Gå til innhold

Dere som ikke ammer fordi dere ikke VIL

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det som irritere meg er att folk tror automatisk att du gir mme når du ikke ammer..Jeg ammet ikke, men begge mine fikk kun morsmelk..Så ingen balnding av mme på natta.(nå sov mine natta over fra di var 4 uker)

Anonym poster: 3b50dec429b7854e31cec1f14d842f5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ammet heller ikke. Jeg prøvde først i starten, men ungen ville ikke ha brystet, og jeg fikk ikke til. Det endte med tårer og snørr hver gang, og de på føden ble så irritert når jeg følte at det ikke gikk, og så fikk jeg beskjed om at jeg fikk ikke reise hjem med ungen før ammingen var i gang. Var på sykehuset i over en uke. Så jeg fant ut at jeg faktisk ikke ville amme mer. Jeg ga opp, og ville ikke prøve igjen.

Anonym poster: 2bfdebaf6b24c3cbaf72ea73b21e5374

Skrevet

Nå skal jeg være en av disse teite som lurer på alt mulig. Hvorfor vil du ikke?

Altså, helt greit for meg det, men jeg skjønner bare ikke at noen heller vil koke flasker hele døgnet og stå oppe halve natta og varme mme. For ikke å snakke om når dere skal ut av huset og alle problemene det medfører med tanke på mating.. Hvorfor velge den tungvinte løsningen når man kan ta den enkle tenker jeg?

Jeg blir litt provosert av folk som sier at amming er så enkelt, jeg. Jeg har fullammet begge mine to barn i seks måneder. Komme i gang med amming, såre brystvorter, økedøgn, bli brukt som smokk, alene om mating (også på natten), ha med babyen OVERALT eller være hjemme, ta hensyn til hva jeg kunne spise og drikke, vaske og sterilisere pumpe og flasker (hvis jeg fikk til å pumpe), måtte spise og drikke enorme mengder for å opprettholde produksjonen, følte meg likevel sliten og hadde mye hodepine.. Nei, jeg er ikke så sikker på at det er enklere enn å gi flaske.

Anonym poster: e218ae8291b52703740956b23cad587a

Jeg er så enig...

Skrevet

Jeg tror ikke jeg har opplevd en eneste gang at noen ikke har lurt på hvorfor når de får vite at jeg ikke ammer. (Og det er forøvrig oså veldig snodig syns jeg, at alle så fritt frem spør hvordan det går med ammingen - er ikke det et ganske så personlig spørsmål? Eller er det jeg som er rar?)

"Hvordan går det med ammingen?"

"Jeg ammer ikke"

Og da skjer en av 3 ting.

1. Å Hvorfor det?

2. Å? Lite melk? Ikke næring i melka? (de kommer med en slags forslag til hva som kan være akseptabel grunn)

3. De bare blir stående og vente på at jeg uoppfordret sakl fortelle hvorfor.

Når jeg ikke gjør det, så hopper de etter en stund på alternativ 1 eller 2)

Fordi jeg ikke VIL svarer jeg.

Og burde det ikke være svar nok? Men nei, hvorfor ikke det da? VIL du ikke? Hvorfor ikke?

Hva er det med folk? Hvorfor kan ikke det at jeg ikke vil være god nok grunn?

Var hos hs i dag, og hun ville også vite om jeg ammet, og hvorfor ikke (og det er greit nok, hs har jo noe med det, i alle fall mer med det enn nabokjærringa)

Men hun ville da ikke godta svaret mitt om at jeg ikke ville. "VIL DU IKKE?? HVA??"

Seriøst? Hvorfor har det blitt sånn?

Anonym poster: 8d9de8727fcbe43880a1f338833cfff5

Hvorfor?? Sikkert fordi det er ganske uforståelig hvordan er mor kan sette sitt eget behov forran barnets, ennå man vet hvor viktig det er å amme.

Jeg er enig, jeg blir provosert når folk sier de ikke vil! Du har jo selvfølgelig meget god grunn,men hadde jeg vært deg hadde jeg ordlagt meg noe annerledes.

På min barselgruppe er det ei som ikke vil amme. Hun sa at vi alle burde begynne med flaske. Da jeg sa det ikke var aktuelt så lenge jeg kunne amme fikk jeg til svar : " skal du amme eller skal du sove om natta?"

Jeg tør driste meg til den påstanden at hvis erstatning ikke hadde gjort at babyen sov mer på natta hadde mange færre tydd til den. Nå snakker jeg om de som ikke vil av ymse grunner..

Og de jeg kjenner som synes det er mer lettvint med erstatning mener ikke at flaske er enklere en puppen, men at det er enklere å dra i fra babyen.

Det kan jo være mye man ikke vil her i verden,men jeg mener faktisk at en del av vårt ansvar som foreldre er å ta avgjørelse vi vet er best selv om det ikke alltid er like lett. Man har faktisk bare godt av å ikke alltid sette seg selv først. Det er ikke automatikk i " hvis mor har det bra, har barna det bra"

Anonym poster: 44fab042a3837fbcd93c2cd30253538d

Men hva så? Det er jo ikke i nærheten av å være slem mot barnet å velge å ikke amme fordi det er komfortabelt? Jeg fatter ikke at det er mulig å "tenke sitt" om at andre, til og med folk man har en fjern relasjon til, velger å ikke amme fordi det for dem er det mest lettvinte. Jada, de har en noe forhøyet forekomst av astma/allergi, men det har barn som vokser opp i byer også. Jeg velger å gi industrilaget grøt for det meste, fordi det er mest komfortabelt for meg. Den grøten er full av malt, som babyen ikke trenger. Hva tenker du om meg?

Skrevet

Jeg synes det er skikkelig synd at amme/ikke amme debatter alltid skal bli så hissige! Man må jo trå så sinnsykt forsiktig rundt temaet enten man er på den ene eller andre siden... Selv har jeg fått til og trives med amming, men det var virkelig ikke bare enkelt så jeg kan godt skjønne de som gir opp. Det jeg ikke skjønner er hvorfor enkelte flaskemammaer skuler stygt på de som ammer? Sjalusi? Opplevde der selv enda jeg alltid gjemte meg litt bort for å amme. Ene gangen på et ammerom, to flaskemammaer som var snille nok til å gjøre plass til meg siden de var nesten ferdige. Men de klarte ikke helt å ikke kommentere at de bare hadde å flytte seg for detvar jo ikke et flaskerom. Var jo ikke flaskevarmer der engang... Ble litt satt ut...

Skrevet

For meg er det like naturlig at mødre ammer som at de sender ungene sine på skolen det året de fyller 6. Møter jeg noen som har en seksåring er det naturlig å spørre hvordan det går på skolen og om jeg får vite at barnet ikke går på skolen ville jeg nok spurt hvorfor det. Det blir det samme med amming. Det er noe som i første rekke angår barnet og jeg har ingen motforestillinger mot å spørre om det. Jeg anser ikke det som privat.

Anonym poster: 5fa85653a7025f265b5cbcf3ba3375c0

Skrevet

HI jeg forstår at du ikke vil amme om grunnen er at du ble utsatt for incest. Jeg forstår også at dette ikke er noe man sier til alle.

Men da må du svare annerledes. "Jeg vil ikke" i seg selv er ett ganske provoserende svar fra en voksen person, og da mener jeg måten man svarer på i seg selv, ikke at det har med amming å gjøre.

Om du ikke vil snakke mer om det så sier du at "vi fikk ikke til ammingen". Det er ingen løgn, og ett bedre svar om du ikke vil ha flere spørsmål.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg fatter ikke hvorfor folk spør engang, jeg. Det er en privatsak, og kunne ikke ramla meg inn å spørre hverken bestevenninna mi eller perifere kjentskap om hvorfor eller hvordan. Eller om, i det hele tatt.

Skrevet

og hvorfor er det viktig å koke flaskene?

Har du hatt flaskebarn uten å sette deg ordentlig inn i hva det innebærer? Du kan bare google det, men i utgangspunktet er det pga melkebakteriene og bakterier fra varmtvannstanken. Disse bakteriene kan føre til sykdom hos barnet. Det KAN føre til sykdom, må ikke. Men hvorfor ta sjansen når vi er mer opplyste enn som så?

Anonym poster: 4da121d858150ae6aafa960aab4a541d

Ja, 2 stykker, kokte flaskene av og til, kansje 2 gang i mnd. Men ok.. Er så lite hysterisk av meg så har liksom ikke klart og sette meg skikkeli inn i at en MÅ koke flasker.. Men nå vet jeg det.

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Altså, helt greit for meg det, men jeg skjønner bare ikke at noen heller vil koke flasker hele døgnet og stå oppe halve natta og varme mme. For ikke å snakke om når dere skal ut av huset og alle problemene det medfører med tanke på mating.. Hvorfor velge den tungvinte løsningen når man kan ta den enkle tenker jeg?

Har tre barn som alle fikk mme. De to siste tvillinger. Allikevel aldri opplevd at det har vært slitsomt med det. Ikke stått halve natta og kokt og varmet mme.

Skrevet

Drit i hva nabokjerringa og andre måtte mene, men jeg skjønner faktisk helsesøsters reaksjon når deg eneste svaret ditt er at du "ikke vil".

Det å ikke ville er jo en konsekvens av en årsak til at man ikke vil. Det må jo ligge noe bak det!

Et ubegrunnet "jeg vil ikke" er greit nok fra en trassig toåring som ikke riktig vet hvorfor han ikke vil kle på seg, men fra en voksen dame burde man forvente at ting er litt mer begrunnet. Da høres det bedre ut at du sier til helsesøster at du ikke ønsker å amme av personlige årsaker uansett om det skyldes fysiske begrensninger, psykiske årsaker eller hva det nå enn måtte være.

"Jeg vil ikke" høres litt sært ut å si til helsepersonell ihvertfall.

Men ovenfor nabokjerringene får du si hva du vil.

Skrevet

Det er sant at andre folk ikke har noe med om du ammer eller ikke.

Men det er ikke så rart at folk stusser på at du bare ikke VIL amme.

Jeg synes det er en merkelig holdning at man bare ikke VIL.

Anonym poster: 9c5d3ad2c1868b5e5f7eb5439bde0512

Skrevet
Hvorfor?? Sikkert fordi det er ganske uforståelig hvordan er mor kan sette sitt eget behov forran barnets, ennå man vet hvor viktig det er å amme.

Det er et helt legitimt valg å ikke ØNSKE å amme. Amming har fordeler, men ulempene blir gjerne neglisjert. Man er da ikke forpliktet å amme, du kjenner hvor mange kvinner i andre vestlige land IKKE ammer, likevel har de friske barn. Jeg mener bestemt at amming står så sterk i Norge fordi foreldre har så luksuriøse permisjonsrettigheter.

Jeg ammet forresten 18 måneder, derav 7 fullt, men jeg skjønner at det finnes kvinner som ikke vil og det har faktisk ingen noe med. Å kreve en forklaring er rett og slett frekt.

Anonym poster: d5adeae760327490b0e2514ee7f3930f

Skrevet

Jeg ammet ikke mine 2, eller jo ammet vell i 3 uker, men så var de rett på mme, ser ikke noe galt i det, og i mine øyne har ikke folk noe med hvorfor, og de som prøver og spørre får ett svar nemlig " det funket ikke for meg og baby"

Til dere som mener mme er så vanskelig og tidstjelende så er det ikke det, jeg blandet opp mme for en dag og satte i kjøleskapet ferdig oppmålt i flasker, varmet de i 30 sek i micro færdig, vasket flaskene i maskina smokkene vasket jeg i varmt vann og zalo når jeg tok resten av oppvasken.

Skrevet

Synd at så mange gjør ammedebatter så negative. Synes også det er synd at det blir en slags debatt ut av dette. HI, jeg føler virkelig med deg og forstår godt valget du har tatt. Det er få som kan tenke seg hvordan amming vil oppleves for din del.

Når det gjelder hvordan folk bare kan spørre om slike personlige saker, tror jeg det rett og slett er pga at det har blitt så akseptert og greit å gjøre det. Blir selv overrasket av og til, av hvor frempå noen voksne kan være på forskjellige tema. Jeg hadde nok valgt å ordlegge meg som en over her nevnte, og sagt at det er "pga personlige grunner". Det er jo det. Men jeg forstår om det kan virke litt vanskelig å si også, ettersom mange kanskje vil lure mer på hva denne grunnen er. Derimot tror jeg heller at flere vil respektere det, for så å ikke spørre mer.

Hvis det er mødre som har ammet selv, tror jeg de finner det ganske naturlig å spørre, dessverre. Følte i alle fall det selv, både da jeg gikk gravid og da lille var baby - alt kunne snakkes om og sammenlignes, uansett hvor ubehagelig man følte temaet var. Selv svarte jeg bare vagt eller snakket bort de temaene jeg ikke ville prate om, men jeg forstår godt at det er mye vanskeligere for deg.

Ikke ta deg nær i alle fall! Av de som måtte komme med påstander om hvorvidt du burde amme likevel. Barnet ditt vil få det like bra om det får mme. Ikke minst vil det ha det mye bedre med en lykkelig mamma, som kan gjøre mating til en koselig stund, enn en mamma som ville slitt med forferdelige minner/traumer ved å presse seg selv til å amme.

:)

Skrevet

Jeg visste ikke at det var vanlig å spørre om engang. Kunne ikke falt meg inn å spørre hvorfor noen ikke ammer. Har et flaskebarn og et som ble ammet i 15 mnd selv og jeg har akkurat like tett forhold til begge. Kosen har vi fått. Litt mer slitsomt var det med flasker enn amming, men til gjengjeld kunne andre hjelpe til med mating. Og flaskebarnet er utrolig nok frisk og rask mens barnet som ble ammet er oftere syk. Får jeg valget, blir det amming, men forstår godt at andre velger annerledes.

Anonym poster: 1089f56b8763daf58dc47696d944926d

Skrevet
Et ubegrunnet "jeg vil ikke" er greit nok fra en trassig toåring som ikke riktig vet hvorfor han ikke vil kle på seg, men fra en voksen dame burde man forvente at ting er litt mer begrunnet. Da høres det bedre ut at du sier til helsesøster at du ikke ønsker å amme av personlige årsaker uansett om det skyldes fysiske begrensninger, psykiske årsaker eller hva det nå enn måtte være.

"Jeg vil ikke" høres litt sært ut å si til helsepersonell ihvertfall.

Hvorfor har helsepersonell noe med mine private valg å gjøre? Jeg føler meg ikke forpliktet å opplyse om mer enn jeg vil. Javel, da blir jeg ansett som sær, so what?

Sist jeg var gravid var jeg veldig ambivalent overfor ammingen, og jeg hadde ikke så mye lyst å diskutere rundt dette, spesielt rett etter fødselen med ammepolitiet. Så fikk det skrevet i journalen at det var jeg som ta initiativ i tilfelle jeg ønsker hjelp og at jeg ikke ønsker diskusjoner i en slik sårbar situasjon. Det fungerte fint, etter jeg prøvde det en gang bestemte jeg meg for å se det an og med litt starthjelp gikk amming strålende.

Skrevet

Bare for å ha en klart.Det er absolutt ikk upraktisk å bruke MME.Jeg tilbreder et måltid på under 1 minutt,han bruker 3 minutter på å drikke flasken og kan spise hvorsom helst nårsomhelst.Hvorfor synes dere amme-fanatikere at det erså himla praktisk å gå med brystspreng,sove med bh,unngå betennelse,må amme immendørs,må bruke ammeklær,må gi mat mye oftere og bruke så lang tid på mating om natten?? barn som får MME spiser mere,sover lenger og bedre og ser mye sunnere ut.Amming er ekkelt og ubehagelig.Ja det er viktig de første ukene,da gjorde jeg det også.

Anonym poster: be7c5bdbf59307f8f3bf1c37e9c8bbd8

Skrevet

Bare for å ha en klart.Det er absolutt ikk upraktisk å bruke MME.Jeg tilbreder et måltid på under 1 minutt,han bruker 3 minutter på å drikke flasken og kan spise hvorsom helst nårsomhelst.Hvorfor synes dere amme-fanatikere at det erså himla praktisk å gå med brystspreng,sove med bh,unngå betennelse,må amme immendørs,må bruke ammeklær,må gi mat mye oftere og bruke så lang tid på mating om natten?? barn som får MME spiser mere,sover lenger og bedre og ser mye sunnere ut.Amming er ekkelt og ubehagelig.Ja det er viktig de første ukene,da gjorde jeg det også.

Ekkelt?

Anonym poster: 392b7eceffc8a5798c7ebd7e12c4ccde

Skrevet

Bare for å ha det sagt: jeg har aldri hatt brystspreng (vet ikke hva det er engang), sover ikke med bh, bruker ikke ammeklær annet enn en amme-bh, og det er egentlig ikke nødvendig. Ungen spiser et par ganger om natten men jeg slipper da å stå opp, bare trekke henne inntil meg så sover vi oss begge to gjennom ammingen. Hun bruker 3 minutter på å spise både om dagen og om natten. Har maten med meg ferdig oppvarmet overalt, og som du sier at jeg må "amme innendørs" ser jeg virkelig ikke problemet i.. Man kan godt amme utendørs også bare så du vet det, men kanskje helst ikke i minusgrader, men du må jo uansett varme opp MME om du befinner deg utendørs. Det kan vel bli en utfordring? Du varmer den vel på bålet du ;)

Hvis du kun har ammet i 2 uker skjønner jeg godt at du synes det er ubehagelig, men du har da heller virkelig ingenting du skulle sagt om saken...

Jeg er overhodet ingen ammefanatiker, men er veldig glad for at vi har fått til ammingen så bra som vi har gjort, for i min verden er det det enkleste. MME er sikkert enkelt det og, men den må jo varmes og det synes jeg ikke bestandig er like praktisk. (Ja, jeg bruker MME nå og da) Om man bare oppholder seg hjemme er det selvfølgelig omtrent like enkelt.

Skrevet

saklig! Hadde ikke tenkt å blande meg inn her fordi jeg egentlig er veldig åpen for det meste, også MME uten at man skal måtte forsvare seg av den grunn. Men at MME-barn ser mye sunnere ut? Det er den mest latterlige påstanden jeg har hørt på lenge.
Skrevet

Mi lille tulle på snart 5 mnd har fått mme sia ho var 1 mnd. siden da har ho sove heile natta (7-8 timer) så jeg må ikke stå å varme mme heile natta, koker kun fasker 1 gang om dagen (med Avent flaskekoker) tar meg 6 min :) Hun spier hver 4 time, skal vi være ute lengre enn det så er det ikke noe problem å ta med ei flaske :)

Så det er forskjell på folk og barn..

Skrevet

Jeg tror ikke jeg har opplevd en eneste gang at noen ikke har lurt på hvorfor når de får vite at jeg ikke ammer. (Og det er forøvrig oså veldig snodig syns jeg, at alle så fritt frem spør hvordan det går med ammingen - er ikke det et ganske så personlig spørsmål? Eller er det jeg som er rar?)

"Hvordan går det med ammingen?"

"Jeg ammer ikke"

Og da skjer en av 3 ting.

1. Å Hvorfor det?

2. Å? Lite melk? Ikke næring i melka? (de kommer med en slags forslag til hva som kan være akseptabel grunn)

3. De bare blir stående og vente på at jeg uoppfordret sakl fortelle hvorfor.

Når jeg ikke gjør det, så hopper de etter en stund på alternativ 1 eller 2)

Fordi jeg ikke VIL svarer jeg.

Og burde det ikke være svar nok? Men nei, hvorfor ikke det da? VIL du ikke? Hvorfor ikke?

Hva er det med folk? Hvorfor kan ikke det at jeg ikke vil være god nok grunn?

Var hos hs i dag, og hun ville også vite om jeg ammet, og hvorfor ikke (og det er greit nok, hs har jo noe med det, i alle fall mer med det enn nabokjærringa)

Men hun ville da ikke godta svaret mitt om at jeg ikke ville. "VIL DU IKKE?? HVA??"

Seriøst? Hvorfor har det blitt sånn?

Anonym poster: 8d9de8727fcbe43880a1f338833cfff5

Jeg er enig, jeg blir provosert når folk sier de ikke vil! Du har jo selvfølgelig meget god grunn,men hadde jeg vært deg hadde jeg ordlagt meg noe annerledes.

På min barselgruppe er det ei som ikke vil amme. Hun sa at vi alle burde begynne med flaske. Da jeg sa det ikke var aktuelt så lenge jeg kunne amme fikk jeg til svar : " skal du amme eller skal du sove om natta?"

Jeg tør driste meg til den påstanden at hvis erstatning ikke hadde gjort at babyen sov mer på natta hadde mange færre tydd til den. Nå snakker jeg om de som ikke vil av ymse grunner..

Og de jeg kjenner som synes det er mer lettvint med erstatning mener ikke at flaske er enklere en puppen, men at det er enklere å dra i fra babyen.

Det kan jo være mye man ikke vil her i verden,men jeg mener faktisk at en del av vårt ansvar som foreldre er å ta avgjørelse vi vet er best selv om det ikke alltid er like lett. Man har faktisk bare godt av å ikke alltid sette seg selv først. Det er ikke automatikk i " hvis mor har det bra, har barna det bra"

Men hva så? Det er jo ikke i nærheten av å være slem mot barnet å velge å ikke amme fordi det er komfortabelt? Jeg fatter ikke at det er mulig å "tenke sitt" om at andre, til og med folk man har en fjern relasjon til, velger å ikke amme fordi det for dem er det mest lettvinte. Jada, de har en noe forhøyet forekomst av astma/allergi, men det har barn som vokser opp i byer også. Jeg velger å gi industrilaget grøt for det meste, fordi det er mest komfortabelt for meg. Den grøten er full av malt, som babyen ikke trenger. Hva tenker du om meg?

Jeg tenker at så lenge du ikke har grøt rennende ut av puppene som har perfekt næringsverdi,temperatur og konsistens så blir det feil sammenligningsgrunnlag.

Og jo, jeg synes det er slemt. Fordi JEG ikke gidder får ikke barnet mm..det er slemt synes jeg.

Skrevet

Å en annenting som mme gjør er at bf får den samme gode kontakten med baby under måltid som mor får, mor trenger ikke heletiden være dær med puppene for pappa kan han og :)

Skrevet

Haha, koke flasker hele døgnet og stå oppe halve natta å varme mme. Jeg ammet ikke og hadde det super enkelt, flaske sterilisering tok noen minutter, mme ble lagd per døgn og varmet opp på et par minutter, NULL stress med amming, såre brystvorter, psykisk press om det er næring osv. ELSKET å ikke amme!

Det å påstå at det er SÅÅÅ viktig å amme er gammeldags piss! Barna får i seg det de skal via mme, mye mindre stress for mor og fysisk kos kan du ha uten å stikke puppen i munnen til barnet ditt (æsj).

Ikke minst: trenger mor søv og hvile, PAPPA KAN GI MAT! Hurra for 2012!

Anonym poster: 498ab97eb053390893112fcf43e25e0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...