Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #51 Skrevet 6. juli 2012 er ikke enig i at drammen er en søppleby??Merkelig.andre steder i norge som er mye verre enn drammen.
ostepop123 Skrevet 6. juli 2012 #52 Skrevet 6. juli 2012 I Oslo, for stort, lite sjarm, ikke så veldig barnevennlig og vanskelig å balansere jobb, barnehage ol. Kunne godt bodd litt utfor Oslo, men ikke i selve oslo. Kunne forsåvidt heller aldri bodd i Finnmark. Blir for langt nord, og er lite praktisk med tanke på å komme seg imellom. Vanskelig å balansere jobb og barnehage?? Det er det rareste jeg har hørt. Barnehagen mitt barn går i er rett ved her vi bor, og de fleste barna (som jeg har oversikt over, da) bor også i nærheten. Vi foreldrene går stort sett, eller sykler, når vi leverer og henter, ser nesten ingen som bruker bil. Også rusler vi videre til jobbene våre, for min del sykler jeg 15 minutter, gjennom park og trivelige smågater. Det er jo kjempelettvint, også bor jo alle rett ved hverandre, så vi møtes på lekeplassen i helgene for eksempel. Der jeg opprinnelig kommer fra, som er ordentlig på landet, er det veldig få barnehager og alle kjører bil overalt, uansett hvor de skal. Her i Oslo har vi dagligvarebutikker på hvert hjørne, parker, lekeplasser med masse folk og barn. Når jeg er hjemme hos foreldrene mine er vi helt splitters alene i hagen, det er jo ingen barn som samles der, og det er ingen lekeplasser fordi alle er hjemme ved sine egne trampoliner! Gørrkjedelig spør du meg, ihvertfall for besøkende eller uinnvidde. I tillegg er borettslaget vårt helt utrolig hyggelig, med masse folk som er ute på ettermiddagene, vi griller sammen, ungene bader, det er helt topp! Ja, og dette er sentralt i skumle indre Oslo øst, altså. Og jeg blir absolutt ikke støtt over at ikke folk vil bo i Oslo, men jeg synes mange argumenter vitner om at man ikke vet hva man snakker om. For min egen del kunne jeg ikke bodd noe annet sted i Norge enn Oslo, men om noen tilbyr oss jobber i New York eller Berlin flytter vi nok.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #53 Skrevet 6. juli 2012 Interessant tråd - her blomstrer fordommene. Osloensere er fornærma over at noen ikke vil bo i Oslo, samtidig som de ikke vil bo f.eks i Nord Norge (har dere bodd der - og i så fall hvor i Nord Norge?) Personlig har jeg bodd flere steder i landet. Vestlandet, Oslo, Trondheim, Tromsø osv. Jeg trivdes IKKE i Oslo. Synes byen er kald og utrivelig, selv om vi bodde nær marka og så videre. Vestlandet (Sunnmøre) var OK - fin natur, men litt trangt miljø. Trondheim - veldig OK by, trivdes veldig godt, hyggelige folk, masse fin natur. Kunne godt bodd der resten av livet, om ikke kjærligheten trakk meg videre. Tromsø - også en super by! Masse liv, gode kulturtilbud, flott natur. Litt mye snø om vinteren... I dag bor jeg i Nordland, og trives kjempegodt. Elsker naturen her og har det ufattelig bra! Får det jeg trenger av kultur og "liv" - ikke for mye snø om vinteren, deilige, lyse sommernetter.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #54 Skrevet 6. juli 2012 Haugesund Kr.sand ( og alle andre bibelbelter) Oslo Nord Norge
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #55 Skrevet 6. juli 2012 Sånn skikkelig vestkant Oslo, type Montebello og Holmenkollen. Eller Bærum. Har ikke bodd der selv altså, men kjenner er del som er der i fra og som bor der og bare vet at det ikke er noe for meg. Vil ikke bo på et sted der barn kan risikere å bli mobbet fordi de bor i en leilighet. Nå er jeg ei skikkelig østkant jente da:)
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #56 Skrevet 6. juli 2012 Hårsåre oslofolk Mange som sier de ikke vil bo i nord, men det er ingen nordlendinger som blir fornærmet... Folk er forskjellige. Deal with it!!
Gjest Heartbroken Skrevet 6. juli 2012 #57 Skrevet 6. juli 2012 Jeg kunne ikke bodd i de dype skoger Kjørte gjennom Telemark for ikke så lenge siden, og selv om de har sine koselige små bygder og byer, er det altfor mye skog. Ellers tror jeg Finnmark hadde blitt for goldt og kaldt for meg, men jeg kan godt tenke meg å bo i Oslo f.eks. Jeg har bodd i en liten by i hele mitt liv, og må si at jeg liker storbyfølelsen jeg får når jeg er i Oslo. Men jeg har bare vært på korte besøk da, og vet ikke hvordan jeg hadde trivdes i det lange løp. Det er veldig godt at vi er forskjellige, og at vi kan velge mellom by og land.
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 6. juli 2012 #58 Skrevet 6. juli 2012 Sånn skikkelig vestkant Oslo, type Montebello og Holmenkollen. Eller Bærum. Har ikke bodd der selv altså, men kjenner er del som er der i fra og som bor der og bare vet at det ikke er noe for meg. Vil ikke bo på et sted der barn kan risikere å bli mobbet fordi de bor i en leilighet. Nå er jeg ei skikkelig østkant jente da:) Signerer her, og er også enig med Lille sprelle Det frister ikke å bo midt i Oslogryta (ikke fordi det er noe galt med byen, men jeg føler meg alltid litt overveldet når jeg er i sentrum) eller Bærum, men heller ikke et sted der det er flere kilometer til nærmeste nabo og man må bruke bil uansett hva man skal. En mellomting er greit, sånn som her jeg bor. Kort vei til Drammen og Oslo, sentralt med masse fritidstilbud for alle typer interesser, skog og mark et steinkast unna men også bylivet en kjapp kjøretur unna, masse naboer, men samtidig såpass landlig at man ikke sitter klint oppå naboen Jeg tror jeg ville trives de fleste steder egentlig, så lenge det er mulig å slippe barna ut døra uten å være redde for dem. Hadde vært deilig å bo ved en strandlinje, det er drømmen, men da må barna bli litt større fordi hønemor hadde bare vært redd de skulle dette i vannet
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #59 Skrevet 6. juli 2012 Jeg kommer fra utlandet og sørligere strøk, så for min del er Sørlandet det eneste jeg kan tenke meg, pga været. Har ikke møtt mange religøse mennesker (finnes sikkert). Oslo har jeg vært en stund, midt i byen. Praktisk var det, men trivdes ikke i det hele tatt. Bil trengs ikke men det er jo også umulig å ha egentlig. Båtplass har venteliste i mange år, er veldig glad i båt og mistrivdes også med båttrafikken. Alt som ligger nord er utenkelig for meg. Midtnattsol er ikke viktig for min del, jeg må jo sove om natten uansett. Å bytte det mot mørketid, nei takk.
Mandalas Skrevet 6. juli 2012 #60 Skrevet 6. juli 2012 Nei, nå er jeg jammen meg sikker på at dere som bor i/ er fra Oslo bare tuller med oss. Dere kan da ikke være så trangsynte at dere mener at alle Må trives i Oslo? Og hvis de mot formodning ikke gjør det, så har de ganske enkelt ikke vært på de rette stedene! Er ikke det i og for seg et tegn på at byen ikke er noe særlig? Når man må lete aktivt etter små krinkler og kroker som gjør den fin og ålreit, ellers fremstår den selvsagt som stygg hvis man ikke finner disse? Jeg har avslørt dere - dere bare skrøner og tuller med oss!
CaptainHindsight Skrevet 6. juli 2012 #61 Skrevet 6. juli 2012 Jeg har bodd i Oslo og vil nok dessverre si jeg ikke vil tilbake, selv om det nå ser ut som jeg må, grunnet jobben til mannen min. Ellers er slike halvdøde småbyer noe jeg blir dødsdeprimert av.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #62 Skrevet 6. juli 2012 Jeg bor i Oslo og trives i grunn ok men! -Helvettes rush, går ikke an å gjøre noe etter jobb og barnehage fordi det er et vanvittig styr både med kollektivt og med bil pga rush. -Aker brygge er fint, men det er stappe, stappe, stappe j#vla fult hele tiden og det koster skjorta! -Skolene er sikkert bra, men man vet ikke hvor man havner henne eller om man får begynne med naboer og bestevenner for det er fult over alt!! -Det er fine strender her men det er så inn i det grønn med folk over at at det er til å bli gaaaal av. -Prøvde å komme oss til noen av øyene på en fin dag, men vi kom oss ikke en gang inn på bussen som skulle ta oss til kaia for jeg har stor mage og en 4 åring og kan dermed ikke bare dytte på inn i bussen, så da ble vi forbidyttet 4!!! Busser... Ikke en eneste person tok hensyn slik at vi kom oss på denne bussen, så etter at vi måtte se 4 busser kjøre fra oss fordi vi ikke kom oss inn pga trengsel så måtte vi bare gi oss. -Det er en mentalitet i Oslo som jeg misliker, meg, meg, meg, meg.. Dette er bare en lite brøkdel av det jeg kunne nevnt om Oslo, jeg bor her på 6 året fordi min mann ikke vil flytte nærmere der jeg kommer fra og jeg ikke kan dra fra han. Så da er jeg stuck... Jeg har bodd en god del andre plasser i dette landet og har ikke på langt nær så mye negativt å si om de andre plassene.
gutt11spire12 Skrevet 6. juli 2012 #63 Skrevet 6. juli 2012 Ville aldri bodd i Drammen eller Stavanger!!!
Kosedottene Skrevet 6. juli 2012 #64 Skrevet 6. juli 2012 Kunne virkelig ikke tenkt meg å bo noe annet sted enn her på Sørlandet så nærme sjøen som mulig. Grunnene er bla: familien, været, skjærgården, båtlivet, E18, Hove..jeg savner virkelig ingen ting <3 Vestlandet har for mye regn og jeg hater ferjer (har bodd der). Nord-Norge er for mørkt og kaldt (kona har bodd der). Midt-Norge, vel, har bodd og trivdes i Trondheim, men ikke nok til å bosette meg der fast. Været er bedre på Sørlandet, så da er valget lett østlandet, for travelt, for mange mennesker og for mye trafikk.. Ja, det finnes unntak, men det gjør det sikkert for hele landet. Tingen er bare at det jeg ønsker og trenger, finnes ingen andre steder enn på Sørlandet
Myrk Skrevet 6. juli 2012 #65 Skrevet 6. juli 2012 Kunne ikke tenke meg å bo et sted der man er helt avhengig av bil, gjorde det i oppveksten. Etter å ha bodd i Trondheim og Oslo etter jeg flyttet hjemmeifra har jeg blitt bortskjemt med å kunne gå til butikken når jeg vil også søndag, ikke tenke på bussrute når jeg skal noe sted med bussen osv... Nå bor jeg like utenfor Oslo og trives veldig, men hadde det ikke stått på pengene, skulle jeg gjerne ha hatt en enebolig med hage på Tåsen...
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #66 Skrevet 6. juli 2012 Det er igrunn få steder jeg ville ha bodd, enklere å si jeg vil bo i Telemark/vestfold enn å si hvor jeg ikke ville ha bodd. Bibelbeltet hadde jeg ikke orket å bodd i, jeg lider meg gjennom hver ferie vi har i det området. Hvorfor jeg ikke klarer det vet jeg ikke helt, men syns det er helt grusomt der. Den fine naturen falmer når jeg møter endel av menneskene der desverre. På vestlandet hadde jeg ikke orket pga været. Har familie der og vært der mye, trives der men det er veldig deilig å komme hjem igjen. Nordnorge hadde blitt for øde og for anderledes for meg, jeg stortrives med sommer/vinter som er her jeg bor. Jeg har bodd i Oslo og stortrivdes, men så fort jeg fant ut at jeg var gravid flyttet jeg. Oslo er ikke ett sted jeg ønsker å bo når jeg har barn. Jeg har en mann som kommer fra oslo, han ønsker selv ikke å bo der med barn men å bo der når han blir gammel har han lyst til. Nå har han barn som bor der, så vi er ofte på besøk der og må si jeg savner litt av det å bo der men angrer ikke ett sekund på at jeg flyttet tilbake til der jeg kommer ifra. Flyttet fra telemark til vestfold etter det, men bor på en ganske lik plass her som der jeg bodde i telemark. Liker meg litt i utkanten av en passe stor by, der jeg kan lukte kumøkka fra jordene, der jeg kan gå eller sykle til butikken. Der ungene kan være ute, der naboene snakker med hverandre osv. Igrunn så bor jeg bare perfekt til med skog, mark, jorder, butikker, skole, barnehage og igrunn det meste rett uten for døra.
Major HotLips Houlihan Skrevet 6. juli 2012 #68 Skrevet 6. juli 2012 La meg se om jeg har fått dette rett: Man kan ikke si at man ikke vil bo i Oslo når man ikke har prøvd det eller vet hvor de rette stedene er, men man kan si at man ikke vil bo i Nord-Norge uten å ha bodd her. Rett? Og dessuten så lurer jeg på hvor det er øde og goldt i Finnmark, for det har ikke jeg sett noe til? Med mindre du drar opp på vidda da, men du kan jo tydeligvis få det samme i marka har jeg forstått Jeg kunne aldri bodd i Sør-Norge jeg, elsker mitt Finnmark
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #69 Skrevet 6. juli 2012 Jeg kunne ikke bodd i Oslo. Nei, jeg har ikke bodd der før, men har vært mye på besøk med søstra mi som bodde der noen år.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #70 Skrevet 6. juli 2012 La meg se om jeg har fått dette rett: Man kan ikke si at man ikke vil bo i Oslo når man ikke har prøvd det eller vet hvor de rette stedene er, men man kan si at man ikke vil bo i Nord-Norge uten å ha bodd her. Rett? Og dessuten så lurer jeg på hvor det er øde og goldt i Finnmark, for det har ikke jeg sett noe til? Med mindre du drar opp på vidda da, men du kan jo tydeligvis få det samme i marka har jeg forstått Jeg kunne aldri bodd i Sør-Norge jeg, elsker mitt Finnmark Kor i Finnmark e du fra?
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #71 Skrevet 6. juli 2012 Dere som snakker om bibelbeltet, kan dere fortelle meg hvor det er?
Gjest SnabelA og Kitty Skrevet 6. juli 2012 #72 Skrevet 6. juli 2012 Hvor i Norge kunne dere aldri tenke dere å bodd? Personlig hadde jeg ikke likt meg i Oslo, byen er for stor og for lite barnevennlig. Dessuten er byen uten sjarm, og grå og kjedelig etter min mening. Langt ut på landet.. eller i en storby.. (Liker meg best i mellomstor by) I små tettsteder/bygder der alle kjenner alle.. Nord Norge Hedmark..prøvd det..ikke noe for meg..
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #73 Skrevet 6. juli 2012 Hvis vi bare holder oss til Norge: Kunne ikke bodd utenfor Oslo.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #74 Skrevet 6. juli 2012 En ting har jeg funnet ut av denne tråden og det er at Oslo folk er fryktelig hårsåre. Man har ikke lov til å si at man ikke vil bo der hvis man ikke har prøvd å bo der. Men det er ganske mange av de som omtrent ikke vet at det finnes en verden utenfor Oslo og
Berta_78 Skrevet 6. juli 2012 #75 Skrevet 6. juli 2012 Inn-Agder og inn-Telemark. Finnskogen. Finnmark. Men særlig inn-Agder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå