Gå til innhold

Halvt glass rødvin, 32 uker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror ikke ho er avhengig av noe som helst.... men tross i at ho provoserte mange med innlegget sitt, er det jo faktisk mange som ER avhengig av noe, og IKKE klarer å slutte selv om de er gravid.

Er jo fortsatt en vesentlig forskjell på de med avhengihet og de som drikker fordi de synes de fortjener et glass akurat når det passer dem. De med avhengihet trenger hjelp med å holde seg på matta, mens HI derimot, drikker for egendel akurat nå, men kunne fint holdt seg unna til etter fødsel

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gud jeg er glad jeg er voksen nok til ta et selvstendig valg, selvsagt lest alle disse rapportene for og imot. Skulle tro jeg skrev ei flaske vin på reaksjonen deres. Eneste grunn jeg skrev siden februar var pga poenget med at jeg har ikke drukket en dråpe ellers i svangerskapet. Egentlig håpet jeg få litt mer liv i babyen, og det ble jammen det, vært rolig idag. Kan også meddele at jeg drakk i sniletempo kombinert med brus over 2 timer :) Ja har testet alkoholfri vin, men den smaker jo bæsj! det er ikke virkningen jeg er ute etter, men smaken, kom gjerne med en anbefaling av alkoholfri rødvin!!!!

Hi ho

Sier meg enig med resten av hylekoret i at det er egoistisk og å ta en unødvendig risiko å drikke alkohol i svangerskapet, men det jeg _egentlig_ skulle si er at "100% blåbær" http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/alkoholfr-usukker/sverige/saxhyttegubbens-blabar-100-/sku-1074902 smaker fantastisk godt og gir den rette feelingen - OG det er sunt! Ble også servert som alkoholfritt alternativ i det svenske kronprinsessebryllupet :)

Skrevet

Slapp av. Ingen skade skjedd.

Skrevet

Hehe, du må bare skrive sånt her og da :)

Da blir du dømt!

Jeg har helt hekta på sånne smaker nå på slutten. Klarer ikke styre unna en halv cm i bunn av glass, sitter hele kvelden med den og sniffer og super :D

Godt det snart er over ;)

Skrevet

Selvfølgelig går det helt fint. Det som er problemet, er å legge det ut her...;)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Det er en ting jeg ikke skjønner...de fleste holder seg til mattilsynets liste over forbudte matvarer, og ligger unna både spekemat og bløte oster uten problem i ni måneder. Selv om man savner det. Men vin, det er bare så overnaturlig godt det da, at man bare MÅ drikke litt, for smakens skyld...? Synes det argumentet ble bare enda teitere...

Skrevet

Herregud så barnslige mange er her! Jeg blir helt sjokkert, av måten dere svarer på! Barnslige og frekke! Dere sjokkerer meg mer enn at noen har tatt seg et halvt glass vin. Har fått høre av flere leger, jordmødre og helsesøstre at du fint kan ta et lite glass vin eller en til to røyk en sjelden gang. mange av dere er virkelig fæle med hverandre, fyvære..

Skrevet

Det er en ting jeg ikke skjønner...de fleste holder seg til mattilsynets liste over forbudte matvarer, og ligger unna både spekemat og bløte oster uten problem i ni måneder. Selv om man savner det. Men vin, det er bare så overnaturlig godt det da, at man bare Må drikke litt, for smakens skyld...? Synes det argumentet ble bare enda teitere...

Deter en vesentlig forskjell.

Når det gjelder vin er det mengden som avgjør om det er skadlig. Hvor mye som skal til er usikkert, men det er gjort i hvertfall en undersøkelse i Danmark som viser at det skal i en del mer enn et halvt glass en gang til for å gjøre skade.

Når det gjelder oster ol er det annerledes. Det er sjelden man blir smittet med noe, selv om man spiser kilovis, men du kan bli smittet av bare en ørliten mengde om du har uflaks. Det er mer som et lotteri. En bit kan gi like stor skade som en kilo.

Skrevet

Hi, spiser du mykoster? Spekeskinke? Gravet laks? Ikke? I tilfelle, hvorfor ikke? Det er jo også godt og mange har dilla på det. Samtidig som det ikke er sikkert at det skader fosteret heller, kun hvis man er så uheldig og treffer på et produkt med bakterier som skader fosteret.

Jeg har holdt meg uten alkohol i 7 år. Ikke fordi jeg hadde alkoholproblem tidligere, er kristen eller noe sånt, men fordi jeg ikke ser vitsen med det. Mye annet som smaker godt, og bedre, enn vin og øl. Hvis man Mååå ha et glass vin når man er gravid og har "holdt seg så lenge, uffa meg!" så har man et alkoholproblem mener jeg... å holde seg fra vin og øl i svangerskapet burde ikke være mer vanskelig enn å holde seg unna mykoster, spekeskinke og lignende. Dust.

Skrevet

Herregud så barnslige mange er her! Jeg blir helt sjokkert, av måten dere svarer på! Barnslige og frekke! Dere sjokkerer meg mer enn at noen har tatt seg et halvt glass vin. Har fått høre av flere leger, jordmødre og helsesøstre at du fint kan ta et lite glass vin eller en til to røyk en sjelden gang. mange av dere er virkelig fæle med hverandre, fyvære..

Ok, jeg har også hørt om leger som anbefaler gravide å IKKE slutte å røyke, siden stresset ved å slutte er mer skadelig for fosteret enn nikotin... Vel, jeg burde kanskje flytte hjemmefra og si opp jobben min, siden det er så mye stress både på jobb og hjemmebane for tiden? Hvis det er så farlig mener jeg?

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Det er en ting jeg ikke skjønner...de fleste holder seg til mattilsynets liste over forbudte matvarer, og ligger unna både spekemat og bløte oster uten problem i ni måneder. Selv om man savner det. Men vin, det er bare så overnaturlig godt det da, at man bare Må drikke litt, for smakens skyld...? Synes det argumentet ble bare enda teitere...

Deter en vesentlig forskjell.

Når det gjelder vin er det mengden som avgjør om det er skadlig. Hvor mye som skal til er usikkert, men det er gjort i hvertfall en undersøkelse i Danmark som viser at det skal i en del mer enn et halvt glass en gang til for å gjøre skade.

Når det gjelder oster ol er det annerledes. Det er sjelden man blir smittet med noe, selv om man spiser kilovis, men du kan bli smittet av bare en ørliten mengde om du har uflaks. Det er mer som et lotteri. En bit kan gi like stor skade som en kilo.

Poenget mitt var at det er latterlig å si at vin smaker så godt art man bare må unne seg litt, når man ellers fint klarer å sette babyen først ellers når det gjelder hva man putter i munnen...

Skrevet

Skrevet

Jeg tenker at man har problemer av et eller annet slag om man ikke greier å holde seg unna alkohol i så lite som 9 mnd av livet.

Shoot me.

Skrevet

Heller slem med dem som røyker og drikker i svangerskapet enn med et uskyldig foster.

Skrevet

Jeg har en venninne som fikk en baby født med underutviklede nyrer og leverproblemer. Dette visste man ikke før ungen var ute.

Hadde hun drukket så mye som en dråpe alkohol, hadde ungen vært død.

Dette er ting man aldri kan vite på forhånd. Helt utrolig at noen er villig til å ta en slik sjanse med sitt eget barns liv!

Skrevet

Jeg er for å være avholds under graviditet, men syns mange av dere overdriver noe veldig. Grunnen til at det er nulltolranse i Norge er fordi det finnes de som ikke vil greie å holde seg til 1/2 glass, de må ha 2 eller 3 hvis de først har begynt. Man fremmer nulltoleranse for å gjøre det betydlig enklere for dem som kan ha et problem med dette. Hvis man ufarligjør drikking under svangerskapet kan det bli lettre for dem som har problem med å holde seg unna, å forsvare at dem drikker med å si jeg tok bare et 1/2 glass, fast sannheten kanskje er 2-3.

Nyere forsking ( spesielt fra Danmark) Har vist at man ikke vet hvor store mengder som skal til før det blir skadelig for foster. men man VET derimot at 1/2-1 glass vin i uken feks IKKE er farlig eller skadelig. Dette er ikke vært ukjent fra før heller, bare at man har lagt seg på en nulltoleranslinje i Norge, og det syns jeg er helt ok og riktig. Det betyr ikke at jeg har behov for å hogge hodet av noen som smaker litt edle dråper en sjelden gang.

Skrevet

Jeg er for å være avholds under graviditet, men syns mange av dere overdriver noe veldig. Grunnen til at det er nulltolranse i Norge er fordi det finnes de som ikke vil greie å holde seg til 1/2 glass, de må ha 2 eller 3 hvis de først har begynt. Man fremmer nulltoleranse for å gjøre det betydlig enklere for dem som kan ha et problem med dette. Hvis man ufarligjør drikking under svangerskapet kan det bli lettre for dem som har problem med å holde seg unna, å forsvare at dem drikker med å si jeg tok bare et 1/2 glass, fast sannheten kanskje er 2-3.

Nyere forsking ( spesielt fra Danmark) Har vist at man ikke vet hvor store mengder som skal til før det blir skadelig for foster. men man VET derimot at 1/2-1 glass vin i uken feks IKKE er farlig eller skadelig. Dette er ikke vært ukjent fra før heller, bare at man har lagt seg på en nulltoleranslinje i Norge, og det syns jeg er helt ok og riktig. Det betyr ikke at jeg har behov for å hogge hodet av noen som smaker litt edle dråper en sjelden gang.

Se innlegget til nr 64. Der ser du en grunn til å holde seg helt borte fra dette, og hvorfor det fint kan være skadelig med bare et halvt glass vin. Fatter ikke at noen er villig til å ta den sjansen en gang, for hva da? Ren egoisme, kalles det.

Skrevet

For dere har sikkert aldri vært egoistisk før? Dere setter alle andre fremfor dere selv. Dere vet vel også bedre enn leger, jordmødre og helsesøstre?:) tror nok ikke hun er ute etter å skade barnet sitt. Regner med alle her inne ikke er så perfekte som dere skal ha det til:-)

Skrevet

Se innlegget til nr 64. Der ser du en grunn til å holde seg helt borte fra dette, og hvorfor det fint kan være skadelig med bare et halvt glass vin. Fatter ikke at noen er villig til å ta den sjansen en gang, for hva da? Ren egoisme, kalles det.

Mener du ikke # 65?

Vel nå har jeg bare ordet til en anonym som påstår at alkohol ville tatt livet av barnet. En ting jeg lurer på. Hvorfor var alkohol et naturlig disskusjonstema i den situasjonen?? Eller handler det kanskje kun om en antaglese??

Som du ser er jeg FOR nulltoleranse, men jeg er ikke fanatisk og har ikke behov for å gå i strupen til de som lener seg til annen seriøs forsking heller. Jeg personlig trur ikke det er farlig med 1/2 glass vin en sjelden gang i graviditeten. Det betyr IKKE at jeg synes man trenger å drikke det når man er gravidOg selv har jeg holdt meg unna i alle mine svangerskap. Av den enkle grunn at jeg synes man bør fremme så god helse som mulig i den perioden.

Skrevet

Enig med Cat68!

Skrevet

Jeg tror dette er trolling, men personlig så brukte vi såpass lang tid på å bli gravid og var så redd for at det ikke skulle gå bra, at jeg hadde iallefall ikke tatt sjansen på å drikke alkohol. Jeg blir helt forskrekket over at mødre i 2012 synes det er greit å drikke vin i svangerskapet. Finnes det ikke selvkontroll der ute..?! Er folk så avhengig av vinen sin? Det er snakk om 9 mnd iløpet av et helt liv, skulle vel ikke være så vanskelig å følge anbefalingene....? Det er jo verd det?

Er vel folk som er avhengig av vin, medisin, og narkotika og er gravid i 2012...

Ja det er greit. Men disse tungt avhengige menneskene holder seg ikke fra alkohol fra februar til oktober, for så og ta seg et halvt glass vin! ? -Dersom dette ikke er trolling, så er det ikke annet enn et bevisst, dumt og lite modent valg.

Skrevet

Jeg er veldig glad i rødvin og elsker å kose meg med et glass i helgene.

Men hva er vitsen med å drikke, selv om det er bare et halvt glass, i svangerskapet hvis det kan skade??

Jeg har store problemer med å skjønne hvorfor gravide smaker alkoholholdig drikke.

Ja, jeg savner rødvin i graviditeten. Men i alle dager... Jeg klarer jo å holde meg unna med den motivasjonen at det kan være skadelig.

Skrevet

For dere har sikkert aldri vært egoistisk før? Dere setter alle andre fremfor dere selv. Dere vet vel også bedre enn leger, jordmødre og helsesøstre? :) tror nok ikke hun er ute etter å skade barnet sitt. Regner med alle her inne ikke er så perfekte som dere skal ha det til:-)

Poenget her er at vi setter et ufødt foster, som VI ønsker å sette til verdenen, foran oss selv og hva vi ønsker oss.. Er en vesentlig forskjell på "hvem som helst" og egene barn, i magen eller utenfor.

Skrevet

Bedre å drikke et halvt glass vin av og til når du er gravid enn å ha alkohol i huset når du har tennåringer!

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Bedre å drikke et halvt glass vin av og til når du er gravid enn å ha alkohol i huset når du har tennåringer!

?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...