Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #26 Skrevet 10. september 2012 La det gå, han gjorde det neppe for å sverte deg. Vekt er viktig, og med tanke på hva du har slitt med kan det kanskje være ekstra viktig i ditt tilfelle. Han vet ikke hva jeg har slitt med, og han fikk vite hva jeg hadde gått opp. Det er faktisk overhode ikke viktig, og totalt unødvendig å skrive i en henvisning. Selvfølgelig er vekt viktig. Les en bok eller to du så skjønner du kanskje litt mer. Tror du snakker med feil person når du oppfordrer til mer lesing, men uansett så er dine betraktninger rundt viktigheten av vekt irrelevant i fht. det jeg spør om. Er det virkelig så vanskelig å forstå at problemet dreier seg om at legen har lovt en ting og gjort en annen? Du er jo bare sur fordi ingen ønsker å gi deg medhold i dine merkelige innfall. Det er i beste fall dårlig gjort at han lovet noe han åpenbart ikke kan holde. Det er uansett ikke et brudd på taushetsplikten, uansett hvordan du snur og venter på det. Og du vil ikke komme noen vei ved å klage på dette noe sted. Legg deg å sov, og kom deg videre. Du er full av hormoner og lager en kjempesak av en bagatell.
Gjest Sekretøsa Skrevet 10. september 2012 #27 Skrevet 10. september 2012 Nei, det har han ikke. Legen prøvde å presse meg og, uten at jeg var gravid og var der for noe annet.... Jeg ga meg ikke! Han har ikke lov til å journalføre dette og skrive det i henvisningen etter å ha lovt meg å ikke gjøre det? Hva slags regelbrudd er det snakk om, vet du det? Nei, vet ikke hvilken lov det evnt går under. Om han alikevel velger å gjøre det bør det være vektige grunner til at han alikevel gjør det. Men da skulle han aldri lovet deg det i utgangspunktet. Har jobbet på legekontor i mange år og de få gangene ting ble gjort på tross av pasientens ønske var det mer snakk om liv og død...
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #28 Skrevet 10. september 2012 Han har ikke brutt noen som helst slags regler, han har gjort jobben sin. Vekt SKAL undersøkes på en svangerskapskontroll fordi man trenger å overvåke bl.a. * unormal vektøkning, noe som er relevant i ft feks vannansamling i kroppen. Dette er normalt, men kan også være en indikasjon på svangerskapsforgiftning * hvis det er for liten vektøkning er dette heller ikke bra, og kan være et resultat av feks svangerskapsdiabetes, depresjon el.l. Uansett så er dette noe som er til det beste for deg og barnet ditt. Sånn er det bare, og det må du nesten godta. Spesielt siden du ikke har informert om dine traumer. Du kan ikke forvente at legen er tankeleser. Jeg sa hva jeg hadde lagt på meg. Det var første gang jeg var hos han så han visste ikke hva førvekten min var, derfor var det egentlig ikke særlig interessant hva vekten min er nå i fht. vektøkning...
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #29 Skrevet 10. september 2012 Han har ikke brutt noen som helst slags regler, han har gjort jobben sin. Vekt SKAL undersøkes på en svangerskapskontroll fordi man trenger å overvåke bl.a. * unormal vektøkning, noe som er relevant i ft feks vannansamling i kroppen. Dette er normalt, men kan også være en indikasjon på svangerskapsforgiftning * hvis det er for liten vektøkning er dette heller ikke bra, og kan være et resultat av feks svangerskapsdiabetes, depresjon el.l. Uansett så er dette noe som er til det beste for deg og barnet ditt. Sånn er det bare, og det må du nesten godta. Spesielt siden du ikke har informert om dine traumer. Du kan ikke forvente at legen er tankeleser. Jeg sa hva jeg hadde lagt på meg. Det var første gang jeg var hos han så han visste ikke hva førvekten min var, derfor var det egentlig ikke særlig interessant hva vekten min er nå i fht. vektøkning... Man kan ikke uten videre stole på hva en pasient sier. Du ville bli overrasket over hvor mange som lyver om slikt som dette, fordi man synes vekt er vanskelig/pinlig osv. Det er viktig å ha korrekt informasojn.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #30 Skrevet 10. september 2012 Det loven sier er at helsepersonell kan dele informasjon seg imellom (sm er relevant for behandlingen) dersom pasienten ikke motsetter seg det. I praksis spør de ofte ikke først, men her virker det jo som pasienten ganske tydelig har motsatt seg det. Husker ikke paragrafen, men jeg sjekket dette opp da min fastlege fortalte jordmor at jeg hadde angst. Han mente dette ville være relevant i forbindelse med fødselen, men det viste seg at dette hadde han ikke lov til uten mitt samtykke, og han fikk seg en skrape. Det står i "Nasjonale fagretningslinjer" at vekt også skal oppgis når man søker om fødeplass eller at legen skal sende slik informasjon til det sykehuset den gravide tilhører (der man bare har et valg) Fødeplass har jeg fått, hadde tom vært på rutineul på sykehuset osv. Var hos denne legen i uke 30, så å undersøke vekt i fht fødeplass var IKKE nødvendig!!! Har heller ikke nå, i uke 32, en bmi i nærheten av 35, så det er ikke grunnent til at han skulle veie meg! Kranglefanter altså, jeg lurer bare på om en lege kan si en ting og gjøre noe annet, ikke noe mer!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #31 Skrevet 10. september 2012 Han har ikke brutt noen som helst slags regler, han har gjort jobben sin. Vekt SKAL undersøkes på en svangerskapskontroll fordi man trenger å overvåke bl.a. * unormal vektøkning, noe som er relevant i ft feks vannansamling i kroppen. Dette er normalt, men kan også være en indikasjon på svangerskapsforgiftning * hvis det er for liten vektøkning er dette heller ikke bra, og kan være et resultat av feks svangerskapsdiabetes, depresjon el.l. Uansett så er dette noe som er til det beste for deg og barnet ditt. Sånn er det bare, og det må du nesten godta. Spesielt siden du ikke har informert om dine traumer. Du kan ikke forvente at legen er tankeleser. Jeg sa hva jeg hadde lagt på meg. Det var første gang jeg var hos han så han visste ikke hva førvekten min var, derfor var det egentlig ikke særlig interessant hva vekten min er nå i fht. vektøkning... Man kan ikke uten videre stole på hva en pasient sier. Du ville bli overrasket over hvor mange som lyver om slikt som dette, fordi man synes vekt er vanskelig/pinlig osv. Det er viktig å ha korrekt informasojn. Men å veie meg i uke 3o forteller han ingenting om min vektøkning gjennom svangerskapet så langt!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #32 Skrevet 10. september 2012 Det er ikke rart du får sånne svar som du får. Du gir ikke all informasjon i hovedinnlegget, men kommer med stadig ny informasjon etter hvert som folk viser seg å være uenig med deg. Nå virker du bare lite troverdig, og sur fordi svært få er enig med deg. Hvis du ikke tåler å få svar som ikke er slik du forventer, så får du la være å spørre. Og i det minste gi all relevant informasjon med en gang.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #33 Skrevet 10. september 2012 Du har bestemt deg for å ikke bruke denne legen allikevel. Hva er vitsen med å lage en diger greie ut av dette? Jeg tviler på at det var gjort med vond vilje av legen. Antagelig var det bare en ren forglemmelse, i og med at han sikkert noterer vekt på alle de andre gravide som er innom. Hva godt gjør det deg å klage til pasientombudet på en bagatell ( beklager, men det er det!) som dette?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #34 Skrevet 10. september 2012 Det er ikke rart du får sånne svar som du får. Du gir ikke all informasjon i hovedinnlegget, men kommer med stadig ny informasjon etter hvert som folk viser seg å være uenig med deg. Nå virker du bare lite troverdig, og sur fordi svært få er enig med deg. Hvis du ikke tåler å få svar som ikke er slik du forventer, så får du la være å spørre. Og i det minste gi all relevant informasjon med en gang. Hmm, ikke sur, og hvis jeg hadde fått svar på det jeg lurte på hadde det ikke vært nødvendig for meg å komme med noe tilleggsinformasjon. Jeg lurte bare på om legen kunne love en ting og gjøre en annen, og hvis vi hadde holdt oss til det spørsmålet hadde det ikke vært nødvendig med tilleggsinformasjon!!! Hadde også blitt et langt og kjedelig hovedinnlegg hvis jeg skulle skrevet alt det med en gang he he...
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #35 Skrevet 10. september 2012 Ja legen har lov fordi det skal ligge i papira vedr når du vil søke fødeplass. Siden mangen sjukehus har fødestover er det regler kva dei kan ta til seg. Nordfjordeid har ikkje lov og ta inn gravide med Svangerskapsdiabetes Første svangerskap med komplikasjoner BMI over 35 Det er vel ingen lege som kunne trodd at jeg har en bmi over 35, og uansett så har jeg fødeplass. Dette var en ny lege som jeg ikke var sikker på om jeg skulle ha som fastlege, derfor var jeg veldig tilbakeholden med opplysninger. Men syns dere sporer veldig av her! Det er det samme men når det er komplikasjoner så er vekt ,høgde noe og si vedr medisinering (doser). Men det er jo ikkje viktigt for deg.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 10. september 2012 #36 Skrevet 10. september 2012 Klage ham inn fordi han gjør jobben sin? Virkelig?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #37 Skrevet 10. september 2012 Du har bestemt deg for å ikke bruke denne legen allikevel. Hva er vitsen med å lage en diger greie ut av dette? Jeg tviler på at det var gjort med vond vilje av legen. Antagelig var det bare en ren forglemmelse, i og med at han sikkert noterer vekt på alle de andre gravide som er innom. Hva godt gjør det deg å klage til pasientombudet på en bagatell ( beklager, men det er det!) som dette? Fordi jeg ikke opplever det som en bagatell, hadde jeg opplevd det slik hadde jeg selvfølgelig ikke giddet å klagd! Men jeg opplevde dette som både krenkende og respektløst og jeg klarer ikke la være å tenke på dette...Og jeg tror neppe det var en forglemmelse, fordi han skrev også i journalen at jeg hadde nektet å veie meg til å begynne med.
Gjest Sekretøsa Skrevet 10. september 2012 #38 Skrevet 10. september 2012 Ja legen har lov fordi det skal ligge i papira vedr når du vil søke fødeplass. Siden mangen sjukehus har fødestover er det regler kva dei kan ta til seg. Nordfjordeid har ikkje lov og ta inn gravide med Svangerskapsdiabetes Første svangerskap med komplikasjoner BMI over 35 De har jo ikke føde!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #39 Skrevet 10. september 2012 Klage ham inn fordi han gjør jobben sin? Virkelig? Er det å skape mistillit og lure pasienter en del av arbeidsoppgavene til fastlegen? Det hadde ikke jeg fått med meg...
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #40 Skrevet 10. september 2012 Det er ikke rart du får sånne svar som du får. Du gir ikke all informasjon i hovedinnlegget, men kommer med stadig ny informasjon etter hvert som folk viser seg å være uenig med deg. Nå virker du bare lite troverdig, og sur fordi svært få er enig med deg. Hvis du ikke tåler å få svar som ikke er slik du forventer, så får du la være å spørre. Og i det minste gi all relevant informasjon med en gang. Hmm, ikke sur, og hvis jeg hadde fått svar på det jeg lurte på hadde det ikke vært nødvendig for meg å komme med noe tilleggsinformasjon. Jeg lurte bare på om legen kunne love en ting og gjøre en annen, og hvis vi hadde holdt oss til det spørsmålet hadde det ikke vært nødvendig med tilleggsinformasjon!!! Hadde også blitt et langt og kjedelig hovedinnlegg hvis jeg skulle skrevet alt det med en gang he he... Hvis du ikke er sur og irritert, så gjør du en dårlig jobb ift å formidle det. Når du, som også i dette svaret, bruker tre - 3 - utropstegn i slutten av en setning, så er det i skriftlig språkbruk det samme som å rope høyt, og det gir faktisk inntrykk av at du er sint/sur. Kanskje på tide å tenke over hvordan du skriver og hvilke signaler det gir i så fall. Og du har fått svar på spørsmålet ditt flere ganger i denne tråden: Ja, han har ikke bare lov, men nærmest en plikt til å sjekke vekten din i forbindelse med en svangerskapskontroll. Ja, det var dumt at han lovet en ting og gjorde noe annet, men det er faktisk menneskelig å feile, og han gjorde det helt sikkert ikke av vond vilje. Det er for øvrig også, virkelig, en bagatell og du vil ikke komme noen vei med å klage ham inn for dette. Dette er det flere som har sagt i denne tråden, så ja, du har fått svar, og du har også fått svar på alle kranglesvarene dine også.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 10. september 2012 #41 Skrevet 10. september 2012 Klage ham inn fordi han gjør jobben sin? Virkelig? Er det å skape mistillit og lure pasienter en del av arbeidsoppgavene til fastlegen? Det hadde ikke jeg fått med meg... Vekt er ganske essensielt i en graviditet, og legen må faktisk loggføre det. Han mente nok verken å lure deg eller skape mistillit, men som sagt : gjøre jobben sin
Gjest Sekretøsa Skrevet 10. september 2012 #42 Skrevet 10. september 2012 Du har bestemt deg for å ikke bruke denne legen allikevel. Hva er vitsen med å lage en diger greie ut av dette? Jeg tviler på at det var gjort med vond vilje av legen. Antagelig var det bare en ren forglemmelse, i og med at han sikkert noterer vekt på alle de andre gravide som er innom. Hva godt gjør det deg å klage til pasientombudet på en bagatell ( beklager, men det er det!) som dette? Fordi jeg ikke opplever det som en bagatell, hadde jeg opplevd det slik hadde jeg selvfølgelig ikke giddet å klagd! Men jeg opplevde dette som både krenkende og respektløst og jeg klarer ikke la være å tenke på dette...Og jeg tror neppe det var en forglemmelse, fordi han skrev også i journalen at jeg hadde nektet å veie meg til å begynne med. Da klager du, enkelt og greit! Du har ikke samtykket, han har ikke lov! Der jeg jobber har vi ikke engang lov å opplyse politiet om at vi har personer hos oss som er etterlyst engang. Legen hos oss kan ikke si det til andre enn de som har henvist pasientene...
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #43 Skrevet 10. september 2012 Klage ham inn fordi han gjør jobben sin? Virkelig? Er det å skape mistillit og lure pasienter en del av arbeidsoppgavene til fastlegen? Det hadde ikke jeg fått med meg... Nå må du slutte! Nå virker du bare ordentlig tåpelig, beklager. Det er en leges jobb å bl.a. veie deg ved en svangerskapskontroll. Punktum.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #44 Skrevet 10. september 2012 En venninne av meg fikk midlertidig hjertefeil etter en legetabbe. DER har man grunn til å klage inn. Dette her? Nei! Slutt å vær så grinete.
rytme Skrevet 10. september 2012 #45 Skrevet 10. september 2012 Har byttet! Men har også lyst til å klage han inn til pasientombudet... Dette må vel være brudd på taushetsplikten? Jeg tror ikke det er brudd på taushetsplikten, men jeg er ikke sikker. Det er ikke ulovlig å skrive ned informasjon om pasienten som andre som behandler pasienten enten nå eller i fremtiden kan lese. Det er heller ikke vanlig å spørre om lov til å skrive ned slike "vanlige" opplysninger... men når du har gitt uttrykk for at du ikke ønsker det, så kan det jo være at det er brudd. Men legen har behandlet deg dårlig. Han skulle selvfølgelig aldri ha lovet deg å ikke notere det ned, når han tydeligvis hadde tenkt å gjøre det likevel.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #46 Skrevet 10. september 2012 Seriøst, HI? Haha...akkurat en slik reaksjon ventes. Legen har gjort jobben sin. Neppe du klarer å se det! Makan til egoistisk. "jeg veier meg hjemme".
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #47 Skrevet 10. september 2012 Dette må være et tulleinnlegg!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #48 Skrevet 10. september 2012 Det er ikke rart du får sånne svar som du får. Du gir ikke all informasjon i hovedinnlegget, men kommer med stadig ny informasjon etter hvert som folk viser seg å være uenig med deg. Nå virker du bare lite troverdig, og sur fordi svært få er enig med deg. Hvis du ikke tåler å få svar som ikke er slik du forventer, så får du la være å spørre. Og i det minste gi all relevant informasjon med en gang. Hmm, ikke sur, og hvis jeg hadde fått svar på det jeg lurte på hadde det ikke vært nødvendig for meg å komme med noe tilleggsinformasjon. Jeg lurte bare på om legen kunne love en ting og gjøre en annen, og hvis vi hadde holdt oss til det spørsmålet hadde det ikke vært nødvendig med tilleggsinformasjon!!! Hadde også blitt et langt og kjedelig hovedinnlegg hvis jeg skulle skrevet alt det med en gang he he... Hvis du ikke er sur og irritert, så gjør du en dårlig jobb ift å formidle det. Når du, som også i dette svaret, bruker tre - 3 - utropstegn i slutten av en setning, så er det i skriftlig språkbruk det samme som å rope høyt, og det gir faktisk inntrykk av at du er sint/sur. Kanskje på tide å tenke over hvordan du skriver og hvilke signaler det gir i så fall. Og du har fått svar på spørsmålet ditt flere ganger i denne tråden: Ja, han har ikke bare lov, men nærmest en plikt til å sjekke vekten din i forbindelse med en svangerskapskontroll. Ja, det var dumt at han lovet en ting og gjorde noe annet, men det er faktisk menneskelig å feile, og han gjorde det helt sikkert ikke av vond vilje. Det er for øvrig også, virkelig, en bagatell og du vil ikke komme noen vei med å klage ham inn for dette. Dette er det flere som har sagt i denne tråden, så ja, du har fått svar, og du har også fått svar på alle kranglesvarene dine også. Tre utropstegn kan også være uttrykk for overraskelse, og ja, jeg er overrasket over at alle henger seg opp i at en lege skal veie på en kontroll, men få svarer på det jeg faktisk spør om!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #49 Skrevet 10. september 2012 Hiv han på hue og ræva ut!!!!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #50 Skrevet 10. september 2012 Det er ikke rart du får sånne svar som du får. Du gir ikke all informasjon i hovedinnlegget, men kommer med stadig ny informasjon etter hvert som folk viser seg å være uenig med deg. Nå virker du bare lite troverdig, og sur fordi svært få er enig med deg. Hvis du ikke tåler å få svar som ikke er slik du forventer, så får du la være å spørre. Og i det minste gi all relevant informasjon med en gang. Hmm, ikke sur, og hvis jeg hadde fått svar på det jeg lurte på hadde det ikke vært nødvendig for meg å komme med noe tilleggsinformasjon. Jeg lurte bare på om legen kunne love en ting og gjøre en annen, og hvis vi hadde holdt oss til det spørsmålet hadde det ikke vært nødvendig med tilleggsinformasjon!!! Hadde også blitt et langt og kjedelig hovedinnlegg hvis jeg skulle skrevet alt det med en gang he he... Hvis du ikke er sur og irritert, så gjør du en dårlig jobb ift å formidle det. Når du, som også i dette svaret, bruker tre - 3 - utropstegn i slutten av en setning, så er det i skriftlig språkbruk det samme som å rope høyt, og det gir faktisk inntrykk av at du er sint/sur. Kanskje på tide å tenke over hvordan du skriver og hvilke signaler det gir i så fall. Og du har fått svar på spørsmålet ditt flere ganger i denne tråden: Ja, han har ikke bare lov, men nærmest en plikt til å sjekke vekten din i forbindelse med en svangerskapskontroll. Ja, det var dumt at han lovet en ting og gjorde noe annet, men det er faktisk menneskelig å feile, og han gjorde det helt sikkert ikke av vond vilje. Det er for øvrig også, virkelig, en bagatell og du vil ikke komme noen vei med å klage ham inn for dette. Dette er det flere som har sagt i denne tråden, så ja, du har fått svar, og du har også fått svar på alle kranglesvarene dine også. Tre utropstegn kan også være uttrykk for overraskelse, og ja, jeg er overrasket over at alle henger seg opp i at en lege skal veie på en kontroll, men få svarer på det jeg faktisk spør om! DU HAR FåTT SVAR På DET DU SPøR OM! Når spørsmålet allerede er besvart, er det faktisk helt vanlig å "henge seg opp i" hvor dustete hele denne greia er, ja. Faktisk helt normalt vil jeg si.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå