Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #76 Skrevet 10. september 2012 Hmm.. mange "vektige argumenter" i denne tråden... En lege bør også ha omsorg for den gravide pasientens psyke, og sørge for å ikke oppskake pasienten. Her gikk legen inn for å lure pasienten på samme måte som man må lure småbarn enkelte ganger. Og pasienten ble oppskaket. Jeg trodde en lege kunne skrive hva han ville i journalen, men ikke dele opplysningene med hvem som helst. Men hvordan er det med "Helsekort for gravide"? Kan den gravide nekte legen å skrive ned visse opplysninger der? Eller... det er kanskje "Helsekort for gravide" som har vært diskutert hele tida her, bare at dere har kalt det for journal.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #77 Skrevet 10. september 2012 HI: Dette er regelrett pinlig. Vekta di er relevant i forhold til sv.skap, du oppfører deg som en unge i aller verste trassalder. Jeg viiiiiil iiiikkkkkke! Og når du ikke får det sånn du vil, så legger du deg ned på gulvet og hyler til du får viljen din. Eller...? Nei, det var san; du er jo voksen og gravid? Da er man vel ikke i trassalderen... Flau på dine vegne.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #78 Skrevet 10. september 2012 I et svangerskap har legen "ansvar" for 2 liv. Mor og barnet i magen. En lege kan estimere så mye h'n gidder, men det er på mange måter lettere å påvise vekstavvik, ødemer og ting som ikke er som det skal om den gravide veier seg hos legen. Hvis legen ikke tar dette på alvor og tar den gravides ord for gitt, og den gravide føder et barn med alvorllige mangler eller at den gravide får komplikasjoner som kunne blitt oppdaget på et tidligere tidspunkt, DA kan vi begynne å snakke om å melde legen til pasientskadeombudet.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2012 #79 Skrevet 11. september 2012 Man kan argumentere så mye man vil for hvorfor det er fornuftig å veie seg hos legen når man er gravid - selvfølgelig er det det! Men det er ikke det som er spørsmålet her! All helsehjelp er i utgangspunktet frivillig, og man bestemmer selv om man vil gå på vekten eller ikke. Når man så gjør det under forutsetning om at vekten ikke skal skrives ned, så har ikke legen lov til å gå imot dette. Ja, man kan kanskje "lure" et barn på denne måten, fordi de ikke er myndige og foreldrene bestemmer over dem, men voksne bestemmer over seg selv!
Anonym bruker Skrevet 11. september 2012 #80 Skrevet 11. september 2012 Første gangene jeg var til kontroll var jeg hos min fastlege gjennom alle år. Han skrev +7 kilo osv for han vet at jeg ikke liker å få vekten min nedskrevet, og siden vekten min er forholdsvis normal var det heller ingen grunn til å skrive ned selve vekten. Den nye fastlegen skrev vekten min i en henvisning til sykehuset etter han lovet at han ikke skulle skrive det ned noen sted. Jeg så henvisningen da jeg var på sykehuset og dermed fikk greie på at han hadde brutt løftet sitt. Det var på ingen måte tiltenkt fra legens side at jeg skulle få innsyn i dette... Dere får syns at jeg er tåpelig osv men det oppleves som svært sårende å bli "lurt" på denne måten, og jeg føler at jeg har blitt totaltoverkjørt her...
Anonym bruker Skrevet 11. september 2012 #81 Skrevet 11. september 2012 Så vidt jeg forstår, så må legen skrive opp vekt i journalen, om du er noe overvektig, så må de være sikre på din BMI, så du blir fulgt opp på rett vis, både i svangerskap og fødsel. Her veide jeg meg første gang hos jordmora, så fortsatte jeg med veiingen hjemme. Det ligger noe i at overvektige lett kan lyve om vekta si, og derfor utsette både seg selv og ungen for en viss risiko.
magica fra tryll Skrevet 11. september 2012 #82 Skrevet 11. september 2012 Selvfølgelig var det uetisk av legen å si en ting og gjøre noe annet. Tillit er vel kanskje det viktigste i et forhold mellom lege og pasient. Når det er sagt tror jeg kanskje det å melde det videre kanskje blir mer styr enn det er verdt. Kan vel kanskje bli vanskelig å "bevise". Vet ikke hvordan slikt fungerer,jeg. Men hadde det vært meg, ville jeg tatt det direkte med legen og så ferdig med det. Forøvrig er vel svangerskapsomsorgen frivillig. Om du vil ta ansvar for din egen graviditet og kun komme å føde, for å sette det helt på spissen, er vel det fullt lovlig;) Det er vi som voksne mennesker som "bestemmer" over vår egen graviditet selvfølgelig! Man blir da ikke umyndiggjort fordi om man er gravid.
Gjest Sekretøsa Skrevet 11. september 2012 #83 Skrevet 11. september 2012 Så stygge dere er! HI vil ikke si vekten sin, og det har hun lov til! Se på svarene her da, det er jo henvist til flere steder at det står at ting pasienten ikke ønsker journalført skal ikke føres! hvor vanskelig kan det være? Han lovte å ikke gjøre det, men han gjorde det likevel. Han holdt ikke løftet sitt, og hvem skal man stole på når man ikke engang kan stole på legen? Det spiller ingen rolle hva dette gjaldt, han har brutt løftet sitt OG i tillegg har han gjort noe som ikke er lov, nemlig gå imot pasientens ønske. Så enkelt er det faktisk, også får dere bare synes at HI er teit og barnslig, men for henne er dette reelt!
Anonym bruker Skrevet 11. september 2012 #84 Skrevet 11. september 2012 Så stygge dere er! HI vil ikke si vekten sin, og det har hun lov til! Se på svarene her da, det er jo henvist til flere steder at det står at ting pasienten ikke ønsker journalført skal ikke føres! hvor vanskelig kan det være? Han lovte å ikke gjøre det, men han gjorde det likevel. Han holdt ikke løftet sitt, og hvem skal man stole på når man ikke engang kan stole på legen? Det spiller ingen rolle hva dette gjaldt, han har brutt løftet sitt OG i tillegg har han gjort noe som ikke er lov, nemlig gå imot pasientens ønske. Så enkelt er det faktisk, også får dere bare synes at HI er teit og barnslig, men for henne er dette reelt! TUSEN TAKK Sekretøsa, det var deilig å få et sånt svar nå rett før jeg skal av gårde på jobb;) Har fått vite at legen har telefontid i dag så skal ringe han for å høre hva hensikten hans var med å bryte løftet sitt:)
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 11. september 2012 #85 Skrevet 11. september 2012 La det gå, han gjorde det neppe for å sverte deg. Vekt er viktig, og med tanke på hva du har slitt med kan det kanskje være ekstra viktig i ditt tilfelle. Han vet ikke hva jeg har slitt med, og han fikk vite hva jeg hadde gått opp. Det er faktisk overhode ikke viktig, og totalt unødvendig å skrive i en henvisning. Men hvorfor forteller ikke du til din behandlende lege at du har slitt med spiseforstyrrelser (som kan være VELDIG relevant etter fødsel i forbindelse med vekttap/vektoppgang, depresjoner osv), men heller ønsker å skjule det? Har du ikke tillit til legen, så bytter du lege. Jeg synes at det er viktig å få frem relevante opplysninger, og få oppfølging og hjelp med det.
soleia Skrevet 11. september 2012 #86 Skrevet 11. september 2012 Me kan synes så mangt om det å nekte legen å opplyse om vekta di, men det er dårleg legeetikk å lyge til pasienten og oppgje opplysningar når pasienten motset seg dette. (var ei tidlegare som viste deg paragrafane) Til sjuande og sist er det pasientane sjølv som er ansvarlege for eiga helse, og helsepersonell kan berre gje klare råd og anbefalingar om kva som er rett å gjere. Legar kan feks måtte sjå pasientar døy på opersjonsbordet fordi dei motset seg blodtransfusjon. (dette hadde nok vore annleis i ein fødesituasjon om det var fare for babyen) Det er klart at legen ikkje har gløymt at du ikkje ville notere vekta, då dette tydelegvis har vore ein sterk diskusjon, og ikkje noko dagledags for legen. Eg forstår godt at du skiftar lege når du ikkje kan stole på han.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2012 #87 Skrevet 11. september 2012 La det gå, han gjorde det neppe for å sverte deg. Vekt er viktig, og med tanke på hva du har slitt med kan det kanskje være ekstra viktig i ditt tilfelle. Han vet ikke hva jeg har slitt med, og han fikk vite hva jeg hadde gått opp. Det er faktisk overhode ikke viktig, og totalt unødvendig å skrive i en henvisning. Men hvorfor forteller ikke du til din behandlende lege at du har slitt med spiseforstyrrelser (som kan være VELDIG relevant etter fødsel i forbindelse med vekttap/vektoppgang, depresjoner osv), men heller ønsker å skjule det? Har du ikke tillit til legen, så bytter du lege. Jeg synes at det er viktig å få frem relevante opplysninger, og få oppfølging og hjelp med det. Fordi jeg hadde akkurat byttet fastlege gjennom mange år pga flytting, og var hos denne legen for første gang. ønsker først å se om jeg har tillit til og liker legen før jeg forteller all informasjon! Hadde jeg likt han og hatt et ønske om at han skulle fortsette å være min behandler, hadde jeg sagt det. Men ikke når jeg treffer en lege for første gang!
Gjest Sekretøsa Skrevet 11. september 2012 #88 Skrevet 11. september 2012 Så stygge dere er! HI vil ikke si vekten sin, og det har hun lov til! Se på svarene her da, det er jo henvist til flere steder at det står at ting pasienten ikke ønsker journalført skal ikke føres! hvor vanskelig kan det være? Han lovte å ikke gjøre det, men han gjorde det likevel. Han holdt ikke løftet sitt, og hvem skal man stole på når man ikke engang kan stole på legen? Det spiller ingen rolle hva dette gjaldt, han har brutt løftet sitt OG i tillegg har han gjort noe som ikke er lov, nemlig gå imot pasientens ønske. Så enkelt er det faktisk, også får dere bare synes at HI er teit og barnslig, men for henne er dette reelt! TUSEN TAKK Sekretøsa, det var deilig å få et sånt svar nå rett før jeg skal av gårde på jobb;) Har fått vite at legen har telefontid i dag så skal ringe han for å høre hva hensikten hans var med å bryte løftet sitt:) Bare hyggelig! Og lykke til
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 11. september 2012 #89 Skrevet 11. september 2012 Synes da legen har behandlet deg riv ruskende galt her. Han kan føre opp BMI, enten ut ifra hva du sier, eller at du går på vekta der, men vekta trenger ikke å skrives opp. Du kan gå til ny lege, og be om ny journal for slike ting, gjorde jeg når legen hadde ført opp "tidligere selvskader" i journalen min, så vidt jeg vet, så hadde han null grunn til det, gikk til den nye legen min og ba om ny journal, siden det sto ting på den, som jeg mener de ikke har noe med, og legen var helt enig i det. Dette med å melde inn legen, den er jeg mer usikker på, men du kan jo sikkert kontakte pasientombudet og forhøre deg med dem.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 11. september 2012 #91 Skrevet 11. september 2012 Du har gjerne blitt overkjørt, og legen har brutt din tillit. Den ser jeg. MEN, jeg synes absolutt ikke dette er noe man skal melde inn, all den tid det er langt mer alvorlige saker som virkelig burde tas tak i og ordnes opp i. Pasientombudet har allerede mer enn nok på sitt bord, om man ikke skal få dem til å bruke tid på noe slikt i tillegg. Det er hvertfall min mening.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2012 #92 Skrevet 11. september 2012 Så stygge dere er! HI vil ikke si vekten sin, og det har hun lov til! Se på svarene her da, det er jo henvist til flere steder at det står at ting pasienten ikke ønsker journalført skal ikke føres! hvor vanskelig kan det være? Han lovte å ikke gjøre det, men han gjorde det likevel. Han holdt ikke løftet sitt, og hvem skal man stole på når man ikke engang kan stole på legen? Det spiller ingen rolle hva dette gjaldt, han har brutt løftet sitt OG i tillegg har han gjort noe som ikke er lov, nemlig gå imot pasientens ønske. Så enkelt er det faktisk, også får dere bare synes at HI er teit og barnslig, men for henne er dette reelt! TUSEN TAKK Sekretøsa, det var deilig å få et sånt svar nå rett før jeg skal av gårde på jobb;) Har fått vite at legen har telefontid i dag så skal ringe han for å høre hva hensikten hans var med å bryte løftet sitt:) Bare hyggelig! Og lykke til Lege vil barre le og fline av samtalen din er over. Han hadde planer og sende VEKTA di til VG og etc. Blir du slik når du er på sjukehus (krenka når dei spør) Da er det fleire som for insyn i vekta di. Kansje du havner på oprasjonsbordet og da er VEKTA livsviktig. (blir krenka da og )
Gjest Sekretøsa Skrevet 11. september 2012 #93 Skrevet 11. september 2012 Så stygge dere er! HI vil ikke si vekten sin, og det har hun lov til! Se på svarene her da, det er jo henvist til flere steder at det står at ting pasienten ikke ønsker journalført skal ikke føres! hvor vanskelig kan det være? Han lovte å ikke gjøre det, men han gjorde det likevel. Han holdt ikke løftet sitt, og hvem skal man stole på når man ikke engang kan stole på legen? Det spiller ingen rolle hva dette gjaldt, han har brutt løftet sitt OG i tillegg har han gjort noe som ikke er lov, nemlig gå imot pasientens ønske. Så enkelt er det faktisk, også får dere bare synes at HI er teit og barnslig, men for henne er dette reelt! TUSEN TAKK Sekretøsa, det var deilig å få et sånt svar nå rett før jeg skal av gårde på jobb;) Har fått vite at legen har telefontid i dag så skal ringe han for å høre hva hensikten hans var med å bryte løftet sitt:) Bare hyggelig! Og lykke til Lege vil barre le og fline av samtalen din er over. Han hadde planer og sende VEKTA di til VG og etc. Blir du slik når du er på sjukehus (krenka når dei spør) Da er det fleire som for insyn i vekta di. Kansje du havner på oprasjonsbordet og da er VEKTA livsviktig. (blir krenka da og ) Hvorfor er vekta livsviktig? Folk blir behandlet akutt HVER dag uten at helsepersonellet aner hva de veier. Hva om det er en familie på 5 som kræsjer og alle er bevisstløse? Tror du de veier alle som en før de hjelper de?
Anonym bruker Skrevet 11. september 2012 #94 Skrevet 11. september 2012 Jeg ble operert uten at noen hadde fått med seg at jeg hadde gått ned 30 kg siden henvisningen (selv om jeg hadde sagt det 5 ganger). Det gikk bra det og.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå