Gå til innhold

Har du en diagnose?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at mange skriver endometriose. Kan jeg spørre hva det er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er vel ikke en diagnose, men jeg har utrolig dårlig syn. Ser ingen verdens ting uten briller/linser. Skulle virkelig ønske man kunne fått dekt noen av utgiftene på lik linje som medisiner...

 

Ta opp lån og operer øynene dine. Hadde sikkert ikke like ille som deg(-5,5) men fikk en ny tilværelse. Bruker ikke briller 13 år etterpå :) Du tjener på det i lengden selv om det er mye å skal ut med på en gang. Du kan også få avbetalingsplan.

Skrevet

ME i 7 år nå og kronisk muskelsmertesyndrom.

 

Til nr8

Takk for at du deler tips med alle her:)

Har en venninne som er biopat og har fitt meg tips til vitaminer jeg bør gå på, men har ikke råd til å prøve. Er å utrolig dyrt. Får aap og siden jeg ble syk så ung, får jeg nesten ingenting. Hadde jeg vært helt sikker på at jeg hadde blitt bedre, hadde jeg helt klart gjort det.

Skal begynne å slutte med pepsi max, potetgull og annet crap nå.

Her er det ingen bedring. Nesten motsatt det siste året :(

Skrevet
Er vel ikke en diagnose, men jeg har utrolig dårlig syn. Ser ingen verdens ting uten briller/linser. Skulle virkelig ønske man kunne fått dekt noen av utgiftene på lik linje som medisiner...
Ta opp lån og operer øynene dine. Hadde sikkert ikke like ille som deg(-5,5) men fikk en ny tilværelse. Bruker ikke briller 13 år etterpå :) Du tjener på det i lengden selv om det er mye å skal ut med på en gang. Du kan også få avbetalingsplan.

 

Det er det som er målet, venter på at synet skal stabiliserer seg:)

Skrevet
ME i 7 år nå og kronisk muskelsmertesyndrom. Til nr8 Takk for at du deler tips med alle her:) Har en venninne som er biopat og har fitt meg tips til vitaminer jeg bør gå på, men har ikke råd til å prøve. Er å utrolig dyrt. Får aap og siden jeg ble syk så ung, får jeg nesten ingenting. Hadde jeg vært helt sikker på at jeg hadde blitt bedre, hadde jeg helt klart gjort det. Skal begynne å slutte med pepsi max, potetgull og annet crap nå. Her er det ingen bedring. Nesten motsatt det siste året :(

 

Jeg sitter igjen med mye gjeld etter hele prosessen, men mest fordi nav nektet meg utbetalinger tross spesialistutbetalinger.

 

Hvis du regner på hvor mye du bruker på pepsi max, potetgull og "annet crap" i måneden så kommer du sikkert til å oppdage at det er ganske mye penger det er snakk om. Regn på det og gå til din venninne og spør henne hva som er viktigst for deg å begynne med/gjøre, og at dette er beløpet du har å rutte med - og spør hvor du skal begynne. Hvis du gjør det, kutter ut brus, potetgull og sukker så har du allerede kommet langt.

 

Fordi man har så lite energi og blir så fort trøtt så er det veldig fristende å ty til masse lavkarbo/sukker... men dette bare forsterker problemet!

 

Tenk at alle små skritt i riktig retning tross alt går i riktig retning... og tålmodighet, det virker ikke over natta.

 

Tror du vil merke forskjell bare du kutter ut brus og annen junk. :)

 

# 8

Skrevet

ME og LS ... Men går egentlig ganske greit som gravid ;)

Skrevet
Under utredning for adhd og sliter veldig med migrene. Utover det så er jeg vell bare normalt ustabil:)

 

Tovehvit, jeg mistenker også at jeg har adhd. Min bror har det, jeg har mange av de samme problemene men ikke like hyperaktiv så de mistenkte det aldri da jeg var liten... Når jeg leser om ad/hd hos kvinner stemmer jo alle "symptomene"... hadde vært greit å finne ut av det.

Men hvordan kom du på det i voksen alder? og hvordan fikk du satt i gang utredning??

Skrevet
ME og LS ... Men går egentlig ganske greit som gravid ;)

 

Hva er LS?

Skrevet

Jeg har Cerebral Parese og er døv på ene øret. Var også blind på ene øyet,men fikk tilbake synet.

 

Har angst i perioder,men det er ikke noe hinder.

Skrevet

Bekthrevs

Artrose

Hypoteriose

 

Sliter mest med bektervs, men mest fordi alt er helt nytt for meg, og har ikke funnet medisinen for meg enda...

 

Får medisin mot hypoteriose, så den merker jeg ikke noe av!

Skrevet
Dere med ME, har noen av dere prøvd rituximab? http://www.tv2.no/ny...en-3519588.html Kjenner godt til denne medisinen, har gitt den til mange kreftpasienter. Ganske ukomplisert og få bivirkninger.

 

Siden jeg har blitt så godt som bra har jeg valgt å ikke gjøre noe mer eller teste ut noe mer, delvis også fordi kroppen min reagerer negativt på mye medisiner.

 

Men det er spennende forskning du linker til, Aliena! :)

Ikke minst er det viktig for å få det anerkjent som en fysisk sykdom. Jeg tror ikke noen som har eller har hatt ME er i tvil om at det er en fysisk sykdom. At en så stor funksjonssvikt også vil føre til en psykisk reaksjon er vel naturlig, men da altså som en følge av den fysiske funksjonssvikten. Det er godt at det forskes på dette :)

Skrevet

Ja, allergisk og har epilepsi.

 

Epilepsi er ikke en sykdom, men en tilstand :)

 

Medisinert og anfallsfri.

Skrevet

For øyeblikket:

Lungebetennelse, bihulebetennelse, streptokokker, øyekatarr og sopp grunnet antibiotikabehandling. Kunne ikke annet enn å le da jeg kjente kløen og svien i underlivet, det også i tillegg liksom! Just great! hehe

 

Må si jeg har stor medfølelse til mange av dere her inne, tunge diagnoser flere av dere har:(

Skrevet

Ser at mange skriver endometriose. Kan jeg spørre hva det er?

 

Det er en vanlig kvinnesykdom. Ca. 20% av allemenstruerende kvinner har endo. Det er en kronisk sykdom hvor deler av livmorslimhinnen (altså menstruasjonsblodet) kommer på avveie inni bukhulen. Når endoen fester seg på innvollene og de indre kjønnsorganene, dannes en betennelsestilstand i kroppen. Immunforsvaret vårt jobber på spreng for å prøve å ''rydde opp'', men det som da skjer er at det blir arrdannelse. Disse arrene eller sammenvoksningene kan gro og ødelegge innvollene, snurpe sammen tykktarm og tynntarm, snurpe sammen urinrøret, ødelegge eggstokker og eggledere osv.

 

Endo er en ekstremt smertefull sykdom, men det er ingen klar sammenheng i hvor vondt man har i forhold til mengde endo.

 

De med endo er ofte infertile fordi endometriosen utskiller giftstoff og proteiner som bryter opp egg og sædceller før de rekker å møtes. Man kan også være infertil pga ødelagt eggledere og overgrodde eggstokker.

 

Man kan mistenke endo hvis man har ekstreme smerter under mensen, blør mye, har uregelmessige sykluser og problemer med å unnfange.

 

Endo blir verre og verre for hver mens man har fordi endometriosen inni bukhulen begynner å blø sammen med livmor. På den måten sprer den seg videre til nærliggende organ. Det er funnet endo i lunger og hjernen hos noen.

 

Man kan operere endo (jeg skal snart inn og fjerne ødelagt eggstokk som har grodd fast i livmora mi, og muligens noe av tarmen bl.a), og en operasjon vil ofte øke sjansen for å greie å unnfange. Siden sykdommen er kronisk vil den alltid komme tilbake, og mange trenger flere operasjoner i sin menstruerende del av livet. Det er en mulighet for å bli gravid med IVF.

 

HAT!!!

Skrevet

Jeg har Borderline personlighetsforstyrrelse ,PTSD, panikklidelse, angst og depresjon.

 

Hadde ikke noen normal barndom, og har gått igjennom mye, så regner med at diagnosene mine har utviklet seg sakte men sikkert.

Skrevet
Under utredning for adhd og sliter veldig med migrene. Utover det så er jeg vell bare normalt ustabil:)
Tovehvit, jeg mistenker også at jeg har adhd. Min bror har det, jeg har mange av de samme problemene men ikke like hyperaktiv så de mistenkte det aldri da jeg var liten... Når jeg leser om ad/hd hos kvinner stemmer jo alle "symptomene"... hadde vært greit å finne ut av det. Men hvordan kom du på det i voksen alder? og hvordan fikk du satt i gang utredning??

 

Har alltid følt meg annerledes på en måte, vanskelig å forklare^^ Men jeg var egentlig aldri som andre da jeg var mindre. Min mor mener at diagnoser er noe tull, så ble aldri sjekka ut for det som barn.

 

Så ble jeg kjent med ei dame i bodø, etter en dag med henne så fikk jeg streng beskjed om å teste meg^^

(hun har adhd diagnosen selv, så hun så jo lett at ting ikke stemte).

Ting hun så var da: Veldig uorganisert og kaotisk, uoppmerksom, veldig mye kroppslig uro, konsentrasjon(hva er det?), mangler helt og holdent impulskontroll, sliter med gramatikk da hodet ikke klarer å henge med i svingene+++++ Lista er lang.

 

Klarer ikke å holde på jobber for eksempel, de blir rett og slett for kjedelige. Jeg trenger veldig mye stimuli for å klare og holde konsentrasjonen oppe. Dette har blitt oppfattet som latskap i barndommen, men jeg er jo ikke lat:(

Men når tankene svirrer i en slik fart at jeg ikke vet hvor mange tanker jeg har, rutiner blir kjedelige, oppmerksomheten forsvinner og jeg rett og slett får destruktive tanker om meg selv, så smeller jeg rett i veggen.

Jeg klarer heller ikke å få positive tilbakemeldinger, da kommer tankene om at jeg må bli bedre. Alt er bare ei suppe egentlig^^

 

Men uansett, helsestasjonen her fikk meg inn på dagpsykriatrien. Slitt mye psykisk før, men nå som jeg har møtt forståelse så har det endelig løsnet=)

Så de tok da kontakt med vop for meg, og fikk meg på testing 1 mnd etterpå.

Så nå har jeg gjennomført scr-90 tror jeg den het, og adhd-testen(den standare) og wise testen. Alt dette skjedde egentlig rimelig fort.

Så nå venter jeg bare på resultatet.

Så kom deg til legen, så kan han hjelpe deg med henvisning til vop=) Bedre sent enn aldri:)

Skrevet

Atopisk eksem

hypotyreose

angst

Skrevet

Jeg har innfeksjonsutløst ME (etter kyssesyken), fibromyalgi, migrene og øresus.

 

Har også hatt en infeksjon på skjoldbruskkjertelen så stoffskiftet er lavt og jeg har blitt insulinresistent.

 

Har hveteintoleranse og irritabel tarm så magen er et kapittel for seg.

 

Skulle gitt et arm eller et bein for å føle meg frisk i kroppen! Tenk å ha energi, sykle eller løpe, føle seg frisk i kroppen og bare nyte dagene....

Skrevet

Diabetes og feit :-)

Skrevet

Fødselsdepresjon.

Vet ikke om dette er en diagnose, kanskje mer en "feil", men jeg har brystvev i armhulene, så når jeg har melkespreng, så kjennes det der også! Litt artig i grunn.

 

Jammen mange av dere som har alvorlige sykdommer, får helt vondt inni meg av å lese noe av dette :(

Skrevet

Jeg har også atopisk eksem.

Og angst

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...