Gå til innhold

Jeg er sikkert egoistisk og sånt, men (streik)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt på P3-nyhetene i dag at de som streiker får full lønn fra fagforbundet sitt som streikebidrag. Dvs, de kan sitte, unnskyld meg, på rævva i flere uker og forlange lønn samtidig som de ikke taper noe som helst. Mens alle andre taper - barna får ikke tatt eksamen, foreldre til SFO- og barnehageunger taper lønn og deres arbeidsplasser sliter, folk på sykehjemmene får ikke stå opp osv. Er det virkelig et velferdssamfunn? Støtter forresten forslaget fra FpU om at offentlige ansatte bør få begrenset eller ingen streikerett så andre folk som er involvert i arbeidslivet og betaler skatt, skal få det de betaler får - nemlig SFO og barnehager som er åpne. Og hvorfor har dem enda ikke gått inn med tvungen lønnsnemnd???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høgskolen i Oslo og Akershus er også hardt rammet av streiken. Mange får ikke tatt eksamen, og hvis de får tatt eksamen er det uten eksamensinformasjon eller tilgang til data/biblotek på skolen. Synes hele greine stinker!!

Nå trappes streiken ytterligere opp i Oslo og. Herregud, hva forventer de? Blir det tvungen lønnsnemnd får de noen skarve kroner ekstra i året...

Skrevet

Den lønna de får fra fagforeningen har de jo selv betalt gjennom fagforeningskontigent. De kommunale tjenestene du ikke får SFO, barnehage osv skal du heller ikke betale for nå når det er streik. At offentlig ansatte ikke skal ha streikerett blir bare for dumt!

Skrevet

Du er vel en av de som jobber i privatsektor og tjener bra. Jeg har 3år på høyskole og årsinntekt på 350000,- som grunn lønn. Det å jobbe i omsorgsyrket er en tung jobb, både pysisk og fysisk. Selv er jeg ikke i streik, men støtter streiken fult!

Det er stor mangel på lærere og førskolelærere, hvordan rekrutere folk til disse yrkene når lønnen deres er så dårlig som den er?

Pengene som de får utbetalt fra forbunnede er penger som de SELV har vært med å betale inn.

JA for likelønn!!!

Skrevet

Virkelig for jeg snakket med en ansatt i bhg til barna mine og ho er fortvila for hun MÅ ut i streik og de fÅr bare en lite sum i forhold til normal dagslønn. Og siden ho bor alene sÅ aner ho ikke hvordan ho skal klare seg om streiken blir varende lenge og vurderer om ho mÅ melde seg ut av fagforbundet....

Men mener du at de streikende skal mÅtte gÅ uten penger da?

FOr de fleste av de sÅ er det slik at de ikke har noe valg om de vil streike eller ikke om de skal stÅ i forbundet og som du sikkert vet er det en trygghet Å ha et forbund i ryggen i forhold til andre saker som kan oppstÅ pÅ en arbeidsplass.

Det er ikke sÅnn at alle er enige i streiken, men enten mÅ de melde seg ut og miste den tryggheten eller sÅ mÅ de være med pÅ streiken.

SÅ ja om de fÅr full lønn sÅ syntes jeg det er greit det er jo ikke kommunen som betaler ut dette men fagforeningen.

Det er mange som er tatt ut i streik som er i lavtlønnsyrker og som sliter om de ikke fÅr penger inn som normalt.

Jeg er ganske fortvilet med denne streiken for jeg har et ekstremt krevende barn (diagnose) og er kronisk syk. HAr ikke avlastning annet en bhg og har gruet meg for sommeren for da mÅ jeg ha barna 4 uker uten avlastning og vet ikke helt hvordan det skal gÅ, NÅ kan jeg plutselig ende med de hjemme i 8 uker i stede for 4. og dette sliter i sÅ fall enormt pÅ min kropp. Allikevel har jeg full forstÅelse for streiken og ser ingen grunn til Å klage over dette, og ja jeg hÅper at ihvertfall de minst lønnede fÅr den normale summen slik at de slipper Å slite ræva av seg for Å klare seg.

For de som fÅr bare en liten sum per dag, sÅ gÅr de mer i underskudd pÅ tapt arbeidsinntekt og tapte feriepenger til neste Åren de vil fÅ igjen i økt arbeidsinntekt dette er trist for de det gjelder. (om streiken blir langvarig)

Skrevet

Den lønna de får fra fagforeningen har de jo selv betalt gjennom fagforeningskontigent. De kommunale tjenestene du ikke får SFO, barnehage osv skal du heller ikke betale for nå når det er streik. At offentlig ansatte ikke skal ha streikerett blir bare for dumt!

Det er greit nok, men man må jo ta ut ferie eller ulønnet permisjon for å være hjemme med barna om man ikke kan ta dem med på jobb. Kommunene sparer masse på streiken, men privatpersoner taper økonomisk (også privatpersomer organisert i samme fagforeninger)

Skrevet

Greit med streikerett, men går det ikke litt inflasjon i det? Synes det streikes hele tiden jeg. :P

Skrevet

Hvis du synes det er rart at de som streiker får full lønn, så er du vel uorganisert og snylter de organiserte du da. Det koster faktisk 500 kr i måneden for meg å være fagorganisert, og det er penger jeg betaler med glede.

Disse pengene får jeg tilbake gjennom gratis hjelp hvis det blir problemer i arbeidsforholdet, f.eks. usakelig oppsigelse, feil og mangler ved kontrakter og andre problemer med arbeidsgiver. Dette er uvurderlig hjelp i vanskelige situasjoner med arbeidsgiver, for står du utenfor så skal jeg love deg at du taper slike saker så det synger!

Jeg går faktisk så langt som å si at alle som er uorganisert også bør legge ned arbeidet i sympati med de streikende. Lønnsøkningen som kommer etter slike lønnsforhandlinger kommer nemlig alle til gode. Er det rett og rimelig?

Så at de streikende ikke skal få full lønn under streiken, det skulle jammen meg bare mangle, De betaler det nemlig selv!

Det er alle de uroganiserte som ikke streiker som burde få mindre penger ved lønnsoppgjøret. De burde nemlig forhandlet frem sin egen lønn, men de nyter bare godt av alle oss som er organisert og står på barikadene, år etter år, lønnsoppgjør etter lønnsoppgjør.

Skrevet

For det første: selvsagt rammer streiken noen. Hvis streiken ikke hadde rammet samfunnet, hadde det i det hele tatt vært liten vits med streik. Streik skal merkes, hvis ikke har den mistet sin virkning. Og det er helt klart at det er synd på de som rammes i en viss grad, for streiken har mange ringvirkninger (foreldre som må ta seg fri for å være hjemme med barna, barn som må ta seg av foreldre osv) - men igjen, dette er en nødvendighet for at streiken skal være virkningsfull. Hvis ingen hadde merket streiken, hva hadde vitsen vært da?

For det andre: lønn som utbetales kommer fra streikekassa, som faktisk kan bli tom selv om streiken fortsetter. Det er derfor på ingen måte lukurativt å streike, men streikeviljen er stor blant folk likevel fordi streikegrunnlaget er godt. Streikekassa er det arbeiderne selv som har betalt inn tidligere i tilfelle slike situasjoner som vi ser i dag.

For det tredje: at kommunalt ansatte ikke skal ha streikerett klarer jeg ikke helt å ta seriøst. Det er vel nettopp ofte her at behovet er størst.

Igjen: jeg skjønner at streiken oppleves frustrerende for mange, men jeg synes det er viktig å se det store bildet her. Mye av det som det streikes for nå, vil komme oss alle til gode (godt kvalifisert personale på skolene, rekruttering til helsesektoren og offentlige instanser forøvrig - altså instanser som er helt nødvendige for oss borgere, men som vi tar for gitt). Bare noen eksempler.

Skrevet

det er jo dette som er poenget med streik, folk skal bli misfornøyde, fortvilte og forbannet, og legge press på myndighetene... denne tråden er flott !!!

og når det kommer til lønn under streik, så kommer den fra streike-kassa, altså lokallagsforbundets sparegris.

og sitte på ræva si, ja nettopp, det er jo streik...

Skrevet

Det stemmer på ingen måte at alle får full lønn under streiken. Mange taper en del på det. Jeg er i en av bransjene som er i streik, men selv streiker jeg ikke foreløpig, og håper jeg slipper det.

Jeg kommer til å få redusert utbetaling ved streik, og har også fått beskjed av forbundet mitt om at det kan bli tatt inn ekstrakontingent for å dekke streikeutgiftene...

Jeg håper dette går fort over, men at det får resultater for de ansatte i det offentlige. Hva jobber du med selv da HI?

Det er i alle fall ikke slik at de streikende sitter på rompa og får full lønn for det. Det er en uforutsigbar situasjon, med andre oppgaver enn de man pleier (streikevakt osv.) og også uforutsigbart økonomisk. Jeg foretrekker helt klart vanlige arbeidsdager.

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Vet du, jeg blir så provosert av innlegget ditt at jeg ikke har ord for deg. Ikke bare viser det en total mangel på innsikt i hvordan lønnsforhandlinger foregår og hvordan likelønn mellom sektorene forsøkes opprettholdt, men det viser også at du helt glemmer den historiske konteksten rundt lønnsforhandlinger, arbeidstidsforhandlinger og streikerett.

Jeg skal begrense meg til å kommentere noen få ting:

1) Pengene de får utbetalt fra forbundene er penger de selv har "spart opp". Hver måned betaler man inn penger til fagforbundet sitt og en del av dette settes av i en streikekasse.

2) At alle andre "taper" er liksom meningen! Arbeidsgiver skal merke presset ved at kompetansen den streikende har ikke er tilgjengelig!

3) Et velferdssamfunn er blant annet et samfunn der man får lønn etter kompetanse og at det offentlige har lønninger som det går an å leve av.

4) At ansatte i det offentlige ikke skal ha streikerett er det verste jeg har hørt! Skal ikke de kunne kjempe for å ha ei rettferdig lønn? Hvordan tror du lønningene i det offentlige vil utvikle seg dersom arbeidsgiver kan styre alt, uten at det blir konsekvenser? Det blir i hvertfall ikke flere velferdsgoder av slikt. Da ingen vil utdanne seg til lærere, sykepleiere, førskolelærere, renovasjonsarbeidere osv. Da vil du se krise i velferdssamfunnet da!

5) Grunnen til at streiken enda ikke er gått til tvungen lønnsnemd er at den ikke er i nærheten av å være en fare for liv og helse enda. Det skal nok enda mange opptrappinger til før det skjer!

Huff, at det går an å bli så sneversynt og egosentrisk. åpne øynene og lær deg hva som skjer i samfunnet og hvilke spilleregler arbeidslivet er tuftet på!

Skrevet

Jeg er helt i mot streiken. Jeg er heeelt fullstendig i mot at fordi de vil ha mer lønnså skal de la det gå utover de svakeste i samfunnet. Helt feil tidspunkt og måte å streike på. Han forbundslederen minner meg om en sytete liten unge som vil ha mere lønn fordi naboen kjører bedre bil en han.

Også er det argumentet for å friste flere inn i yrket. Feil, det feiler gang på gang med lønnsøkning! Det må andre virkemidler inn, folk velger bort omsorgsyrker pga turnus og arbeidsforhold IKKE nødvendigvis lønn. For lønna er faktisk ikke så aller værst sett i lys av andre arbeidsgrupper med samme utdanningsnivå.

Nå må vi åpne øynene og begynne å ta inn over oss hva annet som skjer her i verden, europa er i ferd med å kollapse!

Skrevet

Det virker litt kleint, usolidarisk og usmakelig å streike for å øke lønnsveksten fra 3,75% til 4,25% i Norge, når foreldre i Sør-Europa må gi fra seg barna sine fordi de ikke har økonomi til å fø på dem.

Skrevet

men hvis de kommunale ansatte vil ha like høy lønn som de i privatsektor så kan vel også de kommunale ansatte gi fra seg godene de har i bytte. Og ja ting er urettferdig, men å kreve det samme som er i privatsektor er jo helt bak mål. Privat sektor må gjøre det bra for at de kan beholde ansatte, mens i offentlig sektor er det ingen krav om overskudd...dere har jobb uansett. Alle som jobber i offentlig sektor har jo de sikreste jobbene i Norge.

Nei jeg syns denne streiken er litt latterlig mye pga lønnskravet, det å kreve prosentøkning til de som har høyest lønn i privat sektor og ikke de som har ca lik skjønner jeg ikke....

du som har 350000 i grunnlønn, det er faktisk veldig bra lønn. Jeg har universitetet og høyskole, bachelor og master og har faktisk under det du har i lønn i privat sektor.

Skrevet

HELT enig med Gråsonen!

Skrevet

Har hørt på P3-nyhetene i dag at de som streiker får full lønn fra fagforbundet sitt som streikebidrag. Dvs, de kan sitte, unnskyld meg, på rævva i flere uker og forlange lønn samtidig som de ikke taper noe som helst. Mens alle andre taper - barna får ikke tatt eksamen, foreldre til SFO- og barnehageunger taper lønn og deres arbeidsplasser sliter, folk på sykehjemmene får ikke stå opp osv. Er det virkelig et velferdssamfunn? Støtter forresten forslaget fra FpU om at offentlige ansatte bør få begrenset eller ingen streikerett så andre folk som er involvert i arbeidslivet og betaler skatt, skal få det de betaler får - nemlig SFO og barnehager som er åpne. Og hvorfor har dem enda ikke gått inn med tvungen lønnsnemnd???

For det første, vi betaler for å være medlem i fagforbundet. for det andre, får bare 70% av lønnen. Så nei jeg vil helst ikke streike, for jeg har ikke råd til å miste en eneste korne! men har ikke valg!

Skrevet

Det er uansett ikke de som "sitter på ræva" som har bestemt at det skal bli streik, og hvem som skal tas ut. Det får man bare så fint beskjed om fra fagforbudnet.

Skrevet

Det virker litt kleint, usolidarisk og usmakelig å streike for å øke lønnsveksten fra 3,75% til 4,25% i Norge, når foreldre i Sør-Europa må gi fra seg barna sine fordi de ikke har økonomi til å fø på dem.

Helt enig med deg anonym. Det er umoralsk å streike i disse tider. Hele streiken mister sin kraft sett i lys av alt annet som er i ferd med å skje i verden, og vårt lille samfunn forøvrig.

Pårørende som må være vitne til at deres ektefeller, barn o.l ligger i sengen å skriker etter å få komme opp av sengen, men det er ingen hender til å kunne hjelpe for de er ute å streiker for 3kr mer/time.

Umoralsk sett i lys av at Norge er ment til å ta vare på de svakeste i samfunnet og gi likhet til alle.

Nei, streik til krampa tar dere, men ikke nå og ikke på denne måten. Det er ingen andre en de aller svakeste som må bøte for at dere vil ha mer lønn.

Skrevet

Jeg synes først og fremst at streik burde vært unødvendig. Norge som liksom fungerer så fantastisk, og utad er kjent for å være verdens beste til å ta seg av sine egne og alle andre, burde kunne klare å få styr på dette lenge før at det blir snakk om å gjøre noe som kan gå ut over liv og helse. Aldri om jeg klarer å se på det som akseptabelt at eldreomsorgen forringes ytteligere fordi de ansatte ikke får nok lønn. Visst fortjener de mer i lønn, men de eldre fortjener like fullt og fast minst den livskvaliteten i hverdagen som de er vant til å ha. Og la oss være ærlige, det er søren meg ikke mye kvalitet å skryte av. Det er ren oppbevaring og knapt nok det nødvendigste de får. Om noen skulle streike er det nesten de eldre, som allerede får mindre enn de har krav på. Jeg blir oppriktig trist, sint og oppgitt når jeg hører at streiken i helsesektoren nå kan utgjøre en fare for liv og helse. Hvordan er det mulig i dagens Norge? Det er noe riv ruskende galt her.

Skrevet

Et velferdssamfunn er et samfunn der de gamle får verdig omsorg. Når de som har plass på sykehjem ikke får stå opp i løpet av dagen og må ligge i senga si 24/7, så synes jeg streik ikke blir rettferdig! Og nei, ikke alle har barn eller øvrig familie til å passe på seg hvis de på sykehjemmene ikke gidder det. Det er uverdig. Når leger ikke kommer seg på jobb fordi de ikke har noen plass å levere barna sine, er det heller ikke velferdssamfunn.

Og ja, jeg er organisert og betaler kr. 3700 i året i kontingent.

HI

Skrevet

En kjenning som jobber på sykehjem fortalte: "Vi får ikke kabalen til å gå opp. Vi er for få på jobb, har så mange syke og døende pasienter og for liten tid. Det er fælt å være på jobb."

Dette var FØR streiken...

Skrevet

Uff.. kjenner jeg gremmes av hele opplegget.

Skrevet

En kjenning som jobber på sykehjem fortalte: "Vi får ikke kabalen til å gå opp. Vi er for få på jobb, har så mange syke og døende pasienter og for liten tid. Det er fælt å være på jobb."

Dette var FøR streiken...

og det skal bli liksom bedre når halvparten av dem igjen tas ut i streik? Nå må man slutte å skryte i dette landet om at de eldre har det så godt.

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Dette var FøR streiken...

Desto større grunn til å streike, mener jeg! Det skal gi uttelling at folk i helsesektoren sliter ræva av seg for å få kabalen til å gå opp. Det skal vises at deres kompetanse er uunnværlig. Det skal vises at de har fortjent fulle stillingsprosenter (noe som i dag er nokså uvanlig i helsevesenet).

Er det en sektor jeg er sjeleglad jeg ikke jobber i så er det helsesektoren. Så jeg støtter fullt og helt streiken.

Hadde nå bare arbeidsgivere (les. kommune/stat) sett det samme ville de streikende fått et langt bedre tilbud og streiken kunne vært avblåst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...