Gjest peacock Skrevet 4. mai 2012 #76 Skrevet 4. mai 2012 Har ikke orket å lese hele tråden jeg. Jeg er ikke for skrikekurer når det gjelder små barn ettersom barna ikke forstår at det man ikke kan se ikke eksisterer. Jeg er av den oppfattelse at selv fem minutter med skriking (ikke sutregråt) må føles som en maraton for babyer. Men barnet ditt er over året nå, og begynner å forstå at mamma fortsatt eksisterer selv om man ikke kan se hende. Da tror jeg ikke litt skriking er skadelig lenger. Om han roer seg med en gang du tar han opp eller slenger ut puppen er det ikke fordi han har det vondt, men snarere en protest mot at rutinene endres. Det er ikke det ikke skadelig å grine fordi man er sinna! Siden det er puppen du vil avvende og samtidig lære han å sovne i egen seng er det lov å sitte på soverommet til han sovner en periode. Ville testet å synge, stryke han på maven eller hva han nå liker for å se om han da kan sovne på egen hånd fremfor å gå rett på en skrikekur... Om du har noen som kan ta over leggingen for deg noen dager (bestemor/BF eller noen han er trygg på) tror jeg avvendingen vil gå lettere. Du lukter jo mat! :-) Lykke til!
Ooops I did it AGAIN Skrevet 4. mai 2012 #77 Skrevet 4. mai 2012 Haha... Har skummet gjennom flere sider med diskusjon om Ferber. Ville bare vite hvordan det går med avvenningen til HI...? Forøvrig tåler ikke mammahjertet mitt å høre på at ungene gråter. Litt sutring går greit, men gråting nei! Da får de trøst og kos;)
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2012 #78 Skrevet 4. mai 2012 Noen mener Ferber kan være skadelig for barn. Mange mener barnehage kan være skadelig for småbarn. Enda flere mener samlivsbrudd og skilsmisse kan være veldig skadelig for barn. Noen mener, som en over skriver, at å bruke barnevakt i barnets første leveår kan være skadelig. Overstimulering, om enn aldri så velmenende, kan være skadelig. Og understimulering. Listen over potensielle risikoer vi utsetter barna våre for er lang som et vondt år. Det triste er at våre alles barn vil som voksne få issues av mer eller mindre alvorlig grad, på flere eller færre områder. Parents fuck you up. Alle foreldre gjør feil. Gjør for mye eller for lite. Og selvsagt skal man etter beste evne undersøke ting, tenke seg om, vurdere. Men det kommer ikke til å endre på det faktum at alle i større eller mindre grad kommer til å ta dårlige valg med hensyn til barna våre. Og nettopp derfor er det så viktig å ikke moralisere. Å ikke antyde ovenfor andre at de er dårligere foreldre fordi de har vurdert ting annerledes og tatt andre valg. Jeg tror det er derfor folk går i forsvar og reagerer så sterkt. Fordi de faktisk har tatt veloverveide vurderinger, og blir møtt med påstander eller antydninger om at de er uvitende eller dårlige foreldre. Jeg har aldri brukt Ferber selv. Likevel vil jeg aldri kritisere de som har gjort det. Rett og slett fordi jeg ikke anser meg selv for å være i en posisjon der jeg kan ta valg for andre eller påberope meg viten om at jeg vet hva som er best for DEM. Og jeg vet at når regnskapet skal bli gjort opp, så har jeg garantert noen svin på skogen selv.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2012 #79 Skrevet 4. mai 2012 Jeg antar at dere som er sterkt imot Ferber-metoden heller ikke har hatt barnevakt mer enn noen få timer i barnets første leveår? For akkurat som mange psykologer og andre eksperter mener barn kan få varige mentale skader av å bli utsatt for Ferber, så er det mange psykologer og andre eksperter som mener at barn kan få varige mentale skader av å bli skilt fra hovedomsorgspersonen sin og overlatt til barnevakt. (og nei, besteforeldre inngår ikke i kategorien hovedomsorgspersoner). Hehe, har omtrent ikke hatt barnevakt i hennes 4 første leveår kan jeg få en link til den informasjonen forresten? Hadde vært intressant å lese. Nei men nå var det ikke bare deg jeg prata til heller. Er garantert mange anti-Ferber-ambassadører der ute som på død og liv skal fortelle andre at de risikerer sine barns mentale helse ved å bruke Ferber, mens de selv (mener noen) risikerer sine barns mentale helse ved å plassere dem hos barnevakt ved beste anledning. Link til dette har jeg ikke og ikke gidder jeg å lete det opp heller da dette er særdeles lite viktig for meg personlig. Det var vært sikkert tusen tråder om det her inne bare i år der linker fra "anti-barnevakt"- siden er blitt lagt ut. Akkurat som dere legger ut anti-Ferber linker nå. Hmm, skjønte at det ikke var bare meg du snakka til, men jeg valgte likevel å svare deg siden jeg er den eneste ferber-motstanderen som er aktiv i tråden. Jeg kan bare svare for meg selv, og ikke alle andre anti-ferber-ambassadører eller hva du kalte det Jeg har vært ganske mye innom her "bare i år", og har ikke fått med meg noen anti-barnevakt-tråder. Så når du ikke har noe å vise til, overhodet, så har jeg litt problemer med å ta din påstand seriøst... Du tar ikke hvilken påstand seriøst? Den om at det har vært flere tråder her inne av typen "babyen er tre måneder, er det greit at hun overnatter hos bestemor" og "guttungen er et år, kan han være hos besteforeldrene mens pappaen og jeg er i Syden" - hvorav det av enkelte er blitt lagt ut linker til ymse fagpersonell som påstår at barn som blir forlatt av foreldrene risikerer å få tilknytningsvansker senere i livet? Er det det du ikke tror på? Tror du jeg sitter og lyver om det?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2012 #80 Skrevet 4. mai 2012 Jeg velger å melde meg ut av denne diskusjonen, det blir rett og slett latterlig Barnet mitt har alltid vært trygt, både før, under og etter Ferber. Og ja, Ferber tar faktisk bare noen kvelder, så skjønner barnet at det ikke nytter å tulle, men at natt er natt. Men dere får leve i troen om at det er fordi dere er bedre foreldre, som gir så mye kjærlighet, at barnet rett og slett faller i søvn av seg selv av den grunn. Kan godt nevne til sist at vi alltid har gitt barnet vårt både kjærlighet og trygghet og at rutinene alltid har vært gode. Ja barnet ditt er sikkert trygt nå. Det er senskader det er snakk om. Fremtidig psykisk helse. Du vet ingenting per dags dato om hvordan ditt barn blir når det blir eldre. Du driver et sjangsespill, men deg om det. Vet ikke om du har lest alle innleggene, det ble jo en del av de etterhvert, men jeg har også slitt med legging, og følt meg som en elendig mor. Jeg har likevel fått informasjon, så jeg har valgt å ikke bruke ferber. Hun har ikke lagt seg uten problemer og sovnet av seg selv. Men jeg valgte likevel å ikke la henne gråte seg i søvn alene. så, nei, jeg sitter ikke å tror at jeg er en fantastisk forelder, det handler om at man må ha informasjonen for å ta et bevisst valg. Velger man likevel å bruke ferber, så driver man et sjangsespill. det HETER IKKE SJANGSE!!
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2012 #81 Skrevet 4. mai 2012 Jeg velger å melde meg ut av denne diskusjonen, det blir rett og slett latterlig Barnet mitt har alltid vært trygt, både før, under og etter Ferber. Og ja, Ferber tar faktisk bare noen kvelder, så skjønner barnet at det ikke nytter å tulle, men at natt er natt. Men dere får leve i troen om at det er fordi dere er bedre foreldre, som gir så mye kjærlighet, at barnet rett og slett faller i søvn av seg selv av den grunn. Kan godt nevne til sist at vi alltid har gitt barnet vårt både kjærlighet og trygghet og at rutinene alltid har vært gode. Ja barnet ditt er sikkert trygt nå. Det er senskader det er snakk om. Fremtidig psykisk helse. Du vet ingenting per dags dato om hvordan ditt barn blir når det blir eldre. Du driver et sjangsespill, men deg om det. Vet ikke om du har lest alle innleggene, det ble jo en del av de etterhvert, men jeg har også slitt med legging, og følt meg som en elendig mor. Jeg har likevel fått informasjon, så jeg har valgt å ikke bruke ferber. Hun har ikke lagt seg uten problemer og sovnet av seg selv. Men jeg valgte likevel å ikke la henne gråte seg i søvn alene. så, nei, jeg sitter ikke å tror at jeg er en fantastisk forelder, det handler om at man må ha informasjonen for å ta et bevisst valg. Velger man likevel å bruke ferber, så driver man et sjangsespill. det HETER IKKE SJANGSE!! Jøss! Var skrivefeilen 'sjangse' den eneste feilen det var verdt å kommentere i denne tråden? Med store bokstaver og all ting? I såfall, da gidder jeg ikke å lese alt. End åf diskøsjen...
Gjest peacock Skrevet 4. mai 2012 #82 Skrevet 4. mai 2012 End åf diskøsjen... End of discussion... Tror HI takker dere om dere gir dere nå. Ellers lag en ny tråd på krangle! Har vært masse diskusjoner om Ferber vs ikke-Ferber, og tror folk har skjønt poengene deres.
2 hjertegull :) Skrevet 4. mai 2012 #83 Skrevet 4. mai 2012 Jeg antar at dere som er sterkt imot Ferber-metoden heller ikke har hatt barnevakt mer enn noen få timer i barnets første leveår? For akkurat som mange psykologer og andre eksperter mener barn kan få varige mentale skader av å bli utsatt for Ferber, så er det mange psykologer og andre eksperter som mener at barn kan få varige mentale skader av å bli skilt fra hovedomsorgspersonen sin og overlatt til barnevakt. (og nei, besteforeldre inngår ikke i kategorien hovedomsorgspersoner). Hehe, har omtrent ikke hatt barnevakt i hennes 4 første leveår kan jeg få en link til den informasjonen forresten? Hadde vært intressant å lese. Nei men nå var det ikke bare deg jeg prata til heller. Er garantert mange anti-Ferber-ambassadører der ute som på død og liv skal fortelle andre at de risikerer sine barns mentale helse ved å bruke Ferber, mens de selv (mener noen) risikerer sine barns mentale helse ved å plassere dem hos barnevakt ved beste anledning. Link til dette har jeg ikke og ikke gidder jeg å lete det opp heller da dette er særdeles lite viktig for meg personlig. Det var vært sikkert tusen tråder om det her inne bare i år der linker fra "anti-barnevakt"- siden er blitt lagt ut. Akkurat som dere legger ut anti-Ferber linker nå. Hmm, skjønte at det ikke var bare meg du snakka til, men jeg valgte likevel å svare deg siden jeg er den eneste ferber-motstanderen som er aktiv i tråden. Jeg kan bare svare for meg selv, og ikke alle andre anti-ferber-ambassadører eller hva du kalte det Jeg har vært ganske mye innom her "bare i år", og har ikke fått med meg noen anti-barnevakt-tråder. Så når du ikke har noe å vise til, overhodet, så har jeg litt problemer med å ta din påstand seriøst... Du tar ikke hvilken påstand seriøst? Den om at det har vært flere tråder her inne av typen "babyen er tre måneder, er det greit at hun overnatter hos bestemor" og "guttungen er et år, kan han være hos besteforeldrene mens pappaen og jeg er i Syden" - hvorav det av enkelte er blitt lagt ut linker til ymse fagpersonell som påstår at barn som blir forlatt av foreldrene risikerer å få tilknytningsvansker senere i livet? Er det det du ikke tror på? Tror du jeg sitter og lyver om det? Hadde ment å sende deg en pm, i stede for å fortsette på tråden her, men det blir litt vanskelig siden du har signert som anonym. Noe jeg ikke har noe imot altså. Nei, det er ikke den påstanden jeg ikke tar seriøst. Det er påstanden om barn som har barnevakt i sitt første leveår... Du skriver at du ikke gidder å legge ved linker til denne påstanden, og da sier jeg at det er litt vanskelig å ta seriøst da. Ikke verre enn det. Tror ikke du sitter å lyver om hva det har vært skrevet om her inne, hehe, hvorfor skulle du det? Men jeg trekker meg nå, har fått fram poenget mitt, tror jeg Så kan vi la tråden ligge så den forsvinner. Tror den begynner å irritere flere
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2012 #84 Skrevet 4. mai 2012 Jeg antar at dere som er sterkt imot Ferber-metoden heller ikke har hatt barnevakt mer enn noen få timer i barnets første leveår? For akkurat som mange psykologer og andre eksperter mener barn kan få varige mentale skader av å bli utsatt for Ferber, så er det mange psykologer og andre eksperter som mener at barn kan få varige mentale skader av å bli skilt fra hovedomsorgspersonen sin og overlatt til barnevakt. (og nei, besteforeldre inngår ikke i kategorien hovedomsorgspersoner). Hehe, har omtrent ikke hatt barnevakt i hennes 4 første leveår kan jeg få en link til den informasjonen forresten? Hadde vært intressant å lese. Nei men nå var det ikke bare deg jeg prata til heller. Er garantert mange anti-Ferber-ambassadører der ute som på død og liv skal fortelle andre at de risikerer sine barns mentale helse ved å bruke Ferber, mens de selv (mener noen) risikerer sine barns mentale helse ved å plassere dem hos barnevakt ved beste anledning. Link til dette har jeg ikke og ikke gidder jeg å lete det opp heller da dette er særdeles lite viktig for meg personlig. Det var vært sikkert tusen tråder om det her inne bare i år der linker fra "anti-barnevakt"- siden er blitt lagt ut. Akkurat som dere legger ut anti-Ferber linker nå. Hmm, skjønte at det ikke var bare meg du snakka til, men jeg valgte likevel å svare deg siden jeg er den eneste ferber-motstanderen som er aktiv i tråden. Jeg kan bare svare for meg selv, og ikke alle andre anti-ferber-ambassadører eller hva du kalte det Jeg har vært ganske mye innom her "bare i år", og har ikke fått med meg noen anti-barnevakt-tråder. Så når du ikke har noe å vise til, overhodet, så har jeg litt problemer med å ta din påstand seriøst... Du tar ikke hvilken påstand seriøst? Den om at det har vært flere tråder her inne av typen "babyen er tre måneder, er det greit at hun overnatter hos bestemor" og "guttungen er et år, kan han være hos besteforeldrene mens pappaen og jeg er i Syden" - hvorav det av enkelte er blitt lagt ut linker til ymse fagpersonell som påstår at barn som blir forlatt av foreldrene risikerer å få tilknytningsvansker senere i livet? Er det det du ikke tror på? Tror du jeg sitter og lyver om det? Hadde ment å sende deg en pm, i stede for å fortsette på tråden her, men det blir litt vanskelig siden du har signert som anonym. Noe jeg ikke har noe imot altså. Nei, det er ikke den påstanden jeg ikke tar seriøst. Det er påstanden om barn som har barnevakt i sitt første leveår... Du skriver at du ikke gidder å legge ved linker til denne påstanden, og da sier jeg at det er litt vanskelig å ta seriøst da. Ikke verre enn det. Tror ikke du sitter å lyver om hva det har vært skrevet om her inne, hehe, hvorfor skulle du det? Men jeg trekker meg nå, har fått fram poenget mitt, tror jeg Så kan vi la tråden ligge så den forsvinner. Tror den begynner å irritere flere Ja du har vært litt irriterende, men samtidig høflig og blid, så sammenlagt er alt vel Trekker meg stille tilbake...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå