Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #26 Skrevet 23. august 2012 PCOS og irritabel tykktarm syndrom. Har også diverse ledd/muskelplager.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #27 Skrevet 23. august 2012 Jammen mye diagnoser det ute, føler meg plutselig frisk som en fisk, er bare gravid jeg, ingen diagnose det akkurat, men slitsomt i seg selv til tider
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #28 Skrevet 23. august 2012 bipolar lidelse, sosial angst, er allergiker, og i tillegg utredes jeg for muskel og ledd sykdom. de klarer ikke finne ut ha som feiler meg, men er skeiv i ryggen, er kalvbeint og for kort akilles og pga stivhet og depresjon sliter jeg med migrene!
Gjest uni kum Skrevet 23. august 2012 #29 Skrevet 23. august 2012 Astma, lite og ingenting plaget i hverdagen.
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 23. august 2012 #31 Skrevet 23. august 2012 Migrene Tourettes Endometriose
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #32 Skrevet 23. august 2012 Ingen diagnoser selv om sikkert noen her inne vil kalle tittelen "alenemor" en diagonse. Kan tyde på det avogtil;) Følte meg plutselig veldig frisk og synd å lese at så mange sliter:(
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #33 Skrevet 23. august 2012 -ADHD, eller mest ADD, men vet ikke helt. Jeg tror selv det er ADHD, og at hyperaktiviteten viser seg som munndiare Bruker medisin, og det fungerer. -Klassisk migrene(den med aura) Har også medisiner for dette, og tar det når jeg får synsforstyrrelsene. -Hidrosadenitt(betennelser i kjertler, spesielt i lysken) bruker ikke noe medisiner her nå, men har gjort. Jeg gidder bare ikke mer, siden det ikke hjalp godt nok, og hadde altfor sterke bivirkninger. -En tarmsykdom som er kronisk, men jeg husker ikke navnet. Det er ikke Crohns, Ulcerøs kolitt eller irritabel tarm, men noe annet. Gir kronisk diare, men er uten smerter Ingen medisiner. Helt greit å leve med, i forhold til kronisk obstipasjon. -Psoriasis, men veldig lite utslett. Har krem som demper det godt nok -Mulig Lupus, men er fortsatt under utredning for dette, så har ikke svar enda. Her tror jeg ikke det blir medisiner. For den formen jeg evt har, er bare i huden slik det nå er. -Moderat til alvorlig depresjon, med generalisert angst. Ligner på PTSD(?), men er ikke helt det samme. Får medisin som fungerer bra -Urge-inkontinens, men denne går faktisk litt i perioder. Nå har jeg en litt dårlig en, og har da medisiner for dette som gjør at blæren slapper litt av Det rare er at jeg føler meg ikke syk i hele tatt Akkurat som om kroppen holder på med sitt, men jeg tvinger den til å fungere slik jeg vil, likevel . Har heldigvis ikke allergier Og så ser jeg at "alenemor" kan være en diagnose her inne, så den slenger jeg også med
smet Skrevet 23. august 2012 #34 Skrevet 23. august 2012 Astma, allergier, atopiker, psoriasis, migrene, essentiell trymbocytose.. Det var vel det..
Cat.68 Skrevet 23. august 2012 #35 Skrevet 23. august 2012 Bekhtrevs Sekundær Sjøgrens sykdom Fibromyalgi AdHd (bruker Ritalin) Hypomobile ledd så er det mistanke om og jeg er under utredning for endometriose....... ellers er jeg OK, hehehehe
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #36 Skrevet 23. august 2012 Kronisk bihulebetennelse (under utredning/oppstikking) Migrene, prolaps, astma /allergi, cøliaki, hypermobile ledd, gikt ,og en annen alvorlig diagnose som er så sjelden at jeg tør ikke skrive om det i fare for å bli gjenkjent. Og for ikke å glemme panikkangst og dødsangst, med god grunn:(
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #37 Skrevet 23. august 2012 Kraftig astma, flere anfall hver dag og natt, steroider annenhver mnd. "Skiftende" stoffskifte, hopper fra lavt til høyt så å si hele tia.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #38 Skrevet 23. august 2012 Kronisk bihulebetennelse (under utredning/oppstikking) Migrene, prolaps, astma /allergi, cøliaki, hypermobile ledd, gikt ,og en annen alvorlig diagnose som er så sjelden at jeg tør ikke skrive om det i fare for å bli gjenkjent. Og for ikke å glemme panikkangst og dødsangst, med god grunn:( Nå ble jeg nysgjerrig.. starter diagnosen på A og har 3 bokstaver?
Love my kidz Skrevet 23. august 2012 #39 Skrevet 23. august 2012 Født med nedsatt hørsel Tinnitus Lavt stoffskifte Insulinresistent PCOS Depresjon Angst/sosialangst Pollenallergi
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #41 Skrevet 23. august 2012 Utrolig mange som har angst og depresjonsdiagnoser her.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #42 Skrevet 23. august 2012 La merke til det jeg også, men kan kun svare for meg selv. Jeg hadde ingen angst før jeg ble alvorlig syk, da kom angsten. Visste ikke at jeg var disponibel engang. Mulig det er flere her som gjerne har fått angst som følge av alvorlig sykdom, noe som ikke er uvanlig..
mamma_bergen Skrevet 23. august 2012 #43 Skrevet 23. august 2012 Jeg har ADHD-uoppmerksom type og går på ritalin.
Nordhagenjentene :) Skrevet 23. august 2012 #44 Skrevet 23. august 2012 Jeg har fibromyalgi - og hyperemesis i svangerskap.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #45 Skrevet 23. august 2012 Har ingen kronisk diagnose, men har hatt situasjonsbestinget angst og depresjon.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #46 Skrevet 23. august 2012 Til nr 6 og 7.... jeg har hatt ME og fungerer i dag fint - så ikke gi opp Fikk først kyssesyken, og ble aldri bra, bare verre og verre form. Var veldig, veldig dårlig i 2-3 år, deretter har det gått sakte, sakte, sakte fremover, til i dag sier at jeg har hatt ME. Har fremdeles enkelte situasjoner hvor jeg merker at jeg er mer "sårbar" ift helsen min enn andre, men ingenting jeg ikke kan leve godt med Jeg ble bra med total omlegging av kosten slik at jeg nå spiser riktig for MEG (ikke hva alle andre måtte mene og synse om saken), ble kvitt parasitter jeg hadde gått med i årevis uten å vite det, fikk orden på tarmbakteriefloraen min, tatt riktige kosttilskudd, unngått sukker totalt. Akupunktur hjalp meg også veldig godt. I tillegg masse, masse tålmodighet og stahet. Begynte i det små med å ta en situps, så hvile en halv time, så et par situps til osv. Første gang jeg tok "planken" hadde jeg "trent" lenge.... og da greide jeg nesten tre sekunder første gang. Men sakte, men sikkert greide jeg litt mer og litt mer. Men viktig å da hvile nok mellom "treningsøktene" og aldri slite seg ut. Må aldri kjøre seg selv ned i kjelleren med aktiviteter eller trening! Vanskelig å finne grensen, men det går med prøving og feiling. Få riktig hjelp ift kosthold og få tatt alle prøver for at det blir skreddersydd for dere. I dag er jeg tilbake i full jobb God bedring Nr 7 her.. Veldig godt å høre at du har blitt frisk og lever normalt! Det må være en utrolig befrielse. Man hører aldri om de bra positive sakene, bare om de som har det vanskelig. Så det er godt å høre at det er noen der ute som har fått livet tilbake! At det er håp for oss, man kan bli frisk! Jeg har hørt masse om at å legge om kosten, gjør alt. Og har tenkt til å prøve dette selv. Men må inrømme at jeg gruer meg veldig, fordi jeg har masse matallergier i tillegg, og redd det ikke blir mye igjen å lage. Ikke er jeg noe glad i å lage mat heller. Jeg er undervektig, og sliter veldig med å legge på meg, til tross for at jeg er veldig glad i mat. Så å legge om kosten kan bety mye for livet mitt fremover på flere måter, hvis dette funker Jeg har ingenting å tape! Hvilke matvarer måtte du kutte ut? Og hvordan gikk du fram? Nr 8 igjen her... Det som er det aller viktigste når man er så svekket som man er med ME og skal endre kostholdet er at kostholdet blir tilpasset akkurat DEG. Hva som har fungert for andre er ikke nødvendigvis din fasit. Derfor jeg synes at du (og andre) bør få riktig og kvalifisert hjelp. Vi er alle forskjellige. For meg var det avgjørende å legge om til blodtypedietten, og det er nok generelt viktig for alle. Men blodtypedietten er et utgangspunkt og ingen 100 % fasit. Etter blodtypen skal jeg f.eks. egentlig tåle melk, mens blodprøver viser at jeg ikke tåler melkeproteiner. Derfor det er så viktig med dyktige fagfolk. Det eneste som er allment ift hva man bør unngå er sukker og hvetemel og for mye prosessert mat. Men dette er ikke vanskelig, nå finnes mange fine sukkererstatninger som er ok for kroppen, og for de fleste kan går det også greit å bytte hvetemel ut med spelt. Det å lage mat fra bunnen trenger faktisk ikke ta mer tid enn div halvfabrikata (vi bare tror det ).. noe som er et viktig poeng når man har ME. Jeg ville startet med å få tatt matintoleransetest (EU Biotek sies å være den beste), kutte sukker og få hjelp til å legge om kostholdet slik at det passer deg. Kjempeviktig å få sjekket ut ift evt candida, tarmbakterier osv. også. Uansett er det lurt å ta gode tarmbakterier siden 70-80 % av immunforsvaret sitter i tarmfloraen vår. Vet ikke hvor dere bor, men gode klinikker i østlandsområdet er f.eks. dr Hexeberg, Balderklinikken, Lindberg osv. De som er utdannet ernæringsterapeuter fra Tonsberg Medisinske skole er som regel også veldig dyktige, og disse finnes i alle deler av landet, tror jeg. Evt ta kontakt med skolen og høre hvor terapeutene er. Andre gode er dr øverby i Arendal (veldig god lege!! som også tenker veldig alternativt) og Jens Veierstedt. Jeg var heldig å ha en med kost og ernæringsutdannelse + ortomolekylærmedisin (kurere med kost, vitaminer, mineraler, urter) i min nærhet da jeg ble syk og fikk hjelp slik. Etter noen år fant jeg også en fantastisk lege som ga meg mye trygghet, og som støttet alt jeg hadde gjort så langt. Han suplerte med prøver som viste at jeg lå på grensa til D-vitaminmangel, at jeg hadde stor kobbermangel, og han anbefalte også å ta tre ganger dagsdose med magnesium (en dagsdose tre ganger pr dag). Magnesiumen tok muskelsmertene og de pussige "nervesmertene" med stikking i muskulaturen som mange med ME har. Fremdeles må jeg holde på den doseringen med magnesium, ellers får jeg tilbake disse smertene etter trening eller om jeg blir for sliten. Men det er jo ikke noe problem å ta magnesiumtilskudd hver dag Igjen - det viktigste er at du finner et opplegg som er skreddersydd for deg! I tillegg er det absolutt en fordel å jobbe med meditasjon og andre avspenningsteknikker. Lettere typer yoga hjalp meg mye da jeg hadde begynt å komme dit hen at jeg kunne begynne å "trene" litt mer. Uansett - lykke til, ikke gi opp!!
Rediken Skrevet 23. august 2012 #47 Skrevet 23. august 2012 Er vel ikke en diagnose, men jeg har utrolig dårlig syn. Ser ingen verdens ting uten briller/linser. Skulle virkelig ønske man kunne fått dekt noen av utgiftene på lik linje som medisiner...
Appelsindyret Skrevet 23. august 2012 #48 Skrevet 23. august 2012 Er jammen ikke sikker på om det går som en sykdom eller allergi... ( det er nok ikke ekspertene heller ) men jeg har iallefall Cøliaki Høres kanskje rart ut, men jeg trives faktisk med det
Gurine og gulla Skrevet 23. august 2012 #50 Skrevet 23. august 2012 Endometriose, dysleksi, div allergier. I tillegg er jeg kronisk trøtt og sliten, de på sykehuset sa at det muligens var endometriosen som gjør det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå