ordet = Jesus. Det står også at Jesus ga avkall på å være Gud lik for å bli et menneske. Altså han var lik Gud = Jesus er Gud. Er det din tolkning ? Det er den gjengse oppfatning blant kristne, men også ett av de punktene som splitter en del kristne i ulike grupperinger. Hilsen religionsstudenten Ikke blandt katolikker Jo, offisielt gjelder det også katolikker. Eller, tenker du på tro på treenighet, eller om det er nøyaktig de stedene i bibelen som chocolate refererer til som bla a legger grunnlaget for treenighets-tanken?
C.L.H85 Skrevet 23. november 2012 #79 Skrevet 23. november 2012 Er nok humanist/agnostiker... Imens familien min er ateister/ humanister Svigerfamilien min er vel agnostikere
Beklager - Dysleksi Skrevet 23. november 2012 #80 Skrevet 23. november 2012 Jeg vet ikke hvor jeg skal plassere meg. Nærmer meg kanskje litt budisme, uten at jeg vil kategorisere meg selv som det. Jeg har vel kommet frem til noen egne overbevisninger. Jeg tror på gjenfødelse, og at vi lever flere liv. Jeg tror at vi blir sendt tilbake hit for å lære nye ting gjennom nye liv. Men jeg tror at det er et slags nirva som er en mellomstarsjon.
Catlady Skrevet 23. november 2012 #81 Skrevet 23. november 2012 På min fars side er de muslimer, på min mors side kristne. Min mor er vel ikke kristen, mer ateist. Min ene søster tror ikke på noe, jeg og de andre søsknene mine er ikke praktiserende muslimer,altså vi tror på Allah, men vi ber ikke, faster ikke, osv. Men prøver å følge Koranen sånn på noen punkter;) er mer moderne muslimer, hvis man kan si det. Er ikke noen diskusjon i familien om religion eller noe sånt. Selv om min mors side er kristne så tror vi jo på samme Gud. Bare de følger bibelen og vi koranen. Ikke helt samme Gud da, siden kristne tror at Jesus er Gud Vi tror han var Gud, så menneske på jorden, og nå Gud igjen. Ja, verdslige kristne tror på treenigheten, den største løgnen som er.jesus er guds sønn. Ikke gud. Hva mener du med verdslige kristne? I Johannes står det at "I begynnelsen var ordet, og ordet var Gud. Ordet var kjød og tok bolig i blant oss." Ordet = Jesus. Det står også at Jesus ga avkall på å være Gud lik for å bli et menneske. Altså han var lik Gud = Jesus er Gud. Er det din tolkning ? Det er den gjengse oppfatning blant kristne, men også ett av de punktene som splitter en del kristne i ulike grupperinger. Hilsen religionsstudenten Ikke blandt katolikker Jo, offisielt gjelder det også katolikker. Eller, tenker du på tro på treenighet, eller om det er nøyaktig de stedene i bibelen som chocolate refererer til som bla a legger grunnlaget for treenighets-tanken? Det er vanskelig med et "riktig" svar. Treenigheten er sentral blandt ortodokse, katolikker og protestanter ja, men likevel er det like sentralt at Jesus er sønnen.
Magia Skrevet 23. november 2012 #82 Skrevet 23. november 2012 Det er vanskelig med et "riktig" svar. Treenigheten er sentral blandt ortodokse, katolikker og protestanter ja, men likevel er det like sentralt at Jesus er sønnen. Ja, er det ikke det som er treenigheten da? At Gud er både faderen, sønnen og den hellige ånd - én, men tre? Mente ikke å være bedrevitende her altså. Bare sitter og pugger til eksamen jeg
Catlady Skrevet 23. november 2012 #83 Skrevet 23. november 2012 Hehe, nei nei, jeg tenker ikke det Men igjen så blir det hvordan man tolker det da .. Jesus skal ha sagt - Jeg er i faderen, og faderen er i meg. Er det da samme person, eller de knyttet, men to ? Nå er jeg langt ifra ekspert, oppvokst med katolsk mor, gikk litt på søndags skole, og fått treenigheten tredd nedover hodet, men likevel har også alltid Jesus stått sentralt som Guds sønn. Det er vanskelig med et "riktig" svar. Treenigheten er sentral blandt ortodokse, katolikker og protestanter ja, men likevel er det like sentralt at Jesus er sønnen. Ja, er det ikke det som er treenigheten da? At Gud er både faderen, sønnen og den hellige ånd - én, men tre? Mente ikke å være bedrevitende her altså. Bare sitter og pugger til eksamen jeg Hehe, nei, nei, jeg tenker ikke det. . -Jesus skal ha sagt - Jeg er i faderen, og faderen er i meg, så hvordan vil man tolke det ? Er de en, eller er de to, men knyttet ?
Magia Skrevet 23. november 2012 #84 Skrevet 23. november 2012 Hehe, nei nei, jeg tenker ikke det Men igjen så blir det hvordan man tolker det da .. Jesus skal ha sagt - Jeg er i faderen, og faderen er i meg. Er det da samme person, eller de knyttet, men to ? Nå er jeg langt ifra ekspert, oppvokst med katolsk mor, gikk litt på søndags skole, og fått treenigheten tredd nedover hodet, men likevel har også alltid Jesus stått sentralt som Guds sønn. Det er vanskelig med et "riktig" svar. Treenigheten er sentral blandt ortodokse, katolikker og protestanter ja, men likevel er det like sentralt at Jesus er sønnen. Ja, er det ikke det som er treenigheten da? At Gud er både faderen, sønnen og den hellige ånd - én, men tre? Mente ikke å være bedrevitende her altså. Bare sitter og pugger til eksamen jeg Hehe, nei, nei, jeg tenker ikke det. . -Jesus skal ha sagt - Jeg er i faderen, og faderen er i meg, så hvordan vil man tolke det ? Er de en, eller er de to, men knyttet ? Jeg gikk også i katekismen som barn. Kunne visst bibelen på rams Skulle hatt den kunnskapen nå. Er som du sier at Jesus blir omtalt som både sønnen og som del av Gud. Treenigheten er ment som at Jesus både var helt menneske, og helt Gud (skjønn det den som kan), men her finnes det helt sikkert forskjellige forståelser
Catlady Skrevet 23. november 2012 #85 Skrevet 23. november 2012 Hehe, kunne det jeg og .. Men var visst bezzerwisser som skulle stille om alt, om hvorfor ditt og hvorfor datt, og ble litt uglesett Ja, skjønn det den som kan. Religion er vel noe man kan sitte å diskutere til Dovre faller, og ingen blir no særlig klokere En og enhver har sin mening og tro.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå