Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #1 Skrevet 3. mai 2012 Prøver å lære ettåringen å sove selv, uten puppen.. Er så lei av å aldri ha en hel kveld for meg selv, uten våkning og puppemas. Aldri kunne dra en tur ut på kveldstid etter ungen er lagt. Har prøvd alle "snille" metoder, men nå må jeg bare få han til å sove. Stakkars naboer.. Håper jeg ikke får barnevernet på døra. Det positive er at han har vett til å ta fem sekunders pustepauser innimellom :/
Blabb00 Skrevet 3. mai 2012 #2 Skrevet 3. mai 2012 Det tar nok et par dager, så gir han seg Bare stå på ditt, gå inn og trøst og si at nå er det natta, og eventuelt putt i smokk.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #3 Skrevet 3. mai 2012 Vi holder på med det samme, men jeg slipper å gjøre det. Legging er mannens ansvar (noe han selv insisterer på og jager meg ut av huset). Så jeg gir pupp og sier god natt til poden, og så er det ut av huset. Nå kom jeg nettopp inn etter en løpetur i skogen med bikkja og poden sover søtt i senga si! Jeg skjønner det du skriver om å ha kvelden litt for seg selv, og jeg håper du finner ut av det. Mannen min sier at gutten vår reagerer bare jeg kommer inn på rommet når han legges. Han er som en hund og lukter i været, så det er tydelig at jeg lukter mat på lang vei.
Heada Skrevet 3. mai 2012 #4 Skrevet 3. mai 2012 Hvis du står på ditt så går det et par dager. Stå på!
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #5 Skrevet 3. mai 2012 Prøv ferbers søvnmetode.Den er genial og den funker! gutten gråt 20 min første dag,10 minutter andre dag og 3 dag ingen ting.
2 hjertegull :) Skrevet 3. mai 2012 #6 Skrevet 3. mai 2012 Vær så snill å la være å bruke ferbers søvnmetode! Det finnes andre alternativer som ikke er like grusomme! Mener ikke å lage en ny ferbertråd av dette, men les deg i allefall opp på info, så du kan ta et bevisst valg! Ikke velg å utsette barnet ditt for noe, som etter min mening, er så grusomt som den metoden der, uten at du er klar over risikoen.
khm Skrevet 3. mai 2012 #7 Skrevet 3. mai 2012 Vær så snill å la være å bruke ferbers søvnmetode! Det finnes andre alternativer som ikke er like grusomme! Mener ikke å lage en ny ferbertråd av dette, men les deg i allefall opp på info, så du kan ta et bevisst valg! Ikke velg å utsette barnet ditt for noe, som etter min mening, er så grusomt som den metoden der, uten at du er klar over risikoen. Hva? Er dette virkelig grusomt? http://www.barneportal.no/82/s%C3%B8vnmetode-ferbers-metode/
khm Skrevet 3. mai 2012 #8 Skrevet 3. mai 2012 Skal iallefall bruke den selv, for ser ikke hva som er så grusom med den. Og hva er risikoen?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #9 Skrevet 3. mai 2012 Hvorfor må barnet gråte seg i søvn? Jeg har tre barn, yngste er 2 år og aldri har de måttet gråte seg i søvn. Jeg har sittet inne hos de når de har trengt det, de har fått lov å komme opp på fanget etter sengetid i de perioder de har hatt behov for det. Jeg har brukt mye tid, tatt fråten deres på alvor. Får helt vondt når jeg leser om unger som gråter seg i søvn, sovner av utmattelse. Når Ferber selv ikke går god for metoden lenger, ja da ville jeg kanskje tatt det til ettertanke. Småbarnstiden er kort, bruk tid og gjør seng og soving til noe positivt. Hvoerfor er det om å gjøre at ungen skal sovne raskest mulig ?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #10 Skrevet 3. mai 2012 Hei, HI her. Dere som er i mot ferber metoden, jeg er i utgangspunktet veldig enig med dere. Jeg har vært en fri-puppe, samsovende-alenemor hele veien. Jeg har lest om tilknytningsomsorg og tar barnet mitt Veldig på alvor og har et meget rolig og harmonisk barn. Men jeg er så sliten, av å aldri kunne gå meg en tur helt i fred, mens bestemor eller en god venninne passer på. Jeg har lest boka "sove uten gråt" og "continuum concept" og i stor grad fulgt det som står. Men jeg trenger en kveld for meg selv, som andre venner med barn får ha. Kunne ha middagsbesøk uten å ligge 1 time, eller kanskje hele kvelden, med puppen i munnen på en unge som ikke suger , men bare SKAL HA den. Har prøvd å fjerne den forsiktig uten at det hjalp. Kan dere fortelle litt mer om hvordan dere gjorde det uten at det ble gråting?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #11 Skrevet 3. mai 2012 Ja ja.. ga opp i kveld. Kanskje lile ikke er klar enda. Har tenner på gang også. HI
Blabb00 Skrevet 3. mai 2012 #12 Skrevet 3. mai 2012 Jeg mener at barn tåler og gråte litt. Bare du viser at du er der, trøster og gir masse kjærlighet. Jeg er ikke for at barn skal gråte seg i søvn. Men at det ikke "skader" og gråte litt.. Her slet vi MYE med legging til hun var ca 11 mnd. Ingenting hjalp, ikke pupp, ikke smokk, ikke vugging, ikke sang og ikke eventyr.. Absolutt INGENTING. Det endte med at vi måtte prøve en ferbermetode. Men en mild type. Jeg roet henne ned, puttet i smokk og la henne ned. Sa god natt og gikk ut. Begynte hun å gråte gikk det maks 30 sekunder før jeg var inne igjen og gjentok samme ritualet. Vi holdt på slik i 9-10 dager. Og til slutt så endte det med at jeg la ned en smilende baby som ikke ble lei seg eller noenting. Nå er hun 21 mnd straks, og vi har holdt på det samme. Vi går på soverommet, legger henne i armene mine, snakker rolig og sier god natt og kysser henne, legger henne ned og går ut. Hun sovner på under 5 minutter, og det har ikke vært noe gråting siden hun var 11 mnd. Hun blir bare glad om vi snakker om senga. Så noe "ala" ferbermetoden trenger ikke å være ille heller.. Og det skal sies vi hadde leggerutiner fra hun var 3 mnd. Men at hun sto å raset og skrek i ca 3-4 timer før hun sovnet var ikke uvanlig.. Når ingenting hjelper, mor er utslitt og far jobber over 14 timer daglig, så må man ta grep. I vårt tilfelle gikk dette supert når vi først bestemte oss for å "Ta grep" om leggingen på nytt. Jenta vår er enkel å legge. Hun skal ha minst mulig "dill dall " rundt leggetid. Ergo ingen sang, ingen eventyr eller spesielt kos. Håper det varer, bank i bordet
magica fra tryll Skrevet 3. mai 2012 #13 Skrevet 3. mai 2012 Ammerdu ellers på dagen? jeg har måttet slutte å amme mine rundt året, fordi de våknet 100 ganger hver natt for å få pupp. Når jeg sluttet å amme, gikk sovingen mye bedre også. men for å få "hjelp" til å komme igang, reiste jeg bort etpar dager og overlot det til noen pappaen. Det gikk fint.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #14 Skrevet 3. mai 2012 Herregud folkens,ferbermetoden er utviklet av psykologer og er IKKE skadelig.Den skal brukes når du har gitt barnet uvaner over lang tid og har løpt inn/løftet opp hver gang den gråter.Er så mange foreldre som gjør den feilen og ikke vet at spebarn lærer seg å skrike for å bli løftet opp. Ferbermetoden sier jo at du skal gå inn,men ikke like raskt.Barnet lærer seg å stole på at du kommer tilbake.Er så mye dill og dall med mange foreldre og de får jo barn med søvnproblemer til de er i skolealder.
2 hjertegull :) Skrevet 3. mai 2012 #15 Skrevet 3. mai 2012 Skal iallefall bruke den selv, for ser ikke hva som er så grusom med den. Og hva er risikoen? Ja, bare bruk den om du ønsker det. Men vær sikker på at du tar et bevisst valg i så fall. å bare for å ha det sagt, både til deg khm, og andre; Skill mellom ferber og ikke ferber. Dersom barnet ikke gråter alene, så er det ikke ferber. Ingen barn tar skade av å gråte litt så lenge de har en omsorgsperson sammen med seg. Det er gråting alene som er potensielt skadelig for den lilles hjerne. http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=101582 http://www.sovlillebaby.com/forlatt.htm http://www.aftenposten.no/helse/article745695.ece
2 hjertegull :) Skrevet 3. mai 2012 #16 Skrevet 3. mai 2012 Herregud folkens,ferbermetoden er utviklet av psykologer og er IKKE skadelig.Den skal brukes når du har gitt barnet uvaner over lang tid og har løpt inn/løftet opp hver gang den gråter.Er så mange foreldre som gjør den feilen og ikke vet at spebarn lærer seg å skrike for å bli løftet opp. Ferbermetoden sier jo at du skal gå inn,men ikke like raskt.Barnet lærer seg å stole på at du kommer tilbake.Er så mye dill og dall med mange foreldre og de får jo barn med søvnproblemer til de er i skolealder. Herregud for et lite overveid svar, gitt! Ferber er potensielt skadelig, JO! Og barnet lærer seg ikke at du kommer tilbake. De har ikke tidsbegrep, 5 minutter eller 5 timer spiller ingen rolle. De reginerer til slutt og sovner av utmattelse, og du kan ha risikert barnet ditt sin fremtidige psykiske helse! Makan til tullete svar!!
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #17 Skrevet 3. mai 2012 Herregud folkens,ferbermetoden er utviklet av psykologer og er IKKE skadelig.Den skal brukes når du har gitt barnet uvaner over lang tid og har løpt inn/løftet opp hver gang den gråter.Er så mange foreldre som gjør den feilen og ikke vet at spebarn lærer seg å skrike for å bli løftet opp. Ferbermetoden sier jo at du skal gå inn,men ikke like raskt.Barnet lærer seg å stole på at du kommer tilbake.Er så mye dill og dall med mange foreldre og de får jo barn med søvnproblemer til de er i skolealder. Barnet lærer seg ikke å stole på at du kommer tilbake. Det er ikke i stand til å abstrahere og trekke slike konklusjoner enda. Les linkene nedenfor du. http://www.dagbladet...vekst/20440289/ http://www.aftenpost...ce#.T6LuC-t7pl8
khm Skrevet 3. mai 2012 #18 Skrevet 3. mai 2012 Risikere barnets psykiske helse enda, jøss? Den var drøy du! Det rare er at det ble gjort med min datter på 8, min bror gjorde det med sine 2, alle jeg kjenner gjorde det med sine, og jeg kjenner en del med barn. Det rare er at alle barna har det helt fint, i 100 % av tilfellene. Hvis det går galt med de seinere i livet blir vel sikkert folk medengang å slenge det på oss at vi brukte ferber metoden. " stakkar lille måtte gråte litt" Jaja, hvert sitt valg, vil iallefall ha ett barn man kan la sove alene før 3 års alderen. Kan sikkert for all del hende du har rett men har overhodet ikke fått noe inntrykk av det, så får nå psykologene og pedagogikerne slåss om det, de kommer sikkert med en ny teori snart uansett.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #19 Skrevet 3. mai 2012 Risikere barnets psykiske helse enda, jøss? Den var drøy du! Det rare er at det ble gjort med min datter på 8, min bror gjorde det med sine 2, alle jeg kjenner gjorde det med sine, og jeg kjenner en del med barn. Det rare er at alle barna har det helt fint, i 100 % av tilfellene. Hvis det går galt med de seinere i livet blir vel sikkert folk medengang å slenge det på oss at vi brukte ferber metoden. " stakkar lille måtte gråte litt" Jaja, hvert sitt valg, vil iallefall ha ett barn man kan la sove alene før 3 års alderen. Kan sikkert for all del hende du har rett men har overhodet ikke fått noe inntrykk av det, så får nå psykologene og pedagogikerne slåss om det, de kommer sikkert med en ny teori snart uansett. Jeg har klart å få barn til å sove i egen seng, uten gråting....uten å bruke skrikekurer, ferber m.v Hvorfor skal barna måtte skrike seg i søvn når det finnes andre metoder? Høres ut som du kjenner og representerer samtlipge barnefamilier her til lands. Jeg skjønner bare ikke hvorfor de må skrike seg i søvn for å lære å sove alene....
Miamimom Skrevet 3. mai 2012 #20 Skrevet 3. mai 2012 Risikere barnets psykiske helse enda, jøss? Den var drøy du! Det rare er at det ble gjort med min datter på 8, min bror gjorde det med sine 2, alle jeg kjenner gjorde det med sine, og jeg kjenner en del med barn. Det rare er at alle barna har det helt fint, i 100 % av tilfellene. Hvis det går galt med de seinere i livet blir vel sikkert folk medengang å slenge det på oss at vi brukte ferber metoden. " stakkar lille måtte gråte litt" Jaja, hvert sitt valg, vil iallefall ha ett barn man kan la sove alene før 3 års alderen. Kan sikkert for all del hende du har rett men har overhodet ikke fått noe inntrykk av det, så får nå psykologene og pedagogikerne slåss om det, de kommer sikkert med en ny teori snart uansett. Det er ikke drøyt å si at man risikerer barnets psykiske helse,les forskningen som er gjort på ferbers metode så får du kanskje ( og forhåpentligvis) et annet intrykk!. Selv om du og "alle" de du kjenner har gjort det med barna deres er ikke ferber noe mer riktig av den grunn, og hvordan kan du vite at det har gått 100% bra med alle? De aller fleste barn sover dessuten veldig godt lenge før 3 års aldrer uten bruk av ferber!
2 hjertegull :) Skrevet 3. mai 2012 #21 Skrevet 3. mai 2012 Risikere barnets psykiske helse enda, jøss? Den var drøy du! Det rare er at det ble gjort med min datter på 8, min bror gjorde det med sine 2, alle jeg kjenner gjorde det med sine, og jeg kjenner en del med barn. Det rare er at alle barna har det helt fint, i 100 % av tilfellene. Hvis det går galt med de seinere i livet blir vel sikkert folk medengang å slenge det på oss at vi brukte ferber metoden. " stakkar lille måtte gråte litt" Jaja, hvert sitt valg, vil iallefall ha ett barn man kan la sove alene før 3 års alderen. Kan sikkert for all del hende du har rett men har overhodet ikke fått noe inntrykk av det, så får nå psykologene og pedagogikerne slåss om det, de kommer sikkert med en ny teori snart uansett. Fint for deg om du føler deg trygg på det.. Men dersom dine barn får problemer av nevnte art, kan du da tilgi deg selv? Vel vitende om at det KAN være dere som har påført dem det...? Det kan ikke jeg, så jeg gambler ikke med mitt barn. Verken fysisk eller psykisk. Snakk om å være uvillig til å ta til seg ny informasjon. Du slenger en link til meg, hvor det kun står hvordan metoden brukes. Jeg sender tre i retur som forteller om mulige skader. Ser at en til har lagt ut to linker i tillegg. Har du lest dem, og bare avfeier det, eller har du kanskje bare bestemt deg for at du har rett?
khm Skrevet 3. mai 2012 #23 Skrevet 3. mai 2012 Hele norge enda? Sa jeg det? Snakker om egne erfaringer og de jeg kjenner andre enn det kan jeg ikke uttale meg om, så at jeg prater for hele norge for stå for din regning. Om jeg vet 100 %...ja kan vel si det siden ingen av barna verken er utilpass eller usikker av seg, men kjernesunne unger. Gamble på det? Synes jeg ikke gambler, som det står på stort sett alle sidene "nyere forskning viser". Jo takk jeg har lest masse om nyere forskning, og det blir både motbevist, samt går helt andre veier enn opprinnelig. Det er da mange forskere som mener mye rart, skulle jeg hørt på alle hadde jeg blitt sprø, og min gravide samboer sier at skulle hun hørt på alt som står på nettet kan hun bare holde seg i sengen i 40 uker. Som en fyr sa så bra der, hadde ferber vært skadelig er det ganske mange mennesker av forrige generasjon som ville gådd som psykiske kasuser. Sier ikke at jeg har rett, men at jeg velger den veien for nyere forskning har jeg mistet mye av respekten for. Kan sikkert finne mye forskning hvis jeg vil på at den nyere forskningen bare er tull
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2012 #24 Skrevet 4. mai 2012 Det kan jo være greit for noen med feber metoden. Jeg synes ikke den er sååå horribel! Tror dokke unger kan ta skade av å skrike i noen minutter?? Hva tror dokke som skjer i bhg da? Tror dokke virkelig at noen står ved vogna til deg som er vant at noen står ved siden av dem til dei sovna?!!! Da skulle man hatt 1 voksen per 2 barn!
Soveposen Skrevet 4. mai 2012 #25 Skrevet 4. mai 2012 Hehe.. Det JEG ikke skjønner er hvorfor enkelte har behov for å prakke på alle andre sine egne metoder, hva de synes er best og hvordan ting skal gjøres - det ER forskjell på å gi råd og å fortelle hva som er riktig. Det er en ting alle må huske her: alle barn er forskjellig. En mor kan ALDRI sette seg inn i en annen mors situasjon. Ok, så har du klart å gå barnet ditt til å sove uten skrikekurer - hurra for deg. Det betyr ikke at dine metoder nødvendigvis fungerer på et annet barn. Tenk litt før dere publiserer nord-og-ned dømmende innlegg her på DiB - dere aner jo ikke hvor tøft de foreldrene som tyr til skrikekurer har det. Kanskje tenker du at: "jeg hadde et grusomt utfordrende og svært viljesterkt barn så jeg vet hva jeg snakker om" - prøv å forestille deg hvor tøft det hadde vært om du hadde vært alenemor, ikke har sovet ordentlig på flere år og i tillegg har ditt barn gange 3 i et? Jeg benytter meg ikke av skrikekurer, da mini bare er 3,5 måned - men jeg føler virkelig for å forsvare de som er så slitne at de faktisk gjør det. Det er så utrolig mange faktorer som spiller inn - og det er aldri førstevalget til noen. Har de prøvd alt, så har de vel prøvd alt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå