Gå til innhold

Bv skal komme på middagbesøk..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnehagen har sendt bekymringsmelding. Nå har det blitt undersøkelsessak, selv om jeg mener at vi håndterer utfordingene våre fint på egenhånd. To saksbehandlere kommer hjem til oss på torsdag i middagstid. De sa at de gjerne vil observere oss i middagssituasjon. Treåringen min er vanskelig i forbindelse med middag. Han sier han ikke liker, og vil ikke sitte ved bordet, vil ikke smake på maten og er generelt vanskelig... Bortsett fra når vi har pizza.. Da sitter han fint, prater og ler, og spiser! Så... hva ville dere gjort? Servert grandis og risikert at saksbehandlerne har noe å anmerke i forhold til ernæring, eller servert noe sunt og risikert at det blir et leven med gutten?...

Hvor nøye er bv med ernæring? Det hjelper vel ikke akkurat å si at jeg pleier å servere sunnere mat heller da, siden jeg jo vet de kommer, så de skjønner jo at det enten er med overlegg, eller er pga sløvhet, evt at vi alltid spiser grandis...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om gutten er vanskelig med tanke på middag så ville jeg servert vanlig middag (altså ikke Grandiosa) slik at bv får et reellt innblikk og kan hjelpe dere med veiledning, råd og tips.

Gjest Vicky Pollard
Skrevet (endret)

Hei :-) men hva går bekymringen på da? Må nesten vite det før jeg kan svare :-) ps. Pizza kan du lage fra bunnen av, med fullkorns- hvetemel, dolmio-saus, karbonadedeig, tomat, paprika sopp etc. Og lettost. Da er det rimelug sunt. Ps. Skulle tro det er ungen min du beskriver, og han elsker KUN pizza og er vanskelig ellers, skal kun ha stående buffet. Skulle mene bv skulle hatt seg en tur hit i samme slengen ;)

Husk at bv vil hjelpe dere :-)

Endret av Vicky Pollard
Skrevet

men, jeg ønsker ikke veiledning fra bv... Dersom vi føler vi trenger det vil jeg heller be fastlegen henvise oss til BUP. Enn så lenge ønsker jeg å roe situasjonen og ikke lage noe stort nummer ut av det.. Han er en glad gutt, som får i seg mye forskjellig brødmat, men spiser altså ikke middag... Han ligger fint innenfor normalen i vekt og høyde osv, og er aldri slapp o.l.,så jeg vil ikke lage en stor greie ut av at han ikke spiser middag. Han er bare 3 år tross alt, og jeg tenker at hvis vi maser for mye rundt dette, vil han kunne utvikle en spiseforstyrrelse. Jeg ønsker ikke at bv skal blande seg i dette.

HI

Skrevet

Hvordan i alle dager vet bhg at gutten din er vanskelig i forbindelse med middag?

Skrevet

Jeg hadde vært ærlig og sagt at middagssituasjonen er ofte en prøvelse - og at baret ikke liker så mye.

Jeg hadde ikke servert grandiosa, men noe annet barnevennlig, som også er litt sunt.

Hjemmelaget fiskegrateng, fiskekaker, fiskeboller i hvit saus.. noe i den sjangeren.

Skrevet

Og hvis han er "normal" på alle andre områder - meldes det da til barnevernet?! Seriøst? :-O

Skrevet

Men hva går bekymringen i?

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

men, jeg ønsker ikke veiledning fra bv... Dersom vi føler vi trenger det vil jeg heller be fastlegen henvise oss til BUP. Enn så lenge ønsker jeg å roe situasjonen og ikke lage noe stort nummer ut av det.. Han er en glad gutt, som får i seg mye forskjellig brødmat, men spiser altså ikke middag... Han ligger fint innenfor normalen i vekt og høyde osv, og er aldri slapp o.l.,så jeg vil ikke lage en stor greie ut av at han ikke spiser middag. Han er bare 3 år tross alt, og jeg tenker at hvis vi maser for mye rundt dette, vil han kunne utvikle en spiseforstyrrelse. Jeg ønsker ikke at bv skal blande seg i dette.

HI

Jeg har vanskelig for å tro at de starter undersøkelse kun å dette gr laget. Da skulle de som sagt vært her også...

Skrevet

Liker han hjemmelaget pizza? Da kan du få proppet i noe ennå sunnere i ;)

Vist han slår seg vrang med middagsbordet på det besøket. Så hvis deg hvertfall oppmuntrende ovenfor barnet om hvor bra maten er, få muskler og hvor sunt og godt..blablabla.... En kan jo ikke tvinges til å spise...må gjerne sitte der med bordet. Jeg har ihvertfall fått min til å pusse tenne sine å fortelle om tenne...kan.av.og til slå seg vrang ved.tannpuss, men det gikk heldigvis over med masse oppmuntring :)

Skrevet

Hvordan i alle dager vet bhg at gutten din er vanskelig i forbindelse med middag?

Beklager, det kom ikke klart frem i hovedinnlegget. Bekymringen gjelder guttens atferd i forbindelse med middagsspising. De har varmmat (middag) i bhg to dager i uken, og han spiser ikke der heller..

HI

Skrevet

HI

Jeg skjønner det og jeg skjønner at middagsspisingen ikke er årsaken til at de kommer, men kanskje de har noen tips likevel ang. dette med middag og uroligheter rundt bordet.

Jeg ville uansett valgt å gi dem et reellt innblikk i familielivet enn å vise frem Grandiosa kun for at ungene skal sitte stille. Også bv vet at mange unger fra gode hjem trøbler litt ved matbordet.

Skrevet

Det er ikke bra og være kristisk til barnevernet heller, det kan gå utover dere igjen, vær heller hyggelig og ikke vis at du er skepisk,for de tar ikke gutten pga dette.

Skrevet

Beklager, det kom ikke klart frem i hovedinnlegget. Bekymringen gjelder guttens atferd i forbindelse med middagsspising. De har varmmat (middag) i bhg to dager i uken, og han spiser ikke der heller..

HI

#2 og #12 her igjen:

Da burde du iallfall ikke servere Grandiosa om det er middagsspisingen som er problemet.

Skrevet

HI

Da vil jeg tro du gjør lurest i å servere vanlig sunn mat fremfor å forsøke å dekke over problemet. I utgangspunktet er bv ute etter å finne ut hva problemet er og om dere evt. trenger hjelp med det, men hvis de finner ut at du prøver å hindre dem i å finne ut av dette, så blir de gjerne ikke så blide...

Skrevet

De fleste unger ville vel bli urolige også videre i en matsituasjon hvis det plutselig skulle sitte helt fremmede mennesker og se på de.

Og det er heller ikke helt uvanlig at en 3 åring ikke vil spise det han får servert og er litt vanskelig ved matbordet.

Uten at dette sier man er dårlig foreldre.

Jeg ville servert vanlig mat, ikke supersunt nå skal vi vise hvor flinke vi er til bv mat, men ei heller pizza for å få han til å sitte stille og spise.

Det er mer hvordan du handterer barnets oppførsel en hvordan det oppfører seg de er ute etter å se.

Vær ærlig fra starten si at 3 åringen ikke er glad i middag og derfor kan være en utfordring ved middagsbordet. Og at han ikke er så glad i akkurat denne middagen men vi syntes det er viktig at han får servert forskjellig mat og ikke bare favorittmaten sin hver dag.

Jeg har selv hatt et barn som har vært svært krevende (og noen ganger fortsatt er) ved måltider, og har mer en en gang måtte forklare hvorfor jeg gjør ting slik jeg velger å gjøre det. Som at jeg overså at hun spiste med fingrene isteden for gaffel når ho var 3-4 år, da det var viktigere at hun fikk i seg mat en hvordan hun spiste den.

Barnevernet er mer ute etter å se samhandlinger med barna, og hvordan dere reagerer og takler det som oppstår. De forventer ikke englebarn som sitter på rekke og rad og oppfører seg perfekt.

Skrevet

HI

Jeg har vanskelig for å tro at de starter undersøkelse kun å dette gr laget. Da skulle de som sagt vært her også...

Ja, kan hende de startet undersøkelse fordi de synes vi foreldre var helt på jordet i første samtale da... Ikke vet jeg.. Men, jeg leste ihvertfall bekymringsmeldingen fra barnehagen, og den omhandlet kun middagssituasjon. Barnehagen mente at gutten virker redd for varm mat og at han lett tar til tårene bare han ser varm mat... Og, sånn er han hjemme også.. Så, det er jo en utfordring, men jeg har tenkt som så at alle har noe med barna sine, og at dette er noe vi med tid kan klare å løse.. Jeg vil bare ikke begynne å gjøre noe stort nummer ut av det som sagt, og øønsker ikke veiledning fra bv.

HI

Gjest Vicky Pollard
Skrevet (endret)

Ja, men hva står det i meldingen??

Ok, leste det. Men er ikke dere sugen på å få hjelp da? Tenk på hva som kan gagne ungen og ikke dere! Bv har masse makt, i positiv forstand. De kjenner feks godt de i bup og ppt, samt har mye kunnskap om ulike tiltak som kan hjelpe ungen deres dersom det er behov for det.

Bv har tilgang til mange kanaler og kan hjelpe BARNET deres OM det trengs.

Endret av Vicky Pollard
Skrevet

Jeg har vanskelig for å tro at barnevernet kommer kun fordi gutten deres er kresen. Det henger jo ikke på greip. Da skulle barnevernet vært her for lenge siden med kresen 5 åring og enda mer kresen 1 1/2 åring.

Skrevet

Server vanlig middag så de får sett situasjonen slik den virkelig er, bare da kan de gi dere den hjelpen dere trenger. Det er til barnets beste, husk det!

Skrevet

Jeg hadde ikke servert grandiosa til middag uansett, det er ikke mat! Finnes nesten ikke næringsstoffer, det er bare mengder av tomme kalorier. Det tar seg ikke bra ut dersom dere mener grandiosa er en akseptabel middag å servere... Da får heller gutten klare seg med brødskiver til han syns middag er greit igjen. Har du og barnefar virkelig prøvd å være kreativ med middagene for at han skal få et positivt forhold til det? Grove hamburgerbrød, masse salat og burgere som dere lager av karbonadedeig? Eller grønnsakslasagne med hjemmelagde rundstykker? Skjønner om dere ikke har overskudd til veldig tidkrevende middager i uka dersom begge jobber 100 % men i helgene bør dere virkelig legge dere i selen.

Syns uansett at dere skal være ærlige og samarbeidsvillige med BV, saken blir bare tusen ganger verre om dere forsøker å skjule problemene deres. BV vil faktisk bare deres beste, så vær åpen om evt problemer. Et åpent samarbeid vil gagne dere mye mer enn å være uærlige og motvillige.

Skrevet

Ja, men hva står det i meldingen??

Det stod blant annet at de opplever at gutten nærmest endrer personlighet når han ser varm mat, og fremstår som svært redd. De betegner hans forhold til varm mat som mulig traumatisk eller noe sånt... Det står også at bhg anser at familien (vi) kan ha nytte av veiledning i forhold til å hjelpe gutten gjennom dette. Videre står det at bhg har tatt opp forholdet med foreldrene, men at de opplevde at det ikke ble tatt på alvor... og, ja.. de har nevnt det,, og vi har diskutert det men som sagt har vi nok ulike meninger.. Jeg mener at dette ikke er noe å lage en stor sak ut av, mens barnehagen synes det hele er ille..

Skrevet

Vist dette er den eneste grunnen de er beskymret over...Så får ta seg en kikk i de fleste hjem. Er i grunn en bagatell syns jeg. Fins jo.godt voksne mennesker som hverken liker fisk eller gullerøtter... Jeg selv liker bedre kald mat enn varm. Noen er slik også.

Men selvfølgelig skal en jo prøve å oppmuntre noen til å prøve å spise, men jeg syns ikke en skal tvinges på noe sånt. Jeg ville slippet f.eks å måtte spise ananas...for det hater jeg virkelig (unnskyld, sterkt utrykk men sant) !

Skrevet

Kanskje en ide å finne ut om det har skjedd noe rundt et varmt måltid? I hvertfall hvorfor han er redd varmmat?

Det er jo normalt å være litt krevnde rundt måltide, men ikke å være redd for maten.

Skrevet

Barnevernet er jo ikke opptatt av om ungen spiser eller ikke. Det er helt vanlig at 3-åringer får "diller" eller setter seg på tverke. Det interessante er hvordan dere møter ungen. å severe Grandiosa da, er som å synliggjøre at det kun funker når dere serverer det ungen vil ha. Altså at dere ikke håndterer ham.

Jeg ville nok blitt bekymret av en så unyansert påstand om at dere ikke trenger hjelp og at barnevernet ikke kan hjelpe dere. Noen som kan noe om barn har meldt bekymring (og det sitter langt inne hos de fleste barnehager) og da er det vel lurt å først høre hva andre tenker og så gjøre seg opp en mening? Jeg antar at dere ikke har andre barn, så det kan vel hende at dere gjør ting litt klønete og at dere er med på å gjøre middagsproblemet større enn det trenger å være?

Men slapp av - det er neppe snakk om noen omsorgsovertakelse på dette grunnlaget. Sannsynligvis blir dere tilbudt et frivillig barnevernstiltak uansett. Men som sagt - vent og hør hva de tenker og hva de tilbyr før du avviser det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...