Anonym bruker Skrevet 8. november 2012 #1 Skrevet 8. november 2012 Jeg tror ikke jeg har opplevd en eneste gang at noen ikke har lurt på hvorfor når de får vite at jeg ikke ammer. (Og det er forøvrig oså veldig snodig syns jeg, at alle så fritt frem spør hvordan det går med ammingen - er ikke det et ganske så personlig spørsmål? Eller er det jeg som er rar?) "Hvordan går det med ammingen?" "Jeg ammer ikke" Og da skjer en av 3 ting. 1. Å Hvorfor det? 2. Å? Lite melk? Ikke næring i melka? (de kommer med en slags forslag til hva som kan være akseptabel grunn) 3. De bare blir stående og vente på at jeg uoppfordret sakl fortelle hvorfor. Når jeg ikke gjør det, så hopper de etter en stund på alternativ 1 eller 2) Fordi jeg ikke VIL svarer jeg. Og burde det ikke være svar nok? Men nei, hvorfor ikke det da? VIL du ikke? Hvorfor ikke? Hva er det med folk? Hvorfor kan ikke det at jeg ikke vil være god nok grunn? Var hos hs i dag, og hun ville også vite om jeg ammet, og hvorfor ikke (og det er greit nok, hs har jo noe med det, i alle fall mer med det enn nabokjærringa) Men hun ville da ikke godta svaret mitt om at jeg ikke ville. "VIL DU IKKE?? HVA??" Seriøst? Hvorfor har det blitt sånn? Anonym poster: 8d9de8727fcbe43880a1f338833cfff5
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 8. november 2012 #2 Skrevet 8. november 2012 Jeg hadde aldri spurt en fremmed eller bare bekjent om hvorfor de ikke ammer, men hadde det vært en god venninne eøler familie medlem hadde jeg spurt. Om en person vil amme eller ikke er opp til den personen selv å avgjøre.
Lille♥mitt Skrevet 8. november 2012 #3 Skrevet 8. november 2012 Nå skal jeg være en av disse teite som lurer på alt mulig. Hvorfor vil du ikke? Altså, helt greit for meg det, men jeg skjønner bare ikke at noen heller vil koke flasker hele døgnet og stå oppe halve natta og varme mme. For ikke å snakke om når dere skal ut av huset og alle problemene det medfører med tanke på mating.. Hvorfor velge den tungvinte løsningen når man kan ta den enkle tenker jeg?
Anonym bruker Skrevet 8. november 2012 #4 Skrevet 8. november 2012 Syns ikke det er så rart å få det spørsmålet av de som har barn selv. De har vært gjennom det og kjenner utfordringene ved det. Ligger jo også under det å lure på om barnet ditt har det bra og vokser og gror tenker jeg... Hvorfor blir du så irritert på å måtte si at du ikke vil da? Er helt greit at noen ikke vil (syns jeg), men ser ikke problemet med å si det om noen spør. Anonym poster: 8faba1d3faeb91506d8fabf3448ea010
Anonym bruker Skrevet 8. november 2012 #5 Skrevet 8. november 2012 Jeg blir irritert fordi jeg ikke forstår hvorfor folk ikke bare kan ta et svar for et svar. Jeg syns ikke andre har noe med det, hadde jeg syns at andre hadde noe med det hadde jeg forklart. Det er det samme i andre situasjoner. Når noen sier til meg at de er sykmeldt, så spør jeg ikke hvorfor.(med mindre de er i nær relasjon til meg) Om de har lyst til å fortelle hvorfor så gjør de det selv. Det er ikke alt som er hyggelig å prate om. Jeg vil ikke amme fordi jeg ble utsatt for incest, og har et anstrengt forhold til at andre skal "holde på" med brystene mine. Jeg vil heller koke og herje med flasker enn å sitte og ha det ekkelt når jeg mater barnet mitt, og å i verste fall forbinde barnet mitt med noe som er kjipt. Og til de jeg har fortalt grunnen, så godtar de det, tilogmed helsesøster. Men poenget er at jeg ser ikke helt grunnen til at man skal måtte forklare slike valg, når man er ganske klar på at man ikke ønsker å utdype. Anonym poster: 8d9de8727fcbe43880a1f338833cfff5
Anonym bruker Skrevet 8. november 2012 #6 Skrevet 8. november 2012 Nå skal jeg være en av disse teite som lurer på alt mulig. Hvorfor vil du ikke? Altså, helt greit for meg det, men jeg skjønner bare ikke at noen heller vil koke flasker hele døgnet og stå oppe halve natta og varme mme. For ikke å snakke om når dere skal ut av huset og alle problemene det medfører med tanke på mating.. Hvorfor velge den tungvinte løsningen når man kan ta den enkle tenker jeg? Jeg blir litt provosert av folk som sier at amming er så enkelt, jeg. Jeg har fullammet begge mine to barn i seks måneder. Komme i gang med amming, såre brystvorter, økedøgn, bli brukt som smokk, alene om mating (også på natten), ha med babyen OVERALT eller være hjemme, ta hensyn til hva jeg kunne spise og drikke, vaske og sterilisere pumpe og flasker (hvis jeg fikk til å pumpe), måtte spise og drikke enorme mengder for å opprettholde produksjonen, følte meg likevel sliten og hadde mye hodepine.. Nei, jeg er ikke så sikker på at det er enklere enn å gi flaske. Anonym poster: e218ae8291b52703740956b23cad587a
marsgutt 2013 Skrevet 8. november 2012 #7 Skrevet 8. november 2012 fordi når du sier Vil ikke, så er ikke det en grunn, og da lurer de selfølgelig.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2012 #8 Skrevet 8. november 2012 jeg lå på føden ett par timer i går for ctg registrering, døra sto på gløtt og jeg overhørte en samtale mellom to jordmødre som snakket skikkelig stygt om ei dame der som ikke ville amme. det er nok ikke god nok grunn for det norske helsevesenet. hvis du ikke kan blir det noe annet, men at en ikke gidder ofre seg litt for å gi barnet sitt mat er nok for mange vanskelig å forstå. Anonym poster: 87d496f09a4a2f3e6ee656fc6d543250
Anonym bruker Skrevet 8. november 2012 #9 Skrevet 8. november 2012 jeg lå på føden ett par timer i går for ctg registrering, døra sto på gløtt og jeg overhørte en samtale mellom to jordmødre som snakket skikkelig stygt om ei dame der som ikke ville amme. det er nok ikke god nok grunn for det norske helsevesenet. hvis du ikke kan blir det noe annet, men at en ikke gidder ofre seg litt for å gi barnet sitt mat er nok for mange vanskelig å forstå. Anonym poster: 87d496f09a4a2f3e6ee656fc6d543250 Ganske pyton det du forteller der. At det skal være sånn i 2012 Anonym poster: 8d9de8727fcbe43880a1f338833cfff5
2blå1rosa Skrevet 8. november 2012 #10 Skrevet 8. november 2012 Jeg skjønner henne godt. Jeg plagdes med amminga med nr 2 og sluttet etter 3 uker. Jeg synes det er lettere med flasker, da jeg hadde min egen metode som innebar at det gikk like fort og tilberede flasker som å pakkefrem og ordne babyen klar til amming. Men nå kokte ikke jeg flaskene, jeg vasket de grundig i salovann og skylde de i kaldvann. Ungen har ikke noe varige meen av det..
Anonym bruker Skrevet 8. november 2012 #11 Skrevet 8. november 2012 Det virker ikke som om du er 100% sikker på avgjørelsen din siden du irriterer deg over det. Er det så rart at folk lurer på hvorfor man ikke VIL gi barnet sitt det beste? En ting når man ikke får til, men jeg har også litt vanskelig å forstå folk som ikke vil. Jeg skjønner henne godt. Jeg plagdes med amminga med nr 2 og sluttet etter 3 uker. Jeg synes det er lettere med flasker, da jeg hadde min egen metode som innebar at det gikk like fort og tilberede flasker som å pakkefrem og ordne babyen klar til amming. Men nå kokte ikke jeg flaskene, jeg vasket de grundig i salovann og skylde de i kaldvann. Ungen har ikke noe varige meen av det.. Da var det heldig at ungen ikke ble syk. Anonym poster: 4da121d858150ae6aafa960aab4a541d
2blå1rosa Skrevet 9. november 2012 #12 Skrevet 9. november 2012 Ja, sikkert kjempeheldig.. Lurer på hygienen før i tiden da. Rart vi har mødre/fedre i livet..
Anonym bruker Skrevet 9. november 2012 #13 Skrevet 9. november 2012 Ja, sikkert kjempeheldig.. Lurer på hygienen før i tiden da. Rart vi har mødre/fedre i livet.. Å bruke det som et argument bare fordi barnet ditt ikke ble syk holder ikke mål. Dødligheten har sunket betraktlig sammenlignet med tidligere generasjoner, mye takket være all den informasjonen vi har tilgang på i dag. Ja, flertallet vokste opp, men alle var ikke så heldige. Et eksempel kan være spedbarnsdødlighet som har sunket med 90% etter at det ble anbefalt å legge de på rygg i steden for mage. Håper at din spire som er på vei kan få kokte flasker dersom du velger/ikke kan amme. Det er grunn til at det er anbefalt å koke flaskene frem til en viss alder. Du trenger ikke leke med ditt barns helse bare fordi det gikk bra første gang du gjorde det. Anonym poster: 4da121d858150ae6aafa960aab4a541d
B-e-a Skrevet 9. november 2012 #14 Skrevet 9. november 2012 Med min første så hadde jeg planer om å amme, men det plagde meg veldig og jeg ble veldig stresset av at mennesker rundt meg plutseli så på puppene mine som om di var likestillt med hendene mine feks.. de gangene det ikke var mulig å trekke seg tilbake på et rom for å amme i fred, prøvde jeg å skjule så mye hud som mulig med feks et pledd. men mennesker som feks min svigermor kunne komme å stille seg bak meg å kommentere alt fra sugeteknikken til barnet og størrelsen på brystvorten med en annledning tok hun tak i brystet mitt for å "vise hvordan det skal gjøres".. ble så stresset av dette, noe sønnen min må ha merket.. så slet veldig med det.. med nummer to bestemte jeg meg for å prøve, men sette mine egne grenser for hva jeg syntes var greit. I en konfirmasjon der jeg gikk hele dagen i bunad sammen med bf sin familie pumpet jeg på flaske for å slippe å sitte åpenlyst med puppene ute.. etter det ville hun ikke ta puppen, så etter mange dager med slit sluttet jeg med det og ga flaske. Mine issues med kropp var ikke like alvorlige som hos HI, men jeg forstår det iallefall veldig godt hvorfor noen rett og slett ikke VIL!
2blå1rosa Skrevet 9. november 2012 #15 Skrevet 9. november 2012 og hvorfor er det viktig å koke flaskene?
Anonym bruker Skrevet 9. november 2012 #16 Skrevet 9. november 2012 og hvorfor er det viktig å koke flaskene? Har du hatt flaskebarn uten å sette deg ordentlig inn i hva det innebærer? Du kan bare google det, men i utgangspunktet er det pga melkebakteriene og bakterier fra varmtvannstanken. Disse bakteriene kan føre til sykdom hos barnet. Det KAN føre til sykdom, må ikke. Men hvorfor ta sjansen når vi er mer opplyste enn som så? Anonym poster: 4da121d858150ae6aafa960aab4a541d
<3 2G <3 Skrevet 9. november 2012 #17 Skrevet 9. november 2012 Si noe annet enn at du ikke vil da. Så slipper du forklare. Si at du ikke fikk melk feks. Skjønner der er teit å lyve men noen ganger må det da være greit å slippe å utlevere seg helt til alle hele tiden?
Anonym bruker Skrevet 9. november 2012 #18 Skrevet 9. november 2012 Når folk spør, svarer du: "av personlige grunner ammer jeg ikke". Da gir nok folk seg litt lettere enn ved: "jeg vil ikke". For mange er det et provoserende svar, og noe de da legger seg opp i, for de tenker kanskje at de kan omvende deg. Ved svar nummer 1 har de fleste forståelse for at det ligger en årsak bak, og at den er personlig, så da lar de det være. Anonym poster: ea5075a397bde1383f83c30c08236fbf
Anonym bruker Skrevet 9. november 2012 #19 Skrevet 9. november 2012 Jeg skjønner henne godt. Jeg plagdes med amminga med nr 2 og sluttet etter 3 uker. Jeg synes det er lettere med flasker, da jeg hadde min egen metode som innebar at det gikk like fort og tilberede flasker som å pakkefrem og ordne babyen klar til amming. Men nå kokte ikke jeg flaskene, jeg vasket de grundig i salovann og skylde de i kaldvann. Ungen har ikke noe varige meen av det.. Uansett metode så tar det mye lengere tid å blande mme på flaske, enn det tar å dra opp genseren og finne frem puppen;-) Men jeg skjønner at for dem som stresser med amminga kan det føles enkelt med flasker likevel, selv om det for meg virker som veldig mye ekstraarbeid. Jeg skjønner HI godt, men dessverre er amming noe som engasjerer mange, så spørsmål kommer man til å få innimellom. Støtter forslaget om å si noe som ikke krever oppfølgingsspørsmål, f eks "jeg fikk ikke ammingen til fordi jeg ikke fikk melk, så vi bruker flaske." Da slipper du mer spørsmål, og trenger ikke utbrodere den egentlige grunnen! Anonym poster: ed91033af3ce0441e623845551d060ab
Isola&Lille+julegave Skrevet 9. november 2012 #20 Skrevet 9. november 2012 Jeg tror ikke jeg har opplevd en eneste gang at noen ikke har lurt på hvorfor når de får vite at jeg ikke ammer. (Og det er forøvrig oså veldig snodig syns jeg, at alle så fritt frem spør hvordan det går med ammingen - er ikke det et ganske så personlig spørsmål? Eller er det jeg som er rar?) "Hvordan går det med ammingen?" "Jeg ammer ikke" Og da skjer en av 3 ting. 1. Å Hvorfor det? 2. Å? Lite melk? Ikke næring i melka? (de kommer med en slags forslag til hva som kan være akseptabel grunn) 3. De bare blir stående og vente på at jeg uoppfordret sakl fortelle hvorfor. Når jeg ikke gjør det, så hopper de etter en stund på alternativ 1 eller 2) Fordi jeg ikke VIL svarer jeg. Og burde det ikke være svar nok? Men nei, hvorfor ikke det da? VIL du ikke? Hvorfor ikke? Hva er det med folk? Hvorfor kan ikke det at jeg ikke vil være god nok grunn? Var hos hs i dag, og hun ville også vite om jeg ammet, og hvorfor ikke (og det er greit nok, hs har jo noe med det, i alle fall mer med det enn nabokjærringa) Men hun ville da ikke godta svaret mitt om at jeg ikke ville. "VIL DU IKKE?? HVA??" Seriøst? Hvorfor har det blitt sånn? Anonym poster: 8d9de8727fcbe43880a1f338833cfff5 Hvorfor?? Sikkert fordi det er ganske uforståelig hvordan er mor kan sette sitt eget behov forran barnets, ennå man vet hvor viktig det er å amme.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2012 #21 Skrevet 9. november 2012 Jeg tror ikke jeg har opplevd en eneste gang at noen ikke har lurt på hvorfor når de får vite at jeg ikke ammer. (Og det er forøvrig oså veldig snodig syns jeg, at alle så fritt frem spør hvordan det går med ammingen - er ikke det et ganske så personlig spørsmål? Eller er det jeg som er rar?) "Hvordan går det med ammingen?" "Jeg ammer ikke" Og da skjer en av 3 ting. 1. Å Hvorfor det? 2. Å? Lite melk? Ikke næring i melka? (de kommer med en slags forslag til hva som kan være akseptabel grunn) 3. De bare blir stående og vente på at jeg uoppfordret sakl fortelle hvorfor. Når jeg ikke gjør det, så hopper de etter en stund på alternativ 1 eller 2) Fordi jeg ikke VIL svarer jeg. Og burde det ikke være svar nok? Men nei, hvorfor ikke det da? VIL du ikke? Hvorfor ikke? Hva er det med folk? Hvorfor kan ikke det at jeg ikke vil være god nok grunn? Var hos hs i dag, og hun ville også vite om jeg ammet, og hvorfor ikke (og det er greit nok, hs har jo noe med det, i alle fall mer med det enn nabokjærringa) Men hun ville da ikke godta svaret mitt om at jeg ikke ville. "VIL DU IKKE?? HVA??" Seriøst? Hvorfor har det blitt sånn? Anonym poster: 8d9de8727fcbe43880a1f338833cfff5 Hvorfor?? Sikkert fordi det er ganske uforståelig hvordan er mor kan sette sitt eget behov forran barnets, ennå man vet hvor viktig det er å amme. Jeg er enig, jeg blir provosert når folk sier de ikke vil! Du har jo selvfølgelig meget god grunn,men hadde jeg vært deg hadde jeg ordlagt meg noe annerledes. På min barselgruppe er det ei som ikke vil amme. Hun sa at vi alle burde begynne med flaske. Da jeg sa det ikke var aktuelt så lenge jeg kunne amme fikk jeg til svar : " skal du amme eller skal du sove om natta?" Jeg tør driste meg til den påstanden at hvis erstatning ikke hadde gjort at babyen sov mer på natta hadde mange færre tydd til den. Nå snakker jeg om de som ikke vil av ymse grunner.. Og de jeg kjenner som synes det er mer lettvint med erstatning mener ikke at flaske er enklere en puppen, men at det er enklere å dra i fra babyen. Det kan jo være mye man ikke vil her i verden,men jeg mener faktisk at en del av vårt ansvar som foreldre er å ta avgjørelse vi vet er best selv om det ikke alltid er like lett. Man har faktisk bare godt av å ikke alltid sette seg selv først. Det er ikke automatikk i " hvis mor har det bra, har barna det bra" Anonym poster: 44fab042a3837fbcd93c2cd30253538d
Gjest Mentha Skrevet 9. november 2012 #22 Skrevet 9. november 2012 Du begynner jo med A når du sier at du ikke vil, og da er det naturlig for mange å spørre hvorfor ikke. Når noen spør, så sier du at det er en personlig ting, og at du ikke har lyst til å snakke om det, evt at det er noe de ikke har noe med. Da får du ingen flere spørsmål, og slipper å føle at du må forsvare og stå til rette for de valgene du har tatt.
Gjest Mentha Skrevet 9. november 2012 #23 Skrevet 9. november 2012 Jeg skjønner henne godt. Jeg plagdes med amminga med nr 2 og sluttet etter 3 uker. Jeg synes det er lettere med flasker, da jeg hadde min egen metode som innebar at det gikk like fort og tilberede flasker som å pakkefrem og ordne babyen klar til amming. Men nå kokte ikke jeg flaskene, jeg vasket de grundig i salovann og skylde de i kaldvann. Ungen har ikke noe varige meen av det.. LItt av poenget med at flaskene skal kokes er at det er bakterier i kaldtvannet som kan gjøre babyen syk, ettersom den har uutviklet immunforsvar. Disse bakteriene dør ikke om du bare setter flaskene opp i skapet etter du har skylt de. Det er ikke uten grunn at det er så mye fuss rundt dette å koke både drikkevann og flasker til babyen de første seks månedene.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2012 #24 Skrevet 9. november 2012 Jeg kan spørre en god venninne hvordan ammingen går men alle andre holder jeg meg langt unna dersom de ikke vil snakke om det selv. Man velger hva man vil for barna. Har selv kavet med første barnet og amming men fikk det til med en kombinasjon av først og fremst morsmelk + noe mme. Hadde ikke det fantes hadde vi gått på veggene... Det eneste jeg synes er rart er de som aldri prøver en gang og bare gir flaske med en gang. De som har prøvd og ikke kan/får det til er noe helt annet føler jeg.. Anonym poster: 4dab44db9298a3447ed3ba74d93ea741
Anonym bruker Skrevet 9. november 2012 #25 Skrevet 9. november 2012 og hvorfor er det viktig å koke flaskene? http://www.mamma.no/flaskeposten/hygiene-og-rengjøring LES OG LÆR! Det trenger du tydeligvis...Man gambler bare ikke med en liten babys liv pga latskap. Til HI Jeg ammer, men blir selv provosert over det spørsmålet. Greia er vel som nevnt over at man ikke skjønner hvorfor mammaen ikke gir babyen den beste ernæringen som er tilgjengelig. At hvermansen legger seg oppi det er jo egentlig litt frekt. Skjønner at hs spør, men ikke naboen eller tilfeldig forbipasserende... Anonym poster: 1a96556335aea1253d79f74a25e7572a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå