Cat.68 Skrevet 17. september 2012 #51 Skrevet 17. september 2012 Hvordan går det an å være så uvitende?? Sykelig overvektige mennesker er faktisk en større kostnad for staten pga alle helseproblemer det ofte medfører, en hva en slankeoperasjon koster og som kan føre personen ut i en aktiv og frisk hverdag. Og hvis du trur det er så enkelt som å spise litt mindre trur du virkelig ikke dem hadde gjort det foran å kutte mavesekken til et minimum i en potnsilt farlig operasjon og for siden altid ha et strengt forhold til hva man kan og ikke kan spise for å unngå ekstreme kramper. Det er ikke enkelt å få en slik operasjon heller, det ligger mye i det å bli godkjent, og ernarings fysiolog, lege og psykolog skal sammen avgjøre om du er moden for en slik operasjon eller ikke. Selvsagt vil der finnes de som ikke klarer seg etter en slik operasjon også, men de er heldigvis i mindretall og at dem kan utsette seg for den smerten det er å spise seg stor igjen i begynnelsen er mer en jeg kan fatte , etter å ha sett ei veninne med så store smerter da hun uheldigvis spiste noe den nye magsekken ikke var istand til å fordøye. synes ikke det er mer en rett og rimelig at disse kan få avdrag på skatten ( om det nå stemmer) for nye klær med tank på hvad et må koste å kjøpe klær du stadig vokser ut av pga at du går så mye ned i vekt. Regner med skattefradraget stopper da du er nede i normalvekt.Og når dem først kommet seg ned må du skjønne at all den ovrflødige huden vil kunna gi akkurat slike problemer du nevner som soppdannelser og ikke minst ekstra kilo som fortsatt vil være tunge å dra på. har man nå først kommet seg nd ivekt er dt nok en ganske stor gulerot for å stann der hvis man dessuten jkan få en kropp man føler seg komfortabel i. Og at det bare er disse som får dekket operasjoner er nok bare tull. Jeg klarte å gå ned i vekt 20 kilo på egen hånd og også jeg fikk dekket mageplastikk. Jeg har også fått dekket brystreduksjon faktisk 2 ganger. Første gang som ungdom (15 år) pga en defekt på det ene brystet, pluss at de var veldig store.Dette ble dekket på psykisk grunnlag. Reduksjon nr 2 kom etter jeg var voksen og ferdig med graviditeter og vektnedgang. Da var plutselig brystene mine større en de var da jeg første gangen opererte dem, og denne gangen bl det dekket på fysisk grunnlag, da jeg hadde konstante smerter i rygg og nakke ( har kronisk diagnose, "Bekhtrev"). Vær så snill å PRøV å sette dere inn i hvordan ting faktisk fungerer før dere uttaler dere , dt blir nærmest flaut å se hvor kunnskapsløse noen faktisk er. Du er så merkelig og har så mange merkelige innlegg. Felles for dem alle er at du ALLTID trekker inn egenerfaringer og får tråden til å handle om DEG på en eller annen måte. Maken til narsissist skal man lete lenge etter... Handle om meg?? Jeg har aldrig hatt en slankeoperasjon. Men når noen påstår at vanlige døde ikke kan få dekket operasjoner og jeg sitter som et levende eksempel på det motsatte ja så trekker jeg selvsagt inn mine egne erfaringer i det. Dessuten er det fryktlig dumt å trekke konklusjoner om noe som helst uten å vite noe om det man skriver om.å dra konklusjoner etter å ha hørt noen fortelle om noen, som har hørt noe fra noen annen som selv har hørt det fra noen er bare dumt. Nei, nettopp, du har aldri hatt en slankeoperasjon, likevel får du denne tråden til å handle om deg. Og ved å diskutere med meg nå, så får du også mer oppmerksomhet. Derfor trekker jeg meg unna denne tråden omgående, jeg har for vane å holde meg unna alle tråder du prøver å kuppe... Med andre ord ønsker du at dine utsagn "OM MEG" ska stå umotsagt, jeg skal ikke få svare på det uten at du truer med å trekke deg ut? Hvor fikk jeg tråden å handle om meg? Jeg ga et eksempel på at det du sier ikke stemmer. Jeg skjønner at det kom ubeleilig siden du vil ha oss til å tru på det du sier. Men nå er altså ikke virkelighten slik.
87mom Skrevet 17. september 2012 #52 Skrevet 17. september 2012 Si meg HI du virker veldig sint på de som får operajon mm dekket av staten, er det slik at du vill ha en selv men ikke oppfyller kravene, siden du henger inne på de forumene til de som er operert? Hehe, nei du jeg er nok helt normal. Selvfølgelig har jeg også noe smått som jeg kunne tenkt meg å korrigere på, men sånn er det vel for de fleste? Jeg er klar over at jeg isåfall må betale selv når jeg har råd, og syns det er helt ok. Man må vel lide for skjønnheten, ikke bare smerter men også økonomisk Jeg har en venninne som har vært igjennom alt dette, og er ferdig med alt. Fikk alt jeg har ramset opp, så det er ikke tatt ut av løse lufta. Jeg var hos henne og så på et forum de bruker gjennom henne, tror ikke man kommer inn uten å være medlem. Hun fortalte meg også hvordan det er der inne i forumet og lukket facebookside. Hun våknet heldigvis gjennom denne prosessen og spiser bare små posjoner nå, så hun kommer mest sannsynlig aldri til å bli overvektig igjen. Fint for henne, men jeg mener staten kunne ha begrenset godene når andre ikke får noe!! Man kan leve med slamsete hud på låra(hun hadde ikke soppdannelse det var kosmetisk) - eller betale selv, men man kan ikke overleve aggressiv føflekkreft uten medisin. HI Så egentlig det du sier er at du ikke unner venninden din dette.........Siden hun har "fått alt" som du sier.. OMG! Hva er du for slags menneske..
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 17. september 2012 #53 Skrevet 17. september 2012 Et annet smart grep hadde jo vært å la vær å sende penger til korrupte land. Feks så ga norge x antall millioner til mugabe som han brukte på å kjøpe seg privatfly. Det er viktigere at mugabe får et privatfly enn at sykehusene her får mer og bedre utstyr og at ungene våres kan få asma av det dårlige inneklimaet som er på mange skoler her i landet.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #54 Skrevet 17. september 2012 Jeg blir ikke provosert av sånt. Det er mange, komplekse årsaker til folks overvekt, og de som får dekket operasjoner trenger det virkelig. Synes gså det er rart å bli oppbrakt over at folk med "stygge" kropper ikke får dekket operasjoner. hva er en stygg kropp? En stygg kropp er en kropp som ikke kan slankes eller trenes slik at den blir normal. Der man må fettsuge og kutte for å gjøre den noenlunde normal. Kjenner et par slike damer, og de har reelle problemer - ingen tvil. De er ikke ute etter å se ut som glamourmodeller, men bare være normal. Disse har fått beskjed om å betale alt selv. HI Hvis dem får beskjed om å betale fra egen lomme, er ikke problemene deres nok for å dekke gjeldende kriterier for å få operasjon. Da sitter det mest sannsynlig i deres eget hode. Veldig enkelt å svare slikt du Sier jo litt om at du ikke vet hva jeg snakker om, og det er kanskje heller ikke lett å tenke hvordan de sliter. De er ikke snakk om bare 1 cm ekstra fett på sidene. Det kommer an på hva legene mener er ok eller ikke, hva skal man klare å leve med? Det gir jo ingen fysiske problemer, de har ikke vonde knær eller soppdannelser. Den ene venninnen min har ikke tatt utdannelse pga dette, uten at jeg går inn på hvorfor - men jeg forstår henne godt. Uten utdannelse - aldri råd å få gjort det privat heller. HI
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #55 Skrevet 17. september 2012 Også får dei selvfølgelig dekka reiseutgiftene også. Er ikkje alle som bur rett ved siden av sjukehuset. :-)
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #56 Skrevet 17. september 2012 Si meg HI du virker veldig sint på de som får operajon mm dekket av staten, er det slik at du vill ha en selv men ikke oppfyller kravene, siden du henger inne på de forumene til de som er operert? Hehe, nei du jeg er nok helt normal. Selvfølgelig har jeg også noe smått som jeg kunne tenkt meg å korrigere på, men sånn er det vel for de fleste? Jeg er klar over at jeg isåfall må betale selv når jeg har råd, og syns det er helt ok. Man må vel lide for skjønnheten, ikke bare smerter men også økonomisk Jeg har en venninne som har vært igjennom alt dette, og er ferdig med alt. Fikk alt jeg har ramset opp, så det er ikke tatt ut av løse lufta. Jeg var hos henne og så på et forum de bruker gjennom henne, tror ikke man kommer inn uten å være medlem. Hun fortalte meg også hvordan det er der inne i forumet og lukket facebookside. Hun våknet heldigvis gjennom denne prosessen og spiser bare små posjoner nå, så hun kommer mest sannsynlig aldri til å bli overvektig igjen. Fint for henne, men jeg mener staten kunne ha begrenset godene når andre ikke får noe!! Man kan leve med slamsete hud på låra(hun hadde ikke soppdannelse det var kosmetisk) - eller betale selv, men man kan ikke overleve aggressiv føflekkreft uten medisin. HI Så egentlig det du sier er at du ikke unner venninden din dette.........Siden hun har "fått alt" som du sier.. OMG! Hva er du for slags menneske.. OMG!! Jo jeg skrev at det er fint for henne takk. Det er flott at hun har våknet og forstått alvoret gjennom denne prosessen. Poenget er at man faktisk kan yte litt selv også! Ta opp lån og betal ned de slamsete låra da vel!! Og la skattepengene komme til nytte til dem som dør av andre lidelser, feks føflekkreft. Omg... HI
Chezka Skrevet 17. september 2012 #57 Skrevet 17. september 2012 Jeg jobber som sykepleier ved en av landets offentlige overvektsklinikker, og vil bare si at dette har du faktisk ingen kunnskaper om. Det du sier er delvis lite intelligent, og delvis rent oppspinn. Det er svært beklagelig om noen faktisk tror at dette har noen rot i virkeligheten.
Gråsonen Skrevet 17. september 2012 #58 Skrevet 17. september 2012 Jeg vil egentlig sitere Per Fugelli her men jeg gidder ikke leite opp referansene hans. Pliktetikken er gått over styr. WHO definisjon på helse er fullstendig overdådig!
Cat.68 Skrevet 17. september 2012 #59 Skrevet 17. september 2012 Jeg blir ikke provosert av sånt. Det er mange, komplekse årsaker til folks overvekt, og de som får dekket operasjoner trenger det virkelig. Synes gså det er rart å bli oppbrakt over at folk med "stygge" kropper ikke får dekket operasjoner. hva er en stygg kropp? En stygg kropp er en kropp som ikke kan slankes eller trenes slik at den blir normal. Der man må fettsuge og kutte for å gjøre den noenlunde normal. Kjenner et par slike damer, og de har reelle problemer - ingen tvil. De er ikke ute etter å se ut som glamourmodeller, men bare være normal. Disse har fått beskjed om å betale alt selv. HI Hvis dem får beskjed om å betale fra egen lomme, er ikke problemene deres nok for å dekke gjeldende kriterier for å få operasjon. Da sitter det mest sannsynlig i deres eget hode. Veldig enkelt å svare slikt du Sier jo litt om at du ikke vet hva jeg snakker om, og det er kanskje heller ikke lett å tenke hvordan de sliter. De er ikke snakk om bare 1 cm ekstra fett på sidene. Det kommer an på hva legene mener er ok eller ikke, hva skal man klare å leve med? Det gir jo ingen fysiske problemer, de har ikke vonde knær eller soppdannelser. Den ene venninnen min har ikke tatt utdannelse pga dette, uten at jeg går inn på hvorfor - men jeg forstår henne godt. Uten utdannelse - aldri råd å få gjort det privat heller. HI Kriteriene er jo tross alt like for alle. Havner man under disse kriteriene får man det dekket uansett om man er slankeoperert i forkant, eller har fått problemene på annet vis. Havner man ikke under disse kriteriene får man ikke operasjon som slankeoperert heller, men med så massiv vektndgang er det vanskelig og ikke havne der. Selvsagt kan man selv mene at man har problemer som burde bli dekket av dt offentlige, men urettferdig kan man ikke kalle det siden kriteriene gjelder likt for alle.
Gråsonen Skrevet 17. september 2012 #60 Skrevet 17. september 2012 Jeg blir ikke provosert av sånt. Det er mange, komplekse årsaker til folks overvekt, og de som får dekket operasjoner trenger det virkelig. Synes gså det er rart å bli oppbrakt over at folk med "stygge" kropper ikke får dekket operasjoner. hva er en stygg kropp? En stygg kropp er en kropp som ikke kan slankes eller trenes slik at den blir normal. Der man må fettsuge og kutte for å gjøre den noenlunde normal. Kjenner et par slike damer, og de har reelle problemer - ingen tvil. De er ikke ute etter å se ut som glamourmodeller, men bare være normal. Disse har fått beskjed om å betale alt selv. HI Hvis dem får beskjed om å betale fra egen lomme, er ikke problemene deres nok for å dekke gjeldende kriterier for å få operasjon. Da sitter det mest sannsynlig i deres eget hode. Veldig enkelt å svare slikt du Sier jo litt om at du ikke vet hva jeg snakker om, og det er kanskje heller ikke lett å tenke hvordan de sliter. De er ikke snakk om bare 1 cm ekstra fett på sidene. Det kommer an på hva legene mener er ok eller ikke, hva skal man klare å leve med? Det gir jo ingen fysiske problemer, de har ikke vonde knær eller soppdannelser. Den ene venninnen min har ikke tatt utdannelse pga dette, uten at jeg går inn på hvorfor - men jeg forstår henne godt. Uten utdannelse - aldri råd å få gjort det privat heller. HI Kriteriene er jo tross alt like for alle. Havner man under disse kriteriene får man det dekket uansett om man er slankeoperert i forkant, eller har fått problemene på annet vis. Havner man ikke under disse kriteriene får man ikke operasjon som slankeoperert heller, men med så massiv vektndgang er det vanskelig og ikke havne der. Selvsagt kan man selv mene at man har problemer som burde bli dekket av dt offentlige, men urettferdig kan man ikke kalle det siden kriteriene gjelder likt for alle. Hva i alle dager får deg til å tro at man ikke kan kalle "det" urettferdig? Er det ikke urettferdig at HIV positive ikke kan dra til hvilken som helst tannlege som andre uten HIV? Er det ikke skikkelig dårlig gjort at tiåringen dør i pasientkø for ny lever? Er det ikke jævlig at papirløse ikke får helsehjelpen de har krav på (ref. til menneskerettighetskonvensjonen som er bakt inn i Norges grunnlov.) uten at folk skal spy ut av seg hvor DåRLIG gjort det er av staten å bry seg med behandling til disse menneskene? Kriteriene er likeså ikke likt for alle. Det lever mennesker med tilstander som hemmer dem fysisk, psykisk og sosialt som ikke får hjelp av staten AS, uten å måtte betale ut fra egen lomme. Hvorfor mener du Cat at sykelig overvektige stiller seg forran i køen hva det gjelder tildeling? Det får være en personlig formenning, for helsenorge ser ikke ut til å klare å definere det selv.
Cat.68 Skrevet 17. september 2012 #61 Skrevet 17. september 2012 Nå var det jo slankeopererte vi diskutere, og kriteriene for å få bevilget mageplastikk osv i etterkant. At der finnes skjeivheter i helsenorge er helt klart. Var ikke det jeg snakket om.
Gjest Miryks Skrevet 17. september 2012 #63 Skrevet 17. september 2012 Er det bare meg, eller er det titt og ofte en eller Annie ute og går, som klager over folk som kommer med svada osv? Som oftest når vedkommende som tilsynelatende kommer med svada ikke er enig med HI? Kan snakke svada med en gang, jeg, og si at jeg ikke er enig med HI i denne tråden.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #64 Skrevet 17. september 2012 Jeg jobber som sykepleier ved en av landets offentlige overvektsklinikker, og vil bare si at dette har du faktisk ingen kunnskaper om. Det du sier er delvis lite intelligent, og delvis rent oppspinn. Det er svært beklagelig om noen faktisk tror at dette har noen rot i virkeligheten. Delvis rent oppspinn?? Men å si sannheten tør du altså ikke? Hva med å ordne opp i *løgnene* mine da? Jeg tror du utgir deg for noe annet for å dekke over sannheten. Det er ikke løgn det jeg sier, venninnen min har fått dette, så det er ganske så 100% sikkert. Ja det er en del arbeid med å ta vare på kvitteringer til skattefradrag, men det hadde alle gjort hvis de fikk igjen 10 000 kr på skatten året etter, bare på klær og medisiner/utstyr. Men hvis ikke alle får det? jaja.. må jo si synd da, siden noen faktisk får uten å bruke en krone.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #65 Skrevet 17. september 2012 Jeg jobber som sykepleier ved en av landets offentlige overvektsklinikker, og vil bare si at dette har du faktisk ingen kunnskaper om. Det du sier er delvis lite intelligent, og delvis rent oppspinn. Det er svært beklagelig om noen faktisk tror at dette har noen rot i virkeligheten. Delvis rent oppspinn?? Men å si sannheten tør du altså ikke? Hva med å ordne opp i *løgnene* mine da? Jeg tror du utgir deg for noe annet for å dekke over sannheten. Det er ikke løgn det jeg sier, venninnen min har fått dette, så det er ganske så 100% sikkert. Ja det er en del arbeid med å ta vare på kvitteringer til skattefradrag, men det hadde alle gjort hvis de fikk igjen 10 000 kr på skatten året etter, bare på klær og medisiner/utstyr. Men hvis ikke alle får det? jaja.. må jo si synd da, siden noen faktisk får uten å bruke en krone. HI
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #66 Skrevet 17. september 2012 Hi. Du er en idiot! Sykmeldingen er på 2-4 uker. Man får ikke automatisk fjernet løshud og man får heller ikke fradrag med tanke på klær i ettertid. Les deg opp før du slenger med den støgge leppa di!!
Gjest Miryks Skrevet 17. september 2012 #67 Skrevet 17. september 2012 Delvis rent oppspinn?? Men å si sannheten tør du altså ikke? Hva med å ordne opp i *løgnene* mine da? Jeg tror du utgir deg for noe annet for å dekke over sannheten. Det er ikke løgn det jeg sier, venninnen min har fått dette, så det er ganske så 100% sikkert. Ja det er en del arbeid med å ta vare på kvitteringer til skattefradrag, men det hadde alle gjort hvis de fikk igjen 10 000 kr på skatten året etter, bare på klær og medisiner/utstyr. Men hvis ikke alle får det? jaja.. må jo si synd da, siden noen faktisk får uten å bruke en krone. Oioi OI, du kjenner EN som har fått dette og nå er du ekspert?
Magia Skrevet 17. september 2012 #68 Skrevet 17. september 2012 Det jeg ikke skjønner helt er hvordan en slik operasjon EGENTLIG hjelper de sykelig overvektige. Hvis folk er overvektige pga psykiske vansker, som vanskelig forhold til mat, form for selvmedisinering eller selvskading osv., blir det ikke feil å behandle fedmen som om det var problemet? Det blir jo mer et slags synlig symptom på alt det som ligger bak? Og ja, jeg føler det samme med såkalt behandling av depresjon med antidepressiva, når det gis uten å gå i dybden på hva som førte til depresjonen i utgangspunktet. Man behandler symptomene, men gjør ingenting med roten til problemet, og kurerer dermed aldri sykdommen.
Gjest Miryks Skrevet 17. september 2012 #69 Skrevet 17. september 2012 (endret) Og ja, jeg føler det samme med såkalt behandling av depresjon med antidepressiva, når det gis uten å gå i dybden på hva som førte til depresjonen i utgangspunktet. Man behandler symptomene, men gjør ingenting med roten til problemet, og kurerer dermed aldri sykdommen. Vel, her fikk jeg antidepressiva før jeg kunne få timer hos psykolog. Fikk beskjed om at samtaler ikke ville ha nytte før jeg kom litt opp av den brønnen jeg lå i. Så av og til må en ha litt starthjelp. red. skrivefeil Endret 17. september 2012 av Miryks
Cat.68 Skrevet 17. september 2012 #70 Skrevet 17. september 2012 (endret) Det jeg ikke skjønner helt er hvordan en slik operasjon EGENTLIG hjelper de sykelig overvektige. Hvis folk er overvektige pga psykiske vansker, som vanskelig forhold til mat, form for selvmedisinering eller selvskading osv., blir det ikke feil å behandle fedmen som om det var problemet? Det blir jo mer et slags synlig symptom på alt det som ligger bak? Og ja, jeg føler det samme med såkalt behandling av depresjon med antidepressiva, når det gis uten å gå i dybden på hva som førte til depresjonen i utgangspunktet. Man behandler symptomene, men gjør ingenting med roten til problemet, og kurerer dermed aldri sykdommen. Det er derfor de går til psykolog i ca 4-6 mnd i forkant av å få en innvilget operasjon, samt i møter med ernæringsekspert. Både i grupper med andre som søkt operasjon, og individuelt for å ta tak i roten. Endret 17. september 2012 av Cat.68
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #71 Skrevet 17. september 2012 Jeg er litt enig med begge sider her... Moren min ble slankeoperert for noen år siden, og da hun var ferdig å gå ned fikk hun mageplastikk pga soppdannelse og kløe. Så langt alt vel, disse tingene synes jeg det er kjempeflott at man har mulighet til å få. Dette er ikke kosmetiske problemer, men helseproblemer, og selve overvekten et veldig alvorlig sådan. MEN deretter har hun vært inn og ut av sykehus for å pynte på armer, lår, pupper og arr, dette har hun fått dekket inklusive reiser med fly på kryss og tvers av landet for å få utført dette. Hun har også fått fradrag på skatten for innkjøp av ny garderobe og for kosttilskudd. Jeg er selvfølgelig glad på hennes vegne for at hun har mulighet til å bli helt fornøyd når hun endelig er kvitt overvekten. Men jeg synes prinsipielt det er feil at staten skal dekke alt dette, og føler det går litt over stokk og stein. Mannen min er også slankeoperert og har nylig nådd normalvekt. Kjempefint for hele familien, selvfølgelig. Han har også fått disse skattefradragene som jeg ikke ser vitsen med. For helt ærlig, vi har IKKE høyere utgifter enn før selv om han må ha masse kosttilskudd. Vi sparer det inn på mat! Nå har han satt i gang prosessen med alle operasjonene han skal ta for å fjerne hud. Jeg synes det er unødvendig, han ser kjempeflott ut og har ingen helseplager av overskuddshuden. Men han skal ta operasjonene fordi han kan... En eller to av dem hadde han nok tatt likevel og betalt av egen lomme dersom ikke staten hadde dekket det, men jeg synes det hadde vært mer riktig, for det ER et kosmetisk problem, ikke et helseproblem. Og ja, han får operasjonene. Selv har jeg ca 50 kilo for mye, og vil helst slippe en slankeoperasjon etter å ha sett hva moren min og mannen min har gått gjennom. For det ER ingen lettvindt løsning. Problemet mitt er at jeg sliter med overspisingslidelse/tvangsspising, og jeg får ingen hjelp. Føler at slankeoperasjoner er blitt så populært at vi som vil gå den andre veien blir glemt. Igjen, kjempeflott for dem, men likevel feil. Ja, de TRENGER slankeoperasjonen og fjerning av hud som gir helseplager, men de trenger ikke alt det andre.
Magia Skrevet 17. september 2012 #72 Skrevet 17. september 2012 Og ja, jeg føler det samme med såkalt behandling av depresjon med antidepressiva, når det gis uten å gå i dybden på hva som førte til depresjonen i utgangspunktet. Man behandler symptomene, men gjør ingenting med roten til problemet, og kurerer dermed aldri sykdommen. Vel, her fikk jeg antidepressiva før jeg kunne få timer hos psykolog. Fikk beskjed om at samtaler ikke ville ha nytte før jeg kom litt opp av den brønnen jeg lå i. Så av og til må en ha litt starthjelp. red. skrivefeil Men da var det i påvente av samtaler med psykolog. Jeg kjenner til flere tilfeller der folk har kommet til legen, fylt ut det første enkle skjemaet man får om man sliter med depresjon og går ut derfra med en resept på antidepressiva. Det blir i mine øyne for lettvint for helsevesenet og hjelper på ingen måte den deprimerte. Jeg har selv vært i systemet med både samtaler på DPS og utredning for alvorlige diagnoser på en institusjon, og reagerer på en hel del av det jeg møtte. Dette ensidige fokuset på de registrerbare plagene og medisineringen var bare helt bak mål. Jeg ble ikke en eneste gang spurt om hva som var skyld i mine problemer. Hadde de spurt og gitt meg nok tid, ville jeg kunne forklart det.
Gjest Miryks Skrevet 17. september 2012 #73 Skrevet 17. september 2012 Men da var det i påvente av samtaler med psykolog. Jeg kjenner til flere tilfeller der folk har kommet til legen, fylt ut det første enkle skjemaet man får om man sliter med depresjon og går ut derfra med en resept på antidepressiva. Det blir i mine øyne for lettvint for helsevesenet og hjelper på ingen måte den deprimerte. Jeg har selv vært i systemet med både samtaler på DPS og utredning for alvorlige diagnoser på en institusjon, og reagerer på en hel del av det jeg møtte. Dette ensidige fokuset på de registrerbare plagene og medisineringen var bare helt bak mål. Jeg ble ikke en eneste gang spurt om hva som var skyld i mine problemer. Hadde de spurt og gitt meg nok tid, ville jeg kunne forklart det. Det er jeg enig i at blir feil. MEN det kan jo være at en bare har en tung periode der og da, og trenger en liten dytt for å komme seg opp igjen. Hos meg ligger alt så dypt at jeg trengte over 1,5 år med samtaler før det som virkelig plager meg kom opp og frem, så skjønner godt hva du mener med det å få nok tid.. :/
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #74 Skrevet 17. september 2012 ... disse tykke menneskene som får slankeoperasjon. Ikke nok med at de får operasjonen gratis, men de får også ny hvis de går opp igjen. Men de får også kuttet bort skavankene etterpå! Nye pupper (helst med silikon- og de ønsker store pupper faktisk..), ny flat mage(flatest mulig) og strammet opp lår(hvorfor det - er det soppdannelse der og) De får også fraskrevet en god del av nykjøpte klær etter nedgangen av kiloene på skatten. Blir noen tusenlapper der også.. I tillegg får de mange mnd sykemelding mens alt dette pågår! Bedriftene må bare legge til rette for disse. Det er snakk om mange hundre tusen kroner til sammen. Alt fordi de ikke klarer å spise litt om gangen? Vanlige mennesker som er født med stygge kropper(ja de finnes) de må betale alle plastiske operasjoner selv, uten å ha overspist i mange år! Det hjelper ikke å klage på psykiske problemer da nei! Og mener også røykere burde ha en høy egenandel når de får plager(KOLS), ALLE vet det er skadelig. - Da hadde man kanskje hatt noen kroner ekstra slik at føflekkreft-pasienter kunne kjøpt denne dyre medisinen til mye billigere pris. Har ikke så mange kommentarer til det du sier. Jeg er ravende uenig, men orker ikke argumentere. Ville bare nevne at det finnes flere andre grupper som får tilskudd til eller dekning av såkalte plastiske operasjoner. Jeg har en venninne som har fått dekket brystreduksjon, en annen som har fått dekket ekstensiv tannbehandling og en tredje som har fått et betydelig tilskudd (tror det var 85 %) til laserbehandling for kvisearr. Alt dette fra NAV.
Magia Skrevet 17. september 2012 #75 Skrevet 17. september 2012 Det jeg ikke skjønner helt er hvordan en slik operasjon EGENTLIG hjelper de sykelig overvektige. Hvis folk er overvektige pga psykiske vansker, som vanskelig forhold til mat, form for selvmedisinering eller selvskading osv., blir det ikke feil å behandle fedmen som om det var problemet? Det blir jo mer et slags synlig symptom på alt det som ligger bak? Og ja, jeg føler det samme med såkalt behandling av depresjon med antidepressiva, når det gis uten å gå i dybden på hva som førte til depresjonen i utgangspunktet. Man behandler symptomene, men gjør ingenting med roten til problemet, og kurerer dermed aldri sykdommen. Det er derfor de går til psykolog i ca 4-6 mnd i forkant av å få en innvilget operasjon, samt i møter med ernæringsekspert. Både i grupper med andre som søkt operasjon, og individuelt for å ta tak i roten. Får håpe de gjør jobben sin i så fall. Har ikke så stor tiltro til at noen usle måneder i samtaler skal fjerne roten til problemet, og at det dermed vil løse resten å operere seg. Men jeg innrømmer glatt at jeg ikke har nok kunnskap om dette, men uttaler meg likevel...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå