Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #1 Skrevet 10. september 2012 Sist jeg var hos en ny fastlege ble jeg sterkt presset til å veie meg. Jeg sa at jeg veier meg hjemme og fortalte han hva jeg hadde lagt på meg hittil i svangerskapet, men han insisterte på at jeg MåTTE veie meg på kontoret hans. Jeg orket ikke krangle så da han lovte at han ikke skulle skrive det ned noen sted så ga jeg etter. I dag ser jeg at han har skrevet vekten min i en henvisning til sykehuset og vekten er journalført. Kan han skrive dette etter å ha lovt meg at han IKKE skal gjøre det?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #2 Skrevet 10. september 2012 Om det er lov eller ikke kan jeg igrunn ikke svare på, men det er uansett særdeles dårlig stil. Jeg ville byttet fastlege tvert.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #3 Skrevet 10. september 2012 Vekt er relevant når man er gravid, både med tanke på svangerskapet, babyen, eventuelle farer og fødsel (feks. det med å føde i vann, klarer jordmor alene å løfte den gravide osv.). å veie er like naturlig som å ta urinprøve og å måle blodtrykk. Husk at du nå er ansvarlig for en liten person som vokser inni deg og da gjør man det man må, også veiing, for å trygge den lille sin sikkerhet.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #4 Skrevet 10. september 2012 Har byttet! Men har også lyst til å klage han inn til pasientombudet... Dette må vel være brudd på taushetsplikten?
Gjest Sekretøsa Skrevet 10. september 2012 #5 Skrevet 10. september 2012 Nei, det har han ikke. Legen prøvde å presse meg og, uten at jeg var gravid og var der for noe annet.... Jeg ga meg ikke!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #6 Skrevet 10. september 2012 Vekt er relevant når man er gravid, både med tanke på svangerskapet, babyen, eventuelle farer og fødsel (feks. det med å føde i vann, klarer jordmor alene å løfte den gravide osv.). å veie er like naturlig som å ta urinprøve og å måle blodtrykk. Husk at du nå er ansvarlig for en liten person som vokser inni deg og da gjør man det man må, også veiing, for å trygge den lille sin sikkerhet. Jeg klarer å veie meg selv, og jeg fortalte han at jeg hadde lagt på 12 kilo. Jeg har ikke tenkt til å føde i vann. Jeg har slitt med spiseforstyrrelser i mange år og det å veie meg foran andre og få det journalført aktiverer mange vonde tanker. Jeg gidder egentlig ikke forsvare meg for det her inne. Poenget er at legen lovte en ting, og gjorde noe helt annet, det er det jeg lurer på...
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #7 Skrevet 10. september 2012 tja, tror ikke man kan kalle det brudd på taushetsplikten akkurat. Han har jo ikke taushetsplikt der informasjonen er relevant, og overfor kollegaer... Men, umoralsk vil jeg jo si at det var... Han burde ikke ha lovet deg å ikke notere det. Evt kan det jo tenkes at han glemte hva han lovet deg... Men, det blir jo bare ord mot ord dette her, og jeg tror ikke du vil komme særlig langt. La det gå er mitt råd.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #8 Skrevet 10. september 2012 Har byttet! Men har også lyst til å klage han inn til pasientombudet... Dette må vel være brudd på taushetsplikten? Hahahaha... Du tuller nå, ikke sant? Nei, det er ikke brudd på taushetsplikten.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #9 Skrevet 10. september 2012 Nei, det har han ikke. Legen prøvde å presse meg og, uten at jeg var gravid og var der for noe annet.... Jeg ga meg ikke! Han har ikke lov til å journalføre dette og skrive det i henvisningen etter å ha lovt meg å ikke gjøre det? Hva slags regelbrudd er det snakk om, vet du det?
LuksusLiv Skrevet 10. september 2012 #10 Skrevet 10. september 2012 La det gå, han gjorde det neppe for å sverte deg. Vekt er viktig, og med tanke på hva du har slitt med kan det kanskje være ekstra viktig i ditt tilfelle.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #11 Skrevet 10. september 2012 Har byttet! Men har også lyst til å klage han inn til pasientombudet... Dette må vel være brudd på taushetsplikten? Hahahaha... Du tuller nå, ikke sant? Nei, det er ikke brudd på taushetsplikten. Hvorfor skal det være tull? Han har jo lovt meg noe som han ikke har overholdt...
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #12 Skrevet 10. september 2012 La det gå, han gjorde det neppe for å sverte deg. Vekt er viktig, og med tanke på hva du har slitt med kan det kanskje være ekstra viktig i ditt tilfelle. Han vet ikke hva jeg har slitt med, og han fikk vite hva jeg hadde gått opp. Det er faktisk overhode ikke viktig, og totalt unødvendig å skrive i en henvisning.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #13 Skrevet 10. september 2012 Vekt er relevant når man er gravid, både med tanke på svangerskapet, babyen, eventuelle farer og fødsel (feks. det med å føde i vann, klarer jordmor alene å løfte den gravide osv.). å veie er like naturlig som å ta urinprøve og å måle blodtrykk. Husk at du nå er ansvarlig for en liten person som vokser inni deg og da gjør man det man må, også veiing, for å trygge den lille sin sikkerhet. Jeg klarer å veie meg selv, og jeg fortalte han at jeg hadde lagt på 12 kilo. Jeg har ikke tenkt til å føde i vann. Jeg har slitt med spiseforstyrrelser i mange år og det å veie meg foran andre og få det journalført aktiverer mange vonde tanker. Jeg gidder egentlig ikke forsvare meg for det her inne. Poenget er at legen lovte en ting, og gjorde noe helt annet, det er det jeg lurer på... Legen har ansvaret for å kvalitetssikre og en lege kan ikke ta alt en pasient sier for god fisk uten å undersøke pasienten selv. Du er gravid og når man er gravid så er ikke kroppen lengre så veldig privat. Man skal måles og veies, fingre inn i det "aller helligste", man fjerter, man får stor mage, folk kommenterer, man kan bæsje på seg under fødsel, man blør, man viser frem "hamsterdam" til både jordmor, barnepleier og kanskje lege under fødsel, man sjekkes alle veier og det er før man har kommet til draging i puppene, amming og etterkontroll. Du er ikke lengre enehersker over egen kropp så lenge kroppen din huser en annen kropp. Vekt er relevant og det bør du venne deg til så lenge du er gravid.
LuksusLiv Skrevet 10. september 2012 #14 Skrevet 10. september 2012 La det gå, han gjorde det neppe for å sverte deg. Vekt er viktig, og med tanke på hva du har slitt med kan det kanskje være ekstra viktig i ditt tilfelle. Han vet ikke hva jeg har slitt med, og han fikk vite hva jeg hadde gått opp. Det er faktisk overhode ikke viktig, og totalt unødvendig å skrive i en henvisning. Allikevel tror jeg du lager storm i et vannglass hvis du tar dette videre.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #15 Skrevet 10. september 2012 La det gå, han gjorde det neppe for å sverte deg. Vekt er viktig, og med tanke på hva du har slitt med kan det kanskje være ekstra viktig i ditt tilfelle. Han vet ikke hva jeg har slitt med, og han fikk vite hva jeg hadde gått opp. Det er faktisk overhode ikke viktig, og totalt unødvendig å skrive i en henvisning. Selvfølgelig er vekt viktig. Les en bok eller to du så skjønner du kanskje litt mer.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #16 Skrevet 10. september 2012 Vekt er relevant når man er gravid, både med tanke på svangerskapet, babyen, eventuelle farer og fødsel (feks. det med å føde i vann, klarer jordmor alene å løfte den gravide osv.). å veie er like naturlig som å ta urinprøve og å måle blodtrykk. Husk at du nå er ansvarlig for en liten person som vokser inni deg og da gjør man det man må, også veiing, for å trygge den lille sin sikkerhet. Jeg klarer å veie meg selv, og jeg fortalte han at jeg hadde lagt på 12 kilo. Jeg har ikke tenkt til å føde i vann. Jeg har slitt med spiseforstyrrelser i mange år og det å veie meg foran andre og få det journalført aktiverer mange vonde tanker. Jeg gidder egentlig ikke forsvare meg for det her inne. Poenget er at legen lovte en ting, og gjorde noe helt annet, det er det jeg lurer på... Legen har ansvaret for å kvalitetssikre og en lege kan ikke ta alt en pasient sier for god fisk uten å undersøke pasienten selv. Du er gravid og når man er gravid så er ikke kroppen lengre så veldig privat. Man skal måles og veies, fingre inn i det "aller helligste", man fjerter, man får stor mage, folk kommenterer, man kan bæsje på seg under fødsel, man blør, man viser frem "hamsterdam" til både jordmor, barnepleier og kanskje lege under fødsel, man sjekkes alle veier og det er før man har kommet til draging i puppene, amming og etterkontroll. Du er ikke lengre enehersker over egen kropp så lenge kroppen din huser en annen kropp. Vekt er relevant og det bør du venne deg til så lenge du er gravid. Din mening om at vekt er relevant og informasjon som alle bør ha rett på er helt irrelevant i forhold til det jeg spør om. Det jeg lurer på er om legen kan skrive vekten min etter å ha lovet meg at han IKKE skal det.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #17 Skrevet 10. september 2012 Ja legen har lov fordi det skal ligge i papira vedr når du vil søke fødeplass. Siden mangen sjukehus har fødestover er det regler kva dei kan ta til seg. Nordfjordeid har ikkje lov og ta inn gravide med Svangerskapsdiabetes Første svangerskap med komplikasjoner BMI over 35
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #18 Skrevet 10. september 2012 Vekt er relevant når man er gravid, både med tanke på svangerskapet, babyen, eventuelle farer og fødsel (feks. det med å føde i vann, klarer jordmor alene å løfte den gravide osv.). å veie er like naturlig som å ta urinprøve og å måle blodtrykk. Husk at du nå er ansvarlig for en liten person som vokser inni deg og da gjør man det man må, også veiing, for å trygge den lille sin sikkerhet. Jeg klarer å veie meg selv, og jeg fortalte han at jeg hadde lagt på 12 kilo. Jeg har ikke tenkt til å føde i vann. Jeg har slitt med spiseforstyrrelser i mange år og det å veie meg foran andre og få det journalført aktiverer mange vonde tanker. Jeg gidder egentlig ikke forsvare meg for det her inne. Poenget er at legen lovte en ting, og gjorde noe helt annet, det er det jeg lurer på... Legen har ansvaret for å kvalitetssikre og en lege kan ikke ta alt en pasient sier for god fisk uten å undersøke pasienten selv. Du er gravid og når man er gravid så er ikke kroppen lengre så veldig privat. Man skal måles og veies, fingre inn i det "aller helligste", man fjerter, man får stor mage, folk kommenterer, man kan bæsje på seg under fødsel, man blør, man viser frem "hamsterdam" til både jordmor, barnepleier og kanskje lege under fødsel, man sjekkes alle veier og det er før man har kommet til draging i puppene, amming og etterkontroll. Du er ikke lengre enehersker over egen kropp så lenge kroppen din huser en annen kropp. Vekt er relevant og det bør du venne deg til så lenge du er gravid. Din mening om at vekt er relevant og informasjon som alle bør ha rett på er helt irrelevant i forhold til det jeg spør om. Det jeg lurer på er om legen kan skrive vekten min etter å ha lovet meg at han IKKE skal det. JA, det kan legen gjøre. Som flere sier så er vekt relevant, på lik linje med blodtype og andre ting som sykehuset må vite for å kunne ivareta deg som fødende og barnet ditt på best mulig måte.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #19 Skrevet 10. september 2012 La det gå, han gjorde det neppe for å sverte deg. Vekt er viktig, og med tanke på hva du har slitt med kan det kanskje være ekstra viktig i ditt tilfelle. Han vet ikke hva jeg har slitt med, og han fikk vite hva jeg hadde gått opp. Det er faktisk overhode ikke viktig, og totalt unødvendig å skrive i en henvisning. Selvfølgelig er vekt viktig. Les en bok eller to du så skjønner du kanskje litt mer. Tror du snakker med feil person når du oppfordrer til mer lesing, men uansett så er dine betraktninger rundt viktigheten av vekt irrelevant i fht. det jeg spør om. Er det virkelig så vanskelig å forstå at problemet dreier seg om at legen har lovt en ting og gjort en annen?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #20 Skrevet 10. september 2012 Det loven sier er at helsepersonell kan dele informasjon seg imellom (sm er relevant for behandlingen) dersom pasienten ikke motsetter seg det. I praksis spør de ofte ikke først, men her virker det jo som pasienten ganske tydelig har motsatt seg det. Husker ikke paragrafen, men jeg sjekket dette opp da min fastlege fortalte jordmor at jeg hadde angst. Han mente dette ville være relevant i forbindelse med fødselen, men det viste seg at dette hadde han ikke lov til uten mitt samtykke, og han fikk seg en skrape.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #21 Skrevet 10. september 2012 Ja legen har lov fordi det skal ligge i papira vedr når du vil søke fødeplass. Siden mangen sjukehus har fødestover er det regler kva dei kan ta til seg. Nordfjordeid har ikkje lov og ta inn gravide med Svangerskapsdiabetes Første svangerskap med komplikasjoner BMI over 35 Det er vel ingen lege som kunne trodd at jeg har en bmi over 35, og uansett så har jeg fødeplass. Dette var en ny lege som jeg ikke var sikker på om jeg skulle ha som fastlege, derfor var jeg veldig tilbakeholden med opplysninger. Men syns dere sporer veldig av her!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #22 Skrevet 10. september 2012 Han har ikke brutt noen som helst slags regler, han har gjort jobben sin. Vekt SKAL undersøkes på en svangerskapskontroll fordi man trenger å overvåke bl.a. * unormal vektøkning, noe som er relevant i ft feks vannansamling i kroppen. Dette er normalt, men kan også være en indikasjon på svangerskapsforgiftning * hvis det er for liten vektøkning er dette heller ikke bra, og kan være et resultat av feks svangerskapsdiabetes, depresjon el.l. Uansett så er dette noe som er til det beste for deg og barnet ditt. Sånn er det bare, og det må du nesten godta. Spesielt siden du ikke har informert om dine traumer. Du kan ikke forvente at legen er tankeleser.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #23 Skrevet 10. september 2012 Tusen takk anonym Det loven sier er at helsepersonell kan dele informasjon seg imellom (sm er relevant for behandlingen) dersom pasienten ikke motsetter seg det. I praksis spør de ofte ikke først, men her virker det jo som pasienten ganske tydelig har motsatt seg det. Husker ikke paragrafen, men jeg sjekket dette opp da min fastlege fortalte jordmor at jeg hadde angst. Han mente dette ville være relevant i forbindelse med fødselen, men det viste seg at dette hadde han ikke lov til uten mitt samtykke, og han fikk seg en skrape. Endelig et svar på det jeg lurte på, takk!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #24 Skrevet 10. september 2012 Det loven sier er at helsepersonell kan dele informasjon seg imellom (sm er relevant for behandlingen) dersom pasienten ikke motsetter seg det. I praksis spør de ofte ikke først, men her virker det jo som pasienten ganske tydelig har motsatt seg det. Husker ikke paragrafen, men jeg sjekket dette opp da min fastlege fortalte jordmor at jeg hadde angst. Han mente dette ville være relevant i forbindelse med fødselen, men det viste seg at dette hadde han ikke lov til uten mitt samtykke, og han fikk seg en skrape. Det står i "Nasjonale fagretningslinjer" at vekt også skal oppgis når man søker om fødeplass eller at legen skal sende slik informasjon til det sykehuset den gravide tilhører (der man bare har et valg)
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #25 Skrevet 10. september 2012 JA Sjukehusa har regler om BMI. Jeg måtte føde ein annen plas pga for høg BMI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå